Jump to content

Oslo børs - veien vidre


Recommended Posts

Fant denne interessante artikkelen av anylytikeren som står bak søndagens aksjetips på Hegnar. Disse ukeanalysene har jo vært skremmende riktige, så får vi ønkse at også denne blir.:

 

Kan vi se få Hovedindeksen i 535 om et par år eller er Oslo Børs farlig nær vendepunktet allerede. Les vår analyse her.

 

Artikkel av: Stein Ove Haugen (9.3.05 14:12)

 

Oslo Børs mot 535

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 244
  • Created
  • Last Reply

Jeg tror vi er i en tidlig og innledende fase av en større nedtur på OSE.

 

Legg merke til følgende forhold i chartet under:

 

I løpet av de siste 10 år har det vært tre oppgangs-sykluser på Oslo Børs.

 

1. Oppgangen i perioden 1996 til 1998

2. Oppgangen fra sent 1998 til senhøstes 2000.

3. Oppgangen fra mars 2003 og til nå.

 

Fellestrekket for disse tre, er at de alle har vart i ca. 2 år. Den siste oppgangen som vi er inne i nå, er den desidert sterkeste av de tre oppgangsfasene. Markedet er nå så kraftig overstrukket, at en korreksjon vil kunne komme "at any time". Og den blir hard: For aldri noensinne har vi sett en så sterk og bratt oppgang som de siste to år.

 

OSEBX.gif

 

 

Jeg har vært mega-bull på markedet lenge. Først i forgårs skrev jeg for første gang på TA-tråden på STocktalk at jeg har endret grunnsyn, fra bull til bear.

 

 

 

Min short-portefølje ser slik ut:

RCL (på 290)

NHY (på 544)

YAR (snitt 97,40)

 

Eneste long-"case" jeg sitter med er Tomra.

 

Innvendingen mot mitt ressonement er jo: Hvorfor skal markedet snu akkurat her , og ikke ved f.eks. 280 eller 300 på hovedindeksen? Svaret på det mener jeg å ha funnet i volumanalysene mine, hvor toppene i viktigtige aksjer nå settes på stadig lavere volum. Jeg ser ikke bort fra at jeg kanskje kan bomme med timingen her, men føler meg rimelig sikker på markedet skal ned nå (i den grad man kan føle seg sikker)

Link to comment
Share on other sites

Hei der Teknikker`n.

 

Hadde håpet at du laget en link med en epost sak på din hjemmeside (om man har lyst å sende noen ord). Ellers så er jeg meget spent på hva Tomra får til fremover i Japan og USA m.m. Er på Hegnar og leser barnepjatt og ler litt. Men den hjemmesiden din liker jeg. Glad for alt du finner av nyheter. Ikke lett å få med seg alt. Kan ikke alt om Tomra, men glad for anbefallingen fra First nå, kursmål kr. 45.- litt kjekk lesning.

 

snx.

Link to comment
Share on other sites

Ifølge flere av de største forvalterne i verden, bl.a. Merrill Lynch, er oljeprisen idag kunstig høy. Dette skyldes større investorers spekulering i oljeprisen. Meningene går ut på at oljeprisen er utsatt for massiv spekulering, og derav høy pris. Det er ingenting fundamentalt i markedets tilbud og etterspørsel som tilsier en oljepris høyere enn ca 31 dollar pr fat.

 

Hvis dette skulle vise seg å være riktig, står vi nå kanskje foran en skikkelig nedtur på OSE. Hvis NHY, STL, DNO m.fl. får en korreksjon pga nedgang i oljeprisen, vil dette skape et såpass negativt sentiment at det drar med seg hele børsen ned.

 

Jeg tror OSE fikk sin ATH i denne omgang på ca 265. Det vil etter min mening gå en god stund før vi ser dette tallet igjen, og at vi skal under 200 på 1 års sikt i mellomtiden. Spetalen's uttalelse i DN for et par uker siden om at oljeprisen skal opp til en plass mellom 80-100 USD pr fat om ca 2 år synes jeg er noe av det mest tullete jeg noengang har hørt. Riktignok er Kina i sterk vekst og har mer og mer behov for energi, men tilbudet i markedet er stort nok. Det er usikkerheten knyttet til tilbudssiden og spekulantenes utnyttelse av dette som skaper slik massiv ubalanse i prisen.

