Jump to content

TOM - Mot tresifret i 2005


pluss201

Recommended Posts

Det er uttalt at man er kommet langt med problematikken om hvordan emballasjen skal merkes. Det er det eneste Tomra trenger å bry seg om når de leverer en automat. Det ser vel ut til at det er en eller annen spesiell lakk som skal gjøre panteemballasje gjenkjennelig av maskiner.

 

Man er kommet mye lengre når det gjelder merkingen enn selve clearingsystemet, selv om begge deler sannsynligvis vil konkluderes samtidig.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 3,7k
  • Created
  • Last Reply

Northern Lights – Hvorfor skulle det være så viktig for Tomra å holde eventuelle kontrakter tett til brystet ? Jeg vil hevde det motsatte. Dersom Tomra kunne offentliggjøre en kontrakt på Tyskland så ville det kunne føre til at andre butikk-kjeder ser at markedet er begynt å røre seg i retning av panteautomater. Dette ville i så fall bare øke presset på de andre til å foreta bestillinger. Jeg tror at dersom Tomra hadde kontakter av noen størrelse så ville det være ganske fordelaktig å gjøre det kjent. For Tomra må det da være bra at ordreboka fylles opp så fort som mulig !

 

I en kortere periode så kan butikkene klare seg med en manuell sortering. I det lange løp så er jeg enig i dine vurderinger, de bør bestille automater med bakgårdsløsninger.

 

Jeg beklager Tekniker`n, men selv om det skulle være enkelt å tilpasse automatene det lesesystem (for meg er lesesystemet en del av clearing) som innføres, så vil butikkene vente i det lengste. Jeg ville for min del aldri inngå en kontrakt dersom det bare er en ørliten sjanse for at maskinen ikke var 100 % tilpasset. Da ville det være bedre å vente på en 100% avklaring FORUT for bestilling. Jeg tror ikke de stoler helt og fullt på hva administrerende direktør i Tomra uttaler i så måte.

 

PS: Nå ropes det fra sovereommet - "the same procedure as every year James" - snakkes imorgen !

Link to comment
Share on other sites

Affen, du er kritisk med rette. Men jeg vil presisere at Tomra har uttalt at de igjennom hele høst har vært i nær kontakt med kjedene, og jeg vil anta kjedene vet nøyaktig hva Tomra kan og ikke kan ordne i en håndvending, samt hvordan ordresituasjonen kan komme til å bli.

 

Samtidig vil det for mange butikker bli problematisk med manuell pant ettersom det vil kreve store oppbevaringsrom. Man kan lett beregne hvor mye det vil 'koste' å vente et halvt år med installering av panteautomat, og heller benytte et par titalls kvadratmeter til lagring. For mange butikker vil ikke det lønne seg.

Link to comment
Share on other sites

Vil bare tillegge at jeg er blitt gjort kjent med at Tomra har flere "prosesser" på gang i Tyskland og med flere kjeder og "clearing" systemer. De har også gjort tester med disse og har "interfacene" klare.

Merking er det minste problemet for Tomra, det er kun en teknisk sak som gjøres uansett hvilket merkesystem de skulle måtte tilpasse sine automater til.

 

Jeg vet at dette er korrekt og bryr meg veldig lite med den type problematikk om dagen.

 

:D

Link to comment
Share on other sites

Affen: :)

Kanskje er det slik du skisserer, vedr. å gå ut med ordreopplysninger.

Men jeg ser nok saken på en litt annen måte.

Jobber selv med kunder og ordreutsendelser i en annen type bedrift, men "førstemann til mølla" prinsippet er det samme hos oss.

Vi er også markedsledere i vårt segment.

Poenget mitt er at mange av våre kunder alltid har "hasteordre".

Hvis en kunde spør om det er lang ventetid, og vi skjønner at kunden da vil vurdere et annet merke/fabrikat, opplyser vi selvsagt IKKE at vi har nok å gjøre i 3 uker fremover. (Tomra har selvsagt mye lenger ventetid)

Vi må da enten jobbe overtid, eller legge denne ordren øverst i bunken.

Poenget mitt er at Tom nok vil ha flest mulig ordre og ønsker i utgangspunktet alle ordre velkommen.

Alle kunder er "viktige" og man ønsker å betjene alle.

Derfor vil det etter mitt syn ikke være noe poeng i å opplyse mer enn strengt tatt nødvendig i dagens situasjon. (altså børsmelding hvis påkrevet pga. størrelse osv.)

