Jump to content

KVAER - Kværner ASA


Pirelli

Recommended Posts

Tja. Hva Salomonsen har sagt eller ikke sagt om dette har vi jo bare Dagens Næringslivs (og eventuelt TradeWinds) ord for. Hvis det ikke foreligger planer om en emisjon, så er selvfølgelig konsernsjefen inneforstått med det. Hans påståtte kommentar til DN kommer derfor i et mildt sagt merkelig lys. Min konklusjon er at enten beror dette på en misforståelse, eller så er det oppspinn fra ende til annen. Journalister, som i likhet med advokater og politikere lever av løgn, har i mine øyne alltid bevisbyrden i slike saker.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 507
  • Created
  • Last Reply

Sakset fra Hegnar.no

 

Analytiker mener Kværner kan være selve gullfuglen blant de fire Røkke-aksjene. Det spås ny dobling.

 

Artikkel av: Øystein Byberg (12.1.05 06:23)

 

Sjefanalytiker Rachid i Carnegie mener Kværner kan doble seg igjen, selv etter at aksjen har doblet seg på noen få uker, skriver Finansavisen.

Analytikeren understreker at meglerhuset ikke har normal analysedekning på Kværner, og at hans "ideer" ikke er presentert som en offisiell analyse fra meglerhuset.

 

Ifølge Bendriss ligger nøkkelen til å forstå verdiene i Kværner i verdien av Aker ASAs 42,4 millioner stemmeløse B-aksjer, som eies av Kværner.

 

Carnegie-analytikeren mener også Aker er for billig i forhold til underliggende verdier. Samtidig har han et kursmål på Aker Kværner til 205 kroner per aksje på tre måneders sikt og 250 kroner som potensiale i oilservice-sykelen meglerhuset mener vi er inne i.

Link to comment
Share on other sites

Ser man det ja. Den godeste Bendriss går vel for å være den analytikeren med mest kunnskap om Kværner-universet. Og jaggu bruker han ikke samme argumentasjon som jeg har hamret løs med til det kjedsommelige:

Han mener også at de tidligere problemene med pensjonskassen nå ikke lenger er en forpliktelse for Kværner, og at den løpende betjenes av Aker Kværner.

 

Bendriss tror også at B-aksjene i Aker vil bli delt ut til aksjonærene i Kværner, og da med stemmerett., som gir verdier på 3 milliarder for det gjeldfrie selskapet som prises til 1,8 milliarder kroner.

Kanskje han leser diskusjonsforumene på Aksjeforumet.no eller iMarkedet.no? Som du sier Pirelli, "mulig" du må revurdere. But hey, don't go by me!

:toothy7:

Link to comment
Share on other sites

Kværner Philly-partner tildelt subsidier

 

Dette kan bety ordre for Kværners problemverft Kværner Philadelphia.

 

Overseas Shipholding skal ifølge TradeWinds ha blitt tildelt driftssubsidier for tre tankskip på 28,9 millioner pr. skip over en periode på 10 år under det amerikanske Maritime Securti Program (MSP).

 

OSG skal i første omgang leie tre tankskip fra danske A.P Møller-Mærsk frem til de har fått bygget egne skip under amerikansk flagg.

 

---------------------------------

 

Veldig gode nyheter for KVI, nå begynner jeg å tro at Philadelphia kommer til å utvikle seg positivt for Kværner... :)

Link to comment
Share on other sites

Tror du det :?:

 

Den har falt to dager på rad nå etter å ha gått som ei kule i en måneds tid. Volumet de siste to dagene er relativt lite, og jeg ser ikke at noen av de store plukker den.

Med de fallende markedene vi ser om dagen trenger vi storkjøpere :glasses5: på banen for å se oppadgående trender i KVI.

 

Jeg frykter at den skal videre ned før den snur, og roer ned handlingen i den. Solgte meg helt ut for to dager siden, men plukket en liten posisjon i går på 44,4. Frykter at jeg ikke vil få noe særlig positiv avkastning av denne på kort sikt, men håper jeg tar feil :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg viser til Røkkes nye selskapsstruktur iht Pirellis innlegg nedenfor, Tir 28, Des 2004 15:55 58, og kommer her med følgende intrikate spørsmål:

- Hvis Kværners verdier stiger med x mill vil vel Akers verdier stige med x/2 mill? Men hvor mye vil Aker Kværners verdier stige? Jeg forutsetter at alle andre forhold i selskapene Aker og Aker Kværner holdes konstant.

