Jump to content

AKY - Aker Yards ASA


Recommended Posts

Wed Dec 15, 2004 03:37 PM ET

 

RIO DE JANEIRO, Dec 15 (Reuters) - Thirty-eight firms from as far as Europe and Asia have registered interest in the first phase of a $1.9 billion order by Brazilian state oil company Petrobras (PETR4.SA: Quote, Profile, Research) (PBR.N: Quote, Profile, Research) to build 42 oil tankers.

The president of Petrobras shipping arm Transpetro, Sergio Machado, told reporters on Wednesday this was "way above our expectations" for the tender, which opened in late November.

 

He declined to predict how many would actually take part in the tender, saying that would depend on them meeting technical and financial criteria and obtaining environmental licenses.

 

"Those who don't have technical ability, qualification and sustainability won't participate. It doesn't help coming to us with a truckload of money (to get the order)," he said.

 

While most of the interested companies are from Brazil, there are many foreign shipbuilders willing to take part, including companies from Norway, Poland, South Korea and Japan. One official who declined to be named said Korea's Samsung (000830.KS: Quote, Profile, Research) and Norway's Aker Yards (AKY.OL: Quote, Profile, Research) were among them.

 

A range of foreign companies have shipyards in Brazil.

 

The first phase calling to build 22 vessels is valued at $1.1 billion and the second phase's 20 tankers are estimated to cost $800 million although the final cost may change as the tender progresses. A third tender for 10 supply ships and 1 storage vessel will follow.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 499
  • Created
  • Last Reply

Farstad kontraktene 'is in da house' ;)

 

 

17/12-2004 11:08:00: Aker Yards to build Offshore Supply Vessels for Farstad Supply AS

Aker Brattvaag AS, a company in the Aker Yards Group, has signed a

contract with Farstad Supply AS, for the building of two Offshore

Supply Vessels. [b]The total contract value is approximately NOK 540[/b]

million. The vessels are scheduled for delivery from Søviknes Verft

in May and September 2006. The contract is dependent on approval of

the charter party between Norsk Hydro and Farstad Shipping ASA.

 

The vessels will have the new designation UT 751 E, designed by

Rolls-Royce Marine, which also will be a major supplier of equipment

to the project. The vessels will have a length of 93 meters, a beam

of 21 meters and will be equipped with the latest and most innovative

marine technology. The vessels will have particularly high cargo

capacities.

 

Roy Reite, responsible for the Offshore Service Vessels business area

in Aker Yards ASA states in a comment: "Aker Yards has built 13

vessels to Farstad Shipping or its subsidiaries earlier, the latest

being "Far Swift", delivered from Aker Brevik in mid 2003. This new

contract confirms our good relationship with Farstad Shipping, and

our strong market position in this segment."

 

Link to comment
Share on other sites

Og jeg kjøpte til dagens høyeste.

 

Aker Yards has today signed a Letter of Intent with NCL

Corporation Ltd. (`NCL`) for building a high standard

cruise vessel. The LOI, valid until end January 2005, also

includes an option for a second ship, for delivery in early

2008, with exercise of the option by end of August 2005.

The value of the contract to Aker Yards is in the range of

EUR 350 - 400 million.

Link to comment
Share on other sites

NCL kontrakten(e) var viktig, jeg vet det bare er LOI, men antar i hvert fall den ene kommer. På grunn av USD/Euro utviklingen har det vært spådd (fra meg selv inkludert) ett vanskeligere marked for cruise fremover. Cruise er det segmentet som bidrar mest for Aker Yards, både på topp og bunnlinje.

 

Aker Yards har tidligere kommunisert sterkere ordereinngang for cruise, men det har ikke analytikerne vært enig.

 

Dette bør føre AKY opp en tier, minst...

Link to comment
Share on other sites

Imarkedet.no: Hever Aker Yards på NCL-ordre

 

Mandag 20. desember 2004 kl. 14:11

Skrevet av: iMarkedet - iMarkedet

 

Aker Yards seiler i medvind tross svak dollar, og fredagens cruiseordre fra NCL har fått First til å anbefale Kjøp av aksjer i verftskonsernet.

 

I en analyseoppdatering har First hevet sin anbefaling av Aker Yards fra Markedsvejt til Kjøp.

 

Det skjer etter at Norwegian Cruise Line har inngått en intensjonsavtale for et nytt cruiseskip ved Aker Finnyards. Verdien på kontrakten er beregnet til mellom 350 og 400 millioner euro.