Som aksjonær er jeg selvsagt sulten på saftige pressemeldinger på store ordre, men i det lange løp er det nok like greit at flest mulig ordre er i boka før antallet osv. opplyses.....

Selvsagt er det bra at ordreboka fylles kjapt, men det betyr ikke at man vil opplyse om det. (til de andre kjedene/butikkene)

Ser poenget ditt, med at presset kan øke på de som somler, når de ser at mange andre allerede har bestilt!

Men jeg tror igrunn de fleste kjeder/butikker ser at automatisering er eneste løsning nå, uansett hva "de andre" gjør....

Husk at de har tenkt på dette i mange år allerede og at hovedgrunnen til å vente med slik automatisering, var manglende investeringstrygghet pga. usikkerhet rundt hele ordningen.

Den tryggheten har de nå fått ved lov.

Dessuten forsvinner jo øyløsningene for et par kjeder (Lidl bla.)

Men vi får se hvordan det utvikler seg.

Tror nok vi uansett er enige at 2005 vil bli et kanonår for Tomra!

Tålmodighet er nok tingen her nå..... det vil betale seg!

Hilsen

Northern Lights

Link to comment
Share on other sites

Financial Times Deutschland kommenterer panten i deres leder HER

 

------------

 

Fant en fersk kommentar fra Jürgen Resch om bl.a. panten i tyskland.

Ser ut til å være litt om om miljøvern og politikk i 2004.

----

 

Kritische Umwelt-Jahresbilanz der Deutsche Umwelthilfe - Politik in den Fängen des Raubtierlobbyismus großer Konzerne

 

Verfasser: Silke Landwehr

 

 

Berlin - Eine kritische Umwelt-Jahresbilanz 2004 zog die Deutsche

Umwelthilfe e. V. (DUH). "Deutschland ist auf dem besten Wege, sich

den Raubtierlobbyisten der großen Handels- und Industriekonzern

auszuliefern", so Jürgen Resch, Bundesgeschäftsführer der DUH.

Erfolge des Umwelt- und Verbraucherschutzverbandes wie die

Abschaffung des Steuerprivilegs für Luxus-Geländewagen und der Schutz

des Mehrwegsystems durch das Dosenpfand müssen von Jahr zu Jahr

härter erkämpft werden. "Während es in der Umweltpolitik der 90er

Jahre darum ging, gesetzliche Regelungen für einen besseren Umwelt-

und Verbraucherschutz durchzusetzen, müssen heute Umwelt- und

Verbraucherverbände für die Einhaltung der Gesetze kämpfen. Teile der

Wirtschaft versuchen zunehmend, unter massivem Druck auf die Politik

Recht und Gesetz zu umgehen."

 

Link finnes HER

Link to comment
Share on other sites

Tar med en interessant sak fra arkivet til die tageszeitung: 15.1.2003

 

Bei der Technik zum Pfandsystem ist eine Vorentscheidung gefallen: Der Standard soll sich an dem der norwegischen Firma Tomra orientieren die unter anderem im Dosenpfand-Musterland Schweden den Markt beherrscht. Offiziell wird die Entscheidung, die gestern schon von Mitgliedern der AGVU bestätigt wurde, am 24. Januar verkündet. Auch das Bundeskartellamt muss noch zustimmen.

 

Bei der Diskussion im technischen Ausschuss der AGVU, in der Getränkehersteller und Händler sitzen, ging es nicht nur um die Organisation der Rücknahme, sondern auch um die Sicherheit. Unternehmensberater Roland Berger hatte vor einem "Betrugsrisiko in dreistelliger Millionenhöhe" gewarnt: Abfüller könnten zu geringen Mengen an die Abrechner melden, Kunden Kennzeichen fälschen oder ausländische Dosen einlösen.

 

