Jump to content

NOI - Northern Oil


Stratofortress

Recommended Posts

  • Replies 573
  • Created
  • Last Reply

(Middels lang sikt) - 17. jan 2005

Northern Oil har brutt opp gjennom taket i en fallende trendkanal. Dette indikerer i første omgang svakere falltakt, eller innledning av en mer horisontal utvikling. Beveger seg i en rektangelformasjon mellom støtte på 2.32 kr og motstand på 3.31 kr. Etablert brudd på et av disse nivåene vil signalisere videre retning. Aksjen tester motstanden ved ca 2.77 kr. Dette bør gi en reaksjon ned, mens et brudd opp gjennom 2.77 kr vil utløse et kjøpssignal. Aksjen anses samlet sett teknisk svakt negativ på middels lang sikt.

Link to comment
Share on other sites

1q - tallene kommer ikke før den planlagte fusjonen.

Vi får håpe 4q kommer før ekstraordinær generalforsamling , her vil vi sikkert få vite produksjon i januar+ gjeldene i februar.

Her kan det bli svært kort tid å sette seg inn i tallene. Det heter i teksten for fusjonsprospekt :

fusjonsprospektet skal offentliggjøres så snart som mulig, dog ikke senere enn innkallelsen til ekstraordinær generalforsamling.(skrevet omtrent slik jeg husker det)

Er kravet til EGF 14 dager eller tre uker?

 

Fusjonsprospektet skal godkjennes av børsen , så vi får håpe de bruker "lupe" på det som legges frem

Link to comment
Share on other sites

Jeg har 50k, og er imot fusjonsforslaget før man får en uavhengig verdivurdering av begge selskap. Jeg tror NG har en "gentlemansagreement" med JF om at han skal stemme for fusjonen, derfor fikk han så god pris og NG har i realiteten over 40% av aksjestemmene, men uten å måtte tilby de resterende aksjonærene samme pris som Fredriksen fikk. Det er i realiteten et ran, og vi kan ikke finne oss i det. Det er også mistenkelig at EG er 2 dager før Q4 kommer.

Link to comment
Share on other sites

Det virker litt som lureri at de holder GF FØR tallene for Q4 kommer.

 

Må si jeg hadde regnet med kursutvikling mellom 3,20 til 3,60 med de tallene jeg forventer. Regner med de har økt produksjonen pent siden Q3, og ligger sannsynligvis nå over 10000 f/d.

 

Vil si at ett bytteforhold under 3.50 er ran fra oss NOI'ere

Link to comment
Share on other sites

Noen har fått prospektet i posten idag..

 

Fra stocktalk:

 

Glittertind [705]

26.01.05 13:02

 

Jeg har bare skumlest litt igjennom. Jeg trodde dette var et ran, men kanskje det er en gavepakke til NOI-aksjonærene - - - - - ???

 

Blandt vedleggene finnes oppsett over eiendeler pr. 30.09.2004.

 

På dette tidspunktet hadde NOI en bokført egenkapital på 221 235 323 kr. og NG hadde egenkapital på 219 370 675 kr.

Jeg har i øyeblikket ingen kommentar til de reelle verdiene bak disse tallene, men basert på disse alene, ville det jo være relevant med en 50-50 fordeling slik at gamle NOI og gamle NG hver ble eier av 50% i det nye fusjonerte selskapet.

I stedet foreslås det som kjent at NOI skal få 56%( samtlige NOI-aksjer er da regnet med, også de som nå er i NG sitt eie nå) og NG 44% i det nye, fusjonerte selskapet.

 

Basert på andre forhold mener jeg fortsatt at bytteforholdet som et minimum ikke kan være dårligere i NOI`s favør enn at når 1 NG-aksje verdsettes til 6 kr., så kan ikke 1 NOI-aksje verdsettes til lavere enn kr. 3,53.

