Jump to content

Episode 394 - Onsdag 19.10.05


thomas

Recommended Posts

  • Replies 121
  • Created
  • Last Reply

Ja, da var jeg tilbake fra jobb. Skal si det var lukrativt å sitte i cash i dag du... Ergelig at jeg ikke fikk med meg tom til 39 da, men la gå. Spennende å se om det roer seg noe i morgen da. Får håpe det for alle dere som sitter med aksjer. Jeg føler ikke for å satse mer nå, føler min kunnskap fortsatt er altfor dårlig til det. Venter og slapper av til det roer seg litt jeg. Det er mye som begynner å se svæært billig ut nå!! :)

Link to comment
Share on other sites

TOM endte på 41,60, kjære TOMsinger..

 

Et meget sterkt signal tross alt, kom meget godt på sluttten. Nå er det nok blitt "vasket ut godt" og klar for videre oppgang i de nærmeste dagene.

 

Hvordan OSE ellers vil utvikle seg er jeg mer usikker på, men det verste er nok over. :o

Link to comment
Share on other sites

Ja, da var denne dagen over og hele oppgangen på OSE siden St.Hans er borte i løpet av et par uker. Omtrent samme utvikling har det vært på portisen min. De to siste dagene har rett og slett vært grusomme. Får trøste meg med en OK trade i Blom idag som gav meg 7k. Og dette er ekte penger i motsetning til "papirtapet" i portisen :D

Link to comment
Share on other sites

TOM endte på 41,60, kjære TOMsinger..

 

Et meget sterkt signal tross alt, kom meget godt på sluttten. Nå er det nok blitt "vasket ut godt" og klar for videre oppgang i de nærmeste dagene.

 

Hvordan OSE ellers vil utvikle seg er jeg mer usikker på, men det verste er nok over. :o

Ja dette var positivt!

Flott avslutning i dag (selv om det var nedgang)!

Link to comment
Share on other sites

Helt enig i den observasjonen, Mads!

 

Nordnet, Netfonds, Nordea, Dnb var på selgern.

 

ASC, Enskilda, Carnagie, Fondsfinans var på kjøpern.

 

Tror jeg velger å stole på de 4 nederste meglerhusene (kundene)

 

 

 

-----

Link to comment
Share on other sites

API:RÅOLJELAGRE +11,3M FAT I UKE 41

Oslo (TDN Finans): De amerikanske råoljelagrene steg med 11,3 millioner fat

i forrige uke til 316,6 millioner fat.

Det fremgår av statistikk fra American Petroleum Institute torsdag

ettermiddag.

APIs UKENTLIGE OLJELAGERTALL, TALL I MILLIONER FAT

14/10 07/10 Endr.uke

Råolje 316,6 305,3r + 11,3

Bensin 197,9 195,1 + 2,8

Destillater 124,1 125,0 - 0,9

Raff.utn. i prosent 78,9 73,0 + 5,9

Råoljeimport 8,7 8,9 - 0,3

Produktimport 3,7 3,4 + 0,3

Link to comment
Share on other sites

Joda Ivers, men den har (foreløpig) snudd oppover igjen.

 

Jeg har tradet i dag i DNO (2 handler) og CRU med greit utbytte.

Til slutt endte jeg opp med å plukke meg noe NEC.

Satser på en kort rekyl oppover :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Nå som flere og flere amerikanere sender SUV-ene sine på skraphaugen vil nok etterspørselen bare synke og oljeprisene vil komme ned på et sunt nivå igjen...:

 

 

SAN FRANCISCO (MarketWatch) -- U.S. gasoline deliveries, a key measure of demand, fell almost 4% in September to log their biggest year-to-year decline in more than a decade, the American Petroleum Institute reported Wednesday morning.

 

"Motorists apparently found ways to manage fuel use and travel more efficiently in the face of higher September gasoline prices following Hurricanes Katrina and Rita striking along the U.S. Gulf Cost," the API said in a monthly report.

 

At the same time, September domestic crude output fell 22% from a year ago to 3.95 million barrels per day -- its lowest level since 1943, the API said.

 

For the third quarter, crude output averaged 4.8 million barrels per day, "the lowest quarter in more than 50 years," it said.