Wenn alles glatt geht, soll der Handel ab Oktober bundesweit rund 40.000 Rücknahmeautomaten für Dosen und PET-Flaschen aufstellen. Diese müssen eine nur unter UV-Licht sichtbare Farbmarkierung, eine spezielle Deckelprägung, den normalen Strichcode, Form, Gewicht, Material und Herstellerland erkennen können. Noch in der Maschine werden die Verpackungen zerdrückt, sodass sie kein zweites Mal zurückgegeben werden können. Das Geld wird direkt in bar ausgegeben. Die Entscheidung für das System müsse auf kein Monopol hinauslaufen, hieß es bei der AGVU. Auch wenn Tomra derzeit einen überwältigenden Marktanteil habe, könnten auch andere Hersteller die Geräte produzieren.In der engeren Wahl war bis zuletzt auch die RWE Umwelt AG-Tochter Deutsche Pfand AG gewesen. Diese wollte die vorhandenen Altglasbehälter und neue für Dosen und PET-Flaschen mit einer "batteriebetriebenen, vandalimussicheren technischen Einheit" ausrüsten, die laut Deutsche-Pfand-AG-Vorstand Thomas Conzendorf "unter 1.000 Euro" pro Stück kosten würde. Damit sollten die - mit fortlaufenden Nummern gekennzeichneten - Dosen gescannt werden. Die Daten würden per Funk mit einer Datenbank abgeglichen und das Pfand auf einer Pfand- oder der EC-Karte gutgeschrieben. Als Partner waren T-Mobile und Vodafone im Gespräch. Die Gutschriften sollte der Handel dann verrechnen oder auszahlen.

 

BEATE WILLMS

 

taz Nr. 6954 vom 15.1.2003, Seite 8, 82 Zeilen (TAZ-Bericht), BEATE WILLMS

 

 

Her er link

http://www.taz.de/pt/2003/01/15/a0140.nf/text

 

Tror nok man er av samme oppfatning fortsatt - 2 år etterpå og at systemene er klargjort for Tomra og motsatt .

Link to comment
Share on other sites

Fra "Dow" på Stocktalk , som kom med denne linken:

 

Det pågår et utredningarbeide for å samordre miljø-politikken innenfor EU. I den forbindelse pågår et også et spesifikt utredningsarbeide i Sverige m.h.t. pant, for å søke å innføre ett felles pantesystem i hele EU/EØS-området. Her er det selvsagt langt frem, men utredningen er god og interessant lesning.

 

Les den svenske regjeringens utredning om saken:

 

http://www.kommers.se/binaries/attachments...retursystem.pdf

 

 

.

Link to comment
Share on other sites

.

 

PRISENE STIGER FOR RESIRKULERT PLAST, ALUMINIUM OG GLASS.

 

Dette er svært oppløftende for Tomra i USA og "material handling" , samt for Tomra`s TRC for tiden fremover. Også satsning i Japan nyter godt av stigende priser på det resirkulerte materiale.

 

 

 

Booming markets for the used plastic, paper, metal and glass are expected to continue for several years, thanks to new products and new technologies, Iowa recycling authorities said.

 

"Demand for all raw materials is skyrocketing," said Mick Barry, vice president of MidAmerica Recycling in Des Moines

 

Fersk artikkel i USA

 

.

Link to comment
Share on other sites

Tandy, dette er jo strålende. Nå har jeg riktignok stotret meg gjennom en automatisk oversatt versjon, men jeg trekker følgende slutninger:

 

*Tomra vil være partner i den tekniske tilretteleggingen for det tyske pantesystemet - kjedene/systemene vil ha et godt forhold til selskapet, og vil nyte en større tillit enn konkurrenter. Ikke så veldig viktig ettersom jeg antar både Tomra og konkurrenter vil måtte produsere for fulle maskiner i minst to år etter at de første bestillingene blir gjort, men et godt signal om at de er suverene i sitt fag.

 

*Merkingssystemet ble fastsatt for lenge siden - det er ingen problemer å levere automater allerede nå.

Link to comment
Share on other sites

Vegard / Tandy

 

Må dessverre korrigere dere. Artiklen er fra 2003. Man snakket dengang om å bruke en spesiell type blekk-merking. Dette er senere forlatt, da det viste seg at denne merkingingen ikke tålte sol-lys: Blekket falmet og var ikke lesbart etter et stykke tid.

 

---------

 

Når det er sagt:

Tomra har arbeid de siste måneder/uker med flere av system-leverandørene av merkesystemer, og man ser ut til å falle ned på samme type merking som man bruker i de skandinaviske land. Ifølge Fredrik Witte i Tomra, har man arbeid nært med tyske samarbeidspartnere i det siste, og en konklusjon på dette arbeidet vil komme innen meget kort tid.

Link to comment
Share on other sites

Syntes å huske at problemet med merkingen var blitt løst jeg, men det er kanskje feil. Hva slags merking brukes her i skandinavia?

 

Så at meldingen var to år gammel, hadde den kommet idag ville det blitt haraball i kursen :D

Link to comment
Share on other sites

Om systemet i Tyskland blir eksakt likt det i Norge er ikke avgjort, men sannsynlig. Men selskapet T-Com har sammen med Westpfand et system, som likner det hos P-System . Det er tre merkinger: Strekkode, selve bostaven "P" for Pfand, samt en elektronisk merking.

