Jump to content

TOM - Tomra Systems


dunlop

Recommended Posts

  • Replies 3,3k
  • Created
  • Last Reply

Jeg kan ikke fatte at en oppegående kar som teknikern, som til de grader baserer seg på kunnskap om foretaket Tomra, kursgrafer, politiske nyheter osv nå plutselig er blitt så voldsom skvetten mht at Oslo Oljebørs skal utvikle seg svakere. Tomra har historisk aldri vist noen signifikant sammenheng med Oljebørsen; tvert imot har den vært en "ensom ulv" som har vært drevet kraftig, både opp og ned (og nå opp igjen) av selskapsspesifikke nyheter; jeg gjentar selskapsspesifikke nyheter!

Kort oppsummert er sitauasjonen i Tomra som følger;

- fundamentalt meget bra; vi går mot rekordomsetning og rekordresultat i '06; balansen er bunnsolid

- vekstcaset er tilbake for fullt; kraftig vekst i '06 er alt sikret pga Tyskland; ytterligere vekst ser meget lovende ut med mange nye potensielle nye markeder og en stadig større oppmerksomhet rundt avfalls- og energi- relaterte problemer

- ledelsen imponerer

- aksjen er teknisk meget sterk; siste signifikante signal var et sterkt kjøpssignal (hvorfor drive med teknisk analyse teknikern, om du ikke følger den opp?)

 

For øvrig savner jeg driven og infoen fra Teknikern på dette forum. Jeg håper seriøst på mer aktivitet fra din side gamle ørn; ikke la deg drive av oljefrykt!

Link to comment
Share on other sites

M.Mongstad!

 

Gå tilbake til oktober og se på kursstupet til Tomra og energiaksjene. Du vil finne at de nesten er identiske.

 

Det er greit at slik burde det ikke være, men det kan vi gjøre lite med. Mulig at det imidlertid over tid vil være en dreining over til Tomra ved stabilt lavere oljepris. Da kan man jo gå inn igjen :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Innføring av pant diskuteres også i West Virginia...

 

Bottle bill gains support, but still has a way to go

KRIS WISE

785 words

2 February 2006

Charleston Gazette

P1A

English

(Copyright 2006)

DAILY MAIL CAPITOL REPORTER

 

Supporters of the state's proposed "bottle bill" say it hearkens to a time when people recycled and reused without even thinking about it, turning in glass milk bottles and getting refills instead of generating more trash.

 

Critics of the measure call it an outdated throwback to a time that has long passed.

 

Lawmakers seem to be getting serious about a proposed bill that would hike the price of bottled beverages 10 cents throughout the state. Consumers could then redeem the containers at recycling centers and get 10 cents back for each one, and redemption centers would get 3 cents per container back from the state as a handling fee.

 

It's a bill that's been circulating through the Legislature for several years with only lukewarm support.

 

But it now seems to be gaining steam among lawmakers, while the business community and even some environmental groups are outraged over what they say amounts to a regressive tax.

 

Sen. Brooks McCabe, D-Kanawha, has been an ardent supporter of the bill since it was introduced several years ago. He said he doesn't expect the bill to pass this year, either, but hopes this legislative session will result in some changes that eventually will be acceptable to everybody.

 

"This isn't going to go away," McCabe said today. "We have more traction each year. We're pushing really hard right now and eventually we'll make it work. It has some rough edges, but we're trying to smooth them out and make it more effective."

 

Eleven states in the nation have some sort of bottle bill. Legislators here said they've modeled their proposal most closely to Michigan's, which also has a 10-cent surcharge on all beverage containers except those for milk and certain types of alcohol.

 

The rate - and the 13-cent redemption fee - is the highest in the country.

 

"The money part of it just isn't going to work," said Kevin Dietly, a consultant with Northbridge Environmental Management in Massachusetts. "The state is counting on a low redemption rate, and the problem is they aren't anticipating people from Kentucky and Ohio and Pennsylvania who will flock here to get $1.20 back on a 12-pack of Coke. States that have this, there's a lot of fraud and it draws a lot of money out of the system."

 

Jan Vineyard, executive director of the West Virginia Oil Marketers and Grocers Association, said the container fee would make stores in the state's border counties uncompetitive compared to stores in neighboring states that don't have the redemption program.

 

"If you can pay 10 cents less per bottle right across the river, people are going to drive across the bridge," Vineyard said this week after the bottle bill was hotly debated in a judiciary subcommittee meeting.

 

Opponents of the bill said the new charge and redemption program wouldn't achieve the goal lawmakers desire, to cut down on litter and bolster recycling programs around the state.

