Jump to content

TOM - Mot tresifret i 2005


pluss201

Recommended Posts

Da runder vi 100 svar på denne tråden.

 

Litt fra Tyskland om dagens skritt mot enhetlig system, legg særlig merke til siste avsnitt:

 

- - -

http://www.netzeitung.de/wirtschaft/282026.html

- - -

 

Zwei Dosenpfand-Systeme vereinigen sich

 

15. Apr 15:01

 

Auf Käufer von Getränken in Einwegverpackungen kommen einfachere Zeiten zu: Mit dem Beitritt von Vfw zum «P»-System von Lekkerland-Tobaccoland rückt ein einheitliches Dosenpfand-System näher.

 

 

Bislang sorgten verschiedene Arten, das Dosen-Einwegpfand zu erheben und wieder auszuzahlen, für einigen Aufwand bei Verbrauchern – künftig wird es einfacher. Die beiden größten Rücknahmesysteme schließen sich zusammen, wie die Unternehmen Lekkerland-Tobaccoland und Vfw AG am Donnerstag mitteilten. Die beiden Pfandbetreiber verwenden in Zukunft gemeinsam das «P»-Logo von Lekkerland-Tobaccoland.

Damit werden Verbraucher mit dem «P» gekennzeichnete Dosen und Einwegflaschen in mehr Läden los. Das von Vfw verwendete Coupon-System verschwindet. Kunden von Vfw sind unter anderem kleine Läden sowie Verbrauchermärkte. Leckerland-Tobaccoland liefert an etwa 70.000 Tankstellen, Kioske und Kleinverkaufsstellen.

 

Umwelthilfe: HDE-Boykottstrategie gescheitert

 

Zugleich rückt das von der Politik geforderte bundesweit flächendeckende Rücknahmesystem näher. «Wir hoffen, dass der Schritt der Vfw Signalwirkung zeigt und sich weitere Handelsunternehmen und Industriepartner zum Beitritt entschließen», sagte «P»-Chef Jörg Veil. An den Insellösungen von Discounter wie Aldi und Lidl ändert sich aber vorerst nichts: Bislang können bei solchen Supermärkten gekaufte, spezielle Einwegflaschen auch nur dort wieder abgegeben werden.

 

Die Deutsche Umwelthilfe begrüßte den Zusammenschluss. «Die Markierung aller bepfandeter Einweg-Getränkeverpackungen mit dem 'P'-Logo hat für den Verbraucher enorme Vorteile», sagte Bundesgeschäftsführer Jürgen Resch. Damit sei die «Boykottstrategie» des Einzelhandelsverbandes HDE endgültig gescheitert, da nun ein einheitliches Pfandsystem für alle Handelsformen bestehe. Nach Informationen der Umwelthilfe wollten sich in den kommenden Wochen mehrere Handelsketten dem System anschließen.

 

 

Zusammenschluss hilft Trittin

 

Das Dosenpfand war zum 1. Januar 2003 in Kraft getreten worden. Die großen Einzelhandelsketten und -verbände konnten sich allerdings nicht über den eigentlich zugesagten Aufbau eines einheitlichen bundesweiten Rücknahmesystems einigen. Der Zusammenschluss von Vfw und Lekkerland-Tobaccoland dürfte Umweltminister Jürgen Trittin (Grüne) Luft im Streit mit der EU-Kommission verschaffen. Diese bemängelt, dass es in Deutschland kein einheitliches Pfandsystem gibt und deshalb ausländische Anbieter diskriminiert sein könnten.

 

 

- - -

Minner om http://www.freetranslation.com for de som ikke er gode i tysk. Oversetting til engelsk og om ønskelig videre til norsk tilbys gratis.

- - -

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 3,7k
  • Created
  • Last Reply

---

http://www.hegnar.no/Finansavisen/newsdet....=145474&cat=116

---

 

 

- Kan bli en trigger

 

- Vi mener at nok er nok, sier megler om Tomra-aksjen.

 

Artikkel av: Odd Steinar Parr (16.4.04 08:58)

 

Tomra steg torsdag 2,7 prosent på positive tyske signaler. I et intervju med aksjemegler Gaute Eie i Alfred Berg spør Finansavisen om det snart skal løsne for aksjen.

- Tomra er den eneste viktige aksjen som er ned siste 12 måneder, og det virker som folk har gitt opp Tyskland-caset totalt. Vi mener at nok er nok. Resultatrapporten den 22. april kan bli en trigger. Tallene blir neppe dårligere enn hva resultatvarselet indikerte, og vi regner aksjen lett hjem på 35 kroner - uten Tyskland, svarer Eie.

Link to comment
Share on other sites

Fra betalingstjeneste:

 

EARNINGS POLL-Norway's Tomra Q1 pretax seen down

OSLO, April 15 (Reuters) - Norwegian bottle and can

recycling machine maker Tomra is expected to report a

15 percent drop in pretax profit after a disappointing first

quarter in its key German market, a Reuters survey showed on

Thursday.

Pretax profit for the three months to the end of March was

forecast at an average 38 million Norwegian crowns ($5.57

million) by the nine analysts.

Estimates ranged from 33 million to 44 million crowns.

Tomra, which makes machines that accept cans and bottles for

recycling, sometimes refunding a cash deposit, will report

first-quarter figures on April 22.

Analysts are keenly awaiting any word on prospects for

future big sales in Germany.

In March the company warned that it did not expect any

German orders that would contribute to first-quarter sales. It

forecast overall first-quarter sales at about 550 million crowns

and operating profit of about 30 million crowns.

Analysts on average estimated that sales and operating

profit would slightly exceed that guidance in the first quarter.

In an interview with Reuters last month, Chief Executive

Erik Thorsen said some German buyers may be sitting on the

fence, awaiting the outcome of a controversy over the country's

deposit system for non-refillable beverage containers.

"News on the German market is the single most important

factor, but Tomra might not be able to say anything more yet,"

Handelsbanken analyst Preben Rasch-Olsen said.

"The outlook for Germany and existing markets will be key

issues in the report," said analyst Mikael Clement at Pareto

Securities.

A third analyst said investors and analysts were tired of

waiting for a German breakthrough, which has eluded the company

for months.

"The difficulty of predicting German sales, which is the

single most important factor, is putting pressure on the share

price," said one analyst who refused to be named.

"If there's any guidance on second-quarter results it will

be conservative. Downward earnings revisions could follow".

Six of the analysts surveyed said "buy" or "accumulate" the

Tomra share. Three recommended "hold".

Following is a summary of estimates of Tomra's results for

the three months to March 31 (in millions of Norwegian crowns,

except earnings per share in crowns):

 

AVERAGE HIGH LOW MEDIAN Q1-03 CHANGE NO*

Revenues 552 559 545 553 530.0 4.2% 9

EBITDA 69 80 58 74 73.2 -5.3% 7

EBITDA margin 12.5% 13.4% 13.8%

EBIT 32 35 31 31 30.2 5.0% 9

EBIT margin 5.7% 5.6% 5.7%

Pretax profit 38 44 33 38 44.9 -14.5% 9

Pretax margin 6.9% 6.9% 8.5%

Net bef. minority 26 30 25 26 30.3 9

EPS (NOK) 0.13 0.15 0.10 0.13 8

EPS 2004 1.94 2.58 1.40 1.73 9

EPS 2005 2.73 4.08 2.10 2.58 12.43 9

EPS 2006 2.73 4.21 1.79 2.50 12.42 6

 

NOTE: * NO. refers to number of estimates

 

Contributing to the poll were analysts from: CAI Cheuvreux,

Carnegie, Deutsche Bank, DnB NOR Markets, Enskilda Securities,

Fondsfinans, Handelsbanken, Kaupthing and Pareto Securities.

Link to comment
Share on other sites

Pirelli, Traders Pit - Episode 21:

 

TOM rally mot slutten i dag, tror det skyldes denne: http://www.pflichtpfand.info/

 

Trittin sender ut en pressemelding der han sier at det er 75% flertall for pant, så vidt jeg kan skjønne...

 

Dagen oppsummert:

Tomra Systems (TOM)

 

Kjøper Selger Siste Volum +/- +/- % Høy Lav Slutt

34,7 34,8 34,7 2413168 0,8 2,36 34,9 33,7 34,7

Link to comment
Share on other sites

Hva med denne fra samme nettside (http://www.pflichtpfand.info/)?