 

- En kontrakt på et nytt cruiseskip vil gjøre at vår bekymring for utnyttelsen av Helsinki-verftet i 2005 forsvinner.

 

First noterer også den sterke ordreinngang inne supplyskip, hvor Aker-verftene har sikret seg 80 prosent av kontraktene i fjerde kvartal.

 

Meglerhuset hever sine estimater for Aker Yards for 2005 fra 6,70 kroner til 13,90 kroner, mens 2006 estimatet heves fra 13,60 kroner pr. aksje til 19,80 kroner.

 

Oppsummering:

 

Anbefaling: Kjøp

Kursmål: 180 NOK

Dato: 20. desember 2004

Meglerhus: First Securities

Link to comment
Share on other sites

First kom med den første av det som sikkert blir flere oppgraderinger av Aker Yards, med lysere utsikter for Aker Finnyards er hele selskapet i 'ship shape' ;)

 

Jeg er veldig spent på hva ABGSC kommer til å anbefale sine kunder i forhold til AKY nå, siden kursmålet på 110,- ser urealistisk ut om dagen. ABGSC sine estimater er basert på orderetørke i Finland, men kjenner jeg analytikerne rett så finner de neppe frem de største superlativene etter dette heller.

 

Dagen ble feiret med ny ATH, og det var ett par handeler på 140,- Litt som forsiktige forsøk... Så får vi se om First løfter aksjen opp til sitt eget kursmål, hadde ikke vært meg imot, men jeg tror nok AKY må levere ett par gode Q'er i 2005 før vi får oppleve det.

Link to comment
Share on other sites

Er ikke så sikker på at vi må vente så lenge som ett par Q'er før vi ser 180 i AKY. NCL er en ny kunde hos Aker Yards, det forteller at produktene de leverer er i samsvar med italienske verft og prismessig likeverdig. Flere order kan komme. Om det er fullbooket i Finland ligger verfetet i Tyskland med kompetanse for tilsvarende skip? Samkjøringen som Aker Yards utøver innenfor denne industrien er sannsynligvis unik blant dagens skipsverft og de kan levere ferdigstillelse av sine prosjekter på kortere tidsfrist enn de andre (få) store aktørne i dette markedet.

 

P/E - messig er vel også Aker Yards ett av de lavest prisete selskap på OSE?

 

Tror vi kan se en helt eventyrlig oppgang på denne aksjen fremover.

 

ABGSC sin analyse omkring et av verdens største skipsverftsforetak har jeg kommentert tidligere på denne tråden og ser ingen grunn å endre den, i alle fall ikke før de offentligjør sin egen inkompetanse omkring selskapet. Noe de selvsagt ikke vil gjøre, og dermed fortsette med den. - Synd at slike tilsynelatende oppegående aktører må ha en "Sjo" som allmektig allviter om hvordan du unngår å tjene penger i aksjemarkedet.

Link to comment
Share on other sites

Laphroaig, når det gjelder kapasiteten i Finland kan vi foreløpig ta det helt med ro. Her er det rom for veldig stor aktivitet.

 

P/E basert på 2003 tall blir veldig lavt, litt under 3 med aksjekurs 140,- Men så var 2003 ett eksepsjonellt år resultatmessig. På 2004 estimatene har AKY nå en P/E på 14 fallende til rundt 5 for 2005. Men det er estimater...

Link to comment
Share on other sites

Aker Yards to build PSV for Simon Møkster Rederi AS

 

Aker Brattvaag AS, a company in the Aker Yards Group, has been awarded a contract worth approximately NOK 200 million by Simon Møkster Rederi AS to build a Platform Supply Vessel of the MT 6000 Mk II type.

 

 

Delivery from Aker Langsten AS is scheduled for May 2006. The vessel will be approximately 86 meters long, with a beam of 19.70 meters and dead-weight shall be 4150 tons.

 

This contract is a repeat of a vessel under construction at Aker Langsten to the same owner for delivery mid next year.

Mr Roy Reite, responsible for the Offshore Service Vessel business area in Aker Yards ASA states in a comment: " This contract is our sixth with Simon Møkster Rederi AS, and confirms our long and good relationship with both Simon Møkster Rederi and Marin Teknikk".

 

Drawing of the MT 6000 and press release to be found on www.brattvaag.no.

 

:twisted:

Link to comment
Share on other sites

Dersom vi regner med LOI så har Aker Yards en ordreinngang på 21.182 millioner hittil i 2004. Og med den anbudsaktiviteten det åpenbart er om dagen kan det vel trille inn mer før nyttårsrakettene lyser opp himmelen...