 

Jeg for min del benytter aksjer som anses som safe heaven i slike scenarier vi står foran: gull-aksjer og aksjer som har konkrete markeds- og kontraktsutsikter fremover uavhengig av sentimentet i aksjemarkedet.

 

Ser man på short-siden på opsjonene som omsettes nå, kan man lett lese ut fra prisingen at mange mener aksjekursene skal ned fremover nå.

Link to comment
Share on other sites

Ifølge flere av de største forvalterne i verden, bl.a. Merrill Lynch, er oljeprisen idag kunstig høy. Dette skyldes større investorers spekulering i oljeprisen. Meningene går ut på at oljeprisen er utsatt for massiv spekulering, og derav høy pris. Det er ingenting fundamentalt i markedets tilbud og etterspørsel som tilsier en oljepris høyere enn ca 31 dollar pr fat.

 

Hvis dette skulle vise seg å være riktig, står vi nå kanskje foran en skikkelig nedtur på OSE. Hvis NHY, STL, DNO m.fl. får en korreksjon pga nedgang i oljeprisen, vil dette skape et såpass negativt sentiment at det drar med seg hele børsen ned.

 

Jeg tror OSE fikk sin ATH i denne omgang på ca 265. Det vil etter min mening gå en god stund før vi ser dette tallet igjen, og at vi skal under 200 på 1 års sikt i mellomtiden. Spetalen's uttalelse i DN for et par uker siden om at oljeprisen skal opp til en plass mellom 80-100 USD pr fat om ca 2 år synes jeg er noe av det mest tullete jeg noengang har hørt. Riktignok er Kina i sterk vekst og har mer og mer behov for energi, men tilbudet i markedet er stort nok. Det er usikkerheten knyttet til tilbudssiden og spekulantenes utnyttelse av dette som skaper slik massiv ubalanse i prisen.

 

Jeg for min del benytter aksjer som anses som safe heaven i slike scenarier vi står foran: gull-aksjer og aksjer som har konkrete markeds- og kontraktsutsikter fremover uavhengig av sentimentet i aksjemarkedet.

 

Ser man på short-siden på opsjonene som omsettes nå, kan man lett lese ut fra prisingen at mange mener aksjekursene skal ned fremover nå.

Link to comment
Share on other sites

Hentet fra Nordisk Børsanalyse:

 

Vi konkluderer med å vente et løft i uken som kommer i så vel oljerelaterte papirer og det internasjonale markedet, men hvor lenge bunnen varer i det brede markedet er vanskelig å si med de rotete chartene markedet gir oss. Noen sektorer og enkeltkomponenter innenfor sterke sektorer gir tegn til å flate ut, vær selektiv!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Fikk dere med det? :rolleyes:

 

Peter Warren forteller til DN at han i går fikk mange henvendelser fra overnervøse folk som han ikke kjente. De lurte på hva som skjer, sier han.

 

Warren tror Oslo Børs skal lengre ned, men ikke nødvendigvis i samme vendingen. Han var imidlertid ikke overrasket over det kraftige fallet og har i lengre tid rådet investorer til å være mer forsiktige.

 

 

 

 

 

Hegnar

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror vi nå ser begynnelsen av en større korreksjon som vil pågå i en del måneder fremover. "Sell in may and stay away".

 

Mai og juni måned tror jeg vi får se det mer klart, da jeg forventer begge disse månedene som korreksjonsmåneder.

 

Vi har passert toppen for denne gang, og korreksjonen står foran oss.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

JPMorgan blir nytt medlem på Oslo Børs.

 

Artikkel av: Øystein Byberg (9.6.05 07:53)

 

Den amerikanske investeringsbanken JPMorgan starter opp med direkte aksjehandel på Oslo Børs onsdag 15. juni 2005. Dette er den fjerde utenlandske aktøren som knytter seg opp mot Oslo Børs på kort tid, og innebærer at 19 av 42 meglerhus på Oslo Børs nå er såkalte fjernmedlemmer.

- Vi ønsker JPMorgan velkommen til Oslo Børs, og er stolte av at nok en stor internasjonal aktør velger å knytte seg direkte opp mot det norske markedet, sier børsdirektør Sven Arild Andersen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Tendensene vi nå ser i aksjemarkedet på OSE minner faretruende mye om tilstanden januar-mars 2000. Alt går rett til himmels, relativt ukritisk.

