Jump to content

KVAER - Kværner ASA


Pirelli

Recommended Posts

Jeg antar imidlertid at aksjeklassene slås sammen for Aker ASA og at AKER-B aksjene dermed blir likestillt med de noterte AKER-A aksjene.

39291[/snapback]

Men vil ikke det medføre en utvanning av AKER?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 507
  • Created
  • Last Reply

Laphroaig, det blir i realiteten ikke noen forskjell om disse aksjeklassene slås sammen. Eneste forskjell nå er at B aksjene ikke har stemmerett og ikke er notert på OSE. Stemmeretten betyr niks og null uansett, Røkke har full kontroll slik det er nå - og vil ha full kontroll dersom A og B aksjene slås sammen og alle gir stemmerett.

 

 

Aker ASA

44.131.354 A-aksjer

42.200.713 B-aksjer

---------------------------

86.332.067 totalt

===============

 

Siden det bare er A aksjene som er notert får man market cap på 4.104 millioner når man gjør oppslag på aksjen hos f.eks. NetFonds. Men medregnet alle aksjene er market cap 8.028 millioner dersom man antar at A og B aksjene har samme verdi (93).

Link to comment
Share on other sites

KVI KVÆRNER INNGÅR AVTALE OM UTLEIE AV PRODUKTTANKSKIP

 

Kværner ASA og Overseas Shipholding Group, Inc (OSG) har i

dag inngått en prinsippavtale som innebærer at skipsverftet

Kvaerner Philadelphia Shipyard, Inc, skal bygge ti Veteran

MT46-klasse Jones Act produkttankskip, med en opsjon på

ytterligere to skip.

 

-------------------------------------------------------------------------

 

Skipene vil være eid av et annet datterselskap av Kværner,

som så leier ut skipene til datterselskap av OSG på

bareboat-kontrakter. Disse kontraktene vil i utgangspunktet

ha en varighet på fem til sju år, men leietaker har opsjon

på å forlenge leieperioden.

 

For Kværner har avtalen med OSG en anslått verdi på mer enn

3,2 milliarder kroner (500 millioner amerikanske dollar).

Avtalen forutsetter blant annet styregodkjennelse i Kværner

ASA og OSG og relevante myndighetsgodkjennelser.

 

Kontrakten for bygging av de ti pluss to skipene blir i dag

undertegnet av Kværner Philadelphia Shipyard, Inc og

American Shipping Corporation, Inc i Philadelphia. Begge

disse selskapene inngår i Kværner-konsernet.

Byggekontraktene har en verdi på nær 1 milliard dollar og

sikrer beskjeftigelse ved Kværners skipsverft i

Philadelphia til midten av 2010.

Link to comment
Share on other sites

Røkke starter rederi

Av Espen Bjerke | TDN Finans , jan 2005

 

Kjell Inge Røkke har ikke klart å finne kjøpere til de to containerskipene som bygges ved Kværners problemverft i Philadelphia. Derfor har Røkke bestemt seg for å kjøpe de to skipene og starte rederi. Men rederiplanene kan være en smart bløff.

Ifølge den internasjonale shippingavisen TradeWinds oppretter Kjell Inge Røkke nå rederiet OceanBlue Express, som skal sette skipene inn i konkurranse med Matson Navigation og Horizon Lines i USA.

 

Legger press på kjøper

Men det er usikkert om Røkkes rederiplaner er langsiktige. Ifølge TradeWinds kan Røkkes plan være en bløff for å sette press på det amerikanske rederiet Matson Navigation som opprinnelig bestilte to av skipene.

 

Kværner bestemte på egen hånd å bygge ytterligere to skip, men skipene har i årevis satt grå hår i hodet på Kværners ledelse, fordi selskapet ikke har klart å finne kjøpere.

 

Kværner Philadelphia bygger derfor de to siste skipene på spekulasjon, men håper trolig et håp om at Matson Navigation vil kjøpe dem. Når Matson har utsikter til å få en konkurrent i et marked med rekordoverskudd og høy kapasitetsutnyttelse, kan rederiet fort komme på andre tanker.

