Jump to content

NOI - Northern Oil


Stratofortress

Recommended Posts

Komentarer til Verdivurdering av NOI

 

Faktum er imidlertid at NOI ble omsatt mellom 2.30 og 2.40 forut for raidet til Naturgass

 

Aksjen har blitt handlet høyere enn dette i hele år. Aksjen fallt etter et skuffende og uventet fall

i produksjonen pga. vedlikehold. På EGF uttalte Per Fossan Waage at produksjonen nå var tilbake på 9000fat. som

forøvrig er høyere enn samtlige mnd'er i 2004.

 

Du bruker 2 handledager i november som grunnlag for å argumentere for at en pris på 2,91. er fornuftig.

Et volumveid snitt fra siste halvår burde gi et bedre estimat.

 

Naturgass betalte 3,53 - Orion uttalte "Når naturgass er villige til å betale en så høy pris tyder dette på at aksjen er undervurdert."

 

Komentarer til Verdivurdering av NaturGass

Les mitt innlegg lenger ned i tråden Lør Jan 01, 2005 1:09 pm:

 

Før NOI oppkjøpet var naturgass verdsatt til 288mill.

De hentet 38 mill i en emisjon og samlet var finansieringspakken på 165 millioner kroner.

Etter kjøpet sitter naturgass igjen med 76,5 mill i gjeld. som de ønsker å dele med oss.

Før vi har fusjonsprospektet blir det litt meningløst å diskutere verdiene i Naturgass,

men følgende virker logisk:

 

Finansiering 165 mill:

 

38 mill fra emisjon

50,5 Fra selskapskassen.(?)

76.5 Resterende gjeld.

 

Naturgass betalte 28 mill for mye for WS aksjene

 

Egenkapitalen i børsnoterte selskaper prises i prinsippet direkte på børsen.  

 

La oss følge din teori og regne litt:

 

Verdi naturgass før oppkjøpet:

288 MILL

 

Verdi naturgass etter oppkjøpet(antar at NOI kjøpet tappet selskapskassen for 50,5mill ):

288 + 38 - 28 = 298 mill (38 mill inn fra emisjon - 28mill i tap for kjøp av NOI aksjer til overkurs)

 

 

I fusjonsforslaget priser Naturgass seg selv til 398,52mill ( 53,84% av det fusjonerte selskapet.)

 

 

Konklusjon

 

Er enig i at det er vanskelig og muligens meningsløst å diskutere bytteforholdet før vi får fusjonsprospektet.

men dersom mine beregninger er riktige blir vi ikke bare lurt. VI BLIR ROBBET!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 573
  • Created
  • Last Reply

Hei hallu!

 

Jeg registrerer at du ihvertfall er delvis enig i mitt hovedpoeng, nemlig at man umulig kan vurdere bytteforholdet uten mer informasjon om balansen til Naturgass. Da er vi ihvertfall kommet et stykke på vei. I etterpåklokskapens lys hadde nok Eitzen & Co. stått seg på å ta utgangspunkt i byttekursen 3.53 for NOI og justert byttekursen for NG tilsvarende (altså identisk bytteforhold). Dette ville trolig ha eliminert støyen fra minoritetsaksjonærene i NOI, samtidig som de fleste da ville ha innsett at fokuset må rettes mot verdsettelsen av Naturgass.

 

Jeg er oppgitt over dine regnestykker og de konklusjoner du prøver å trekke ut av dem. Essensen i en fusjon er at to parter slår sine pjalter sammen og danner et større selskap. Man tar da med seg både eiendeler og gjeld. Northern Oil har også langsiktig gjeld (USD 7.175 millioner pr. 30.09.04) som skal "deles" med nåværende aksjonærer i Naturgass. Alt dette er uansett totalt irrelevant. De respektive byttekurser reflekterer både verdien av eiendelene og gjelda i de respektive selskapene. Hvorfor du maser om at Naturgass velter sin gjeld over på oss, er for meg en gåte.

