Jump to content

NOI - Northern Oil


Stratofortress

Recommended Posts

Sakset fra ST

 

selaas [3081]

01.11.04 21:36

 

Fikk følgende svar fra Waage, betryggende å høre:

Hei  

 

Temperaturbegrensningen

Vi synes selv at håndteringen av dette problemet tar uforholdsmessig lang tid. Pr i dag har man valgt en teknisk løsning på dette problemet, og detaljene rundt løsningen er gjort klare. Men løsningen er ikke implementert på selve plattformen. Antagelig er det dette som har tatt tid; siden riggen leies fra en tredjepart så er det ikke bare for Petrobras (operatøren) å gjøre de tekniske modifiseringene på plattformen. Både eieren og også de som kvalitetssikrer riggen (Veritas eller noe tilsvarende) skal ha et ord med i laget.  

 

Som sagt er imidlertid løsningen valgt, men det vil fortsatt ta noe tid å få dette på plass.  

 

Kalsittproblemet:

Dette har også tatt tid, selv om mye/mesteparten av kalsitten er fjernet. Husk at selve produksjonen skjer 5.000 meter under havbunnen, og dette er dypere enn det som er vanlig. Noe som skaper egne tekniske problemer og utfordringer. Operatøren og våre folk er optimistiske mht å få løst problemene med denne brønnen, selv om det har tatt tid.

 

Salg av feltet:

Som kommunisert i kvartalsmeldingene i det siste, så har selskapet vært i en uformell dialog med interessenter. Hva som konkret kommer ut av slike dialoger får vi vente å se. Prisspørsmålet står jo vanligvis sentralt, og da må blant aksjonærenes forventninger tas med i betraktningen. Per i dag er det intet å melde. Det er ikke gitt at det skjer noe i denne sammenheng i nær fremtid, men ting kan selvsagt skje "over natten".  

 

Salg av selskapet såfremt vi produserer 14-15.000 fat:  

- Enig i at jo mer vi produserer, jo større blir interessen. Dette er nok betraktninger som NOI styret/ledelsen tar med seg i vurderingen av evt. salg. Men jeg må her kommentere at vi arbeider i et langt perspektiv mht å best mulig maksimere verdiene for aksjonærene. Men vi vil altså alltid være åpne for transaksjoner, såfremt prisen er gunstig.

 

Verdsettelsen av NOI/feltene har jeg ingen kommentarer til, men husk at (såfremt oljeprisen du har tatt med i beregningen er 40-50 USD) oljeprisen fluktuerer mye, og nå er på et historisk toppnivå (i løpende priser). Oljevirksomhet er da også en ganske risikofylt næring, hvor også den tekniske risikoen er stor.  

 

Forøvrig er det riktig at vi har et stort fremførbart underskudd, men dette blir antagelig uansett ikke noe hovedpunkt i en transaksjon, men kanskje mer en gunstig tilleggseffekt for potensielle interessenter.

 

 

 

 

Vennlig hilsen

 

Per Fossan-Waage

Investor Relations Northern Oil ASA  

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 573
  • Created
  • Last Reply

For meg er november en meget viktig måned med tanke på NOI, dersom selskapet skuffer igjen kommer jeg garantert til å la denne drømmen fare, som så mange andre har gjort før meg. Corvus og Utzi, som tidligere fulgte NOI nøye, avksyr nå papiret. Dersom ikke november 2004 gir ett solid gjennombrudd, blir jeg med i denne klubben.

 

Nå har jeg fulgt selskapet siden mars, og er i så måte nybegynner i NOI sammenheng. Mange har ødelagt de siste to årene i dette papiret, men merkelig nok ser det ut som drømmen fortsatt lever for mange av 'old timerne'. Jeg følger ikke debatten på ST, men jeg antar at Recon, uturen, selaas, keith. osv fremdeles sitter å venter på belønningen. Jeg håper virkelig ikke de venter forgjeves...

 

For at jeg skal si meg fornøyd med november må oljeprisen som Coral feltet oppnår bli opp mot spotprisen på brent etter at fastprisavtalen går ut 15.11. Og Q3 må ha en daglig produksjon på minst 10.000 fat pr. dag.

 

Dersom disse to tingene faller på plass så er aksjekursen godt over 3,- igjen, og da kan det hende jeg fortsatt har en drøm i NOI...

 

Bør jeg forvente å bli skuffet igjen?? :eek:

Link to comment
Share on other sites

Production of oil in the Basin of Saints can be anticipated

Writing

 

São Paulo, 05/11/2004 - the Petrobras and the Queiroz Galvão can anticipate in some months the beginning of the production of oil in the field of Estrela-do-Mar, in the Basin of Saints. The information was supplied by the director of exploration and production of the Queiroz Galvão, August Jose Fernandes. The initial project of the field, with reserves of 8 million barrels of quality oil, foresees beginning of the operations in the 2006 end, but Fernandes said that the trust is resells the cronograma.

