Jump to content

KVAER - Kværner ASA


Pirelli

Recommended Posts

Norse har fortsatt tro på KVI:

 

Norse Securities spår kursoppgang og anbefaler seks aksjer.

I dagens utgave av Finansavisen går Norse Securities-sjef Stig Rognstad ut med seks kjøpsanbefalinger. Gjennom valgene signaliserer han en god tro på IT.

 

Kjøpsanbefalingene:

 

Fast Search & Transfer

Aker

EDB Business Partner

Tandberg Television

Statoil

Kværner

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 507
  • Created
  • Last Reply

KVI - SAMARBEIDER OM ETABLERING AV AKER AMERICAN SHIPPING

 

http://www.newsweb.no/index.asp?melding_ID=108483

 

Oslo, 24. mai 2005 - Aker og Kværner har innledet et

samarbeid om etablering av Aker American Shipping, et

selskap som skal eie Kværners skipsverft i Philadelphia og

ti produkttanksskip. Det er allerede inngått en

prinsippavtale om utleie av skipene på langsiktige bareboat-

kontrakter til Overseas Shipholding Group, Inc (OSG).

 

I forbindelse med den planlagte børsnoteringen av Aker

American Shipping, vil Aker vurdere å kjøpe ut Kværner og

innlemme Aker American Shipping i Aker-konsernet. Prisen

for aksjene vil i så fall være den samme som markedet for

øvrig betaler for aksjer i Aker American Shipping.

 

- For Aker fremstår dette som en interessant investering og

et spennende nytt forretningsområde. Under

managementavtalen med Aker Yards, er Kvaerner Philadelphia

utviklet til å bli det mest effektive skipsverftet i det

amerikanske Jones Act-markedet, sier Leif-Arne Langøy,

konsernsjef i Aker ASA.

 

- På kort sikt gir avtalen med OSG en forutsigbar

inntjening for Aker American Shipping. På lengre sikt åpner

det seg store muligheter når de mange gamle skipene i det

amerikanske markedet skal erstattes med ny tonnasje,

tilføyer Langøy.

 

Salget av Aker American Shipping, inklusiv datterselskapene

Kvaerner Philadelphia Shipyard, Inc og American Shipping

Company, Inc. er i tråd med Kværners uttalte strategi.

Kværners verdier skal realiseres og fordeles blant

selskapets aksjonærer.

 

- Med kontraktene tidligere i år for to containerskip og

prinsippavtalen med OSG, passerte Kvaerner Philadelphia

viktige milepæler i sin mangeårige omstilling, og Kværner

fikk synliggjort store verdier, sier Lone Fønss Schrøder,

Kværner ASAs styreformann. Hun legger til at Kværner

vurderer det som positivt for både Aker American Shipping

og de to datterselskapene å bli knyttet tettere til den

industrielle kompetansen i Aker-konsernet.

 

- Dersom Aker kjøper Aker American Shipping ASA, vil

Kværner kunne dele ut både kontanter og Aker-aksjer som

utbytte, og Kværners aksjonærer vil gjennom Aker fortsatt

ha en andel av framtidig verdistigning i Aker American

Shipping, sier Fønss Schrøder.

 

Aker og Kværner har som mål å bli enige om betingelsene for

aksjesalget før sommerferien. En eventuell avtale vil være

avhengig av flere forhold, blant annet endelig kontrakt med

OSG.

Link to comment
Share on other sites

Det skader ikke med en reprise:

 

 

 

De som fortsatt ikke våger å satse alt på KVI men har lyst å tjene mye penger fort bør følge med KVI hver time fra nå av. Det kommer nyheter som lett får folk til å betale 150 ganske snart. Er du heldig så kommer du deg på toget i fart også.

 

Dette tipset har jeg fra suffløsen på styrerommet.

 

Dette innlegget er endret av Kelly: 10 May - 22:47

Link to comment
Share on other sites

Da ble suffløsens ord endelig opplest gjennom en børsmelding, nesten ordrett også... Med tilhørende oppgang i aksjekursen. Heldigvis begynte ryktet å bli gammelt, så mange av de kortsiktige hadde allerede blitt lei av å vente på meldingen - kanskje endog gått short.

 

Nå er det like før du får 100% rett i dine fremtidsprediksjoner for holdingselskapet Kværner Engabhoy, jeg håper dine visjoner har gitt klingende mynt i kassen :D

 

Den store spenningen nå er hvor lett American Shipping kan selges, eller riktigere sagt, hvor mye markedet vil prise dette selskapet til, og hvor stor verdi Kværner Philadelphia vurderes til inn i det nye selskapet. Dagens børsmelding beviser imidlertid nok en gang hvor flink Røkke er til å selge, meldingen oser av entusiasme og fremtidstro - det er liksom noe unorskt ved hele greia...

