Jump to content

AKY - Aker Yards ASA


Recommended Posts

Pirelli:

 

I likhet med deg er jeg overrasket over den hurtige kursstigningen i AKY. Mesteparten av denne har jeg gått glipp av siden jeg har sittet 70-80% eksponert i TOM og ventet på det store gjennombruddet som har latt vente på seg. Det er vel ingen overdrivelse å si at sentimentet i Røkke-aksjene har snudd. Dette skyldes både ordreinngang og psykologi. Det er ikke aktuelt for meg å redusere i TOM før kursen er betydelig høyere enn nå. Hvis AKY og AKVER kan stige såpass mye på så kort tid, kan man bare drømme om hva som kan skje i TOM. Jeg føler meg temmelig sikker på dobling i løpet av året, og da kan jeg tåle å gå glipp av en eventuell kursoppgang i AKY til 200. Strengt tatt tror jeg at det vil være mulig å få AKY klart lavere enn i dag dersom den generelle børsutviklingen blir dårlig fra sommeren.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 499
  • Created
  • Last Reply

Jeg tror tvert imot AKY kan være en trygg havn dersom børsklimaet blir ustabilt i månedene fremover. Selv prøver jeg altså å være indifferent til de daglige aksjekursene i AKY, men jeg kjenner meg selv såpass godt at jeg kan si jeg ikke helt vet hva som skjer med min aksjepost på neste solskinnsdag...

 

Med sitt store nettverk av verft og posisjon i Brasil gjennom Aker Promar blir jeg ikke overrasket dersom Aker Yards kommer i posisjon på Petrobras kontrakten. Kommer det signaler herfra vil det være en solskinnsdag.

Link to comment
Share on other sites

Kanskje Color Fantasy får ett søsterskip før vi aner...?

 

Cruise som frister

 

Color Lines satsing på cruiseluksus synes å overgå de fleste forventninger. Etter å ha gjort forsøk på å sikre oss en helgeplass i nær fremtid med den nye superbåten, ble vi fortalt at valgmulighetene var meget begrenset. Dersom du eksempelvis ønsker å reise med fredag-søndag seilasen, slik mange trolig ønsker, er denne mer eller mindre fullbooket frem til sommeren. Kan du reise i løpet av uken, finnes det åpning.

 

----------------------------------

Jeg har bestillt tur for hele familien ;)

Link to comment
Share on other sites

Adresseavisa har en fyldig artikkel om det nye cruisekonseptet som er omtalt i DN's artikkel jeg linket inn tidligere. Etter å ha lest denne artikkelen har jeg inntrykk av at de har tenkt å begynne å bygge i morgen... 8) Eller i hvert fall i nær framtid.

 

adressa.no: Bygger 3 gigantskip

 

Trondheimsmannen Olav Norum vil revolusjonere cruisebransjen, og skal bygge nye skip til ti milliarder kroner.

 

visionquestskip2_437568b.jpg

 

Jeg gleder meg som en liten unge til den dagen kontrakten signeres :D Det er absolutt ingen som trekker på skuldrene av en 10 mrd. kontrakt...

 

 

Løp og kjøp...

Link to comment
Share on other sites

"Kjell Inge Røkke har tjent nærmere én milliard kroner siden romjulen. Ifølge Finansavisens oversikt "Rikes tilstand" er Røkke nå god for 2.445 millioner kroner. Den økte rikdommen kommer etter børsfest i Aker og Kværner. "

 

 

Og mange med ham. Alle fire selskapene har steget meget godt de siste dagene. KVI har dobblet seg siden bunn i oktober. AKVER og AKY viser muskler og stiger jevnt og trutt på kontrakter.

 

Men hvordan er forholdet siden splitten forrige vinter? Da ble gamle Kværner delt opp slik at aksjonærene kunne velge om de ville ha aksjer i "døttrene" som ble AKVER og AKY, eller forblii KVI som er blitt til AKER og KVI.