 

The oil of Estrela-do-Mar will be drained by the platform of the neighboring field, called Choral, that already is in production, but in lesser volumes that the 18 a thousand barrels per day waited which had the problems technician in the wells. "Choral it is producing below of the foreseen one, then we are analyzing alternative of modification of the original project of the fields", informed Fernandes.

 

It standed out, however, that he is difficult that the production of Estrela-do-Mar can still occur in 2005, due to the necessary time for the purchase and manufacture of equipment. (State agency)

Link to comment
Share on other sites

2Q viste et overskudd med en produksjon på 7700 fat og snitt pris på 32$ fatet. Om vi Peak produksjonsmålet er fallt til 15000 fat er fortsatt oppsiden enorm. Reservoiret går ikke tomt, det vil bare ta litt lenger tid å få opp oljen.

 

Denne oversikten over NOI's reserver er fra

Fernley fonds feb. 2003:

 

fe.JPG

 

Waage om den siste tiders nyhets flom fra brasil:

 

Når man velger å stole på meldinger fra brasilianske journalister, og ikke de offisielle fra selskapet er det klart dette vil føre til spekulasjoner.

Link to comment
Share on other sites

Northern Oil får bedre pris på oljen

 

Tirsdag 09. november 2004 kl. 14:55

Skrevet av: Arne Lunde - iMarkedet

Finansdirektør Per Fossan-Waage bekrefter i dag at Northern Oil kan regne med en høyere pris for oljen som selges etter midten av november. Utkast til ny oljesalgsavtale foreligger.

 

Oljeproduksjonen på Coral-feltet utenfor sørøstkysten av Brasil har frem til disse dager vært knyttet til en oljesalgsavtale med priser godt under dagens oljepris. Avtalen som løpet ut til helgen har hatt både en bunn og et tak på hva lisenshaverne vil få betalt for oljen.

 

Ifølge Fossan-Waage foreligger det nå et utkast til ny avtale som vil være basert på markedspris.

 

- Utkastet foreligger og skal nå godkjennes av partnerne. Det ser ut til at at det blir markedspris og uten et prisbånd, sier Fossan-Waage til iMarkedet.

 

Han ønsker ikke å gi noen tall for oljeproduksjon på feltet i perioden siden forrige oppdatering som var for siste uken i august. Da lå produksjonen på 10.000 fat pr. dag fra de tre brønnene.

 

- Produksjonen har variert en del, og det er fortsatt rom for optimaliseringer. Man har ikke løst problemene med brønn nummer tre fullt ut, sier Fossan-Waage.

 

Når det gjelder utbyggingen av de to nabofeltene på blokken BS3, Estrella do Mare og Sea Horse så vil Northern Oil komme med en oppdatering i kvartalsrapporten når den foreligger. Northern Oil har en eierandel på 27,5 prosent i blokken.

Link to comment
Share on other sites

Top20 - 10.11.04:

1. WS 46.510k

2. Odin Norden 6.872k

3. Odin Norge 4.881k

4. Bank of NY 4.300k

5. SEB 2.828k

6. Skagen Vekst 2.300k

7. Enskilda Securities 1.506k

8. Ninvest 1.400k

9. Petrolium Invest 1.258k

10. Andresen Kjell 1.238k

11. Clearstream Banking 1.022k

12. Ski Elektriske as 1.006k

13. Morgan Stanley 1.000k

14. MP Pensjon 1.000k

15. Narmo Sigrid 894k

16. Solberg-Hansen Kai 804k

17. Thermotech Invest AS 770k

18. Rong Øystein 770k

19. Tvenge Thorstein 666k

20. Nitter Øyvind 654k

Link to comment
Share on other sites

Flyttet denne fra Traders-pit igår:

 

Sist Noi var nede å snuste på 2,50 tallet var en storaksjonær på topp 20 listen på vei ut. Topp20 har ikke endret seg noe spes. de siste mnd'ene.

Høye volum er omsatt over dagens kurser. Ingen negative nyheter er formidlet i markedet siden Q2 da kursen var rundt 3kr. Oljeprisen har steget til historiske nivåer. Q2 gikk i pluss med 7700 fat @ 32$ fatet.

Q3 blir spennende..

 

Nedgangen idag kan skyldes salg fra de kortsiktige som håpet på en børsmelding i forbinnelse med overgang fra pristak til SPOT på Oljen. JEg registrerer også at Baisse aktiviteten både på HGO og stocktalk er enorm. Normalt er dette et kjøpsignal(!)