 

"Det er ingen sorte skyer så langt vi klarer å se fremover, og "heaven here we come""

 

Når selveste Svein Haga går ut og sier han er blitt optimist, da er det noe som ikke er helt bra.

 

Den gyldne regelen om at når siste optimist blir pessimist skal man kjøpe, gjelder også andre vegen.

 

I det svært korte bildet tror jeg OSE fortsatt har mer å gå på, men før jul mener jeg vi får en real korreksjon.

Link to comment
Share on other sites

Tendensene vi nå ser i aksjemarkedet på OSE minner faretruende mye om tilstanden januar-mars 2000. Alt går rett til himmels, relativt ukritisk.

 

 

Hei..

 

Er langt på vei enig med deg, men det er vel dels en viktig forskjell fra 2000. Den gang da IT-bobla sprakk mener jeg det var langt mindre substans bak den akselererende oppgangen enn tilfellet er nå. Nå er det tross alt for de mange tyngre selskapene betydelig resultatfremganger på bunnlinja. Sånn sett er mange av selskapene faktisk fortsatt billigere enn for et par år siden, ogå fordi 2006-forventningene ikke ser spesielt dårligere ut for mange enn dette året.

 

Videre var alternativavkastningen i rentemarkedet den gang vannvittig mye bedre enn nå.

 

Som du sier så gjelder det å oppdage når den den siste pessimisten er konvertert til optimist.. og det er vel liten tvil om flommen av "dumme penger" inn i markedet har startet/pågått en stund. Nå kjører fondene sine kampanjer for full fres igjen, akkurat som i 1999, men noe som langt fra var tilfelle i 2002.

 

Når vi i tillegg hører rykter om megaoppkjøp ala Maersk og Nokia..ja da er snart alle tegnene på korreksjon tilstede.

 

Likevel kan jo en litt større korreksjon være en fin inngang?

 

Selv sitter jeg å selger deler av mange fine gevinster i denne oppgangen, samtidig som jeg flytter litt over i andre markeder som ikke har gått i nærheten så mye som det norske.

 

Går Oslo Børs mye og fort videre nå tror jeg jeg laster opp med noen OBX-putter.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hei RiskyTrader

 

Sakset fra flere aviser idag tirsdag 30 august:

 

Børsrekord for 50. gang

For 50. gang i år noterer Oslo Børs seg for ny rekord. Og det til tross for at både Statoil og Hydro falt.

 

 

Jeg har tro på at vi nå snart vil få en skikkelig korreksjon. Dette fordi oppgangen rett og slett er for bratt, og at oljeprisen tyner verdensøkonomien for mye. Marginskvisen er iferd med å vises godt på bunnlinja til Kina, USA er snart desperat osv...

 

Jeg vil nok innta en del OSE-putter når vi går mot månedsskiftet sept/okt, i den tro at selskapene på OSE er for høyt priset i forhold til faktiske forhold som vil komme frem under 3Q-rapportene. Det vil hagle med PW'er, verden over...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei igjen..Roru

 

Kjøpte mine første OBX putter i går, så får vi se. På langt nær nok til å hedge hele porteføjlen, men en forsiktig start.

 

Ellers er det hyggelig å se at flyttingen over i enkelte utenlandske papirer hittil har truffet godt. Nokia med omvendt PW gjør godt for de nylig innkjøpte warrantene mine i Stockholm..

 

Mitt syn: Forventningene til ytterligere høy avkastning på Oslo Børs må etterhvert nedjusteres...Avstanden opp til "taket" krymper jo nærmest for hver dag.

 

På meg så virker det nå som om mange tror at den meget sterke børsutviklingen siden mai øker mulighetene for enda høyere/økt avkasting.... Hvis tyngdeloven gjelder enda, så jo fortere vi får en litt større korreksjon, jo færre er det som kommer til å gå helt på trynet når mega-trenden snur.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hei på deg RiskyTrader.

 

Jeg tror vi nå ser begynnelsen av en stor og langvarig korreksjon. Ikke bare på aksjemarkedet på OSE, men også i boligmarkedet. Oppgangen som vi har hatt på aksjemarkedet og boligmarkedet siste tiden er kunstig høyt, og jeg har nå tro på at vi får smake på en skikkelig nedtur.

 

Vi får en negativ spiral som vil forsterkes av sin egen kraft mht utryggheten og nervøsiteten i markedet.

