Jump to content

MHG - Marine Harvest


Pirelli

Recommended Posts

  • Replies 494
  • Created
  • Last Reply

Havbruksselskapet Pan Fish sliter fortsatt med å få endene til å møtes.

 

På mandagens ordinære generalforsamling i Pan Fish ble det gjort vedtak både om kapitalnedsettelse og nye emisjoner.

Et udekket tap på 527,5 millioner kroner skal dekkes gjennom en reduksjon i Pan-aksjens pålydende fra 2 kroner til 0,95 kroner. I tillegg skal det gjennomføres enda en kapitalnedsettelse på 100 millioner for å dekke ytterligere tap og overføringer til egenkapital. Dette innebærer at Pan-aksjens pålydende reduseres videre ned fra 0,95 kroner til 0,75 kroner.

 

Det var sju aksjonærer til stede under generalforsamlingen i Pan Fish i Stavanger mandag, der Gabriel Smith ble gjenvalgt som styreleder for to år. De sju aksjonærene, som representerer vel 72 prosent av aksjene i selskapet, vedtok også to kapitalutvidelser. Den ene skal skje ved en rettet emisjon mot de to største aksjonærene, Nordea og DnB NOR Bank. Ifølge generalforsamlingens vedtak skal aksjekapitalen forhøyes med mellom 150 og 375 millioner kroner gjennom denne emisjonen.

 

En emisjon nummer to skal gi en kapitalutvidelse på mellom 60 og 150 millioner kroner. Denne skal gjennomføres som en offentlig emisjon, med fortrinnsrett for eksisterende aksjonærer. Pan Fish legger fram regnskapet for første kvartal 12. mai. (©NTB)

Link to comment
Share on other sites

Fra Netfonds, morgenrapport i dag: Kjøp med kursmål 1.7 - stop 1.25

 

Teknisk Analyse:

Pan Fish viser tegn til å kunne bunne ut rundt dagens nivåer og aksjen

har etablert et støttenivå rundt 1,30 kroner som synes å ta godt imot på

nedsiden. Aksjen konsoliderer i det korte bildet mellom støttenivået ved

1,30 kroner og et motstandsnivå rundt 1,70 kroner. Et etablert brudd på

et av disse nivåene vil være med å gi nye signaler for den videre

utviklingen til aksjen på sikt. Aksjen vender nå oppover igjen etter å ha

vært nede og testet støttenivået ved 1,30 kroner. Videre oppgang opp for

en ny test av 1,70-nivået vil gjerne kunne komme iløpet av de neste

ukene. Vi anbefaler kjøp av aksjen på dagens nivå og vi har kursmål 1,70

kroner på 2-4 ukers sikt. Vi har stop-loss ved 1,25 kroner.

 

Ellers går lakseprisen opp igjen.

Etter en flat utvikling sist uke, har prisen på fersk laks snudd opp igjen til det nest høyeste nivået hittil i år.

Det viser de ukentlige tallene fra SSB.

Eksportprisen på laks endte på 25,29 kroner pr. kilo i uke 18, opp fra 24,90 kroner uken før. Dette er den nest høyeste lakseprisen i år.

Eksportvolumet falt marginalt til 5.956 tonn i uke 18, mot 6.057 tonn uken før. Dette er tredje uken på rad med fall i volumet.

 

Jeg tror et kjøp før kvartalsrapp på torsdag kan være tingen. Kan kjøpes i underkant av 40 for øyeblikket.

Link to comment
Share on other sites

 

"Pan Fish Denmark, which had about 200 employees at year end 2004, has decided to send home all employees in the production at the company's processing plant in Hirtshals in Denmark over the coming few weeks. The decision is a direct consequence of EU's decision to impose anti dumping duty on Norwegian farmed salmon. This has made it impossible to continue the operation in its current form. Hence, the anti dumping duty, which is a consequence of an anti dumping complaint submitted by a few companies in Scotland employing 265 persons, is already giving dramatic consequences also within the EU itself."

 

VÅS. Pan Fish har aldri tjent noe penger på Vestlax, derfor stenger fabrikken. Dette har vært long time coming, men brukes selvsagt for det det er verdt nå.

Link to comment
Share on other sites

Klippet fra imarkedet.no:

 

 

PanFish kjører dumpingemisjon

Styret i oppdrettsselskapet PanFish har nå fått på plass en avtalen med bankene og hovedaksjonærene som baner vei for den forventede emisjonen og refinansieringen.

