Jump to content

Episode 394 - Onsdag 19.10.05


thomas

Recommended Posts

  • Replies 121
  • Created
  • Last Reply

Intel, Yahoo og Motorola leverte over forventnigene og alle stiger i etterhandelen. Dette er hyggelig nyheter

og bra for OSE imorgen.

 

Tror ikke man skal se for dystert på dette. Inntektene har ikke falt bort, folkens(oljenprisen er fremdeles stabilt høy..)

 

Tror vi skal opp imorgen! :)

Link to comment
Share on other sites

Kan me ikkje leggja til denne, så har me blyloddet på plass óg? Heldisvis solgte eg alt i går, utanom ein børspost i TOM og nokre få aksjar DIAG.

 

Held 280?

 

OK, så har oljeprisen altså sunket 0,5 - 1 dollar siste døgn. Er så dette så dramatisk? Da prisen gikk over 60 dollar tidligere var mange meget bekymret ang. effekten på verdenøkonomien. De nivåene vi ligger på nå var altså for kort tid siden beskrevet som ekstreme og altfor høye. Det mest gunstige, også for oss her hjemme i det lange løp, mener de fleste nok fortsatt bør være en litt lavere oljepris. Eller ønsker virkelig aktørene på OSE en dramatisk forverring i verdensøkonomien med en plutselig kollaps i oljeprisen ? :huh:

 

Personlig er jeg glad for at oljeprisen tenderer forsiktig nedover. Jeg har for lengst gått ut av energiaksjene og hadde forventet en dreining over på andre sektorer. Det frustrerende er jo selvsagt at disse har gått ned like mye. Imidlertid trur jeg i det lange løp at denne dreiingen vil skje bare panikken har lagt seg. mange har solgt og sitter på mye cash. Med dagens rentenivå her hjemme er banken et dårlig alternativ over litt tid.

 

Ja, vi får nok en ny rød dag her hjemme, men snart er vel det værste over vil jeg tro.

Link to comment
Share on other sites

Fra I-markedet:

 

Med nye kraftige fall for oljeprisen i går var det ingenting som kunne redde oljerelatert aksjer på Wall Street. Oljeselskapsindeksen raste 4,1 prosent til de laveste nivåene siden slutten av juni, og oljeservice falt hele 4,5 prosent til de laveste nivåene siden andre halvdel av august.

 

Dollaren styrket seg i går på ny inflasjonsfrykt, og ligger onsdag morgen på 6,53 kroner.

 

Statoil ble sendt ned voldsomme 7,3 prosent til 135 kroner på New York-børsen, ned ytterligere 3 kroner fra sluttkursen i Oslo.

 

Bedre gikk det ikke for Norsk Hydro som falt 5,2 prosent til 614,50 kroner på Wall Street, godt under sluttkursen i Oslo på 628 kroner.

 

Yara endte ned 2,8 prosent til 101,50 kroner i det amerikanske gråmarkedet, mot en sluttkurs i Oslo på 102,50 kroner.

 

CanArgo falt 5,4 prosent til 7,97 kroner på Amex, mot en sluttkurs i Oslo på 7,98 kroner.

 

Petroleum Geo-services falt hele 7 prosent til 174,50 kroner i USA. Sluttkursen i Oslo endte på 173 kroner.

 

Stolt Offshore falt voldsomme 9,7 prosent til 63 kroner, mot en sluttkurs i Oslo på 64,75 kroner.

 

Frontline var ikke noe unntak fra sektorfallet, og ble sendt ned 5,2 prosent til 239,25 kroner. Sluttkursen i Oslo var på 245,50 kroner.

 

Stolt-Nielsen endte ned 2,7 prosent til 220,25 kroner, mot en sluttkurs i Oslo på 222 kroner.

 

Golar LNG falt 3,5 prosent til 72,75 kroner på Wall Street. Sluttkursen i Oslo endte på 74 kroner.

 

Royal Caribbean Cruises ble også dratt ned tross den positive effekt lavere drivstoffkostnader har. Det var inflasjonsspøkelset og frykten for renteøkninger som trakk ned for aksjen. Aksjen falt 2,2 prosent til 258,75 kroner, rett under sluttkursen i Oslo på 259 kroner.

 

 

Ikke bra det her nei! Vi starter nok ytterligere ned 2-3 % idag er jeg redd. Det kan faktisk skje det jeg aldri hadde trodd kunne skje, nemlig at Tomra ser 39-tallet igjen :angry:

Link to comment
Share on other sites

Kan me ikkje leggja til denne, så har me blyloddet på plass óg? Heldisvis solgte eg alt i går, utanom ein børspost i TOM og nokre få aksjar DIAG.

 

Held 280?

 

Burde kanskje også se på ukentlig og månedlig for å se retningen.

 

Tror ikke vi er ferdige med oppgang i oljepris for min del.

 

http://www.futuresource.com/charts/charts....dium&b=LINE&st=

 

http://www.futuresource.com/charts/charts....dium&b=LINE&st=

Link to comment
Share on other sites

Flertallet av deltagerne i iMarkedet.nos "Dagens Spørsmål" kjøper aksjer i etterkant av børsfallet.

 

Vi spurte leserne dette:

 

"Gjør du som Idar Vollvik; kjøper etter børsfallet?

 

Hele 69 prosent svarte ja, mens 31 prosent svarte nei.

Link to comment
Share on other sites

FAST har i dag lansert video- og audiosøk (se pressemelding www.fast.no). Dette ligger virkelig an til å bli et teknologieventyr uten like, og den prises nå til ca P/E 25 for 2006.

 

De kan også melde at de allerede har fått kunder som følge av video- og audioløsningen:

 

Global enterprises including one of the world’s largest media and entertainment conglomerates, a global anti-poverty and child advocacy organization and a leading broadband company headquartered in Asia have selected FAST’s rich media technology based on its scalability, flexibility and power.

 

Er det bare meg her som er veldig fascinert av dette selskapet??

Link to comment
Share on other sites

Vektet meg opp i Tomra. Dette blir bra. Synd jeg ikke var ute over natten, det kunne blitt $$$. Etterhvert som alle "taperne" har solgt seg ut, kommer gutta med cash. Børsen har nå korrigert seg ned til et fornuftig nivå i forhold til andre børser rundt omkring. Dette er helt klart en overreaksjon...

 

---

Fra å være ned -3,2%, er vi allerede i -2,7%. Det merkelige er at Tomra faller tilbake videre, helt bak mål. Her må det være mye lånte penger... og nervøse investorer. Vi havner nok godt over 40-tallet når dagen er over.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...