 

Pressemitteilungen des BMU

zur Übersicht

 

 

Nr. 101/04

Berlin, 16.04.2004

Oberverwaltungsgericht Berlin bestätigt Dosenpfand erneut

Gericht erkennt keinen Widerspruch zum EU-Recht

 

Das Oberverwaltungsgericht (OVG) Berlin hat heute vier Entscheidungen veröffentlicht, in denen erneut Anträge von Dosenpfandgegnern zurückgewiesen werden. Das Gericht hat dabei eingehend die Übereinstimmung der Pfandregeln mit dem europäischen Recht geprüft und diese bestätigt. "Damit hat sich auch die vorläufig letzte Hoffnung der Einweglobby zerschlagen, das Dosenpfand vor Gericht kippen zu können", sagte Bundesumweltminister Jürgen Trittin.

Drei Einzelhändler der Rewe-Gruppe sowie die Ball Packaging Europe GmbH (vormals: Schmalbach Lubeca), ein Hersteller von Getränkedosen, hatten sich von dem Gericht einen Stopp der Pfandregelung erhofft. Besonders die klagenden Rewe-Einzelhändler sind dem Oberverwaltungsgericht mittlerweile gut bekannt. Sie hatten es nunmehr zum dritten Mal wegen der Pfandpflicht angerufen. Dieses Mal stützte sich der Antrag darauf, dass angeblich mit dem Mahnschreiben der Europäischen Kommission vom Herbst letzten Jahres ein neuer Sachverhalt eingetreten sei.

Das Oberverwaltungsgericht Berlin setzt sich unter anderem auch mit den Argumenten der EU-Kommission eingehend auseinander, folgt ihnen letztlich aber nicht. Das OVG hat weder an der Pfandpflicht noch an ihrer rechtlichen Ausgestaltung etwas auszusetzen. Das Gericht bekräftigt, im Gegenteil, die Übereinstimmung der Pfandregeln mit den Vorgaben des europäischen Rechts. Auch die sogenannten Insellösungen der Discounter, gegen die die Europäische Kommission Bedenken geäußert hat, werden nicht beanstandet.

"Das Gericht stellt klar: wer beim Aufbau der Rücknahmesysteme nicht mitmacht, hat den daraus entstehenden wirtschaftlichen Schaden sich selbst zuzuschreiben und kann die Verantwortung nicht auf die Bundesregierung abwälzen", so der Bundesumweltminister.

Link to comment
Share on other sites

Med det samme jeg er i gang. Her er innlegg fra Teknikern på HO:

Innlegg av: Tekniker`n (16.04.04 17:04), lest 353 ganger

Endret 16.04.04 17:17

 

TOM: "Investeringene kan starte i logistikk-systemer" sier tysk industri etter kjennelsen.

 

Hei

 

Jeg starter med et sitat fra Ronald Demleiter, som er president i ”Bryggeriforeningen”. Uttalelsen er fra i dag, etter rettskjennelsen ble offentliggjort:

 

”Dagens rettsavgjørelse er en utvetydig bekreftelse på at panten blir, og gir investerings-trygghet for bransjen. Avgjørelsen åpner for logistikk-investeringer i ordningen”

 

Les hele saken på denne linken :

http://www.ne-na.de/

 

 

Uteblivelsen av ordrer for Tomra, skyldes hovedsakelig to forhold:

 

1. Det juridiske fundamentet for pante-ordningen har vært svakt.

2. Usikkerhet rundt politiske avgjørelser.

 

 

Begge disse forhold er nå nærmest avklart:

 

 

DET JURIDISKE FUNDAMENTET er i dag bekreftet av domstolene. Saken i dag er den siste rettsrunden i Tyskland. Avgjørelsen er m.a.o. endelig. Og som bransjen sier: ”NÅ kan vi investere i logistikk”.

 

DET POLITISKE i Bundesrat er allerede avklart. I norsk presse er det ingen analyser av behandlingen i Bundesrat, og aksjemarkedet her hjemme lever i den villfarelse av at Bunderat kan komme til å avskaffe pant, eller støtte delstaten Hessen`s forslag om å erstatte panten med en avgift.

 

Det er rett og slett oppsiktsvekkende at ikke norsk presse har fått med seg, at Trittin nå har et klart flertall i Bundesrat for sitt forslag. Dette har jeg dokumentert med linker i tidligere innlegg, men for de som ikke har sett denne dokumentasjon, skal jeg lime inn et tidligere innlegg fra meg lenger nede på denne tråden.

 

For å illustrere dette med Bundesrat, kan dere jo se på sakslisten som komiteen i Bundesrat skal behandle den 29.april på denne linken:

 

http://www1.bundesrat.de/coremedia/generat...0Bundesrat/2.7_

20Aussch_C3_BCsse/2.7.13_20Ausschuss_20f_C3_BCr_20Umwelt_2C_20Naturschutz_20und

_20Reaktorsicherheit/Tagesordnung/HI/215.U,property=Dokument.pdf

 

På saklisten vil dere se at Hessen`s forslag skal behandles, men IKKE lovforslaget fra Trittin. Og grunnen til dette har IKKE norske presse og aksjemarkedet fått med seg:

 

Forslaget fra Trittin er nemlig ferdigbehandlet i de to komiteene i Bundesrat som behandler saken. (Komiten for miljø, samt næringslivskomiteen.) Delstaten Hessen forlangte imidlertid en ny runde for sitt forslag før plenumsmøtet den 14.mai, men det er allerede klart at Hessen vil få sitt forslag avvist den 29.april i komiteen.

 

Dette vet industrien i Tyskland, det er derfor bryggerinæringen sier at NÅ KAN INVESTERINGENE STARTE. Men dette vet IKKE norsk presse. Det er derfor industrien sier: ”Rettsavgjørelsen i dag gir investerings-sikkerhet i logistikk-systemer”

 

Tomra`s aksjonærer går fremtiden lyst i møte.

 

God helg !

 

 

Mvh Tekniker`n

Link to comment
Share on other sites

Pressemeldingene som Pluss201 og Tekniker'n refererer fra i sine innlegg ble kjent ca. kl. 15:30

 

Aksjekursen steg altså umiddelbart fra 33,7- til 34,9- og humpet de siste 30 minuttene før sluttauksjonen gikk på 34,70-

 

Jeg har sett på handelsloggen de siste 30 minuttene inklusive sluttauksjonen ble det omsatt 1.398.625 aksjer (dagsvolumet var 2.413.168)

 

Vi får håpe dette trigger handelstanden i Tyskland til å investere i automatiserte pantesystemer, den siste halvtimen i dag retter opp litt for mitt vedkommende, men det er ett stykke igjen for de trofaste vil jeg tro ;)

Link to comment
Share on other sites

Vi får håpe dette trigger handelstanden i Tyskland til å investere i automatiserte pantesystemer, den siste halvtimen i dag retter opp litt for mitt vedkommende, men det er ett stykke igjen for de trofaste vil jeg tro

 

Har ikke fått hengt særlig nøye med i TOM de siste par dagene. Får forhåpentlig tid til å fordøye de siste nyhetene fra Tyskland i løpet av helga.

 

Tenkte bare jeg skulle svare på Pirellis personangrep her. :D

 

Har som sagt handlet helt fra i fjor høst. Den verste inngangen jeg har er på 46-tallet. Dermed ikke vært trofast så veldig lenge.

 

Etter "PW" har jeg faktisk greid å akkurat doble beholdningen. Handlet litt på 36-tallet, 35-tallet, 34-tallet og 33-tallet. 33 blank er laveste inngang.

 

Dermed ser det pr nå ikke så grusomt dårlig ut. Men hvis 32.70 skulle vise seg å ikke være en bunn, så...

 

Nå regner jeg med alle skjønner hvorfor jeg uhemmet hausser TOM. :D

 

Etter å ha forsvart min ære, så kan jeg vel bare fortsette et stykke til nedover her? :wink:

 

Ellers så er det en artig observasjon du gjør i forrigge innlegg, Pirelli. (Jeg fikk ikke med meg de siste timene i dag, "hva har skjedd her da?" var min reaksjon når jeg så kurven i kveld.)