 

icon_arrow.gifFjord1 skal avgjøre hvem som skal bygge to nye gassferjer før nyttår, verdien av disse er angitt til 1 - 1,5 mrd.

 

icon_arrow.gifDrømmekontrakten om å bygge 42 oljetankere for Petrobras er vel ganske 'far out', første delen av denne kontrakten er 22 skip og er estimert til 1,9 mrd. dollar. 38 selskaper meldte seg på i kampen om denne kontrakten. Her vil det nok dannes 'joint ventures' over en lav sko. Aker Yards eier 51% av det brasilianske verftet Promar Yard.

 

julicon_eek.gif

Link to comment
Share on other sites

23/12-2004 13:30:54: AKY - AKER YARDS TO BUILD SUPPLY VESSEL FOR REM OFFSHORE AS

 

Aker Brattvaag AS, a company in the Aker Yards Group, has signed a contract with REM Offshore AS, for the building of a Platform Supply Vessel. The contract value is approximately NOK 125 million. The vessel is scheduled for delivery from Brattvaag Skipsverft AS in December 2005.

 

The vessel will have the designation UT 755 LN, designed by Rolls-Royce Marine, which will also be a major supplier of equipment to the project. The vessel will have a length of 73.60 meters and deadweight shall be 3250 tons.

 

Aker Brattvaag delivered the hull to the present seismic vessel `Geo Angler` in 1997, and also the factory trawler `Pacific Pride` to the same owner in November 1997.

Link to comment
Share on other sites

Julenøttene på NRK i dag hadde ett innslag om byggingen av Color Fantasy ved Kværner Masa-Yards. For de som ikke fikk sett det ligger det på nrk's hjemmesider. Klikk på 'Se' Nett Tv øverst i høyre hjørne på http://www.nrk.no

 

Ellers er jeg spent på gassferjene til Fjord1, kan ikke se at de er tildelt ennå. Men i min søken kom jeg over denne pressemeldingen: Link

Link to comment
Share on other sites

Brattvaag nær milliard-kontrakt

 

Av dn.no

 

Aker Brattvaag er favoritt til å bygge fem gassdrevne ferger for rederiet Fjord 1 Nordvestlandske. En intensjonsavtale om milliardkontrakten undertegnes om få dager.

 

Etter hva DN forstår, er det mest sannsynlig at sluttrunden om pris og leveringsbetingelser føres med Aker Brattvaag, som er en del av Aker Yards-konsernet.

 

Les hele artikkelen på dn.no

Link to comment
Share on other sites

Aker Yards har inngått intensjonsavtale om bygging av gassferger med fergerederiet Fjord1

 

Aker Yards meldte onsdag ettermiddag om at verftsgruppen har inngått en intensjonsavtale med fergerederiet Fjord1 om bygging av fem gassferger for rederiet.

 

Intensjonsavtalen må bekreftes innen midten av januar neste år, og leveringen skal etter planen skje i siste halvdel av 2006. Avtalen har en verdi på omtrent 1,2 milliarder norske kroner.

 

Verdens første gassdrevene ferge, Glutra, ble levert fra Aker Yards i 2000. De fem fergene som er omhandlet i avtalen skal trafikkere ruter i Hordaland og Rogaland. Skrogene vil bli bygget ved Akers verft i Romania, mens ferdigstillelsen skal skje ved Aker Brattvåg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal tilstå at mitt kursmål har kommet og gått i AKY, altså det kursmålet jeg hadde når aksjekursen var under 100,- Nå har jeg derimot ingen betenkligheter med å heve kursmålet og ser således ingen grunn til å ta gevinst. Aksjen kan muligens korrigere, men kontraktene kommer til å fortsette å komme i 2005 og ikke minst sterkere resultater.

 

AKY er ett forutsigbart selskap, og med orderereserve på over 30 mrd. er det forholdsvis lett å finne ut hvor mye dette kommer til å gi på bunnlinjen. Dette, sammen med nye ordre i 2005 kan komme til å gi aksjekurser over 200,-

 

Jeg blir med i 2005, godt nytt år til alle som følger AKY 8)

 

pplot.php?paper=AKY&exchange=OSE&from=20

Link to comment
Share on other sites

Letter of intent converted to firm contract for building of three Container Carriers

 

With reference to a letter of intent announced on 20 October 2004, Aker Yards today has received a confirmation in the form of a firm contract for building of three container carriers. The contract is worth approximately EUR 150 million. All three vessels are planned for delivery in 2006.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan AKY kommer til å utvikle seg kortsiktig er jeg usikker på, i dag så vi noe gevinstsikring, men det er ikke lett å få ut større poster i AKY uten å drive kursen kraftig ned. Dessuten kommer LOI med NCL til å offentliggjøres som endelig kontrakt i løpet av januar. Denne er selvfølgelig priset inn, men med den aktiviteten som er i cruise for tiden kan det ligge muligheter for at kontrakten er utvidet.