..

Det fundamentale er bedre enn på lenge.

 

Kjøpte 50k til idag på 2,60

 

Jeg sitter sekssifret nå.

Skal hjelpe til med å holde støtten på 2,50.

Link to comment
Share on other sites

Fra Q2 rapporten vet vi at snittproduskjonen i august lå på 8700 fat.

 

Akke [4038]

18.11.04 09:39

 

Hva blir resultatet i Q3:

7000 f/d MUSD 0,285

8000 f/d MUSD 0,722

9000 f/d MUSD 1,7

10000 f/d MUSD 2,4

 

Så kommer det an på hva som er den reelle produksjonen i kvartalet samt eventuelle ekstrakostnader med D3.

PS

 

Bør for ordens skyld også legge inne et par trinn til.

 

11000 f/d MUSD 3,080

12000 f/d MUSD 3,742

 

Oljepris 33 USD

 

Ved markedspris på oljen eks. 45 USD ved 9000 f/d ville resultatet øket til MUSD 3,9 - en differanse på MUSD 2,2 !!!

[Endret 18.11.04 09:47 av Akke]  

Link to comment
Share on other sites

Hei hallu. Jeg flytter denne også, så har vi det her alt på et sted.

 

NOI har hatt en jevn nedgang siden slutten av september.

 

Støtte ligger rundt 2,50-2,60. Aksjen virker for meg som om den nå tester støtten for videre oppgang. Aksjen har testet motstand på ca 2,80. 3 ganger.

 

Dessverre har den ikke klart å bryte over denne grensen. . Aksjen er i en fallende trend. Og er inne i et område som er oversolgt. NOI har ikke klart å brutt motstanden på 2,80 etter 3. forsøk, så dessverre er ikke motstandnivået så veldig sterkt, og det skal litt til for at NOI kan klare å vende motstandnivået på 2,80 om til støtte.

Link to comment
Share on other sites

NOI fikk ett etterlengtet og viktig løft i dag, jeg tror det fortsetter kommende uke. I første rekke fordi oljeprisen gikk opp over $2 i dag og jeg tror mange har vært redd for at oljeprisen skulle falle kraftig fremover, og utviklingen i oljeprisen har vel vist skeptikerne at oljeprisen ikke kommer til å falle bare fordi den er høy.

 

NOI er en aksje mange følger, og den siste tiden har mange av de mest trofaste mistet den gode følelsen for papiret. Ikke rart, slik utviklingen har vært siden forrige Q. Dersom aksjen viser litt styrke, og oljeprisen holder seg heller stiger, så vil nok abstitensene ta de som har solgt den siste tiden... Det skal ikke rare volumet til for at aksjen stiger.

 

pplot.php?paper=NOI&exchange=OSE&from=20

 

Grafen viser ett trendbrudd og aksjen sluttet også over 10dgg og 30dgg. Jeg er ingen ekspert eller troende teknisk analytiker, kanskje Vegard eller noen andre kan ta en vurdering.

 

Det store spørsmålet for meg nå er om jeg skal sitte over Q3 eller ikke, det kan blir rally og det kan bli slakt. Dersom aksjen går mot 3,- sitter nok mine aksjer løst, men som sagt, jeg har ikke bestemt meg ennå. :eek:

Link to comment
Share on other sites

Pirelli:

 

Trendkanalen du har tegnet inn er etter min mening altfor kortsiktig. Det som er helt sikkert er at primærtrenden er fallende fra rundt 3.50 i juni. Det er denne primærtrenden Delphi-fondene fokuserer på i gårsdagens papirutgave av Finansavisen (s. 56). Deres konklusjon er:

 

:arrow: "Northern Oil ligger innenfor en fallende trendkanal og en fortsatt svak utvikling signaliseres."

:arrow: "Aksjen ligger nå i overkant av et sentralt støttenivå omkring 2.50 kroner, og et brudd ned gjennom dette nivået vil gi ett nytt sterkt salgssignal i aksjen."

:arrow: "Fallpotensialet vil i så fall være ned mot neste støttenivå som ligger ved den tidligere bunnen ved 2.10 kroner."

:arrow: "Støttenivået ved 2.50 kroner åpner også for kortsiktige reaksjoner opp. Det vil da ligge teknisk motstand ved taket av trendkanalen (ca. 2.85, min anmerkning), samt i overkant av 3 kroner."