 

(Hva er forresten den orange loddrette streken opp mot 34,6 litt etter kl 14?)

 

Gode gamle rally-tendenser mot slutten i dag. Ca 58% av dagsomsetningen på overkang av 1/12 av åpningstiden sier vel sitt. Stakkars nervene til de som ligger short her over helgen...

 

Mye skjer og kan skje i neste uke også og ukene framover. Dette er noe av det jeg rasket sammen i tankene av potensielle triggere.

 

:arrow: GF 22. april kan det komme fram en del på.

 

:arrow: Q1 22. april vet vi er dårlige, kan de skuffe enda mer? Og hva gikk egentlig feil i Q1? Kan de mot formodning bli bedre enn PW?

 

:arrow: 29. april er det Hessen-forslaget som skal til behandlingi komiteen.

 

:arrow: 14. mai plenarbehandling i Bundesrat.

 

:arrow: Kanskje kan et kompromiss komme på bordet før disse datoene? Mye ære kan reddes ved kompromiss i stedet for å bli ydmyket i en åpen avstemming (komiteebehandlingen er vissnok lukket i Tyskland).

 

:arrow: Utsettes avstemmingen nok en gang? Kommer nye alternativer på banen?

 

:arrow: EU-kommisjonen har i flg Teknikern møte 21. april. Legges pantesaken endelig død av Kommisjonen da? Overrasker Kommisjonen og finner på noe annet enn det de fleste venter seg?

 

:arrow: Kommer børsmeldinger om ordre?

 

:arrow: Melder andre selskaper om ordre?

 

:arrow: Begynner rykter å gå om ordre?

 

:arrow: Skjer det noe i TOM sin nye divisjon mtp Storbritannia og Japan? Mest sannynlig på GF eller Q1?

 

:arrow: Kommer ordre fra andre markeder enn Tyskland som blir meldt over børs (ikke tradisjon for å gjøre det om ikke ordrene er av en viss størrelse)?

 

:arrow: Noen har solgt seg ned av TOM. Får de panikk og skal inn igjen? Hva med de som evt ligger short?

 

:arrow: Vil salgspresset tilta på litt høyere nivå? "Endelig i pluss, nå hiver jeg ut på best!"

 

:arrow: Kommer det nyheter eller rykter på banen som ingen har tenkt på.

 

:arrow: Begynner noen å se hva DDB ser som ikke så mange andre ser.

 

:arrow: Ei stund siden det har kommet skikkelige oppdateringer fra meglerhusene. Blir det tommel opp eller ned etter Q1? Og hva blir kursmålene?

 

:arrow: OG: Kommer norske medier til å gjøre bedre journalistisk håndtverk? Så langt har kvaliteten vært ymse. Viktig er f eks om de kan kjøre en vinkel som Teknikern anla. 14. mai er det snakk om avstemming i Bundesrat. Faller Hessen 29. april, er det bare formaliteter igjen før panten er permanent. Trittin har etter opptellinger gjort av Teknikern flertall for sitt forslag, bare det blir stemt over.

 

Mao er det her ekstremt mange triggere. :!: Ikke alle er postitive. Mye potensielt grums fortsatt i TOM.

 

Tror personlig de som ønsker å holde kursen igjen, skal måtte jobbe hardt allerede på mandag. Gitt at markedet tolker dagens nyheter noe i retning av positivt, slik som jeg gjør.

 

Hindre i Tyskland faller ett etter ett. Men dette er egentlig ikke i boks før ordrene tikker inn. Store ordre. Og det kan fortsatt ta ei stund. Ei lang stund.

 

Konsensus på automater i Tyskland er sinnsykt høyt. 80000 stk er det vel.

 

Åpner for lek med tall. Jeg har tidligere håpt forsiktig på at det er 50000 stk. Får TOM 70% av det...

 

Er vel bare å minne om at siden 1972 har TOM levert ca i overkant av 50000 automater til sammen i Europa. Tror jeg nøyer meg med det.

 

Får ikke dette innlegget TOM til å stige et par kroner på mandag, så... :D

 

Fritt for andre til å hive seg på denne tråden også. :wink:

 

Sier nok en gang: Potensialet i Tomra er enormt! Tas potensialet ut?

Link to comment
Share on other sites

Hei pluss201.

 

Suverent at du tar deg tid til å samle så mye informasjon om Tomra. Veldig bra at du legger inn det beste fra Tekniker'n på Hegnar for der forsvinner det jo igjen ganske raskt. Flott å ha en så grundig topic med all relevant informasjon. Sikker på at mange følger med på denne.

 

Keep ut the good work!

 

Siphlo

Link to comment
Share on other sites

Her følger litt mer info om saken EU-kommisjonen har gående.

 

 

Dette er hentet fra:

 

---

http://www.gastronomieeinkauf.info/cnt/new...=30&beitid=1638

---

 

16-04-2004

Dosenpfand: EU-Verfahren geht in die zweite Runde

 

Im laufenden EU-Verfahren gegen das deutsche Dosenpfand konnte die Bundesregierung die Europäische Kommission nicht überzeugen. Auf Vorgabe von EU-Binnenmarktkommissar Frits Bolkestein soll die EU-Behörde bei ihrer Sitzung am Dienstag in Straßburg die zweite Stufe einleiten, hieß es am Freitag in seinem Umfeld. Die Gespräche mit Berlin seien ohne Ergebnis geblieben, weshalb nun eine so genannte begründete Stellungnahme geschickt werde. Damit würde die Bundesregierung ultimativ aufgefordert, das System aus Brüsseler Sicht kompatibel mit EU-Recht zu machen. Die Kommission zweifelt an der Rechtmäßigkeit der Pfandpflicht auf Einweg-Getränkeverpackungen, während die Bundesregierung in der Umsetzung der Pfandregelung keinen Verstoß gegen EU-Recht sieht. Sollte die EU-Behörde ihre Bedenken gegen das Dosenpfand aufrechterhalten und die Bundesregierung ebenfalls an ihrer Linie festhalten, könnte sie Deutschland vor dem Europäischen Gerichtshof verklagen. (Lebensmittel Praxis Verlag)

 

Samme tekst oversatt til engelsk, vha http://www.freetranslation.com/

 

In the course EU-procedure against the German Dosenpfand the Federal Government was not able to convince the European commission. On specification of EU-domestic market commissioner Frits Bolkestein, the EU-authority should initiate the second step in its session in Strasbourg on Tuesday, was named it on Friday in its background. The conversations with Berlin had remained without result why now a so named established attitude would be sent. Therewith the Federal Government would be requested as an ultimatum to make the system out of Brussels visibility Compatible with EU-right. The commission doubts the legality of the Pfandpflicht on one-way-drinks packaging while the Federal Government in the conversion of the Pfandregelung sees no offence against EU-right. The EU-authority should maintain its objections against the Dosenpfand and should hold the Federal Government also at its line, it could accuse Germany before the European court. (Groceries practice publishing house)

 

- - -

 

Dette hørtes kanskje ikke hyggelig ut. For å roe litt puls, limer jeg inn et par innlegg av Teknikern på HO:

 

- - -

 

Innlegg av: Tekniker`n (17.04.04 17:02), lest 343 ganger

Endret 17.04.04 17:19

 

TOM: EU-saken kan bli avgjort i et møte i EU-kommisjonen på tirsdag.

 

Hei

 

Det har vært hevdet i bl.a. Dagens Næringsliv, at EU-saken mot Tomra er ”lagt på is”. Dette stemmer ikke.

 

Førstkommende tirsdag skal det være et møte i kommisjonen, som skal bestemme om EU`s undersøkelser av ordningen nå skal avsluttes, eller om man skal innlede ”runde 2”. Med ”runde 2” menes å starte prosedyrer og videre undersøkelser SOM KAN lede opp mot en mulig rettsak i EU-domstolen. Disse uttalelsene kom EU-kommisær Bolkenstein med fredag, som leder EU`s undersøkelser av panten.

