Jump to content

KVAER - Kværner ASA


Pirelli

Recommended Posts

Som vanlig har parhestene Dyrnes og Valderhaug i Aftenposten god oversikt over Røkkeselskapene og bringer i dag nok en fyldig dekning av gårsdagens begivenheter i denne artikkelen:

 

På én dag og to generalforsamlinger lanserte Kjell Ingen Røkke ett oppkjøp, to nye børskandidater og til slutt ett salg som bringer ham nærmere full avvikling av Kværner og nye utbytter

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 507
  • Created
  • Last Reply

Beklager at jeg ødlegger formateringen på sidene med slike store bilder, men for at teksten i det hele tatt skal være leselig i Røkkes etterhvert svulmende konglomerat måtte jeg bare ha denne størrelsen...

 

Figuren er fra mitt regneark der jeg prøver å få oversikt over selskapestrukturen og rabattene i de forskjellige holdingselskapene. Slik det fremstår er det beviselig rabatt på underliggende verdier i AKER og derfor rabatt på rabatt i KVI... Ikke noe nytt med det i og for seg, slik pleier det å være i konglomerater. Men nå blir jo selskapene mer og mer transperante etter hvert som flere deler skal børsnoteres og holdingselskapet KVI skal opphøre.

 

For meg var ukens begivenhet uventet, jeg har jo skreket om disse tre milliardene som pensjonskassen i UK er underdekt med i 6-7 måneder, så kan altså forpliktelsene, sammen med noen selskaper og litt garantier gis bort for en symbolsk sum. Vel, vel, så feil er det altså mulig å ta - jeg har undervurdert Røkke's evne til å selge sand i Sahara...

 

Det er altså fortsatt en spennede tid rundt Røkkeselskapene...

 

Jeg glemte å ta med at AKER eier 11% av egne aksjer.

Link to comment
Share on other sites

Beklager at jeg ødlegger formateringen på sidene med slike store bilder, men for at teksten i det hele tatt skal være leselig i Røkkes etterhvert svulmende konglomerat måtte jeg bare ha denne størrelsen...

 

Figuren er fra mitt regneark der jeg prøver å få oversikt over selskapestrukturen og rabattene i de forskjellige holdingselskapene. Slik det fremstår er det beviselig rabatt på underliggende verdier i AKER og derfor rabatt på rabatt i KVI... Ikke noe nytt med det i og for seg, slik pleier det å være i konglomerater. Men nå blir jo selskapene mer og mer transperante etter hvert som flere deler skal børsnoteres og holdingselskapet KVI skal opphøre.

 

For meg var ukens begivenhet uventet, jeg har jo skreket om disse tre milliardene som pensjonskassen i UK er underdekt med i 6-7 måneder, så kan altså forpliktelsene, sammen med noen selskaper og litt garantier gis bort for en symbolsk sum. Vel, vel, så feil er det altså mulig å ta - jeg har undervurdert Røkke's evne til å selge sand i Sahara...

 

Det er altså fortsatt en spennede tid rundt Røkkeselskapene...

 

Jeg glemte å ta med at AKER eier 11% av egne aksjer.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er stålbull både i KVI og AKER, men går kursene litt for fort opp ?? Hadde det vært mere behagelig om de hadde lagt på seg noen små prosenter hver dag ? Jeg liker best sistnevnte. Så ser ikke korreksjonene så stygge ut.

 

Hva tror dere om prisingen av KVI value asset at 118 fra Carnege. Potensiale på 150,- er det toppen ? Når skal man evt. gå ut ?

Link to comment
Share on other sites

I følge en artikkel i Finansavisen i går mener mener enkelte meglere at Kværner fortsatt handles med en rabatt på 40% relativt til underliggende verdier (dette da ut fra mandagens kurs).

 

Dette eventyret er nesten for godt til å være sant! :D :P :D

Link to comment
Share on other sites

Fra Hegnar.no:

 

Handelspartner Securities ser en perfekt mulighet for såkalt pair trading i Aker og Kværner. Meglerhuset har en klar kjøpsanbefaling på Aker og en salgsanbefaling på Kværner. Kursmålet for Kværner settes til 80 kroner.