 

Forøvrig ser jeg i min egen glasskule at TOM vil nå 40 med god margin før NOI når 4, jfr. vårt lille prestisjeveddemål. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har veldig lite peiling på teknisk analyse, ser stort sett på NetFonds sine grafer, og har blitt fortalt at de er unøyaktige. Men uansett hvordan jeg setter opp grafen så er det tre signaler i NetFonds sin graf basert på sluttkurs fredag (Delphi sin er basert på sluttkurs torsdag).

 

:arrow: Aksjen sluttet over 10dgg og 30dgg

:arrow: Trendkanalen er brutt (også hvis jeg drar den til 100 dager)

 

pplot.php?paper=NOI&exchange=OSE&from=20

 

Men som nevnt baserer jeg mine kjøp på fundamentale forhold, og jeg tror oljeprisen vil gjøre NOI meget attraktiv i månedene fremover. Når det gjelder prestisjeveddemålet er jeg tilbøyelig til å legge meg flat allerede, mye skal gå riktig vei for NOI dersom den står i 4,- før TOM passerer 40,- Men jeg har mine lodd i TOM, dersom den passerer 40,- vil mine warrants (kjøpt på 0,19-) gi en helt vanvittig avkastning ;)

 

NOI er spekulativt, og aksjen vil gi en meget god avkastning fremover. Uansett hva Delphi måtte lese ut av sine chart...

Link to comment
Share on other sites

Nei, Pirelli, den fallende trenden i NOI er definitivt ikke brutt. Når man skal illustrere en fallende trendkanal, tegner man først motstandslinja gjennom minst to topper slik at kursen alltid er under motstandslinja. (I stigende trender tegner man inn støttelinja først på tilsvarende måte.) I tilfellet NOI er det mulig å tegne inn en fin linje gjennom fire toppunkter, nemlig toppformasjonen i juni, 03.08., 23.08. og 28.09. Deretter tegner man inn støttelinja parallelt. Du vil da se at motstandslinja i øyeblikket ligger ved ca. 2.85 kroner. Legg forøvrig merke til at brudd på en trendkanal ikke nødvendigvis signaliserer et trendskifte. I første omgang signaliseres kun en endring i hastigheten i den eksisterende trenden. Konklusjonen i tilfellet NOI er at et brudd over 2.85 i første omgang vil signalisere en flatere synkende trend. Det vil i så fall gå noe tid før man kan si noe sikkert om den videre trenden.

 

Alt dette i henhold til etablert teori for teknisk analyse. Mellom oss er jeg av den oppfatning at bøker om TA egner seg best som dasspapir. Jeg har aldri skjønt hvorfor stigende kurser er kjøpssignal og fallende kurser er salgssignal. Jeg foretrekker heller å kjøpe billig og selge dyrt. Den svake tekniske tilstanden i NOI tolker jeg dithen at det er høy sannsynlighet for at aksjen er billig fundamentalt sett . Jeg nekter å tro at rottene som har forlatt denne skuta siden juni er i stand til å regne på noe som helst. NOI er tross alt ikke STL.

 

:pottytrain5:

Link to comment
Share on other sites

Litt fra stocktalk, mens vi venter på Q3

 

Akke [4045]

22.11.04 13:45

 

Etter mitt regneark med forutsetninger om 45 USD/fat og 9.000 f/d så tjener NOI netto eks skatt Brasil USD 45.050 pr dag mot USD 19.500 med den gamle avtalen.

 

En økning pr dag på 120 % å¨bunnlinjen..

 

Akke [4046]

22.11.04 13:58

 

Det som markedet venter på er nå selvfølgelig Q3 med oppdateringer om "ståda" på Coral. Blir markedet fornøyd med utsiktene og de andre vesentlige faktorer er vi i fire kroner før juma er på plass igjen..  

 

 

Akke [4047]

22.11.04 14:14

 

Coplex må betale selskapsskatt i Brasil på overskudd. Foreløpig har de et akkumulert underskudd som sikkert er brukt opp i løpet av året.

 

Overskuddsskatten er 35% noe som er adskillig mindre enn eks. Nordsjøen, norsk sokkel som ligger rundt 70%..  

 

Akke [4051]

22.11.04 22:26

 

Ser at mitt regneark differensierer med 180.000 USD i Q2 noe som jeg belaster D3 for. Spørsmålet ved Q3 blir om disse kostnadene blir konstante så lenge som opprensking foregår.

 

Regner forøvrig august som den svakeste månden i kvartalet med rapportert 8.700 f/d (Q2 rapporten, der de også forteller at produksjonen er strupet ned.). Blir snittet 9.000 f/d eller mer får vi ny resultattopp med minimum 1,5 MUSD i resultat med samme kostnadsføring for D3 som i Q2.

[Endret 22.11.04 22:26 av Akke]  

Link to comment
Share on other sites

Sakset fra Nabokanalen.