 

EU startet ”runde 1” med foreløpige undersøkelser av pantesystemet i oktober i fjor. EU fryktet da at panten var i strid med EU`s konkurranse-regler, og at utenlandske produsenter ble diskriminert. Disse påstandene er heftig i møtegått av regjeringen, som fikk noen måneder på seg å svare EU. I sitt svar til EU i desember, viste den tyske regjeringen til at importen av utenlandske øl-merker hadde økt, samt en rettskjennelse om at panten ikke diskriminerte eller var i strid med EU`s regelverk.

 

Velger EU på sitt møte å starte ”runde 2” , betyr det at det settes i gang prosedyrer for en ytterligere og grundigere undersøkelse av det tyske pantesystemet. Disse undersøkelsene kan ta flere år. Først etter dette, kan man starte ”runde 3”, som er prosedyrer som KAN lede opp mot en rettsak i EU-domstolen. Også ”fase 3” kan ta flere år. EU har fastlagte prosedyrer for saksbehandling i slike saker mot medlemslandene, og de er omstendelige og langtrukne.

 

 

HVA ER DET SÅ EU VIL ???

__ __ __ __ __ __ __ __ __ __ __ __ __ __ __ __

 

Det er veldig viktig å være klar over, at EU IKKE HAR TIL HENSIKT å stoppe pant i Tyskland. EU-kommisær Bolkenstein har uttalt gjentatte ganger at han ikke vil panten til livs som sådan, da den tjener miljøet. Dette har han gjentatt flere ganger.

 

Kilde / Bolkenstein:

http://www.heute.t-online.de/ZDFheute/arti...2074155,00.html

 

Sitat fra Bolkenstein (se link):

 

Die Kommission stelle Pfandsysteme nicht grundsätzlich in Frage, wenn diese dem Umweltschutz dienten. "Da aber offensichtlich kein einwandfrei funktionierendes landesweites Rücknahmesystem existiert, glaube ich, dass uns jetzt keine Wahl bleibt, als ein förmliches Vertragsverletzungsverfahren einzuleiten", sagte Bolkestein.

 

Hvis EU kommer med noen innvendinger som kan lede til noen rettsak om noen år, er det altså IKKE selve systemet med pant de er ute etter, men selve organiseringen av pante-ordningen. Dette gjelder for eksempel at Tyskland kan PÅLEGGES et enhetlig system (som vi har i Norge). Men også her ble EU`s sak svekket på torsdag, da vi fikk meldingen om at to av pantesystemene går sammen til et.

 

Men EU er som sagt bekymret for konkurranse reglene og EU-retten. Men fredagnes nyhet, om at ”OVER-forvaltnings-domstolen i Berlin” har ferdig behandlet saken, og kommet til at den er 100% i samsvar med EU-retten, vil nok veie tungt på tirsdagens møte.

 

Jeg må si det er merkelig at verken Finansavisen eller Dagens Næringsliv skriver noe om saken i dagens utgaver, eller andre nettsteder for den saks skyld. Det er ikke rart at Tomra-kursen er sterkt svingende, da aksjonærene ikke får relevant informasjon gjennom pressen eller meldinger SAMTIDIG.

 

Uansett, Tomra`s aksjonærer har ingenting å frykte på tirsdag.

 

 

Mvh Tekniker`n

 

- - -

Og:

 

---

Innlegg av: Tekniker`n (17.04.04 17:28 ), lest 151 ganger

 

For de som vil se hva den tyske regjeringen mener om saken, er dette en link som omhandler den tyske regjeringen`s svar til EU:

 

Berlin: Dosenpfand verstößt nicht gegen Europarecht

 

http://www.vistaverde.de/news/Wirtschaft/0..._dosenpfand.htm

 

Den tyske regjeringens "sak" ble jo dessuten styrket av over-rettsdomstolen i Berlin på fredag, som behandlet nettopp panteordningen i lys av EU-retten: Domstolen kom til at ordningen var "100% i samsvar med EU-retten".

 

Mvh Tekniker`n

 

- - -

 

 

Det er ikke helt gitt hva Kommisjonen vil komme fram til på tirsdag (tror muligens jeg surret med datoen i forrige innlegg).

 

Det klart beste for TOM vil nok være om ryktene i DN fra noen dager tilbake skulle vise seg å være riktige. Dette utfallet støttes jo også av sammenslåingen av de to systemene og rettsavgjørelsen fra fredag.

 

Et verre utfall på kort sikt: Runde to vil som sagt ovenfor her ta lang tid. Siden 10 nye land kommer til 1. mai, vil det ikke bli en mindre arbeidsbelastning. Kan jo håpe at Kommisjonen vil velge å rydde skrivebordene for denne saken i alle fall.

 

Skulle runde 2 settes igang, kan man jo alltids håpe at tilstrekkelig mange får med seg at EU ikke har noe mot pant som sådan. Det er bare detaljenei ordningen de vil satse på å ta en kikk på.

 

Antar at "islegging" er det mest sannsynlige alternativet. Om i det hele en avklaring kommer nå.

Link to comment
Share on other sites

Kilden for Kommisjonens møte:

 

- - -

http://www.lz-net.de/archives/lznet/pages/...=0&dummy=Suchen

- - -

 

Pfand: EU treibt Verfahren voran

[Top News: 16. April 2004]

Entscheidung. EU-Kommission wird wahrscheinlich kommenden Dienstag Vertragsverletzungsverfahren im Zusammenhang mit deutscher Pfand-Regelung vorantreiben. Entweder wird Verfahren geschlossen oder zweite Stufe eingeleitet.

Link to comment
Share on other sites

pluss201:

 

Litt på siden: Du burde kanskje hinte "kompisen" din om at et navneskifte er på sin plass. Såvidt jeg husker beskjeftiget Tekniker'n seg tidligere mest med teknisk analyse. Faktisk hadde (har) han en hjemmeside hvor han minst ukentlig oppdaterte charts og kommenterte utviklingen. Nå passer vel kanskje "Fundamentaliker'n" bedre? Han gjør ihvertfall en glimrende jobb med å innhente relevant informasjon om situasjonen i Tyskland. Forøvrig burde han vel vært her og ikke på søppelforumet til Hegnar?

 

Lenge fokuserte Tekniker'n på den tekniske motstanden rundt 47.50. Nå skriver han som en langsiktig investor. Et klokt hode har sagt at "En langsiktig investering er en kortsiktig investering som slo feil". Jeg må innrømme at jeg kjenner meg godt igjen i denne beskrivelsen, om ikke akkurat i TOM (min kostpris er faktisk 33.00). Anyway, keep up the good work!

:wink:

Link to comment
Share on other sites

Heì Enga!

 

Tror du kan anse tipset som formidlet. Teknikern følger med på tråden.

 

Mulig han har gått vekk fra teknisk analyse når det gjelder TOM, men han analyserer fortsatt NASDAQ. Hjemmesidene har ikke blitt oppdatert i år, men de ligger fortsatt ute.

 

Hvis vi vil gå tilbake i tid til da vi syslet med 47,50: Den hadde vel blitt prøvd forsert 5-6 ganger med mislykket utfall. Det er bare å sjekke høy siste tolv mnd, så ser vi hvor langt kursen gikk.

 

Vi var vel inne i en ikkepositiv trend før "PW". Etter "PW" klappet det meste sammen. Dermed ble vel det meste styrt av "dette kan ikke gå bra, vi selger eller shorter".

 

Jeg har ikke særlig kunnskap når det gjelder teknisk analyse. Men skulle anta at en PW fungerer som et viskelær når det gjelder det man analyserer?

 

Akkurat nå har vel ikke teknisk analyse så veldig mye for seg?

 

Alle ser vel mot Tyskland og venter på nytt. Noe som innebærer en humpete ferd framover også. Men forhåpentlig på stadig høyere kurser.

 

Likevel er det vel noe som er årsak til at pr nå ser 32,70 ut til å være en bunn? Likevel er vel 47,50 et nivå det blir lystig å bryte. Nå sier jeg ikke det skjer med det første, men man vet aldri.

 

Gjentar bare at de kommende ukene blir svært spennende. Mange triggere. Som kan ha sterk innvirkning på kursen.

 

Samtidig får jeg neppe veldig god tid den kommende uken heller til å oppdatere denne tråden...

Link to comment
Share on other sites

EU-kommisjonen vil kunne ha en avgjørende betydning på utviklingen i Tyskland framover og gangen i TOM-kursen.

