Jump to content

Episode 220 - Fredag 04.02.2005


Laphroaig

Recommended Posts

Her er ett eksempel på det jeg mener er galt med Thoresens uttalelser, fra en pressemelding i dag: "-Jeg er største enkeltstående aksjonær blant ledelsen og styremedlemmene, og har stor tro på selskapet. Så jeg håper jeg skal kunne se verdistigning på de aksjene fremover. "

 

Her kunne han kortet ned setningen til det som er uthevet, eller byttet til "jeg er ganske sikker på at Tomra er en god investering i tiden fremover".

 

Nå er jeg selvsagt innhabil, men at en konsernsjef for ett selskap som har muligheter for å kapre store markedsandeler i ett nytt marked håper at selskapet skal bli en suksess så blir det for sirumpa.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 155
  • Created
  • Last Reply

Syntes ikke burde legge så stor vekt på Thoresens uttalelser. Det er bare snakk og pjatt. Han er ikke negativ til Tomra, så det å vri og vende på uttalelsene gjør ingen nytte. Han er tilbakeholden, p.g.a tidligere blemmer. Bra!

 

"Mindre forventninger, skaper stor oppgang."

 

Jeg syntes vi aksjonærer burde belønne Thoresens med å reagere positivt på at han nå har bestemt seg å gå av etter så lang tid, og lar en med bredre kompetanse på det internasjonale markedet komme frem. Thoresens har gjort en veldig bra jobb, og det at aksjonærene snur ryggen til han, fordi han vil gi seg på topp er rett og slett patetisk og latterlig.

 

"Utakk er verdens lønn"

Link to comment
Share on other sites

EU-tiltakene mot norsk laks er klare

Av NTB

 

EU-kommisjonen har besluttet å innføre beskyttelsestiltak mot import av norsk laks til EU-markedet. Her er tiltakene.

 

EU-kommisjonen mener norsk laksenæring dumper billig norsk laks i EU, og sier beskyttelsestiltakene skal sikre like konkurransevilkår.

 

Tiltakene innbærer en minstepris på 2,70 euro (22,30 kroner) per kilo i en innfasingsperiode som begynner mandag. Meningen er at prisen skal heves til maksimum 2,85 euro (23,50 kroner) fra 15. april. I tillegg innføres det en importkvote.

 

EU-kommisjonen åpner for at minsteprisen kan justeres etter nærmere gjennomgang av produksjonskostnadene i den norske lakseindustrien.

 

Mye tyder på at ett, trolig Danmark, eller flere av EUs medlemsland vil anke vedtaket i EU-kommisjonen inn for EUs ministerråd. Norge håper at en behandling av saken i rådet vil gi et annet utfall enn i kommisjonen. Hvis ikke det skjer, truer Norge med å bringe saken inn for Verdens handelsorganisasjon (WTO). (©NTB)

Link to comment
Share on other sites

Ser ut som det er GOGL som svir mest under informasjonstørken foreløpig, skal GOGL kjøpe hele JIN? Når kommer i tilfelle emisjonen og til hvilken kurs? Er det bare trading på kreditt Trøim bedriver?

 

PA har ingen handeler so far i dagens JIN handel, sålenge jeg har fulgt med på JIN har aldri det skjedd før. Det er stille før stormen, noen som har sett værvarsel?

Link to comment
Share on other sites

Fra intrafish:

 

04.02.2005 11:17

Safeguards innført

EU-kommisjonen har innført safeguards mot laks som importeres fra land utenfor EU.Tiltakene innbærer en minstepris på 2,70 euro kiloet i en startperiode som begynner mandag.

 

 

Slik IntraFish har meldt om tidligere skal prisen heves til maksimum 2,85 euro (23,50 kroner) fra 15. april. Slik Fritz-Harald Wenig sa i Trondheim nylig, åpnes det for at minsteprisen kan justeres når en har gått gjennom produksjonskostnadene i oppdrettsbedrifter i Norge.

 

Danmark ventes å klage på avgjørelsen.

 

Det skal også innføres en importkvote.

 

Som forventet dette, ser ikke ut som det ble noe av at lakseimportørene skal stille med garantier (noe som ville vært ille for foredlingsindustrien i Danmark og Frankrike).

 

Så lenge lakseprisen holder seg over minsteprisen bør det vel ikke bli et stort problem (var vel også minstepris under laksebonanzaen 1999-2000?)

Link to comment
Share on other sites

NSG - MELDEPLIKTIG HANDEL

 

http://www.newsweb.no/index.asp?melding_ID=102640

 

Christian Rynning-Tønnesen har 04.02.2005 kjøpt 100 aksjer

i Norske Skogindustrier til kurs kr. 129,25. Ny beholdning

er 100.

 

 

----

 

 

Der var jeg ute av BLO.. Tror den kan korrigere litt tilbake. Eller ikke. Vet aldri på jallabørsen OSE, men nå som jeg hadde ca 30% gevinst var det nok for meg i første omgang

 

:)

Link to comment
Share on other sites

aQru unnskyld meg men hvilke kunnskaper har du på børsen egentlig?Prate om shorting av Blom er helt hinsides når andre prater om fairpris på 20-30kr.