 

La oss for diskusjonens skyld anta at vi sto overfor et oppkjøp av Northern Oil. Det er i realiteten disse rammebetingelsene du og andre diskuterer utfra. Er da 2.91 et fair oppkjøpstilbud? Svaret på det er selvsagt tja! La oss se litt på historien:

 

Årene 2001 (USD -1.048 millioner), 2002 (-1.716) og 2003 (-4.178) viste stadig mer negative driftsresultat. Northern Oil tapte altså penger på driften før finansutgifter og skatt. Det er dette jeg mener med dårlig track record. NOI-aksjen avsluttet 2003 på 2.48 etter å ha flørtet med 2-nivået tidligere i måneden. I god pennystock-stil begynte kursen å gå i januar 2004. Den foreløpige toppen på 3.18 ble nådd 12. januar. Dagen etter benyttet selskapet anledningen til å gjennomføre en emisjon på 3.00. Så skjedde det svært lite før det ble moro i sandkassa. NOI toppet på 3.65 fredag 27. februar. Våre kjære venn Pirelli skrev "Jeg tar plass på toget som egentlig gikk fredag, men når det er en lang tur toget skal ut på er det ikke så værst å hoppe på første stasjon heller." Påfølgende mandag kom 4Q03 som viste negativt driftsresultat. Business as usual der altså! Kursen falt tilbake til 3.14.

 

Etter å ha bunnet på 2.44 den 21. april begynte NOI å stige. 25. mai solgte Jon-Aksel Torgersen sine 75 000 aksjer til 3.30. Nedturen ble kun kortvarig idet 1Q04 den 28. mai av en eller annen grunn ga fornyet optimisme (fortsatt negativt driftsresultat). I denne perioden var det ufattelig mye fokus (haussing) på den berømmelige tredje Coral-brønnen. Kursen tangerte den forrige toppen på 3.65 samme dag som det ble meldt at brønnen omsider var i drift. Deretter gikk selvfølgelig lufta ut av ballongen og kursen begynte å sige nedover. Det faktum at 2Q04 ga et positivt driftsresultat ble mottatt med et gjesp i aksjemarkedet. 24. november sluttet NOI på 2.70. Dagen etter kom 3Q04...

 

Kursen ble notert på 2.28 på det laveste denne dagen. Personlig kjøpte jeg av to grunner: 1) Det beste driftsresultatet i manns minne, og 2) Selskapet skulle slutte med å gi bort oljen til langt under markedspris (spot). Hvorfor du valgte å selge får du eventuelt begrunne selv. Så kom Naturgass på banen og kjøpte 32.66% av aksjene til 3.53. Kursen toppet på 3.20 den 29. november. Da det ble klart at man ikke ville få solgt alle sine aksjer til World Shipholding for 3.53, gikk markedet raskt tilbake til å prise NOI rundt 2.80. Dette siste er etter min mening ganske sentralt. Til tross for at det kommer en stor aktør på banen og er villig til å betale 3.53, priser aktørene på børsen NOI klart lavere. Sagt på en annen måte: Folk står i kø for å selge til 2.80, formodentlig fordi de ikke mener at aksjen er verdt 3.53.

 

Byttekursen på 2.91 er altså intradagtopp i desember. Du og andre velger allikevel tøm-og-røm-strategien på lavere kurser enn denne "skandaløse" byttekursen. Igjen får det være opp til deg å eventuelt begrunne dine valg. Jeg forholder med til at NOI (både før og etter fusjonen) sannsynligvis er mer verdt enn 2.91. Ergo velger jeg å akkumulere. Fusjonen ser spennende ut på pairet, og jeg blir derfor med ihvertfall et stykke videre. Derimot klarer jeg ikke å bli indignert over at ingen tilbyr meg 3.53 for aksjene mine all den stund de omsettes milevis lavere på børsen.

