Jump to content

TOM - Tomra Systems


dunlop

Recommended Posts

  • Replies 3,3k
  • Created
  • Last Reply

Hei

 

Sitter utenfor markedet, på bakgrunn av min antakelse av at Oslo Børs kommer til å korrigere ned. Har hatt en feiende flott og god uke selv om jeg bommet på kjøpsknappen når Tomra stod i 51 sist uke.

 

Vurderer et nytt kortvarig opphold i Tomra aksjen i morgen, men alt avhengig av Tomras utvikling i dag og i morgen. Samt de første signalene om hvordan Wall Street kommer til å oppføre seg på tirsdag.

 

Et godt resultat og god guiding fra Skarholt kan løfte Tomra aksjen på nytt til å bli en vekst aksje. Sitter med den oppfatning av at Tomra aksjen av mange ansees som en tradisjonell industri aksje på bakgrunn av de dårlige resultatene siste 3 år.

 

Veldig mye av de som er omtalt her på forumet er allerede innbakt i kursen

- 18 000 RVM salg i Tyskland over 3 år (60% av et marked på 30 000 RVM)

- Replacement 14 000 RVM

- Forbedret profit margin Collection and Materials Handling 15% av ca. 1000 MNOK

- Bedringer i TiTech og Orwak

- Lavere kostnadsstruktur

-----------------------------------------------

Oppsiden ligger i

- Japan

- England

- Nederland

- Større marked enn først antatt i Tyskland - ikke 30 000, men 50 000 RVM

- Andre land (UAE, Israel, )

 

Tomra kursen er høy, og Skarholt må levere utover konsensus hvis kursen skal videre opp. Vi har vært overoptimiske flere ganger på dette forumet før en kvartalspresentasjon, noe som har ført til en SKIKKELIG smekk på fingrene.

Link to comment
Share on other sites

Engelskmennene fortsette å hamstre Tomra aksjer før resultatfremleggelsen imorgen.

De har økt sin eksponering i Tomra med ytterligere 0.2%, eller rundt 400 000 aksjer i løpet av sist uke, og står nå oppført med en eierandel på nesten 15% av aksjene i selskapet.

 

 

Utviklingen til Engelske investorer i Tomra:

16.01.06 - 11.2%

23.01.06 - 12.0%

30.01.06 - 12.0%

06.02.06 - 14.6%

13.02.06 - 14.8%

 

Engelskmennene har altså økt sin eksponering i Tomra med 3.6% de siste 4 ukene,

eller 6.5 millioner aksjer!

Link to comment
Share on other sites

Ownership structure

 

 

Registered at 13 February 2006 Number of shares Ownership

 

 

1. Folketrygdfondet 18 403 100 10,3 %

2. Orkla ASA 7 226 800 4,0 %

3. State Street Bank & Client Omnibus D 6 189 286 3,5 %

4 JP Morgan Chase Bank Clients Treaty Account 4 718 624 2,6 %

5. Tomra Systems ASA 4 498 000 2,5 %

6. Vital Forsikring ASA DnB NOR Kapitalforvaltning 3 828 289 2,1 %

7. Danske Bank A/S 3887 Operations Sec. 3 798 433 2,1 %

8. Clearstream Banking CID Dept, Frankfurt 3 793 413 2,1 %

9. Deutsche Bank AG LON 2 655 289 1,5 %

10. DnB NOR Norge (IV) VPF 2 645 161 1,5 %

11. Morgan Stanley and C Trading Account 2 389 640 1,3 %

12. SIS Segaintersettle 2 206 784 1,2 %

13. Goldman Sachs & Co Equity Nontreaty cus 2 078 492 1,2 %

14. Nordea Bank Denmark S/A Nordea (DK) CCA 1 955 197 1,1 %

15. Skagen Vekst 1 904 500 1,1 %

16. Bank of New York, BR S/A Equity Tri-party 1 892 200 1,1 %

17. Citigroup Global MAR IPB Client Safekeep 1 844 268 1,0 %

18. Storebrand Livsforsi P980, Aksjefondet 1 546 688 0,9 %

19. Avanse Norge (II) VPF 1 517 175 0,9 %

20. BMP Parisbas Sec. Ser S/A CM CIC Securitie 1 460 700 0,8 %

Nordea Bank Denmark S/A Nordea (DK) CCA

Total 76 552 039 42,9 %

Other shareholders 101 934 520 57,1 %

Total (14 870 shareholders) 178 486 559 100,0 %

 

Shares owned by Norwegian shareholders 110 631 495 62,0 %

 

Shares owned by foreign shareholders 67 855 064 38,0 %

 

Total 178 486 559 100,0 %

Link to comment
Share on other sites

Q405 PRES

 

Er ikke heeeelt enig med deg, Basura. Analytikerne sine estimater spriker så villt, at det nesten er vanskelig å ta dem seriøst.

