Jump to content

TOM - En verden av muligheter


Pirelli

Recommended Posts

Tror nok vi snakker litt forbi hverandre. De betaler ikke dobbelt, det som i praksis skjer er at Tomra betaler sine regninger på utviklingen som vanlig.

 

Men: på regnskapet ser det ut som de får regningene gratis (føres opp under 'intangible assets'), og betaler disse over forventet levealder. Hadde Tomra ført regnskap for perioden 2001-2004 igjen hadde ikke de 60 mill. som hittil er betalt blitt ført opp, men man hadde ført opp 1/10 eller 1/20 eller noe slikt hvert år. Vi merker dette på regnskapet under operating expenses og på balansen som en minkende intangible assets.

 

 

Dette er altså kun på regnskapet, og vi ser her et godt eksempel på at regnskap ikke alltid gjenspeiler de faktiske utgiftene i et selskap. Et annet eksempel kan vi ta dersom Tomra kjøper en fabrikk:

 

La oss si Tomra kjøper en fabrikk til NOK 100 mill og forventer denne skal fungere i 30 år. Da vil de måtte punge ut 100 mill til selgeren på flekken, men regnskapet vil kun vise en økning i fixed assets, som nedprises (depriciation & amortizations) med 3,3 mill per år. I og for seg greit nok, da Tomra har masse cash.

 

Hadde de ikke hatt cash måtte de ha tatt opp lån, selv om man på regnskapet bare betaler 3,3 mill i året.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 502
  • Created
  • Last Reply

Hmm... Lurer på om vi snakker forbi hverandre, ja. Tror det går på fra hvilket tidspunkt de nye reglene for regnskapsføring har virkning. ALtså om det er 110 eller 50 mill som skal periodiseres.

 

Vi er i alle fall enige om at ikke alt føres opp for Q1. :unsure:

Link to comment
Share on other sites

USA:

RASK SAKSGANG VENTET I TENNESSEE FOR NY PANTELOV

 

Saksgangen i den mulige "nye pantestaten" Tennessee ser ut til å gå raskere enn ventet.

 

Først så det ut til at saken først skulle behandles i Senates komiteer, før komiteene i "The House of Representatives" deretter skulle se på saken.

 

Men ifølge nyhetsartikkelen under, skal komiteene i begge kammerne behandle saken "i de nærmeste uker".

 

 

The bill goes before committees in both the Senate and the House in the next couple of weeks.

 

http://www.newschannel5.com/content/news/10236.asp

Link to comment
Share on other sites

Some indicators (updated 08.04., 00:45):

 

Price: 28.90, 2.12%

 

BollingerBands_20/2.0: Boll+=30.28, Boll-=27.48

difference: 2.82

difference change: -0.12, bullish?

The smaller the difference, the more probable is the break out of a (more or less) sideways movement

A small difference often is bullish

If the price ("close"!!!) touches or breaks Boll+, it's often seen as a trigger to sell - and opposite

 

ParabSAR_0.02/0.02/0.2: 30.02

"red" the 6. day

change: -0.09

"green" means: buy/hold, "red" sell

 

RSI_14: 48.46

change: +4.61

Critical lines: 30 (=oversold) / 70 (=overbought)

 

Momentum_12: 0.0

change: +0.50

Critical line is 0

The more it's under/over 0, the more it's oversold/overbought

But also: the more it's under/over 0, the stronger the down-/up-trend

 

MACD_12/26/9: +0.045

change: +0.015

Critical line: 0

The more it's under/over 0, the stronger the down-/up-trend

On 18.02, MACD has been -0.763

 

Stochastic_14/3/5: +3.22

change: +7.78

Stochastic > 0 is bullish and opposite

 

DI_14 (a measure of the strength of the trend): -5

change: +1

The higher DI_14 > 0, the stronger is a bullish trend - and opposite

18.02.: -42

 

MoneyFlow_21: +0.228

change: +0.047

18.02.: -0,43

It's an indicator of selling or buying pressure: the more it's under 0, the higher is the selling pressure

 