 

Slik aksjen har utviklet seg på nyåret tviler jeg på noen stor nedside fra 150,- Og dersom det kommer uventede kontrakter vil vi nok kjappt være på 160,- igjen. Men jeg er forberedt på en sidelengs utvikling frem til Q4 ligger på bordet, og venter positiv kursutvikling etter det.

 

Kommer antagelig til å sitte rolig gjennom hele 2005 med mine AKY aksjer, dersom ikke aksjen plutselig skulle fare så langt opp at selskapet kan sies å være fullt priset. På dagens nivå og utsiktene for 2005/2006 er det fremedeles mye å gå på oppover.

 

eek.gif

Link to comment
Share on other sites

Pirelli:

 

Det kunne vært interessant å vite hva du anser som "full prising" av Aker Yards. For å være litt mer konkret; har du noen formening om hvor stort nettoresultatet til Aker Yards er i et såkalt gjennomsnittsår? 2003 var et skikkelig jubelår med EPS på 42.91 kroner. Fortjenesten i 2004 er derimot adskillig mer moderat. Ordreinngangen så langt i år lover absolutt godt for framtida. Jeg er imidlertid litt usikker på hvor hurtig ordrer slår inn på framtidig EPS. Ordreinngangen i 2001 (spesielt) og 2002 var temmelig mager. Det fantastiske resultatet i 2003 må derfor skyldes den like fantastiske ordreinngangen så langt tilbake som i 2000. Eller? Kunne du tenke deg å se litt på dette? Muligens er det vanskelig å finne sammenlignbare tall særlig langt tilbake i tid.

 

La oss si at vi finner fram til EPS for et gjennomsnittsår. Neste spørsmål er hva som i så fall vil være fair value for AKY. Alternativt hvilken P/E aksjen bør prises til. Før du sier 10 uten å tenke deg om, vil jeg henlede oppmerksomheten på at børslokomotivene sjelden prises særlig høyere enn 12. NHY og STL prises til rundt 10 ganger estimert fortjeneste for 2005. For en ultrasyklisk aksje som FRO er P/E for 2005 ikke mer enn 5. Personlig har jeg vanskelig for å forsvare P/E for AKY på mer enn 7-8 ganger gjennomsnittlig EPS. Dette skyldes forhold knyttet til både bransjen og aksjen som sådan.

 

Det er vel ingen som forventer at europeisk verftsindustri skal vokse inn i himmelen. Denne bransjen vil aldri få noe glamour-preg. Man kan f.eks. spørre seg hvorvidt subsidieringen av verftsindustrien vil pågå for evig. Dernest er AKY alt annet enn en likvid aksje. Den siste tids oppgang har skjedd på svært beskjedent volum sammenlignet med de mest omsatte aksjene. Kjøpersiden i ordreboken er til enhver tid nokså tynn. Jeg er klar over at dette så langt ikke har forhindret oppgang siden det selvfølgelig står kjøpere på sidelinja og avventer. Men hva skjer dersom det kommer et resultatvarsel eller et terrorangrep? Med et par titusen aksjer er man på godt norsk fucked. Jeg konkluderer med at AKY aldri vil bli noen investorfavoritt.

 

En annen ting som ikke må glemmes er at det er begrenset hvor lenge markedet lar seg imponere av en jevn og trutt ordreinngang. Utgangspunktet var at de største pessimistene trodde at verftene skulle bli uten arbeid i 2005. Dette ble reflektert i den totalt manglende interessen (kurs og volum) for AKY ved børsnotering. Nå har imidlertid også de mest tungnemme skjønt tegninga. Ytterligere ordrer på NOK 300 millioner bør etterhvert møtes med et skuldertrekk. "Hva så, det er vel business as usual?" Se på FAST. Der ryr det inn med ordrer hele tida. Litt av problemet der er selvsagt manglende konkretisering av økonomisk potensiale. Mye av problemet er også at man har blitt vant til at Fast sikrer seg kontrakter i alle segmenter. For Tomra er som kjent situasjonen stikk motsatt. Der vil vi nok se den berømmelige ketchupflaska når første ordre i manns minne kommer.