 

 

En del er priset inn av det du sier, enig i det.

 

Likevel:

 

* Markedet venter på en bekreftelse på mariginene i Tyskland. Så langt ser det ut til å bli en markedsdeling mellom Tomra og WN med gode marginer.

 

* Veksten til TiTech og Orwak er neppe priset inn. På CMD var vel 375 mill nevnt som samlet omsetning for de to samlet. Voksende til over 400 mill i 2006 og over 500 mill i 2007. TiTech vokser langt raskere enn Orwak og marginene er klart best i TiTech.

 

* På CMD ble det også sagt Tomra var i konkrete samtaler i flere ikke-pant markeder. De satser også mot en del land som ikke har vært nevnt så mye. De nevnte Mexico, Spania, Frankrike og Italia om jeg ikke husker veldig feil.

 

* Men det som blir mest spennende er hva som blir sagt om Tyskland og nye markeder. Det være seg mulighetene for utvidelser i USA og sjansene for utvidet pant i Nederland på engangsemballasje fra tidlig i 2007. Samt hva som blir sagt om England og Japan (som ligger litt lengre fram i tid).

 

På hvilken side av 715/85 tallene kommer til å ligge, har folk betalt for å mene noe om. Blir greit å høre hva som blir sagt uansett.

Link to comment
Share on other sites

Selve tidspunktet for 4Q-presentasjonen er uheldig mht korreksjonen på Oslo Børs og usikkerheten generelt som nå råder. Makrobildet påvirker helt klart nå.

 

Sannelig ikke godt å vite hva som vil skje fremover, men jeg har gjort det bra på NHY-shortingen ihvertfall. Sitter nå og er litt usikker på om jeg skal gå inn i TOM før 4Q-tallene offentliggjøres imorgen ettermiddag, men det er vel neppe tallene som er interessante. Nyheter vedr England og evt nye tyske ordrer er av større viktighet mht kursen på aksjen de nærmeste dagene. Hvis England ikke kommenteres er jeg redd for at markedet vil bli skuffet og sende kursen ned.

 

Vi får se hva vi finner på...

 

Lykke til alle samen, så håper vi Skarholt har noen skikkelige gladmeldinger imorgen!

Link to comment
Share on other sites

pluss201

 

Sist uke hevet også B. I. Pettersen sitt kursmål til Tomra fra 55,- til 60,-.

 

 

 

 

 

Så litt på "IFRS" meldingen som kom idag ang. 2004 regnskapet.

Ser ut til at tallene og resultatet blir "litt bedre" med denne regnskapsformen i forhold til den gamle NGAAP.

Eller er det jeg som ser feil?

 

 

 

 

 

Jeg har fremdeles 100 mill (eksklusiv restukturerings omkostninger) for 4. kvartal som mitt bet.

Link to comment
Share on other sites

Enig i mye av det pluss legger inn. Jeg sier for n`te gang:

 

Det som "alle" hus har lagt inn i Tyskland, er 11-12000 automater for hele 06, det skal drive kursen til 55-60kr.

 

DER ER VI OMTRENT!!

 

First/DnB/DDB/ASC/FO/ORION, ja omtrent ALLE har dette regnestykket og vi trenger noen middels ordre for å komme over "bakketoppen"....

 

Da går alt så meget lettere.... ;)

 

Og så har vi andre markeder, hvor det meste IKKE er priset inn.

 

 

 

___

Link to comment
Share on other sites

pluss201

 

1) England - testene skulle fortsett ut Q1. Blir svært overrasket om Skarholt forteller noe mer enn at testresultatene stadig blir bedre.