 

"Beverage containers are such a small part of the problem," said Dietly, who is helping lobby for the West Virginia Beverage Association. "It's going to cost hundreds of millions of dollars to take care of 9 percent of the litter problem, and then you've still got to pay for litter control programs to clean up the rest."

 

McCabe acknowledges lawmakers have a lot of clean up to do when it comes to the bill.

 

"The effect on border counties is an issue, and we're still struggling to find an answer," he said. "But when you think of West Virginia, you think of the environment, of the mountains and the streams. People throwing out bottles and containers is becoming an increasing problem, and an some point we all need to come together and acknowledge it's important."

 

The bill, as it's written now, would put the 10-cent charge on all metal, glass, paper or plastic beverage containers excluding milk and certain types of alcohol. Stores would collect the money and turn it over to the state once a month.

 

Stores also could sign up, like established recycling centers, to be a redemption center. They would then be eligible to collect containers and hand out 10-cent refunds, turn containers over to the state and collect the three-cent-per-container handling fee.

 

The bill now is backed by McCabe, Sen. John Unger, D-Berkeley, and Sen. Dan Foster, D-Kanawha, and still is being studied by a judiciary subcommittee.

 

Contact writer Kris Wise at kriswise@dailymail.com or 348-1244.

Link to comment
Share on other sites

felis

 

Jeg tør våge påstanden at aksjen var en annen i oktober enn den er nå. Jf en bråte med bestillinger. Kursen stupdykket etter Aldi. Greit nok.

 

Men nå ligger Tomra allerede an til en omsetning på 4 mrd i 2006. Og vi er så vidt igang med året. Fundamentalt er altså Tomra et helt annet selskap enn den gang da. :)

Link to comment
Share on other sites

.

 

Tomra på verdens børser

 

 

 

I dag ser det ut til at volumet i Tyskland var formidabelt. Nesten omsatt tilsvarende halve volumet som gikk på OSE i dag noe som er meget uvanlig ettersom noen hundre aksjer eller noen få tusen omsettes til vanlig. I følge et annet forum er dagens volum 29 ganger gjennomsnittet de tre siste månedene i Frankfurt.

 

Hva man skal legge i det? Noe kan det være. :)

Link to comment
Share on other sites

God morgen.

 

Det var et fantastisk volum til Tyskland å være, men hva er riktig?. Denne hentet jeg ut fra denne linken; http://aktien.onvista.de/kurse.html?ID_OSI...SELECTED=245807

 

Börsenkurse (+15 Min.) ?

 

Börse Kursdaten Kurs€ Geld Brief Spread Volumen

Akt. Abs. in % Datum Zeit letztes gesamt

Xetra 6,80 EUR 0,00 0,00% 06.02. 13:27:22 6,80 -1,00 -1,00 0,00% 7.549 7.549

Frankfurt 6,69 EUR -0,04 -0,59% 06.02. 19:47:10 6,69 6,58 6,69 1,64% 90 61.444

Berlin-Bremen 6,66 EUR -0,05 -0,75% 06.02. 14:25:53 6,66 6,60 6,73 1,93% 799 2.179

Düsseldorf 6,69 EUR -0,07 -1,04% 06.02. 11:37:25 6,69 6,58 6,69 1,64% 500 600

Hamburg 6,68 EUR -0,15 -2,20% 06.02. 10:03:59 6,68 6,58 6,69 1,64% 0 0

München 6,64 EUR -0,04 -0,60% 06.02. 20:02:25 6,64 6,58 6,69 1,64% 0 16.833

Stuttgart 6,66 EUR -0,04 -0,60% 06.02. 19:55:45 6,66 6,58 6,69 1,64% 100 4.175

Summe 92.780

 

Den viser jo et helt annet volum enn Yahoo sin. Jeg har vært ute for dette tidligere, men da har volumene vært så små og har ikke brydd meg noe mer om det.

Denne gangen er det jo voldsomt, her hos Yahoo er jo volumet > 6 x høyere i Fankfurt.