 

Hovedinntrykket mitt etter bare å ha bladd litt i fusj.dokumentene er at disse ikke tilfører oss så mye nytt og relevant/interessant. Her er mye gammelt, og trolig lite om fremtidsvyer foreløpig

 

juma [21703]

26.01.05 13:04

 

Står det ingen ting om hva Naturgass har produsert i 2004 ?

 

paranoi [91]

26.01.05 13:43

 

Re Juma

 

Ingen opplysninger om produksjon, - kun en balanse pr. 30.09.04 som viser en EK stor kr. 219 370.675.

 

Bytteforholdet er fastsatt med utg.punkt i NOIs gj.snittskurs i perioden 1-26-nov (2,66) tillagt en kontrollpremie relatert til den overkurs NG betalt for JFs aksjer, hvor kontrollpremien ble satt til 0,28 øre pr. aksje, men senere redusert til ca. 0,25 øre (2,66 + 0,25 = 2,91).

 

Kursen på NG er satt med utg.pkt i siste emisjon i NG, kr. 6 pr. aksje.

 

Styret i NOI har søkt å verifisere prisingen i NG på kr. 6 uten å avdekke forhold som skulle tilsi at prisingen er misvisende.

 

Videre har Fearnley Fonds ASA avgitt en "fairness opinion" som bekrefter at fremforhandlet bytteforhold er rimelig.

 

Endelig har Ernst & Young avgitt uttalelse om at benyttet fremgangsmåte for bytteforholdet er rimelig.

 

Alt er likevel kun ord og konklusjoner, som ikke er underbygget med substans. Det sies dermed ikke noe om hva som er det nærmere grunnlaget for de konklusjoner som er trukket.

 

Dette er som forventet , - en blir ikke stort klokere av å lese denne type informasjon/prospekter.

 

 

 

juma [21705]

26.01.05 13:48

 

Helt skremmende at et fusjonsprospekt ikke gir en operasjonell status for Naturgass. I og med at en slik status ikke er gitt i prospektet legger jeg til grunn at FE heller ikke vet denne statusen. Likevel kan FE helt uproblematisk konkludere med at bytteforholdet er fair.

 

Her har Naturgass hatt en større borekampanje i fjor og resultatene fra denne blir altså ikke gitt tilkjenne. Hvordan i himmelens navn kan noen ha en idee om verdien av Naturgass og med det bytteforholdets rimlighet når resultatet fra borekampanjen, som sannsynligvis er være eller ikke være for selskapets verdier, ikke blir tilkjenngitt.

 

Snakk om rævkjøring.

[Endret 26.01.05 13:50 av juma]

Link to comment
Share on other sites

Fra ST:

 

gkjel [1321]

26.01.05 14:09

 

(...) Dette er bare planen, som i store trekk har vært kjent tidligere. Prospektet er forhåpentligvis mer utfyllende enn dette.

 

P.S. Det står faktisk på første side at "Merger Prsopectus will be sent out later".

Link to comment
Share on other sites

Skogtroll [475]

26.01.05 14:25

 

Fra:

Negrav [145]

26.01.05 11:33

 

Lovdata.

Allmennaksjeloven:

 

http://www.lovdata.no/all/tl-19970613-045-...5-058.html#13-6

 

 

§ 13-12. Underretning til aksjeeierne

 

(1) Fusjonsplanen og øvrige saksdokumenter (jf §§ 13-6 til 13-11) skal sendes til hver enkelt aksjeeier senest en måned før generalforsamlingen skal behandle planen.

 

For ASA gjelder 1 måned!

(Beklager!)

 

Dette betyr vel at også prospektet skulle vært sendt ut nå. Makan til dårlig håndverk!! NOI - selskapet med store ressurser som blir kjørt i grøfta av dårlig ledelse.

Link to comment
Share on other sites

Mitt inntrykk er som følger:

NOI tjener gode penger med ca 10 000 fat pr dag og oljepris på oppunder 50 dollar fatet.

