Jump to content

Traders pit - Episode 200 - 07.01.2005


Ivers

Recommended Posts

Stater Pitt nr 200 med litt hasing av INMETA,jeg.. :)

 

 

Tips for Q4 i INM 02.02.05:

 

Jeg tror INM ender på 10,2mil(4,8 ) i totalt overskudd for 2004, og utbytte på 25øre(15).

 

Dvs.over dobling av res ift ifjor,og betydelg større utbytte. Tallene i parantes er fra 2003

 

 

Antagelse for INM januar:

Det er mye motstand både teknisk og i ordreboken på ca 2,4, men INM er i en stignde trend og har hverken falt tilbake gjennom 10-,30- eller 100-dagers glidende snitt..g prøer seg nok snart igjen på brudd gjennom 2,4. Jeg tror den baner seg vei gjennom 2,4 før Q4. Over dette nivået er det ingen klare motstandsnivåer før et stykke opp på 3-tallet.

 

NON og særlig Orion har solgt mye siste uken, og jeg tror også Orion har 50000 på salg på 2,4. Derimot tror jeg de skal inn igjen og håper på en lavere inngang før Q4. Håpet er at Q4 bli en positiv overraskelse, at ingen kommer inn lavere enn 2,35 og at Orion oppjusterer estimatene/at nye aktører som vi har sett den siste tiden(ab,fo,fs) drar opp kursen.

 

Dette var mine tanker rundt nåveærende situasjon i INM.

 

Børsklimaet i verden

Når det gjelder børsklimaet og at NASDAQ har falt ca 110 punkter på 4 dager i skrivende stund,så føler jeg meg ikke ukomfortabel ennå. Dette er en korreksjon etter en vannvittig stigning som snart vil fortsette når vi ser de gode Q4 tallene.

 

IT fra SMB og solide industriaksjer vil gå best, og olje og rater vil holde sg i ro, og nådde toppen i oktober.

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 141
  • Created
  • Last Reply

Ser det.. voldsomt.

 

""Crude oil futures prices shot above $45 a barrel Thursday morning after an initial spurt of buying created momentum that forced investors who had been expecting lower prices to cover their bets.""

 

En time siden, denne.

Link to comment
Share on other sites

utrolig så oljeprisen stiger da!

Er glad jeg kjøpte SIN igjen i dag, når det gjelder TOM er den full av sirup. Selv etter gode nyheter og en pen stigning, så faller den slavisk tilbake. Lurer nesten på om ikke jeg selger resten i morgen, for noe snarlig rally lar vente på seg, og uansett virker det som det blir nok av muligheter å hoppe på, viss toget går da?

Jeg snuser litt på CRU også om dagen, men gullprisen er nesten i fritt fall, så jeg tror jeg venter.

 

gold.gif

Link to comment
Share on other sites

Noe av problemet med Tomra er at det som regel er for seint å ta plass idet toget går. Men jeg må si det frister.

 

Inne tyngre i FAST idag, en grønn Nasdaq kan gi aksjen den nødvendige tillit slik at vi etablerer oss over 14.

 

I skrivende stund er Nasdaq opp 0,14%, men var langt høyere tidligere, samtidig som den var nede i minus rundt klokka litt på fem.

Link to comment
Share on other sites

Aksjemarkedets veier er uransaklige. Selv de beste analytikerne greier ikke å time kursutviklingen fra uke til uke, selv ikke fra halvår til halvår.

 

1: Finn en aksje du liker med fundamental deknink

2: Vær forberedt på å sitte så lenge som nødvendig(minimum 1 år).

 

 

Ikke kjøp fordi man regner med at aksjen vil være høyere neste mnd. Det er så og si umulig å spå.

 

Om TOM faller litt denne uka, litt opp neste, så ned igjen uka etter, betyr lite hvis man har tid. Bare sitt og oppgangen vil komme! Hele meglernorge anbefaller aksjen med kjøp, opptil flere sterke, og selv om man kan si at man skal selge når alle er positive, så mener jeg at denne aksjen ikke har gått nok for å kunne svare med det poenget. Den er 45% over All time Low, men vekstutsiktene er gode. Orion mener at innen Q4 2005 så omsetter Tomra for 1 milliard i kvartalet. Med gode vekstutsikter for 2006 så vil dette kunne forsvare en kurs på over 50. Men at vi ser 100kr aksjen innen 2005(med ett dårlig børsklima som kan komme når som helst) er mindre sannsynlig...

 

LYkke til....