- Basert på gårsdagens sluttkurs har Kværner en markedsverdi på 4.038 millioner kroner, mens Aker har en markedsverdi på 4.126 millioner kroner. Siden Aker eier 20 prosent av Kværner og den betydelige verdien i Kværner er deres 49 prosent i Aker, mener vi Kværner er meget dyrt priset i forhold til Aker, heter det.

 

Handelspartner har regnet seg frem til at Aker-kursen bør ligge rundt 20 kroner over Kværner-aksjen.

 

Kværner stiger tre prosent til 94,25 kroner, mens Aker er opp fire prosentt til 97,25 kroner.

Link to comment
Share on other sites

Har sendt en mail til 'analytikern'.

 

 

Jeg ble hysterisk da jeg leste dette. Heldigvis hadde jeg penger på lur og kjøpte 7200 nye. Men dette er så pass alvorlig at jeg takker IKKE, selv om jeg tjener på det. Journalisten burde ikke servert noe sånt videre uten å fortelle at innholdet er latterlig.

Link to comment
Share on other sites

Analytikerene er ikke så på jordet som det kan se ut når man leser kun artikkelen. Jeg fikk tilsendt hele analysen, noe som gjør budskapet noe enklere å forstå. Jeg legger den ut slik at alle kan lese hele selv.

 

HPS morgenrapport 07.04.2005

 

Jeg syns de roter seg bort i en veldig komplisert fremstilling av krysseierskapet, men, dem om det.

Link to comment
Share on other sites

Du får fortelle oss hva analytikern(les:tullingen) svarer da, Pirelli !!

 

Jeg kan ikke helt se hvordan han har tenkt. Hver KVI innehar jo så og si 1 AKER. Om AKER innehar 0.175 KVI så skal jo ikke det ha all verden å si for KVI kursen. Her babler vi oss inn på hvem som gir utbytte først. Dette har jo ingen effekt før til nyttår.

 

Om KVI kun hadde hatt AKER B aksjer, hadde han vært inne på noe, men KVI har mere enn som så og dermed er jo analysen med kursmål 80,- noe rar. Spesielt når han anbefaler kjøp av AKER som om dette ikke vil trigge KVI opp i tillegg.

 

Nei denne tror jeg de skulle ha tygget litt mere på før de satte den ut i media. Kanskje de er på kjøpern ??

 

Uansett, jeg vekta meg litt ned i dag. Får se hvordan utviklingen blir i morgen tidlig.

Link to comment
Share on other sites

Takker Pirelli !! (Somlet litt med skrivinga av innlegget mitt, så du kom meg i forkjøpet)

 

Analytikern er jo ikke helt på jordet, men jeg vil ikke si meg 100% enig i hans konklusjoner.

 

Blir spennende i morgen da....

Link to comment
Share on other sites

Analytikern hos HPS inviterte til en diskusjon rundt hans syn på KVI/AKER, så jeg smalt avgårde en mail hvor jeg forsøker å beskrive min vurdering av tingenes tilstand. Den er sikkert like på langt ute på jordet som hans, men her er den i hvert fall.... Kommentarer imøteses!

 

----------------------Klipp

 

Den delen som var klippet inn som artikkel på Hegnar Online fortalte om en

market cap på AKER tilsvarende 4.126 millioner. Jeg tror kanskje det er

mange som tror det er market cap, siden det ofte oppgis kun aksjeantallet

pr. klasse. Jeg syns teksten kunne missforståes slikt det var satt opp,

men den komplette analysen gir ett riktig bilde. Slik er det vel ofte når

journalister tar uttdrag.

 

Hvorvidt KVI skal ligge 20 kroner under AKER er en skjønnssak, selv syns

jeg oppsettet er noe kompliserende satt opp i deres analyse.

 

Slik jeg vurderer det har AKER B aksjene samme verdi som AKER A, siden

stemmeretten ikke betyr noe (Røkke har full kontroll uansett, gjennom

TRG/RGI). Basert på børskurser og noe forenklet kan vi da sette opp denne

verdifastsettelsen av KVI:

 

KVI består av 44.130.000 aksjer og eier 42.400.713 AKER-B aksjer, altså er

det noe avrundet 0,96 AKER-B aksjer pr. KVI aksje. Basert på dagens

sluttkurs gir det en verdi pr. KVI aksje på 93,6-

 

AKER's intensjon er å dele ut KVI aksjene de holder til sine aksjonærer,

(6.600.254 aksjer) disse aksjene hadde ved børsens stengetid i dag en

verdi pr. AKER aksje på 7,1- Når KVI aksjene deles ut som ubytte fra AKER

vil det være naturlig at AKER faller 7,- og KVI burde falle med omtrent

det samme.

