Jump to content

TOM - En verden av muligheter


Pirelli

Recommended Posts

Zoonic:

Takker for svar. Er på alle måter enig med deg, men er kanskje litt mer nervøs?

 

Jeg ramlet over Investech når jeg skummet gjennom dnbnors aksjeside. Tittet på TOM og så en meget negativ TA der. Noen som har hele analysen? Eller noen som vil legge ut en tilsvarende? Jeg er ikke flink med TA, men har forsøkt litt selv. Der er jeg kommet frem til det motsatte av Investtech! Hadde vært veldig gøy om noen ville legge ut egne TA’er. Jeg tror min blir liggende i skuffen sammen med tegninger fra barndommen :unsure:

 

MVH

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 502
  • Created
  • Last Reply

Her er noe av det jeg fikk fra First idag. Forventer et svakt q1, med et resultat på rundt 16 mill.

 

Nå har ikke jeg nok info om dette er "så galt" spådd, men jeg vet at First og DNB traff rimelig bra i Q4 04. De mener også at omsettningen vil øke 1 milliard i 05, til ca. 3,5 milliarder. Får de rett i det, vil det opplagt gjennspeile seg i kursen.

 

Mange her inne tror kanskje det vil øke enda mere, men å være litt nøkterne kan nok være på sin plass.

 

Men, for all del, det kan bli mer, men da skal veldig mye klaffe, etter min mening.

 

OKI!

 

:)

 

 

Earnings preview

1q05 report due 19. April

Tomra

Other Industries

Buy

Share price : 28,50

Target price : 45,00

11.04.2005

A weak quarter as warned

Tomra will report a weak 1q05

RVM sales are clearly lower in the beginning of 2005 than in the beginning of 2004, mainly due to the lack of a COOP order in 2005. The newly acquired TiTech and Orwak have a very skewed seasonality, and we expect a loss from these newly acquired recycling operations.

 

:huh:

 

Strong outlook for Germany, but probably no news now

We anticipate that the security system will be formally selected in April, but probably not in time for the 1q05 report. We anticipate significant orders in June. We expect that Tomra will capture 70% of a very large RVM market and secure strong operating margins.

 

Core operations alone justify valuation

It is our firm opinion that the core operations of Tomra are healthy. The currently low reported profitability includes significant expansion costs as well as negative up-front effects of the anticipated large German market. Thus, the current share price reflects only the inherent value of the core operations. As we believe in success in Germany, and a decent chance for growth in new markets, the Tomra share is a very attractive investment.

Tomra will report a very weak 1q05

We expect Tomra to report only NOK 16 million in EBIT and NOK 0,06 in EPS for the first quarter this year. The EBIT should be compared to the NOK 42 million IFRS figure for 1q04. The reason for the decline is mainly the large COOP order that positively impacted 1q04. Also, we anticipate that the new recycling businesses of TiTech and Orwak have a pronounced seasonality pattern with weak performance in the first quarter. Californian operations have improved, but investments in TRC are increased.

 

:blink:

 

Quarterly Operating profit in reported segments

Low reported profitability, but decent core profitability

The reported operating performance in Tomra has declined. Two main reasons for this decline have been the efforts to develop a new non-deposit business as well as the up front effects of the new German non-refillable market.

• Expenses for expansion are booked at NOK 75 million. Tomra has incurred costs to develop the TRC and run pilots in UK and Japan, as well as some other business development initiatives in new product-markets. Unless these initiatives results in attractive operations, the investments will have to be terminated.

• German “one-way Costs” are ca NOK 85 million. In addition to NOK 15 million in booked preparation costs, Tomra has been hit by a new competitive intensity, reducing the average RVM prices in Europe by 10%. Unless the German market booms, as all RVM operators apparently expect, the competitive intensity will revert to the advantage of Tomra.

We assert that these two efforts will lead to profitable operations, or at least revert to zero costs. Thus it is our firm opinion that the investor should be very considerate when deriving a valuation from the current reported profitability. Profitability from Core operations, which could be continued without any expansion, nor the German one-way market, is probably above NOK 350 million a year. In our opinion this justifies a value in the range of NOK 25 to NOK 30 per share.

Strong outlook for Germany

The Bundesdruckerei/Tomra security system will probably be formally selected this month, opening for significant RVM orders in June. We anticipate that Tomra will capture the lion’s share of a large market, and that Tomra will achieve strong operating margins.

Decent outlook for Japan and eventually UK

The pilot testing in Japan has concluded, and we might get some indications regarding the next steps, but we cannot expect any firm agreement with Sumitomo yet. In UK the pilot testing continues, and the announced five remaining pilots will be installed in 2q05.