 

C. Bradley Mullholland vil bli leder for det nye rederiet, og det ses også på som et skudd for baugen for Matson. Mullholland har nemlig jobbet 39 år i Matson Navigation - de siste 12 årene som toppsjef.

 

Slitt med salg

Kværner Philadelphia har forpliktet seg til å bygge fire skip. To av skipene er solgt for knapt 100 millioner dollar stykket, men de to siste er forblitt usolgt.

 

Skipene Røkke nå visstnok skal kjøpe koster 288 millioner dollar og DnB NOR skal hente inn penger til rederiet. 90 prosent av finansieringen vil imidlertid være gjeld, ifølge TradeWinds.

 

Kan ikke eie selv

Ifølge amerikansk lov har ikke Røkke formelt lov til å eie skipene. Ifølge the Jones Act skal maritim handel mellom innenlanske havner i USA eies og organiseres av amerikanske statsborgere.

 

TradeWinds skriver at det spekuleres i om Røkkes 21 år gamle sønn Kristian Monsen Røkke som i dag er student ved London School of Economics kan stå som midlertidig eier. Røkkes sønn er amerikansk statsborger. Men nyhetsbyrået TDN Finans får fredag opplyst at Monsen Røkke ikke er aktuell som eier av skipene.

 

Da er jeg tilbake på OSE og AF etter å ha kjøpt meg en liten post i KVI

Link to comment
Share on other sites

Som den observante leser muligens har fått med seg har jeg de siste dagene prøvd å provosere frem noe konkret fra dere som mener at KVI har stor oppside. Jeg har til og med antydet at KVI ikke er så billig... :o Og jeg har overdrevet noen momenter som muligens gjør KVI overpriset i øyeblikket.

 

Hva får jeg tilbake? Ingenting.... absolutt stillhet...

 

Men så kommer Laphroaig og Ivers på banen og limer inn henholdsvis en børsmelding fra 14.04.2005 og en nyhet fra januar (som ikke gjelder lenger, skipene ble solgt Ivers). Laphroaig drister seg tilogmed frempå med en egen mening, her er hele innlegget sitert: "kjøp KVI".

 

Skal jeg forstå det slik at dere ikke ønsker debatt rundt nyhetene i disse selskapstrådene, kun klipp og lim slik at nyhetene samles på ett sted? Hva skal man med ett diskusjonsforum hvor ingen diskuterer?

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes KVI virker atraktiv fordi:

 

De eier aker B aksjer,som tilsvarer 25% av AKVER og AKY og 50% av AKS++.

KVI prises til 4mld, mens aker B aksjene som bl.a. omhandler AKY og AKVER prises til 4mld de også. Børsprisen på AKVER er overkant av 12mld, og AKY 4mld. Deler man dette på 4 (KVI eier 25%) så har man bare her aksjer med verdi på 4mld. Dessuten eier altså KVI 50% av AKS som skal på børs nå, samt noen mindre selskaper.

Oppsiden i KVI er itillegg Philadelphiaveftet med dets store eindommer, og dersom Røkke får dette verftet til å gå i pluss, så kan dette se ut som en stor verdi som ikke er priset skikkelig inn. Jeg har ikke fått med meg at skipene er solgt, men det er i såfall bra. Kanskje blir Philadelphia veftet børsnotert i fremtiden for å synliggjøre verdiene. Dessuten har vi Sealaunch som ikke tjener penger akkuratt, men har en verdi..

 

Teknisk er alle Røkkes selskaper positive og signaliserer videre oppgang og AKVER og AKY kan virke som ikke er fult priset idag ift den possisjonen særlig AKVER har i markedet.

 

Det er en mulighet for at Røkke gjennom sitt sterke eierskap i KVI(ca67%)kommer til å gjøre det han kan for at KVIs verdi synliggjøres. Kanskje tar han det av børs en dag, (når) han har råd, og da kan dagens prising være lav ift hva han blir pålagt å betale til de resterende aksjønærene, ref. lov om at faktiske verdier blir lagt til grunn...