 

Men som sagt så har ikke du gjort det så skarpt da, du kunne trengt hjelp fra CAR og Orion.Hehe

 

Den siste setningen passer deg, at du fraskriver deg ansvar eller hva du mener...siden du sier så mye tull..

 

Klinsi

Link to comment
Share on other sites

http://www.hegnar.no/hegnar/newsdet.asp?id...=173155&cat=103

 

Unnskyld meg, men jeg kunne ikke lar vær å poste denne linken. Det er ganske viktig å skylde på alle andre, men ikke på seg selv. Feilen finner du alltid i speilet.

Hvem skal jeg saksøke når det går til h…. Med meg på børsen. AF med Ståle, alle dere som er her eller kanskje OSE???

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Kanskje denne tilhører hit i steden til aksjeprat!

 

Det har blitt nevnt en gang ikke så lenge siden at han avtroppende sjef i Ementor Arne A. Jensen kan være etter å få jobb i Tomra? Kan han evt. bli den neste konsernsjef i Tomra? Tidspunktet passer ganske fint? Personlig synes at det ikke blir bra for Tomra hvis han blir sjefen. Det har jo vi sett hva som har skjedd i Ementor. Noen kommentarer?

 

Hilsen

 

Karhu

Link to comment
Share on other sites

Som forventet dette, ser ikke ut som det ble noe av at lakseimportørene skal stille med garantier (noe som ville vært ille for foredlingsindustrien i Danmark og Frankrike).

 

Så lenge lakseprisen holder seg over minsteprisen bør det vel ikke bli et stort problem (var vel også minstepris under laksebonanzaen 1999-2000?)

 

Ser ut til at safeguard allerede er priset inn i lakseaksjene. Pan stiger faktisk litt. Spekulasjonene har blitt til fakta.

Link to comment
Share on other sites

TYSKLAND:INDUSTRIORDRE +7,1% I DESEMBER (VENTET +1,5%)

 

Oslo (TDN Finans): Ordreinngangen i tysk industri steg med 7,1 prosent på

månedsbasis i desember.

Dette viser foreløpige tall fra det tyske økonomidepartementet fredag.

På forhånd var det ventet at ordreinngangen skulle stige med 1,5 prosent på

månedsbasis, ifølge estimater Bloomberg News har innhentet.

Den innenlandske ordreinngangen steg 8,8 prosent på månedsbasis, mens

eksportordrene steg 5,3 prosent.

--

TDN Finans

FHN

22 00 11 55

finans@tdn.no

 

---

 

 

+7,1% ! Det var kanontall :)

Link to comment
Share on other sites

LAKS:PRISEN FOR 4-5 KG LAKS ESTIMERES TIL 25,40 KR I UKE 05 (24,46)

 

Oslo (TDN Finans): Prisen for fire til fem kilos laks er estimert opp 0,94

kroner til 25,40 i uke 05 fra oppnådd pris på 24,46 kroner i foregående

uke.

 

Det fremgår av statistikk fra fiskeri- og havbruksnæringens landsforening

(FHL).

 

Prognosen for prisen på fire til fem kilos laks for uke 05 varierer mellom

24,50 og 26,50 kroner.

 

Fire til fem kilos laks utgjorde 30,9 prosent av faktisk kjøpt fisk i uke

04. Tre til fire kilos laks hadde en andel på 20,7 prosent.

 

Det totale volumet i uke 05 ventes å bli 9.285 tonn, ned fra nivået i uke 04 på 8.943 tonn.

 

"Det totale volumet i uke 05 ventes å bli 9.285 tonn, ned fra nivået i uke 04 på 8.943 tonn."

 

Hmm, bare jeg som ikke synes den setningen rimer helt?

Link to comment
Share on other sites

Men folkens da. Skal jeg få slengt i trynet hver gang jeg kommer med en bemerking om et salg eller noe slikt som jeg tror ville vært fornuftig der og da, bare fordi jeg har hatt et par tap? :cry:

 

Selvsagt er det umulig å vite, men når du sitter å ser på aksjen fyke rett opp, så er det bare snakk om sekunder at den ville dumpe ned. Liten/stor korreksjon, med engang noen begynner å selge til kjøpskurs, av de store husene så gjelder det å være kjapp på knappen. Umulig å vite om den bare skal ned noen tiøringer, men det er slike risk jeg tar. og denne gangen så ville det betalt seg, bare at jeg sitter i tomra akkurat nå, og betaleing av kurtasje har jeg gjort nok for en stund.. :)

Link to comment
Share on other sites

_________________

MvH

aQru

 

PortF

Ticker:

Kurs:

Antall:

Type: Trading/Long

Hold:

 

Jeg tar forbehold om endringer og feil i kommentarer gitt av/fra undertegnede

---------------------------------

"It’s not whether you’re right or wrong that’s important, but how much money you make when you’re right, and how much you lose when you’re wrong"

George Soros

 

aQrue, hvorfor i all verden bruker du en så voldsom signatur, når du ikke fyller ut med noe? Tenker spesielt på porteføljedelen. Det ser jo ut som du har et svært innlegg hver gang du skriver ei linje, men det er kanskje meningen?

 

Ståle, du burde kanskje innføre en maks lengde på signatur, slik at ikke topicene fylles opp med uvesentligheter.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...