 

Jeg postet en artikkel for en ukes tid siden, som viste at Westpfand samarbeidet nært med Tomra om dette. Men det er på ingen måte avgjørende at dette er avklart FØR ordrene kommer.

Link to comment
Share on other sites

Vil bare bekrefte Tekniker'n i det han sier.

Artikkelen som jeg la inn var mere ment som nok et bevis på at Tomra og clearingsystemene har jobbet med dette lenge og således må vi forvente at det ikke kommer noen overraskelser på den tekniske siden.

 

Men også når det gjelder siste tids arbeide med dette har Tomra vært deltagende i prosessen og med flere aktører samtidig. Dette arbeidet kommer snarlig til en avslutning og leverandørene kan tilby enhetlige løsninger som er godt gjennomtestet. Takket være bl.a Tomra som en meget solid leverandør av returautomater.

Dette er min fortolkning av egne informasjonskilder som jeg har snakket med.

 

Og det stemmer jo også med det Tekniker'n forteller.

 

 

Vegard / Tandy

 

Må dessverre korrigere dere.  Artiklen er fra 2003. Man snakket dengang om å bruke en spesiell type blekk-merking. Dette er senere forlatt, da det viste seg at denne merkingingen ikke tålte sol-lys: Blekket falmet og var ikke lesbart etter et stykke tid.

 

---------

 

Når det er sagt:  

Tomra har arbeid de siste måneder/uker med flere av system-leverandørene av merkesystemer, og man ser ut til å falle ned på samme type merking som man bruker i de skandinaviske land.  Ifølge Fredrik Witte i Tomra, har man arbeid nært med tyske samarbeidspartnere i det siste, og en konklusjon på dette arbeidet vil komme innen meget kort tid.

Link to comment
Share on other sites

Tar også med denne artikkelen som er fra 2003:

 

http://www.dn.no/arkiv/article41623.ece

 

Se følgende kommentar:

"- Vi tror at Tyskland kommer til å bli et stort marked og at Tomra kommer til å spille en dominerende rolle i det markedet uansett hvilken gjenkjennelsesteknologi som man legger inn i maskinene. Slik sett kan man kjøpe Tomra-aksjen, sier analytiker Knut Erik Løvstad i Credit Agricole Indosuez Cheuvreux til TDN Finans."

 

:D

Link to comment
Share on other sites

Dette klippet er tatt fra tv2 nettavisen,og gjelder markedet sjenerelt.

Når Tomra nå for alvor begynner oppturen,så er det helt sikkert en mange utenlanske investorer som vil inn....Og det kan virke positivt på kursen.

 

 

 

 

``Flere utenlandske eiere``

 

Interessen fra investorer både her til lands og fra utlandet har vært rekordstor i 2004. Utenlandske meglerhus har i løpet av de to siste årene økt sin markedsandel fra under 10 prosent til 25 prosent, uten at dette ser ut til å gå på bekostning av de norske meglerhusene.

 

Utenlandske investorer eier nå 33 prosent av verdiene på Oslo Børs sammenlignet med 28 prosent ved utgangen av 2003``

 

 

 

Ha et riktig godt nyttår

Link to comment
Share on other sites

.

 

MOT REKORDÅR FOR "NYE TOMRA"

 

Da har vi startet på 2005, som tegner til å bli Tomra`s beste noensinne. Med en aksjekurs som fortsatt ligger nær historiske bunner i moderne tid, bør det meste ligge til rette for et sterkt år for aksjen. Dette venter vi på:

 

TYSKLAND

Med vedtaket i Bundesrat er den politiske og juridiske usikkerhet fjernet for tyske butikk-kjeder. Bransjen har nå fått den investerings-trygghet de trenger, og ordrene fra Tyskland vil begynne å komme nå tidlig i 2005.

 

Tomra har et det forsiktigste anslaget for behovet: De snakker om 30-40.000 automater for engangs-emballsje og ytterligere ca. 20.000 for flerbruks-emballsje. Andre kilder har vesentlig høyere anslag. Regjeringen har et anslag på 80.000 automater, tyske bransjeorganisasjoner snakker om ca. 100.000. Det høyeste anslaget jeg har sett er ”Nielsen & Nielsen” (bransje-analyse-byrå), som snakker om ca. 120.000 automater.

 

Hva det endelige tallet blir vet vel ingen. I dag er det ca. 8.000 automater i Tyskland, men disse er for flerbruks-emballsje. Totalt antall butikker i Tyskland som er aktuelle for automatisering er på ca 65.000. (butikker over 400 kvm.)