-12M Share price target 45,00

Recommendation Buy

Note: Segmentation profitability until 2002 is based on our estimates. 2004 figures are according to IFRS

* Recurring EPS is EPS excluding gains/losses on equities/forex, before asset writedowns, before depreciation of Goodwill and after full tax

Share ownership:

st.no

 

:lol:

Link to comment
Share on other sites

T.A på TOM er ikke relevant nå som nyhetene kommer som perler på en snor.

Velger du å følge T.A blir det kortsiktig...

T.A klarer aldri å varsle når kontraktene kommer, det gjør nyhetene !

Tipper Q1 blir som "forventet" av meglerhusene men det avhenger av hvilke forventninger de egentlig har.

De vil for enhver pris ha kursen ned så lenge det fundamentale er o.k og fremtiden ser lys ut.

Det vil jo jeg og B)

Det er derfor jeg følger med i hva som skjer, jeg er m.a.o altså ikke blind for det som skjer !

 

Til nå har analytikerne på A.F hatt rett hele veien , problemet har vært at markedet ikke har forstått det (elelr ikke vil forstå det ).

Tidsperspektivet var kanskje litt kort men hva gjør vel det når fremtiden bare blir enda bedre (slik ser det ut nå).

For 2 år siden pratet vi bare om Tyskland, nå er det hele verden !

Link to comment
Share on other sites

Klippet fra Repant sin årsrapport:

Utsiktene for 2005

Salget i begynnelsen av 2005 er relativt svakt, men tilbudsmengden øker sterkt og

det forventes derfor markant økning i salget fremover.

Repant har hatt en enorm respons etter presentasjonen på Euroshop i Tyskland, og

forventer med bakgrunn i tilbudsmenge og etterspørsel en betydelig

omsetningsøkning i det tyske markedet.

Link to comment
Share on other sites

Dette er jeg helt enig i Tandy!

 

 

Å bruke TA vedrørende TOM nå, blir etter mitt skjønn galt. Sikkert flere meninger om det.

 

Har f.eks sett litt nærmere på Invesetch og deres TA. Hadde man fulgt deres anbefalinger i det siste halvåret hadde man nok vært rimelig blakk.

 

Mitt hovedsyn med aksjehandel er å forsøke å ha et så helt bilde som mulig og være fleksibel.

 

Med dette mener jeg ikke at TA, ikke er viktig, for all del! Det er et viktig hjelpemiddel i mange sammenheng, men lite viktig med Tomra i disse dager.

Link to comment
Share on other sites

Flott å se FS sitt syn på 1Q og videre. Kan ikke si meg mer enig! DNBNOR har et tre måneders kursmål på 35, men noe 1Q estimat fra dem, har jeg ikke sett ennå. Skal de nå målet sitt er det opplagt at vi må få en kontrakt snart.

Profitability from Core operations, which could be continued without any expansion, nor the German one-way market, is probably above NOK 350 million a year. In our opinion this justifies a value in the range of NOK 25 to NOK 30 per share.

Det er faktisk nesten nøyaktig det samme som Skagenfondene sier. Tror bare de hadde et kursintervall fra 26-29, men det er jo tilnærmet identisk med FS.

 

En ting jeg lurte på.

 

The pilot testing in Japan has concluded, and we might get some indications regarding the next steps, but we cannot expect any firm agreement with Sumitomo yet.

Hvorfor ikke egentlig?

 

Når det gjelder TA, er det uansett magi for meg. Mener fenomenet kan betraktes like usannsynlig som bigbang, religion etc. At det stemmer så ofte som det gjør er enda mer skremmende.

 

Tandy:

Alle aksjer styres av en kombinasjon av psykologi, nyheter og fremtidsutsikter. TA inneholder alle disse parameterne, og det virker ofte. Hvorfor ikke i TOM? Langsiktig blir alltid signalene brutt av et nytt signal. Og det er vel det signalet du venter på? Kontrakten? For den sier TA lite om, men merkelig nok lå 4Q å lurte i en negativ teknisk utvikling. Er dette tilfelle nå også? Det er nettopp derfor jeg ønsker noen tekniske betraktninger.

 

MVH

Link to comment
Share on other sites

Repant har hatt en enorm respons etter presentasjonen på Euroshop i Tyskland

 

Skulle likt å vite mer om hva de legger i en enorm respons. Det burde være naturlig å anta at Tomra ikke ble forvist til skyggenes dal under Euroshop, men at de fikk minst like mye respons, sett i forhold til deres markedsandeler.