Link to comment
Share on other sites

armot:

Ja, det er riktig at Thorsen holder en lav profil og ikke forskutterer noe som helst, iallefall ikke overfor media...

Q4 blir utvilsomt spennende, spesielt hvis vi ikke har fått noen meldinger innen den tid.

Ser det ble litt usikkerhet rundt Teknikern`s "news" idag?

Er vel dette Kabura sikter til i "aksjepraten":

Sitat fra pressemeldingen:

"Aus Sicht der AGVU ist eine entsprechende Verständigung der

maßgeblichen Unternehmen und Organisationen des Handels und der

Industrie im 1. Quartal 2005 erforderlich, um zu einem

funktionsfähigen Gesamtsystem für die Rücknahme pfandpflichtiger

Verpackungen bis Mitte 2006 zu kommen"

 

Er ingen ekspert i Tysk, men jeg forstår pressemeldingen (hele meldingen, ikke bare utdraget jeg tok med her)dit at AGVU nå er milevis nærmere den ordningen vi ønsker oss og som forsåvidt ble vedtatt i Bundesrat.

Dette er jo helt klart nye toner fra denne gjengen!

De har nok insett nederlaget.

:-D

Hilsen

Northern

Link to comment
Share on other sites

Du er morsom du Pirelli... med den grafen der får iallefall jeg høydeskrekk,men for å svare deg seriøst.. jeg tror den er kan gå lenger,men det er basert på diskusjon med laphroaig og mest av alt"the trend is your friend" I ettertid ser jeg at man kan tjene utrolig bra ved å kjøpe og selge på brudd gjennom 30 dagers glidende..osv. Er så enkelt at det er banalt,men funker..

 

INM er inne i en finfin trend..og tror den går i 3,5 dagen før utbytte vel og merke.

 

Mye opp ikveld.. nasdaqs oppgang er liten og ike noe å hoppe i taket over mtp at den har skrelt av nesten 100 poeng hitil denn uken... men håper og tror som deg på at jan. effekten kommer skikelig fremover... og jeg føler på meg at Q4-tallene genreklt vil bli utrolig bra...

:cheers:

Link to comment
Share on other sites

I kveld er det første gangen jeg har sett på Inmeta, og må si at hvis de leverer et overskudd på 10mill så skal denne aksjen kraftig opp. Så dette er et bra case. Men må vel se litt mer på dette selskapet før jeg lar meg overbevise. Kan ikke så mye om hva de gjør.

 

Klinsi

Link to comment
Share on other sites

Hyggelig at du er tilbake som SIN-aksjonær Hoff@, timingen ser ut til å være god, SIN gikk mot trenden i sektoren i dag etter meldingen om overtegnet konvertibelt lån, og med kveldens oppgang på rundt 4% for riggaksjer i USA i ryggen i morgen, skal det godt gjøres om ikke SIN passerer 21 i morgen.

 

På HO spekuleres det i kveld rundt hva slags planer SIN har med de ekstra millionene de fikk inn.

Link to comment
Share on other sites

Hei Kane!

 

Ja, jeg har ventet litt med å gå inn igjen, hadde først tenkt meg inn i romjula, men kursen gikk ikke ned før ett par dager siden. Men jeg håper den ligger i ro litt til, for jeg har lyst på mer.

Når det gjelder hva pengene skal brukes til blir det spekulasjoner, men Skeie var helt klar på GF at var det oppside nok, kunne de kjøpe hva som helst.

Men det er jo oljeservice han og guttene kan, så det blir nok noe i den sektoren der.

På sikt hadde det ikke vært dumt å kvitte seg med OCR aksjene heller, han har ett litt anstrengt forhold til dem, så det kan skje før en aner det

Link to comment
Share on other sites

[b]Svar ang INMETAs store kurstriggere fremover

 

For det første... Q4 og utbytte,samt kontrakter er kurstriggere som ifjor løftet INM fra 1.9 til over 3kr fra jan-mai. I år vil INM levere støre utbytte og doble det ordinære resultatet.

 

 

 

Ifølge ORION som var på bedriftsbesøk rett før jul, så tror de INM leverer 10mil. Ifjor kom 4.2 av det ordinære overskuddet på 4,5 mil fra Q4.