 

Med utganspunkt 10K aksjer til 133 kroner ved splitt har følgende skjedd:

 

De som byttet til AKVER og AKY har øket sine beholdninger betraktelig og de som forble i AKER og KVI har ennå ikke kommet "brake even". Gjenstår rundt 20% før de er der. Datterselskapene stiger mer enn holdingen. Differansen her i kroner har fra starten av vært betydelig og med eksemplet på 10K aksjer er den nå på hele 625.000.- . Den har forresten holdt seg gjevnt så høyt siden senhøstes. Fra starten av var den like i underkant av 400K og spreaden har økt sakte og sikkert, lå lenge i 500K - klassen og var sporadisk over 600K siste to måneder.

 

Nå kan denne utregningen se negativ ut for de langsiktige som har vært lenge i aksjen, men den er ikke det. For long investorene som satt med gamle AKVR fra 2003 så hadde de allerede dobblet sine invisteringer før splitten ble gjennomført. - For de som var inne før Røkke kjøpte seg opp så er forholdet annerledes, for Røkke også, forresten.

 

AKY kom jo inn som et tilbud fra Røkke for å bli innkorporert i AKER. Den ser ut til å være "jokeren" i konglomeratet, til glede både for de som tok tilbudet om splitt og de som fikk aksjer i AKER.

 

Prisningen av KVI siste halvår har jo vært heller begredelig, men samtidig en mulighet for mange å komme billig inn i akjsen. Skulle tror mange her har dobblet kapitalen bare på den.

 

Skal bli spennende å se ferden videre fremover. Selv tror jeg fortsatt på at døttrene kommer til å være "vinnere". Mange nye kontrakter ligger foran og tilliten til Aker Kværner med internasjonal spisskompetansen innenfor sine felt vil gjøre at de velges.

 

Meglerhusene er forsatt forsiktige i sine analyser og vurderinger av konglomeratet, og etter hvert begynner også de å få øynene opp for det potensiale som ligger i disse. Kursmålene vil nok bli pent oppjustert etter hvert som kvartalsrapportene legges frem. Omsider greier de i alle fall å skrive noe om selskapene som selskap og ikke bare eieren. - Utvikling det også.

Link to comment
Share on other sites

Laphroaig:

 

Jeg er fortsatt like forundret over at du tror at døtrene vil gå bedre enn mødrene framover. Du peker jo selv på at spriket siden aksjebyttetilbudet er temmelig stort. På generelt grunnlag vil alle finansielle ubalanser innhentes av tyngdeloven. For ordens skyld kan jeg tillegge at jeg i øyeblikket sitter utenfor alle aksjene i Røkkeuniverset, hvilket strengt tatt gjør meg til den mest nøytrale av oss tre. (Jeg inkluderer da Jarle Pirelli, hehe.)

 

Problemet med å bruke historikk til å spå framtidig kursutvikling er generelt sett at starttidspunktet blir noe vilkårlig. Jeg har aldri likt argumenter av typen "PAN skal opp fordi den henger etter FJO". Det må være et bedre alternativ å gjøre en objektiv verdivurdering på det aktuelle tidspunktet og så velge den billigste aksjen. Som jeg skrev på iMarkedet nettopp utgjør verdiene i døtrene hele 108 kroner pr. AKER-aksje. Er det rimelig at AKER skal ha en stor rabatt i forhold til AKVER og AKY? La oss se.

 

- Røkke-rabatt? Nei, fordi Røkke har bukta og begge endene i alle selskapene. En eventuell Røkke-rabatt burde derfor slå jevnt ut på alle sammen. I øyeblikket ser det ikke ut til at folk er plagsomt opptatt av at Røkke kontrollerer Aker Kværner og Aker Yards.

- Likviditetsrabatt? Ja i forhold til AKVER, definitivt nei i forhold til AKY. If the shit hits the fan, så vil det være lettest å komme seg ut rimelig velberget av AKVER, dernest fra AKER og til slutt AKY. Dette begrunner jeg med omsetningsvolum, spread og ordredybde.