 

Jeg har beklageligvis ikke rotet meg til å innta short-posisjon på OSE ennå, da jeg har vært for opptatt med å følge Tomra den siste tiden.

 

Men vær trygg: Jeg skal finne den lengste short-opsjonen på OBX og klinke til nå. Jeg tror vi skal mye lenger ned enn det vi hittil har sett.

 

 

Hovedgrunnen til at jeg tror OSE skal en god del ned, er at utlendingene ser at potensialet i oljesektoren allerede er priset inn i aksjekursen til oljeselskapene, og velger derfor å ta gevinst. Dette utløser naturlig nok en korreksjon i seg selv, men det forsterkes av at nervøse investorer kaster seg på karusellen. Utenlandske investorer har brukt OSE som en hedge (sikring) mot økte kostnader på energisiden. For å veie opp litt for den økte utgiften i form av økt oljepris, kjøper de seg opp i oljerelaterte aksjer. Når potensialet så mye godt er priset inn og hedgingen ser ut til å ha nådd sitt balansepunkt, velger de å selge i den tro at tiden vi har foran oss vil gi reduserte kostnader på energisiden og at det ikke er mer å hente ved å være posisjonert i oljesektoren.

 

Dette vil være med på å skape en negativ spiral som forsterkes.

 

Ser ikke bort fra at OSEBX er på 200 om 1 år, kanskje også lavere. Det går like fort å nedjustere oljesektoren som å oppjustere den. Og når den nye rødgrønne regjeringen har lagt til grunn en historisk høy oljepris inn i sine estimater og vil bruke penger deretter, vil vi få en dobbel effekt som vil ramme rentenivået i Norge hardt. Og det igjen vil slå bena unna boligmarkedet, og vi får en ytterligere negativ spiral.

 

Mulig jeg oppfattes som svært negativ og dommedagsprofet nå, men jeg har stor tro på en sterk korreksjon det neste året, og en negativ spiral.

Link to comment
Share on other sites

Noen av de sikreste kjennetegnene før den store korreksjonen setter inn, er et svært svingete og nervøst marked i forkant, med flere prosent opp og ned daglig. Jeg mener nå at vi ser tegnene hittil i oktober, og at korreksjonen vil være over oss igjen i løpet av få dager.

 

Tidligere, og forsåvidt nå også, har jeg stort sett vært kritisk til OSE. Nå begynner jeg også å bli urolig for USA pga renteøkningene og den økte inflasjonen som følge av store utgifter ifm gjenoppbygging etter orkanene. Vilma herjer nå, og snart kommer Alpha. Videre sies det at perioden for slike stormer og orkaner vil vare en knapp måned til ennå, noe som åpner for at det KAN komme flere ødeleggende orkaner. I tillegg er oljeprisen fremdeles høy, noe som rammer amerikanerne. Marginskvisen amerikanske bedrifter får som følge av prisstigningen håper man de vil klare å skyve over på forbrukerne, men disse har allerede høye utgifter i form av energipriser, økte renter og ventelig ytterligere skjerping av renten, samt et høyt boligmarked som er i ferd med å stagnere og muligens korrigere.

 

Jeg tror at USA har bidratt i lengre tid nå til at aksjemarkedet har holdt seg relativt bra internasjonalt, men at vi nå får et marked som begynner å ta inn over seg de faktiske forhold i USA, som ikke er bra. Handelsunderskuddet i USA er i og for seg en sak man ikke trenger å bekymre seg så mye for, men det er straks verre når vi begynner å snakke om USA's statsbudsjett. Det er da jeg begynner å bli urolig og ser faresignalene, når vi ser dette i sammenheng med det som ellers skjer "over dammen".

 

Jeg tror tiden er inne til å redusere aksje-eksponeringen, og at det vi nå ser av oppgang er en krampetrekning før markedet faller videre. Fallet tror jeg blir aller størst i Norge, men jeg er også bekymret for at det internasjonale markedet vil begynne å korrigere.

 

Det er bare i New York investert ca 70 milliarder i short-posisjoner på oljeprisen i den tro at den skal lengre ned. Tar man med London og andre toneangivende, kommer vi fort opp i store summer som er posisjonert for videre oljeprisfall. Dette, samt stivt priset aksjemarked ellers på OSE, tror jeg vil føre til en videre korrigering.