 

2) Japan - fortsatt for tidlig at det skulle annonseres noe i morgen, hvis vi hensyntar tidligere uttalelser. Skarholt forventet volum i 2006/2007. Alt avhenger av de japanske kommunene.

 

3) Nederland, USA etc., så fremt det ikke ligger et vedtatt lovforslag på bordet, heller jeg i den retning at markedet ikke vil ta med dette potensialet i Tomra-kursen. Det er vel kun Danmark som har innfridd når det gjelder potensial og tidsaspekt.

 

4) Nye markeder som Italia, Spania, Mexico, Frankrike etc. - det skjer mye rundt omkring i verden vedrørende resirkulering. Dessverre som jeg ser har lovforslag mye større gjennomslagskraft i bransjer som består av mange mindre aktører. Dagligvare og bryggeribransjen er altfor sterke i mange land til at politikerne ønsker å tvinge igjennom ordninger. Se bare på WEEE Directive, og hvilken støtte dette får i det ene landet etter det andre. Det mest rasjonelle (fra mitt ståsted) er at alt burde resirkuleres, og at det burde eksistere et økonomisk incentiv for hvert enkelt å gjøre det. Slik er det ikke.

 

------------------------------------

Mitt tips for morgendagen

- Container and Materials Handling: Profit Margin utvikling og omsetning på dette resultat området STERKT forbedret

- Annonsering av x-antall hundre RVM salg som ikke er Oslo Børs annonsert (mindre kjeder og uavhengige butikker)

- Info. vedrørende mottakelsen av UNO og 820 serien i markedet

- Dårlige nyheter vedrørende utviklingen av prosjektet knyttet til Albertson

- Kontrakter fra Tyskland - nei. Disse ville blitt annonsert ved signering.

 

 

------------------------------------

 

 

 

Her er litt nytt utgangspunkt - for de som ønsker å grave litt

Slovenia - Packaging and packaging waste.

 

Hawaii’s Beverage Container Deposit Program May Be Amended

Link to comment
Share on other sites

TERRA med en TOM-preview

 

Tomra

 

Ingen overraskelser ventes for fjerde kvartal

 

Tomra legger frem tall for fjerde kvartal tirsdag 14. februar kl 1630. Vi venter driftsinntekter på

NOK 696 mill og et driftsresultat på NOK 89 mill, eksklusive restruktureringskostnader på

NOK 14 mill. Inntektene ventes ned marginalt fra tredje kvartal, idet det store antallet

leveranser til det tyske markedet ikke starter før i 2006.

Tomra har hittil fått ordre på over 7.000 automater+1100 oppgraderinger, til en verdi på rundt NOK 1,3 mrd. Vi forventer at selskapet vil få ordre på ytterligere 12 - 15.000 automater i løpet av 2006 og 2007,

noe som vil føre til en kraftig forbedring av resultatene. Kommentarer rundt ordresituasjonen i

Tyskland samt uttalelser rundt markedsmulighetene i UK og Japan ventes å stå i fokus under

kvartalspresentasjonen.

Vi har ikke endret våre estimater siden forrige oppdatering. Basert på våre estimater prises

Tomra nå til en P/E på 15 for 2006 og 18,4 for 2007. På grunn av forventningen om store

kontantstrømmer fra det tyske markedet ligger imidlertid EV/EBIT-multiplene på moderate 9,3

for 2006 og 10,8 for 2007. Suksess i Japan og UK vil komme som en oppside i forhold til våre

estimater. Vi vurderer fremdeles Tomra-aksjen som attraktiv på bakgrunn av forventninger om

ytterligere ordre i Tyskland, mulige store utbytter eller tilbakekjøp samt betydelig sannsynlighet

for gjennombrudd i nye markeder i løpet av 1-2 år. Vi gjentar derfor vår kjøpsanbefaling og vårt

kursmål på NOK 60,-.

 

 

Aksjekurs og anbefaling

Aksjekurs (NOK) 53,3

Kursmål 60,0

Risiko Høy

Forrige anbefaling Kjøp

 

(beklager formateringen, det blir bare sånn..)

