Jump to content

NOI - Northern Oil


Stratofortress

Recommended Posts

Hei Tyrefekter. Jeg har selv skrevet mail til Noi og det har gått tre dager uten at jeg har fått svar. Jeg lurte bl.a. på hvor vedleggene det var referert til i fusjonsplanen var blitt av (de kom i går i en børsmelding), hvorfor vi ikke har sett regnskap og kontantstrøm for NG for Q1, Q2 og Q3, hvorfor det ikke har vært gjennomført en uavhengig verdsettelse av NG og Noi, hvilke synergier det er mellom gass og en rørgate i USA og oljeboring utenfor kysten av Brasil+++. Jeg ønsket også å få ledelsen til å kommentere NG sin finansielle stilling. Herunder forklare hvorfor det skal gjennomføres en emisjon når Noi har skrevet i siste regnskap at selskapet vil generere MER kontanter enn selskapet har bruk for i de neste kvartalene. Hvorfor selskapet er villig til å ta inn så mye søppelgjeld når de selv har prioritert nedbetaling av gjeld det siste året++

 

Jeg er redd for at den viktigste grunnen til at ledelsen ikke oppfører seg som vi ønsker er at deres privatøkonomi er helt uavhengig av aksjekursutviklingen i Noi. De har på egenhånd sendt aksjen ned 30 øre siden bytteforhold og den skrekkelige finansielle og markedsmessige situasjonen til NG har blitt kjent. Kort og godt har de ikke gjort jobben sin. De har lite eller ingen eierposter i Noi og oppfører seg deretter. Ledelsen har sikret sine stillinger i det nye selskapet og de har skaffet sin mann (JF) en minnelig kompensasjon.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 573
  • Created
  • Last Reply

k.s= Kan disponere (skaffe)

STOCKTALK

poldco (k.s) 4 000.000

Paranoi(k.s) 3 000 000

Hallu (K.s) 200 000

Pirelli(k.s) 200 000

Calle Canon 330 000

Wake 230 000

Kursras 100 000

Perchr 32 000

rolle 110 000

torous 128 000

999s 130 000

Gjel 300 000

UFO 240 000

Optimisten 20 000

teddi 800 000

skogtroll 234 000

Keith 250 000

Bæbu 200 000

Provence 24 000

olejoerg 260000

Karimor 300000

Livi2 74000

observer 200 000

Obbis 190 000

 

AKSJEFORUM

Tyrefekter 192 000

Geir Rune 64 000

curvike 266 000

tobben 40 000

Quicken 50 000

Gursken 19 000

Bottle Bill 74 000

Carlos 30 000

Laphroaig 153 000

 

sum:.Stocktalk: 11 552 000

sum.Aksjforum:......861 000

 

Sumarum= .......12.413.000...........=8,7159 %

Link to comment
Share on other sites

Fra ST:

 

Et lite innspill til dere NOI aksjonærer. Man trenger 10% av aksjekapitalen bak seg for å kreve gransking av selskapet. Selskapet er selv forpliktet til å dekke alle utgifter i forbindelse med en gransking.

 

Etter det jeg har lest her inne fremstår bytteforholdet og verdivurderingene av de to selskapene svært ugunstig for NOI. Det man bør kunne avkreve selskapets styre er at de har søkt å oppnå et best mulig bytteforhold for NOIs aksjonærer. I tillfelle man føler at selskapets verdier ikke verdsettes tilstrekkelig i forbindelse med fusjonsforhandlinger er det vanlig å oppnevne en uavhengig gjennomgang av begge selskaper fra tredjepart, som så vil foreslå et bytteforhold. Bytteforholdet foreslås ofte med noen prosentenheters margin. F. eks. et tenkt tilfelle er et forslag om at NOIs andel bør ligge i intervallet 52-56%. Deretter er det opp til selskapens styrer å forhandle om det endelige bytteforholdet.