 

Analytikerne har uttalt at salget til Orwak og Titech er meget sesong variabelt, og at vi kan forvente oss et negativt resultat. Er det noen som har fulgt disse to selskapene i mediene. Har søkt litt selv, uten at det har gitt noe resultater av interesse.

 

Har en kontakt hos en av underleverandørene til Tomra. Foreløpig har det ikke vært noe større aktivitet, hverken fra eller til. Så analytikernes estimater kan godt stemme.

 

Her er mine estimater for Q1 (Orwak er ikke tatt med)

 

Nord - Amerika 312

Europa 245

Non-Deposit markets 150

Totalt 707

 

 

Salg/lease 255

Service 110

Recycling center/collection centers 110

Material handling 215

Adm & Promotion 17

Totalt 707

Link to comment
Share on other sites

Tesco

Storbritannias største supermarkedkjede, Tesco, fikk et overskudd på 24,2 milliarder kroner i året frem til februar.

 

Tesco var tidligere mest kjent for rimelige matvarer, men selger nå også store mengder helse- og skjønnhetsprodukter, DVD-er og CD-er. Selskapet har 1.252 butikker i Storbritannia og 586 i andre land, og tar sikte på å ansette 25.000 nye medarbeidere i 2005.

 

Aftenposten - Tesco

 

Tesco har ihvertfall tilstrekkelig med penger for å bevare sin miljøprofil, samt betale for sine investeringer i TRC. At det skal plasseres ut 1252 TRC i forbindelse med Tesco butikker er nok litt i overkant, men det gir en pekepin på at Tesco er den beste testkaninen Tomra kunne ha i England.

Link to comment
Share on other sites

Meglerandeler idag sålangt:

 

Megler Volum Verdi

ND 42 721 1 212 682

CA 28 400 809 400

NON 24 790 702 961

NTF 20 400 578 580

KNO 20 000 566 000

MSI 13 600 386 060

DDB 10 800 307 910

LBI 10 439 296 742

FT 3 200 90 720

SBN 1 750 49 525

DBL 800 22 780

TER 600 17 040

DRS

ESO -200 -5 680

CSA -600 -17 040

FIP -1 400 -39 760

SO -2 000 -56 600

ASC -3 200 -91 900

AB -4 000 -113 200

FS -24 400 -690 440

DNM -25 700 -728 540

CDV -116 000 -3 297 240

Link to comment
Share on other sites

To all those who are asking for TA

 

If you look at my daily little column "Some Indicators", you'll find all numbers you need for TA. You can write it into a table or a diagram, to make visable the development.

Sorry - I cannot do this here. I've two reasons:

 

1. I don't know how to post pictures here in the forum.

2. Even I myself don't HAVE a computer-like picture. For my own purpuses, I'm collecting the data (published in that column) from several sources - and write them down on a paper diagram (a procedure which is much quicker than writing it into a computer program: I just mark the new data - and make a line to "yesterday").

 

Often the data in the column "Some Indicators" are contradictory. This fact demonstrates very clearly, that TA very seldom gives clear and consistent answers - and if it does, you'll have seen that without all TA long time earlier yourself.....

Link to comment
Share on other sites

Hi chercheur

Tnx fr your excellent T.A,s , they are really good indicators in the short term analysis from day to day and week to week

 

I linked a picture from Yahoo to illustrate how the TREND is right now.

As You may see we are again at the "bottom" of these jumps just beneath 20 days MACD.

 

It looks technically like we should up and test the break of 20 days MACD again

 

What do You think ?

 

link

Link to comment
Share on other sites

Fint om du leser tilbake og ser hva du egentlig skriver om en times tid når du kanskje har roet deg litt ned, TeeWeef.

 

Jeg tror nok First bommer litt med å forutsi Q1-tall, da det virker som de har regnet inn større investeringer i TRC-segmentet. Slik jeg har skrevet lenger ned tror jeg dette ikke vil slå inn som engangskostnader med IFRS-føringen, men avskrives over en lengre periode. Selve resultatet vil jeg ikke uttale meg om, tar meg ikke tid til å prøve å finne ut hvordan dette kan gå. NY-ordre bør være minst 50% fylt i Q1, men det er godt mulig de har rett ang. TiTech og Orwak.

 

Som på Q4 er det mest spennende om det kommer uttalelser om Japan, Tyskland og England som konkretiserer utviklingen mer.

Link to comment
Share on other sites

Ja, Vegard, får da håpe at de tar feil! At tallene blir bedre, mye bedre også. :)

(hvem er TeeWeef forresten?)