 

 

Avtalen går ut på at PanFish gjennomfører en emisjon på 200 millioenr kroner. Emisjonskursen vil være 1 krone, som er 25 prosent under siste sluttkurs for aksjen på Oslo Børs.

 

Bankene vil på sin side bidra ved å konvertere 500 millioner kroner av bankgjelden til aksjer på samme kurs. Etter gjennomføringen vil PanFish få en genekapitalandel på 35 prosent basert på balansen ved utgangen av første kvartal.

 

Tegningperioden for emisjonen vil være fra 13. mai til 27. mai. Det er DnB Nor Markets og First Securities som er tilretteleggere.

Link to comment
Share on other sites

Dumpingemisjon hørtes ikke noe særlig ut.

 

Også fra imarkedet:

 

Første kvartal

 

PanFish kan i første kvartal vise til et underskudd på 7,3 millioner kroner før skatt, mot minus 19,1 millioner i samme period ei fjor. Det siste årets slanke- og omstillingsprosess første til driftsinntekter på 459,3 millioner kroner, mot 641,7 millioner i samme periode i fjor.

 

Driftsresultatet ble på 19,7 millioner kroner, ned fra 54,2 millioner i første kvartal 2004.

 

PanFish slaktet i første kvartal 13.891 tonn målt i rundvekt, ned fra 18.294 tonn i samme periode i fjor. Produksjonskostnaden var på 19,85 kroner pr. kilo i den norske delen av virksomheten i kvartalet.

Link to comment
Share on other sites

Snipp snapp snute....så var pan ute.... :mellow:

 

http://bigcharts.marketwatch.com/quickchar...n&freq=1&time=7

 

Nå er formasjonen "synkende triangel" komplett. Bruddet kom også på stort volum.Teknisk så ser denne aksjen fullstendig rævva ut. litt vanskelig å forutsi videre men at den går til 1 kr er vel ikke så utenkelig. Fallpotensialet i denne aksjen er litt over krona. Det skulle tilsi et kursmål på sikt på 0,25 kr. Som sagt så er dette utenkelig og jeg tviler på at det går så langt....men man sa sikkert det samme da aksjen lå rundt 5-6 øre (før spleis): "Den går sikkert ikke lenger ned", Minner meg om merkantdata.....

 

Allikevel. Jeg er forundret. lakseprisen har vel lagt rundt 23-25 kr kiloet. Allikevel klarer ikke Eide & co generere overskudd. Eide uttalte ved forrige emisjon at nå trengte ikke pan emisjoner med det første. Den var vel også på 200 mill? Hva er det egentlig Eide mener med første? Har en bang anelse om at denne emisjonen på langt nær blir fulltegnet. Reaksjonen i dag er et tegn på det.

 

Føler med dere som sitter i aksjen nå. Det kommer sannsynlig vis en pullback tilbake mot motstanden ved 1,25 og en sjans til å selge seg ut. Men jeg tror ikke det skjer før emisjonen er gjennomført

Link to comment
Share on other sites

Av tidligere erfaringer så skal denne helt ned til emisjons kursen 1,- før man vil se noen reaksjon opp.

 

Godt mulig den dupper litt under dette og.

 

Men alikevel så syntes jeg fortsatt at PAN er et spennende case med stort inntjenings potentsiale.

Link to comment
Share on other sites

Har tegnet meg for 200 000 aksjer i emisjonen, så vil tiden vise hvor mange jeg vil få. Det kan nok hende at kursen vil duppe under krona i tiden etter at emisjonsakjsene er utdelt og da vil jeg benytte anledningen til å handle litt mere. Min investering i PAN er på lang sikt og jeg tror de neste par årene vil få PAN tilbake på rett spor med god inntjening.

Link to comment
Share on other sites

Etter PAN fadesen har jeg funnet en passende avatar :)

 

Sitter forøvrig fremdeles på aksjene og venter på oppgangen som må komme. PAN har de siste to årene vært gjennom en omfattende restrukturering og dersom det nå viser seg at den har vært vellykket så vil vi kunne få en positiv utvikling. Sammen med nyheter om økt laksepris på økende volum, og med økende optimisme vedrørende laksestriden med EU, så vil det være dumt å selge aksjer nå.

 

Idag er det lakseindustrien i EU som får svi for straffetollen!