 

Man bør ha mulighet til å avkreve en gransking av selskapets styre med sikte på å finne ut hvilke tiltak og vurderinger de har gjort for å få NOIs verdier frem i lyset, samt sikre seg en uavhengig vurdering av NG. Jeg ser av fusjonsplanen at man ikke har benyttet noen eksterne til å vurdere dette, noe som er påfallende.

 

------------

Akira

Link to comment
Share on other sites

Satt faktisk med samme tanke da jeg leste listen med nesten 10% av småaksjonærene som føler seg forbigått i fusjonsplanene.

 

Er noen av topp20 medlemmene kontaktet direkte for om mulig å danne en fraksjon som overstiger 10%..?

 

AF som forum er jo uovertreffelig for intern kommunikasjon medlemmene imellom og burde kunne være en grei plattform for en aksjonærgruppe.

 

???? - Noen her?

Link to comment
Share on other sites

Riktig snurre56,... og velkommen til forumet.

 

Vi er små, men mange. Det blir styrke dersom vi greier å samle en felles gruppe som til slutt overstiger 10% av aksjene. Da har vi noe å si på og til generalforsamlingen.

Link to comment
Share on other sites

Ny opptelling av stemmer kommer vel i kveld. i morges er det kommet inn noen millioner til..

 

gullgutt [3]

05.01.05 11:34

 

(..)

 

Forøvrig en kommentar som vedrører NOI-styrets insats i de "fusjonsforhandlingene" som har funnet sted:

 

"Uavhengige" styremedlemmer JA Torgersen og E Lind har ingen aksjer i NOI, og er ikke eksponert. De er med i styret som våpendragere for JF som nå har kun 5-6%? av aksjene. På grunn av mye pepper fra småaksjonærer i de to siste årene ønsker de to styremedlemmene nå helt klart kun å komme seg ut av NOI snarest mulig, noe de oppnår ved en rask fusjon. De er således ikke verdige representanter for øvrige aksjonærer, og har opplagt gjort en særdeles slett jobb i de "forhandlingene" som har funnet sted (med midre NG har store verdier som ikke er beskrevet ennå)

 

En granskning må vurderes!

Link to comment
Share on other sites

NOI - Fusjon med NG - Betraktninger

På EGF ble det uttalt at man skulle få 3.part (utenforstående) til å vurdere selskapene.

 

Var det dette som skjedde?

Hvem har vurdert verdiene av de to selskapene?

 

Det kan umulig ha blitt på bakgrunn av resultatutvikling og kontantstrømmer!

 

Resultater:

NG's resultater er dårlige. Dårlig kontantstrøm fra driften.

NOI derimot har vist positive tall de siste kvartaler. Ikke noe skulle tilsi at Q4 blir dårlig, selv med pågående opprenskning av brønn og temeraturproblemer.

De som har fulgt NOI vet at ingen ting skulle tilsi at vi ikke får et skikkelig løft i Q1.

 

Balanse:

Noi's gjeld blir mindre i Q4 som følge av driftsresultatet samt ingen/små investeringer og høyere oljepris fra midten av november.

Lånet fra JF kan gjøres opp før sommeren 05.

NOI's egenkapital blir betydelig større for hvert kvartal fremover.

 

Det tyder ikke på at NG's egenkapital vil øke med det første pga dårlige resultater.

 

Etter min mening vil Q4 endre bytteforholdet betraktelig. Enda mer Q1 05. Her kommer løftet, selv med en lavere oljepris.

 

Fusjon:

Det er tydelig at ikke NG ønsker at Q4-tallene i NOI skal komme frem før fusjonen. Videre status for produksjon for januar og feberuar 05.

 

Ved å planlegge fusjonen noen få dager før resultatfremleggelsen til Noi, svekkes tilliten til NG sterkt. Det er åpenlyst at det er forhold i ett eller begge selskap man prøver å holde skjult for aksjonærene i Noi.

 

Altså at:

NOI forberder seg kraftig med sterk positiv kontantstrøm.

NG fortsatt taper penger og snart trenger friske penger til driften.

 

For meg ser det ut til at det er slik jf det som er gjort og fremlagt så langt i fusjonsarbeidet.