 

 

Innlegg av: 20 mannen  (23.11.04 18:28 )

 

NOI inntjeningen kommer  

 

Ikke kjöp NOI dersom du ikke har råd til å vente med inntjening.

 

4 forhold er sentralt for utviklingen av aksjonärenes verdier:

 

1. Mengden påviste og fremtidige oljereserver.

 

2: Hvor stor del av oljereservene som lar seg utvinne

 

3: Kostnadene med å utvinne oljen.

 

4. Oljeprisen.

 

Vedr. 1: Reserveanslagene er som kjent konservative. Vi er vant med å forholde oss til Coral ca. 26 millioner fat, EDM 11 millioner fat og CM ca. 25-35 mill. fat.

Disse tallene er forventet utvinnbare reserver. Her er to forhold: Oljeselskapene nedjusterer sine reserveanslag og i tillegg fremkommer disse tall med utgangspunkt i meget lav forventet utvinningsgrad.( se punkt 2)

 

Vedr.2: Oljen fra Coral+EDM skal produseres de neste 6-7 år, CM forventes utvunnet innen 10 år.

Oljeutvinningsgraden er vurdert svärt lavt ca. 10-13%.

Det betyr at de tre feltene inneholder ca. 10 ganger mer olje enn de tallene vi opererer med.

Jfr. lördagens Aftenpostenreportasje vedr. Statfjord feltet. For det förste har tiden vist at utvinningsgraden har steget enormt til imponerende 70% og som en fölge av dette produserer feltet mange år lenger enn forventet.

Dersom det f.eks. i löpet av de neste 5 år viser seg at utvinningsgraden kan bedres til f.eks. 30 % får vi minst en dobling av feltenes verdi. ( Dersom jeg nevner 70% , som Statfjord, blir jeg selvsagt vurdert som en useriös hausser)

 

Vedr.3: Kostnadene på feltene har värt större enn styret har forventet: uhell , forsinkelser og kun 50% utnyttelse av Atlantic Zephyr og Aware har bidratt til dette. Vi bör kunne forvente en betydelig bedring i årene fremover.

 

Vedr. 4: Ingen spår dårligere om fremtidig oljepris enn dem som spår.  

Jeg tror sannsynligheten for snittoljepris de neste 10 år er större for omkring 50 dollar/ fat enn 25 dollar pr. fat.

Jeg begrunner dette med lav forventning om betydelig kapasitetsökning vedr. verdens totalproduksjon kombinert med uttalt ökt oljebehov bla.a. India og China. I vesten forventes jevnere ökning.

 

I lys av disse betraktningene får enhver vurdere potensialet i NOI. Som forsiktig optimist for de neste kvartal og betydelig optimist for de neste år velger jeg å sitte med minst 1/2 million NOI aksjer.

Det mest uforutsigbare vil väre et evt. salg. En evt. interessent kjöper fordi han tror det er en lönnsom investering. Mitt önske er at nåvärende aksjonärer skal ta del i denne lönsommheten.  

Link to comment
Share on other sites

NOI - NOI Q 3 REPORT

 

http://www.newsweb.no/index.asp?melding_ID=100117

 

Results for the third quarter of 2004 for Northern Oil

 

The results for the third quarter of 2004 (comparative

numbers for Q3 2003 in brackets) show a net operating gain

of USD 1.2 million (gain of USD 2.1 million), and a net

gain after minorities of USD 1.1 million (gain USD 1.4

million).

 

See attached quarterly report.

 

Contact person:

CFO Per Fossan-Waage,

tel + 47 22 01 73 40.

 

Home page:

www.northernoil.no

Link to comment
Share on other sites

Northern Oil sliter fortsatt med produksjonen

 

Torsdag 25. november 2004 kl. 10:09

Skrevet av: Arne Lunde - iMarkedet

 

John Fredriksens oljeselskap Nothern Oil sliter fortsatt med å holde stabil produksjon på Coral-feltet og en ny workover av den ene brønnen er planlagt.

 

Northern Oil melder at gjennomsnittlig produksjon på Coral-feltet utenfor det sørøstlig Brasil lå på 9.000 fat pr. dag i tredje kvartal, men viser fall i oktober og november.

 

Snittet for de to månedene er henholdsvis 6.700 og 6.1000 fat pr. dag. Det er fortsatt brønn nummer tre av tre som skaper problemer for Nothern Oil og operatøren Petrobras.

 

Det er nå en workover i gang på brønnen som forventes å bringe produksjonen tilbake tile t nivå rett over 10.000 fat pr. dag. Ifølge Northern Oils kvartalsrapport forventer Petrobras en snitt produksjon neste år på litt over 10.000 fat pr. dag gjennom 2005.

