Jump to content

TOM - Tomra Systems


dunlop

Recommended Posts

Orkla eier nå 14 pst. av Tomra. Når skal pressen få øynene opp for Orklas kjøp og skrive om det...

 

Forslag til overskrift "Orkla kjøper Tomra på billigsalg"

Utsiktene til Tomra har aldri vært lysere - Tyskland ruller videre, land vurderer å innføre pant Nederland og i New York Bigger Better Bottle Bill, salg til ikke-pant markeder med stort potensiale UK, Japan og Hellas, antall aksjer har gått ned og kursen har vært langt langt høyere...

 

Fondet Taube mfl. "gjemmer" seg fortsatt bak flere kontoer

Antallet aksjonærer også på vei ned...

 

Top 20 shareholders (registered as of 12 March 2007)

Number of shares Ownership

1. Orkla ASA 23 059 200 14,0 %

2. Folketrygdfondet 15 036 300 9,1 %

3. State Street Bank AN A/C Client Omnibus D 5 168 570 3,1 %

4. JP Morgan Chase Bank Clients Treaty Account 3 938 408 2,4 %

5. Vital Forsikring ASA Omløpsmidler 3 476 368 2,1 %

6. Danske Bank A/S 3887 Operations Sec. 3 284 018 2,0 %

7. Clearstream Banking CID Dept, Frankfurt 3 281 151 2,0 %

8. State Street Bank AN A/C Client Omnibus F 2 576 854 1,6 %

9. Skagen Vekst 2 323 000 1,4 %

10. The Northern Trust C USL Treaty Account 2 290 404 1,4 %

11. Verdipapirfondet KLP 2 100 950 1,3 %

12. Credit Agricole Inve Bank, Non Treaty Acc 2 099 687 1,3 %

13. Morgan Stanley and C Client Equity Account 2 078 794 1,3 %

14. Bank of New York, BR Treaty Account Unite 2 041 220 1,2 %

15. IF Skadeforsikring A 1 970 800 1,2 %

16. Citigroup Global MAR IPB Client safekeep 1 896 625 1,2 %

17. The Northern Trust C Treaty Account 1 878 138 1,1 %

18. DnB NOR Norge (IV) VPF 1 693 799 1,0 %

19. Tomra Systems ASA 1 606 614 1,0 %

20. FERD AS P610AK 1 600 000 1,0 %

 

Total shares, top 20 shareholders 83 400 900 50,6 %

Total shares, other shareholders 81 289 317 49,4 %

Total (10 886 shareholders) 164 690 217 100,0 %

 

Total shares, Norwegian shareholders 98 383 417 59,7 %

Total shares, shareholders of other nationality 66 306 800 40,3 %

Total 164 690 217 100,0 %

 

 

 

 

 

Number of shareholders, by nationality

Number of shareholders Ownership

1. Norway 10 122 59,7 %

2. Great Britain 77 13,8 %

3. USA 166 7,1 %

4. France 21 3,6 %

5. Denmark 53 3,3 %

6. Luxembourg 38 2,9 %

7. Sweden 102 2,5 %

8. Switzerland 15 1,3 %

9. Ireland 16 1,1 %

10. Germany 89 1,0 %

 

Total shareholders, top 10 countries 10 699 96,3 %

Total shareholders, other countries 187 3,7 %

Total 10 886 100,0 %

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 3,3k
  • Created
  • Last Reply

Utenlandsandelen øker hele tiden og på en uke ganske markert, se på tallene.

 

Pr. 13.03 total shares, shareholders of other nationality 66 306 800 40,3 %

Pr. 05.03 total shares, shareholders of other nationality 64 654 941 39,3 %

 

Altså, 1 651 859 flere aksjer har på en uke kommet på utenlandske hender, dvs. i snitt 330 371 pr. dag..., det er temmelig mye..Eiere kan jo også ha aksjer "gjemt" på nomineekontoer utenfor topp-20 selvfølgelig, men man ser det på disse tallene.