 

 

View: Summary | Real-Time ECN | Columnar [New View]

 

Columnar

Symbol Time Trade Change % Chg Volume Intraday Related Info

TMR.BE Feb 6 6.66 0.05 -0.75% 0 Chart, More

TMR.DE Feb 6 6.80 0.00 +0.00% 0 Chart, More

TMR.DU Feb 6 6.69 0.07 -1.04% 0 Chart, More

TMR.F Feb 6 6.69 0.04 -0.59% 375,272 Chart, More

TMR.HM Feb 6 6.68 0.15 -2.20% 0 Chart, More

TMR.MU Feb 6 6.64 0.04 -0.60% 0 Chart, More

TMR.SG Feb 6 6.66 0.04 -0.60% 0 Chart, More

TMRAF.PK Jan 12 8.05 0.00 +0.00% 0 Chart, More

TMRAY.PK Feb 6 7.70 0.25 -3.14% 134 Chart, More

TOM.OL Feb 6 53.00 0.25 -0.47%

Link to comment
Share on other sites

Sitter med 0 i Tomra og 0 i aksjer, men...

 

... for det korte bildet til Tomra. Aluminiumsprisene har ikke vært høyere i kroner (kombinasjon Dollar-kurs * Aluminiumspris) siden 1988. Dvs. det Tomra selger av resirkulert aluminium nå får de rekordpriser for... Dette går rett på bunnlinjen. Dette vil ikke påvirke Q4 resultatet i like stor grad som Q1. Prisene er forventet videre opp så for Collection & Materials Handling området kommer profit margin til å nærme seg 20%, hvorvidt det ikke allerede er passert.

 

Tar jeg ikke feil, kommer Skarholt til å sette på det største gliset han har når han presenterer dette tallet.

Link to comment
Share on other sites

Hei pluss201,

 

here you get the reason of the really very high volume in Germany:

 

 

Tysk finansmagasin anbefaler Tomra på det varmeste

Money Maker

Grüne Geldanlage

Andreas Haslauer

436 words

1 February 2006

Focus-Money

24

06

German

© 2006 FOCUS-MONEY - DAS MODERNE WIRTSCHAFTSMAGAZIN, FOCUS MAGAZIN VERLAG GMBH, www.focus-money.de

 

Tomra Systems

 

Der Automatenbauer Tomra kann sich vor Aufträgen kaum retten. Bis 2007 erwarten Analysten eine Gewinnverdreifachung

 

Im März vergangenen Jahres zog Jan Opsahl, Aufsichtsratschef des norwegischen Leergutautomaten-Herstellers Tomra, die Reißleine. Opsahl feuerte den glücklosen Vorstandschef Erik Thorsen und ersetzte ihn durch Amund Skarholt. "Für die Restrukturierung brauchen wir einen Vorstandschef, der unser Schiff durch die stürmische See lenken kann", sagte Opsahl. Das Zeug, aus Tomra wieder einen echten Global Player zu machen, habe nur Amund Skarholt.

 

Weltweite Expansion. Opsahl behielt Recht. Binnen wenigen Monaten führte der Ex-IBM-Manager die Firma mit der Schließung mehrerer Werke, der Umstrukturierung der gesamten Organisation und dem Abbau von Hierarchiestufen wieder in die Gewinnspur. Für den 58-Jährigen ist dies jedoch zu wenig. Nach den Sanierungsschritten nimmt Skarholt nun wieder Geld in die Hand und expandiert in Deutschland, den USA, Großbritannien und Japan. Vor allem Deutschland scheint für ihn eine besondere Rolle zu spielen. "Wir wollen auf dem größten europäischen Handelsmarkt einen Marktanteil von bis zu 70 Prozent erreichen", sagt Skarholt. Die Börse ist von den Zielen angetan. Seit Skarholts Amtsantritt im Frühjahr 2005 verdoppelte sich die Aktie. Ein Ende scheint nicht in Sicht: Im Schnitt erwarten die Analysten 2007 einen Gewinn je Aktie von 40 Cent - 2005 waren es zwölf Cent.

 

Auftragsflut erwartet. Den Optimismus begründen sie mit den Großaufträgen aus Deutschland. So bestellte Edeka 1150 Rücknahmeautomaten, Marktkauf 250 und Aldi Süd 1700 Geräte. Besondere Freude bereitete Skarholt der Auftrag des Discounters Lidl, der Mitte Januar 4000 Maschinen bestellte. Branchenkenner erwarten nun weitere Millionenaufträge, schließlich gilt ab 1. Mai hierzulande das einheitliche Rücknahmesystem. Jeder Einzelhändler muss dann Dosen und Plastikflaschen der Konkurrenz annehmen. "Von dieser Auftragsflut wird keiner mehr profitieren als Tomra", sagt Bengt Kirkoeen, Analyst bei der norwegischen Investmentbank Fondsfinans.