Link to comment
Share on other sites

Håper det går veien for PAN!

 

splash_logo.gif

 

 

Fra Intrafish

 

24.05.2005 06:05

Laksekrigen midt i kritisk fase

Bodø: Norske oppdrettere og myndigheter jobber "frenetisk og intensivt" for å minimalisere skadene av straffetollen på norsk laks. Norge skal innen fredag gi sitt offisielle tilsvar til Europakommisjonen etter at straffetollen ble innført 27.april.

 

 

En regjeringskilde røper overfor IntraFish at "vi er midt inne i en kritisk fase".

 

I brevet som skal sendes til Kommisjonen, tilbakeviser norske myndigheter og næringa punkt for punkt grunnlaget for straffetollen.

 

- Hva som står der, får vi komme tilbake til, lyder kommentarene både fra Fiskeridepartementet og FHL Havbruk.

 

Samtidig har næringas orgasjoner gått gjennom saken til hver enkelt av et 90-talls bedrifter som er ilagt en ekstra straffetoll på 24,5 prosent fordi de angivelig ikke ville samarbeide da Kommisjonen gjennomførte sin dumpingundersøkelse. Snittollen er på 16 prosent. Svaret på denne høringa skal også meddeles Kommisjonen skriftlig.

 

Kilder i EU sier til IntraFish at de venter et utspill fra Kommisjonen på neste møte i antidumping-komiteen torsdag 9.juni. Førstkommende fredag er også høringsfristen for partene i EU. Prosessindustrien går inn for at straffetollen omgjøres til en minstepris på 2,75 euro per kilo laks. Skottene vil ha en minstepris på over 3 euro.

 

- Partene snakker sammen. Det er bra, sier en EU-kilde til IntraFish.

 

Men om det er tilstrekkelig, vil vise seg.

 

- Straffetollen egner seg særdeles godt for en ankesak gjennom Verdens handelsorganisasjon, WTO. Straffetollen er blodig urettferdig. Vi har ikke dumpet og det kan vi legge fram bevis for. Men det er opp til norske myndigheter å bestemme når og hvordan, sier styreleder Lisbeth Berg-Hansen i FHL Havbruk til IntraFish.

 

Statssekretær Janne Johnsen i Fiskeridepartementet vil ikke "spekulere" i om og eventuelt når Norge vil anke til WTO.

 

- En anke er ett av alternativene våre, sier hun til IntraFish.

 

- Hva er de andre alternativene?

 

- Vi prøver å finne andre løsninger i tråd med WTOs regelverk, sier hun kryptisk. Og det er et svar hun også har gitt tidligere.

 

- Hva er tidsperspektivet?

 

- Jeg er ikke spådame. Første frist er fredag, så får vi ta sakene i tur og orden, og i tett samarbeid med næringa, sier hun.

 

 

Bent-Are Jensen, IntraFish

Link to comment
Share on other sites

Jeg har enda ikke benyttet meg av min forkjøpsrett i emisjonen som den PAN eier jeg er. Og det er en ting jeg er usikker på:

 

Det utstedes 700mill nye aksjer, 500mill til bankene som konvertering av lån og 200mill til oss eierne.

 

Problemet ligger i at bankene er de største eierne og at de sikkert er fornøyde med sine 500mill aksjer.

 

Spørsmålet er: Er det 200 mill aksjer til 28% av eierne, dvs. ikke bankene???

 

Blir emisjonen fulltegnet så smetter PAN opp i 1,50 til uka...Tror jeg, blir emisjonen en fiasko så går det vel ikke så bra..

Link to comment
Share on other sites

Bankene har mulighet til å delta i den offentlige emisjonen, men de stiller ingen garantier for at den blir fulltegnet. De har heller ingen prioritering ved en eventuell overtegning.

 

Dersom emisjonen ikke blir fulltegnet så er vi tilbake til start i begynnelsen av mai.

Da er markedsverdien av PAN ca 537 mill kr med kurs 1,07. Hvordan dette isåfall blir mottat i markedet er jeg usikker på.

 

Markedsprisen av PAN har lenge vaket mellom 700 og 900 mill.

Link to comment
Share on other sites

Har ståltro på Pan Fish

Styremedlemmer og ledelse i Pan Fish har tegnet seg for 1,26 millioner aksjer i selskapet.