 

Det som er sentralt og viktig å ha i tankene, er at det sentrale spørsmålet er det følgende: Har den tyske bokspantordningen uønskede konkurransemessige effekter i det indre markedet/fellesmarkedet? Det er det Kommisjonen egentlig skal vurdere.

 

Det demonstreres i dag nok en gang slett journalistisk håndverk i anledning Tomra. Dette er langt fra første gang.

 

Jeg tar inn mine kommentarer i blått og klammeparantes i artiklen. Tar noen minutter og plukker artiklen litt fra hverandre og stiller spm om man egentlig kan ta det dn.no skriver for god fisk i det hele!

 

Sentralt står denne artiklen fra dn.no:

 

- - -

http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article219613.ece

- - -

 

Nok en skjebnedag for Tomra

Av Dag Yngland, Berlin

 

Panteselskapet Tomra går en ny skjebnedag i møte. I morgen gjør EUs kommisær for det indre marked, Frits Bolkestein, et nytt forsøk på å stanse den tyske bokspanten. Hverken tilhengere eller motstandere av panten forstår riktig hva han vil.

 

[Dag Yngland demonstrerer her i bestefall med bravur at han enten uttrykker seg i særdeleshet klønete og feilaktig eller i det minste svært upresist med å si "stanse den tyske bokspanten". I verstefall har han skrevet om noe han ikke har helt greie på.]

 

Tomras håp om milliardinntekter på salg av panteautomater til tyske dagligvarekjeder kom to viktige skritt nærmere målet forrige uke. Tirsdag kan det bli et skritt tilbake. Men det kan også bli et langt skritt frem.

 

Det er EUs kommisær for det indre marked, nederlenderen Frits Bolkestein, som i dag vil prøve å overbevise sine kolleger i EU-kommisjonen om at granskingen av den tyske bokspanten bør intensiveres.

 

Bolkestein vil ifølge kilder i kommisjonen kreve beviser fra den tyske regjeringen for at bokspanten er forenlig med EU-rett. Tidligere i år ble han overkjørt av resten av kommisjonen da han gjorde et lignende fremstøt i pantesaken.

 

[Det er faktisk mulig at det er Tyskland som har bevisbyrden for Kommisjonen. Skal vi tippe det er Kommisjonen som har bevisbyrden for EF-domstolen? Jeg er jammen ikke sikker. Kan kikke litt nærmere i EU-traktaten etterhvert]

 

Dom i Berlin

Hverken tilhengere eller motstandere av bokspanten har noen ide om hvilket grunnlag Bolkestein vil føre sin sak på. I forrige uke forsvant nemlig to av Bolkesteins viktigste argumenter mot panten.

 

[Kan være greit å få med seg at formelt sett er en dom fra tysk høyeste domstol i forvaltningssaker selvsagt ikke bindende for EU! Men den tjener helt klart som argument. Dyktige dommere har kommet til sin dom ut fra en objektiv bedømmelse av tilgjengelig rettsmateriale.]

 

I en dom i Forvaltningsdomstolen i Berlin ble fire klager fra pantemotstanderne avvist. Klagerne ville stanse panten, fordi den fortsatt er til gransking hos EU-kommisjonen. Dommen avviste klagernes argumenter på alle punkter. En tysk domstole har dermed avvist alle argumentene som klagerne bruker i EU-systemet. Den tyske dommen kan ikke ankes.

 

[Tipper denne domstolen har fått feilaktig betegnelse. Tyskland er ett av flere land som har et eget forvaltningsdomstolssystem. Dvs, saker som kan omtales som forvaltningssaker, føres for et domstolssystem ved siden av de alminnelige domstolene. Korrekt betegnelse er kanskje Overforvaltningsdomstolen?]

 

- Denne dommen er en dundrende ørefik for kommisjonen. Den bekrefter at kommisjonens handlemåte alene er basert på følelser og politikk. Her er det intet rettslig grunnlag, sier pantetilhengernes advokat Remo Klinger.

 

Landsdekkende pant

Den andre viktige hendelsen var at Tysklands to største retursystemer for engangsemballasje ble enige om å samarbeide. De to firmaene Lekkerland-Tobaccoland og Vfw AG har pantesystemene for 100 000 kiosker, bensinstasjon og småbutikker samt mindre supermarkeder.

 

Samarbeidet mellom de to systemene for returpant gjør lettere for den tyske regjeringen å forsvare boksepanten overfor EU-kommisjonen, fordi et av EUs viktigste agumenter mot panten har vært at ulike systemer er konkurransevridende for utenlandske drikkevareprodusenter.

 

[Her har vi altså en av delene av problemstillingen jeg skisserte ovenfor.]

 

I miljøene som følger saken i Tyskland snakkes det nå åpent om at den liberale kommisær Bolkestein er mer ute etter å ta Tyskland og den rød-grønne regjeringen til kansler Gerhard Schröder enn å føre saklige argumenter til torgs.

 

[Javel. Rykter har dn.no vært ute med før. Sist i forrige uke når det gjaldt ryktene om at Kommisjonen vil foreta videre granskinger. Hvis det er en trøst: EF-domstolen er uavhengig formelt sett, og vil sette Bolkestein på plass. Men før denne saken kommer for domstolen er mannen garantert uten jobb!]

 

Tilhengerne håper

Pantetilhengerne setter fortsatt sin lit til EU-kommisjonen. Pressetalsmann Hubertus Pellengahr i Handelens organisasjon HDE har frontet pantemotstanden i flere år. Han forsøker å bagatellisere betydningen av dommen fra fredag. Han vet heller ikke hvilke argumenter kommisær Bolkestein nå vil bruke for å stoppe panten.

 

- Men vi venter nå spent på hva kommisjonen vil gjøre, sier Pellengahr.

 

Neste stopp

Dersom EU-kommisjonen i dag beslutter å droppe ytterligere gransking er neste skjebnedag for Tomra den 6.mai.

 

Da EU-domstolen starte behandlingen av en klagesak fra ikke-tyske mineralvannsprodusenter. Denne saken regnes likevel kun å ha begrenset virkning på bokspanten da den bare omfatter en liten del av pantemarkedet.

 

[skjebnedatoen vil jo ikke være 6. mai. Men datoen da dommen kommer!]

 

- - -

 

Tar med synspunkter fra perv og Teknikern fra HO også. Burde være greie bevis på at artiklen gjengitt framstiller fakta feil:

 

Innlegg av: Tekniker`n (19.04.04 16:46), lest 667 ganger

 

TOM: Foran møtet i EU - kommisjonen i morgen / Siste nytt

 

Hei

 

Linken er fra i ettermiddag mandag:

http://de.news.yahoo.com/040419/286/3zou6.html

 

Som jeg har skrevet i helgen, skal EU behandle tysk pant på sitt møte i morgen.

 

Som vi ser i linken, er tyske myndigheter selvsikre foran møtet.

 

Men det viktigste å være klar over er:

EU er IKKE IMOT pant som sådan, men de mener det er svakheter i organiseringen. Blandt annet vil EU ha ett enhetlig system (som i Norge) og ikke fire som i dag. Men som sagt, PANTEN BLIR , den vil IKKE EU fjerne.

 

Mvh Tekniker`n

 

 

- - -

 

Innlegg av: Tekniker`n (19.04.04 16:51), lest 358 ganger

 

RE^2: TOM: Foran møtet i EU - kommisjonen i morgen / Siste nytt

 

Hei igjen

 

Her er en ny link fra i ettermiddag:

http://de.news.yahoo.com/040419/286/3zotz.html

 

 

Montag 19. April 2004, 16:31 Uhr

Berlin sieht sich im EU-Streit um Dosenpfand weiter im Recht

 

 

Berlin/Brüssel (AFP) - Im Streit mit der EU-Kommission über das deutsche Dosenpfand sieht die Bundesregierung gute Chancen für ihre Position. Die deutschen Vorschriften stünden im Einklang mit EU-Recht, behinderten ausländische Anbieter nicht und seien umweltpolitisch gerechtfertigt, hieß es am Montag aus Regierungskreisen in Berlin. Dort wurde für Dienstag eine Entscheidung des Kommissarskollegiums in Straßburg über die Forsetzung des im Oktober gegen Deutschland eröffneten Vertragsverletzungsverfahrens erwartet. Entscheidet sich die Kommission für eine "begründete Stellungnahme", bekäme Berlin eine letzte Frist, um eine Klage vor dem Europäischen Gerichtshof (EuGH) zu vermeiden.

