Jump to content

AKY - Aker Yards ASA


Recommended Posts

Jeg tror fallet de siste to børsdager hovedsak skyldes to elementer, for det første var det på høy tid med en korreksjon etter de siste tre månedene med kursstigning - og nedsalger til AKER var nok en ventil som fikk mange til å tenke gevinstsikring.

 

Det andre elementet er kanskje en liten usikkerhet i markedet med tanke på NCL sin Letter of Intent (LOI) som etter planen skal formaliseres som kontrakt i løpet av januar - og da er det bare mandagen igjen... Dersom NCL ikke tegner kontrakt med AKY settes nedsalget til AKER i ett noe grellt lys. Men jeg tror den kommer mandag.

 

Fra børsmelingen om NCL skipene tidligere:

Aker Yards has today signed a Letter of Intent with NCL Corporation Ltd. (`NCL`) for building a high standard cruise vessel. The LOI, valid until end January 2005, also includes an option for a second ship, for delivery in early 2008, with exercise of the option by end of August 2005. The value of the contract to Aker Yards is in the range of EUR 350 - 400 million.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 499
  • Created
  • Last Reply

Har ikke sett noe børsmelding om NCL, noen som vet om det kommer til å skje noe fremover? Vurderer å selge meg ut og ta gevinst. Kjøpte meg inn på 145, kjøper meg kanskje inn igjen hvis den faller enda mer. Får se utover dagen i morgen.

Sitter faktisk på AKER aksjer også, til tross for KVIs oppgang falt AKER i dag, har det noe med AKY's fall i dag?

Er veldig usikker rundt AKY aksjen nå, liker ikke utviklingen.

Link to comment
Share on other sites

Det kommer børsmelding i morgen Roman, du kan puste lettet ut ;) At tilbudet forlenges en måned er det ingen dramatikk i, selv om jeg av helt egoistiske grunner gjerne ser at aksjekursen faller i morgen også...

 

Published: 19:05 31.01.2005 GMT+1 /HUGIN /Source: Aker Yards ASA /OSE: AKY /ISIN: NO0010222995

 

Extension of the Letter of intent with NCL

 

Reference is made to release sent to the Oslo Stock Exchange on 17 December 2004.

 

Aker Yards and NCL have mutually agreed an extension of the Letter of intent for the building of one cruise vessel until 28 February 2005.

Link to comment
Share on other sites

Ennå en LOI som er forlenget:

 

Aker Yards has granted Swire Pacific Offshore, Singapore, an extension of the cancellation right for construction of three Ice Breaking Supply Vessels.

 

The final decision on all terms is anticipated to be concluded during the first quarter.

 

-----------------------------

 

Roman, jeg abbonerer på selskapesnyheter fre http://www.hugin.no Børsmeldinger o.l. sendes da direkte på min mail.

Link to comment
Share on other sites

Av gammel vane følger jeg med på AKY selv om jeg er uten aksjer for tiden. Hadde håpet at usikkerheten rundt NCL/Swire kontraktene hadde tatt AKY ned litt under 160,- men det ser ut som den skal ligge mellom 165/170 til nyheter/Q4 kommer.

 

Etter nedsalget til AKER har det blitt en helt annen omsetning i aksjen, på lengre sikt er det utelukkende positivt - men på kort sikt ser det ut til å gi ett salgspress. ESO stabiliserer imidlertid som regel aksjen når salgspresset tiltar.

 

Trendkanalen er intakt, men jeg tviler på at det er så mye oppside igjen. Med gode nyheter kan nok AKY passere 180,- men de som kjøpte AKER aksjene vil nok legge ut salg tett som haggel på de nivåene.

 

pplot.php?paper=AKY&exchange=OSE&from=20

Link to comment
Share on other sites

Sjefanalytiker Oddbjørn Windstad i Christiania Securities endrer sin anbefaling på Aker Kværner fra hold til kjøp. Aksjen er i en stigende trend fra i fjor vår.

- Stochastics har falt tilbake de siste dagene, og nærmer seg oversolgt nivå. Dette gjør det sannsynlig at aksjen vil utvikle seg positivt også på kort sikt, skriver Windstad. Kursmålet settes til 200 kroner, mens stop loss settes til 159 kroner.

 

Kjøpsanbefalingen på Aker Yards blir opprettholdt. Kursmålet er på 190 kroner, mens stop loss heves til 159 kroner.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror det er stålprisene som skaper negativitet rundt AKY aksjen i dag.

 

Aftenposten.no: Rådyrt stål for liten og stor

 

Prisene på stål har skutt dramatisk i været. Og siden stål brukes til så mangt, så som jernbaneskinner og trillebårer, må både liten og stor betale regningen.

 

--------------------------

 

Det har også vært lite nye kontrakter så langt i 2005, historisk sett får AKY mest kontrakter andre halvår - i hvert har det vært slik de siste 4 åra - tynnt første halvår og kontraktsskred andre halvår. Om det er en trend som kan foklares eller tilfeldigheter ander jeg ingenting om.

