Jump to content

TOM - En verden av muligheter


Pirelli

Recommended Posts

Et kjapt søk på nette viser dette:

 

Nordstjernen Holding AS utvider eiersammensetningen

 

6. april: Investeringsselskapet Nordstjernen Holding AS har utvidet eiersammensetningen med Den norske Bank. Selskapet vil arbeide for å ta inn ytterligere en eller to nordiske investorer.

 

 

 

DnB har kjøpt 10 prosent av aksjene i Nordstjernen. Skandia og Orkla har hver solgt 5 prosent av sine aksjer. Aksjonærfordelingen vil etter dette være: Orkla-konsernet 35 prosent, Skandia-konsernet 35 prosent, Elkem-konsernet 20 prosent og DnB 10 prosent.

 

Nordstjernens opprinnelige aksjonærer har funnet det hensiktsmessig å skape en bredere eiersammensetning og ser det som svært positivt at DnB kommer inn på eiersiden som den første av to eller tre nye eiere.

 

Nordstjernen Holding er et investeringsselskap som investerer i norske og nordiske børsnoterte aksjer. Selskapet har en kapitalbase på 1 250 millioner kroner. Orkla ASA har forretningsførselen for selskapet.

 

 

Skøyen, 6. april 2001

 

 

Anders Berggren

Daglig leder

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 502
  • Created
  • Last Reply

Tomra tar Hawaii?

 

Alle venter på Tyskland, men imens skjer det spennende ting for Tomra på Hawaii.

 

 

Artikkel av: Odd Steinar Parr (11.4.05 13:49)

 

Tyskland-ordrene ser ut til å la vente på seg, men for Tomra er det ting som skjer andre steder i verden. På Hawaii, for eksempel. Ifølge den nye panteloven som trådte i kraft fra 1.januar, kan forbrukerne der heve pant på flasker og bokser, blant annet i såkalte "redemption centers".

 

Tomras agent på øya, Reynolds Recycling, hadde før nyttår fått løyve på 24 slike sentre, som hver av dem inneholder fire Tomra-automater. Syv nye skulle følge på nyåret.

 

Ifølge Honolulu Star planlegger myndighetene på øya å bidra med økonomisk støtte til kjøpesentre som vil sette opp sine egne "redemption centers". Aktuelle virkemidler er tilskudd på opptil 125.000 dollar og skattekreditter på opptil 50.000 dollar i året.

 

Dagens "redemption centers" ligger typisk et stykke fra kjøpesentrene.

 

Leverte 76 automater?

Idéen om å sponse kjøpesentrene er blant annet fremsatt i et forslag fra delstatens Department of Health (DoH).

 

- Vi forstår at publikum vil ha flere "redemption centers", og vi prøver å hjelpe til med det, sier visedirektør Larry Lau i DoH til avisen.

 

Etter det HegnarOnline erfarer leverte Tomra 76 automater til Hawaii i 4. kvartal. Det lyktes oss ikke å få bekreftet dette da vi kontaktet selskapet.

 

Hegnar

Link to comment
Share on other sites

Finnes det noen estimater tilgjenglig for alle? Jeg tenker selvfølgelig på det kommende 1Q. Håper bare at de ikke er satt for høyt. Er redd 1Q kan skuffe sterkt om folk forventer offentligjøring av kontrakter ol.

Kom i skade for å kjøpe en del mer TOM enn jeg planla og er dermed litt ukomfortabel med situasjonen.

 

MVH

Link to comment
Share on other sites

De hadde sikkert "noen" på prøve fra tidligere

Husk Tomra har vært på Hawaii siden flere år tilbake !

I følge Tomra selv på Q4 så er det følgende:

 

Deposit introduced in Hawaii as of January 1, 2005

– 66 machines delivered in fourth quarter 2004

 

ikke 76...

Link to comment
Share on other sites

Sitter og blar litt i årsrapporten fra Tomra(anbefales) og ser spesielt en sak nede i 2 avsnitt(uthevet) Flere/mange kjeder hat testet ut automater for engangsembalsje.

 

Det menes vel fra Tomra og i hvor stort omfang er dette?

 

Noen som vet mer? :mellow:

 

Pant på engangsemballasje ble innført i Tyskland i 2003. Etter dette tidspunktet har enkelte kjeder begrenset sitt drikkevareutvalg til å omfatte produkter som kun er tappet på gjenfyllbar emballasje. Dette skiftet har skapt et økende behov for automater som kan håndtere gjenfyllbar emballasje.