 

 

_____

Link to comment
Share on other sites

Basura,

 

Vi er langt fra himmelropende uenige. :)

 

Når det gjelder Mexico, Frankrike, Spania og Italia så var det nok ikke nødvendigvis pant eller slikt de prøver å komme fram til. For de europeiske markedene så er jo emballasjedirektivet med sine krav fra 31. des 2008 fullstendig avgjørende. Tomra later til å villle inn i disse landene på en eller annen måte.

 

I Nederland så har vi jo en konkret lov på bordet. Det er ikke et forslag, det er en vedtatt lovtekst som ligger klar. Alt som trengs er at miljøvernministeren eller tilsvarende vedtar den skal settes i kraft alt fra tidlig i 2007. Dette har jeg skrevet et lengre innlegg om senere. Den som vil, kan finne tilbake til det og evt løfte det opp.

 

USA, England og Japan. Jeg venter langt fra noen vedtatt roll out i stor stil, men oppdatering på hvordan det ligger an. Særlig da for England.

 

Men mest spennende er nok hva som blir sagt om marginer og videre utvikling i Tyskland nå på kort sikt. Det er uansett der de navlebeskuende har fokuset pr nå. De andre momentene om utskifting (og annen vekst) i tillegg til det nevnt ovenfor er ledende for framtidig utvikling.

 

Et annet spørsmål er hva som skal skje med aksjene som allerede er kjøpt. I oktober ble opsjonene ved forfall ordnet ved kontant utbetaling. Kjøpes flere aksjer? Slettes akjene? Hva skal gjøres med kontantbeholdningen som blir for stor? Skarholt har allerede antydet at Tomra skal være en aksje som gir stor utbytter framover, jf sak i Finansavisen noen uker tilbake.

 

(Det jeg skrev om Nederland er selvsagt fortsatt med forbehold om at jeg tolket tekstene korrekt.)

Link to comment
Share on other sites

Pluss201

 

Har lest dine innlegg om Nederland med interesse. Det må fortsatt et vedtak til fra miljøvern ministeren om å iverksette loven. Tar jeg ikke feil så jobber både bryggeri og handelsbransjens interessorganisasjoner hardt med å unngå et slikt vedtak. Se på Beliga. Der har myndighetene i samarbeid med de private aktørene initiert flere tiltak på bakgrunn om trussel om pant på flasker/bokser. Det er helt klart at bryggeriene og handelstanden ikke har gjort nok frem til nå, men de kan få en siste sjanse....det har vi sett før.

 

En introduksjon av Tomra produkter i Spania, Italia, Frankrike, Mexico etc. skjer først når England har begynt å materialisere seg. Tomra har lært å konsentrere seg om et område av gangen, ref. første introduksjon av Tomra systemer i USA på 80-tallet.

 

Høye kraft- og råvarerpriser jobber for Tomras teknologi, men effekter på resultatet er av mer langsiktig, enn kortsiktig karakter.

Link to comment
Share on other sites

Signalene fra Nederland er at bransjen fikk en siste sjanse. Den sjansen har de ikke brukt slik jeg har forstått det.

 

Men saker er ikke i boks (høhø) før vedtaket er der, enig i det. Om det kun er en formalitet eller det skal litt mer venting til er litt åpent. Men slik jeg har lest enkelte saker med opplysninger fra Nederland, så er det snakk om en formalitet. Kanskje sier Skarholt noe i morgen?

 

Nederland er som kjent beregnet til å være 1/6 av Tyskland om de innfører pant på mindre engangsemballasjeenheter.

 

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Stå på, studenter :D

 

West Virginia U.: West Virginia U. students collect bottles to show capitol its waste

451 words

10 February 2006

U-Wire

English

© 2006 U-Wire. All Rights Reserved.

U-WIRE-02/10/2006-West Virginia U.: West Virginia U. students collect bottles to show capitol its waste © 2006 The Daily Athenaeum Via U-WIRE

 

By Mekhala Sofsk, The Daily Athenaeum (West Virginia U.)

 

MORGANTOWN, W.Va. -- According to the West Virginia Bottle Bill Web

 

site, created by the Citizen Action Group, West Virginians throw away over one billion bottles a year, the majority of which can later be found in landfills or scattered through the streets of Morgantown, W.Va. For the West Virginia University Student Sierra Coalition, that number is too hard to swallow.

 

Coalition members, in an effort that has been building over time, have come up with a program to catch the attention of West Virginia legislators by giving them an up-close and personal look at the damage the un-recycled bottles can cause.