 

[Resten av artiklen vist til i linken: Die Kommission hatte ihr Vorgehen gegen Deutschland damit begründet, dass ausländische Getränkehersteller durch das Einwegpfand benachteiligt würden und dies gegen den Grundsatz des freien Warenverkehrs im EU-Binnenmarkt verstoße. Dabei berief sich Binnenmarktkommissar Frits Bolkestein auf zahlreiche Beschwerden gegen das Pfand. Die so genannten Insellösungen mit speziell geformten Einwegflaschen würden ausländische Lieferanten zwingen, ihre Produkte in einer bestimmten Verpackung zu liefern, was die Produktionskosten erhöhe.

 

In Berlin werden diese Argumente zurückgewiesen. Die Zulässigkeit der Pfandpflicht sei unbestritten, hieß es. So kritisiere die Kommission auch nicht die Pfandpflicht an sich, sondern deren Umsetzung durch mehrere Rücknahmesysteme. Nach Installation dieser Rücknahmesysteme sei der Einweg-Anteil in Deutschland kontinuierlich gestiegen und nicht gesunken. Bei den ausländischen Erzeugern gebe es Beispiel für einen steigenden Absatz in Deutschland. In anderen Mitgliedstaaten, die auf eine Pfandpflicht verzichtet hätten, seien Mehrwegsysteme inberhalb weniger Jahre zusammengebrochen, wurde auf das Beispiel Österreich verwiesen. ]

- - -

 

Som svar på at noen påstår Teknikern tar feil mtp Kommisjonens agenda, og mener at dn.no har rett:

 

Innlegg av: Tekniker`n (19.04.04 17:56), lest 221 ganger

 

RE^2: TOM: Foran møtet i EU - kommisjonen i morgen / Siste nytt

 

Hei

 

Jo, her er det FAKTAFEIL i stykket til DN.

 

EU vil IKKE fjerne panten, det har de sagt flere ganger, t.o.m. i dag i den linken jeg postet i dette innlegget . Den er fra i dag.

 

På samme måte som Dagens Næringsliv sa at saken "var lagt på is" (som også var feil) er det like feil at EU vil stoppe panten.

 

Mvh Tekniker`n

 

- - -

 

Innlegg av: Tekniker`n (19.04.04 18:18 ), lest 181 ganger

 

RE^6: TOM: Foran møtet i EU - kommisjonen i morgen / Siste nytt

 

Ny BEKREFTELSE på at DN skriver faktafeil:

 

 

Die Kommission hatte im Oktober erläutert, sie stelle Pfandsysteme nicht grundsätzlich in Frage, wenn diese dem Umweltschutz dienten. Brüssel hatte gefordert, die Regelung bis zur Klärung strittiger Fragen auszusetzen

 

Link: (fra fredag)

http://www.kn-online.de/news/archiv/?id=13...fand&PHPSESSID=

 

cf4e02a97d00b6926d1a59428d6195ef

 

- - -

 

(Linken fra forrige innlegg er lagt inn på to linjer av meg for å passe inn i formatet på akjeforumet.com)

 

Så stiller noen spmtegn med om ikke sitatet i forrige innlegg er tatt ut av konteksten. Svar:

 

Innlegg av: Tekniker`n (19.04.04 18:18 ), lest 181 ganger

 

RE^6: TOM: Foran møtet i EU - kommisjonen i morgen / Siste nytt

 

Ny BEKREFTELSE på at DN skriver faktafeil:

 

 

Die Kommission hatte im Oktober erläutert, sie stelle Pfandsysteme nicht grundsätzlich in Frage, wenn diese dem Umweltschutz dienten. Brüssel hatte gefordert, die Regelung bis zur Klärung strittiger Fragen auszusetzen

 

Link: (fra fredag)

http://www.kn-online.de/news/archiv/?id=13...fand&PHPSESSID=

 

cf4e02a97d00b6926d1a59428d6195ef

 

- - -

(Linken i forrige innlegg lagt inn på to linjer, samme grunn.)

 

Nytt argument:

 

Innlegg av: Tekniker`n (19.04.04 18:40), lest 161 ganger

 

RE^3: TOM: Foran møtet i EU - kommisjonen i morgen / Siste nytt

 

. Stimmt es, dass die Europäische Kommission meint, die Pfandpflicht verstoße gegen europäisches Recht?

 

Nein. Die Europäische Kommission kritisiert nicht die Pfandpflicht als solche, sondern sah Probleme in der Übergangslösung bis Ende September 2003. Die Kommission sieht diese Probleme gelöst, wenn es ein oder mehrere bundesweit tätige Rücknahmesysteme gibt, der Verbraucher mithin seine leere Verpackung nicht nur bei dem Geschäft zurückgeben kann, wo er sie gekauft hat, sondern überall wo entsprechende Getränke verkauft werden, und die Beteiligung in solchen Systemen auch allen ausländischen Getränkeherstellern offen steht. Das Bundesumweltministerium geht davon aus, dass mit der Umsetzung ab 01. Oktober 2003 die Forderungen der Kommission erfüllt sind.

 

http://www.pfandpflicht.info/index.php?fil...le=clearing.php

 

- - -

 

Og enda et argument:

Innlegg av: Tekniker`n (19.04.04 19:28) , lest 111 ganger

 

RE^4: TOM: Foran møtet i EU - kommisjonen i morgen / Siste nytt

 

Hei igjen

 

Det har nettopp kommet en artikkel om saken på den TYSKE NETTAVISEN.

 

Link;

http://www.netzeitung.de/wirtschaft/282566.html

 

 

Her er et sitat, siste setning:

Die Kommission kritisiere nicht die Pfandpflicht an sich, sondern deren Umsetzung durch mehrere Rücknahmesystem, hieß es weiter. (nz)

 

 

Dette dokumenter YTTERLIGERE at Dagens Næringsliv har feil, når de sier at "EU vil stoppe bokspanten".

 

Mvh Tekniker`n

 

- - -

 

perv sitt innlegg:

 

Innlegg av: perv (19.04.04 19:44), lest 65 ganger

 

Bare for å nevnt det. Bolkestein er enig i Pant, men ikke pantesystemene

 

Viser til Teknikkern og andres forsøk på å forklare hva som er realitetene i pantetyskland.

Her er en en link til Yahoo.

http://no.biz.yahoo.com/040419/32/1bdeh.html

 

Det humoristiske er at dersom EU-kommisjonen får viljen sin, nemlig et helhetlig system som Norge, Danmark, Sverige har så er det en fordel for Tomra.

 

Les og bli lærd :)

 

Perv (Ikke TOMt for håp )

 

- - -

 

Teknikern svarer på innlegget. Reutersartiklen trolig hentet fra betalingstjenste. Derfor ingen link tipper jeg.

 

Innlegg av: Tekniker`n (19.04.04 19:47), lest 44 ganger

 

RE^1: Bare for å nevnt det. Bolkestein er enig i Pant, men ikke pantesystemene

 

Hei PERV

 

Takk for den :-)

 

Jeg limer inn stykket fra Reuters:

 

 

 

 

Tomra - EU steilt mot tysk pantepraksis -EU-kilder

OSLO/BRUSSEL, 19 april (Reuters) - EU-kommisjonen er fremdeles steil i striden med den tyske regjeringen om den tyske bokspanten og vil tirsdag trolig fremsette et ultimatum om endringer, ifølge EU-kilder i Brussel.

 

Sannsynligvis vil kommisjonær Frits Bolkestein, som har ansvar for det indre marked, få støtte for det neste skritt i saken under kommisjonens møte i Strasbourg, heter det seg mandag i EU-kretser i Brussel.

 

Tyskland må så endre reglene for bokspanten innen to måneder. Hvis ikke kan kommisjonen klage til den europeiske domstolen. En avgjørelse der kan ta to år.

 

Med dette har Tysklands miljøvernminister Jurgen Trittin ikke klart å overtale Bolkestein om den tyske panten.