 

Forsetter dette i dette tempoet kan det være at noen ønsker kontroll over selskapet.

 

Det interessante er at det er nøyaktig det samme antallet som den norske delen har blitt redusert... (slik må det jo nødvendigvis være også...)

 

Pr. 05.03 total shares, Norwegian shareholders 100 035 276 60,7 %

Pr. 13.03 total shares, Norwegian shareholders 98 383 417 59,7 %

 

202 norske eiere har solgt siste uken, tilsammen ca. 1,6mill aksjer, i snitt blir det 8177 aksjer pr. aksjonær.

 

 

_____

Link to comment
Share on other sites

Nok en dag med billige Tomraaksjer.

Utleningene "gisekjøper" nok tomra på dette nivået og.

teknisk er tomra nå i bunnen av en stigende trend.

Håper psykologien i markedet ikke "knekker" den.

 

Så lenge Orkla og nå utleningene er på "kjøper'n" ser jeg ingen grunn til å endre oppfatning av aksjen i sin helhet, men litt trading kan vel være på sin plass....

Link to comment
Share on other sites

Tomra og tilbakekjøp

Synes det forøvrig er svært rart at Tomra ikke også bruker "dippene" til å handle egne aksjer...; de har begrenset info. og kunnskap til å gjøre seg oppfatninger om makroendringer. De bør i stedet kjøpe aksjer jevnt, og ev. avstå fra å handle aksjer på dager med store kurssvingninger... Jeg skjønner lite eller intet av strategien - hvis de da har en - de anvender..

 

Husker med gru på da de så langt i år handlet store mengder egne aksjer på akslererende oppgang noen dager før opsjonsprogrammet for de ansatte løp ut...

 

Mvh,

Link to comment
Share on other sites

Dette med tilbakekjøp av og timing av dette, er jeg helt sikker på at Tomra har full kontroll på og gjør dette på beste måte, også i forhold til oss eiere.

 

Slikt som dette, kan være mer interessant..

 

http://e24.no/boers-og-finans/article1691790.ece

 

Tomra og tilbakekjøp

Synes det forøvrig er svært rart at Tomra ikke også bruker "dippene" til å handle egne aksjer...; de har begrenset info. og kunnskap til å gjøre seg oppfatninger om makroendringer. De bør i stedet kjøpe aksjer jevnt, og ev. avstå fra å handle aksjer på dager med store kurssvingninger... Jeg skjønner lite eller intet av strategien - hvis de da har en - de anvender..

 

Husker med gru på da de så langt i år handlet store mengder egne aksjer på akslererende oppgang noen dager før opsjonsprogrammet for de ansatte løp ut...

 

Mvh,

Link to comment
Share on other sites

En helt vanlig sleivekommentar fra Engagutten, hvor tar du dette "våset" fra...? Alvarin_33.gif

 

 

Det er vel bedre for deg at det kjøpes på 43 og ikke på 51? Jeg er enig med christle; Tomra er adskillig bedre på resirkulering enn på aksjetrading.
Link to comment
Share on other sites

En helt vanlig sleivekommentar fra Engagutten, hvor tar du dette "våset" fra...? Alvarin_33.gif

 

Hans kommentar var nok litt sleivete, MEN synes det er rart at ikke du - som har masse gode poenger - også stiller spørsmål ved hvordan tilbakekjøpene skjer... Dersom Tomra mener at kontrakter er på vei i Tyskland, at det går veien i UK og Japan m.m., og de skal anvende hele kjøpsfullmakten før den går ut, ja så er det bare å handle i vei med de forbehold jeg har nevnt under...

 

De bør kjøpe aksjer jevnt og trutt, og ev. avstå fra å handle aksjer på dager med store kurssvingninger...

Link to comment
Share on other sites

Takker for den, christle :smile:

 

MEN synes det er rart at ikke du - som har masse gode poenger

 

For å følge opp litt det jeg har skrevet før, så jeg mener det er et godt poeng å slå fast at dette vet Tomra best hvordan skal gjøres, de kjenner jo klart best hva som foregår innenfor selskapets vegger og fører sikkert en dialog med sine meglere osv.