 

Artikkel av: Øystein Byberg (25.5.05 08:25)

 

 

 

Relaterte artikler Se aksjeticker

- Meglerhus om Pan - Mange vil ha Pan Fish

- Pan Fish kutter underskuddet - Pan Fish henter 200 mill.

 

- PAN

 

For å unngå risiko for at det foreligger ulik informasjon i markedet knyttet til tegning fra styre og ledende ansatte i den pågående emisjonen i Pan Fish, har selskapet funnet det nødvendig å komme med følgende avklaring.

 

Følgende personer i selskapets styre og ledelse har tegnet seg for aksjer i selskapet:

 

* Gabriel Smith, styreformann, 250.000 aksjer

* Bjørn Simonsen, styremedlem, 100.000 aksjer

* Arthur Duus, styremedlem, 50.000 aksjer

* Kathrine Mo, styremedlem, 50.000 aksjer

* Atle Eide, konsernsjef, 250.000 aksjer

* Trine Sæther Romuld, CFO, 100.000 aksjer

* Therese Log Bergjord, kommersiell direktør, 100.000 aksjer

* Cato Lyngøy, teknisk direktør, 50.000 aksjer

* Øyvind Tørlen, adm. direktør Pan Fish Norway, 100.000 aksjer

* OddGeir Oddsen, adm. direktør Pan Fish Scotland, 100.000 aksjer

* Keith Bullough, adm. direktør Pan Fish North America, 50.000 aksjer

* Ragnar Joensen, adm. direktør Pan Fish Faroes, 10.000 aksjer

* Andrew Colwin, adm. direktør Pan Fish France, 50.000 aksjer

 

Totalt har styre og konsernledelsen tegnet seg for 1.260.000 aksjer. Øvrige ledende ansatte i Pan Fish konsernet har tegnet seg for 500.000 aksjer. Samlet utgjør dette en tegning på 1.760.000 aksjer.

 

Selskapet vil opplyse om den endelige tildelingen så snart den foreligger.

Link to comment
Share on other sites

Såvidt jeg vet er det første gang på veldig lang tid noen i ledelsen har eid PAN-aksjer i det hele tatt. Jeg tolker det som svært positivt at ledelsen nå går inn relativt tungt.

 

Konsernsjefen satser en kvart mill. på selskapet, og gir med det et kraftig signal til markedet.

Link to comment
Share on other sites

Snur i Pan Fish

 

Kaupthing snur tvert i synet på Pan Fish.

 

Artikkel av: Øystein Byberg (27.5.05 14:06)

 

 

 

Kaupthing hever Pan Fish-aksjen fra "sell" til "buy", melder Reuters. Kursmålet settes til 1,50 kroner per aksje.

Pan Fish stiger 1,9 prosent til 1,08 kroner.

Link to comment
Share on other sites

Fra DN 30.05

 

 

Pan Fish-emisjon kraftig overtegnet

Av Anita Hoemsnes

 

Atle_Eide__Pan_Fish_20870a.jpg

 

Pan Fish avsluttet fredag en offentlig emisjon med betydelig interesse fra både eksisterende og nye aksjonærer.

 

Den offentlige emisjonen ble tegnet fire ganger det fastsatte beløpet på 200 millioner kroner.

 

Konverterer gjeld

- Emisjonen markerer avslutningen på den strategiske, operasjonelle og finansielle. Restruktureringen av konsernet som har pågått over de siste to årene.

 

Som et resultat av at emisjonen er fulltegnet vil DnB NOR og Nordea ved en rettet emisjon konvertere 500 millioner kroner av selskapets gjeld til egenkapital. Konverteringen skjer til 1,00 krone per aksje som er det samme som emisjonskursen.

 

Svært fornøyd

Etter dette vil selskapet ha en egenkapital på over 35 prosent. Balansen er ryddet for goodwill og immaterielle eiendeler samtidig som konsesjonene er satt til bare 4,5 millioner kroner, skriver Pan Fish i en pressemelding mandag morgen.

 

- Vi er svært fornøyd med responsen fra investorene. Pan Fish er med dette posisjonert for å gjennomføre den planlagte oppbygging av produksjonen, sier konsernsjef Atle Eide.