 

Det er vel i den overstående setningen logikken deres brister med min... Jeg

kan ikke skjønne at dette krysseierksapet skal ha noen større negativ effekt på

KVI i forhold til AKER.

 

En forenklet vurdering av resten av verdiene i KVI satt opp mot AKER gir

også etter min vurdering en klar fordel for AKER. Sea Launch kan kanskje

Røkke klare å gi bort mot at noen tar over garantiansvar, Philadelphia

sammen med det nye skispsholding selskapet representerer en positiv verdi.

 

Jeg har ingen aksjer i konglomeratet for øyeblikket, selv om AKVER/AKY

sikkert kommer til å stige videre er begge disse selskapene etter min

mening veldig stivt priset, selv basert på de mest optimistiske

scenarioene. AKVER har i dag en P/E over 50 basert på 2004 tallene. Ett

eventuellt fall i AKVER/AKY vil ramme både AKER og KVI, selv om AKER for

tiden er noe undervurdert basert på holding (og børskurser) i AKVER/AKY.

 

--------------- Klipp

 

Tar jeg feil igjen? :blink:

Link to comment
Share on other sites

Dersom man skal følge HPS sin logikk så klarer jeg å regne meg frem til at KVI burde være verdsatt til ca. 8,- mindre pr. aksje. i forhold til AKER, kompliserte greier dette krysseierskapet...

 

For å klarifisere mitt syn vedr. konglomeratet så avstår jeg altså fra å eie aksjer i noen av selskapene fordi jeg mener AKVER og AKY er for høyt priset.

Link to comment
Share on other sites

Analytikern hos HPS inviterte til en diskusjon rundt hans syn på KVI/AKER, så jeg smalt avgårde en mail hvor jeg forsøker å beskrive min vurdering av tingenes tilstand. Den er sikkert like på langt ute på jordet som hans, men her er den i hvert fall.... Kommentarer imøteses!

 

----------------------Klipp

 

Den delen som var klippet inn som artikkel på Hegnar Online fortalte om en

market cap på AKER tilsvarende 4.126 millioner. Jeg tror kanskje det er

mange som tror det er market cap, siden det ofte oppgis kun aksjeantallet

pr. klasse. Jeg syns teksten kunne missforståes slikt det var satt opp,

men den komplette analysen gir ett riktig bilde. Slik er det vel ofte når

journalister tar uttdrag.

 

Hvorvidt KVI skal ligge 20 kroner under AKER er en skjønnssak, selv syns

jeg oppsettet er noe kompliserende satt opp i deres analyse.

 

Slik jeg vurderer det har AKER B aksjene samme verdi som AKER A, siden

stemmeretten ikke betyr noe (Røkke har full kontroll uansett, gjennom

TRG/RGI). Basert på børskurser og noe forenklet kan vi da sette opp denne

verdifastsettelsen av KVI:

 

KVI består av 44.130.000 aksjer og eier 42.400.713 AKER-B aksjer, altså er

det noe avrundet 0,96 AKER-B aksjer pr. KVI aksje. Basert på dagens

sluttkurs gir det en verdi pr. KVI aksje på 93,6-

 

AKER's intensjon er å dele ut KVI aksjene de holder til sine aksjonærer,

(6.600.254 aksjer) disse aksjene hadde ved børsens stengetid i dag en

verdi pr. AKER aksje på 7,1- Når KVI aksjene deles ut som ubytte fra AKER

vil det være naturlig at AKER faller 7,- og KVI burde falle med omtrent

det samme.

 

Det er vel i den overstående setningen logikken deres brister med min... Jeg

kan ikke skjønne at dette krysseierksapet skal ha noen større negativ effekt på

KVI i forhold til AKER.

 

En forenklet vurdering av resten av verdiene i KVI satt opp mot AKER gir

også etter min vurdering en klar fordel for AKER. Sea Launch kan kanskje

Røkke klare å gi bort mot at noen tar over garantiansvar, Philadelphia

sammen med det nye skispsholding selskapet representerer en positiv verdi.

