Jump to content

NOI - Northern Oil


Stratofortress

Recommended Posts

Mottatt tilbud idag fra WSH om kjøp av 9.7 % av beholdningen til kurs 3.53. Dette er i tråd med meldingene så langt. De med 1000 eller færre får solgt alt.

 

Vil nok vurdere dette. Fristen er satt til 20 des. så man har allikevel noe tid på seg til å følge kursutviklingen

 

brevet som kom i dag var litt uklart. Sitat:

 

"Jeg eier flere enn 1000 aksjer i NOI og min aksept gjelder kun ......... av mine aksjer."

 

Går utifra at en skal skrive opp 100% og kun 9,7% av disse blir solgt.

 

Det står heller ikke noe om hvilken dato en må ha disse i beholdning.

 

Jeg hadde 10k og har ingen nå.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 573
  • Created
  • Last Reply

Per Tore

 

Hvis du vil, så må du kjøpe tilbake 970 aksjer i NOI som du kan selger til kr. 3.53. pr .aksje. Det må skje før 20.12.04

 

Du hadde aksjen den 26.11 etter Oslo Børs var stengt, og det er det som betyr noe.

Link to comment
Share on other sites

Per Tore,

Hvis du har tenkt å utnytte tilbudet maksimalt da trenger du ikke å skrive noe i pkt3. (Les nøye gjennom pkt1, det står med mindre uttalt...i pkt 3).

Ditt regnestykke vil da bli slik:

:arrow: Du selger 970 aksjer a 3,53.

:arrow: Du blir sittende med 9030 akjser

 

Der imot hvis du ikke vil utnytte tibudet maximalt, da kan skrive i pkt3 antall aksjene det gjelder. F.eks. 4000 akjser, da blir din regnestykke slik:

:arrow: Du selger 388 aksjer a 3,53.

:arrow: Du blir sittende igjen med 9612 aksjer.

 

Uansett, så har du oddlott problem, men dette er nærmest ikke til å unngår for de som ikke har mange aksjer når det er snakk om 9,7%..

Kunne har vært enklere for oss med 10% for eksempel?

Link to comment
Share on other sites

FR HG:

 

Innlegg av: Gjest (05.12.04 10:36), lest 80 ganger

Ticker: NOI

 

Hvordan vil SKAGEN-fondene og ODIN-fondene ta imot kjøpstilbudet i NOI?

 

Store fond som ODIN og SKAGEN pleier å ha en langsiktig tankegang med sine investeringer. Slik sett er det lite interessant for de å selge seg ut av NOI allerede på en så lav kurs som 3,53.

 

Men forskjellen på 3,53 og fredagens markedskurs i NOI er såpass stor at jeg nå tror vi kommer til å få følgende scenario i NOI:

 

Også store fond og andre store eiere i NOI vil takke JA til kjøpstilbudet, men trolig bare dersom de:

 

1. Er sikre på at de kan beholde samme eierandel selv om de nå sier ja til å selge 9,7% av aksjene sine på 3,53.

2. Er sikre på at aksjer som de selger på 3,53 kan kjøpes tilbake på lavere kurs enn dette.

 

Eneste sikre måte å oppfylle pkt. 1 og 2 ovenfor på, er å se om man kan få kjøpt disse aksjene FØR man takker ja til kjøpstilbudet, altså før 20 des.

 

Hvor mange aksjer er det snakk om?

ODIN NORDEN har 6872000 aksjer i NOI, ODIN NORGE har 4880799 og SKAGEN VEKST har 2300000 aksjer i NOI. Tilsammen har altså disse 3 fondene over 14 mill. aksjer i NOI, og 9,7% av dette blir ca. 1,4 mill. aksjer.