 

Naturgass pumper opp naturgass i et omfang som antakeligvis aldri har mulighet til å gå med overskudd. NG USA har gått med underskudd i en årrekke og gjør trolig dette fortsatt. NG har dessuten stor gjeld.

 

NG ønsker å velte ansvaret for denne store gjelden og alle underskuddene over på NOI-aksjonærene. Ikke nok med det,- NG-aksjonærene skal dessuten få aksjer i NOI, og dette til en svært billig penge.

 

Man velger å gjennomføre fusjonen 3 dager før NOI får presentert sine resultattall. Alle vet at disse tallene må bli bra med oljepris på oppunder 50 dollar pr fat.

 

Jeg klarer ikke å se hvordan dette kan være lønnsomt for NOI-aksjonærene. Dette er kun lønnsomt for storaksjonærene i NOI og NG-aksjonærene.

 

Tyrefekter

Link to comment
Share on other sites

Har bladd gjennom prospektet, ankommet i går.

 

Vet ikke helt hvilket inntrykk jeg sitter igjen med, men det er vel slik at NG bruker pengene fra NOI til en del av kjøpet, stemmer det?

 

Får heller ikke noe inntrykk av aktiviteten og verdiene av den for NG. Noen med utfyllende opplysninger?

Link to comment
Share on other sites

Mitt inntrykk er som følger:

NOI tjener gode penger med ca 10 000 fat pr dag og oljepris på oppunder 50 dollar fatet.

 

Naturgass pumper opp naturgass i et omfang som antakeligvis aldri har mulighet til å gå med overskudd. NG USA har gått med underskudd i en årrekke og gjør trolig dette fortsatt. NG har dessuten stor gjeld.

 

NG ønsker å velte ansvaret for denne store gjelden og alle underskuddene over på NOI-aksjonærene. Ikke nok med det,- NG-aksjonærene skal dessuten få aksjer i NOI, og dette til en svært billig penge.

 

Man velger å gjennomføre fusjonen 3 dager før NOI får presentert sine resultattall. Alle vet at disse tallene må bli bra med oljepris på oppunder 50 dollar pr fat.

 

Jeg klarer ikke å se hvordan dette kan være lønnsomt for NOI-aksjonærene. Dette er kun lønnsomt for storaksjonærene i NOI og NG-aksjonærene.

 

Tyrefekter

 

Jeg har ikke oppfattet situasjonen til NG like negativt som deg Tyrefekter.

 

Vi fikk i dag oversendt tall frem til Q3 2004 og så vidt jeg kan se så er ikke bytteforholdet så feil dersom vi isolert holder oss til Q3 04. Selskapene ser faktisk svært så like ut regnskapsmessig og har begge prioritert nedbetaling av gjeld i 2004.

 

Min egen oppfatning til fusjonen er i ferd med å gå over til en noe mere positiv holdning. Tidspunktet for fusjonen kunne kanskje vært litt seinere da Q4 04 og ikke minst Q1 05 vil bli bra for NOI, men vi har ingen garanti for at de ikke blir tilsvarende gode i NG slik at bytteforholdet ikke endres.

 

Det som gir en litt dårlig smak må være at det ser ut til at utvanning grunnet kjøp av JF NOI portefølje vil skje i form av en emisjon etter at fusjonen er på plass. Dette er direkte feil! Utvanning og kostnaden skulle vært hensyntatt i bytteforholdet og prisen som ble betalt skulle vært belastet NG.

Link to comment
Share on other sites

Jeg sendte svar til Waage idag:

 

Takk for svar på mail!

 

Aksjekursmassakren rett etter 30/9 ga på ingen måte uttrykk for NOIs verdi. Her må det ha vært en blanding av kursmanipulasjon og urealistiske forventninger om produksjonsvolumer som styrte kursen ned i kjelleren. Med et produksjonsvolum på ca 10 000 fat pr dag og oljepris på nesten 50 dollar pr fat burde aksjekursen ha vært mye, mye høyere. Jeg er overbevist om at den tynges av fusjonsplanene.