Aroon_14: -28.57

change: +/-0.0

Aroon > 0 or Aroon rising is bullish and opposite

The nearer Aroon comes to +100, the more bullish is it

Aroon

If changing is growing (+ or -), the existing trend is strengthening - and opposite

If changing is 0 or near 0, Aroon indicates a sideways-movement

 

Volume today (VT): 2024k

change: +656k, +48%

Volume average 50 days (VA50): 2290k

Percentage VT of VA50: 88.38%, +29.16%

Rising prices at rising volume is bullish

Rising prices at high volume is bullish

Volume is high, if it's over or near VA50

 

Next target: "motstanden" at MA10: 28.82 (has still to be confirmed!)

 

MA10: 28.82 (+0.02)

MA50: 29.75 (-0.05)

MA100: 30.18 (-0.03)

MA200: 30.69 (-0.02)

Crossing of rising MA10 and MA50 would be a trigger.

 

Next "normal motstanden": 28.50/28.90 (has still to be confirmed!)

Next support: 28.40/28.60

 

No technical indicator can represent the real fundamental situation.

Technical indicators can represent the current tone. They are rather good instruments for short-term decisions. They're totally worthless for long-term decisions.

They all will be waste paper in the moment, when real (good or bad) fundamentals will occur.

Link to comment
Share on other sites

Megler netto handel TOM fra og med 18.03.2005 t.o.m 07.04.2005

 

 

FS 1787

AB 898

ESO 811

PA 618

MSI 165

TER 142

SO 95

MLI 76

DDB 74

ORS 52

NO 42

CDV 40

CSA 24

FIP 25

SBN 4

TTL 4

 

LBI -37

NON -38

KNO -57

FT -74

ND -74

DBL -92

HA -146

NTF -157

DRS -188

FO -314

ASC -706

DNM -1029

Link to comment
Share on other sites

Kjøpssignal utløses ?

 

Bryter aksjen gjennom 29,00 og det kommer volum, har vi fått et kjøpssignal som bør kunne løfte aksjen til over 30 i det korte bildet. Men fortsatt er vi ikke gjennom motstanden, og volumet er fortsatt lavt.

 

 

Chart oppdatert kl. 12.37

fredagTOM.gif

Link to comment
Share on other sites

Megler netto handel TOM fra og med 18.03.2005 t.o.m 07.04.2005

FS 1787

AB 898

ESO 811

PA 618

MSI 165

TER 142

SO 95

MLI 76

DDB 74

ORS 52

NO 42

CDV 40

CSA 24

FIP 25

SBN 4

TTL 4

 

LBI -37

NON -38

KNO -57

FT -74

ND -74

DBL -92

HA -146

NTF -157

DRS -188

FO -314

ASC -706

DNM -1029

 

CA har vel solgt så mye at de får en egen liste ? :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Taktikkens verden...

 

Carnegie inntar en negativ holdning til TOM i den hensikt å "fri" til de aksjonærene som skal selge noen aksjer, og samtidig vise andre meglerhus at de kan bruke Carnegie i salgsøyemed, uten at kursen påvirkes mer enn nødvendig.

 

Når noen ønsker å kjøpe går de til First som er mest positiv og så de som ønsker å selge går til Carnegie pga at de er mest negativ.

 

Aksjonærer tenker slik, fondsforvaltere tenker slik og meglerhusene seg imellom tenker slik. Det skaper unødig spekulasjon i aksjen dersom noen som har opplest og vedtatt at de er positive til aksjen begynner å storselge. Da bruker de heller Carnegie.

 

Dette er rett og slett et spill for å skjule sine intensjoner best mulig, og "alle ligger med alle" i en slik setting. Hva de sier og mener er ofte et spill for galleriet, og så gjør de disposisjoner på tvers og langsetter gjennom andre kanaler slik det passer best til enhver situasjon.

 

Så at Carnegie er negative til TOM handler mer om ønsket om kurtasjekroner enn å vise sin analytiske kapasitet. Corporate-hus lever kun av kurtasje, og sier og gjør hva som helst for å få mest mulig av dette. Det handler jo til syvende og sist om å tjene mest mulig penger og lure andre til å kjøpe dyrt det man selv har kjøpt billig?