 

Fram til 20. des. er det 10 handledager på Oslo børs. Vil det la seg gjøre å kjøpe 1,4 mill. NOI-aksjer i løpet av disse dagene uten å presse kursen opp over 3,53? Vel, det vil jo vise seg, men iallfall i starten burde det gå lett. Dessuten vil de ikke ha noe å tape på i det minste å gjøre et forøk. Så selv om slike fond ikke bryr seg om "småpenger", har jeg følgende tips: Dette blir faktisk et tilbud de takker ja til etter at de nå først kjøper tilsvarende antall aksjer i markedet. Vi får se - - - - -

Link to comment
Share on other sites

juma [20966]

06.12.04 12:35

 

Endringer blandt de største:

Odin Norge økte med 22K

Skagen reduserte med 42K

NINVEST økte med 100K

Clearstream reduserte med 22K

Danske Bank inn på listen med 1 mill

En navnløs privat investor gikk ut av listen (hadde 872K før)

Link to comment
Share on other sites

Noen tanker angående fusjonen mellom NOI og NG.

 

I fusjonen bør NOI bli verdsatt til 3,53 pr aksje. Dvs at vi får en større verdi for aksjene enn kursen er på OSE. Dvs 30% i økt verdi på aksjene etter fusjonen.

Og selskapet har uttalt at verdiene i NOI er sterkt undervurdert, derfor er det med undring jeg ser at folk selger ut rubbel og bit nå (untatt de aksjene som skal selges til Fredriksen).

 

Det er også noen som ennå ikke har kjøpt aksjene som skal selges, derfor regner jeg med at kursen nødvendigvis blir presset oppover fremover mot den 20.

 

Kurspresset vi har sett de siste dagene vitner om at mange er drittlei hele selskapet og vil ut, jeg regner med at om en sitter til etter fusjonen, vil dette lønne seg mye.

Link to comment
Share on other sites

Finansavisen 09.12.2004

Av Steinar Grini

 

EITZEN REISER 165 MILL.

Axel Eitzen graver dypest i lommeboken når Naturgass USA nå reiser 165 millioner kroner gjennom aksjer og ansvarlig lån. Pengene skal finansiere oppkjøpet av Northern Oil i forkant av fusjon og felles børsnotering.

Hovedaksjonær Axel Eitzen har skrudd opp prisen Pa Naturgass USA fra 275 til 288 millioner kroner når selskapet nå er ute og reiser 38 millioner kroner i en emisjon. Kapitalutvidelsen skjer i kombinasjon med opptak av et ansvarlig lån samt et lite banklån. Samlet er finansieringspakken på 165 millioner kroner.

Vi skal bruke pengene til a finansiere oppkjøpet av aksjer i Northern Oil.

Nå vil vi foresla fusjon og derigjennom børsnotering. Vi eier 32 prosent av aksjene i Northern Oil men bytteforholdet er ikke fremforhandlet ennå sier Axel Eitzen til Finansavisen.

VERDIØKNING

Naturgass USA er restene av Norse Petroleum, bergensernes o1je- og gassfiasko . Sommeren 1995 etablerte Dag Arnesen og Odd Næss Naturgass USA og i vinter spyttet Axel Eitzen inn 20 millioner kroner og fikk dermed kontroll i selskapet som driver leting, produksjon, transport og salg av gass.

I selskapet ligger et landområde på 500.000 mål i USA samt et 21 år gammelt ledningsnett som opprinnelig kostet 1 milliard kroner å bygge, men som fortsatt har 40 ars levetid igjen. I vinter hentet selskapet inn 25 millioner kroner i en emisjon som skulle finansiere boring av 30 brønner før ny emisjon og børsnotering ventet i høst.

- Alternativet vårt var å kjøpe oss inn i Northern Oil sier Eitzen.

Prisingen av selskapet er skrudd marginalt opp siden i vinter.

- Kursen var 5,73 kroner, hvilket priset selskapet til 275 millioner. Nå er emisjonskursen 6 kroner etter at vi har lagt bak oss et veldig godt halvår. Vi har boret 29 brønner som har vært bedre enn gjennomsnittet. Noen er i produksjon. Andre kommer snart i produksjon. Det har vært et veldig godt halvår, sier Eitzen.

