Jump to content

KVAER - Kværner ASA


Pirelli

Recommended Posts

KVI - KVÆRNER INNGÅR AVTALE OM UTLEIE AV PRODUKTTANKSKIP

 

Kværner ASA og Overseas Shipholding Group, Inc (OSG) har i

dag inngått en prinsippavtale som innebærer at skipsverftet

Kvaerner Philadelphia Shipyard, Inc, skal bygge ti Veteran

MT46-klasse Jones Act produkttankskip, med en opsjon på

ytterligere to skip.

 

Skipene vil være eid av et annet datterselskap av Kværner,

som så leier ut skipene til datterselskap av OSG på

bareboat-kontrakter. Disse kontraktene vil i utgangspunktet

ha en varighet på fem til sju år, men leietaker har opsjon

på å forlenge leieperioden.

 

For Kværner har avtalen med OSG en anslått verdi på mer enn

3,2 milliarder kroner (500 millioner amerikanske dollar).

Avtalen forutsetter blant annet styregodkjennelse i Kværner

ASA og OSG og relevante myndighetsgodkjennelser.

 

Kontrakten for bygging av de ti pluss to skipene blir i dag

undertegnet av Kværner Philadelphia Shipyard, Inc og

American Shipping Corporation, Inc i Philadelphia. Begge

disse selskapene inngår i Kværner-konsernet.

Byggekontraktene har en verdi på nær 1 milliard dollar og

sikrer beskjeftigelse ved Kværners skipsverft i

Philadelphia til midten av 2010.

 

Vedlagt er felles pressemelding fra Kværner og OSG på

engelsk.

:D

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 507
  • Created
  • Last Reply

Er det ikke herlig?

 

Jeg gikk inn i dag tidlig på 100,25 :P

Var på nippet til å selge rett før meldingen kom, da det, typisk for Oslo Børs, ble et kjøpsrush opp til 106.

Hvorfor må det ALLTID være lekkasjer på børsen før meldinger :angry:

 

Uansett regner jeg med at kursen går bra oppover nå B)

Link to comment
Share on other sites

Røkkes opplegg mhp. Philadelphia-verftet er perfekt!

 

Bare Sea-Launch igjen av problemene i Kværner, nå. Og det er vel noe på gang der også. Blir meget bra framover, det her.

 

 

American Shipping skal børsnoteres i løpet av første halvår, men det kan kanskje ta tid å få delt ut aksjene pga. skatteregler og Røkkes avtaler med kreditorene sine?

Link to comment
Share on other sites

For Røkke er nok dagen i dag verdt hele Kværner tragedien (ref. bilde)... Selv med de siste 7-8 måneders enorme opptur i Aker Kværner selskapene ligger nok Røkke fremdeles i minus totalt sett.

 

Senere i kveld drar han hjem, slik at han kan mobbes noen uker i media fordi han tok en spansk en når han ville styre store fritidsbåter. Røkke og Clinton har nok mye å snakke om :)

 

Syns det begynner å bli dårlig fantasi på avatar valg...

Link to comment
Share on other sites

Ad eierandeler (modifisert)

 

 

Utgangspunktet er som følger:

  • Det er 44.131.354 aksjer i Kværner ASA
  • Der er 44.131.354 A-aksjer og 42.200.713 B-aksjer i Aker ASA
  • Røkke eier 23.439.069 aksjer i Kværner ASA (eid av TRG Holding AS og Røkke).
  • Røkke eier 23.439.069 A-aksjer i Aker ASA (eid av TRG Holding AS og Røkke).
  • Kværner ASA eier 42.200.713 B-aksjer i Aker ASA (alle B-aksjene).
  • Aker ASA eier 9.560.192 A-aksjer i Aker ASA (eid av Aker ASA og RGI (Europe) BV).
  • Aker ASA eier 9.560.192 aksjer i Kværner ASA (eid av Aker ASA og RGI (Europe) BV).

De direkte eierandelene blir altså:

  • Røkke eier 53,1% av Kværner og 27,1% av Aker (53,1% av stemmene i Aker).
  • Kværner eier 49,0% av Aker.
  • Aker eier 11,0% av seg selv, og 21,7% av Kværner.
  • Resten eies av andre aksjonærer.

Nuller vi de 9.560.192 A-aksjene Aker eier i seg selv, vil det være 34.571.162 A-aksjer og (fortsatt) 42.200.713 B-aksjer i Aker.

  • Kværners andel i Aker vil da øke til 55,1%.
  • Røkkes andel i Aker vil øke til 30,5% (67,8% av stemmene).
  • Andre aksjonærers andel øker også tilsvarende.