 

Zuversichtlich ist auch Skarholt. "Der deutsche Markt verträgt 40000 neue Automaten", sagt der Tomra-Chef. "Branchen-Insider schätzen, dass selbst der zweitgrößte Anbieter, Wincor-Nixdorf, nicht mithalten kann", schrieb die "Lebensmittelzeitung". Damit jagt Skarholt den Konkurrenten nicht nur Marktanteile ab, gleichzeitig verbessert er auch die Rendite. "Wir wollen eine Umsatzrendite von mehr als 20 Prozent erwirtschaften."

 

"Ethisches Investment". Ganz schwindlig wird der Investmentgesellschaft Imug bei diesen Renditen. Sie erstellt Analysen für den Natur-Aktien-Index - dort werden meist kleinere Brötchen gebacken. Zwar heben die Experten die hohen Umweltschutzauflagen Tomras hervor. Allerdings erwarten sie für ihre "grüne Geldanlage" auch steigende Kurse. "Weltweit liegt die Rücknahmequote bei Getränkeverpackungen erst bei zwei Prozent", schreiben die Analysten in einer neuen Studie. Wegen des Zwangspfands in vielen Ländern habe Tomra riesiges Potenzial. Die Aktie sei ein klarer Kauf, ein "ethisches Investment".

 

It's a pitty: it's only an analysis, no real news. That's why we have very high volumes the last days, but not increasind prices. That "pricehopp" the last days has been what we call a "bullenfalle" (~trap for "bulls").

Link to comment
Share on other sites

Felis!

 

Ta for deg grafen til Tomra for siste 10 år og sammenlikn den med f.eks. NHY (energiaksjen nr 1 på OSE siste ti år); finner du en signifikant sammenheng så legger jeg meg flat; hvis ikke så får du tillate at jeg ruller meg i tjæra og ler hele veien til England, Japan, Tyskland og tilbake. Gakk -gakk!

 

Mongstad

Link to comment
Share on other sites

Tomra er visstnok dagens case hos Investtech.

 

De sier visstnok bla

 

Aksjen ligger i en stigende trend på kort og mellomlang sikt.

 

En teknisk formasjon indikerer oppgang til ca 70.

 

Det er lite motstand over dagens nivå.

 

Kjøpskandidat på kort sikt og middels lang sikt.

 

 

 

*****************

 

 

Volumet er tynt på nedgang fortsatt. Det er sjelden eller aldri et negativt tegn.

Link to comment
Share on other sites

Om det ikke er lov å quote slikt på forumet vlg. gi meg beskjed :)

Tomra Systems (TOM) - 6. feb 2006. Kurs: 53.00

Analyse av Asbjørn Taugbøl

Tomra Systems ligger i en stigende trend på kort og mellomlang sikt og videre oppgang indikeres. En dobbel+bunn+formasjon på lang sikt indikerer dessuten oppgang til ca 70 kr. Aksjen har støtte ved ca 49.00 kr. Positiv volumbalanse, dvs høy omsetning på dager med oppgang og lav omsetning på dager med nedgang, styrker aksjen på kort sikt. Det er lite motstand over dagens nivå.

Samlet vurdering: Teknisk positiv. Nøytral på innsidehandler.

Kort sikt: Kjøpskandidat Middels lang sikt: Kjøpskandidat

 

RSI -21 = 57

Link to comment
Share on other sites

En preview fra Orion, ikke "rare" greiene husene forventer seg av q4. Nå er ikke de tallene de avgjørende, men det gjør jo ingenting om Tomra skulle komme inn godt over dette. Etter hva jeg har sett ligger de andre husene sånn omtrent som Orion, faktisk noe under, bla DDB.

 

Orion har også tatt EBIT ned for 06, ser vi her.

 

 

• We expect a marginally slower development in Tomra’s sales for Q4

2005 compared to Q3 2005. However, we estimate EPS to reach NOK

0,30 adjusted for one off items of NOK 14 mill related to the guided restructuring.

 

• We have downgraded our EBIT expectations from NOK 930 mill to NOK

779 mill in 2006 and from NOK 956 mill to NOK 810 after talking to the

company. The reason for the downgrade was our too optimistic EBIT

margin expectations from the German operations. Now the respective

figure reads 26,6% which is in line with Tomra’s guiding.

 

• Decreased EBIT margin from the German operations results in lower expected

EPS. For 2006 expected EPS is reduced from NOK 3,59 to 3,02

and from NOK 3,69 to 3,13 in 2007. The corresponding P/E-multiples

equal 17,6 and 16,9. Applying P/E factor of 20 to 2006 EPS translates to

a target price of NOK 60 which suggests some upside potential in the

share price.