EITZEN ØKTE

Både aksjekapitalutvidelsen og det ansvarlige lånet ble gjennomført mot eksisterende aksjonærer i Naturgass USA. Axel Eitzen eier selv en tredel av selskapet, men skal ha tatt en litt større andel av emisjonen.

Det var i slutten av november at Eitzen, via Naturgass, kjøpte John Fredriksens 46,5 millioner aksjer i Northern Oil. Samtidig tilbød Fredriksen å kjøpe ut de øvrige Northern Oil-aksjonærene til samme kurs, 3,53 kroner pr. aksje. Northern Oil-kjøpet har kostet Naturgass USA 164 millioner kroner.

Link to comment
Share on other sites

Virker som om det er litt frustrasjoner omkring den videre utviklingen av NOI med ny koster til rors. - Skulle bare mangle.

 

Men nå er jo tilfellet at det må til en GF for å få ting gjennomført saklig og korrekt. Så langt er det vel ingen som har total kontroll over selskapet majoritetsmessig, så hvorfor ikke få valgt inn en av de mange aksjonærene i 80-120K gruppen som det åpenbart finnes mange av?

 

Skulle ikke forundre meg om at vi på forumet her sitter tilsammen litt småtungt i selskapet og hva ville være bedre enn om vi kunne samle oss og gi fullmakt til noen som kan representere oss?

 

Noen som tar utfordringen? Eller idéen?

Link to comment
Share on other sites

Det som er positivt for NOIs fremtidsutsikter er:

 

- Solid inntjening tross problemene. God cach-flow.

- Oljeprisen stabilt høy. Oljeprisen blir neppe særlig lavere enn den er nå.

- Dollarkursen blir neppe dårligere enn nå.

- Noi har enorme oljereserver.

- Noi er enormt underpriset. Liten nedside. Enorm oppside.

 

Det som jeg synes er negativt med noi og som skremmer meg litt er gutteklubben grei-syndromet. Camillo Eidsen, som antakelig er en venn av John Fredriksen kjøper kun Fredriksens aksjer for 3,53. Hvorfor ikke alle aksjene? Når han kommer inn i NOI-ledelsen,- vil han da arbeide for å maksimere aksjeverdien for alle aksjene eller vil han vanne ut alle NOI-aksjene med unødvendige emisjoner eller andre finansakrobatiske triks som gjør HAM rikere og oss mindre NOI-aksjonærer fattigere? Det er dette jeg er redd for. Det er jo ingen som har faglig kompetanse som jeg vet om som vil representere oss småaksjonærers interesse på generalforsamlingen. Kan gutteklubben grei være farlig for oss?

 

Vennlig hilsen Tyrefekter

Link to comment
Share on other sites

Imorgen er det generalforsamling. Håper vi kan få et mer aksjonærvennlig styre. Ikke bare glatte folk som vil mele sine egne kaker. Jeg håper ikke Naturgass er ute etter å melke NOI som endelig begynner å tjene penger. Vil en fusjon være i vår interesse? Er Camillo Eidssen interessert i å sette aksjeverdien på Naturgass kunstig høyt slik at vi småaksjonærer i NOI skal bli vannet ut, enten i en unødvendig emisjon eller ved hjelp av et dårlig bytteforhold? Det er det store spørsmålet, slik jeg ser det. Det er ingen tvil om at verdien av NOI ligger skyhøyt over dagens aksjekurser. Synd å selge seg ut nå, selv om jeg begynner å bli møkk lei denne aksjen som aldri tar av. Før eller senere tar den av og gjenspeiler de reelle verdiene i NOI, som nå begynner å bli en pengemaskin.

 

MVH

Tyrefekter

Link to comment
Share on other sites

Ja, deler dine funderinger omkring NOI.. Har nettopp hatt noe liknende med GOD, og vil ikke ha det igjen med NOI like etterpå.

 

Tror likevel Tobben nedenunder har rett i sine betraktninger, fondene tar nok vare på oss små også! - Er jo i deres interesse, ikke sant?