Link to comment
Share on other sites

Dersom vi ser på verdiene av datterselskapene i AKER så er det fremdeles en stor rabatt, og den er enda større i KVI. Når det gjelder AKER så tror jeg Norway Seafood bør kunne gi ett godt bidrag på bunnlinjen de nærmeste årene, og dersom selskapet leverer tror jeg vi snart ser det som børsnotert selskap igjen.

 

Jeg tror AKER's rabatt i forhold til innholdet vil bli mindre etterhvert, jeg tror også at AKVER snart flørter med 200,- og AKY kommer sikkert til å gå litt til - etterhvert. AKER burdre være attraktiv, og derfor KVI også vil de fleste hevde. Jeg er som kjent bekymret for en del av KVI's engasjementer, men uansett, her er ett regneark som viser rabattene. Gjeld/forpliktelser/kontanter osv. er ikke med i oppsettet.

 

akerkvi-sop.jpg

Link to comment
Share on other sites

I kveld ble det opplyst på dagsrevyen at Aker var fritt for gjeld. Dvs. de hadde 1 milliard i kontanter og 1 milliard i gjeld. Kan de(n) som har satt seg bedre inne i den infløkte selskapsstrukturen til Røkke, fortelle hva dette betyr mht. kursutviklingen for Aker og Kværner?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har fått overesendt fra en "aksjeguru" denne analysen fra Car som kanskje er av interesse.

KVI (48,70) - Himmel eller Helvete

I lys av vår positive vurdering av Aker konsernet er Kværner aksjen et spennende instrument. For mange kanskje for spennende. Våre scenarioer gir verdier fra NOK86 per aksje ned til NOK29. Vårt basis scenario tilsier en verdi på NOK52, noe som kan tyde på at aksjen er rimelig riktig priset. Har man imidlertid tro på at ledelsen vil lykkes med sin nye offensiv på Philadelphia verftet og at underdekningen i den britiske pensjonskassen ikke er noe problem er oppsiden godt over 50 %.

 

Nøkkelen til verdivurdering av Kværner er Philadelphia verftet. I en melding for vel 2. uker siden meddelte Kværner konsernet blant annet at de har tatt initiativ som kan gi bestilling av 10 nye produktankere for transport av varer mellom havner i USA. I samme melding opplyste konsernet at dette markedet i dag har 42 skip og bare halvparten møter nye miljøkrav og må fases ut. Videre meddelte selskapet at om serien på 10 produktankere ble realisert vil verftet ha arbeid ut 2 010. I samme melding påpekte Kværner at selskapet ikke trenger noen emisjon. Det er tvert imot et mål at Kværners aksjonærer skal kunne kapitalisere på tidligere investeringer og den betydelige produktivitetsforbedring Kværner Philadelphia har oppnådd gjennom det siste året.

 

Det er selvfølgelig et godt stykke opp og frem før den eventuelle produktank serien kan vinnes og om den i det hele tatt vil bli realisert. Dette vil også blant annet følge av nødvendig subsidier. I samme melding opplyses at Philadelphia har interessenter til de to container skipene som er under bygging og skal leveres i henholdsvis 2005 og 2006.

 

Kværner Philadelphia har levert 2. kvartaler på rad i break even. Det virker nå tydelig som om ledelsen satser på et langsiktig liv for Philadelphia verftet. Tidligere vurderinger om at Kværner ville prøve å terminere driften synes lite trolig. Ved en avvikling ville Kværner vært forpliktet til å betale tilbake de i overkant av $400m amerikanske myndigheter har gitt verftet.

 

Sea Launch hvor Kværner har 20 % har varslet 6 oppskytninger i år noe som vil gi en drift med betydelig overskudd. Dette kan gi konsernet mulighet til en exit vi tror de har ønsket lenge. Imidlertid må vi påpeke at det var planen å skyte opp 6 satellitter i 2004, mens fasit bare ble 4.

 

Situasjonen vedrørende den britiske pensjonskostnaden er usikker. Ved forrige årsavslutning hadde den en underdekning på NOK3mrd. Datterselskapet AkerKværner dekker £13m årlig i perioden 2004 og 2006. Kværner selv oppfatter dette ikke tilstrekkelig og utgiftsførte i 3. kvartal NOK62m som var ned NOK10m fra kvartalet før.

 

Siste vesentligste usikkerhetspunkt i Kværner er det mulige kravet fra EU kommisjonen om at Kværner vil måtte betale tilbake overskuddssubsidier på Warnow med EUR60m pluss renter.