Hittil i år har INM tjent 4,3..altså ca likt med i hele fjor.. og da vil en økning på 20% for Q4 fra 2003 til 2004 være nok til å bli bedre enn Orions antagelser på 10m,0 mil

 

Med dagens kurs er vi på 9 i P/E, forutsatt at INM tjener 10mil. og da er det ikke tatt hensyn til at utbytte, som fort kan bli 25 øre,mot fjorårets 15øre. som på dagens kurs utgjør ca 12%. Årsaken til at jeg tror det blir betydelig høyere utbytte er at det i år er en kombinasjon av at:

1. Ledelsen i selskapet sitter på over 30% av aksjene

2. Siste år med skattefritt utbytte

3. Dobling av ordinært resultat gir muligheter for større utbytte.

 

PS: INM fikk et totalt overskudd for 2003 på 10,9 mil, pga en engangsgevinst ved salg av Webtreff.

 

http://www.inmeta.no/default.asp?pub=0&sub...ction=&filter=0

 

INM har fremførbart underskudd på 35mil,så betaler altså ikke skatt i år,og dermed blir tallene før og etter skatt like. Noen av tallene kan ha små desimalfeil i 100000kr klassen..som følge av at jeg ikke har giddet å slå opp tallene igjen ikveld,men helheten er ikke å komme bort ifra...

 

INM er billig!

 

www.inmeta.no

Link to comment
Share on other sites

Ivers interressant dette.. Keep on updating... Titter på det i helgen... Ble utrolig nysgjerrig på dette selskapet... Kan bli fort INM aksjonær av Klinsi... Småselskaper er jo det jeg elsker...

 

Klinsi

 

Hoff@ hvor langt skal SIN gå nå? Den knaller nok til i morgen...

Link to comment
Share on other sites

Utrolig men sant, faktisk et ganske godt innlegg om Blom på HO:

 

Bloms vekst såvidt begynt. Vekstmarkeder står i kø!

 

 

Situasjonen er nå stabil i Ukraina hvor Hsterett har avvist anken! Dette er gode nyheter for Blom som nå kan begynne å sanke oppdrag i de resterende delene av Ukraina. Tot ca 500 mill kr.

 

Afrika ca 8 milliarder kr

 

Asia ca 2 milliarder kr

 

Emerging markets: 5 milliarder kr

 

Dersom Blom bare får 20% av disse kontraktene framover vil kursen raskt gå mot 40 kr tallet. Vekstbildet i Blom er formidabelt. Dersom man sitter long i dette sikre vekstselskapet tror jeg man i 2007-2008 ser kurser mot 100 kr. Da er selskapet verdt ca 2,5 milliarder kr, omsetter for 1,5 milliarder årlig og marginer på 15-25%.

 

Dette vil komme gjennom forbrukermarkedet som vil etterspørre kart per digital sending til mobil.

 

Gjennom terrorbekjempelse og den patenterte teknologien til Blom.

 

Salg av offshore divisjonen.

 

EU har hvert år hundrevis av kartleggingsoppdrag, basert på miljøundersøkelser, landbruk, skog, vann, sjø, veier osv som brukes til å overføre midler til ulike i henhold etter dataene som Blom skaffer.

 

Alt i alt mye vekst og spennende tid for et gjennoppstått norsk industrieventyr.

 

At Blom idag handles for 8 kr er uforståelig. Tjener den dag idag ca 25 mill kr per år, og det er kun 9 mnd etter at snuoperasjonen startet. Når operasjonen er fullført og konsolideringen er gjennomført er det store overskudd og bedrede marginer. Alt dette får man ved å velge Blom som prises til P/E 8 og fantastisk vekst. P/E på dette vekstcase med høyteknologi i føresete skulle ligget på 30-50 som andre teknologiselskap i vekst på Oslo Børs. Reprisingen er på vei!

 

 

Klinsi

Link to comment
Share on other sites

Som sagt håper jeg SIN ligger i ro en stund til, he he.

Men jeg er redd den rykker litt fra morgenen av for så å falle litt av utover dagen, om ikke planene for de siste 200 mill. blir offentligjort da.

Link to comment
Share on other sites

Vegard:

 

Yep, må si det ser lysere ut nå. Fro har steget bra den siste tiden nå, og det spørs om den ikke kommer til å sniffe litt på 300 om ikke lenge.

 

Gikk bra opp i usa idag, og kommer sikkert til å reflektere fro OSE også.

 

Men hvorfor ratene plutselig stiger, lurer jeg litt på. Det kan jo neppe være været. Vintern er snart over, og det blir sommer. Så hva er det som trigger ratene nå?

 

 

 

Pirelli: den grafen ser mistenklig uriktig ut 8)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...