 

Industrieventyret Kværner er snart historie, selskapet ble stiftet i 1853 og har vært en betydelig industrigigant opp gjennom historien. Når Norge ble revolusjonert inn i oljeeventyret på begynnelsen av 70 tallet startet begynnelsen på slutten for Kværner og det kulminerte i oppkjøpet av Trafalger House i 1996. Asiakrisen ga Kværner banesåret gjennom oppkjøpet av Trafalger House, og Erik Tønseth satt igjen i gapastokken. Ryddegutt og aksjonærfiende Almskog gjorde vondt værre og Røkke tok full kontroll i 2001.

 

Nå gjenstår:

1) Salg av Kværner Philladelphia til Aker/IPO.

2) Salg av Sea Launch til Boeing, sikkert noe på gang allerede... Kanskje Sea Launch noteres på NYSE som eget selskap? De trenger nok en refinansiering slik at lånene som Kværner har garantert for kan refinansieres :)

3) KVI lemper ut hele kontantbeholdningen i ekstraordinært utbytte.

4) KVI fusjoneres inn i Aker gjennom en emisjon i Aker A aksjen hvor Aker B aksjene samtidig slettes. Det nyfusjonerte selskapet får da ett enormt fremførbart underskudd.

 

Dette er selvsagt mine spekulasjoner av hvordan dette kommer til å utspille seg, Kelly kan sikkert utbrodere hvis hun vil - jeg er ganske sikker på at Sara og Kelly sover i samme seng <_>

 

Uansett, hvor mye er KVI aksjen verdt?

Link to comment
Share on other sites

Etter dagens nyhet, som egentlig bare er en bekreftelse på ting som er omtalt tidligere, synes det nå klart for en fin oppgang.

 

Sett i lys av det store fine underskuddet fra 1Q er jo dette ekstra gullkantet. Dette vil jo komme i fradag til inntektene fra salget av ASC noe som skattemessig sett bare er herlig!

 

I og med at det ventes på signering av endelige kontrakter, samt at prisen AKER vil betale KVI enda ikke er fastsatt/offentliggjort, regner jeg med at kun deler av stigningen kommer nå.

Jeg forventer ett ytterligere hopp i kursen ved offentliggjøring av disse detaljene.

 

Uansett, i morgen regner jeg med at kursen når ATH (>110,5) for 'nye' Kværner, når de store aktørene har hatt tid til å fordøye nyheten.

Link to comment
Share on other sites

Litt lang lunte Pirelli, men det nærmer seg. Skal vi si 200 kr. for KVI? Du "lo" av 60 for ikke så lenge siden. Nei jeg deler ikke seng med andre enn min kone.

Link to comment
Share on other sites

Lunten er ikke så lang, men grepet er ikke like godt i år som i fjor for Pirelli desverre, noe Petter Solberg sikkert kan skrive under på. Selv har jeg latt hele konglomeratet fare siden jeg realiserte AKY tidligere, med unntak av noen korte trader i holdingselskapene.

 

Dersom man antar at AKER er riktig priset bør det være forholdsvis enkelt å regne seg frem til at KVI er verdt (AKER aksjekurs*0,96)+(Kværner Philly)+(Sea Launch)+(Kontantbeholdning)=???

 

Finn frem kalkisen gutter og kjønnsforvirrede, dette bør være enkelt :)

Link to comment
Share on other sites

Spent på hva som skjer med Sea Launch. Kværner blir neppe fusjonert med Aker før Sea Launch er isolert på ett eller annet vis. (Et eget eierselskap er allerede opprettet.) Det er vel ikke så lenge til det skje noe.

 

"Større konsolidering" i bransjen var vel det siste jeg hørte.

 

Land Launch kan kanskje være med å gjøre Sea Launch til et mer attraktivt objekt - det kan være interessant å få tilgang til Baikonour-kosmodromen.

 

 

(Kellys seksuelle legning skal jeg ikke kommentere...)

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke sikker på om det virkelig er Sea Launch som er jokeren i regnestykket rundt KVI, og kalkulator er det litt for tidlig å hente fram tror jeg.