 

Dette er bare mine personlige vurderinger etter å ha snakket med bla. Laphroaig.

Det som er helt sikkert er at ingenting er sikkert.

 

HA en fin dag B)

Link to comment
Share on other sites

Grei beskrivelse det der Ivers,... deler mange av synskpunktene.

 

Ellers har jo Pirelli og jeg med flere vært i KVI siden bunnen etter Røkkes inntreden. Det store spranget ble vel gjort med den hastige oppdelingen hvor Røkke satt igjen med søppel-Kværner i fjor på denne tiden. Og kursen falt, og falt ned helt til vel 20...

 

Da var vel da vi skulle ha kjøpt,.. vi som hadde valgt å ta tilbudet om bytte til AKVER og AKY. I alle fall kjøpt noen tusen aksjer i tillegg til de vi satt igjen med.

 

Uansett, siden den gang har jeg fulgt litt med i utviklingen etter oppdelingen. Stort sett sammenlignet kursutviklingen i forhold til splitten,... med utgangspunkt i å beholde sitsen i KVI og alternativet med AKVER og AKY.

 

Ut gjennom året viste det seg at det var en enorm kursdifferanse mellom disse forholdene. - Med utgangspunt i 10K aksjer før splitt hadde de som valgte byttet (AKVER-AKY) en kursdifferanse på godt over 600K i pluss ved juletider. - Så får vi en kraftig stigning for alle utover nyåret, men fortsatt i starten av siste halvdel i februar ligger differansen noe over 600K i favør av AKVER-AKY.

 

Gjennom mars-tidlig april i år halveres nesten denne differansen for så å stige til rundt 440K i skrivende stund.

 

Mye positvt har skjedd siden starten for alle selskap, med det er vel KVI som sitter igjen med rosinen siden de har blitt kvitt pensjonsfondet og at det ser ut til å løsne for Phil-verftet.

 

Egentlig burde jo KVI med Nye Aker være likt priset som AKVER og AKY etter splitten siden de kommer ut i fra samme selskap, begge med litt påfyll direkte fra Røkkes innkjøp med Yards og RGI sitt i AKER,.. burde likestille verdiene noenlunde, eller?

 

Minnes forresten godt EngaBhoys påmindelser om at det kunne være lurt å sitte tett opp til Røkkes hovedeierdel. (KVI). - Selv satstet jeg på AKVER og AKY ettersom kursdifferansen forble så sprikende.

 

Men nå synes jeg det er noenlunde tryggt å satse litt av gevinsten på KVI som i forhold til AKVER og AKY har atskillig mye å gå på, mangler pr i dag 2/3-deler fra splitten (kursmessig) og som nevnt ovenfor, de største spøkelsene er ryddet av veien.

 

Jeg har ikke glemt at KVI etter splitt ble til AKER+dagensKVI, og har deres samlede kurs som utgangspunkt i regnestykket ovenfor.

 

Tror altså med andre ord på en fortsatt fremgang for KVI og ser gjerne at den tar inn 2/3 deler på AKVER og AKY. Noe som burde tilsvare en kurs i dag på rundt 150. Og det har den jo ikke, men den som har tid til å vente kan kanskje få det? - I mellomtiden går vel AKY og AKVER så det suser, slik at kursmålet må settes enda høyere.

 

AKVR i 200 var et mål for et par år siden, kanskje det gjelder KVI nå...?

Link to comment
Share on other sites

Egentlig flere som synes KVI er attraktiv om dagen.

 

Aksjemegler i Norse Securities gir seg sine fem beste aksjetips.

 

Artikkel av: Stian Jacobsen (10.5.05 14:46)

 

I den siste utgaven av ØR går aksjemegler Arne Wessel-Berg i Norse Securities ut med fem kjøpsanbefalinger. Denne gang stikker Kjell Inge Røkke av med mye av oppmerksomheten.