 

 

JAPAN

Testene fra Japan går nå inn i sin avsluttende fase. Testperioden er satt til 3.mndr. for de forskjellige sentrene. De første sentrene ble installert i midten av oktober. Sumitomo/Tomra har dette prosjektet i samarbeid med Tokyo Kommune, forskjellige departementer i regjeringen og div. organisasjoner. En endelig konklusjon kan ventes i mars.

 

Sumitomo har uttalt, at de i første omgang ser for seg 5.000 sentre (10.000 automater). Tomra har estimert det totale behovet til 25.000 sentre (50.000 automater)

 

ØSTERRIKE / SVEITS

Begge land har i dag panteordninger i forskjellig omfang for flerbruks-emballsje. Østerrike, og sannsynligvis også Sveits, vil innføre pant også for engangs-emballsje i 2005. Tomra er allerede godt etablert i begge land, og vil få et løft ved revidering av panteloven i disse land.

 

NEDERLAND

Pant innføres med stor sannsynlighet for engangs-emballsje fra 1.1.2006. Avklaring på dette kommer sannsynligvis i Q2-05. Dette kan lede til salg i Nederland i 2.halvår.

 

HAWAII

Pant innført fra 1.1.2005. Av lokal presse går det klart frem, at Tomra via sin agent Reynolds Recycling allerede har tatt et tungt grep rundt markedet på Hawaii. Salgene er foreløpig begrenset til såkalte ”Redemtion Centers”. Utover i Q1-2005 kan vi forvente å se en rekke Tomra-automater dukke opp hos butikk-kjedene, som foreløpig ikke har bestilt automater i stor skala.

 

 

ESTLAND / DE BALTISKE LAND

Pant er innført, og mindre salg kan forventes i tiden fremover. Tomra er representert gjennom agenter, og salget ventes i første omgang til utenlandske kjeder som er representert i de baltiske land.

 

 

DE FORENTE ARABISKE EMIRATER

Av lokal presse går det frem, at 500 automater skal installeres i de kommende kvartaler. De første 32 er allerede installert, og dette er Tomra`s første installasjoner i Midt-Østen. Tomra`s agent (Nordic House), har slik jeg leser lokal presse, mer eller mindre motsatt ordre på de nye 500 automatene.

 

 

ENGLAND / FRANKRIKE

Selv om Tyskland og Japan utvilsomt er Tomra`s mest innbringende markeder i 2005, skal man ikke se bort fra at det som skjer i England er det mest spennende for Tomra`s langsiktige vekst. For gjennom TRC har Tomra vist oss produktet som skal sikre veksten i ikke-pante-markeder. I Q1 skal alle tre pilotene i England være oppe å gå. Noen endelig konklusjon får vi neppe før mot slutten av 2005. Men Tesco har allerede uttalt at de ser for seg, at TRC skal installeres ved ca 450 kjøpe-sentre hvis testen går som forventet.

 

Utover i 2005 vil vi nok få melding om andre kjeder som er aktuelle for TRC, samt introduksjon av TRC i ett nytt marked, som det foreløpig bare snakkes lavt om; Frankrike. Men Frankrike vil vi nok høre mye om i 2.halvår 2005.

 

TITECH / ORWAK GROUP

Erik Thorsen sa ved forrige kvartals-presentasjon, at TITECH ville få et sterkt Q4, da ordremasse var i sterk vekst. Med økt fokus på verdens voksende søppel-berg, kan oppkjøpet av TITECH vise seg å være gull verdt for Tomra i årene fremover. Foreløpig vet vi lite hva Tomra tenker med oppkjøpet av Orwak Group.

 

 

GENERELLE MARKEDSMESSIGE VURDERINGER

EU vedtok nylig et nytt direktiv, som pålegger alle medlemsland å nå bestemte mål for resirkulering innen 2008. De landene som ikke når disse målene vil måtte betale bøter til EU-kommisjonen. Dette vil medføre at flere land må innføre nye lover, kanskje ”pante-lover”, men også at butikk-kjeder og kommuner får økt ansvar. Det er på denne bakgrunn vi for eksempel må se Tesco sin satsning på TRC.

 

Videre er det et økt globalt fokus på resirkulering. I Japan ble det i 2004 vedtatt nye måltall for resirkuleringsandelen. Selv i USA, men sin elendige retur-andel, er det økt fokus på resirkulering. Dette arbeidet skyter dessuten fornyet fart, da prisene for resirkulert materiale som aluminium, glass og plast er på rekordnivåer, en trend som ventes å fortsette. Med et slikt prisnivå øker lønnsomheten, og dermed interessen for å investere i logistikk for resirkulering.