 

Aksjonærene i NOI må få utsatt fusjonsplanene til etter Q1 05 eller Q2 05 fremleggeslen. Videre at uavhengige konsulenter sørger for at vurderingene omkring verdifastsettelsen av selskapene blir riktige. Verdifastsettelsen burde bli utført på bakgrunn av Q1 05 eller Q2 05 for å få et riktigere bilde av Noi.

 

Ut fra det som har blitt fremlagt av materiale så langt, budre det med stor sannsynlighet være motstand blandt fondene og andre store aksjonærer i Noi.

 

Jeg håper virkelig at fondene kommer på banen og at det skapes PR omkring fusjonen. Det vil da bli mulig å skape stor nok motstand til å få utsatt eller stoppet disse fusjonsplanene.

 

mvh

stor minoritetsaksjonær i Noi

Link to comment
Share on other sites

ST/AF har nå tellt opp mer enn 10% av aksjene i NOI, dersom det samles fullmakter på en hånd som tilsvarer det nåværende aksjeantallet vil det kunne forlanges en uavhengig gransking av fusjonen.

 

Fusjonen er antageligvis det beste for selskapet, men verdivurderingen av de to selskapene skal uansett være riktig. Slik det ser ut nå tror jeg vi kan samle fullmakter for over 10% av aksjene, og da kan vi forlange granskning - Odin eller ikke.

 

Dersom JF, av hensyn til de andre aksjonærene, avstår fra å stemme, vil Odin også avstå? Siden de følger JF i tykt og tynt kan vi vel anta det ;-)

 

Odin har over 10 mill aksjer, jeg antar de går seriøst inn i verdivurderingen.

 

Konklusjon: Vi kan få til en uavhengig granskning uansett, dersom det viser seg at mistanken om elendig deal for aksjonærene i NOI er riktig vil fusjonen bli nedstemt av småaksjonærer sammen med Odin/Skagen.

Link to comment
Share on other sites

sum:.Stocktalk: 12.588.000

sum.Aksjforum:...2.055.000

 

Sumarum= .......14.643.000...........=10,28 %

 

Når det gjelder aksjer som (k.s) Kan skaffes er dette somoftest flere personer som går sammen i et nick.

Link to comment
Share on other sites

Sima [2262]

 

Hva vil det nye selskapet gjøre med disse 18%

av egne aksjer som det blir sittende på?

 

Den største aksjonæren i NYE NOI blir altså NYE NOI selv.

 

 

juma [21393]

NOI kan ikke sitte på mer enn 10% egne aksjer. I og med at det er flagget behov for å hente inn kapital regner jeg med at disse aksjene blir solgt ganske raskt etter fusjonen.

Dette er jo et genistrek av Fredriksen. I realiteten mottar han penger to ganger for sine aksjer.

.

 

juma [21401]

Først selger han alle aksjene til langt over børskurs.

Deretter får NOI hånd om disse aksjene som selges i markedet for å betale tilbake lån gitt av Fredriksen.

 

Utrolig smart. Ikke rart at Fredriksen har blitt så rik som han er.

Link to comment
Share on other sites

Klippet fra HO.

 

Er forsåvidt enig i en slik framgangsmåte. Som Recon sier ; -Vi må ikke være enige om bare å være imot.

Noe annet som kan være vesentlig er at det bare er en engere krets som har oversikten over hvor mange aksjer vi kan mobilisere dersom dette blir aktuelt. Det blir enklere for en eventuell motpart å forholde seg til et konkret tall.

 

Innlegg av: EXWdon (05.01.05 14:51), lest 18 ganger

 

RE^2: NOI...... Hvem er NG?