 

I EU-kretser heter det at knapt noe har endret seg med hensyn til kommisjonens overveielser siden saken mot panten startet i oktober.

 

Bolkestein betonte da at Kommisjonen aksepterer panten som miljøbeskyttelse, men at det i Tyskland ikke finnes noe retursystem som er landsomfattende og som det ikke blir reist innvendinger mot.

 

Tomras konsernsjef Erik Thorsen har tidligere sagt at han har inntrykk av at EU-kommisjonens misnøye med den tyske pantepraktiseringen har kjølnet.

 

- - -

Legg forresten merke til at Reuters også bommer litt på det juridiske.

 

EF-domstolen/"EU-domstolen"/De europeiske fellesskaps domstol(norsk)/ EF-Domstolen (dansk)/Court of Justice of the European Union (engelsk)(ligger i Luxemburg) omtales her som "den europeiske domstolen".

 

EF-domstolen er nok den mest korrekte betegnelsen, siden domstolen kaller seg selv det på dansk og domstolen ikke omhandler alle sider av EU-samarbeidet.

 

Betegnelsen "den europeiske domstolen" kan lett blandes med EMD/Den europeiske menneskerettsdomstolen (norsk)/European Court of Human Rights/ECHR (engelsk) (ligger i Strasbourg).

 

Et kjapt søk på nettet, illustrerer at "den europeisk domstolen" brukes som upresis betegnelse på begge domstolene på norske nettsider.

 

Uansett skal vel saken inn for førsteinstansen? De Europæiske Fællesskabers Ret i Første Instans (dansk)/Court of First Instance of the European Communities (engelsk). På dansk gjerne omtalt som Retten, i motsetning til Domstolen.

 

 

Kjært barn, mange navn...

 

Og foreløpig siste argument:

 

Innlegg av: Tekniker`n (19.04.04 19:50), lest 45 ganger

Endret 19.04.04 19:51

 

RE^2: Bare for å nevnt det. Bolkestein er enig i Pant, men ikke pantesystemene

 

Hei igjen

 

Og her er min sjette link som dokumeneter at DAGENS NÆRINGSLIV har faktafeil.

 

Linken er brennfersk:

http://www.faz.net/s/RubC8BA5576CDEE4A05AF...8DFEC92E288D64/

 

Doc~E1568AAA5476D41CA84DB3C5C53817565~

 

ATpl~Ecommon~Scontent.html

 

SITAT:

Allerdings stellt auch die Kommission die Pfandpflicht als solche nicht in Frage. Ihre Kritik bezieht sich ausschließlich auf die Ausgestaltung des Systems

 

Mvh Tekniker`n

 

- - -

(Link i siste innlegg igjen delt opp av meg.)

Link to comment
Share on other sites

Hei folkens

 

Tror det snart er på tide å bytte fra Hegnar til dette forum. Det er for useriøst der nå.

 

Har ingen nyheter nå, bortsett fra at jeg VET det kommer en ny artikkel på DN.NO i morgen (sikker kilde). Så får vi håpe at vinklingen er mere korrekt i morgen enn den var i dag. :headbang:

 

Mvh Tekniker`n

Link to comment
Share on other sites

Tekniker`n

 

Heisann. Det var kjekt at du nå også har kommet hit. Jeg tror ikke jeg sitter ikke i de samme aksjene som deg, men jeg ville bare si at jeg har lest dine innlegg på Hegnar. Det har vært til stor gleder.

 

Dette forumet her er et kjempe bra forum.

 

Ha en riktig god kveld.

 

:oops: :oops:

Link to comment
Share on other sites

[Hei Pantera

 

Takk for trivelig hilsen.

 

Jeg "flytter " fra HO og hit. Syns det er blitt for mye tull der . Skal skrive et innlegg i morgen på HO og prøve å få flere med over hit. Det virker som det er langt mere orden her.

 

Ha en fin børsdag i morgen :wink:

 

Mvh Tekniker`n

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Ja, så kom det nyheter sent på natt fra Tyskland:

 

 

EU stiller Ultimatum til Tyskland

 

Brüssel, 19. Apr (Reuters) - Im Streit über das deutsche Dosenpfand wird die EU-Kommission der Bundesregierung heute (Dienstag) voraussichtlich ein Ultimatum für Änderungen setzen.

Wahrscheinlich werde Binnenmarktkommissar Frits Bolkestein in der Kommissionssitzung in Straßburg Unterstützung für den nächsten Schritt im Vertragsverletzungsverfahren bekommen, hieß es in Brüsseler EU-Kreisen. Danach müsste Deutschland innerhalb von voraussichtlich zwei Monaten die Regeln zum Dosenpfand ändern. Anzeige

 

Andernfalls könnte die Kommission vor dem Europäischen Gerichtshof (EuGH) klagen. Bis zu einer Entscheidung könnten dann zwei Jahre vergehen.

 

Bundesumweltminister Jürgen Trittin (Grüne) hatte sich bis zuletzt bemüht, Bolkestein vom deutschen Pfandsystem zu überzeugen und eine Einigung zu erreichen. In EU-Kreisen hieß es aber, an den Bedenken der Kommission habe sich seit dem Start des Verfahrens gegen das Pfand im Oktober kaum etwas geändert. Bolkestein hatte damals betont, die Kommission akzeptiere zwar Pfandsysteme zum Umweltschutz. In Deutschland gebe es aber kein einwandfrei funktionierendes, landesweites Rücknahmesystem. Damit würden ausländische Hersteller benachteiligt. Die Kommission hatte auch Insellösungen für Discount-Märkte kritisiert, die nur von ihnen vertriebene Flaschen mit eigener Form zurücknehmen.

 

Im Umweltministerium stößt das geplante EU-Ultimatum auf Unverständnis. Zu den Insellösungen habe Deutschland zuletzt Ende März Änderungen angeboten, auf die die Kommission nicht eingegangen sei, hieß es aus dem Ministerium.

 

cal/kes

 

 

 

http://de.biz.yahoo.com/040419/71/3zpbd.html

 

 

 

Må si jeg liker EU mer og mer :lol: De er i ferd med å presse tyskerne til et enhetlig system, slik vi har det i Norge. Og det er jo bare fint :wink: Får nesten håpe de vinner frem.

 

Mvh Tekniker`n

Link to comment
Share on other sites

Joda. Her tikker det inn spennende nytt omtrent til alle døgnets tider. Da får vi se om ryktebørsen har korrekt info om noen timer. Så får vi se hva dn.no har i ermet. Ett ess? :D

 

Vil jo være fryktelig om EU skulle legge litt press på Tyskland også. 8)

 

Blir vel enda ei stund og vente... :?

 

Skal bli spennende å se hvordan markedet tolker dette i morgen (dvs i dag, om ca 7t og 45 min). :roll:

Link to comment
Share on other sites

Dagens store tema:

 

- - -

http://de.news.yahoo.com/040420/3/3zpf7.html

- - -

 

EU-Kommission will Dosenpfand-Verfahren vorantreiben

 

 

Straßburg (dpa) - Die EU-Kommission berät heute in Straßburg, ob sie das Dosenpfand-Verfahren gegen Deutschland vorantreibt. Für Binnenmarktkommissar Frits Bolkestein benachteiligt das umstrittene Dosenpfand ausländische Getränkeanbieter. Sollte die Kommission die zweite Stufe des Verfahrens einleiten, hätte die Bundesregierung zwei Monate Zeit, um die Regelung zu ändern. Berlin sieht durch das Dosenpfand keine Nachteile für ausländische Firmen.

Link to comment
Share on other sites

Imarkedets artikkel er ikke plagsomt interessant:

 

- - -

http://imarkedet.no/index.php?object_id=79..._object_forside

- - -

 

Ifølge kilder i EU kan unionens kommisær for det indre markedet, Frits Bolkestein, i dag komme til å sette frem et ultimatum i sin kampanje mot den tyske panteinnføringen.

 

Dersom Bolkestein får gehør blant de andre medlemmene av EU-kommisjonen for at den tyske panteordningen er i strid med EUs regler kan det bety en lang utsettelse for miljøvernminister Jürgen Trittin og hans panteinnføring.

