Jump to content

Traders Pit - Episode 135 - Fredag 01.10.04


pluss201

Recommended Posts

  • Replies 80
  • Created
  • Last Reply

For å sprite opp Pit'en litt idag:

 

:director: Gi meg en T!!

 

:naka: T!

 

:director: Gi meg en O!!

 

:naka: :naka: O!

 

:director: Gi meg en M!!

 

:naka: :naka: :naka: M!

 

:director: Gi meg en R!!

 

:naka: :naka: :naka: :naka: R!

 

:director: Gi meg en A!!

 

:naka: :naka: :naka: :naka: :naka: A!

 

:director: Hva blir det!?

 

:wav: TOMRA! :wav:

 

Merk: dette er ikke haussing...

Link to comment
Share on other sites

etter å ha sett litt teknisk på Tomra og tatt rådene her på forumet innover meg så har jeg lagt opp følgende plan.

 

Hvis Tom etablerer seg over 25.50 og finner den som støtte de 2 nærmeste handelsdagene holder jeg, hvis så ikke skjer selger jeg. Kjøper igjen hvis den stiger over 26 :)

 

hva tror dere proffene ?

Link to comment
Share on other sites

Må jo bare innrømme at Tomra begynnner å friste litt. - Nå må vel alt det negative som kan skje, ha skjedd?? Eller?

 

I alle fall har jeg skjønt at behovet for returautomater er enormt stort og blir pant en generell løsning for hele EU, ja da er Tomra gull verdt.

 

Lukter litt på opsjoner for mars neste år, innløsning på 23 for rundt 4,50 - 5,00?? Eller prøve seg på 26 for 3 til 4.??

Link to comment
Share on other sites

Godkveld alle sammen.. Jeg var på møtet i regi av Orion Analyse ikveld, og her er min lille oppsummering.

 

Jeg synes ikke jeg fikk særlig mye nytte av dette møtet. Myrseth snakket nesten bare om Veidekke og den latviske aksjen de har i porteføljen sin som "bankers" aksjer. Det var stor mangel på bredde i presentasjonen, synes de kunne gått gjennom MINST 1 aksje i hver eneste sektor.

 

Angående andre aksjer - som det var alt for lite snakk om - så var det en der som spurte om "aksjer som Stolt Nielsen, Bonheur og Ganger Rolf", og han svarte noe sånnt generelt som at det kunne bli veldig bra for denne sektoren, hvis det løftet i ratene som mange spør kommer snart.

 

Når møtet var over, og de fleste var gått hjem, spurte jeg han spesifikt om et par aksjer. Da jeg spurte om Fred Olsen Energy, svarte han at denne var overpriset, hvis man så på regnskapsbøkene, og at han ikke trodde den ville gå noe høyere. Forøvrig sa han at boomen i denne sektoren måtte komme NÅ, og ikke om fem år, da ville det være for sent for Fred Olsen trekløveret, iom at man har 20 år gamle rigger.

 

På spørsmål om hvor mye Ganger Rolf og Bonheur måtte gå opp før de tok den inn i modellporteføljen, svarte han bare at de har hatt begge to i porteføljen før. Han svarte ikke klart på om de ville ta dem inn igjen seinere.

 

Angående Kværner, sa han rett ut at de hadde gjort en stor tabbe. Det samme gjaldt når jeg spurte han om shorten i Frontline, det var en bom. Men de mener den er alt for høyt priset. En annen taler på møtet, (Lars et-eller-annet) som skulle selge hedgefond, mente også dette. Begge to var enige om at når tankmarkedet går til helvete, så vil Frontline smelle høyest.

 

Jeg spurte også om Inmeta, og Myrseth virket litt mer usikker på akkurat den. De kommer til å beholde den i porteføljen, men den kan forsåvidt gå begge veier, det var en helt grei aksje med lav P/E faktor, men at mange andre aksjer begynner å få dette nå også.