 

Refinery capacity utilization reached its lowest level for the month of September in 20 years, the API said. It averaged 82.7% for the month, with one-fifth of the county's refining capacity not in operation by the end of September in the wake of Katrina and Rita

Link to comment
Share on other sites

Vi får se Dellamorte....her en artikkel fra Sverige

 

Akut oljebrist hotar världen

 

2005-10-17: Cecilia Aronsson

 

Världen står inför en akut brist på olja. Redan inom 15 år kommer utbudet av råolja att understiga efterfrågan. Höga oljepriser är här för att stanna. Nu höjer Kungliga Vetenskapsakademien varningsflagg.

Kungliga Vetenskapsakademien (KVA) är mer än nobelpris. Akademien har nyligen inrättat tre tekniska utskott inom energi, hälsa och forskningspolitik för att påverka samhällsutvecklingen. Energiutskottets tolv professorer rivstartar med en djupdykning i olja.

 

"Det är inte en katastrofsituation, men det är ont om tid", säger energiutskottets ordförande Sven Kullander.

 

Världen konsumerar 84 miljoner fat olja per dag, vilket summerar till 30 miljarder fat på ett år. Förbrukningen ökar med 2 procent per år.

 

"Vi ligger nära taket för vad som kan produceras", säger Sven Kullander.

 

Oljan är en begränsad naturresurs. Energiutskottets geologer uppskattar att det återstår 1.200 miljarder fat olja i världen, varav 25 procent ännu inte upptäckts. De största tillskotten kommer från bättre uttag ur existerande oljefält, snarare än upptäckter av nya fält. Mer än 60 procent av oljereserverna finns i Mellanöstern, varav det mesta i Saudiarabien.

 

Kanadensisk tjärsand, venezuelansk tungolja och gas är några närliggande alternativ till råolja som kan användas för att framställa syntetisk olja. Dessa reserver beräknas vara tre gånger så stora som den traditionella oljereserven.

 

"Vi måste arbeta med nya projekt för att få ut mer där. Problemet är tiden. Det kanske tar 20 år att bygga upp en storskalig produktionsanläggning", säger Sven Kullander.

 

Ökad efterfrågan från Asien, i synnerhet Kina, driver upp oljepriset. Sedan toppnoteringen på 71 dollar per fat i slutet av augusti har priset sjunkit till cirka 64 dollar fatet, men hot om nya orkaner som stoppar produktionen i Mexikanska bukten håller marknaden på helspänn. Inom 15 år väntas efterfrågan på råolja överstiga tillgången.

 

 

-------

Link to comment
Share on other sites

Hva så om morgendagen? Brent olje ned rundt 1,5$ så langt (hvis jeg ikke ser feil), dj noe ned. Ser ikke veldig lyst ut skulle jeg tro, men hva vet vel jeg.. Det bør vel snart begynne å snu igjen nå synes jeg, mange av aksjene er jo tilnærmet gratis sammenlignet med slutten av forrige mnd!

Link to comment
Share on other sites

Maa gi Hoff og andre kreditt for at de solgte alt foer krakket kom.

Har laert en veldig dyr lekse av dette mini-krakket. Hadde ikke trodd det kunne bli saa ille paa saa kort tid. Faar inderlig haape at det er over naa. Trenger saart litt oppgang :)

Link to comment
Share on other sites

Maa gi Hoff og andre kreditt for at de solgte alt foer krakket kom.

Har laert en veldig dyr lekse av dette mini-krakket. Hadde ikke trodd det kunne bli saa ille paa saa kort tid. Faar inderlig haape at det er over naa. Trenger saart litt oppgang :)

Hear, hear.

Jeg kan bare underskrive på det.

Denne 'lærdommen' har kostet meg noe hundre k i tap.

Heldigvis var alt fortjeneste fra tidligere i år, og det hjelper jo noe :unsure:

 

Nå er det blått på indeksene på andre siden av dammen :)

 

Sikkert fordi oljeprisen synker :(

 

Jeg tror ikke at vi får noen opptur her hjemme i morgen, men kanskje falltakten avtar?

Link to comment
Share on other sites

USA opp, olje pris rundt 62$ og Statoil+Hydro i pluss i USA. Tror dette kan bli bra! Må si jeg er litt stolt av meg selv nå. Solgt for tre uker siden og inn igjen i dag. Har jeg truffet bunn og topp for denne gang. Det hadde i tilfelle vært første gang :P (I min korte kariære)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...