 

17.02 kommer Q404 tallene... Det blir spennende ;)

Link to comment
Share on other sites

Solgte meg ut på 174 i dag, kunne gjordt dette for et par uker siden, dumt at pengene sto fryst så lenge. Vet ikke hva jeg skal flytte pengene over til ennå. Velger å ha dem kontat til jeg finner ut av det. Kanskje jeg går inn i AKY igjen hvis de faller til 168.

Link to comment
Share on other sites

Analytikerne er stort sett positive til Aker Yards-aksjen.

 

Artikkel av: Øystein Byberg (11.2.05 15:02)

 

Et Reuters-panel bestående av syv analytikere tror i snitt Aker Yards vil legge frem et resultat før skatt på minus 87 millioner kroner for fjerde kvartal. EBITDA ventes å ende på 172 millioner kroner og driftsinntektene på 3.198 millioner kroner.

Anbefalingene:

 

ABG Sundal Collier: Neutral

DnB NOR Markets: Buy

Enskilda Securities: Buy

First Securities: Accumulate

Fondsfinans: Buy

Norse Securities: Buy

Orion Securities: Accumulate

Link to comment
Share on other sites

Published: 10:52 15.02.2005 GMT+1 /HUGIN /Source: Aker Yards ASA /OSE: AKY /ISIN: NO0010222995

 

Aker Yards to build missile boat

 

Aker Finnyards, a part of Aker Yards, and the Finnish Navy have today signed a contract for building the fourth Hamina-class fast surface combatant worth €21.7 million for delivery summer 2006.

 

 

Today there was also signed a contract of the conversion of the "Hamina", one of the previous vessels in the squadron, including installation of combat systems, at a price of €6.3 million.

 

The above agreed implies in all 300 man years of work for the yard.

 

President of Aker Finnyards, Yrjö Julin, says these are important contracts for the yard. "We were very pleased to sign these contracts. The Finnish Navy has been and is a very important customer for our company. Aker Finnyards aims to further develop its competitiveness in the naval craft market in order to remain as the preferred builder for the Finnish Navy."

 

The first Hamina-class vessel, the "Hamina" was built in 1998, and the second, the "Tornio" was delivered in May 2003. The two sister vessels now in Aker Finnyards' orderbook are similar: With a length of 51 meters, a beam of 8.5 m, draught of 1.7 m and displacement of 236 tons. The vessels are of aluminum construction, and also light weight composite materials are used, e.g. in the superstructure. The propulsion system is two water jets, which give the vessel a speed of over 30 knots.

 

The combat systems to be installed consist of SAM and SSM missiles, new sea mines and 57 mm gun system. The assembly onboard the "Tornio" was completed at Aker Finnyards on February 2, 2005.

 

 

 

Photos of missile boats are available at: www.akerfinnyards.com / Newsroom / Image Bank / Naval Craft

 

 

 

For further information, please contact:

 

Yrjö Julin, President and CEO Aker Finnyards, +358 40 751 7940

 

Sinikka Railo, Communications Manager, Aker Finnyards, +358 40 5120253

 

Tore Langballe, SVP Communications and Investor Relations, +47 24 13 0130

Link to comment
Share on other sites

Aker Yards overgår analytikernes forventninger.

 

Artikkel av: Øystein Byberg (16.2.05 08:12)

 

Aker Yards fikk et resultat før skatt på minus 64 millioner kroner i fjerde kvartal i fjor, mens det ifølge Reuters var ventet et resultat på minus 87 millioner kroner.

Driftsresultatet endte på 84 millioner kroner, mot 172 millioner kroner i samme periode i 2003.

 

Selskapets EBITDA ble 182 millioner kroner, mens prognosen lød på 172 millioner kroner. Driftsinntektene ble også bedre enn ventet; 3.850 millioner kroner. I fjerde kvartal 2003 var tilsvarende tall 3.513 millioner kroner.

Link to comment
Share on other sites

21/02-2005 11:31:00: Aker Yards to build for Farstad

Aker Yards is to build a Multifunctional, Anchor/Handling/Tug/Supply

Service Vessel, of the type UT-712 L to Farstad Supply AS in Ålesund,

Norway. The value of the contract is approximately NOK 250 million.

 

In January 2005, a contract was signed by Brevik Construction, a

subsidiary of Aker Brevik, and Farstad Supply AS for building of one

UT-712 L, with an optional agreement for 1 + 1 similar vessels.

 

The optional agreement for the first vessel to be delivered in June

2006 has now been made effective.

 

Aker Yards has previously built 13 vessels for Farstad Shipping and

its subsidiaries.

 

The hull for the vessel will be built in Romania, and outfitted in

Norway. The vessel has been designed by Rolls-Royce Marine, who will

also be the main supplier of equipment for the project.

Link to comment
Share on other sites

Ny ATH intradag i dag, det ble omsatt en del aksjer på 180. Det er nå bare noen dager igjen før intensjonsavtalen med NCL går ut - dette er en kontrakt på rundt 3 mrd. NOK. Kanskje det er forventninger/rykter om denne kontrakten som gir AKY ett løft i dag.

Link to comment
Share on other sites

Dette er nok grunnen til at AKY rykket litt tidligere i dag.

