Jump to content

AKER - Aker ASA


Pirelli

Recommended Posts

  • Replies 914
  • Created
  • Last Reply
Blir det snart en re-prising av aker, slik vi fikk sist gang rabatten var saa hoy?

 

Egentlig bør rabatten i Aker være meget lav, kanskje tilogmed en premie, de har meget god track-record når det gjelder verdiskapning, og de største eiendelene er allerede børsnotert. Men urolige tider er urolige tider, og i aksjemarkeder med "moden" prising har aksjene "moden" pris. Skal rebatten ned, tror jeg vi trenger en trigger, men jeg er ikke sikker på det vil være nok heller. Det virker også som det kan drøye litt med å få vite hva Akers "master plan" består i.

 

 

(Men jeg er ikke negativ til selskapet altså, jeg tror bare det er vanskelig å få gjort noe med rabatten, og at det også kan ta litt tid før vi får vite hva de 10 milliardene skal gå til.)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Er du nysgjerrig på Røkke-aksjene?

I ettermiddag arrangerer Aker "aksjespørretime". Daglig leder John Petter Tollefsen i AksjeNorge leder utspørringen.

 

Aker arrangerer i dag klokken 17.00 Aksjespørretimen i etterkant av generalforsamlinger i ni Aker-selskaper. Arrangementet finer sted på Felix Konferansesenter, Aker Brygge i Oslo.

 

Daglig leder John Petter Tollefsen i AksjeNorge leder utspørringen. Panelet består av Akers konsernsjef og styreformann Leif-Arne Langøy, CFO Bengt A. Rem og konsernsjefene Martinus Brandal i Aker Kværner, Helge Midttun i Aker BioMarine og Yngve Myhre i Aker Seafoods, fremgår det av en pressemelding.

Link to comment
Share on other sites

Vil selge Aker Kværner

 

- Aker Kværner er ikke noen hellig ku for oss, sier konsernsjef Leif-Arne Langøy.

 

 

Om dette gjennomføres vil Røkke disponere 25 milliarser :smile: Jeg lurer på om han satser på ett oljeselskap, og med 25 milliarder kommer han ett godt stykke på vei :smile:

Link to comment
Share on other sites

Røkkes hemmelige plan - (fra iMarkedet - iMarkedet)

 

Røkke og Aker Kværner vil bytte til seg andeler i russiske oljefelt.

 

I Aker Kværner jobbes det med et prosjekt som internt bare omtales som «det hemmelige Røkke-prosjektet».

 

Ifølge Dagens Næringsliv skal Aker eller Aker Kværner ha store planer i Russland. Det skal settes opp et LNG-anlegg, bygges produksjonsutstyr for olje- og gassutvinning og deretter er målet å utvinne olje og gass i bytte mot andeler i russiske oljefelt.

 

Aker Kværner-sjef Martinus Brandal vil ikke bekrefte planene overfor avisen.

 

- Jeg kan ikke gå spesifikt inn på det du spør om, men vi jobber med flere spennende prosjekter i Russland og det Kaspiske hav, sier han.

 

Den modellen Røkke-selskapene ser for seg i Russland minner om konseptet til Aker Exploration. Røkkes oljeselskap skal bore etter olje for andre - men for egen regning - i bytte mot feltandeler om man finner olje.

Link to comment
Share on other sites

Her er Røkkes seks gullegg

 

Seks av Kjell Inge Røkkes selskaper får stempelet "high potential".

 

Artikkel av: Øystein Byberg (30.3.07 10:21)

 

Kontantreserven i Aker ASA er på 8,7 milliarder kroner etter salget av Aker Yards og oppgjør av gjeld. På generalforsamlingen i går avslørte Aker-ledelsen planer for bruk av pengene.

Ifølge Finansavisen blinket konsernsjef og styreformann Leif-Arne Langøy ut selskapene Aker Biomarine, Aker Exploration, Aker Oilfield Services, Aker Floating Production, Aker American Shipping og Aker Drilling. Han betegnet dem som "high potential".

 

- Investeringer for 35 milliarder kroner er planlagt de neste årene i disse selskapene, sa Langøy.

 

Ifølge konsernsjefen skal de seks selskapene i 2010 omsette for 9,1 milliarder kroner, og tjene 3,3 milliarder.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Skattespørsmål skal vel egentlig tas opp på "Den O store skattetopicen", men siden jeg etterhvert forstår at min skattepine er spesiell for AKER tar jeg det opp her.

 

Problemet oppstår siden AKER har negativ risk på 25,02 pr 1.januar 2006. Årsaken til såpass stor negativ risk er utbytter og konsernbidrag uten skattemessig effekt til selskap i AKER asa konsernet.