 

Jeg har ingen aksjer i konglomeratet for øyeblikket, selv om AKVER/AKY

sikkert kommer til å stige videre er begge disse selskapene etter min

mening veldig stivt priset, selv basert på de mest optimistiske

scenarioene. AKVER har i dag en P/E over 50 basert på 2004 tallene. Ett

eventuellt fall i AKVER/AKY vil ramme både AKER og KVI, selv om AKER for

tiden er noe undervurdert basert på holding (og børskurser) i AKVER/AKY.

 

--------------- Klipp

 

Tar jeg feil igjen?  :blink:

 

Snakk om suppe. Dine vurderinger av kursen på AKY og AKVER er ikke mye relevante i denne saken. Og denne analytikeren prater også om utenforliggende ting (historie). Men takk for innsatsen. Jeg tror at avstanden mellom KVI og AKER-kursen fortsetter å minke på stigende kurser. Når gode Sea Launch-tall blir kjent er KVI straks priset en god del over AKER. Du er ikke helt frelst på KVI enda, men det er ikke så rart med det utgangspunktet du hadde. Det hadde vært enklere hvis du var aksjonær.

Link to comment
Share on other sites

Den tar jeg Kelly, alle som har fulgt med på denne KVI topic'en fra tidligere er klar over hvor skammelig feil jeg tok når jeg overvurderte problemet med pensjonistene i UK.

 

---------

 

Også verdt å merke seg at Rachid Bendriss, analysesjef i Carnegie, har en gjesteartikkel i det nyeste nummeret at Kapital (kommer i hyllene i morgen) under vignetten: "Kværner-festen er ikke over". Bendriss ser ett oppsidepotensial i KVI på 40% pluss en eventuell verdiøkning i underliggende verdier.

 

I sitt mest optimistiske scenario ser Bendriss for seg at KVI aksjonærene kan få utdelt til sammen 155,- i kontanter og aksjer i løpet av 12-18 månder. Da er Sea Launch tatt med som null verdi. Dette oppnås dersom AKVER og AKY når kursmålet på henholdsvis 300 og 280, samt at rabatten i AKER blir borte.

 

Artikkelen anbefales for trofaste KVI aksjonærer :D

 

----------

 

Jeg ser helt klart at en utskillelse og børsnotering av shippingselskapet fra KVI samt oppdrett og foredlingsvirksomheten fra AKER vil synliggjøre verdier. Det er heller ikke noen som helst tvil om at AKY og AKVER kommer til å levere kanonresultater i årene fremover. Derfor bør alle ta min skepsis med en stor klype salt, jeg har fulgt disse selskapene i flere år og er ikke vant til at markedet er villig til å prise dem over forventning - snarere tvert imot.

Link to comment
Share on other sites

Pirelli,

 

Det er ydmykt gjort av deg å si at du tok feil mht. pensjonsforpliktelsene i UK.

Men, du tok egentlig ikke feil.

Hadde ikke Røkke gjort det umulige, nemlig å selge hele dritten for £1, ville dette fremdeles ligget som en udetonert bombe i systemet.

Link to comment
Share on other sites

Kan noen med IQ forklare meg hvordan jeg beregner eierskapsandeler i AKER-KVI spaghettien. Mitt eget intellekt strekker dessverre ikke til. (Jeg får ihvertfall ikke samme svar som DN.)

 

Utgangspunktet er jo at Aker sitter på 6 600 254 egne A-aksjer, og 9 560 192 aksjer Kværner, mens Kværner igjen sitter på 43 266 483 B-aksjer i Aker.

 

Det er 44 131 354 aksjer totalt i Kværner, og 44 131 354 og 43 266 483 A- og B-aksjer i Aker, henholdsvis.

Link to comment
Share on other sites

Ifølge årsrapporten til KVI (side 41) holder AKER 6.600.254 aksjer i KVI. Link

 

Ifølge AKER's hjemmeside eier AKER ASA 6.600.254 egne aksjer. Link

 

Kan det være denne price-swap avtalen som ble closet tidligere som du ikke har tatt med PKR?

 

Håper du vil presentere det du kommer frem til på denne topicen.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...