 

Nytt Røkke-verft?

 

Den brasilianske avisen O Globo skriver ifølge Finansavisen at Aker Yards har fått offentlig finansiering til å bygge et nytt skipsverft i landet. Et statlig maritimt fond skal ha bevilget 300 millioner dollar til finansiering av to nye skipsverft.

 

 

---------------------

 

Aker Yards' brasilianske verft, Aker Promar (51% eiet at AKY), har tidligere signalisert at de skal å investere $100 millioner sine annlegg i Rio de Janeiro - om dette er sammenfallende med dagens nyhet om finansiering kan vi vel anta. Her er en artikkel som omhandeler Aker Promar: http://www.oilpubs.com/oso/news/news_1337.htm

 

Jeg tipper Aker Yards ønsker å være posisjonert til deler av denne kontrakten (klippet fra ett innlegg jeg skrev 22.12.2004: Drømmekontrakten om å bygge 42 oljetankere for Petrobras er vel ganske 'far out', første delen av denne kontrakten er 22 skip og er estimert til 1,9 mrd. dollar. 38 selskaper meldte seg på i kampen om denne kontrakten. Her vil det nok dannes 'joint ventures' over en lav sko. Aker Yards eier 51% av det brasilianske verftet Aker Promar.

Link to comment
Share on other sites

Aker Yards-verft skal bygge skip for rundt 1,3 milliarder kroner.

 

Artikkel av: Øystein Byberg (25.2.05 09:46)

 

Aker Ostsee i Tyskland, som er en del av Aker Yards, skal bygge fire CS 2700-containerskip for König & Cie i Hamburg. Kontraktsverdien er på rundt 160 millioner euro (1,3 milliarder kroner).

Leveringen vil finne sted i første og tredje kvartal 2007.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

AKY(NY):RCCL INT.AVTALE FOR TREDJE FREEDOMSKIP, KOSTN. USD 230'/SENG

 

(Oppdatert fra og med tredje avsnitt)

 

Oslo (TDN Finans): Royal Caribbean Cruises Ltd. (RCCL) har inngått en

intensjonsavtale med Aker Finnyards i Turku, Finland, for bygging av et

tredje Freedom-klasse skip.

 

Det opplyses i en børsmelding mandag.

 

Skipet vil få 1.800 lugarer for 3.600 gjester, og byggekostnaden vil være

rundt 230.000 dollar pr seng. Skipet vil sette i drift tidlig i 2008, to år

etter debuten til klassens første skip; ”Freedom of the Seas”.

 

Avtalen er betinget av visse forhold, inkludert styregodkjennelse.

--

TDN Finans

Link to comment
Share on other sites

_NYHETER

 

Kontrakter - INT > Rigger

Publisert: 07.03.2005

Thailandsk kontrakt til Aker Kværner

 

 

workers.jpgUnocal Thailand har tildelt Aker Kværner en kontrakt for leveranser av brønnhodeutstyr og tilhørende tjenester verdt opptil US $35 millioner inkludert opsjoner.

 

 

 

Kontrakten gjelder for to år, og inneholder en opsjon for ytterligere to år. Kværner Oilfield Products (KOP) skal stå for leveranse av utstyr fra sin base i Indonesia.

 

 

 

Det skal leveres mellom 850 og 1000 sett av overflate brønnhoder og juletrær, melder selskapet i dag.

Link to comment
Share on other sites

Aker Yards meldte i går om en intensjonsavtale på en ny Ultra Voyager fra RCCL til 570-580 millioner euro.

- Med denne kontrakten øker vi 2007-estimatet for inntjeningen fra 25 til 30 kroner og tar opp target fra 195 til 230 kroner med samme anbefaling, skriver First Securities i dag.

 

Dagens Color Line-kontrakt var ikke noen overraskelse og lå i estimatene, men den reduserer helt klart risikoen i estimatene.

 

hehe..jaja den dippet da litt opp :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Må nesten ha denne med på tråden,....

 

Meglerhus tror Aker Yards fort kan bli en av børsvinnerne i år.

 

Handelspartner Securities forventer at den økte aktiviteten til Aker Yards vil resultere i høyere omsetning og bedrede resultater.

- Vi ser for oss et meget sterkt 2005 for Aker Yards og tror fort selskapet kan bli en av børsvinnerne for året, skriver meglerhuset i dag.

 

HPS forventer ikke at man vil se noen særlige utslag for selskapets vekst i første kvartal, ettersom ordreinngangen var relativt svak i 2003.

 

- Vi anbefaler kjøp av Aker Yards med seks måneders kursmål på 270 kroner, skriver meglerhuset.

Link to comment
Share on other sites

Det går rykter om Aker Yards-kjøp i Tyskland.

 

Ifølge TradeWinds har fire europeiske verft og verftsgrupper vist interesse for å gå inn i Lloyds Werft i Bremerhaven i Tyskland. Det skal pågå samtaler med to interessenter; Aker Yards og Fincantieri.

 

- Vi kommenterer av prinsipp ikke denne typen spekulasjoner, skriver informasjonssjef Tore Langballe i Aker Yards i en SMS til DN.

(HO)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...