 

Mitt inntrykk er som følger:

NOI tjener gode penger med ca 10 000 fat pr dag og oljepris på oppunder 50 dollar fatet.

 

Naturgass pumper opp naturgass i et omfang som antakeligvis aldri har mulighet til å gå med overskudd. NG USA har gått med underskudd i en årrekke og gjør trolig dette fortsatt. NG har dessuten stor gjeld.

 

NG ønsker å velte ansvaret for denne store gjelden og alle underskuddene over på NOI-aksjonærene. Ikke nok med det,- NG-aksjonærene skal dessuten få aksjer i NOI, og dette til en svært billig penge.

 

Man velger å gjennomføre fusjonen 3 dager før NOI får presentert sine resultattall. Alle vet at disse tallene må bli bra med oljepris på oppunder 50 dollar pr fat.

 

Jeg klarer ikke å se hvordan dette kan være lønnsomt for NOI-aksjonærene. Dette er kun lønnsomt for storaksjonærene i NOI og NG-aksjonærene.

 

Storaksjonæren i NOI er Naturgass, som har en helt annen agenda enn å maksimere aksjekursen i NOI. Det er dette jeg synes er skremmende.

 

Hvorfor kan dere ikke vente med fusjonen til resultatene av høy oljepris og stabile produksjonsvolum kan kjøre aksjekursen dit den hører hjemme. Da kan vi snakke om et mye bedre bytteforhold i fusjonsforhandlingene. Hvorfor ikke vente litt?

 

Med vennlig hilsen

xxx

180 600 aksjer (langsiktig aksjonær i 4 år)

 

----- Original Message -----

From: Per F Waage -Northern Oil

To:

Sent: Wednesday, January 05, 2005 9:35 AM

Subject: RE:

 

Hei

 

Som det fremgår av fusjonsplanen mener NOI styret at det er strategisk fornuftig å fusjonere, og at dette vil være en fordel for NOIs aksjonærer.

 

Forøvrig viser jeg til det prospektet som vi snart vil sende ut.

 

Det er dessuten interessant å merke seg at aksjekursen ligger høyere nå - etter at fusjon er annonsert - enn hva den var rett etter at vi la ut 30/9 tallene.

 

Vennlig hilsen

 

Per Fossan-Waage

 

Investor Relations Northern Oil ASA

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

From:

Sent: 3. januar 2005 22:29

To: NOI-Management

Subject:

 

Hei!

 

Som aksjonær i noi gjennom 4 år begynner jeg å få en frykt for at ledelsen i noi ikke arbeider for å øke småaksjonærenes verdier, men kun storaksjonærenes. Jeg oppfatter Naturgass' inntog som svært negativt for aksjeverdiene fordi jeg ikke ser hvordan et underskuddsforetagende uten potensiale til annet enn underskudd kan være noe annet enn en klamp om foten til NOI. Camillo Eidsen har, i kraft av styreformann i Naturgass, en helt annen agenda enn noi-aksjonærenes beste. Tvert imot ønsker han å få noi til lavest mulig pris. Han vet at de fleste aksjonærene i noi er små og uprofesjonelle som han kan rane uten at han får motstand, fordi vi små mangler kompetanse. Det er også trist at ingen i noi-ledelsen, bortsett fra Eidssen, har aksjer. Det er merkelig, tatt i betraktning at NOI er et selskap med enormt potensiale, som nå endelig begynner å tjene gode penger. Da er det surt å se på at storkapitalismens dårlige sider gjør seg gjeldende overfor vi småaksjonærene i NOI. Jeg sitter på 180 000 aksjer.

 

Eidssen ønsker å trumfe gjennom fusjonen med et utrolig hastverk. Han vil trumfe gjennom et så dårlig bytteforhold som mulig. Det gjør han best før NOI legger frem sine gode tall våren 2005. Med rundt 10 000 fat pr dag med 40 dollar pr fat er noi verdt mye, mye mer.