 

American Shipping og Sea Launch har vært kjent lenge og er sikkert kalkulert og vurdert til vemmelse de siste par månedene. Det rare er at disse i realiteten ikke er priset inn i KVI med en eneste krone. Røkke-Rabatt og tøys med at holdingselskaper skal ha fra 25 til 40 % rabatt i forhold til underliggende verdier, blir bare tullete da selskapet skal oppløses innen kort tid.

 

Jokeren i KVI tror jeg er AKER B aksjen som er priset langt fra dens potensiale. Jeg tror den største oppsiden i KVI ligger her. De fleste meglerhusene har bare gode ord å si om Aker og de tror tydeligvis at denne skal gå langt framover. Det vil ikke være mulig å sette en fear pris på KVI før utdeling av disse blir gjennomført.

 

KVI vil generere mellom 150 og 250 kroner for oss aksjonærer innen februar 2006 er mitt tips.

 

Ellers er mine observasjoner lik Pirellis, Sara og Kelly er merkelig samstemte :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

At både Aker American Shipping, B-aksjene og underskuddet er gode kort, er i hvert fall nogenlunde sikkert.

 

Sea Launch er vel noe analysefolka håper Kværner skal komme seg ut av nogenlunde i null, eller med et lite tap. Så den er vel priset deretter.

 

 

Om noen av korta skulle vise seg å være jokere, er jo det bare fint.

Link to comment
Share on other sites

- Ekstremt positivt

 

Analytiker karakteriserer nyhet som "ekstremt positiv" for Kværner-ksjonærene.

 

Artikkel av: Øystein Byberg (25.5.05 07:05)

I går ettermiddag ble det kjent at Aker ASA kan få en fjerde børsdatter, det amerikanske shippingselskapet som i dag er heleid av Kværner ASA; American Shipping Corporation.

Ifølge analytiker Karl Otto Eidem i Norse Securities er nyheten om at Kværner-aksjonærene får kontanter i stedet for aksjer "ekstremt positivt" for dem. Han fastholder at det nye selskapet er verdt 150-200 millioner dollar, skriver Finansavisen.

 

Kursmålet på Kværner-aksjen på 146 kroner, blir også fastholdt.

 

- Kværner skal nå ha en fast merpris på 20 kroner i forhold til Aker, sier Eidem til avisen.

 

Jeg vil nå fastholde at et kursmål på 146 kroner er noe defensivt etter gårsdagens nyhet, men mulig jeg er for optimistisk?

Link to comment
Share on other sites

Anbefaler kjøp

 

Nok en gang mener analytikerne i CAR at Kværner er aksjen du bør merke deg.

 

Artikkel av: Thomas Erling Oksum (25.5.05 12:08)

 

Analysehuset CAR gjentar sin kjøpsanbefaling på Kværner-aksjen, fremgår av dagens rapport.

 

- Vi vil videre påpeke at Aker aksjen handles til 40 % rabatt. Anvender vi full substansverdi på denne finner vi at Kværner har underliggende verdier på 185 kroner, skriver CAR blant annet.

 

Kl. 11.52 ble Kværner omsatt for 106 kroner, opp 1,92 prosent.

Link to comment
Share on other sites

Anbefaler Røkke-aksjer

 

DnB NOR Markets plukker ut to Røkke-aksjer du bør investere i.

 

Artikkel av: Thomas Erling Oksum (25.5.05 10:59)

 

DnB NOR Markets anbefaler kjøp av Aker til kursmål 115 kroner, fremgår i dagens rapport. Samtidig oppjusteres anbefalingen på Kværner-aksjen fra hold til kjøp med kursmål 125 kroner.

 

Bakgrunnen er omrokkeringen av virksomheten i American Shipping Corporation som gir implikasjoner for begge selskaper. Meglerhuset venter at Aker overtar i overkant av 50 prosent av virksomheten.

 

Meglerhuset vurderer Kværner som mer risikofylt enn Aker på grunn av lite informasjon om transaksjonen.

Link to comment
Share on other sites

Ad Aker American Shipping:

 

 

  • Byggekontrakten (10 produkttankere) har en verdi for KPSI på USD 1 mrd.
  • Leiekontrakten med OSG har en verdi på omlag USD 0,5 mrd. Kontraktene har en varighet på 5-7 år med mulighet for forlengelse.

Karl Otto Eidem i Norse Securities snakker om en verduvurdering av AAS i intervallet USD 150-200 mill. (NOK 964-1286 mill med USD=6,43). Han har lagt til grunn en margin på 5% ved verftet og 10% på leiekontraktene i 15 år.

 

Eidem har kursmål 146 i KVI og sier KVI skal ha en fast merpris på 20 kr i forhold til AKER (som da implisitt får et mål på 126).