 

Northern Oil fikk et driftsresultat på 1,2 millioner dollar i tredje kvartal, mot 2,1 millioner i samme periode i fjor. Det ga et nettoresultat på 1,2 millioner dollar, mot 1,4 i samme periode i fjor.

 

Bedre pris

 

Oljen fra Coral-feltet har på grunn av avtaler inngått tidligere blitt solgt på en snitt pris på 33 dollar fatet frem til midten av november. Denne avtalen er nå erstattet med en pris som vil følge utviklingen i referanseoljen Brent Blend. Det gir en økning på 11 dollar fatet basert på dagens prising av Brent-oljen.

 

Forsinkelser

 

Utviklingen av de to andre feltene på BS-lisensen hvor Northern Oil eier 27,5 prosent er forsinket.

 

Estrella do Mar som var ventet utbygd i løpet av neste år er forsinket etter at de foreløpig utbyggingsplanene viser at det kan formålstjenlig og mer økonomisk å velge andre løsninger.

 

Styret i Northern Oil tror nå først på en produksjon på Estrella do Mar i 2006.

 

Når det gjelder det meget lovende Cavalo Marinho feltet sør for Coral og Estrella do Mar så har det brasilianske her sendte utviklingsplanen til Petrobras i retur. De mener at Petrobras må se på en løsning i sammenheng med en utbygging av lisensen sør for feltet. Petrobras har frist til mars neste år med å levere inn en revidert plan for feltet.

 

For Northern Oil betyr det at de ikke forventer større investeringer i løpet av 2005. Selskapet forventer en godt kontantstrøm fremover.

Link to comment
Share on other sites

Northern Oil gir opp produksjonsmål etter skuffelser

(Ny) Torsdag 25. november 2004 kl. 15:47

Skrevet av: Arne Lunde - iMarkedet

 

 

 

John Fredriksens oljeselskap Nothern Oil sliter fortsatt med å holde stabil produksjon på Coral-feltet og har nå kuttet betraktlig i produksjonsmålet.

 

Nytt: Kommentarer fra selskapet

 

Northern Oil melder at gjennomsnittlig produksjon på Coral-feltet utenfor det sørøstlig Brasil lå på 9.000 fat pr. dag i tredje kvartal, men viser fall i oktober og november.

 

Snittet for de to månedene er henholdsvis 6.700 og 6.1000 fat pr. dag. Det er fortsatt brønn nummer tre av tre som skaper problemer for Nothern Oil og operatøren Petrobras.

 

Gir opp produksjonsmål

 

Det er nå en workover i gang på brønnen som forventes å bringe produksjonen tilbake til et nivå rett over 10.000 fat pr. dag.

 

- Vi regner med at arbeidet vil pågå ut desember, sier finansdirektør Per Fossan_Waage i Northern Oil til iMarkedet torsdag ettermiddag.

 

Ifølge Northern Oils kvartalsrapport forventer Petrobras en snitt produksjon neste år på litt over 10.000 fat pr. dag gjennom 2005. Det er godt under Notherns tidligere mål på 18.000 fat pr. dag.

 

- Kuttet målet på 18.000 fat?

 

- Det (18.000 fat, red.anm) var det lenge, nå har vi tatt anslaget til Petrobras ad notam og regner det som realistisk. Det er basert på skuffelsen vi har hatt, sier Fossan-Waage.

 

Han har imidlertid ikke gitt opp å øke produksjonen utover 10.000 fat.

 

- Det jobbes med flere tiltak, blant annet gasslift , sier Fossan-Waage.

 

Vil betale gjeld

 

Northern Oil fikk et driftsresultat på 1,2 millioner dollar i tredje kvartal, mot 2,1 millioner i samme periode i fjor. Det ga et nettoresultat på 1,2 millioner dollar, mot 1,4 i samme periode i fjor.

 

Selskapet forventer en godt kontantstrøm fremover som følge av utsikter til lite investeringsbehov neste år etter utsettelser i utbyggingen av de andre feltene på BS-3-blokken.

 

- Gjøre dette det aktuelt med utbytte fremover?

 

- Vi vil fokusere på å tilbakebetale gjeld neste år, så får vi se hva som skjer, sier Fossan-Waage.

 

Når det gjelder hovedaksjonær John Fredriksens posisjon i selskapet har ikke Fossan-Waage fått noen nye signaler siden Fredriksen solgte seg noe ned i begynnelsen av året.

 

Bedre pris

 

Oljen fra Coral-feltet har på grunn av avtaler inngått tidligere blitt solgt på en snitt pris på 33 dollar fatet frem til midten av november. Denne avtalen er nå erstattet med en pris som vil følge utviklingen i referanseoljen Brent Blend. Det gir en økning på 11 dollar fatet basert på dagens prising av Brent-oljen.