 

Det er mye som foregår som vi ikke vet, det tror jeg vi kan slå fast. De har kjøpt endel og det kan være bra og fordele dette over noe tid også. Husk at Tomra gjør ikke dette for å heve kursen mens det handles, men det vil ha effekt på sikt.

 

Mao, jeg stoler helt på at de gjør dette til beste for selskapet og for eierne.

 

 

_________

Link to comment
Share on other sites

En helt vanlig sleivekommentar fra Engagutten, hvor tar du dette "våset" fra...?

Zoonic, jeg tar det fra Oslo Børs' meldingssystem. Etter presentasjonen av 4Q06-resultatet har Tomra gjort følgende tilbakekjøp:

Tomra Systems ASA har i dag kjøpt 100.000 egne aksjer til gjennomsnittlig kurs 46,87 over børs.

Asker, 16. februar 2007

Tomra Systems ASA har i dag kjøpt 380.000 egne aksjer til gjennomsnittlig kurs 48,22 over børs.

Asker, 20. februar 2007

Tomra Systems ASA har i dag kjøpt 530.000 egne aksjer til gjennomsnittlig kurs 50,68 over børs.

Asker, 21. februar 2007

Tomra Systems ASA har i dag kjøpt 160.000 egne aksjer til gjennomsnittlig kurs 44,74 over børs.

Asker, 6. mars 2007

Tomra Systems ASA har i dag kjøpt 245.000 egne aksjer til gjennomsnittlig kurs 44,13 over børs.

Asker, 9. mars 2007

Du som følger Tomra tett vet godt at aksjekursen knapt har vært over 45 siden i fjor sommer. Tomra klarte altså kunststykket å treffe toppen med det som såvidt jeg vet er det største kjøpsvolumet i tilbakekjøpsprogrammet. I ettertid har de altså knapt kjøpt aksjer etter at kursen falt under 45. Istedenfor å hakke på alle som ytrer seg kritisk mot yndlingen din, kan du kanskje ta deg tid til å forklare oss vanlig dødelige hvorfor handlemønsteret ovenfor er gunstig for aksjonærene.

Link to comment
Share on other sites

Ja, Engagut, denne listen din kjenner jeg godt og er interessant nok og det viser at Tomra nok mener at aksjer kjøpt på 46, 48, 50 osv., er gode kjøp... :smile: Det gir noen signaler..

 

De er ingen day-tradere og det er nok viktig å få med seg, de handler når de mener det passer seg og det er jeg lite beykymret over, tvert imot..Men, selvfølgelig jeg ser de handlene over 50, men de kan heller i "se" frem i tiden, ingen kan det...bare én KAN det...

 

Jeg er mer bekymret over det kortsiktige tradingmønstert til div. folk bedriver, også her inne. Tror dere først og fremst skal se på egne metoder, de virker "skumle"....connie_18.gif

 

Zoonic, jeg tar det fra Oslo Børs' meldingssystem. Etter presentasjonen av 4Q06-resultatet har Tomra gjort følgende tilbakekjøp:

 

 

__________

Link to comment
Share on other sites

Hehe, du behøver ikke bekymre deg for meg, Zoonic. :biggrin:

 

Siden du er i godlune; la oss ta en seriøs diskusjon av temaet. Jeg har noen spørsmål:

 

1) Er det (A) Tomra selv som styrer tilbakekjøpene eller (B) har de gitt ett eller flere meglerhus oppdraget?

2) Hvis (A), var grunnen til at de akselererte volumet under oppgangen at de var redd for at kursen skulle stikke uten at de hadde fått tak i nok aksjer? Og er grunnen til at de ikke kjøpte i går på 43-tallet at de nå anser at det ikke er noen bråhast fordi de forventer en stabil kurs framover?