 

 

Som en konsekvens av dette økte omsetningen i Tyskland med seks prosent til NOK 253 millioner i 2004.

En avklaring av panteloven i Tyskland ble endelig oppnådd i desember 2004, og tiltak for etablering av et nasjonalt pantesystem er igangsatt. Mange dagligvarekjeder har siden 2003 testet automater for engangsemballasje.

På grunn av økende behov for kostnadseffektive løsninger for håndtering av engangsemballasje i butikker, forventer TOMRA en betydelig økning i teknologisalget i Tyskland i årene fremover.

 

:unsure:

Link to comment
Share on other sites

Disse estimatene blir som regel offentliggjort på TDN noen dager før fremleggelsen. De kommer i løpet av uka. :)

 

Det er jo dette som er hele problemet med TOM; har du råd til å la vær? Alle tenker det samme, alle veit at det i utgangspunktet ikke er noen gode tall som kommer til å bli levert.. dette vet vi jo!

 

Det som er spennende er hvorvidt q1 presentasjonen skal benyttes for å kunngjøre noe mer 'spennende'.. og hvis dette isåfall er casen så tror jeg vi vil se noen hyggelig tall neste børsdag:)

 

Jeg tenker ikke småpenger for å være helt ærlig, det store bildet er viktig.

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha lest igjennom Zoonic sitt innlegg nedenfor, trekker jeg følgende konklusjon:

 

Tyskerne, som har flere typer gjenfyllbar emballasje i glass og plast. De må derfor velge automater som håndterer alle typer emballasje, og ikke bare aluminiumsknusere.

 

Ovennevnte vil dessuten kreve bakromsløsninger deretter.

 

De grundige tyske bedriftseierene vil også hurtig regne seg frem til at det ikke lønner seg å benytte lønnet arbeidskraft til å ta imot panteflasker og bokser, den tid bemanning ønskes holdt på et kostnadseffektivt minimum.

 

Et spørsmål jeg har begynt å reflektere over i det siste er:

hvor mange av utbyttekronene som utbetales kommer til å pløyes inn i nye Tomra-aksjer.

Link to comment
Share on other sites

Noen som vet mer?  :mellow:

 

Mange dagligvarekjeder har siden 2003 testet automater for engangsemballasje.

 

:unsure:

 

 

 

Hei Zoonic

 

Det er intet nytt her. Testene begynte for snart to år siden, og det var 8-9 kjeder med. Men siden den politiske prosessen trakk ut, så endte testene med at de berørte kjeder kjøpte test-automatene. Ifg Witte var det snakk om ca 30 RVM.

Link to comment
Share on other sites

Some indicators (updated 12.04., 01:00):

 

Price: 28.40, -1.73%

 

BollingerBands_20/2.0: Boll+=30.20, Boll-=27.72

difference: 2.48

difference change: -0.16, bullish? (growing danger of touching Boll-)

The smaller the difference, the more probable is the break out of a (more or less) sideways movement

A small difference often is seen bullish

If the price ("close"!!!) touches or breaks Boll+, it's often seen as a trigger to sell - and opposite

 

ParabSAR_0.02/0.02/0.2: 29.83

"red" the 8. day

change: -0.09

ParabSAR produces each day either a red or a green point/line above/under the chart

"green" means: buy/hold, "red" sell

 

RSI_14: 44.90

change: -3.56

Critical lines: 30 (=oversold) / 70 (=overbought)

 

Momentum_12: -1.8

change: -1.1

Critical line is 0

The more it's under/over 0, the more it's oversold/overbought

But also: the more it's under/over 0, the stronger the down-/up-trend

 

MACD_12/26/9: +0.028

change: -0.027

Critical line: 0

The more it's under/over 0, the stronger the down-/up-trend

On 18.02, MACD has been -0.763

 

Stochastic_14/3/5: +2.62

change: -0.43

Stochastic > 0 is bullish and opposite

 

DI_14 (a measure of the strength of the trend): -7

change: -4

The higher DI_14 > 0, the stronger is a bullish trend - and opposite

18.02.: -42

 

MoneyFlow_21: +0.198

change: +0.030

18.02.: -0,43

It's an indicator of selling or buying pressure: the more it's under 0, the higher is the selling pressure

 

Aroon_14: -28.58

change: -0.01

Aroon > 0 or Aroon rising is bullish and opposite

The nearer Aroon comes to +100/-100, the more bullish/bearish is it

Aroon

If changing is growing (+ or -), the existing trend is strengthening - and opposite

If changing is 0 or near 0, Aroon indicates a sideways-movement

 

Volume Friday (VT): 944k

change: -606k, -39.1%

Volume average 50 days (VA50): 2298k

Percentage VT of VA50: 41.10%, -26.41%

Falling prices at falling volume is not really bearish

Falling prices at low volume is not relly bearish

Volume is low, if it's under VA50

 

Next target: "motstanden" at MA10: 28.75

 

MA10: 28.75 (-0.08)

MA50: 29.67 (-0.05)

MA100: 30.12 (-0.03)

MA200: 30.65 (-0.03)

Crossing of rising MA10 and MA50 would be a trigger.