 

Det fortvilende er at vi småaksjonærer sitter på hver vår tue og har ingen talsmann med kompetanse. Norway Seafoods-dommen ble en realitet fordi det var kompetente småaksjonærer som klarte å stå sammen. Normalt skulle ledelsen i selskapet arbeide for å øke aksjonærverdiene i noi. Jeg håper jeg tar feil, men jeg har dessverre ikke inntrykk av at dere gjør det.

 

Brems tempoet i fusjonsforhandlingene. I den grad fusjon er bra for noi-aksjonærene, bør dere la regnskapstallene for 1. eller 2. kvartal 2005 bli lagt frem før fusjon kommer på tale. da får vi en helt annen aksjekurs og et helt annet bytteforhold.

 

Håper på svar.

 

Med vennlig hilsen

xxx

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Vi – og styret i NOI – synes at en fusjon med Naturgass er veldig spennende. Nye aktive eiere vil gi en ny giv for selskapet, utover de strategiske fordelene med en fusjon.

 

Forøvrig viser jeg til det prospektet som vi vil sende ut i løpet av kort tid.

 

Vennlig hilsen

 

Per Fossan-Waage

 

Investor Relations Northern Oil ASA

Link to comment
Share on other sites

Dagens aksjekurs er fullstendig feil når vi ser den vedvarende høye oljeprisen. Jeg tror vi vil se en kraftig reprising av selskapet i løpet av dette halvåret.

 

Hvis Naturgass USA kan gi overskudd og tilføre oss verdier, vil selvfølgelig min skepsis til fusjonen bli svekket. Vi får bare lene oss tilbake og vente på prospektet.

 

Tyrefekter

Link to comment
Share on other sites

Felis, man trenger over 1/3 for å blokkere fusjonen.

 

NOI lever ett stille og rolig liv på syltynnt volum, markedet har begynt å venne seg til at oljeprisen kommer til å være over $40 i overskuelig fremtid uten at det trigger kjøpsiveren i NOI. Såvidt jeg forstår kommer fusjonsprospektet om ca. 2 uker, det er eksamen for NG....

 

På 2,50- er NOI ett skuuuup såvidt jeg kan skjønne. Lurer på om jeg ikke blir aksjonær igjen ganske snart ;)

Link to comment
Share on other sites

Felis, man trenger over 1/3 for å blokkere fusjonen. ;)

 

Så vidt jeg forstår er det nok at over 1/3 av antall aksjonærer stemmer mot fusjonen for å blokkere denne. Disse trenger altså ikke representere 1/3 av antall aksjer.

 

Dersom en hovedaksjonær hadde sittet med 80% av aksjene i et selskap så ville vedkommende hatt over 2/3 av aksjene og på den måten hatt det nødvendige flertallet. Det spiller ingen rolle om det er 1000 andre aksjonærer som eier de resterende 20%. De får uansett ingen påvirkning i et spørsmål som krever 2/3 flertall.

Link to comment
Share on other sites

Felis, man trenger over 1/3 for å blokkere fusjonen. ;)

 

Så vidt jeg forstår er det nok at over 1/3 av antall aksjonærer stemmer mot fusjonen for å blokkere denne. Disse trenger altså ikke representere 1/3 av antall aksjer.

 

Dersom en hovedaksjonær hadde sittet med 80% av aksjene i et selskap så ville vedkommende hatt over 2/3 av aksjene og på den måten hatt det nødvendige flertallet. Det spiller ingen rolle om det er 1000 andre aksjonærer som eier de resterende 20%. De får uansett ingen påvirkning i et spørsmål som krever 2/3 flertall.

 

Er du helt sikker på det Geir Rune? Sitter ikke med fusjonsplanen foran meg, men mener at det stod at også antall aksjonærer som stemte for fusjonen måtte overstige 2/3 for at fusjonen skulle gjennomføres.

 

Det er mulig at jeg har misforstått teksten. Får sjekke når jeg kommer hjem.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...