3) I hvor stor grad bidro tilbakekjøpene til kursstigning i den aktuelle perioden? Og i så fall, er det ikke betenkelig at dette sammenfalt med opsjonsinnløsning hvor ledelsen var direkte tjent med en høyest mulig kurs?

4) Hvis (B), hvilket mandat har disse meglerhusene? Hvorfor ble det kjøpt 100-150k mer eller mindre daglig før jul, mens tilbakekjøpsfrekvensen etter 4Q06 er mildt sagt uregelmessig? Hvem var motparten til alle aksjene som Tomra kjøpte i den aktuelle perioden? Kan man utelukke at vedkommende meglerhus, som altså sitter på innsideinformasjon om tilbakekjøpsstrategi, har tipset sine beste kunder om å posisjonere seg i forkant og/eller shorte på toppnivåene?

 

Spørsmålene er mange og svarene få. Slik jeg ser det dreier dette seg i beste fall om et tradingtap som ingen kan klandres for. Det bør dog minnes om hva som skjer når selskapet misser forventningene i markedet med tilsvarende beløp ved framleggelse av resultater. Vi har sett at 5-10 mill under konsensus kan lede til kursmassakre. Dette er faktisk penger også for et selskap av Tomras størrelse. Worst case scenario er en konspirasjonsteori som jeg knapt våger å sette ord på. Ikke glem at Tomra har vært involvert i snusk tidligere.

Link to comment
Share on other sites

TILBAKEKJØP:

 

Tomra kjøper seg selv

 

 

Tomra Systems har i dag kjøpt 170.000 egne aksjer.

 

 

Av:Erik Storm - Stocklink - 16.03.2007 07:52

 

 

Tomra Systems har i dag kjøpt 170.000 egne aksjer til gjennomsnittlig kurs 44,12 over børs.

 

Det melder selskapet i en børsmelding i dag.

 

Total beholdning av egne aksjer etter kjøpet er 2.021.614.

 

Tomra Systems: siste 44.5

Link to comment
Share on other sites

Hever Tomra

 

Meglerhus jekker opp anbefaling og kursmål på Tomra.

 

 

Artikkel av: Odd Steinar Parr (16.3.07 08:32)

 

 

Relaterte artikler Se aksjeticker

- Kjøper egne aksjer - Oslo Børs steg én prosent

- Tomra om Tyskland - Hva har Tomra å frykte i Tyskland?

- TOM

 

 

 

 

Goldman Sachs oppgraderer Tomra-aksjen til sin "conviction buy list" fra neutral, skriver Standard & Poor's Marketscope ifølge Reuters fredag.

 

Kursmålet heves fra 50,40 til 55,50 kroner.

 

Torsdag sluttet Tomra-aksjen på 44,70 kroner etter en oppgang på 1,40 kroner.

Link to comment
Share on other sites

Vanligvis bruker Tomra flere hus og du stiller endel spørsmål som er kurante nok, men som er verre for oss å si noe særlig presist om. Man kan spekulere mye rundt div. handler og lage "spennende" konspirasjon, det er sånn sett, artig nok...

 

Men, Enga, jeg stopper her med å si at jeg har et veldig avslappet forhold til dette og jeg tror dette vil bli særdeles hyggelig fremover..! :smile:

 

 

1) Er det (A) Tomra selv som styrer tilbakekjøpene eller (B) har de gitt ett eller flere meglerhus oppdraget?

2) Hvis (A), var grunnen til at de akselererte volumet under oppgangen at de var redd for at kursen skulle stikke uten at de hadde fått tak i nok aksjer? Og er grunnen til at de ikke kjøpte i går på 43-tallet at de nå anser at det ikke er noen bråhast fordi de forventer en stabil kurs framover?

3) I hvor stor grad bidro tilbakekjøpene til kursstigning i den aktuelle perioden? Og i så fall, er det ikke betenkelig at dette sammenfalt med opsjonsinnløsning hvor ledelsen var direkte tjent med en høyest mulig kurs?

