Jump to content

Episode 1180 - Torsdag 27. november 2008


Pirelli

Recommended Posts

Da forsøker jeg meg igjen som trådstarter, siden felis har hatt stafettpinnen 3 dager på rad.

Det ser bra ut i øyeblikket, oljen og aksjer peker opp.

 

Var mange som lurte på hvordan noen skulle greie å ta opp konkurransen med Microsoft på nettlesere også. Men Firefox greide å kapre 30% av markedet.

 

Jeg kan ikke skjønne hvorfor Firefox gidder, nettbrowsere er gratis. Hva i all verden tjener de penger på?

Link to comment
Share on other sites

"Jeg kan ikke skjønne hvorfor Firefox gidder, nettbrowsere er gratis. Hva i all verden tjener de penger på?"

 

Hver gang du søker på noe via den lille google-saken som er ved siden av adressefeltet får firefox 80% av"click through" fortjenesten fra google etter det jeg har hørt (ikke sikre kilder med andre ord). Vil uansett være logisk at enkelte er villige til å betale firefox for visse fordeler/tjenester (vennligst fiks denne feilen så siden vår vises riktig, kan dere hjelpe oss å designe denne siden riktig/sikkert osv) når de har såpass store markedsandeler...

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke skjønne hvorfor Firefox gidder, nettbrowsere er gratis. Hva i all verden tjener de penger på?

 

De tjener på at forbrukeren benytter dem som nettleser. Når man laster ned firefox så er hovedsiden satt til en standard side med en Google søkemotor. Samtidlig så er en Google søkemotor bygd inn i nettleseren. Hver gang noen søker (og klikker på en annonse) så tjener Firefox x antall kroner.

 

I 2006 tjente de $66.8 millioner, $61.5 millioner kom fra disse søkene.

Link to comment
Share on other sites

En kanonavslutning i Statene i kveld DOW skvatt opp nesten 1 % de siste 10 minuttene og endte opp nesten 3 %, Nasse opp 4 % og OIX tro det eller ei opp 5 %, og det etter at lagertrekkene minker??

 

Nå er det altfor tidlig å konkludere at bunnen er nådd, men jeg likte hele utviklingen i dag med at selv om vi fikk dårlige tall, så brøt ikke panikken løs igjen.

 

Så vi håper at Pirelli har fått tilbake vinnerinstinktet og leder oss gjennom den 4. dagen med oppgang.

I motsatt fall er ikke jeg den som er berettiget til å klage, he he :biggrin:

Link to comment
Share on other sites

En ting er nytt i situasjonen som har oppstått i dag.

USA stenger brukbart opp, det er thanksgiving i morra, og Wall Street holder stengt.

 

Psykologisk Konklusjon:

Frykten for at en kan gå glipp av en oppgang er blitt større enn frykten for videre nedgang.

 

Is this the turning point?

Link to comment
Share on other sites

Is this the turning point?

Nei og atter nei! I det rådende børsklimaet har både oppgang og nedgang kommet i bølger. Forrige bunn på 212 den 27. oktober ble etterfulgt av seks strake plussdager og en total oppgang på 28% til 272. Da var "alle" enige i at bunnen var bak oss. Ytterligere 13 børsdager seinere hadde OSEBX falt 31% til 188. Nå har vi hatt tre strake plussdager igjen, og den samme bunn-regla kommer i reprise.

 

Det er helt sikkert rom for videre oppgang i den kortsiktige opptrenden vi er inne i. Like sikkert er det at dette ikke bærer inn i himmelen. På mellomlang sikt vil trenden bli brutt, og blåøyde optimister vil nok en gang ha gått på limpinnen. Dagens makrotall viser med all mulig tydelighet at denne resesjonen vil vare minst hele 2009. De som satser alt på at børsene skal gå foran et makroøkonomisk vendepunkt våren 2009, vil få seg en smell.

Link to comment
Share on other sites

God morgen!

 

Bra du forsøker deg på en åpning av pitten igjen Pirelli, men dette blir jo fort litt som å hoppe etter Wirkola! :biggrin::biggrin:

 

Men det ser lovende ut. USA pent opp (for et halv års tid siden hadde det vel blitt kalt rally) og etterfølges av blått over hele Asia. Oljeprisen er vel omtrent uforandret. Jo, det kan godt bli dagen for å selge oksene mine.

 

Lykke til idag! :biggrin:

Link to comment
Share on other sites

Det ble nevnt litt TA her i går, og det ble da sagt at 212 var neste motstand for hovedindeksen. Nå som den er brutt, hva er da neste motstand, og hvordan påvirker dette den omvendte hode-skulder formasjonen som var på veg? evt. den dobble bunnen det var snakk om?

 

Jeg vet ikke hvem som nevnte 212, men 215 er etter min mening halslinjen.

 

OSEBX.gif

Link to comment
Share on other sites

Det var jeg som nevnte 212, siden det var forrige bunn.

 

Det meste stiger videre, men kokosaksjen TOM er et "hederlig" unntak. Kursmål 20 innen 31.12.09. Det eneste som kan forhindre dette er et nytt børskrakk. Da vil Tomras gode hjelpere i meglerhusene presse opp prisen på tilbakekjøpene, slik at TOM-kursen vil stige på en dag hvor OSEBX faller 10%. :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Hei Lenge siden sist.

 

Stakk innom for å forstå hvorfor Tomra har falt, mens resten av OSEBX har steget. Nå er jeg litt mer orientert :-).

 

Engabhoy antar videre nedgang, så da får jeg vente med å ta noen long posisjoner (liker å sitte long i Tomra).

 

Ellers så har jeg gjort ca. 50% på aksjeinvesteringene mine denne høsten :-), bare synd det ikke har vært med samme summer som pre. 2007.

 

Ha en fortsatt fin dag.

Link to comment
Share on other sites

Endelig gikk Bear derivatene mine i pluss :D godt at børsen oppfører seg!

 

Men hva sier du nå?

 

Er forsåvidt litt i samme båt fordi jeg solgte oksederivatene mine for tidlig idag, men jeg har ikke nerver til å gå inn i bjørnene på så lavt nivå vi er nå.

Link to comment
Share on other sites

Jeg sitter og venter på at de skal ned igjen så jeg kan få solgt dem. Kjøpte på 151.8. Nå i ettertid vare det kanskje mindre lurt, men jeg hadde ikke tro på at børsen skulle holde seg så stabilt høy i hele dag.

 

Så jeg fortsetter å håpe på en nedgang mot slutten av dagen. Pokker så sur jeg blir hvis det ender opp med et rally på slutten av dagen. Det hadde vært uholdbart :p

Link to comment
Share on other sites

Du tror med andre ord REC/osebx skal ned i morgen?

 

Passer i så fall meg bra, for jeg sitter med bear derivater

 

Det passer ikke meg... :blink: jeg lot være å sette en ny hedge...i et bet på at vi nå knuser taket nedenfra i den negative trendlinjen for OBX og Totalindeks...

 

Oppgangen i dag kommer på noe styrket volum, hvilket er positivt med henblikk på videre kortsiktig oppgang...

 

Time will show... :rolleyes: :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...