 

Vi ser bl.a. nå at oljerelaterte aksjer stiger til tross for at oljeprisen fortsetter å korrigere. Spreaden som oppstår vil etterhvert tvinge oljesektoren nedover såfremt ikke oljeprisen snart snur og vender nesen oppover igjen.

 

Skagen-fondene gikk ut forrige uke og oppfordret til redusering i aksje-eksponert plassering. Det sier jeg meg enig i.

 

Jeg er posisjonert for nedgang på OSE, og tror vi får en nedgang fremover mot jul.

Link to comment
Share on other sites

Hei..

Jeg er også nå delvis posisjonert i nye november- putter. Kostet litt dyrt i forrige uke, men da solgte jeg også enda "dyrere" i oktober-puttene som forfalt sist torsdag. Netto har derfor putte-salgene veiet mer enn opp for longposisjon-nedgangen min.

 

Var ellers heldig med timingen og fikk vektet ned longposisjonene før den første skrellen, og mer har gått ut på automatisk stopploss.

 

På skikkelige billigsalgsdager (som da TOM var i 39 nå sist) handlet jeg kraftig i out of the money-caller

 

Nå blir spørsmålet når de bør selges...Velger vel normalt å lempe ut litt etterhvert på vei opp..

 

Konklusjon: Jeg tror det blir ustabilt framover, med dels kraftige kurssvingninger...Finner man da "rytmen" er det heftige gevinster å hente i opsjoner og warranter både putter og caller...kommer man "motstrøms" er det imidlertid tilsvarende mye å tape.

 

Lykke til alle :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Oslobörsen säger ja till OMX frieri

 

 

2005-10-25: Martin Blomgren - DI

 

Börsägarbolaget OMX ser ut att få gehör för sitt frieri till Oslobörsen.

Sedan OMX presenterat sin nordiska börslista öppnar Oslobörsen nu för en dialog om ett inträde i börsgemenskapen.

"Det finns ett intresse från OMX att vi kommer med. Listan skulle bli bättre om alla är med, exempelvis skulle energisektorn bli mer slagkraftig.

 

Vi kommer säkerligen att ha en dialog med OMX-börserna den närmaste tiden kring dessa frågor", säger Sven Arild Andersen, börsdirektör på Oslobörsen.

 

För knappt en månad sedan presenterade OMX förslaget till en gemensam nordisk börslista för Sverige, Finland och Danmark.

 

Oslobörsen skulle komplettera listan med bolag inom olje och offshoresektorn, men står alltså tills vidare utanför den nordiska börsklubben.

 

OMX vill ha med Oslobörsen och pressar enligt uppgifter till DI på för att få in norrmännen i samarbetet. Enligt källorna är Oslobörsen sannolikt med i superbörsen inom ett och ett halvt år.

 

"Det skulle finnas många fördelar med att ha med Oslobörsen och det är ingen hemlighet att de skulle vara hjärtligt välkomna. OMX-listan är ett steg i den riktningen och genom de handelsavtal vi redan har finns en plattform", säger Jenny Rosberg, chef för svenska aktiemarknaden på OMX.

 

Sven Arild Andersen är positiv till OMX initiativ med en gemensam nordisk lista och några ägarrelaterade hinder för att Oslobörsen ska delta ser han inte. Om och i så fall när Oslobörsen kan finnas med på en nordisk lista vill han dock inte spekulera i.

 

Och skulle pusselbitarna inte falla på plats står Oslobörsen inte och faller med det.

 

"Det finns alltid risker med att stå utanför men det innebär också större frihet och vi ser inte att det här innebär några direkta svårigheter för oss. Vi har redan ett samarbete inom Norex som vi precis förlängt och det är en viktig pelare i vår nordiska operation", säger han.

 

Det förslag som OMX har lagt fram är att OMX-listan införs i Stockholm, Helsingfors och Köpenhamn från mitten av 2006. De knappt 600 bolagen kommer att presenteras efter börsvärde och branschtillhörighet och listan ersätter de nuvarande regionala listindelningarna.

 

 

 

----

Link to comment
Share on other sites

Hei Mr PW

 

Største short posisjonene er i Yara og NHY, og litt i STL. Har holdt igjen litt på shortingen i STL til 3Q-tallene er offentliggjort på mandag. Jeg vil nok vekte meg opp ytterligere i Shortposisjon på STL i løpet av mandagen.

 

Så jeg tar hintet ditt, og har tenkt tanken selv og lagt short-strategien deretter.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...