4) Hvis (B), hvilket mandat har disse meglerhusene? Hvorfor ble det kjøpt 100-150k mer eller mindre daglig før jul, mens tilbakekjøpsfrekvensen etter 4Q06 er mildt sagt uregelmessig? Hvem var motparten til alle aksjene som Tomra kjøpte i den aktuelle perioden? Kan man utelukke at vedkommende meglerhus, som altså sitter på innsideinformasjon om tilbakekjøpsstrategi, har tipset sine beste kunder om å posisjonere seg i forkant og/eller shorte på toppnivåene?

Link to comment
Share on other sites

Hehe, du behøver ikke bekymre deg for meg, Zoonic. :biggrin:

 

Siden du er i godlune; la oss ta en seriøs diskusjon av temaet. Jeg har noen spørsmål:

 

1) Er det (A) Tomra selv som styrer tilbakekjøpene eller (B) har de gitt ett eller flere meglerhus oppdraget?

2) Hvis (A), var grunnen til at de akselererte volumet under oppgangen at de var redd for at kursen skulle stikke uten at de hadde fått tak i nok aksjer? Og er grunnen til at de ikke kjøpte i går på 43-tallet at de nå anser at det ikke er noen bråhast fordi de forventer en stabil kurs framover?

3) I hvor stor grad bidro tilbakekjøpene til kursstigning i den aktuelle perioden? Og i så fall, er det ikke betenkelig at dette sammenfalt med opsjonsinnløsning hvor ledelsen var direkte tjent med en høyest mulig kurs?

4) Hvis (B), hvilket mandat har disse meglerhusene? Hvorfor ble det kjøpt 100-150k mer eller mindre daglig før jul, mens tilbakekjøpsfrekvensen etter 4Q06 er mildt sagt uregelmessig? Hvem var motparten til alle aksjene som Tomra kjøpte i den aktuelle perioden? Kan man utelukke at vedkommende meglerhus, som altså sitter på innsideinformasjon om tilbakekjøpsstrategi, har tipset sine beste kunder om å posisjonere seg i forkant og/eller shorte på toppnivåene?

 

Spørsmålene er mange og svarene få. Slik jeg ser det dreier dette seg i beste fall om et tradingtap som ingen kan klandres for. Det bør dog minnes om hva som skjer når selskapet misser forventningene i markedet med tilsvarende beløp ved framleggelse av resultater. Vi har sett at 5-10 mill under konsensus kan lede til kursmassakre. Dette er faktisk penger også for et selskap av Tomras størrelse. Worst case scenario er en konspirasjonsteori som jeg knapt våger å sette ord på.

 

Veldig bra artikkel...

Dersom en dropper den siste ytringen om konspirasjonsteori, ja så kunne denne med fordel vært postet til den med ansvar for tilbakekjøp i Tomra... Dette er gode spørsmål som bør få svar. Tomra kunne unngått dette gjennom "jevne" tilbakekjøp...

 

Jeg tror meglerhusene som får oppdraget fra Tomra er svært flinke til å "sko" seg på dette. De driver ofte egenhandel... og mange sitter på større poster selv... Det har en sett spesielt i TRS sakene...

Link to comment
Share on other sites

Vi må ta med litt mer fra Goldman Sachs sin TOM- oppgradering:

 

Jekker opp Tomra

 

Goldman Sachs oppgraderer Tomra-aksjen fra "neutral" til "buy", og skriver i en oppgradering at markedet har lagt for stort fokus på selskapets valg av tidspunkt for panteautomatsalg i Tyskland, og overser dermed en robust vekst i selskapets ikke-pant markeder.

 

Investeringsbanken venter en underliggende årlig EBIT-vekst i 2006 til 2010 på over 20 prosent, eksklusive Tyskland, og mener at nåværende multipler ikke gjenspeiler vekstprofilen. Goldman Sachs ser også muligheter for Tomras Resirkuleringssenter (TRC) både i eksisterende markeder og nye regioner.