 

Ikke ta noe av uttalelsene som sitater, hadde ikke akkurat med meg båndopptaker ;)

 

Oppsummering:

 

Jeg synes møtet var veldig lite matnyttig, iom at det var kun full dekning av Veidekke og det latviske selskapet i Orions modellportefølje. Jeg skjønner godt at han vil fronte aksjene han anbefaler, men det ble alt for mye vinkling på dem. Satt med følelsen av å få foredrag av en selger. Stian Myrseth var forøvrig en grei kar. Litt dårlig oppmøte generelt synes jeg, kan ikke ha vært mer enn 30 personer der.

 

Mvh,

 

- Thomas

Link to comment
Share on other sites

Jeg har for tiden tilgang til Orion Analyse og syns det er greit å se estimatene de opererer med i de forskjellige selskapene. De har en ganske komplett dekning av de forskjellige selskapene på OSE.

 

Foreløpig er jeg ikke sikker på om jeg vil fortsette å abbonere når mitt prøveabbonement går ut.

 

At ORS har bommet med noen anbefalinger får være greit, kanskje litt dårlig håndtverk i KVI? At FRO kommer til å falle dersom tankemarkedet 'går til helvete' er rimelig åpenbart ;) Men foreløpig ser det bare ut til å gå en vei med tankmarkedet. Det er antaglig bedre å vente på ett trendskifte enn å prøve å treffe toppen.

Link to comment
Share on other sites

Thomas...

 

Takk for en fin oppsumering fra møtet med Orion.

 

Meget prisverdig at noen kan referere fra slike tilstellinger som 96% av forumsbrukerene ikke har muligheter å delta på.

Link to comment
Share on other sites

Hekt enig _Laphroaig, men hvordan i all verden har du fått 96% fra?_

Er det pga nicket ditt?

 

 

 

 

 

Meget prisverdig at noen kan referere fra slike tilstellinger som 96% av forumsbrukerene ikke har muligheter å delta på.

_______________

Link to comment
Share on other sites

Laphroaig og aewn...

 

Ikke for å hausse, men jeg mener helt ærlig at et kursmål på 30 innen 16. oktober og et kursmål på 38-40 faktisk ville være helt rimelig når tysk pant endelig er avklart. Å kjøpe Tomra nå anser jeg som en tilnærmet sikker investering, ettersom aksjen faktisk kan forsvare en pris på 25 selv UTEN Tyskland. Husk at både Japan og England er potensielle store markeder som begge vil åpnes for Tomra i 2005. Vi kan vente positiv melding om Japan enten i Q3-meldingen eller helst i en egen børsmelding.

 

Bundesrat vil stemme for panteforslaget den 15. oktober, og usikkerheten rundt dette er snart helt blåst. Selv om man har hatt tro på (håp om?) at Tyskland skal kunne gå igjennom tidligere, både i vår, i sommmer og i høst, senest den 24. september, kan det virke som om det hele tiden har vært mest rimelig at saken skulle tas opp nå i oktober. Saken har nå vært igjennom fire komitéer og gjennomgått en helt vanlig saksbehandling for en lovendring.

 

Når panten vedtas vil kursen ligge over 30 dagen etter hvis den ikke gjør det allerede. Mitt personlige kursmål er 40 innen opsjonene mine går ut 16. desember. Jeg tror dette skal kunne gå, men jeg lurer litt på når jeg skal selge opsjonene med tanke på realverdi vs. tidsverdi (les om opsjoner) Gevinsten fra denne investeringen skal inn i litt forskjellige kortsiktige og mer langsiktige opsjoner med utløp mars og juni 2005. Kanskje noen 50-warrants som går ut i september 05.

 

Laphro: den største boomen i Tomra kommer i oktober. Ønsker du god avkastning, kjøp opsjonene som går ut i desember. Er du fremdeles usikker på om saken kommer opp i oktober, vit at den uansett vil komme opp i høst, og da isåfall senest i november. Men noe annet enn vedtak i oktober ser jeg ikke på som sannsynlig, ettersom bl. a. Bayerns leder Edmund Stoiber har sagt at det vil skje den 15. oktober. Noen fast dato har han aldri gitt oss før nå.