 

Kjøpsanbefalingene:

 

Aker

Kværner

Aker Yards

Statoil

Fast Search & Transfer

Link to comment
Share on other sites

De som fortsatt ikke våger å satse alt på KVI men har lyst å tjene mye penger fort bør følge med KVI hver time fra nå av. Det kommer nyheter som lett får folk til å betale 150 ganske snart. Er du heldig så kommer du deg på toget i fart også.

 

Dette tipset har jeg fra suffløsen på styrerommet.

Link to comment
Share on other sites

Hei Kelly,..

 

Lurte meg inn i all stillhet via godskupeen for noen stasjoner siden, og har karret meg frem til en barvogna mellom 1. og 2. klasse. Blir sittende tryggt i sofaen mot kjøreretningen og har en arm som akkurat rekker disken for påfyll.

 

Hva sikter du til fremover? Jeg ser baren noenlunde velbesatt, men den minker.

Link to comment
Share on other sites

Er bare tre ting igjen i Kværner:

  • Aker-aksjene
  • Philadelphia -> American Shipping Corp
  • Sea Launch

Når de gjelder Philadelphia, er katta stort sett ute av sekken. Regner ikke med at verftet selges nå som ASC har kontrakter.

 

Da gjenstår salg (el.) av Sea Launch. Bla. er Land Launch på gang, og enkelte kan sikkert være interessert i tilgang til Baikonour-kosmodromen. (Arianespace?)

 

 

(Suffløsen på styrerommet = Bastiani??)

Link to comment
Share on other sites

Slik jeg har tolket de noe kryptiske kommentarene som har kommet frem på HO's diskusjonsforum virker det som om American Shipping Corp.(ASC) skal eies av Aker og ikke KVI som i dag. Hvis det er riktig så selger KVI Kværner Philadelphia til Aker, og ASC etableres, kapitaliseres opp og børsnoteres.

 

Slik kan Kværner avvikle sitt verftsengasjement mot cash, og da gjenstår bare Sea Launch, som Røkke sikkert klarer å avhende på en positiv måte.

 

Kværner må dele ut AKER aksjene i løpet av 2005 for at private aksjonærer skal unngå utbytteskatt.

 

Dersom overføringen av Philly verftet fra KVI til AKER gjennomføres må jeg bare ta av meg hatten for Engabhoy som skisserte en slik løsning allerede for 6 måneder siden... Selvsagt akkompagnert av ville protester fra undertegnede. :blink:

Link to comment
Share on other sites

Hmm... Kanskje jeg må lese Hegnar oftere (men det står så mye piss der :wacko:).

 

Er målet å avvikle Kværner ASA raskt, er det kanskje like greit å selge verftet til Aker, som så evt. kan selge det videre når det passer.

 

Om ryktene stemmer, virker det som Røkke ikke ønsker å eie verftet, ellers kunne vel Aker Yards kjøpt det. Men kanskje viktigere er at det virker som hele Kværner ASA-saken kommer til å få en snarlig løsning.

Link to comment
Share on other sites

Jeg sliter litt med å finne den helt store oppsiden i disse selskapene, dersom ikke det ligger veldig mye godis i KVI/AKER som ikke er kjent. Siden det er så mange som er enormt positive til spesiellt KVI/AKER vil jeg gjerne se noen bakgrunnstall som skal gi kurser opp mot 150 for disse selskapene.

39274[/snapback]

Jeg håper på en debatt rundt EV for KVI, eller mer korrekt, hva en aksjonær kan forvente å få ut av verdier fra selskapet før det oppløses.

39291[/snapback]

 

Enterprise value (EV) er vel definert som: børsverdi + gjeld - kontanter.