 

Noen her som skal på GF...? Hadde vært fint med litt førstehåndsinformasjon om hva som foregår.

Link to comment
Share on other sites

Topp 20 (fra ST)

 

termin [2912]

14.12.04 11:53

 

NORTHERN OIL ASA (Last Updated 13.12.04) | About | Export | Print Week 51 Previous -->

Add to Shortcuts Investor % 13.12.04 Change 06.12.04

1 - NATURGASS (USA) AS 32.66 46,510,444 46,510,444 0

2 - ODIN NORDEN 4.83 6,872,000 0 6,872,000

3 - ODIN NORGE 3.44 4,893,793 -9,883 4,903,676

4 - BANK OF NEW YORK, BRUSSELS BRANCH 3.02 4,300,000 0 4,300,000

5 - SKANDINAVISKA ENSKILDA BANKEN 1.99 2,828,000 0 2,828,000

6 - SKAGEN VEKST 1.65 2,350,000 92,000 2,258,000

7 - NINVEST AS 1.16 1,646,000 146,000 1,500,000

8 - ENSKILDA SECURITIES ASA 1.06 1,506,000 0 1,506,000

9 - Petroleum Invest 0.88 1,258,000 0 1,258,000

10 - ANDERSEN KJELL 0.87 1,238,000 - -

11 - CLEARSTREAM BANKING S.A. 0.77 1,097,000 97,000 1,000,000

12 - SKI ELEKTRISKE AS 0.71 1,006,000 0 1,006,000

13 - MP PENSJON 0.70 1,000,000 0 1,000,000

14 - MORGAN STANLEY AND CO.INTL.LIMITED 0.70 1,000,000 0 1,000,000

15 - DANSKE BANK A/S 0.70 1,000,000 0 1,000,000

16 - SOLBERG-HANSEN KAI 0.59 834,000 - -

17 - THERMOTECH INVEST AS 0.54 770,000 0 770,000

18 - RONG ØYSTEIN 0.54 770,000 - -

19 - TVENGE TORSTEIN 0.47 666,000 - -

20 - SCHÜRMANN KNUT PAUL 0.46 662,000 - -

OUT OF TOP20: Private investor (last week 17. 0.56%, 800,000 stocks)

OUT OF TOP20: WORLD SHIPHOLDING LTD (last week 1. 32.66%, 46,510,444 stocks)

IN TO TOP20: SCHÜRMANN KNUT PAUL (20. 0.46%, 662,000 stocks)

IN TO TOP20: NATURGASS (USA) AS (1. 32.66%, 46,510,444 stocks)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lasta opp med en for meg betydelig med aksjer i NOI som jeg hadde før 26.11.2004.

Saken er at jeg skal kjøpe en ny bil og må ut av aksjen 22.12.2004.

:cry:

Skal jeg ta i mot tilbudet på 9,7% til 3,53 :?:

Eller skal jeg prøve å vente? :roll:

Link to comment
Share on other sites

NOI:OLJEPRODUKSJON PÅ CA 9.000 FPD I DAG

 

Oslo (TDN Finans): Northern Oil har i dag en oljeproduksjon på rundt 9.000

fat pr dag.

 

Det sa konstituert administrerende direktør Per Fossan Waage i Northern Oil

på selskapets ekstraordinære generalforsamling tirsdag.

 

I rapporten for tredje kvartal opplyste Northern Oil at produksjonen hadde

vært nede i henholdsvis 6.700 og 6.400 fat pr dag i oktober og november

(TDN Finans-artikkel 25.11.04) på grunn av problemer med den tredje brønnen

på Coral-feltet utenfor Brasil.

 

-Petrobras har nå gått ned til bunnen av brønnen for å rense opp, sa Waage.

 

NOI:INDIKERER BYTTEFORHOLD PÅ 60/40 I NATURGASS-FUSJON

 

Oslo (TDN Finans): Northern Oils styreformann Erling Lind ser for seg et

bytteforhold på rundt 60/40 i en eventuell fusjon med NaturGass.