 

Det som er bra, er at markedet har lave forventninger. Har bladd litt i historikken og ser at f.eks. DNM og First hadde mye rett i sine estimater i 04(begge bommet noe på q4, de lå ca 7-10%+).

 

 

 

First forventer pre-tax profit på 22 mill i Q1, oms. 646 mill.

 

63 mill Q2 " 709 mill

 

182 mill Q3 " 1.183 mill

 

211 mill Q4 " 1.197 mill

===================================================

 

Pre-tax profit 05 478 mil " 3.735 mill omsetning

 

Om First har tatt høyde for det nye IFRS systemet, vet jeg ikke.

 

Men, om det skulle gå slik, så vil aksjen stige godt på dette! Men, om mye klaffer kan det gå enda bedre. :rolleyes:

 

Den som har lever, får se! :D

 

(slet litt med å få inn formatet til First, derfor ser dette litt snodig og amatørmessig ut) :(

Link to comment
Share on other sites

Såvidt jeg skjønte tok Mo nicket TeeWeef da han ble sperret ute av Ståle mens han raste over Tomra og Tekniker'n. Slik jeg kjenner Mo er han en kjernekar, og jeg regner med han ser hvor dumt det blir med slik posting når han har roet seg ned. Antar TeeWeef og alle innlegg er slettet nå, men det lå et innlegg fra TeeWeef rett før mitt siste innlegg.

 

Angående IFRS er det ikke alle som deler mitt syn på R&D-kostnader, Einar Strømstad i First Securities mener hardnakket at TRC-utgifter vil svekke Q1, og da er det også godt mulig han har rett i det. Men slik jeg tolker pressemeldingen 18/3 skal det ikke være slik.

 

Om en uke har vi fasiten, og jeg har ingen planer om å endre min aksjeposisjon innen den tid uansett. :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Et lite simpelt ? til Tomra fansen? :D

 

Når tid var det den nye sjefen skulle overta sjefs`stolen i Tomra? :unsure:

 

Ellers er jeg veldig glad at ikke aksje konken for denne uken har blitt oppdatert, hvis dere skjønner. :lol:

 

Men hva skjer på Nasdaq i kveld, rett fra -1,10% og rett til 0 blank på få minutter? :o

Link to comment
Share on other sites

Jada, her har vi den nye Tomrasjefen!

Måtte han dobble aksjekursen innen 01.08.05!!

 

Man kan vel regne med at den mannen gjør noen kraftige innside kjøp, siden han er "forelsket" i Tomra allerede. :) Hvis ikke blir jeg grinat på han. :angry:

Link to comment
Share on other sites

Leste litt i gamle aftenposten artikler angående sjefsbytte i TOM.

 

Markedet reagerer positivt på sjefsbyttet. Aksjen er opp ca 1,9 prosent tidlig på dagen.

 

- Har du rukket å kjøpe noen aksjer i Tomra ennå?

- Nei. Jeg må nok lære litt mer om dette først. Om jeg skal eie aksjer i Tomra får tiden vise, sier han.

 

Tror nok innsidehandler lar vente på seg. Engelsken på 1Q ligger iallefall ann til å bli TOMs beste noensinne! :mellow:

Link to comment
Share on other sites

Jeg husker at når Skarholt ble annonsert som sjef at de nevnte Bravida som tidligere arbeidsgiver osv. Men det jeg ikke skjønner er jo at mens han var Adm. Direktør så gikk jo ikke akkurat Bravida særlig bra? Jeg jobbet i Bravida på daværende tidspunkt og IKT avd. der ble jo pulverisert.. eneste som faktisk er igjen av Bravida er jo elektro og geo avd.

 

På tidspunktet når Skarholt jobbet så var det store planer om å få Bravida notert på børs, på daværende tidspunkt var det snakk om verdier for 24miliarder eller var det 2,4? Husker ikke helt, men når da IKT avd. senere ble solgt til Umoe for 750mill så er vel ikke dette så bra? Kan ikke akkurat si at jeg ble lettet når Skarholt tok over...

 

Hadde jeg vært ham så hadde jeg nok ikke giddet å notert opp Bravida på CVen min.

 

Noen som faktisk vet hvor han har lyktes? Noen ref? Hva er buzzen bak skarholt?

Link to comment
Share on other sites

Skarholt fikk mye ros fordi han berget Bravida. De lå ann til kollaps pga skyhøye kostnader. Eneste måten var å si opp mange..

 

Som han sa selv, det var en tragedie for de vi måtte si opp, men dette måtte gjøres for at de andre skulle beholde jobben.