 

http://www.akerasa.com/_files/hjelp_til_se...-_risk_2006.pdf

 

Med andre ord: Utbytte : 8.Desember kr 14,00 og 31.Mars kr 6,50 pluss konsernbidrag som jeg ikke helt forstår noe av.

 

Jeg kjøpte x-antall AKER den 19 desember 2005 til 190 kroner.

Jeg solgte de samme x-antall aksjene den 10 Januar 2006 til 200 kroner.

Jeg har dermed tjent 10 kroner pr. aksje og har ikke fått utbytte siden aksjene ble kjøpt/solgt etter/før begge utbyttedatoene.

 

1000-kroners spørsmålet mitt blir da : Hva skal jeg betale skatt av ved årets ligning ? 10 kroner, 35,02 kroner eller hva ....?? Og hvordan skal jeg skrive dette i selvangivelsen ?

 

Ligningskontoret hevder at jeg skal betale skatt av diff. kjøp/salg pluss risk. Altså: 35,02X28% = 9,8056.

 

Det blir 98% skatt av overskuddet :blink::mellow:

 

Jeg tror jeg må gå til frisøren i morgen å be om en liten kjemibehandling. På hodet mitt kommer gråhårene sprettende som sopp i September. :mad:

Link to comment
Share on other sites

Sliter med det samme bartis, dog har jeg sittet lenger og kjøpt og solgt mer, så problemet er enda større. Ender med skatt på 98.000 for fjoråret, noe som er over 50.000 mer enn jeg har planlagt, og har bedre oversikt over transaksjonene mine er skatteetaten har!!!. Kan si det merkes på økonomien;)

Link to comment
Share on other sites

Sliter med det samme bartis, dog har jeg sittet lenger og kjøpt og solgt mer, så problemet er enda større. Ender med skatt på 98.000 for fjoråret, noe som er over 50.000 mer enn jeg har planlagt, og har bedre oversikt over transaksjonene mine er skatteetaten har!!!. Kan si det merkes på økonomien;)

 

I fall det er en trøst sliter jeg også med dette, dog med et skattekrav omtrent ni ganger så stort. :sad: -

 

Betrakter problemet som alvorlig (to-flaskers').

Link to comment
Share on other sites

Betrakter problemet som alvorlig (to-flaskers').

 

:biggrin::biggrin::biggrin::biggrin::biggrin:

 

Jeg har koblet inn Skattebetalerforeningen. Får svar på tiltale i morgen eller på mandag.

 

I bytte for et par, tre flasker kan jeg videresende svaret jeg forhåpentligvis får fra dem :tongue::laugh:

Link to comment
Share on other sites

Fikke dere noe svar fra Skattebetalerfreningen?

 

De sier at negativ Risk tidligere kunne reguleres for "Ikke utbetalt" utbytte , men at det i år ikke kan gjøres. Ei skikkelig skattefelle.

 

De bekreftet at jeg slett ikke var alene med problemet og de anbefalte meg å kontakte Finansdepartementet. Jo flere som tar dette opp med departementet, jo større sjans for at de gidder å se på saken.

 

I dag har det kommet nytt fra Skatteetaten, men jeg må innrømme at jeg ikke fatter stort av dette.

 

http://www.skatteetaten.no/Templates/Artik...;epslanguage=NO

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Røkke vil bore etter olje

 

Kjell Inge Røkkes Aker Exploration vil bli operatør på norsk sokkel.

 

Artikkel av: Øystein Byberg (14.5.07 11:24)

 

Leteselskapet Aker Exploration har søkt Olje- og energidepartementet om å bli prekvalifisert som operatør på norsk kontinentalsokkel.

- Dette er et klart uttrykk for Aker Explorations ambisjoner om å ta et større ansvar i jakten på mer olje og gass, sier konsernsjef Bård Johansen i Aker Exploration i en melding.

 

Leteselskapet er allerede prekvalifisert som rettighetshaver på norsk sokkel, og har eierandeler i to lisenser.

 

Aker Exploration starter denne uken omfattende undersøkelser for å kartlegge potensielle hydrokarboner under havbunnen forut for boring ved bruk av elektromagnetisk energi. Sammen med seismiske data øker sannsynligheten for å finne mer olje og gass ved innsamling av elektromagnetiske data gjennom en avtale med selskapet emgs. - Aker Exploration samarbeider med tjenesteleverandører, og tar i bruk ny teknologi på en innovativ måte. I tillegg har vi tilgang på verdens største og mest avanserte borerigg, sier Johansen.