 

Jeg synes ikke det er noen selvfølge at AKY slutter 2005 høyere enn 2004. Med et dårlig børsår har jeg ingen problemer med å se nedgang eller i beste fall sidelengs bevegelse rundt 150. Derimot fins det aksjer som på egenhånd kan doble seg. (TOM er allerede nevnt!) Hadde jeg eid AKY, hadde jeg derfor kanalisert midlene mine over der avkastningen synes langt sikrere. Jeg er ingen tilhenger av "diworseifying"!

 

:angel4:

 

PS: Nå begynner selv jeg å føle at KVI har gått for mye og er derfor ute. Jeg er ikke så sikker på at det er rett, men markedet vet neppe hvorfor det har kjøpt KVI de siste ukene...

Link to comment
Share on other sites

EngaBhoy

 

Hva som er fair value for Aker Yards kommer nok an på øyet som ser, jeg hadde ikke ventet aksjekurser skulle være over 150,- i begynnelsen av januar hvis noen hadde spurt for en måned siden. Jeg har valgt å se på AKY som en aksje som skal gi meg avkastning over tid, altså en utbytteaksje. Siden mitt snitt er 99,- vil utbyttene fremover basert på kosten av aksjene være god prosentvis. Men denne avkastningen må jeg sette opp mot å realisere gevinsten som stigningen i aksjekursen har gitt meg. I utgangspunktet er jeg altså villig til å sitte til evig tid og motta utbytte fra mine aksjer.

 

Dessverre har jeg bare tall fra 2001 og oppover, så hvor lang forrige syklus var og hvordan den oppførte seg i starten har jeg ingen sammenlignbare tall på. Det som kommer til syne er at 2001 var toppåret på topplinjen mens 2003 det beste året resultatmessig. Men om det er typisk eller ett resultat av at selskapene skulle restruktureres kan jeg ikke svare på. Det som imidlertid virker helt klar er at 2004 markerer bunnen på den nedadgående trenden i omsetningen som har vart siden 2001.

 

Men hva blir avkastningen fremover? Her er det ukjente parameter som man bare kan spekulere på. Det som er helt sikkert er at ordre som er inngått i siste halvår allerede begynte å gi inntekter i Q4, mange av prosjektene ble startet umiddelbart. Derfor vil Q404 gi en sterkere topplinje enn Q304. Men bunnlinjen blir preget av engangskostnadene i Finland, selv en optimist som meg regner med ett tilnærmet null resultat for Q404. EPS for 2004 vil antagelig ligge mellom 8 og 10 kroner. Topplinjen vil gi rundt 12 mrd. for 2004.

 

Det er ikke umulig at det blir større utbytte for 2004 enn det EPS reflekterer, selskapet har uttalt en utbyttekapasitet på 50% av EPS. Aker Yards har en stor kapitalbase som muligens kan reduseres.

 

For 2005 vil topplinjen vokse, dersom vi antar en omsetning på 15 mrd. for året vil EPS lande rundt 20. Da har jeg regnet noe lavere marginer enn det som er tilfelle for 2004. Grunnen til at jeg senker resultatmarginen er bransjens skepsis til stålprisene. Aker Yards venter ytterligere vekst i 2006, og dersom ordreinngangen fra 2004 fortsetter inn i 2005 vil 2006 bli enda bedre enn 2005. Men å tenke på noen tall her overlater jeg til analytikerne. Aker Yards har kapasitet til en omsetning på over 20 mrd. som var omsetningen i 2001.

 

Hvis jeg skal tippe vil gjennomsnittlig EPS ligge en plass rundt 20, og dersom det er riktig vil AKY være fornuftig priset rundt 150,- Men jeg tror de nærmeste årene vil gi EPS langt over 20. Men dersom aksjekursen nærmer seg 200 vil jeg nok uansett selge.

 

Farvannet kan imidlertid endre seg drastisk over natten, dersom Aker Yards gjennom ett joint venture med andre spillere for eksempel hadde vunnet frem i kampen om kjempekontrakten for Petrobras som er estimert til 1,9 mrd. dollar vil jeg umiddelbart løpe på polet å bestille en kasse champagne... (Se innlegg postet 16.12.04).

 

Jeg har altså valgt å skille porteføljen min i to deler, den største delen inneholder aksjer jeg i utgangspunktet skal eie lenge (AKY og TOM). Så har jeg i underkant av 10% tilgjengelig til trading, eller leking som det også kan kalles. Å putte de store summene (i min målestokk) i høyrisiko selskaper som JIN mistet jeg interessen for under en Opticom ekspedisjon for noen år siden.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...