 

"The SSC will dump approximately 26,000 bottles and cans on the state capitol's front lawn in Charleston on Valentine's Day this year," said Matt "Ivan" Stiefel, who has spent the past couple of years making this event possible. "We will be promoting the West Virginia Beverage Container Recycling and Litter Control Act, commonly known as the bottle bill."

 

With the bottle bill in place, West Virginians would be able to collect 10 cents for every bottle they recycle. Advocates of the bill believe that such an incentive is guaranteed to bring more than a few changes to the state.

 

Along with increased recycling rates and an overall cut on taxpayers' contributions, the bottle bill will open up new job positions all over the state. Each county is expected to see a slight but very beneficial shift in the job market if the bill is accepted and companies get involved.

 

Beginning Feb. 10, the SSC will be hosting a recycling drive encouraging their fellow students to donate any empty bottles or cans available. The drive will also continue on Monday, Feb. 13 and last from 10 a.m. to 4 p.m. both days.

 

All the donated items will be taken to the capitol in Charleston, W.Va., in an attempt to encourage law makers to accept the Bottle Bill.

 

"WVU has provided the funding for this trip, now it is just up to our organization to make it happen," Stiefel said.

 

"We will rent a 16-foot Budget Truck, fill it with about 26,051 empty aluminum cans representing each student at WVU, and then drive it to the state capital. We wish to show legislators the massive quantity of waste WVU produces."

Link to comment
Share on other sites

Fra Reuters:

 

Following is a summary of estimates for the fourth quarter in millions of Norwegian crowns (earnings per share in crowns), followed by estimates for the full years 2005 and 2006.

 

 

 

Mean Median High Low No* Yr.ago

Revenue (group) 668 656 715 612 10 664

- RVM technology 340 338 396 285 8 329

- Materials handling 203 202 215 192 8 189

- Recycling tech 120 114 157 108 8 43

- Other non-deposit 1 0 2 0 3 102

EBIT (group) 75 75 88 64 10 58

Pre-tax profit 77 76 91 68 9 61

Net profit 56 59 65 42 10 43

EPS 0.31 0.33 0.36 0.23 10 0.24

 

Estimates for full year 2005:

Mean Median High Low No* 2004

Revenue (group) 2,650 2,642 2,702 2,599 9 2,512

- RVM technology 1,169 1,169 1,223 1,112 7 1,250

- Materials handling 850 848 862 839 7 821

- Recycling tech 383 377 419 370 7 68

- Other non-deposit 251 251 253 251 7 373

EBIT (group) 62 61 74 52 9 217

Pre-tax profit 74 73 89 65 9 241

Net profit 11 9 29 -5 8 187

EPS 0.06 0.05 0.16 -0.02 8 1.05

Dividend per share 0.50 0.55 0.60 0.30 8 n/a

 

Estimates for full year 2006:

Mean Median High Low No*

Revenue (group) 4,268 4,278 4,721 3,539 9

- RVM technology 2,887 2,834 3,162 2,670 5

- Materials handling 879 880 892 861 5

- Recycling tech 435 426 460 416 5

- Other non-deposit 15 10 41 0 4

EBIT (group) 794 757 979 658 9

Pre-tax profit 811 768 1,001 681 9

Net profit 546 543 651 456 9

EPS 3.06 3.04 3.65 2.56 9

Dividend per share 0.69 0.60 1.50 0.40 7

 

 

NOTES:

 

* "No" denotes the number of estimates.

 

- RVM technology, Materials handing, Recycling tech(nology) and Other non-deposit are the main business divisions.

 

- The above figures were compiled from data gathered for Reuters by Inquiry Financial Intelligence.