 

Goldman Sachs har et kursmål på Tomra-aksjen på 55,50 kroner. Tomra stiger 0,8 prosent til 45 kroner.

 

 

_________

Link to comment
Share on other sites

Og nok en ny Tesco-ARC-installasjon er gjort i UK og omtales i pressen:

 

Store gets a green machine

 

15 March 2007

EDITORIAL - editorial@thecomet.net

 

GOING green has never been simpler as a superstore launches a high-tech recycling machine for customers.

 

Baldock's Tesco Extra is officially opening the machine for use tomorrow (Friday) at 11am as pupils from St John's Primary School cut the ribbon.

 

The machine gobbles up rubbish and uses space-age technology to automatically sort plastic, metal and glass at a rate of 80 pieces per minute. It also accepts paper, cardboard and carrier bags.

 

The Baldock superstore is one of only 100 across the UK chosen to get the machines.

 

Tesco hope that the special station will double the amount of recycling at the store.

 

 

__________

Link to comment
Share on other sites

The machine gobbles up rubbish and uses space-age technology to automatically sort plastic, metal and glass at a rate of 80 pieces per minute. It also accepts paper, cardboard and carrier bags.

_________

 

Du verden. Romfartsteknologi. Ikke dårlig.

 

Er faktisk mektig imponert over at dette fungerer så bra. Var svært redd for masse problemer under testperioden. Har ennå ikke sett noen artikler med klager.

 

DETTE ER FAKTISK ET IMPONERENDE STYKKE TEKNOLOGI OG NOE HELT ANNET ENN EN PANTEAUTOMAT!

Link to comment
Share on other sites

Venter Tomra-rekyl

 

Meglerhus tror det er duket for rekyl i Tomra-aksjen.

 

 

Artikkel av: Øystein Byberg (16.3.07 15:05)

 

 

Relaterte artikler Se aksjeticker

- Hever Tomra - Kjøper egne aksjer

- Kjøper Tomra-aksjer for millioner - Tomra om Tyskland

- TOM

 

 

 

 

Ifølge Christiania Securities er det dannet en teknisk "ö-formasjon" i Tomra. Dette er "bullish", fastslår meglerhuset.

- Tomra har vært nedtrykt i en måned uten en eneste rekyl. Tiden ser ut til å være inne for rekylen nå, skriver Christiania Securities i dagens morgenrapport.

 

Kjøpsanbefalingen med kursmål 48 kroner og stop loss 41,80 kroner opprettholdes. Tomra stiger 1,5 prosent til 45,35 kroner i dag.

 

Christianias kursmål har vanligvis en tidshorisont på én til fem uker.

Link to comment
Share on other sites

Det er bare å ønske Goldman Sachs velkommen etter, men de har i det minste kommet etter til forskjell fra en god del andre analytikeres uttalelser.

 

Kan ikke kalles annet enn smått uttrolig når det forsøkes å bortforklare en skivebom på estimantene for 4. kvartal 2006. Tomra leverte en topplinje som var omtrent 200 millioner bedre enn konsensus. Dette ble forsøkt forklart med at Tomra hadde solgt og installert 200 flere automater enn guidet i Tyskland. Kjøss meg på mandag!

 

Svaret er å finne i vekst utenfor Tyskland, dette har jeg gjentatt til det kjedsommelige. Og repeterer det nok en gang! I tillegg så er det visst ikke slik at alle automater som leveres til Tyskland går i ordreboka som det guides ut fra på presentasjonene. Men selvsagt, Tomra må gjerne få knuse estimatene også for 1. kvartal 2007. Antar blant annet California vil komme som et stort, stort sjokk denne gangen. Vil anta topplinjen har steget meget bra som følge av økt pant og handling fee.

 

Vi må ta med litt mer fra Goldman Sachs sin TOM- oppgradering:

 

Jekker opp Tomra

 

Goldman Sachs oppgraderer Tomra-aksjen fra "neutral" til "buy", og skriver i en oppgradering at markedet har lagt for stort fokus på selskapets valg av tidspunkt for panteautomatsalg i Tyskland, og overser dermed en robust vekst i selskapets ikke-pant markeder.