 

Next "normal motstanden": 28.90 (not yet really broken!)

Next support: 28.30/28.40

 

No technical indicator can represent the real fundamental situation.

Technical indicators can represent the current tone. They are rather good instruments for short-term decisions. They're totally worthless for long-term decisions.

They all will be waste paper in the moment, when real (good or bad) fundamentals will occur.

Link to comment
Share on other sites

Kjære Dere...

 

Akkurat i kveld ble jeg litt uvell med og omkring de negative innleggene ovenfor flere faste "nick", som gir saklige og informative opplysninger omkring TOM, i pit'en.

 

Selv betrakter jeg min innvistgering i TOM som et vanlig "bet" i aksjermarkedet, og ingenting mere enn det. Noen Blue Chip er det i alle fall ikke! Og kommer heller aldri til å bli det. - se/sjekk TA. (min mening, alene ;) ).

 

Likevel,......... jeg tror vi er mange anonyme aksjonærer i Tomra som stille og rolig følger med denne aksjen, den er jo tross alt i vår portis! Derigjennom leser vi naturligvis denne aksjetråden i ny og ne for å se hva som "rører" seg. Og i den anledning vil jeg gi all honnør til Teknikker'n/Pluss201/Tandy/Northern Light/chercheur/etc...., og alle andre som gjør et fenomenalt søksarbeide omkring de mulighetene dette selskapet har og jobber med.... Takker

 

Jeg leser ikke alt, men jeg registrerer innimellom høydepunktene,.. og jeg setter stor pris på at de legges frem her og kan gi oss vanlige aksjonærer er oppdatert informasjon om utviklingen. - Vi er mange som fortsatt ønsker dette!

 

Det er det forumet er til for! - Fortsett slik,.. ikke bli sur og negativ.--- markedet vil likevel verdsette Tomra til hva det mener det er verdt der og da,... ikke deg og meg. - Likevel ser det ut som om at markedet først leser denne tråden her før de sjekker noen andre. - Kalles kvalitetssikring og bør være synonymt med at mange/de fleste - av skribentene her fortsetter med sin gode research.

 

Stå på dere!

 

(Kjøp EDBASA)

Link to comment
Share on other sites

Siden skribenter har fått pepper her limer jeg inn denne her også.

 

Noen tanker angående det siste dagers utvikling på AF.

Jeg har fartet litt slik at jeg bare har skummet gjennom alle innleggene i det siste.

 

Det som jeg reagerer voldsomt på er at enkeltpersoner får lov å nærmest mobbe ut særdeles oppegående skribenter. Da tenker jeg for eksempel på Teknikeren som har gjort en kjempejobb med å grave frem nyheter om TOMRA.

Om ikke folk tåler at det skrives mye om en aksje, er det jo bare å hoppe over dette.

Nå vet jeg tilfeldigvis litt om det som ble diskutert på ”Grillfesten” og noe av det var slett ikke pent!

Det handler om å ha litt respekt for andre skribenter og se litt lenger enn sin egen nese!

 

Jeg har også ett par favorittaksjer som jeg følger tett, CRU og SIN.

Siden jeg begynte å passe på SIN har aksjekursen gjort 3 gangen, CRU har ikke gjort det like bra. Men det er ingen som har mobbet meg for det!

Skal det være slik at om en aksje synker i verdi, så skal en profilert skribent bli mobbet ut av den grunn?

Da er jeg redd vi har sunket like dypt som HO, der gjester kan skrive hva de vil.

Vi har en fordel på AF og det er pålagt nick, dette gjør innleggene noe mer reflektert enn HO.

 

Jeg har hatt kjempenytte av AF og håper at vi sammen kan gjøre forumet bedre, og ikke la noen få ødelegge for resten.

 

Derfor oppfordrer jeg alle til å ikke være så selvhøytidlige og bli litt mer ydmyke.

Alle som har skrevet flere enn 100 innlegg har tatt feil mange ganger, dette gjelder i særlig grad meg selv.