 

Forsinkelser

 

Utviklingen av de to andre feltene på BS-lisensen hvor Northern Oil eier 27,5 prosent er forsinket.

 

Estrella do Mar som var ventet utbygd i løpet av neste år er forsinket etter at de foreløpig utbyggingsplanene viser at det kan formålstjenlig og mer økonomisk å velge andre løsninger.

 

- Partnerne ser på flere ulike løsninger, sier finansdirektøren.

 

Styret i Northern Oil tror nå først på en produksjon på Estrella do Mar i 2006.

 

Når det gjelder det meget lovende Cavalo Marinho feltet sør for Coral og Estrella do Mar så har det brasilianske her sendte utviklingsplanen til Petrobras i retur. De mener at Petrobras må se på en løsning i sammenheng med en utbygging av lisensen sør for feltet. Petrobras har frist til mars neste år med å levere inn en revidert plan for feltet.

Link to comment
Share on other sites

Vel, i dag ble det realisert mye tap i NOI, det er helt sikkert. NOI fallt til 2,40- på tungt volum. Jeg valgte å 'ri han av' som det heter, mest fordi jeg var litt uoppmerksom på morgenen i dag, jeg ventet ikke å få en Q i fanget kl. 09:55 flere dager før tidsfristen. NOI har som regel lagt frem rapporten den dagen fristen løper ut.

 

Ikke skjønner jeg motivet til PFW for å slippe rapporten rett før børsåpning heller, men de jobber vel med å beholde jalla stempelet.

 

Nå har kursutviklingen forut for denne rapporten vært begredelig, spesiellt med tanke på den høye oljeprisen. Siden mange artikkeler fra brasil indikerte det lave produksjonsnivået var en dårlig rapport ventet i markedet.

 

Så hvorfor faller aksjen ytterligere? Svaret ligger nok i nedjusteringen av målet fra 18k til 10k for Coral. En annen sterk grunn til at aksjen falt i dag er StockTalk, veldig mange NOI aksjonærer leser NOI tråden på ST. Og i dag var det en voldsom negativitet i tråden, jeg var selv nære på å selge etter ett par besøk i tråden i løpet av dagen. Dette er selvsagt bevisst baissing av en del profilerte skribenter. Jeg føler meg rimelig sikker på at mens leserne solgte så kjøpte en del av skribentene...

 

------------------------------------------------

 

NOI kommer til å tjene veldig mye penger i 2005 dersom oljeprisen holder seg over $33.

 

Inntektene i Q304 ble 6 millioner dollares, oljeproduksjonen endte på snitt 9000 bpd. Dersom vi antar en lik snittproduksjon og lik oljepris kommer altså NOI's inntekter til å være 24 millioner dollar i 2005. Med en oljepris på $40 pr. fat vil NOI's inntekter øke til ca. 28 millioner dollar.

 

Utgiftene vil ifølge selskapet gå dramatisk ned i 2005, etterhvert som work-over og annen ekstraordinære operasjoner vil være unnagjort.

 

Etter dagens skrell er Market Cap 385 millioner NOK.

 

Oppsiden ligger i ett eventuellt salg av eiendeler, oljereservene til NOI er ikke endret etter dagens kvartalsrapport ;)

Link to comment
Share on other sites

Fra Akke på ST:

 

Har fått Waage til å se på det tidligere regnestykket mitt (utlagt her for noen dager siden) ved 9.000 f/d og merfortjenesten ved markedspris på oljen:

 

Att: Fossan Waage

 

Hei !

 

Vi er noen som prøver å regne på merfortjenesten med ny oljeprisavtale.

Vårt regnestykke:

 

Etter forutsetninger om 45 USD/fat og 9.000 f/d så tjener NOI netto eks

skatt Brasil USD 45.050 pr dag mot USD 19.500 med den gamle avtalen.

 

En økning pr dag på 120 % å¨bunnlinjen, stemmer dette.

 

Mvh

 

XXXXXXX

 

Sar fra Waage:

 

Date: Thu, 25 Nov 2004 11:04:16 +0100

>

>Hei

>

>Utifra dine forutsetninger om 9.000 fat vil ny oljeprisavtale gi vårt datterselskap en økt inntekt på:

>

>(45-33)USD x 9.000 fat x 27,5 (vår eierandel) % x ca 87 % = 25.839 USD. Men dette er før selskapsskatt. (Pga store skattemessige avskrivninger blir den effektive skatten lavere enn selskapsskatten, som er på 35 %).