 

Aker vil ventelig selge seg ned til 50,01% i AAS. Netto kjøpssum blir vel da halvparten av verdivurderingen. (Aker henter NOK 290 mill i dag.)

Link to comment
Share on other sites

Meglerhuset DnBNOR markets hever Kværner til kjøp fra en holdanbefaling og oppjusterer kursmålet.

 

 

DnBNOR markets har sett nærmere på avtalen mellom Kværner og Aker etter at selskapene annonserte et samarbeid om etableringen av Aker American Shipping før sommerferien. Den nye selskapet er planlagt solgt til Aker og investorer. Kværner mottar kontanter som vil kunne deles ut til aksjonærene. Meglerhuset mener at gjennomføringen av transaksjonen reduserer risikoen i Kværner betydelig.

 

Basert på en forventning om redusert rabatt i Aker-aksjen, samt synliggjøring av verdier i Aker American Shipping, oppjusterer DnBNOR kursmålet i Kværner fra 105 kroner til 125 kroner. Anbefalingen heves fra Hold til Kjøp.

(Stocklink)

Link to comment
Share on other sites

Fra børsmeldingen 17.03 (jeg flytter diskusjonen fra HO og hit) (Link):

 

Etter styrets oppfatning er selskapets finansielle stilling nå så sterk at det er forutsetninger for betydelig utbytte til aksjonærene. Et slikt utbytte ville være i tråd med selskapets uttalte strategi. Styret har likevel valgt å ikke foreslå et utbytte nå. Restruktureringen av Kværner-konsernet i 2004 bestod av en serie interne transaksjoner. Midt i dette arbeidet ble skattereglene i Norge endret.

Kværner har mottatt skattelempe med forslag til vilkår som i praksis betyr at utbytte fra Kværner i 2005 vil bli dobbeltbeskattet. Med mindre man finner løsninger på dette i løpet av 2005, og dermed kan utbetale ekstraordinært utbytte i inneværende år, har selskapet til hensikt å dele ut utbytte snarest mulig i 2006. De midlertidige skattemessige hindringer vil uansett da være bortfalt.

 

-----------------------------------------

 

Her må man skille mellom utbytte til selskaper og utbytte til privatpersoner. Slik jeg leser denne meldingen er det de interne transaksjonene som fører til at utbytte betalt i 2005 blir skattepliktig, muligens på grunn av den nye aksjonærmodellen som ble delevis innført fra 01.03.05 og som blir utvidet kraftig 01.01.2006. Her er jeg imidlertid på tynn is, og både transaksjonene og reglene er kompliserte og uoversiklige.

 

Det som er helt sikkert er at dersom KVI deler ut AKER B aksjene sine etter 01.01.2006 vil privatpersoner som mottakere måtte skatte 28% minus skjermingsfradrag (i realiteten 0 ved ett så stort utbytte) på motatt utbytte. For Røkke spiller det ingen rolle, Røkke's KVI aksjer ligger i all hovedsak i TRG Holding AS og RGI (Europe) B.V. og selskaper skal ikke skatte fra utbytter.

 

Nettopp med tanke på denne problematikken vil det være bedre for aksjonærene dersom Aker kjøper Kværner med Aker A aksjer som oppgjør. Da vil aksjonærene få en realisasjon på sine KVI aksjer i stedet og slipper utbytteskatt problematikken. Dette kan jo også være en måte for Røkke og omgå utbetaling til sine 'venner', småaksjonærene etter NWS/AMA/Aker RGI (er ikke helt sikker på hvem som gjenstår).

 

Men dette blir spekulasjoner fra min side, i diverse børsmeldinger har Kværner skissert at Aker B aksjene skal gis som utbytte til KVI aksjonærene.

 

Skatteproblematikken som er skissert i børsmeldingen 17.03 skjønner jeg ikke, noen med oversikt?

 

 

Skrivefeiler fjernet..."

Link to comment
Share on other sites

Optimismen blomstrer ang hva en kan få ut av en KVI-aksje. På høy tid vil jeg si.

Kan avsløre at min strategi er å bytte en del av aksjene i AKER-aksjer på kort sikt (det blir fortsatt hyppig trading, men...) hvis avstanden i kurs øker neste uke. Det er to grunner til det: Fremdeles er det tilsynelatende mange som er mer skeptisk til Kværner enn til Aker. Men likevel vil oppgangen til KVI-aksjen trigge AKER-aksjen mer enn omvendt. Og Aker vil blomstre ekstra når det går opp for folk at skipsbyggingen/rederivirksomheten i USA er mer lukrativt enn å montere skipsskrog i Finland og Tyskland. Sjekk trenden mandag ang dette.