Men kan en treffe flere ganger, så tjener enn penger, og det er derfor jeg holder på med dette!

Link to comment
Share on other sites

Svært lavt volum hittil idag, ingen vil selge!

 

 

Kjøp Salg Høy Lav Volum Verdi Post Tid Sluttkurs

 

28,30 28,40 28,50 28,30 61,22T 1,74M 200 10:53 28,40

 

 

Klisjen: Stille før stormen er vel aktuell nå! :o

Link to comment
Share on other sites

On normal days, the highest volume of the day is during the first hour.

 

So if there will not happen something extraordinary today, we'll have a volume of about somewhat over 500000 - down 56% !

 

Stille før stormen
???
Link to comment
Share on other sites

Blir spennende å se hvilken vei pipene flyter.

Ingen vil selge, men for all del. Ingen vil heller kjøpe. Lavt volum på flat kurs. Da skjer det nok ikke noe mer her denne uken. Har ennå ikke bestemt meg for om Jeg skal selge før 1Q. DNBNOR har fortsatt TOM i sin portefølge, noe som peker i retning av å beholde dem. Hva gjør dere? Selger dere litt?

 

MVH

Link to comment
Share on other sites

Så er nyheten også nådd utlandet !

 

New sensors that see rubbish and gas

 

link

 

Jeg gjør et kort utdrag :

 

The first prototype is already mounted at the British supermarket chain Tesco. It is a complete recycling station that sorts and shreds packaging the public inserts. The new, more advanced stations, that are now in production, will be able to separate between seven different types of plastic that will fall into their own containers after being shredded. Glass will be sorted after colour, then broken and disturbed in containers. The same for metal – iron/steel will be sorted from aluminium.

 

 

Virker som det blir bra det her :D

Link to comment
Share on other sites

Zoonic:

Hvor langsiktig er du villig til å være? Hva om 1Q (uten at jeg ser det som sannsynlig) innleder en kursmassakre tilsvarende 4Q? Hva får deg til å være så overbevist om kursoppgang?

Er man langsiktig nok, vil man nærmest garantert tjene penger, men om kursen faller etter 1Q går man glipp av en fin inngang, og i tillegg får man servert et nytt kvartal med moses og steintavlene. Ikke missforstå meg, jeg er faktisk meget positiv, men på litt lengre sikt. Hadde vært meget interessant å vite hvorfor du, og andre, er så rolige mht 1Q. Vær vennelig å ikke svar; ”Hvis du ikke har tro på aksjen, så selg da!” Ouff! :P

 

MVH

Link to comment
Share on other sites

It's really amazing, how low the volume falls today.

After the first hour, the projection has still been at somewhat over 500k.

 

But it keeps on falling:

Now the projection is already under 400k, at 395k - down 58%, compared to yesterday; and even yesterday, the volume was rather low already....

Link to comment
Share on other sites

De som har fulgt Tomra intradag over lengre tid, kjenner nok aksjen ganske godt.

 

Slike dager som vi har nå, har vi hatt noen få av tidligere mener jeg å huske. Forrige gang det skjedde, var volumet så enormt lavt, at jeg måtte ganske langt tilbake i historiebøkene for å finne noe tilsvarende uten å finne det de seneste årene.

 

I farten husker jeg ikke hvilken dag det var, men mener å huske resultatet var en kraftig økning av volumet intradag med tilhørende stigning. Kan det ha vært like før Q4? Den som orker, kan lete tilbake på trådene...

 

Sist gang aksjen sluttet under 420K på en dag, var i starten av august 2004. Så en gang i juni 2004. Før det i februar 2004. Det skjer med andre ord ikke ofte.

 

Temmelig sikker på at volumet øker mot slutten i dag.

Link to comment
Share on other sites

Hei AliasCryptus! :rolleyes:

 

Du spurte: :huh:

 

 

Hvor langsiktig er du villig til å være? Hva om 1Q (uten at jeg ser det som sannsynlig) innleder en kursmassakre tilsvarende 4Q? Hva får deg til å være så overbevist om kursoppgang?

 

Jada, jeg sitter over Q1 og kommer til å bli en stund, for å si det slik. Dette ut

fra en totalvurdering, ikke sant.

Det er alltid risiko med aksjehandel. Jeg har nå vurdert oppsiden som klart større enn nedsiden.

 

Forventingene til Q1 er ikke høye, ikke glem det. Tror Tomra kan slå markedet denne gangen. Har fått noe estimater fra First og DNB som jeg straks legger ut.

 

Noe ras har jeg meget liten tro på. :D

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...