 

Investeringsbanken venter en underliggende årlig EBIT-vekst i 2006 til 2010 på over 20 prosent, eksklusive Tyskland, og mener at nåværende multipler ikke gjenspeiler vekstprofilen. Goldman Sachs ser også muligheter for Tomras Resirkuleringssenter (TRC) både i eksisterende markeder og nye regioner.

 

Goldman Sachs har et kursmål på Tomra-aksjen på 55,50 kroner. Tomra stiger 0,8 prosent til 45 kroner.

_________

 

På tide å se på hva som skjer utenfor Tyskland muligens? Her er noen faktaopplysninger, omregnet til automater i Tyskland for de av dere som er litt trege:

 

Med 150 millioner i bestillinger så langt fra Finland 100 % av markedet. Dette tilsvarer forøvrig cirka 1100-1200 automater i Tyskland. En stor del leveres i 2007.

 

50 millioner i bekreftede bestillinger i Danmark tilsvarer cirka 400 automater i Tyskland. Antar dette skal installeres i 2007.

 

Veksten i USA er på 50-150 millioner i kvartalet for hvert kvartal 2007. Dette tilsvarer cirka 400-1200 automater i Tyskland, hvert kvartal! 1200-3600 i løpet av året altså.

 

Med litt mindre enn 20 % vekst i Titech/Orwak/CommoDas (i 2006 var den langt høyere enn dette tallet), tilsvarer dette 100 millioner. Dette tilsvarer igjen cirka 800 automater.

 

Legg til minst 10 % vekst i andre markeder, så har dere ytterligere 400 automater i 2007, minst.

 

Så kommer salget i Japan på kanskje 100 automater eller mer, dette kan vi for enkelthetens skyld si er 100 automater i Tyskland også.

 

Så kommer en ny bestilling fra Tesco som Skarholt mer eller mindre bekreftet i går kommer i juni/juli/august 2007. Dette kan ha en verdi på 300-400 millioner kroner. Dette tilsvarer 2000-3000 automater i Tyskland. La oss for enkelthetens skyld holde disse utenfor, ettersom mesteparten installeres i 2008.

 

Vi summerer:

Finland 1100-1200

Danmark 400

USA 1200-3600

Titech med flere 800

Annen vekst 400

 

Vi tar ikke med: Tesco 2000-3000 automater

 

Summen blir:

 

3900 til 6400 tyske automater. I tillegg kommer ordreboken for Tyskland i 2007: 900, men da inkluderer vi ikke de automatene som kontinuerlig leveres til Tyskland uten å gå i ordreboken. Dette kan være mange hundre automater i kvartalet.

 

Summasummarum: 4800 til 7300 tyske automater.

 

Tomras vekst, og ordrebok så langt i år, tilsvarer altså 4800 til 7300 tyske automater. Og det er et konservativt overslag! På toppen av dette kommer senere store ordre i år fra Finland blant annet og selvsagt Tyskland.

 

Tomra er en pengemaskin, i vekst! Kommer store ordre i 2007 fra Tyskland, blåser Tomra over 5 milliarder i omsetning i 2007!!!

 

 

Engabhoy, av ren nysgjerrighet, hvilket snusk var det du tenkte på?

 

En siste ting. På denne tiden i fjor var det slik at Repant måtte ha en ordre ganske fort for å unngå kroken på døra. Det ser jammen ut at de er i samme posisjon i år også etter å ha levert 1150 kasser med 2 leseenheter (slik jeg har forstått det) til Tyskland i 2006. Hvordan er det mulig å gå med tap etter denne store ordren?

 

Danske Bank antydet vel noe om at Wincor Nixdorf hadde noe "mixed success" når det gjaldt installering og service på sine automater. Repant greide som kjent å pådra seg millioner i dagbøter grunnet for sen levering. Er det virkelig slik at det kun er Tomra som virkelig får det til?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...