Link to comment
Share on other sites

De virkelige verdiene i KVI antas å være betydlig større enn det aksjekursen tilsier. "Etter hvert vil KVI tømmes og disse verdiene havner på aksjonærenes hender." sies det på Stocktalk. Hvis det er riktig, vil man jo få frem de virkelige verdiene, men er det fattet noe vedtak om dette?

Link to comment
Share on other sites

Megler1, det er opplest og vedtatt at Kværner skal oppløses. Spørsmåøet er hvor mye merverdi man skal legge i Kværner's AKER-B aksjer i forhold til AKER-A aksjens prising på børsen (AKER-A handles med en ikke ubetydelig rabatt i forhold til børsnoterte eiendeler). Og selvfølgelig, hvor mye det resterende som ligger i Kværner er verdt. Når det gjelder det sistnevnte ser markedet ut til å prise KVI ca. 6-7 kroner over AKER-A i øyeblikket.

 

Fra børmelding 24.05:

Salget av Aker American Shipping, inklusiv datterselskapene Kvaerner Philadelphia Shipyard, Inc og American Shipping Company, Inc. er i tråd med Kværners uttalte strategi. Kværners verdier skal realiseres og fordeles blant selskapets aksjonærer.

 

Link til børsmeldingen

Link to comment
Share on other sites

Aker eier KVI aksjer for over 1 mrd. (9.560.192 KVI aksjer). Disse aksjene skal deles ut som utbytte så snart som mulig. Denne verdien er reflektert i markedsverdien til Aker-A aksjene siden KVI aksjene skal utdeles snart. Men, disse aksjene kommer ikke Aker-B aksjonærene (KVI selv) til gode i noen form fordi de har ingen verdi til Aker ASA fordi posten ikke skal gjøres om til kontanter. En Aker-B aksje er derfor mindre verdt enn en Aker-A aksje fordi KVI aksjene er verdifulle til Aker-A aksjonærer men ikke til Aker-B aksjonærer!

 

Er dette riktig?

 

- jakob

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt ett lengre utenlandsopphold og har ikke fått med meg hvordan KVIs aksjonærer får oppgjør når "Kværners verdier skal realiseres og fordeles blant selskapets aksjonærer."?

41882[/snapback]

Som det står i pressemeldingen Pirelli linker til:

- Dersom Aker kjøper Aker American Shipping ASA, vil

Kværner kunne dele ut både kontanter og Aker-aksjer som

utbytte, og Kværners aksjonærer vil gjennom Aker fortsatt

ha en andel av framtidig verdistigning i Aker American

Shipping, sier Fønss Schrøder.

 

Noe info utover dette kjenner ikke jeg til.

Link to comment
Share on other sites

Re: j_jakob

 

Omlag halvparten av aksjene blir delt ut til KVI selv, og deretter tror jeg de blir slettet. Verdiene fordeles dermed på færre aksjer og vil justere verdien for KVI før og etter aksjene er delt ut som utbytte fra Aker. Altså ingen effekt for verdiene i KVI.

 

Aker eier også 6.600.254 egne A aksjer, dersom man ser bort fra disse aksjene stiger antallet AKER aksjer pr. KVI aksje fra 0,96 til noe over 1,1! Regn på hvordan dette vil slå ut for KVI aksjens verdier... :o

Link to comment
Share on other sites

Klippet fra Kværners egne sider.

 

Kvaerner announces final agreements

03.06-2005

Oslo, 3 June, 2005 – Reference is made to press release sent to the market 14 April 2005. Final definitive agreements have today been signed with Overseas Shipholding Group, Inc. for bareboat charter of ten Veteran MT-46 class Jones Act Product Tankers to be constructed at Kvaerner Philadelphia Shipyard, Inc. (KPSI).

 

The bareboat charters between subsidiaries of American Shipping Corporation, a Kværner ASA company, and subsidiaries of OSG are initially entered on terms of five and seven years, with extension options for the charterer. For Kværner, the charter agrements have an estimated value of more than USD 500 million. The agreement is subject to government approvals.

 

Så var nå dette bekreftet ok. USD 500 mill. Noen med formeninger om utvikling etter dette ?? Ser Pirelli har noen tanker rundt krysseierskapet. Høres ok ut for meg det.

 

Jeg tror ting vil gå rimelig raskt framover.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...