 

Han er nok relativt blodig..

Link to comment
Share on other sites

It looks technically like we should up and test the break of 20 days MACD again

 

What do You think ?

 

Hei tandy,

 

on Monday already I've written, that most indicators are indicating a sideway movement, with a little tendency down. That's what I still would say.

That "breakdown" at the end of day today was an exceptional situation, as I suppose, and will be corrected soon - I think tomorrow. I'll give some more informations on this breakdown after I'll have done my column.

I don't believe, TOM will fall essentially until 19. - but in general keep on moving sideways, maybe with some outbreaks down (like today) or up. Both will be corrected very soon.

The reason is: there are no essential fundamental news - and so TOM perseverates on this level, which seems to be the long term bottom and below which TOM will not fall for longer time; but also which TOM cannot exceed without news.

Link to comment
Share on other sites

Teknisk er ingen kjøp- eller salgssignaler å spore i aksjen. Men 29 er et viktig nivå på oversiden, på samme måte som 27,80 og 26,90 er det på nedsiden.

 

 

TOMuuuuuu.gif

 

 

Nedenfor er 30 dagers chartet. Som vi ser forsøkte aksjen å bryte motstand ved 29 for få dager siden, men dette bruddet feilet.

 

toTOM30.gif

 

 

 

Når det gjelder strategi foran resultatet, så gjør jeg som jeg alltid har gjort med Tomra-aksjen. Jeg sitter over resultatet, men sikrer med salgsopsjoner slik jeg har gjort foran alle resultat og andre viktige datoer. Det har vært en grei strategi og har betalt seg til fulle .

Link to comment
Share on other sites

Some indicators (updated 13.04., 00:35):

 

Price: 27.80, -2.11%

 

BollingerBands_20/2.0: Boll+=30.25, Boll-=27.62

difference: 2.63

difference change: +0.15, bearish? (growing danger of touching Boll-, difference rising)

The smaller the difference, the more probable is the break out of a (more or less) sideways movement

A small difference often is seen bullish

If the price ("close"!!!) touches or breaks Boll+, it's often seen as a trigger to sell - and opposite

 

ParabSAR_0.02/0.02/0.2: 29.75

"red" the 9. day

change: -0.08

ParabSAR produces each day either a red or a green point/line above/under the chart

"green" means: buy/hold, "red" sell

 

RSI_14: 41.00

change: -3.90

Critical lines: 30 (=oversold) / 70 (=overbought)

 

Momentum_12: -2.2

change: -0.4

Critical line is 0

The more it's under/over 0, the more it's oversold/overbought

But also: the more it's under/over 0, the stronger the down-/up-trend

 

MACD_12/26/9: +0.025

change: -0.053

Critical line: 0

The more it's under/over 0, the stronger the down-/up-trend

On 18.02, MACD has been -0.763

 

Stochastic_14/3/5: -8.64

change: -11.26

Stochastic > 0 is bullish and opposite

 

DI_14 (a measure of the strength of the trend): -13

change: -6

The higher DI_14 > 0, the stronger is a bullish trend - and opposite

18.02.: -42

 

MoneyFlow_21: +0.208

change: +0.010

18.02.: -0,43

It's an indicator of selling or buying pressure: the more it's under 0, the higher is the selling pressure

 

Aroon_14: -71.43

change: -42.85

Aroon > 0 or Aroon rising is bullish and opposite

The nearer Aroon comes to +100/-100, the more bullish/bearish is it

Aroon

If changing is growing (+ or -), the existing trend is strengthening - and opposite

If changing is 0 or near 0, Aroon indicates a sideways-movement

 

Volume Friday (VT): 780k

change: -606k, -17.4%

Volume average 50 days (VA50): 2290k

Percentage VT of VA50: 34.06%, -7.04%

Falling prices at falling volume is not really bearish

Falling prices at low volume is not relly bearish

Volume is the lower, the more if it's under VA50; today it's about 1/3 of VA50.

 

Next target: "motstanden" at MA10: 28.58

 

MA10: 28.58 (-0.17)

MA50: 29.59 (-0.08)

MA100: 30.07 (-0.05)

MA200: 30.62 (-0.03)

Crossing of rising MA10 and MA50 would be a trigger.

 

Next "normal motstanden": 28.00/28.30

Next support: 27.40

 

No technical indicator can represent the real fundamental situation.

Technical indicators can represent the current tone. They are rather good instruments for short-term decisions. They're totally worthless for long-term decisions.

They all will be waste paper in the moment, when real (good or bad) fundamentals will occur.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...