 

Selskapet har inngått en langsiktig avtale med Aker Drilling om boring av letebrønner med en sjettegenerasjons rigg Aker H-6e, som står ferdig i oktober 2008.

 

- Vi arbeider målrettet for å oppnå eierandeler i flere attraktive lisenser. Vår plan er å bore fem til syv brønner per år, sier Johansen i meldingen.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Naar man regner seg frem til konglomeratrabbaten i et selskap som Aker, hvordan er fremgangsmaaten?

 

1. Summer opp markedsverdi av eierandelene.

2. Ignorer kortsiktig operasjonelle omloepsmidler og gjeld

3. Legg til kontanter

4. Trekk fra langsiktig gjeld

5. Naa har man verdien av egenkapitalen, og man finner fair value av konglomeratet ved aa dele denne summen paa antall aksjer.

 

Ved aa gjenomfoere denne operasjonen kommer jeg frem til FV av Aker paa kr 368, som representerer en konglomeratrabbat paa 5%. Betyr det at konglomeratrabbaten i Aker har minket det siste aaret (den har vel ligget jevnt paa 20%), eller er mine kalkulasjoner feil?

 

Jeg har brukt 599M og 1100M for marketvalue av henholdsvis Aker Exploration og Aker Material Handling (baser paa P/EBITDA paa 11, som er et loest anslag).

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Dagens gåte: Hvorfor har AKVER knust AKER kursmessig siden i sommer?

 

Bakgrunn: Den 22. juni pushet Røkke AKVER-aksjer over på Wallenberg og den Norske Stat via det nyetablerte selskapet Aker Holding. Avtalen innebar en implisitt prising av AKVER på 145.60 kroner per aksje (gjennomsnittlig børskurs foregående fire uker). Samme dag var AKVER-kursen helt nede i 141.00 fordi markedet først tolket det statlige eierskapet som negativt for AKVER. Avtalen ble derimot tolket positivt for AKER, som sluttet dagen på 407.50. De neste dagene var AKER notert over 400 mens AKVER lå rundt 145.

 

Dagens prising: Dagens høyeste for AKVER på 193.00 er en oppgang på 32.6% siden avtalen ble inngått. Dagens høyeste for AKER på 387.00 er en nedgang på 5.0%.

 

Jeg blir mektig imponert dersom noen kan gi meg en god grunn for dette tilsynelatende grove misforhold! :ph34r:

Link to comment
Share on other sites

Dagens gåte: Hvorfor har AKVER knust AKER kursmessig siden i sommer?

 

Bakgrunn: Den 22. juni pushet Røkke AKVER-aksjer over på Wallenberg og den Norske Stat via det nyetablerte selskapet Aker Holding. Avtalen innebar en implisitt prising av AKVER på 145.60 kroner per aksje (gjennomsnittlig børskurs foregående fire uker). Samme dag var AKVER-kursen helt nede i 141.00 fordi markedet først tolket det statlige eierskapet som negativt for AKVER. Avtalen ble derimot tolket positivt for AKER, som sluttet dagen på 407.50. De neste dagene var AKER notert over 400 mens AKVER lå rundt 145.

 

Dagens prising: Dagens høyeste for AKVER på 193.00 er en oppgang på 32.6% siden avtalen ble inngått. Dagens høyeste for AKER på 387.00 er en nedgang på 5.0%.

 

Jeg blir mektig imponert dersom noen kan gi meg en god grunn for dette tilsynelatende grove misforhold! :ph34r:

Mener du å si at AKER handles med rabatt på 10-talls prosent på dagens kurs?

Link to comment
Share on other sites

Begrepet konglomeratrabatt er vel innarbeidet i finansterminologien. Det er selvsagt at et konglomerat skal verdsettes mindre enn summen av dets eiendeler. Rabatten i AKER var moderat på avtaletidspunktet ("alle" sa også da at rabatten var for høy), men har altså blitt mye høyere nå. Det er dette siste jeg har problemer med å se rasjonelle grunner for.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

" • Aker (286,00) – investeringsselskap med høy rabatt og gode utsikter. Basert på de siste aksjekursene til de børsnoterte døtrene er Sum-of-the- Parts-verdien for tiden på 408 krone per aksje. "

 

 

 

Jf. det du sa Engagutt.

Link to comment
Share on other sites

Pirelli hadde tidligere et GLIMRENDE regneark med verdiene i AKER. Dette var helt unikt om man fulgte aksjen. Desverre har jeg slitt ut 2 PC'er siden den gang og har totalt mistet oversikten.

 

 

Så Pirelli....om du har dette liggende og slenge..... :biggrin:

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...