- Konglomeratrabatt? Tja. Generelt har holdingselskaper en slik rabatt sammenlignet med rendyrkede driftsselsaker. Ulempen er lavere gearing mot preferert bransje, mens fordelen er bedre diversifisering. Aker Kværner er utvilsomt det selskapet med størst framtidspotensiele og appell i aksjemarkedet. Mange ser nok også potensialet i Aker Yards, men er mer usikre på framtidsutsiktene der. En måte å redusere denne risikoen på er jo å investere i Aker. Da har man mulighet til å få med seg oppsiden i AKY, samtidig som man har AKVER å falle tilbake på om verftsindustrien skulle gå tunge tider i møte. (Hvilket jeg ikke frykter på kort sikt.) Øvrige virksomheter i Aker er små og bør etter min mening prises til null. Jeg ser ingen stor oppside i disse (kan hende jeg tar feil). På den annen side er det reinspikka vrøvl å prise inn negative verdier. Selskaper som går konkurs er som kjent verdt null i verste fall.

 

Hva så med Kværner? Deres eierandel i Aker utgjør intet mindre enn 103 kroner pr. KVI-aksje. Det er min store kjepphest at disse vil bli delt ut som utbytte de nærmeste tre-fem årene. Styret i Kværner har vært klare på dette punktet, men Pirelli nekter å ta dette innover seg. Han henviser til framtidige pensjonsforpliktelser, som er reelle nok, men som vil bli avspist med de smulene som er igjen. Slik er det i alle pensjonsfond. Den dagen underdekningen ikke kan håndteres likviditetsmessig, hvilket er veldig lenge til, har Kjell Inge sikret seg indrefileten. Man må ikke glemme at uten Kværners B-aksjer vil han ikke lengre ha kontroll over Aker Kværner og Aker Yards. Vil dette skje? Get real!

 

Min konklusjon er fortsatt krystallklar. KVI vil gi desidert best avkastning på fem års sikt, men turen vil også bli preget av størst volatilitet (som noen kaller risiko). Grunnen til at jeg spøkefullt har skrevet at Pirelli "tar en Jarle Sjo" er ikke at han har analysert seg bort, slik han selv formoder. Grunnen er at han ser bort fra at en investering i KVI vil gi det mangedobbelte i utbytte før problemene melder seg. På samme måte som at Frontline-aksjonærene har fått hundrevis av kroner i utbytte (av en investering på 25 kroner) før Jarle Sjo eventuelt får rett i at tankmarkedet kollapser.

 

I den grad jeg har hausset egne investeringer tidligere, er dette ihvertfall ikke tilfelle nå. Det er intet jeg heller vil enn at KVI skal gruses når IFRS trimmer balansen i Kværner. Jeg tror det bare ikke. Denne diskusjonen vil vi ikke bli ferdige med før B-aksjene får ben å løpe på. Når en tredjedel av disse er utdelt vil konklusjonen være klar: Det var lurt å kjøpe KVI for 22.00 høsten 2004.

 

:blob6:

Link to comment
Share on other sites

EngaBhoy..

 

I utgangspunktet var mitt innlegg bare ment som en slags oppsumering av utviklingen siden splitt, har jo hatt et par slike tidligere og ville bare markere den positive tendens for de som ikke tok denne splitten og beholdt KVI fra den gang til i dag. De har nesten fått tilbake "papirverdien" fra da, og det er jo hyggelig.

 

Innlegget var på ingen måte ment å spå fremtidig kursutvikling basert på historisk verdi, og jeg vil ikke at det skal oppfattes slik. - Men for all del, ikke meg imot om kursutviklingen kommer opp mot de høyder som Røkke betalte i sin tid.