 

Det sa Lind på Northern Oils ekstraordinære generalforsamling tirsdag.

 

-Gitt Northern Oils børskurs og den seneste emisjonskursen til NaturGass,

indikerer dette et bytteforhold på 60/40 i Northern Oils favør, sa Lind,

som understreket at dette kun var en illustrasjon.

 

Styret i Northern Oil har ikke behandlet fusjonsforslaget fra NaturGass,

som er ventet å komme til styret i disse dager.

 

-Men det ser interessant ut. Dagens struktur gjør oss sårbare og det at vi

kan få tilført annen virksomhet i samme bransje er interessant, uten at jeg

dermed har forskuttert noe, sa Lind.

 

Anbefaler styret i Northern Oil fusjon, vil saken behandles på en ny

ekstraordinær generalforsamling i februar neste år.

Link to comment
Share on other sites

Teoretisk verdivurdering av et 60/40 % eierforhold

 

Edit: Regnet feil.

 

Finansavisen 09.12.2004

 

Prisingen av selskapet er skrudd marginalt opp siden i vinter.

- Kursen var 5,73 kroner, hvilket priset selskapet til 275 millioner. Nå er emisjonskursen 6 kroner etter at vi har lagt bak oss et veldig godt halvår. Vi har boret 29 brønner som har vært bedre enn gjennomsnittet. Noen er i produksjon. Andre kommer snart i produksjon. Det har vært et veldig godt halvår, sier Eitzen.

 

----

 

 

Legger verdien av Naturgass til 6kr( siste emisjonskurs)

Verdi: 287 mill

 

 

Dersom 287 er 40% av Naturgass+NOI

 

287 mill / 0,4)*0,6 = 430,5 mill (verdi av NOI's andel)

 

142,42 mill aksjer i NOI.

Pris pr aksje: 3,03

Link to comment
Share on other sites

Gasoil fr HGO har et poeng.. 2/3 flertall er nødvendig for å få til en Fusjon. Små-aksjonærene kan heller ikke få et tilbud som er så mye dårligere enn de største (jmr. Røkke dommen).

 

Innlegg av: Gasoil (15.12.04 00:20), lest 782 ganger

Ticker: NOI

Endret 15.12.04 00:26

 

NOI - Bytteforhold - avgjøres av aksjonærene

 

Fusjonen inkludert bytteforhold trenger 2/3 flertall ved gen.forsamling. Ser vi bort fra største eier (NG) har de 19 nest største eierne 25 % av aksjene i NOI. De mangler altså 8 % for å kunne stoppe eller styre fusjonen slik at deres egne interesser blir ivaretatt. Å sette en verdi på NOI er mye enklere enn å sette og vurdere verdien på NG. Så lenge andre aksjonærer ikke kontrollerer 1/3 er jeg redd NOI aksjonærer kan bli ranet. Ikke sov i timen!

Link to comment
Share on other sites

FIRMAOPPLYSNINGER FOR NATURGASS USA AS

 

GRUNNFAKTA Sist endret 07.12.2004. Se kunngjøringer.

Organisasjonsnr: 974 534 541

 

Firma navn: NATURGASS USA AS

Redigert navn: NATURGASS USA AS

Historisk navn: BOUNTY FINANS AS

 

Forretningsadresse: Strandveien 50 c/o Camillo Eitzen & Co ASA

1366 LYSAKER

 

Postadresse: Postboks 216

1326 LYSAKER

 

Kommune: BÆRUM

Fylke: Akershus fylke

 

Telefonnummer: 67119800

Telefaks: 67119801

 

Registrert e-post:

Hjemmeside:

 

Selskapsform: Aksjeselskap

Bransje: 74150 Ikke-finansielle holdingselskaper

 

Antall ansatte*: 0 (2003)

0 (2002)

0 (2001)

0 (2000)

 

Aksjekapital: 162.792.660

 

Kontaktperson: Risberg Øivind Jørgen Godaker

F.dato: 02.03.58

Funksjon: DAGL

 

Stiftelsesdato: 20.06.1995

Registreringsdato: 30.06.1995

Vedtektsdato: 28.11.2004

 

Ønsker reklame: Nei

Register: Foretaksregisteret (17.07.1995)

 

Revisor: 976 772 954

ALBA REVISJON AS

 

 

 

SIGNATUR OG PROKURA*

Signatur:

Styrets formann eller to styremedlemmer i fellesskap.