 

Så les mellom linjene hva som står i mediene. Det er kun et spill for galleriet. Disposisjonene kan bli på tvers av hva de sier de mener.

Link to comment
Share on other sites

RoRu

 

Er det ikke rett og slett mulig at CA helt enkelt faktisk mener at TOM ikke er verdt dagens kurs mens FIRST derimot mener det motsatte uten at vi trenger å danne spekulasjoner om at CA egentlig er positive til TOM men vil tjene kurtage. Det må være mulig å innse at det faktisk er mennesker som er negative til aksjen?

Link to comment
Share on other sites

Ingen noenlunde oppegående analytikere kan mene noe sånt basert på det fundamentale i Tomra. Da må de være komplette duster etter min mening !

Men det er nå bare min mening og er nok ikke representativt for forumet B)

RoRu

 

Er det ikke rett og slett mulig at CA helt enkelt faktisk mener at TOM ikke er verdt dagens kurs mens FIRST derimot mener det motsatte uten at vi trenger å danne spekulasjoner om at CA egentlig er positive til TOM men vil tjene kurtage. Det må være mulig å innse at det faktisk er mennesker som er negative til aksjen?

Link to comment
Share on other sites

afbruker

 

Jeg sier ikke at det ER slik med TOM, men at man bør være obs på at det KAN VÆRE slik, for dette spillet foregår ganske ofte. Og grunnen til at jeg tror Carnegie "spiller" denne gang er fordi deres siste analyse rett og slett er et elendig stykke arbeid og laget for å skape tidligere nevnte inntrykk i markedet. Meglerbransjen er vel den mest prostituerte bransjen jeg vet om, og man handler titt og ofte seg imellom for å skjule sine intensjoner. Det finnes naturlig nok en god del flinke folk der ute blant meglerne og analytikerkorpset, men det finnes definitivt en hel haug med cowboyer der også som sier og gjør hva som helst for å tjene mest mulig kurtasje...

Link to comment
Share on other sites

Vel..

 

Tomra har ikke levert vekst på flere år. Det som har havnet på bunnlinjen har falt og falt siste årene selv om topplinjen har holdt seg grunnet marginskvis. Tomras markedsandel har falt fra 95% til 80%(70% ved Q2 04).. Selv om Tyskland, England og Japan ligger an til å kunne øke veksten betraktelig, så er hvertfall England og Japan på ett såpass tidlig stadium at det ikke er egnet til å ta inn i noe analyse enda. Tror folk vil vil bli overrasket på Q1 at det fortsatt er betydelig vei før det blir noe levering i Japan. Virker som flere mener ordrene skal komme rett etter pilotene. Tomra skriver selv forøvrig at 2005 blir ett år hvor de skal prøve å fullføre pilotene i England og Japan! Ikke ett ord om levering enda....

 

Uansett, overnevnte fakta om firmaet tilsier at det ikke er ett selskap som fortjener en PE på 37? Fall i marginer, markedsandel og null vekst på flere år.. Men potensiale fremover mot andre halvdel av 2005 og ut i 2006 ligger der. Aksjemarkedet skjer sjeldent lenger enn høna sparker og derfor vil kanskje ikke ting begynne å prises inn før andre halvår - tyske ordrer kan forandre det hele.

Link to comment
Share on other sites

Det er jo fremtiden vi snakker om, så det er klart at det finns forskjellige syn på den... Nå må vi passe oss for ikke å bli for hjernevasket i vår positivitet, det fins skjær i sjøen fremover - jeg syns jeg ser antydning til ett kjempeskjær i horisonten (merket på kartet sier Q105).

 

CA ligger muligens feil i aksjen, det vil fremtiden vise. Jeg må tilstå at ingenting hadde gledet meg mer :lol:

Link to comment
Share on other sites

Tomra skriver selv forøvrig at  2005 blir ett år hvor de skal prøve å fullføre pilotene i England og Japan! Ikke ett ord om levering enda....

 

Hei afbruker.