 

EDIT: Sakslista kommer sannsynligvis på onsdag. Regn med at Tekniker'n vil ha en komplett kommentar på Tomra-tråden ca. 15 sekunder etter at den er offentliggjort :D . Husk at vi på AF har et forsprang foran alle andre når det gjelder Tomra! Står saken på lista, er vedtak å regne som sikkert, og siden flere tyske delstater og partier har ytret villighet til å fremme saken, er jeg også sikker på at panten vil stå på lista. på onsdag.

Link to comment
Share on other sites

Ser ofte artikler om Guinor, ikke minst i dag etter løtet i USA.

 

Hos DnB har jeg etter flere forsøk ikke klart å finne fram til ticker i overvåkingslisten.

 

Noen som vet hvilken ticker det er eller hvorfor DnB ikke har den.

Tror det ikke er første gang det mangler en aksje som kom nylig på børs etter har byttet navn.

 

Ellers, interessant det om Opsjoner. Skal se litt nærmere på scenario for Tomra.

 

Noen som kan gi konkrete tall og dato på hvordan en opsjon ser ut.

For eks. Kjøp i dag, salg i januar 2005

Link to comment
Share on other sites

Tomra åpner opp og ligger nå i 25,80. Bryter vi 26 idag er dette helt vanvittig. Holder vi oss over 25,50 som laveste kurs er dette et skikkelig godt tegn. Da har støtten stabilisert seg mer på 25,50.

 

Noen som følger med på presidentdebatten nå?

Link to comment
Share on other sites

Nei, men jeg har lest kommentarene fra gårsdagens debatt. For håpe for verdens skyld at Bush tar sin hatt og går. Har du sett Farenheit 9/11...

 

 

Tomra faller litt tilbake, får håpe vi får de første støtene mot 26 i løpet av dagen og havner på riktig side før helgen setter inn.

Link to comment
Share on other sites

Basura da, vår venn Michael Moore kan få hvem som helst til å se ut som en idiot og en fare for verden dersom han vil. Vanvittig ensidig vinkling!

 

Jeg er ikke sikker på om det i praksis vil bety noe som helst Bush/Kerry. Det enkleste hadde antaglig vært å slippe fri Saddam og gjeninnsette han som president. Kanskje i bytte mot Osama Bin Laden.

 

Har på debatten i bakgrunn, makan til regissert debatt...!

Link to comment
Share on other sites

Jeg så debatten over nettet i stad, hvor går den på TV? CNN?

 

Kerry gjorde det ikke så værst synes jeg, men siden hans argument i realiteten er "Jeg skal kjempe en mer effektiv krig mot terror" tror jeg Bush vinner valget. ( sjekk ut Iowa Electronic Exchange, der kan du handle Futures på valget)Men, det er ikke så krise som folk vil ha det til, Kerry er nok ganske lik i Utenrikspolitikken. (husk at han nesten argumentere for at han skal føre Bush's utenrikspolitikk, bare bedre, men hvem kan Bush's utenrikspolitikk best av Kerry og Bush????) Jeg skulle likt at Kerry vant fordi han sannsynligvis ville kunnet involvere Europa på en mer tangible måte, for Europa har jo som kjent ingen politikk mot Midtøsten utover det å kjefte på Israel, noe som er ekstremt ueffektivt samme hvor moralsk riktigt det er.

 

Men avogtil, i de sene nattestunder når bitterheten over 911 tar meg, frister det å stemme på Bush, fordi stilen hans er så fordømt simplistisk at det nesten gjør godt, hehe. Heldigvis vinner alltid fornuften til slutt!

:)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sjekket litt rund AKER og usikkerheten som Spetalen (og andre) har vedr. presentasjonen i forbindelse med noteringen.

 

Legend ble solgt for 500 millioner, og i presentasjonen står AKER oppført med 1,1 mrd. i gjeld. Analytikere har trodd at gjelden på 1,1 mrd. er EKSKLUSIVE salget fra Legend. Ingen har altså helt klart å finne ut om gjelden i AKER er 1,1 mrd. eller 600 millioner.

 

Selskapet bør sende ut en børsmelding!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...