 

Vi mener at Kværners B aksjer i Aker har samme verdi som A aksjene. Dette gir en verdi på NOK3,4mrd (Aker NOK81). Hvis vi forutsetter at Philadelphia gradvis jobber seg mot 0 eller pluss resultater og setter en negativ verdi på $100m og det samme på pensjonskassen samt legger inn provenyet på NOK468 oppnådd fra salg av Ellayes og britisk eiendom samt trekker ut netto gjeld ved 3. kvartal på NOK120m finner vi en nettoverdi på selskapet på NOK2530m. Dette gir NOK58 per aksje. Da Aker allerede prises til vel 35 % rabatt på underliggende verdier blir det feil å tillegge stor rabatt på Kværner aksjen. 10 % bør derfor være fair noe som gir en verdi på NOK52.

 

Bjørne vurderingen er å anvende $200m i negativ verdi på Philadelphia (50 % av subsidier), NOK600m i negativ verdi på pensjonskassen og NOK500m for andre tap som f. eks overskuddssubsidier på Warnow. Andre forhold likt base case. Dette vil gi en verdi per aksje på NOK32 og NOK29 med 10 % rabatt.

 

Den positive vurdering er 0 i verdi både på Philadelphia og pensjonskassen, samt intet tap vedrørende overskuddsubsidier eller andre potensielle tap. Det gir en verdi på NOK86 og NOK77 i kurspotensial.

 

Våre 3 scenarier gir altså alt fra en oppside på 58 % til 7 % i vårt base case og nedside på 40 % i bjørnevurderingen. Alt i alt kan oppsiden synes noe høyere enn nedsiden. Risikoen er imidlertid høy og vi antar at våre lesere vil kunne gjøre sine egne vurderinger rundt usikkerhetsmomentene.

----------------- melding slutt ----------------

Link to comment
Share on other sites

Dette må da være gode nyheter for KVI-aksjonærer.

Satser på videre opptur i dag :)

 

KVI:RØKKE VIL ETABLERE REDERI SOM KJØPER PHILADELPHIA-SKIP -TW

 

Oslo (TDN Finans): Kjell Inge Røkke vil etablere et rederi som skal kjøpe

de to containerskipene som bygges ved Kværner Philadelphia.

 

Det skriver TradeWinds fredag.

 

Ifølge avisen oppretter Røkke rederiet OceanBlue Express, som skal sette

skipene inn i konkurranse med Matson Navigation og Horizon Lines i USA.

 

Skipene koster 288 millioner dollar og DnB NOR skal hente inn penger til

rederiet. 90 prosent av finansieringen vil imidlertid være gjeld, ifølge

TradeWinds.

 

Tidligere Matson Navigation-sjef C. Bradley Mullholland vil bli leder for

det nye rederiet, og Timothy Repp fra Aker Kværner-gruppen vil bli

finansdirektør.

 

Det første skipet vil starte seilinger i august i år, mens det andre

leveres i juni 2006.

--

TDN Finans

Link to comment
Share on other sites

Mer gode nyheter. Med KVI's eierandel i AKER, som igjen eier Norwegian Seafoods burde dette også stimulere til en BLÅ dag for KVI :P

 

Av dn.no

 

Kjell Inge Røkke og norske trålredere kan sikre seg lukrative fiskekvoter for all fremtid

 

Tidligere har fiskerettighetene vært tidsavgrenset, på utlån fra staten. Nå kan rederne i havfiskeflåten sikre seg lukrative kvoter til evig tid, og fangsverdier for titalls milliarder kroner.

 

Røkke vinner

En av de store vinnerne er Røkke-kontrollerte Norway Seafoods, som kan få beholde kvotene knyttet til 18 torsketrålere. Og det til odel og eie, skriver Fiskaren ifølge Dagbladet.

 

Dette kan ifølge avisen skje uten at fiskeriminister Svein Ludvigsen legger saken frem for Stortinget.

 

- Hvis du kan skaffe deg en evig rett til kvoter, vil prisene eksplodere, fordi kvoter er mangelvare, sier skipsmekler Conrad Mikkelsen i Tromsø.

 

Maktkonsentrasjon

Professor Torbjørn Trondsen ved Norges Fiskerihøgskole sier Bondevik-regjeringen sørger for at maktkonsentrasjonen i fiskerinæringa endres radikalt - og svært raskt.

 

- Bondevik-regjeringen går jo i spissen for å beskytte en liten, men mektig klikk i næringen ved å gi dem eksklusive rettigheter. Man skulle nesten tro Bondeviks fiskeripolitikk var utformet på rederikontorene, sier Trondsen.

Link to comment
Share on other sites

Med referanse til denne: KVI:RØKKE VIL ETABLERE REDERI SOM KJØPER PHILADELPHIA-SKIP -TW

 

Virker det ikke noe desperat å måtte skape kunden selv? Er det virkelig umulig å selge skipene? Hvem vil investere i ett nytt befraktningsselskap som skal startes ved å kjøpe kjempedyre skip av initiativtakerne...?