Mener da at Tomra selv har påpekt at en vellykket pilot i Japan medfører betydelig utrulling i 2005?

Får ikke sjekket opp dette på jobb nå, men noen andre kan sikkert finne dette?

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke huske det utsagnet skrevet noe sted.. Vil tippe levering til japan kan komme i andre halvår. Andre halvår av 05, og hele 06 kan bli ett kanonår for firmaet. Teknikern kan treffe med 100kr aksjen, men han er ett år for tidlig ute.. 100kr aksjen kanskje jul 2006 skulle jeg tippe noe. Gitt da at alt klaffer(Tyskland med 80% markedsandel, og england/japan), og vi i tillegg får panteutvidelser i USA.

 

Det kan nevnes forøvrig at det fra analytikerfronten IKKE forventes at de panteutvidelsene som ligger i emmingen i USA vil slå igjennom pga for mange som er imot det!

Link to comment
Share on other sites

Nuvel. Sannheten ligger vel et sted i området.

 

Det var omsetningsvekst i 2004 i forhold til 2003. 2% omtrent var det vel.

 

Tomra skriver vel om utrulling både når det gjelder Japan og England og har omtalt dette på kvartalspresentasjoner. Uten at de har sagt det skjer 14. juni eller 21. oktober eller 7. februar for den saks skyld.

Link to comment
Share on other sites

Det kan nevnes forøvrig at det fra analytikerfronten IKKE forventes at de panteutvidelsene som ligger i emmingen i USA vil slå igjennom pga for mange som er imot det!

 

 

Hei AF-bruker

 

Akkurat det utsagnet over er bare tull. For jeg kan garantere deg, at er det noe den norske meglerstand IKKE har peiling på, så er det de politiske prossessene i USA. Det er meg som har gravd frem sakene for pressen her i Norge om panteutvidelser i Tennessee, Massachusetts og Michigan. Jeg har tipset pressen (Imarkedet og hegnar), og på den måten har norske analytikere fått vite at det var slike prosesser. De visste det ikke engang, det vet jeg. For jeg får daglig mail fra forskjellige analytikere som ber meg om info om prosessene i USA.

 

Så hva norske analytikere forventer eller ikke forventer om panteutvidelser i USA, er uinteressant. De har ikke peiling på det. Og akkurat det vet jeg. Spør hvilken megler du vil om detaljer rundt disse prosessene. Jeg tror ikke du finne en eneste en som har detalj kunnskap om akkurat dette.

Link to comment
Share on other sites

afbruker

 

Jeg skal hverken være bastant ene eller andre veien, men jeg må bare få si at når du sier "100 kr aksjen dersom FULL KLAFF både i Tyskland, England og Japan, I TILLEGG til USA...."

 

Vel vel, jeg skal ikke bruke så mange ord på å arrestere deg på den, men dersom vi får FULL KLAFF slik du fordrer her for at kursen skal bli 100, tyder det på at du ikke har særlig peiling på hvor stort potensialet egentlig er. Får vi FULL KLAFF, vil kursen være høyt over 100. Tenk bare på synergiene man også får hvis det blir full klaff i disse markedene.

 

Jeg synes argumentasjonen din er iferd med å bli litt tynn og famlende.

Link to comment
Share on other sites

For ordens skuld står dette i årsrapporten om Japan:

 

In Japan, TOMRA has extended the testing of an outdoor recycling center in the Tokyo/Yokohama area, basded on RVM technology. The pilot is being run together with Sumito Corporation, which is a leading Japanese industrial conglomerate with over USD 16 billion in annual revenue. The pilot is scheduled to run through the first quarter 2005. A successful conclusion to this test could lead to a partnership with Sumitomo wherby the aim is to establish a base for further expansion in Japan.

 

Sitat frå side 9.

Link to comment
Share on other sites

TOM - GENERALFORSAMLING / ANNUAL SHAREHOLDERS` MEETING

08.04.2005 13:58

 

Det vises til punkt 5 i vedlegg til innkalling til ordinær

generalforsamling.