 

Snakket nettopp med Falnes i Skagen - og han mente det ennå er for tidlig å rope ulv (noe jeg ikke er uenig i) La oss først se prospektet - så har vi tid nok til å aksjonere etter det. Når det gjaldt en "hvit ridder" - som vi kan gi nei-fullmakter til når den tid kommer - så var det noe ikke fondene normalt påtok seg (kun unntaksvis). Han nevnte at Aksjonærforeningne var noe vi kunne benytte (selv om den ikke er like aktiv lenger) Han kunne til slutt opplyse noe om NG. Det hadde hedget gasspris "helt på trynet" og tapt mye på det de siste år (Ikke rart de ikke vil vise de relle regsnaksper (dvs de i USA)) Men uansett - så er det jo reservene som betyr noe (som vi forhåpentligvsi får info om)

Link to comment
Share on other sites

Jaha, Skagenfondene viser litt forsiktighet. - Ikke noe galt i det.

 

Likvel bør vi fortsette dette arbeidet med å samle småaksjonærene for å ha en felles styrke i tilfelle det er ønske om å påvirke fusjonen til vår fordel og ikke bare NG's.

 

Noen som har vært i kontakt med akjsonærforeningen?

 

I tillegg har vi det advokatfirmaet som bisto miniortitetsaksjonærene i Aker Maritime. Deres kompetanse innenfor disse områdene er meget gode og resultatet den gang ble jo en hyggelig tilbakebetaling for de små.

 

Noen som har hørt fra Odin forresten?

Link to comment
Share on other sites

Recon [6163]

05.01.05 23:52

 

Foreslår at tingene skjer i følgende rekkefølge:

 

- Fusjonsprospekt offentliggjort

- Stemning for/mot? Blir vi "avspist"

- Metodevalg.

- - Samle fullmakter til Skagenfondene?

- - Samle fullmakter på en ST'er

- - Samle 10% for å kreve gransking betalt av selskapet via ST'er eller Aksjonærforeningen

- - Bruke aksjonærforeniningen og samles om det.

 

Før vi vet hva vi skal ta stilling til (fusjonsprospekt) tror jeg det er lurt å være enig om å være enig, dvs. mobiliesere dersom det blir nødvendig.

 

Recon

Link to comment
Share on other sites

Fra: Per F Waage -Northern Oil

Sendt: 5. januar 2005 09:30:02

 

Emne: RE: NOI

 

Som det fremgår av fusjonsplanen mener NOI styret at det er strategisk fornuftig

å fusjonere, og at dette vil være en fordel for NOIs aksjonærer.

 

Forøvrig viser jeg til det prospektet som vi snart vil sende ut.

 

Det er dessuten interessant å merke seg at aksjekursen ligger høyere nå - etter

at fusjon er annonsert - enn hva den var rett etter at vi la ut 30/9 tallene.

 

Vennlig hilsen

 

Per Fossan-Waage

Investor Relations Northern Oil ASA

 

 

juma [21425]

06.01.05 09:46

 

Waage skriver :

"Det er dessuten interessant å merke seg at aksjekursen ligger høyere nå - etter

at fusjon er annonsert - enn hva den var rett etter at vi la ut 30/9 tallene. "

 

Dette er jo direkte latterlig. Det som fikk NOI kursen til å løfte seg var selfølgelig prisen som NG ga for WS sine aksjer. Hadde prisen vært markedskurs ville NOI ha tradet under 2 kroner nå.

Link to comment
Share on other sites

Jeg klipper inn ett innlegg fra HO

 

Jeg har ikke "kvalifiserte gjetninger ", men jeg tror at vi (NOI aksjonærene) kommer til å bli positivt overrasket når vi ser fakta på bordet.

 

Jeg tror IKKE at ledelsen i NOI så naive at de lar NG overtar roret uten videre. DET ER TYDELIGVIS SYNERGI EFFEKTER FOR BÅDE BEDRIFTENE.

 

Som sagt, dette er kun " mage følelse" men bygger på det Per F Waage sa:

...................mener NOI styret at det er strategisk fornuftig å fusjonere, og at dette vil være en fordel for NOIs aksjonærer..............

 

Jeg tror at PFW vet tilstanden i NOI mer enn deg og meg og derfor ta riktig beslutning.

 

Når det er sagt så er jeg imot fusjonen ut fra det jeg vet pr. idag.