 

Partcipating banks and brokerages (recommendations on the Tomra share in right-hand column):

 

 

 

ABG SUNDAL COLLIER BUY

CARNEGIE OUTPERFORM

DANSKE EQUITIES BUY

DNB NOR MARKETS BUY

FIRST SECURITIES BUY

FONDSFINANS BUY

KAUPTHING BUY

NORSE SECURITIES BUY

PARETO SECURITIES N/A

SEB ENSKILDA ACCUMULATE

Link to comment
Share on other sites

Mer fra Tyskland... :huh:

 

Status of DPG Deutsche Pfandsystem GmbH

 

http://www.bcme.org/upl_dnl/3001/DPG_Canstoss_E.pdf

 

 

Her endel info om utviklingen vedrørende pant/avfallshåndtering i en rekke EU-land

 

http://www.europen.be/bulletin/EB32_screen.pdf

 

En nyere rapport, det skjer MYE!! :)

 

http://www.europen.be/bulletin/EB33_screen.pdf

 

___

Link to comment
Share on other sites

Det går tregt med Tyskalndsordrer for tiden synes jeg. Sist annonserte ordre for Tomra sin del var 11.januar. Fortsatt står over halvparten av dette markedet igjen. Så vidt jeg vet trår panteloven ikraft fra 1. mai. Dette må da bety at svært mange butikker står uten automater ved denne dato. Det igjen må da bety at de må ha manuelle systemer som skal fungere. Så vidt jeg vet er salget av drikkevarer på engangsemballasje sterkt økende.

 

Hva tenker de egentlig på? Satser man på å ha manuelle systemer langt inn i fremtiden. Skjønner ikke denne nølingen jeg, men det gjør sikkert noen andre. Hadde vært glad hvis noen kunne forklare meg dette.

 

Hva med Tekniker'n som skulle sitte så rolig til tresiffret. Hvor er han blitt av. Så vidt jeg vet gikk han inn igjen for full fres for noen uker siden. Tolker stillheten fra den kanten til å bety at han er ute igjen.

Link to comment
Share on other sites

Hei Felis! :)

 

Jeg for min del legger til grunn det fundamentale med Tomra til grunn og hvilken posisjon, unik

posisjon selskapet har i dette markedet.

 

Så har jeg fulgt nøye med på hva enkelte hus har hatt å komme med vedrørende aksjen, det er viktig.

 

Ellers jeg legger svært liten vekt på hva enkeltpersoner kommer med av bastante meninger om utviklingen, både når det gjelder TOM og børsen generelt. Forumet blir mer et sted for utveksling/meningsbrytninger og et "sosialt" interessant sted.

 

Tror vi kan få en meget god rapport idag! :)

 

LYKKE TIL!

 

Det går tregt med Tyskalndsordrer for tiden synes jeg. Sist annonserte ordre for Tomra sin del var 11.januar. Fortsatt står over halvparten av dette markedet igjen. Så vidt jeg vet trår panteloven ikraft fra 1. mai. Dette må da bety at svært mange butikker står uten automater ved denne dato. Det igjen må da bety at de må ha manuelle systemer som skal fungere. Så vidt jeg vet er salget av drikkevarer på engangsemballasje sterkt økende.

 

Hva tenker de egentlig på? Satser man på å ha manuelle systemer langt inn i fremtiden. Skjønner ikke denne nølingen jeg, men det gjør sikkert noen andre. Hadde vært glad hvis noen kunne forklare meg dette.

 

Hva med Tekniker'n som skulle sitte så rolig til tresiffret. Hvor er han blitt av. Så vidt jeg vet gikk han inn igjen for full fres for noen uker siden. Tolker stillheten fra den kanten til å bety at han er ute igjen.

Link to comment
Share on other sites

OMRA - Fourth Quarter results 2005

 

Please find a short version of the quarterly report below. For more detailed information, please find links to the complete quarterly report and presentation at the end of the summary.

 

# Revenues of 675 MNOK (+2% percent relative to fourth quarter 2004, +6% after adjusting for currency effects and acquisitions/disposals)

# Operating profit of 93 MNOK before restructuring charges (70 MNOK in fourth quarter 2004)

# Operating profit of 79 MNOK after 14 MNOK in restructuring charges (58 MNOK in fourth quarter 2004)

# Cash flow from operations of 131 MNOK

 

 

RVM Technology

Revenues in RVM Technology equaled 356 MNOK in the fourth quarter 2005 versus 328 MNOK in 2004 - an increase of 9 percent. Strong performance in Germany, Holland and the US was the main reason for the increase.