Link to comment
Share on other sites

First om fisk:

 

FAST FISK

 

Mange positive faktorer i industrien for øyeblikket. Vi ser en underliggende bra etterspørselsutvikling i Europa og USA samt at etterspørselsveksten i Russland er sterk. Volumutviklingen kommer på tiltagende priser både i Europa og på filet i USA hvilket gjør dette spesielt interessant. I tillegg er våre indikasjoner at det slaktes mye ung fisk hvilket tilsier at den høye slaktingen i forkant av EU tollen tok ut mye av fisken i denne generasjonen og at det nå slaktes på høst generasjonen og derved ser sannsynligheten for a vi kan få en reell skvis i dette markedet i løpet av året å være relativt høy.

I sum er denne miksen relativt potent og med forsiktig kursutvikling i lakseaksjer hittil i år er de kortsiktige forholdene rundt disse aksjene gunstige. På laksepris 22 kr er PE 06 i området 9-11 hvilket ikke er uvanlig billig, men på dagens ca 25 kr er prisingen nede i området 4,5-7, og vi tror aksjene kan ta ut noe av dette potensialet hvis våre prognoser for de neste månedene i retning av et stramt og godt marked slår til.

Link to comment
Share on other sites

Jekker opp Pan Fish

splash_logo.gif

 

Nå er det opp til ledelsen å vise at Pan Fish har kommet på rett kjøl og har livets rett, mener meglerhus.

 

 

Artikkel av: Øystein Byberg (31.5.05 11:25)

 

 

 

Handelspartner Securities oppjusterer kursmålet på Pan Fish til 1,45 kroner etter emisjonen. Det anbefales kjøp av aksjen.

- Med emisjonen i bokis, og særlig på bakgrunn av den sterke interessen, har vi et positivt syn på aksjen, skriver meglerhuset.

 

- Det meste bør nå være på pålass, nå er det bare opp til ledelsen med Atle Eide i spissen å vise at Pan Fish har kommet på rett kjøl og har livets rett, mener Handelspartner Securities.

 

I formiddag handles Pan Fish-aksjen for 1,30 kroner, ned 2,3 prosent.

Link to comment
Share on other sites

Tegnet meg for totalt 500 000 aksjer og ser at det er trukket bare 45 000 fra min konto i dag. Regner med betyr at jeg er blitt tildelt 45 000 aksjer. Synd jeg ikke fikk alt jeg ønsket, men slik blir det når en ikke har aksjer fra før av. Andre som har fått melding om tildeling?

Link to comment
Share on other sites

* Last on prices: FHL indicated up NOK/kg 1,00 next week (NOK/kg

28,00+, incl dumping duty)

* Consumption growth in Europe +10% in April

* We increase our salmon price estimates and share price targets for

2005 and 2006

* We remain bullish to the salmon farming sector

 

CHANGE IN RECOMMENDATION/ESTIMATES/TARGET

* FHL salmon price/farm 2005E NOK/kg 23,50(22,00) 2006E NOK/kg

22,50(22,00) 2007E NOK/kg 22,00(22,00)

* FJO Recurring EPS: 2005E NOK 0,31 (0,15) 2006E NOK 0,34 (0,28)

* LSG recurring EPS: 2005E NOK 3,87(3,21) 2006E: NOK 3,70(3,49)

* PAN recurring EPS: 2005E NOK -0,02(-0,12) 2006E NOK 0,08 (0,06)

 

* Increasing share price targets; FJO NOK 3,70 (3,10) LSG NOK 50,00

(46,00)

 

 

Rapport fra First 02.06.05

Link to comment
Share on other sites

Oppgradering av Laks

 

merder_medium.jpg

 

På bakgrunn av mange positive faktorer i industrien for øyeblikket hever vi prisanslaget for 2005 for laks med 1,5 kr til 23,50 kr i snitt, og vi tar også opp 2006 estimatet med 0,50 kr da årets stramme marked primært er drevet av sterk etterspørsel. Dette bedrer inntjeningen pr aksje med 20-35% for 06 avhengig av selskap, og prisingen er etter våre justeringer nede på PE 06 9,1 for FJO og 11,1 for LSG mot respektive 9,8 og 9,9 for 05.

Vi ser også at med dagens gjeldende priser som full årstakt er PE nede på 3-tallet for FJO og 5,4 i LSG samt 4,7 i PAN.

Vi hever kursmålene til 3,70 kr i FJO og 50,0 kr i LSG og gjentar kjøpsanbefalingen på FJO og accumulate på LSG.

 

 

firts/02.06.05

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...