 

For ordens skyld presiseres det at utbytte vil bli utbetalt

aksjonærer per 19. april 2005, i henhold til VPS-registeret

når handler til og med 19. april 2005 er registrert.

Aksjene vil altså bli handlet ex-utbytte fra og med 20.

april 2005.

Link to comment
Share on other sites

Roru..

 

Selv per dagens kurs, 29kr så er PE'en altfor høy uten en relativt høy omsetningsvekst som trolig Tyskland vil gi. Det skal svært mye til for at Tomra skal kunne forsvare en kurs på 100kr aksjen. Mer enn Tyskland må klaffe... ESI opererer med 32kr aksjen med Tyskland, ASC 35, First 45, Terra 38. Får du 100kr aksjen i 2006 skal du være fornøyd mener nå jeg. Hvis vi velger å stole på disse tallene istedenfor å hele tiden snakke om en bakenforliggende konspirasjon, så spørs det om England og Japan til sammen er verdt 60-70kr? ...Derfor mener jeg, at det meste må klaffe i tillegg til utvidelser i USA for å trekke aksjen i 100kr. Det vil heller neppe skje i år, men Teknikern kan treffe ett år senere. Jul 2006.... Men tro hva du vil:)

 

Dok

 

ja... Det står lite i den setningen som tyder på ordrer allerede fra første/andre kvartal 05 fra Japan som det innsinueres her.

Link to comment
Share on other sites

Går fortere i USA

 

Tomra: Delstat i USA får fart på lovforslag om pant.

 

 

Artikkel av: Odd Steinar Parr (8.4.05 14:25)

 

 

Relaterte artikler Se aksjeticker

- Lover bra for Tomra? - - Kjøp Tomra

- 18 anbefalte aksjer - De hotteste aksjetipsene

- TOM

 

 

 

 

Markedet venter spent på hva som skjer i Tyskland.

 

Samtidig kan Tomra registrere fortgang i den politiske prosessen i Tennessee, som nå kan bli den 12. staten med pant i USA.

 

Ifølge newschannel5.com ser saksgangen ut til å gå raskere enn det som først var ventet. Saken skal behandles i begge statens kamre i de nærmeste uker, heter det. Det vil si både Senatet og Representantenes Hus.

 

Det er ifølge kanalen den lokale miljøgrupperingen Scenic Tennessee som har tatt initiativet til lovforslaget, som vil legge pant på fem cent til all drikke kjøpt i glass, plastflasker eller aluminiumsbokser.

Link to comment
Share on other sites

afbruker:

Hvordan var P/E når kursen var 200?

Som du sikker skjønner, er marked og psykologi ting du får ta med...

:P

Hvilken TA tror du holder når ordre ruller inn?

Men tiden vil vise, det er jo mye annet å investere i!

Noen har valgt TOM og da har man forhåpentligvis gjort seg visse betraktninger/vurderinger i forkant.....

Link to comment
Share on other sites

hehe.. Northern

 

Jeg vet ikke hvordan dere på forumet tenker, men jeg baserer IKKE mine kursmål på psykologi. PE og vekstutsikter, thats it.

 

Jeg kan nevne at den gang Tomra stod i 200, så var også børsklimaet ett helt annet. Nasdaq i 5000, IT boble, positive tendenser og gode tider generelt.

 

Englang og Japan kan på sikt gi god vekst, men dette potensiale vil ikke bli tatt ut i 2006, og det at Tomra kommer til å gå over 100 innen den tid er helt uaktuelt. Men er man heldig kan man treffe med det. 100 i løpet av året er noe som ikke blir tilfelle...

 

Er det noen her som har forestilt seg at man 5 April 05 etter pant ble ordnet 15 oktober 04, skulle ha ett meget svakt Q1 foran seg og kursen skulle ståd i 28kr? :) Tenk litt på det...

 

De som kjøpte Tomra har vel gjort sine vurderinger. Men de som kjøpte for 1,5 år siden kunne nesten ikke ha gjort ett dårligere kjøp på OSE. Har vel neppe ført til kåring som årets Stockpicker hvertfall :-D

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...