 

Tomra Systems Q3				   result Q4 estimates
Revenues			701,3						 662,8
EBITDA			   113,8						 110,7
Operating profit	 78,5						   75,1
Pretax profit		  75,8						  64,4
EPS adjusted		  0,30						  0,30

 

Conclusion

We expect a marginally slower development of Tomra’s sales and some what

improving profitability in Q4 2005 comparing to Q3 2005. Despite the reduction

of 2006 EBIT expectations we reiterate our price target of NOK 60 within

six moths period. There fore we keep our buy recommendation unchanged.

 

____

Link to comment
Share on other sites

Interessant å se at de tar ned resultatet for 2006, og forventer såpass lave tall for Q4. De sitter selvfølgelig med mer kunnskap om Tomra enn det jeg gjør, men jeg hadde forventet noe høyere tall for Q4 gitt vi fikk de første kontraktene for Tyskland sendt i Q3, noe som gjør de fakturerbare for Q4.

 

Skarholt uttalte i høst at Q4 er noe av det beste Tomra har levert gjennom historien (hvis jeg ikke husker feil).

Link to comment
Share on other sites

Gikk inn i Tomra igår, men gikk ut igjen idag.

 

Er det en ting jeg overhodet ikke er i tvil om, er det at Tomra vil synke hvis Oslo Børs korrigerer ned. Og slik det ser ut fremover nå med eskalerende uro i Midt-Østen, Iran's atom-sak oversendt til FN's sikkerhetsråd, selskap som må forsvare sin høye aksje-pris istedenfor å oppjusteres m.m., ser det ut til at vi går en periode med sterkt økende turbulens i tiden fremover.

 

Jeg trekker meg derfor helt ut og avventer videre eksponering på Oslo Børs.

Link to comment
Share on other sites

Dette tar jeg som et tegn at OSE og Tomra skal opp. Det er nemlig slik at når det kommer spådommer fra noen på div. forum, går det gjerne mottsatt! ;)

 

Gikk inn i Tomra igår, men gikk ut igjen idag.

 

Er det en ting jeg overhodet ikke er i tvil om, er det at Tomra vil synke hvis Oslo Børs korrigerer ned. Og slik det ser ut fremover nå med eskalerende uro i Midt-Østen, Iran's atom-sak oversendt til FN's sikkerhetsråd, selskap som må forsvare sin høye aksje-pris istedenfor å oppjusteres m.m., ser det ut til at vi går en periode med sterkt økende turbulens i tiden fremover.

 

Jeg trekker meg derfor helt ut og avventer videre eksponering på Oslo Børs.

Link to comment
Share on other sites

Større endringer...?

 

Ownership structure

 

Registered at 6 February 2006

Number of shares Ownership

 

1. Folketrygdfondet 18 403 100 10,3 %

2. Orkla ASA 7 226 800 4,0 %

3. State Street Bank & Client Omnibus D 6 821 886 3,8 %

4 JP Morgan Chase Bank Clients Treaty Account 4 717 989 2,6 %

5. Tomra Systems ASA 4 498 000 2,5 %

6. Vital Forsikring ASA DnB NOR Kapitalforvaltning 3 828 289 2,1 %

7. Danske Bank A/S 3887 Operations Sec. 3 770 073 2,1 %

8. Clearstream Banking CID Dept, Frankfurt 3 664 997 2,1 %

9. DnB NOR Norge (IV) VPF 2 645 161 1,5 %

10. Deutsche Bank AG LON 2 597 523 1,5 %

11. SIS Segaintersettle 2 204 484 1,2 %

12. Bank of New York, BR S/A Equity Tri-party 1 939 600 1,1 %

13. Nordea Bank Denmark S/A Nordea (DK) CCA 1 930 697 1,1 %

14. Skagen Vekst 1 904 500 1,1 %

15. Goldman Sachs & Co Equity Nontreaty cus 1 849 355 1,0 %

16. Citigroup Global MAR IPB Client Safekeep 1 844 268 1,0 %

17. JP Morgan Chase Bank S/A Escrow account 1 604 341 0,9 %

18. Morgan Stanley and C Trading Account 1 601 693 0,9 %

19. Storebrand Livsforsi P980, Aksjefondet 1 546 888 0,9 %

20. Avanse Norge (II) VPF 1 517 175 0,9 %

 

Total 76 116 819 42,6 %

Other shareholders 102 369 740 57,4 %

Total (15 084 shareholders) 178 486 559 100,0 %

 

Shares owned by Norwegian shareholders 111 471 425 62,5 %

 

Shares owned by foreign shareholders 67 015 134 37,5 %

 

Total 178 486 559 100,0 %

 

 

___

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...