Deler vi så ut Akers 9.560.192 Kværner-aksjer til Akers eiere (Kværner, Røkke og andre), pro rata, (for å løse opp krysseierskapet), får eierne følgende:

  • Kværner får 55,1%, dvs. 5.266.326 aksjer i seg selv.
  • Røkke får 30,5%, dvs. 2.911.219 aksjer i Kværner, i tillegg til de 23.439.069 han allerede har, slik at han kommer opp i 26.350.288.
  • Andre får de resterende 1.382.647 aksjene

Nuller vi så de 5.266.326 aksjene Kværner nå får i seg selv, blir det 38.865.028 aksjer i Kværner, og eierandelene i Kværner blir som følger:

  • Røkke får 67,8%.
  • Andre får 32,2%.

 

Røkke vil altså eie 67,8% av Kværner og 30,5% av Aker (67,8% av stemmene), direkte; men siden Kværner eier 55,1% i Aker, vil Røkkes andel i Aker øke til 67,8%. (De opprinnelige 30,5% pluss 67,8% av de 55,1% Kværner eier i Aker. Antall stemmer han kontrollerer forblir 67,8%, ettersom Kværners andel i Aker består av stemmerettsløse B-aksjer.)

 

 

Nå skal det kunne gå an å finne ut hvor store deler selskapene i Røkke-systemet det er som ligger bak hver KVI/AKER.

Link to comment
Share on other sites

Kværner(KVI) Kurs 91.00

 

Kværner ligger i en stigende trend og videre oppgang innenfor denne indikeres. Ved reaksjoner tilbake er det støtte mot gulvet i trendkanalen. Aksjen har støtte ved ca 80.00 kr og motstand ved ca 106 kr. Volumtopper korresponderer godt med kurstopper og volumbunner korresponderer godt med kursbunner. Dette styrker trendbildet. RSI er overkjøpt. Aksjen kan likevel gjerne stige videre, og vi bør se en nedgang i RSI-kurven før dette anses å svekke aksjen. Aksjen anses samlet sett teknisk positiv på kort sikt.

Link to comment
Share on other sites

Hvilken inngang har du i kvi hector?

 

Jeg kjøpte kvi til 22,4 i sommer og solgte dem for noen uker siden. Muligens dumt, men men... <_<

 

Tror det er det beste kjøpet jeg har gjort ever... :)

Link to comment
Share on other sites

Grunnen til at jeg spurte var kun nysgjerrighet. Hadde jeg kjøpt på dagens kurser hadde jeg hatt litt kalde føtter. Vet aldri når det gjelder Røkkes firmaer. Med rød regjering i vente er ikke arbeidskrevende industri det beste å sitte i… Høye stålpriser og konkurranse fra Asia gjorde at jeg solgte nå.

 

Sikkert jeg som sitter her og er nervøs som har solgt.

:unsure:

Link to comment
Share on other sites

Trur ikke jeg selger før:

  • American Shipping Corp. deles ut og børsnoteres;
  • Aker børsnoterer Aker Seafoods;
  • Aker Capital blir solid og børsnotert;
  • Aker og Kværner deler ut hverandres aksjer i utbytte;
  • Sea Launch-andelsen selges;
  • KVI blir til Aker B, og så AKER B til AKER A;

Forutsatt at ikke noe går helt til helv... ett eller annet sted. B)

Link to comment
Share on other sites

Sea Launch is currently preparing for the launch of DIRECTV's Spaceway satellite, on April 26. Liftoff is expected at the opening of a half-hour launch window at 12:31:30 am PDT (7:31:30 GMT). The Boeing 702 spacecraft is the first of four Ka-band satellites that will enable DIRECTV to deliver more than 1,500 local and national High Definition channels and other advanced programming services to consumers nationwide by 2007.

 

 

Sea-Launch hjemmeside

Link to comment
Share on other sites

Satser på Røkke

 

Analytiker mener det bør komme en reaksjon opp i Kværner-aksjen.

 

Artikkel av: Stian Jacobsen (26.4.05 09:28)

 

I dagens morgenrapport fra Investtech beskrives Kværner som en kjøpskandidat.

– Kværner ligger i en stigende trend på mellomlang sikt og fortsatt positiv utvikling innenfor denne indikeres. På kort sikt har aksjen korrigert ned fra motstanden i taket av trendkanalen, og en reaksjon opp bør komme. Aksjen har noe støtte ved 80 kroner. Kort sikt: Svak kjøpskandidat. Middels lang sikt: Kjøpskandidat, skriver analytikeren.

 

I går sluttet Kværner-aksjen på 93,50 kroner.