 

Mange spørsmål, få svar... Kanskje jeg bare er dum :scratch:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er forsåvidt enig i det Pirelli, og leste i går, på dn.no tror jeg det var, at enkelte tror det kun er for å legge press på eventuelle kjøpere.

 

Uansett, om Røkke skulle gjøre alvor av disse planene så er det jo gunstig for KVI-aksjonærene.

Hvem som eventuelt skulle ønske å være med i ett nytt befraktningsselskap startet på disse premissene er et helt annet spørsmål :dontknow:

Link to comment
Share on other sites

Gikk ut av KVI på 53,50 i går med en småpen gevinst.

Jeg har fortsatt tro på den, men likte ikke utviklingen. I og for seg en riktig vurdering siden den sluttet på 52 i går.

Jeg frykter at den skal videre ned før den snur, og satser på å følge den nøye fremover for å forhåpentligvis klare å plukke den nær bunnen.

Link to comment
Share on other sites

KVI:OBE SKAL HA FÅTT KREDITTLINJE, MANGLER EGENKAPITAL -TW

 

Oslo (TDN Finans): OceanBlue Express (OBE) sies å ha fått en kredittlinje

på 75 millioner dollar.

 

Det skriver TradeWinds (TW) fredag.

 

OBE har tidligere vært nevnt som en aktuell kjøper av containerskipene som

er under bygging ved Kvaerner Philadelphia-verftet til Kværner. Skipene har

foreløpig ingen kjøper og OBE har vært ute for å skaffe seg finansiering.

 

Finansieringen vil trolig komme fra Caterpillar Financial Services, ifølge

TW. Kildene til avisen legger imidlertid til at den nødvendige

egenkapitalen på 60 millioner dollar ikke har kommet på plass ennå.

--

TDN Finans

CM

22 00 11 55

finans@tdn.no

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Min kjøre KVI fortjener vel litt ros etter dagens oppgang på 11,7% ? Med dette er KVI kommet mer enn mot dobling (og bragt meg i tetposisjon i ukens konkurranse - som er basert på egne aksjer). Jeg antar at Aksjeforumet har fått med seg at KVI/Røkke ser ut til å vinne en tvist etter Hilmar Rekstens utenlandsformue som kan gi Røkke og KVI en flere hundre millioner som tidligere ikke er innebygget i KVIs kurs. Men det gjenståt å se; KVI... KVI

Link to comment
Share on other sites

Ja, KVI har vært en fantastisk aksje i år :-D

 

Jeg har vært inn og ut av den en del ganger de siste par månedene, og er nå inne igjen etter noen ukers pause.

 

Denne pengemaskinen er definitivt hovedårsaken til at jeg i løpet av to måneder har doblet verdien av min portefølje :-D

Link to comment
Share on other sites

Gode nyheter!

Jeg lurer på om det var dette som var lekket ut i går, og som medførte stigning :?:

 

Røkke kvitt problemskipene i Philadelphia

 

 

Fredag 25. februar 2005 kl. 07:51

Skrevet av: Arne Lunde - iMarkedet

 

 

Kjell Inge Røkke kan nå legge containerrederiplanene på hylla for amerikanske Matson har plukket opp hansken og kjøper de containerskipene som bygegs på Kværner Philadelphia.

 

Kværner har siden før jul jobbet med å stable på beina et nytt amerikansk containerrederi, OceanBlu Express som kunne kjøpe de to containerskipene Kværner Philadelphia har under bygging på spekulasjon.

 

Nå har imidlertid det amerikanske containerrederiet Matson overraskende bestemt seg for å kjøpe skipene som er søsterskip av de to første som Kværner bygget og solgte til Matson.

 

Det er mulig at trusselen til Røkke og Kværner om å sette skipene inn på Matson hovedrute mellom USA og Hawaii har vært utslagsgivende. Matson

 

Matson blar ihvertfall nå opp 315 millioner dollar kjøper de to skipene som har skapt kraftig hodebry ved det finansielt tyngede Kværner-verftet.

 

Skipene har en kapasitet på 2.600 containere hver og er like skipene Manukai og Munawili som Matson fikk overlevert i 2003 og 2004. Skipene skal leveres i juli 2005 og juni 2006.

 

Skipene skal settes inn i rute mellom USA, Hawaii, Guam og Kina. Matson har videre sikret seg en første rett på de fire neste skipene verftet skal bygge. Førsteretten gjelder frem til juni 2010. Ruten betjenes i dag av tre skip tilhørende Matson.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...