 

TOMRA has received several orders from Germany related to the introduction of nationwide deposit system for non-refillable beverage containers on 1 May 2006. During the fourth quarter of 2005 TOMRA received orders for approximately 4000 RVMs from Aldi Süd, Marktkauf, Metro and Edeka. On 11 January 2006, a large German retailer placed a single order for 4000 RVMs with TOMRA. The company's current order book from Germany therefore comprises almost 8000 mahcines that will be delivered during 2006, primarily in second and third quarter.

 

Collection & Materials Handling

Revenues in the fourth quarter 2005 increased by 2 percent to 30.3 MUSD. Measured in NOK revenues increased by 6 percent to 201 MNOK. The collection business in California experienced a revenue increase of 12 percent to 14.5 MUSD in the fourth quarter due to higher volume and commodity pricing. Measured in NOK revenues increased 17 percent to 96 MNOK in the quarter. Number of containers collected grew by 15 percent over the prior year and the total number of collection sites grew by 10 percent to 433.

 

Recycling Technology

TiTech and Orwak Group demonstrated solid performance in the fourth quarter of 2005. Revenues equaled 117 MNOK and the operating profit margin was 16% even after restructuring charges of 2 MNOK.

TOMRA anticipates substantially improved results in the first quarter of 2006 versus the previous year based on an order backlog of 70 MNOK entering 2006 versus 35 MNOK entering 2005.

 

Other non-deposit activities

TOMRA now has approximately 90 machines installed in Japan, but a closer cooperation with Sumitomo Corporation is required in order to accelerate the placement of machines. TOMRA will continue the positive dialogues with wards in Tokyo for deliveries in 2006 and aims at creating a joint business model together with Sumitomo during the first half of 2006.

 

In the fourth quarter of 2005, TOMRA installed the sixth and final recycling center with TESCO in the UK. The pilot program with TESCO is scheduled to run through the first quarter of 2006. So far feedback from consumers and TESCO has been positive, and TOMRA is currently discussing an expansion of the program with TESCO. A conclusion is expected in the first quarter of 2006.

Link to comment
Share on other sites

Panteselskapet Tomra og Amund Skarholt leverte bedre resultater enn ventet i fjerde kvartal. Les mer her:

Tomra var ute med resultatrapporten for fjerde kvartal etter børsslutt tirsdag. Selskapets resultater var bedre enn ventet, mens topplinjen var noe lavere enn forventet.

 

Driftsresultatet i fjerde kvartal var på 79 millioner kroner, mens det var ventet 75 milloner kroner. Resultat før skatt kom inn på 83,7 millioner kroner, mot ventet 78 millioner. Nettoresultatet var også over TDN Finans-estimatene, og havnet på 54,4 millioner kroner, mot ventede 54 millioner kroner.

 

I samme kvartal i 2004 var driftsinntektene på 663,5 millioner kroner og et resultat før skatt på 61,1 millioner kroner.

 

Kontantstrømmen fra driften var på knallsterke 131 millioner kroner.

 

I kvartalsrapporten heter det at Tomra har mottatt flere ordre fra Tyskland relatert til

introduksjonen av det nasjonale pantesystemet for ikke-gjenfyllbar emballasje fra 1. mai 2006. I løpet av 4. kvartal i 2005 mottok Tomra ordre på ca. 4.000 maskiner fra Aldi Süd, Marktkauf, Metro og Edeka. Den 11. januar 2006 plasserte en stor tysk dagligvarekjede en

enkeltordre på 4.000 maskiner hos Tomra. Selskapets nåværende ordrebok fra Tyskland utgjør derfor nesten 8.000 maskiner som skal bli levert i løpet av 2006, primært i andre og tredje kvartal.

 

Tomra har nå installert ca. 90 maskiner i Japan, men er avhengig av et tettere samarbeid med Sumitomo Corporation for aksellerere utrullingen av maskiner i dette markedet.

 

- Tomra vil fortsette den positive dialogen med bydelene i Tokyo med tanke på ytterligere leveranser i 2006 og sikter mot å skape en felles forretningsmodell med Sumitomo i løpet av første halvår 2006.

 

Det meldes videre at tilbakemeldingene fra kunder og TESCO i prosjektet i Storbritannia så langt har vært positive, og Tomra diskuterer for tiden en utvidelse av programmet med TESCO.

 

- En konklusjon er forventet i første kvartal 2006, heter det i kvartalsrapporten.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...