Link to comment
Share on other sites

Pirelli [443]

06.01.05 19:42

 

Jeg syns PFW sitt argument om at aksjekursen var mye lavere etter at kvartalsrapporten ble sluppet lukter av en på forhånd avtalt strategi, det som senket aksjekursen var først og fremt setningen om at 'peak production' på Coral kommer til å være 10.000 fat - Dessuten kom kvartalsrapporten ett par dager for tidlig og som vanlig, 3 minutter før handelen startet.

 

Børsfallet kunne ikke vært regissert bedre, ett par dager etterpå kommer beskjeden om at WSH selger til NG og at JF gir noen smuler til de andre aksjonærene i form av tilbudet om å kjøpe rundt 10% av de utestående aksjene til samme pris. Siden aksjekursen ble gruset noen dager før følte nok mange at dette var umåtelig positivt.

 

Det nytter likevel ikke å spekulere på om man er utsatt for slike konspirasjoner, lite å gjøre med uansett.

 

Men en ting syns for meg til å være på grensen av det lovlige. Litt forenklet kan man si at NG kjøper WSH's aksjer i NOI med lånt kapital, så fusjonerer NG og NOI og det kjøres en emisjon som strengt tatt ikke hadde vært nødvendig dersom NG ikke hadde kjøpt aksjeposten i NOI. Altså blir oppkjøpet finansiert gjennom selskapet som kjøpes opp. Er det lovlig?

 

---

Hei, pirelli syntes du kunne ha postet dette kvalitetsinnlegget her på forumet også...

Emisjonen som vasles vil vanne ut NOI aksjene slik at den reelle byttekursen ligger nærmere 2,50 enn 2,91. Har ved flere regnestykker og innlegg presisert dette.

Link to comment
Share on other sites

olejoerg [44]

06.01.05 19:56

 

Pirelli

 

Å kjøpe opp et selskap ved å bruke verdier i det selskapet man kjøper er ikke lovlig. Derfor fusjoneres selskapene og pengene reises ved hjelp av emisjon. Dette er lovlig i og med at det krever 2/3 flertall og majoriteten av de impliserte da har sagt seg enig.

Men det er selvfølgelig en forutsetning at dette forløpet presiseres i fusjonsprospektet før aksjonærene tar stilling til hvorvidt de vil gå inn for en fusjon eller ikke. Hvis denne "overdragelsen" av gjeld for å kjøpe sitt eget selskap ikke fremgår klart av fusjonsprospektet kan ikke styret i det fusjonerte selskapet rett etter fusjonen skrive ut en emisjon for å dekke NG`s aksjekjøp i NOI uten å gjøre noe ulovlig.

Som sagt, det ligger absolutt på grensen av det lovlige, litt avhengig av når og hvordan det presenteres.

Link to comment
Share on other sites

Ble litt mye negativt her nå. Gjest her har et poeng med gass reservene i Santos.

Fusjonsprospektet blir spennende.

 

Innlegg av: Gjest (06.01.05 22:28), lest 70 ganger

RE^1: NOI: Mye kan skje fremover.

 

Vedrørende prisingen av NG.

 

Jeg ser av balansen for NG per sep. 2004 har en bøkført verdi på 219.4 mill. Det er 25.8 mill aksjer noe som gir en bokført verdi bak hver aksje på 8,5.- En verdifastsettelse på 6 kr virker derfor rimelig, hensyntatt at selskapet vil ha et lite underskudd for 2004 (?).

 

Jeg tror fusjonen blir meget vellykket, noi har enorme gassresserver i Santos og med egen distribusjon for de i tillegg skikkelig betalt for gassen.

 

Ved neste konsesjonsrunde (oktober 2005) i området i Brasil vil myndighetene fokusere spesielt på gass i Santos området. Da er det bra at det nye fusjonerte selskapet kan stå klar med kompetanse,kapital og distribusjonsopplegg klare!. Dette vil styrke de i jakten på nye godbiter.

 

Dette går veien!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...