 

At hovedgevinsten til slutt vil ligge i KVI kan du nok få rett i. Jeg har ikke sagt det motsatte, men jeg vil heller ikke være long så lenge. - Markedet gruset alle selskapene gjennom sommeren og det var fine kjøpsmuligheter for alle og enhver da. Men merkelig nok tror jeg flere mistet "troen" og solgte seg ut for å finne andre aksjer med stigningspotensiale. I alle fall hadde de en gylden mulighet for tilbakekjøp i høst, det samme var for AKY og AKVER i sommer. - Uansett, det er markedet som fastsetter kursen, og da er det stort sett revnende likegyldig hva kursen har vært historisk.

 

At jeg har tro på døttrene kommer ene og alene ut i fra mitt ringe resonement om det er der verdiskapningen gjøres og hvor utbyttet kommer fra, og jeg tror utbyttet blir fordelt likt aksjonærene i mellom. Samt at jeg antar det vil bli utbetalt med kontanter og ikke aksjer. - Jeg har også stor tro på holdingen, selv om jeg ikke har aksjer der i øyeblikket, men foreløpig føler jeg at markedet har bedre innsikt i døttrene enn KVI og AKER. De kommer de også, men kan fort bli litt humpede på gode og dårlige nyheter. Gode nyheter stort sett fra AKVER og AKY...!

 

Vil forøvrig si meg mye enig med din konklusjon at KVI på sikt kan seile opp som den virkelige store vinner. Men innen den tid har nok både jeg og mange andre skiftet ut porteføljen. I mellomtiden sover jeg noenlunde godt med invisteringene i AKVER og AKY.

Link to comment
Share on other sites

Får gigantkontrakt

 

Olav Norum bekrefter at Aker Yards får kontrakt til 7,5 milliarder kroner.

 

Artikkel av: Øystein Byberg (10.1.05 14:33)

 

Før helgen ble det kjent at et nytt norsk rederi vil bygge tre spesial-cruiseskip for kurs og konferanser. Prislappen er på 1,2 milliarder dollar. Skipene er utviklet i samarbeid med Aker Finnyards Technology.

Trondheimsmannen Olav Norum er blant initiativtakerne til det nye rederiet.

 

Norum bekrefter ifølge Reuters overfor Lloyd's List at Finnyards får oppdraget. Bakgrunnen for det er at verftet kan levere skipene ti måneder kjappere enn konkurrentene.

 

Norum venter at det første skipet vil bli levert i midten av 2007, mens de siste to kommer i 2008.

Link to comment
Share on other sites

Man kan jo håpe at Hegnar Online er mer etterrettelig enn Dagens Næringsliv, som i sin tur er vel så troverdig som Søndag Søndag. Uansett viser dagens meldinger om Aker Finnyards og Kværner Philadelphia at Røkke får ting til å skje.

 

:cussing:

Link to comment
Share on other sites

Får vel nesten legge inn denne :

 

:winner:

 

AKY: BEKREFTER AVTALE MED FJORD1 FOR BYGGING AV 5 FERGER

 

Av TDN Finans

 

 

 

Oslo (TDN Finans): Aker Yards har fått bekreftet avtalen som ble inngått

med Fjord1 for bygging av fem gassdrevne ferger.

 

Det opplyses i en børsmelding fredag.

 

Som opplyst i intensjonsavtalen 29. desember er verdien på avtalen 1,2

milliarder kroner og levering ventes å skje i andre halvdel av 2006.

Link to comment
Share on other sites

Aker Yards - Klar for neste rykk?

 

Måtte ha med ett spørsmålstegn i overskriften... AKY har havnet på en prising som må sies fornuftig med tanke på de neste års inntjening, samtlige analytikere har kursmål godt over dagens, men jeg er likevel ikke sikker på om f.eks. ESO's mål kommer til å nås på en stund ennå (195).

 

Det forløsende vil være og har alltid vært nye kontrakter, en noe ambesiøs trønder har vært ute i mediene med og luftet vidløftige planer. Kommer finansieringen på plass i dette prosjektet vil det være veldig gode og verdifulle nyheter for AKY. Selv har jeg valgt å ikke tro noe som helst om denne eventuelle kontrakten før den inngås.