 

 

Prokura:

 

ROLLE OG STYRE INFORMASJON* Sist endret 2004.01.17. Se kunngjøringen.

Rolle Andel Valgt av Person/firma

Daglig leder / admin. dir. Risberg Øivind Jørgen Godaker (02.03.58)

Styremedlem Hetland Kjell (09.06.57)

Styremedlem Arnesen Dag Fredrik Jebsen (27.02.50)

Styrets leder Eitzen Axel Camillo (07.09.54)

 

 

 

 

BETALINGSERFARING OG PANT - SAMMENDRAG *

Ingen informasjon registrert i våre databaser.

 

AKSJONÆRER *

Orgnr Navn Eierandel

918242082 NORSE FINANS AS 31,94%

RISBERG ØIVIND JØRGEN G 2,58%

Andre 65,48%

Link to comment
Share on other sites

(Fra ST)

 

Glittertind [681]

15.12.04 23:40

 

SOM SMÅAKSJONÆRER I NOI HAR DERE REELL MAKT

 

Jeg var i mange år aksjonær i DOF (District Offshore). I dette nærmest familieide selskapet hadde/har Møgster/Stangeland-familiene i realiteten full kontroll. Likevel følte jeg at vi småaksjonærer ble godt ivaretatt.

 

I NOI derimot er eierstrukturen åpen og spennende. Det innebærer at dere som er små-aksjonærer her har reell innflytelse på en helt annen måte, eksempelvis nå i fusjonsprossessen. Men det vil nok kreve organisering og innsats hvis dere vil gjøre deres innflytelse gjeldende.

 

Jeg tok en kikk på en topp-20-liste som ble presentert tidligere her på tråden. Små-aksjonærer utenom denne listen eier ca. 43% av alle utestående aksjer i NOI. Sammen med Odin- og Skagen-fondene har dere rent flertall, og gitt at disse fondene vil stemme i samsvar med de ønsker dere har ang. fusjon, trengs det tilslutning fra bare langt under halvparten av dere for å sitte med negativ kontroll. Selv UTEN fondene og UTEN alle andre på topp-20-listen kan dere små-aksjonærer effektivt stoppe ethvert fusjonsforslag som måtte bli fremmet hvis dere synes det ikke gir riktig bytteforhold.

Link to comment
Share on other sites

Virker som om det er litt frustrasjoner omkring den videre utviklingen av NOI med ny koster til rors. - Skulle bare mangle.

 

Men nå er jo tilfellet at det må til en GF for å få ting gjennomført saklig og korrekt. Så langt er det vel ingen som har total kontroll over selskapet majoritetsmessig, så hvorfor ikke få valgt inn en av de mange aksjonærene i 80-120K gruppen som det åpenbart finnes mange av?

 

Skulle ikke forundre meg om at vi på forumet her sitter tilsammen litt småtungt i selskapet og hva ville være bedre enn om vi kunne samle oss og gi fullmakt til noen som kan representere oss?

 

Noen som tar utfordringen? Eller idéen?

 

På Stocktalk planlegges det en allianse av småaksjonærer som sannsynligvis vil stemme imot en 60/40 bytteforhold Naturgass ASA / NOI. Jeg vil avvente min innstilling / situasjonen til vi får fusjonsprospektet.

 

 

Northern Oils styreformann Erling Lind(På EGF):

-Gitt Northern Oils børskurs og den seneste emisjonskursen til NaturGass,

indikerer dette et bytteforhold på 60/40 i Northern Oils favør, sa Lind,

som understreket at dette kun var en illustrasjon.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...