Link to comment
Share on other sites

Kværner(KVI) KURS 88,25

 

KVI8825.gif

 

Kværner ligger i en stigende trend og videre oppgang innenfor denne indikeres. Kursen har nå dessuten falt tilbake mot gulvet i trendkanalen, noe som bør gi en reaksjon opp. Aksjen har støtte ved ca 80.00 kr og motstand ved ca 106 kr. Volumtopper korresponderer godt med kurstopper og volumbunner korresponderer godt med kursbunner. Volumbalansen er også positiv, noe som styrker trendbildet. RSI er oversolgt. Aksjen kan likevel gjerne falle videre, og vi bør se en stigning i RSI-kurven før dette brukes som et kjøpsargument. Aksjen anses samlet sett teknisk positiv på kort sikt.

Link to comment
Share on other sites

Gambaks Jan Eiler Fleischer er svært positiv til Kværner.

 

- (..) For hver Kværner-aksje vil du senere få rett på 9,600 Aker aksje, i tillegg får du være med på shippingeventyret til Røkke i Philadelphia. Tar du Aker og ser på verdiene av Aker Kværner, Aker Yards og Aker Seafoods så har de alene en verdi på 150 kroner. Da skulle Kværner vært priset til 144 kroner aksjen, og da får du i tillegg delta i shippingeventyret i Philadelphia, sier Fleischer til iMarkedet.no.

 

Ifølge forvalteren er Kværner-aksjen sprøtt underpriset.

 

- Det er det klart mest underprisede selskapet på Oslo Børs. Men etter hvert som Røkkes goodwill stiger vil "Røkke-rabbatten" forsvinne, sier Fleischer til nettstedet.

(HO)

 

 

(0,96 AKER per KVI er vel det riktige tallet, om vi skal være veldig pirkete...)

Link to comment
Share on other sites

Aker Yards (AKY), market cap: 4.687 millioner

Aker Kværner (AKVER), market cap: 13.207 millioner

Aker Seafood (AKS), market cap: maks. 1.500 millioner (trolig noe mindre)

 

AKER eier 55,59% av AKY (2.605 millioner), AKER eier 50,01% av AKVER (6.605 millioner), AKER kommer til å eie min. 50,01% av AKS (750 millioner).

 

Disse tre eierskapene summerer seg til 9.960 millioner for AKER, dagens market cap på AKER er 8.028 millioner. I tillegg vil AKER bli tilført ca. 400 millioner ved nedsalget i AKS, og selskapet oppgir ca. 1.300 millioner i kontanter og tilsvarende pr. utgangen av Q105.

 

Totalt er vi da oppe i 11.660 millioner i min lille regneøvelse. Videre har AKER to obligasjonslån på tilsammen 1.000 millioner og total rentebærenede gjeld er oppgitt til 2.200 millioner pr. utgangen av Q105. Da havner regnestykket på 9.460 millioner, men jeg ville være forsiktig med å sette to streker under og kalle det EV :)

 

I tillegg har vi disse momentene, lånt fra ett innlegg av Hector lengre nede, skal de tilkjennegis negativ eller positiv verdi????:

- Kværner eier 49,0% av Aker.

- Aker eier 11,0% av seg selv, og 21,7% av Kværner.

 

Jeg sliter litt med å finne den helt store oppsiden i disse selskapene, dersom ikke det ligger veldig mye godis i KVI/AKER som ikke er kjent. Siden det er så mange som er enormt positive til spesiellt KVI/AKER vil jeg gjerne se noen bakgrunnstall som skal gi kurser opp mot 150 for disse selskapene.

 

En annen ting som bør vurderes dersom man sitter i KVI er at privatpersoner som mottar utbytte etter 01.01.2006 vil komme til å måtte skatte opptill 28% av utbytte. Så dersom KVI ikke får delt ut AKER aksjene sine i ubytte før årsskiftet vil plutselig holdingen av b-aksjer få mindre verdi. Dette betyr ingenting for Røkke, fordi han mottar aksjene i selskaper og vil da ikke skatte av utbytte. Det er i allefall en fare for at dette vil skje.

Link to comment
Share on other sites

Jeg håper på en debatt rundt EV for KVI, eller mer korrekt, hva en aksjonær kan forvente å få ut av verdier fra selskapet før det oppløses.

 

Den aller viktigste verdien i KVI er uten tvil AKER-B aksjene, for hver KVI aksjer er det 0,96 AKER-B aksje. Men en ting det er viktig å ha i bakhodet er at AKER-B aksjen ikke er notert, og altså ikke omsettelig i utgangspunktet. Jeg antar imidlertid at aksjeklassene slås sammen for Aker ASA og at AKER-B aksjene dermed blir likestillt med de noterte AKER-A aksjene.

 

Det andre ankepunktet jeg har i forhold til KVI's AKER-B aksjer er skatten som blir innført på utbytte fra 01.01.2006. Se forrige innlegg.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...