>

>87 % andelen skyldes det faktumet at vi betaler 8,5 % (royalties) og 4,65 % (mva etc) = 13,15 % skatter av bruttoomsetningen.

>

>Imidlertid vil vi også få tilbakebetalt det forskuddet vi forskutterte Petrobras med i sin tid, slik at kontantmessig sett vil vi få mer enn hva jeg har indikert over. Dette blir dog nå mindre relevant, siden Petrobras nå kun skylder oss et par millioner USD.

>

>Vennlig hilsen

>

>Per Fossan-Waage

>Investor Relations Northern Oil ASA

>

Link to comment
Share on other sites

FraST igår.

 

Jeg synes oppriktig synd på NOI aksjonærene i dag. De av dem som kun har forholdt seg til styrets meldinger hadde - igjen - meget god grunn til å bli skuffet. For egen del valgte jeg - heldigvis - å legge like stor vekt på klare og konkrete utsagn fra Queiroz som ulne og unnvikende svar fra NOI styrets marionett Per Fossan Waage.

 

"Never catch a falling knife" er en gylden regel i aksjemarkedet. I så måte er det interessant å observere at på 2,30 nivået kom såvel ASC som ESO på banen som rene nettokjøpere. Utover dette nettokjøpte TER nesten 1 million aksjer i dag.

 

Er det mulig at dette har sammenheng med de to forwardkontraktene på tilsammen vel 4 millioner aksjer som forfaller 6.desember? Er det et bestemt kursnivå som skal beskyttes? Er forward kontraktene muligens knyttet opp til forventede strategiske grep?

 

 

Åpen balanse: Northern Oil 4,934,000 aksjer Andel av antall aksjer: % Dagens transaksjoner  ingen transaksjoner Bortfall i dag ingen bortfall i dag ... dato bortf. dato utst. kurs innl.kurs premie antallaksjer oppr.antallaksjer type C/P/F vilkår   30.11.2004 04.10.2004 3.04 3.06 0.00 200,000 200,000 Am  F Nei  29.12.2004 26.10.2004 2.75 2.81 0.00 400,000 400,000 Am  F Nei  06.12.2004 08.11.2004 2.35 2.35 0.00 2,000,000 2,000,000 Am  F Nei  06.12.2004 08.11.2004 2.47 2.47 0.00 2,334,000 2,334,000 Am  F Nei  

 

 

 

Dersom disse spørsmålene er relevante så er svarene på dem i aller høyeste grad relevante.  

 

Jeg kjenner dessverre ikke svarene. Tror det kan være lurt å tenke gjennom spørsmålene. Spesielt interessant kanskje å se på kursnivåene på de to største kontraktene; 2.35 og 2.47.

 

mvh observer

 

som fortsatt mener at NOI styret har skuslet bort aksjonærverdier ved nærmest å gi bort Rubiales og WEEM.  

Utviklingen på Coral kan man vel knapt skylde på NOI.  

[Endret 25.11.04 20:29 av observer]

Link to comment
Share on other sites

Her følger ett forsøk på å beregne inntektene NOI skal kunne motta fra Coral i 2005.

 

Scenario 1

Produksjon: 10.000 bpd

Oljepris: $45 pr. fat

Driftsutgifer pr. dag for Coral: $108.000

 

Årsinntekt: $32.868.000

Pr. aksje: $0,23 (NOK 1,40-)

 

Scenario 2

Produksjon: 9.000 bpd

Oljepris: $36 pr. fat

Driftsutgifer pr. dag for Coral: $108.000

 

Årsinntekt: $21.385.000

Pr. aksje: $0,15 (NOK 0,91-)

 

-----------------------------------------

 

Driftsutgiftene for Coral er satt opp basert på informasjon selskapet tidligere har kommunisert markedet. I tillegg påløper skatt og andre utgifter, f.eks. administrasjon og transport.

 

Jeg tror NOI blir solgt, og jeg tror det blir solgt kjappt. Det virker som om selskapet er lei tilbakeslagene i Brasil, og det gjelder nok også i stor grad aksjonærene.

 

Petrobras kjøper Naftex?

Link to comment
Share on other sites

Sitter også med den følelsen at NOI svinger på siste vers når det gjelder eierforholdet videre.

 

Det var jo flere signaler sist vinter, rettet emisjon på kr. 3.-, nedsalget fra JF (nå tilbakekjøpt), og hentydningene i kvartalsrapportene.

 

Spørsmålet er vel heller hva blir prisen, pr. aksje,..? Er det verdt å sitte på den fortsatt, eller?

 

Skulle vært moro å vite hva denne oljereserven egentlig er verdt på rot. Noen her med formeninger og som kan regne det hele om til et vettig forslag pr aksje?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...