 

Det som er helt sikkert er at NCL kontrakten, som ble signert som en Letter of intent, kommer til å signeres som en kontrakt i løpet av januar. Aktiviteten er meget stor i cruicebransjen for tiden, og NCL har satt ut bestillinger i Itialia også. Det skal ikke utelukkes at denne kontrakten blir større når kontrakten signeres, dersom den ikke blir det tviler jeg på at kontraktsmeldingen får noen særlig effekt. Markedet trakk på skuldrene når Fjord1 ferjene kom som kontrakt etter å ha blitt offentliggjort som LOI i slutten av desember.

 

Jeg tror vi har kommet dithen nå at mindre kontrakter på supply skip osv. er "business as usual", og slik det skal være. Så oppsiden ligger nok i at Warnow verftet i Tyskland eller Aker Finnyards hanker inn milliardkontrakter. Mindre kontrakter til norske verft vil nok i liten grad være kursdrivende.

 

Ett samlet analytikerkorps venter minus resultat fra AKY i Q404, tallene kommer 16.02. Med tanke på hvor feil analytikerne har tatt før på marginene til AKY er jeg ikke like sikker. Grunnen til at resultatet er ventet negativt er engangskostnader i forbindelse med restruktureringen av Aker Finnyards. Her ligger det selvsagt en potesniell kurstrigger dersom AKY overrasker positivt.

 

Selv har jeg valgt å halvere beholdningen min på 161,- og ser ikke bort i fra at jeg er helt ute dersom aksjen skulle stige 5-10% til.

 

pplot.php?paper=AKY&exchange=OSE&from=20

Link to comment
Share on other sites

Espen, gårsdagens melding inneholdt 3 skip (1 firm + 2 LOI?), vilket gir en verdi på rundt 750 millioner.

 

Som du sikkert vet venter analytikerne negativt resultat for Q404, men med den heftige ordreinngangen i kvartalet vil nok fremtidsutsiktene som tegnes på kvartalsrapporten være særdeles positive :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Røkke-verft sparker 315

 

315 ansatte ved Aker Yards-verft må finne seg nye jobber.

 

Artikkel av: Øystein Byberg (18.1.05 09:51)

 

Siden begynnelsen av 2005 har Finlands tre største skipsverft i Helsinki, Rauma og Turku operert som ett selskap; Aker Finnyards.

Som en del av restruktureringen har det siden 9. november i fjor vært gjennomført forhandlinger med de ansattes representanter om å bedre effektiviteten. De formelle forhandlingene er nå avsluttet. Antallet ansatte som vil bli rammet er 315.

Link to comment
Share on other sites

Aker Yards-ordre

 

Hartmann Schiff skal ha bestilt flere containerskip fra Aker Yards.

 

Artikkel av: Øystein Byberg (20.1.05 10:06)

 

Aker Ostsee, Aker Yards sitt tyske datterselskap, skal ifølge Fearnleys bygge ytterligere to containerskip for Hartmann Schiff. I desember leverte Aker Ostsee skip nummer seks av designet CS 2500.

 

De to siste skipene skal etter planen leveres i 2007.

Link to comment
Share on other sites

Røkke glede seg over at hans nettoverdier i Aker og Kværner nå igjen er over 2 milliarder kroner, målt ut fra børsverdier. Da har vi også trukket fra de 630 millioner kronene styreformannen fortsatt skylder sine tidligere minoritetsaksjonærer, fra forrige gang Aker var på børs. Over 2 milliarder kroner i nettoverdier på egen hånd, og et gjeldfritt hovedselskap med store planer, er et gigantisk comeback for en som senvinteren/våren 2003 var farlig nær en konkurs.

 

Burde bli noe fremgang for AKY også.

Link to comment
Share on other sites

Etter aksjesalget eier Aker ASA 27.520.930 aksjer i Aker Kværner ASA og 11.452.111 aksjer i Aker Yards ASA. Det tilsvarer en eierandel på henholdsvis 50,01 prosent og 55,6 prosent

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...