 

Ifølge Reuters vil Tyskland ved et vedtak i favør av Bolkestein, få to måneder på seg til å endre reglene. Videre kan EU-kommisjonene eventuelt ta saken innfor EU-domstolen, noe som vil bety en to år lang rettslig prosess.

 

Det er imidlertid høyst uklart på hvilket grunnlag Bolkestein fører sin sak på, og om han får gehør fra resten av Eu-kommisjonen. I forrige runde ble han overkjørt av resten av kommisjonen.

 

Sist uke forsvant ifølge Dagens Næringsliv to av Bolkesteins viktigste argumenter mot den tyske panten. For det første så ble de fire siste klagesakene mot panteordningen avvist av forvaltningsdomstolen i Berlin. For det andre så bestemte de to største pantesystemene i Tyskland seg for å samarbeid.

 

Et av Bolkesteins viktigste ankepunkter har vært at det tyske systemet ikke fungerer. Han har uttalt at panteordningen kan aksepteres ut fra en miljøsynspunkt, men så lenge ikke systemet virker, er det en ulempe for utenlandske leverandører av utstyr, mener Bolkestein ifølge Reuters.

 

- - -

 

De har tatt litt her litt der. Og rørt det sammen...

Link to comment
Share on other sites

Som lovet av Teknikern:

 

- - -

 

http://www.dn.no/forsiden/utenriks/article220058.ece

 

- - -

 

EU med panteultimatum

Av Dag Yngland, Berlin

 

Panteselskapet Tomra går mot en ny spennende dag. EUs kommisær for det indre marked, Frits Bolkestein, går på ny til angrep på den tyske boksepanten.

 

EU-kommisær Bolkestein vil på kommisjonens møte i Strasbourg i ettermiddag stramme grepet i striden om den tyske boksepanten. Bolkestein vil ifølge nyhetsbyrået Reuters be sine kommisjonskolleger om å stille et ultimatum til den tyske regjeringen. Trolig vil han også få ja til forslaget.

 

 

 

Slik ser det ut bak en panteautomat.

I løpet av to måneder må Tyskland svare på klagen. Det kan eventuelt bli aktuelt å foreta endringer i dagens system. Dersom kommisjonen ikke er fornøyd med svaret kan det sette i gang en klageprosess for EU-domstolen. Da kan hele panteprosessen igjen bli utsatt i to til tre år.

 

- Men vi er innstilt på en konstruktiv dialog med Brussel - ikke en tilspissing av konflikten, sier pressetalsmann i det tyske miljødepartementet Jørgen Maas.

 

Heftig lobbyvirksomhet

Sterke økonomiske interesser i europeisk drikkevareindustri og dagligvarehandel har drevet heftig lobbyvirksomhet i Brussel de siste månedene. De håper å stanse panten i Brussel - på kort sikt for Tyskland og på lang sikt - for å hindre at pantebølgen sprer seg til resten av EU.

 

Motstanderne av pant håper å bruke argumentet om konkurransevridning til å hale ut iverksettelsen av den tyske panten. Så lenge det pågår rettsprosesser kan nemlig pantemotstanderne si at det ikke hersker investeringssikkerhet. Da kan de vegre seg mot å bruke engangsemballasje, samarbeide om panten og kjøpe pantemaskiner. De ønsker å hale ut prosessen så lenge at en ny borgerlig tysk regjering muligens vil avskaffe den nåværende panten.

 

 

 

Hubertus Pellengahr

- Vi ser med spenning på hva kommisjonen vil gjøre, sier pressetalsmann Hubertus Pellengahr i Dagligvarehandelens organisasjon HDE - organisasjonen som har frontet pantemotstanden i Tyskland.

 

Landsdekkende pant

Tilhengerne av pant mener likevel det er gode sjanser for at kommisjonens ultimatum renner ut i sanden. Kommisær Bolkestein har nemlig mistet to av sine tre beste argumenter den siste uken.

 

EU-kommisæren har kritisert at det tyske pantesystemet ikke er landsdekkende og at det virker konkurransevridende for utenlandske aktører. Han gir også den tyske regjeringen har ansvaret for manglene.

 

Men i en dom i Forvaltningsdomstolen i Berlin sist fredag ble denne påstanden avvist. Den tyske dommen slo fast at det er handel og industri som har ansvar for at panten blir iverksatt. Dommen kan ikke ankes.

 

- Denne dommen er en dundrende ørefik for kommisjonen. Den bekrefter at kommisjonens handlemåte alene er basert på følelser og politikk. Her er det intet rettslig grunnlag, sier pantetilhengernes advokat Remo Klinger.

 

Den andre viktige hendelsen var at Tysklands to største retursystemer for engangsemballasje ble enige om å samarbeide. De to firmaene Lekkerland-Tobaccoland og Vfw AG har pantesystemene for 100 000 kiosker, bensinstasjon og småbutikker samt mindre supermarkeder. Dommen i Berlin og samarbeidet mellom de to systemene for returpant gjør det lettere for den tyske regjeringen å forsvare seg mot påstanden om at boksepanten virker konkurransevridende

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Det er tre artikkler på www.dn.no i dag. Her er en av dem, om hvordan de vurderer fremdriften :

 

Hva skjer nå?

Av Dag Yngland, Berlin

 

Dersom EU-kommisjonen i dag beslutter å trappe opp granskingen har den tyske regjeringen to måneder på seg til å svare på klagen. Dersom EU-kommisjonen ikke er fornøyd kan den ta saken til EU-domstolen.

 

En avklaring bør altså komme i slutten av juni.

 

Det er i tide før siste møte i den tyske nasjonalforsamlingens råd av delstater - Bundesrat. Dersom EU-kommisjonen sier seg fornø yd før slutten av juni kan den tyske regjeringen og opposisjonen bli enige om en ny pantelov og få den gjennom Bundestag og Bundesrat fø r sommerferien i august. Tilhengerne av pant håper og tror på denne l øsningen.

Nok en skjebnedag for Tomra den 6.mai. Da EU-domstolen starte behandlingen av en klagesak fra ikke-tyske mineralvannsprodusenter. Denne saken regnes likevel kun å ha begrenset virkning på boksepanten da den bare omfatter en liten del av pantemarkedet. Men rettsprosessen kan medføre nye forsinkelser. Det er dette pantemotstanderne håper på.

 

http://www.dn.no/forsiden/utenriks/article220086.ece

 

Mvh Tekniker`n

Link to comment
Share on other sites

Her er enda en av dem. Ikke noe banebrytende nytt der heller:

 

- - -

http://www.dn.no/forsiden/utenriks/article220082.ece

- - -

 

Er panten lovlig?

Av Dag Yngland, Berlin

 

Den tyske regjeringen og EU-kommisjonen er enige om at pant er lovlig. EU-medlemmet Danmark har for eksempel pant. Men de strides om panten virker konkurransevridende og at den derfor kan være ulovlig.

 

Her er argumentene i diskusjonen;

 

Kommisjonen har klaget over at Tyskland i dag har flere retursystemer og vil undersøke om det virker konkurransevridende.

Den tyske regjeringen viser til fredagens dom fra Berlin. Den peker på tyske dagligvarehandel - ikke den tyske regjeringen - som ansvarlig for at panten ikke er innført på en landsdekkende måte.

Hindres utenlandske produsenter?

 

EU-kommisjonen har vært bekymret over at utenlandske drikkevareprodusenter kan bli hindret i markedsadgang. Det er relativt mer kostbart for utenlandske produsenter med små markedsandeler å delta i flere pantesystemer enn for de tyske hjemmeprodusentene. Kommisjonen har likevel ikke kommet med bevis på dette.

Den tyske regjeringen mener det ikke er bevis for at utenlandske produsenter har mistet omsetning på grunn av boksepanten. Regjeringen har bedt kommisjonen om eksempler fra kommisjonen, men har ikke fått noen.

Er panten miljøvennlig?

 

Den tyske regjeringen kan vise til at andelen på gjenbruksemballasje er steget etter at boksepanten ble innført. Den viser til at land som har avskaffet pant på engangsemballasje har opplevd at systemet for gjenbruk av emballasje bryter sammen.

Kommisjonen betviler ikke at panten har en miljøvirkning, men vil stoppe den på grunn av konkurransevridningen.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...