 

 

KVI må prises gjennom AKER, med et tillegg for American Shipping Corp. og Sea Launch. Ser vi på prisingen av AKER slik Aker selv gjør det, med dagens aksjekurser, får vi følgende sum:

KVI                        : ( 9 560 192 *  95,50 kr) =      912 998 336,00 kr
AKY                        : (11 452 111 * 228,50 kr) =    2 616 807 363,50 kr
AKVER                      : (27 520 930 * 235,50 kr) =    6 481 179 015,00 kr
AKS (optimist)             : (24 330 000 *  34,00 kr) =      827 220 000,00 kr
Aker Material Handling     :                                           0,00 kr
Annet                      :                                 100 000 000,00 kr
------------------------------------------------------------------------------
Summert børsverdi Aker ASA :                              10 938 204 714,50 kr
------------------------------------------------------------------------------

(Disse eiendelene er bokført til ca 7,2 mrd.)

 

 

Fra siste kvartalsrapport kommer jeg fram til følgende når det gjelder gjeld og kontanter ol. (Aker skriver at de har rentebærende fordringer på 273 mill pr. 31.03.):

Rentebærende ekstern gjeld                            :    1 376 000 000,00 kr
Rentebærende intern gjeld                             :      881 000 000,00 kr
------------------------------------------------------------------------------
Gjeld ol.                                             :    2 257 000 000,00 kr
------------------------------------------------------------------------------

Rentebærende anleggsmidler                            :    1 186 000 000,00 kr
Rentebærende kortsiktige eiendeler og kontanter       :    1 344 000 000,00 kr
Penger fra AKS-nedsalg                                :      400 000 000,00 kr
------------------------------------------------------------------------------
Kontanter ol.                                         :    2 930 000 000,00 kr
------------------------------------------------------------------------------

Usikker på om det er helt rett å ta med all intern gjeld, og det er jo en viss rentefri gjeld her også (800 mill), men jeg har (dessverre) ikke økonomisk utdanelse.

 

 

Netto har altså Aker 673 mill i rentebærende fordringer (273 + 400 fra nedsalget i Aker Seafoods), som kommer til fratrekk, slik at EV skulle bli sånn circa:

Summert børsverdi Aker ASA                            :   10 938 204 714,50 kr
Gjeld ol.                                             : +  2 257 000 000,00 kr
Kontanter ol.                                         : -  2 930 000 000,00 kr
------------------------------------------------------------------------------
Enterprise value Aker ASA                             :   10 265 204 714,50 kr
==============================================================================

Eller 133,36 kr per aksje. (Korrigert for Akers egne Aker-aksjer.)

 

 

I tillegg kan det være verdt å skjele litt til følgende:

  • Ordreboka er på 70 mrd. og av god kvalitet. (Enda bedre nå enn tidligere kvartaler ifølge Langøy.)
  • EBITDA i 1.kv. var høyere enn Akers egne forventninger. (1.kv. tradisjonelt et svakt kvartal)
  • Resultatet før skatt i 1.kv. er over halvparten så stort som resultatet før skatt for hele 2004.

Hva en skal tillegge American Shipping Corp og Sea Launch av verdi, for å kunne prise KVI, syns jeg mer usikkert.

Link to comment
Share on other sites

Enterprise value har intet med verdi å gjøre. EV er den reelle prisen en kjøper betaler dersom personen kjøpte selskapet. Har et selskap til en markedsverdi på 1 mrd. NOK en halv mill. i gjeld og 200 mill cash/kortsiktige midler vil kjøperen få med selskapets eiendeler og gjeld. Man får dermed en netto gjeld på 300 mill. kroner som man må betjene gjennom selskapet. Den reelle kjøpsprisen blir da 1,3 mrd.

 

Det Pirelli mente med EV er kanskje heller estimated value e.l., altså hva selskapet gjennom sine eiendeler BØR være verdt. I mine øyne vil et selskap som stort sett består av eiendeler i børsnoterte selskaper som er lett omsettelige være verdt noe svært tett opptil verdiene i disse selskapene, såfremt holdingselskapet ikke taper penger (OPC har 85 FAST-kroner pr. aksje, men sluker penger, derfor priset til halve FAST-verdien. En skattesak ligger også og lurer dersom selskapet ville selge aksjene eller dele dem ut i utbytte).