 

OPPSUMMERING

I 2005 står Tomra foran sitt definitive globale gjennombrudd. Fra å være et hovedsakelig nord-Europeisk fenomen med en viss aktivitet i USA, vil Tomra i 2005 få åpnet flere store markeder, som radikalt vil forandre konsernet. Allerede i 2005 ligger Tomra an til å mer enn doble sin omsetning sett i forhold til 2004.

 

Satsningen på ”ikke-pant-markeder” vil utover 2005 synliggjøre at Tomra er i endring, og på full fart inn i et stadig voksende globalt marked for resirkulering. Land vi ikke har hørt om i Tomra sammenheng tidligere, som Frankrike, England, Spania og til en viss grad Japan, vil nok ta mye fokus utover i 2005.

 

Men først skal vi begynne å spise av den store kaka………Tyskland.

 

 

.

Link to comment
Share on other sites

Stig Myrseth(Analysesjef Orion) om Tomra i Desemberutgaven av Økonomisk Rapport. Tomra er også med i juleporteføljen til Orion:

 

"Sannsynligheten for suksess for Tomra i Tyskland er større enn noensinne. Utsiktene er også gode i resten av verden. Resirkulering av drikkeemballasje og materialgjenvinning er områder som er i vekst, og Tomra er perfekt posisjonert for å dra nytte av denne

globale megatrenden."

Link to comment
Share on other sites

Fant dette på hjemmesiden til Tomra

 

TOMRA selected to Dow Jones Sustainability Indexes 2005

 

 

TOMRA has been selected as one of the over 300 companies worldwide to be included in the Dow Jones Sustainability World Index (DJSI World) for 2005. This marks the sixth straight year TOMRA has received this distinction.

 

 

Vil tro at flere utenlandske investeringsselskaper får opp øynene for Tomra nå når Tyskland er klar.

 

vy

 

 

vy

Link to comment
Share on other sites

.

 

EMIRATENE : 500 AUTOMATER SKAL INSTALLERES

 

Tomra`s agent i Emiratene, Noric House, uttaler seg til lokal presse. Daglig leder Lars Radberg, sier følgende til "Dubai News Agency" :

 

"De nærmeste år skal det installeres 500 automater".

 

LINK : Se siste setning

 

500 automater er også nevnt i denne artikkelen i "Gulf News"

 

Oljeselskapet "Emarat" sin pressemelding om sine installasjoner

 

....................future plans include installing machines in shopping centers, supermarkets, schools and other public places.

 

Uttalelsene fra Nordic House om 500 automater er svært konkrete, men det står ikke direkte at de har mottatt ordre på dette.

 

Det Nordic House sier, er at de innenfor de nærmeste år skal utplassere 500 automater på supermarkeder, bensinstasjoner o.l. Men når vi vet at de 30 automatene som ble installert nå i november, ble bestilt hos Tomra for over ett år siden, kan det kanskje være et berettiget håp om at en ordre vil dukke opp innenfor de kommende måneder.

 

Selv om Emiratene er et lite land, er det forsåvidt et marked med et visst potensiale. Det er det land i verden som har det høyeste forbruk pr. innbygger av drikkevare-emballasje, og hvert år kastes det ca. 1 milliard flasker/bokser.

 

 

En annen nyhet som er positiv for Tomra på mere generellt grunnlag er denne, som forteller at prisene på resirkulert materiale nå er på "10-year-high".

 

Prices paid for recyclables at 10-year high

 

.

Link to comment
Share on other sites

Ref mitt innlegg før Jul, nå ser definitivt ut som vi har brutt den kortsiktige negative divergensen !

En siste titt på charteret for TOM de siste 3 månedene.

Her tok eg MA for de siste 5 dager

 

 

 

z?s=TOM.OL&t=3m&q=l&l=on&z=m&p=m5&a=r14,m26-12-9

Link to comment
Share on other sites

Bulldog, 10% av market cap er en god regel. Men jeg tror Tomra ville sendt børsmeldinger på kontrakter over 300 mill. kanskje også mindre. I Tomra's tilfelle vil slike kontrakter være rammeavtaler eller store leasing avtaler. Jeg tror kjedene i Tyskland kommer til å inngå rammeavtaler, antagelig i løpet av første halvår 2005.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...