Link to comment
Share on other sites

Enig i at AKER (Og derigjennom KVI) bør prises nesten utelukkende basert på verdien i datterselskapene. Så får man heller bruke kontantstrømsanalyser ol. for å prise disse.

 

Aker vil være et av de mest gjennomsiktige holdingselskaper som finnes, så en stor rabatt vil i mine øyne være gal. (Er man misførnøyd med Røkkes drift, kan man jo bare kjøpe sin egen "blanding av datterselskaper".)

 

(Og Akers ikke-børsnoterte eiendeler bør vel nesten(?) veie opp en eventuell rabatt man kunne ha lyst til å gi i på de børsnoterte eiendelene?)

Link to comment
Share on other sites

De som fortsatt ikke våger å satse alt på KVI men har lyst å tjene mye penger fort bør følge med KVI hver time fra nå av. Det kommer nyheter som lett får folk til å betale 150 ganske snart. Er du heldig så kommer du deg på toget i fart også.

39558[/snapback]

 

 

Hva skjer a, Kelly? Blir det noe action snart, eller?

Link to comment
Share on other sites

Hei. Jeg vet det er ting på gang som ikke er offisielt enda. Regner med at KVI-aksjen får et lite hopp oppover når det kommer. Tror jeg har sagt nok. Sara er ikke klok, men klarer dere sile plapringen så skader det ikke å følge med henne.

Men jeg slipper heldigvis å hente info. på HO.

 

Kelly

Link to comment
Share on other sites

Ifølge Finansavisen skal avtaler mellom American Shipping Corporation (ASC) og rederiet Overseas Shipholding Group være i boks innen utgangen av juni. Det betyr at enda en Kjell Inge Røkke-aksje kan se dagens lys på Oslo Børs i juli eller august. Det blir den sjette Røkke-aksjen på børs.

 

Det står lite om arbeidet med ASC i kvartalsrapporten fra Kværner ASA. Finansavisen får opplyst fra kilder nær Kværner at når de formelle avtalene er signert, vil prosessen med fisjon av ASC fra Kværner og tilhørende børsnotering i Oslo blir forsert.

 

Det blir neppe emisjon i det nye selskapet.

(HO)

Link to comment
Share on other sites

Anbefaler Røkke-aksje

 

Analysehus mener Kværner-aksjen er gunstig. Du anbefales å kjøpe.

 

Artikkel av: Thomas Erling Oksum (20.5.05 12:36)

 

 

Analysehuset CAR gjentar sin kjøpsanbefaling på Kværner-aksjen etter røde gårsdagens tall. Tapet skyldes salget av Kværner UK Ltd..

 

Nå er imidlertid en betydelig usikkerhetsfaktor ryddet av veien, skriver analysehuset og mener Kværner fremstår som vesentlig mer oversiktlig og dessuten som gunstig priset.

 

Anbefalingen gjentas med seksmåneders kursmål på 130 kroner.

Link to comment
Share on other sites

Røkkes skattetriks

 

Kjell Inge Røkke kan spare flere hundre millioner kroner i skatt.

 

Finansavisen skriver i dag at sjonglering av underskuddet i det avviklingsklare Kværner, kan gi enorme skattebesparelser for Aker-eierne.

 

Basert på hittil rapporterte tall og analytikernes estimater, vil Røkkes holdingselskap Aker ASA tjene i området 1,2-1,3 milliarder kroner, etter skatt, i 2005. Med bruk av underskuddet i Kværner kan skatten kuttes. Det er nemlig ikke usannsynlig at Røkke ser for seg at man til slutt fusjonerer ”rest-Kværner”, inkludert det fremførbare underskuddet, med Aker.

(HO)

 

 

Nå er det vel egentlig ikke nytt at Røkkes plan var å innlemme det som etterhvert ble igjen i Kværner i Aker; etter at problemene enten var fikset eller solgt ut. Men uansett: interessant betraktning omkring skatten.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...