 

:-D

Link to comment
Share on other sites

Var nok litt uheldig med utsagnet som Engabhoy dro frem, men jeg har tjent gode penger på NOI i 2004. Mest fordi jeg har vært tålmodig ett par ganger og i etterkant lært av Utzi at drømmer skal trades. NOI har vært en drøm, utover året har den blitt ett mareritt. Hvorvidt jeg kommer til å trade NOI i 2005 vil det kommende prospektet fortelle meg, jeg er fremdeles veldig missfornøyd med informasjons strømmen, eller manglende sådan.

 

Det som er helt sikkert er at NOI's forretningsområde vil oppleve gode tider i mange år fremover, men selskapet må nå vise resultater.

 

Du drar frem den negative tallmaterien som ligger i historien, det er litt urettferdig. NOI har investert i en utbygging som har kostet flesk, og den utbyggingen begynner nå å bære frukter. Men med den høye utvinningskosten som Coral har endt opp med er det kun den høye oljeprisen som har reddet denne investeringen fra en katastrofe. Det har jeg innsett, og innrømmer glatt at jeg har vært alt for optimistisk med tanke på Coral.

 

Jeg tror NOI kommer til å bli ett mye bedre selskap etter fusjonen, at denne fusjonen ivaretar interessene til NOI's aksjonærer tror jeg Odin og Skagenfondene vil sørge for.

Link to comment
Share on other sites

La oss for diskusjonens skyld anta at vi sto overfor et oppkjøp av Northern Oil. Det er i realiteten disse rammebetingelsene du og andre diskuterer utfra

 

Etter fusjonen vil NOI aksjonærene sitte igjen med en minoritets post i det nye selskapet (46,4%).

Dette er vel det nærmeste man kommer et oppkjøp.

 

Det jeg prøver å illustrere med mine regnestykker er hvor urettferdig jeg mener fordelingsbrøken ser ut til å være.

Vi har for lite informasjon om naturgass for å konkludere noe her, men inntrykket mitt er negativt.

 

28 november 2004 priser Naturgass seg selv gjennom en emisjon til 288mill.

31 desember 2004 398,52mill

(en økning på 38.37%)

 

1 dec. kjøper Eitzen inn i NOI for 3,53 og uttaler til media i etterkant.

"De grunnleggende verdiene i NOI er ikke reflektert i dagens børskurs"

31 desember Kurs i NOI satt til 2,91

(en redusering på 21.30%)

 

Børsverdien i vekst selskaper er ikke priset ut fra P/E. NOI har gått med underskudd grunnet

store kostnader i forbindelse med utbyggingen av Coral feltet. Hvorfor er Eitzen så ivring med å

få ferdig emisjonen fortest mulig? Selvfølgelig fordi kursen vil sprette opp med gode q1 resultater..

(9000 fat og 40$ fatet er meget god butikk)

 

 

 

Hvorfor du maser om at Naturgass velter sin gjeld over på oss, er for meg en gåte.  

 

Dersom du tar opp et lån for å kjøpe NOI aksjer for 3,53 og selger for 2,91 så er det dårlig butikk.

NOI aksjonærene får regningen i form av høyere gjeld enn "nødvendig". Denne ufordelen

medfører at den reelle byttekursen på 2,91 egentlig er lavere. evt Naturgass er priset enda høyere..

Link to comment
Share on other sites

Fra ST:

 

wake [84]

02.01.05 15:18

 

Axel Eitzen har bladd opp over 20 millioner kroner og revet tak i en norsk olje- og gassfiasko i USA.

Navnet på selskapet er Naturgass USA og bygger på restene av bergensernes oljehåp fra 70-tallet, Norse Petroleum.

Som dere sikkert har fått med dere er Øyvind Risberg Direktør i Norsepipeline.

Øivind Risberg, President

Mr. Risberg entered the oil and gas business in the United States in 1991

 

http://www.norsepipeline.com/manage.html

 

Spørsmål: Har Øivind Risberg lokket norske investorer med på et prosjekt der borte som går med dundrende underskudd og som de ikke kommer seg ut av?

Har Risberg i sin fortvilelse søkt hjelp fra Eitzen , som lover å prøve å hjelpe til før det er for sent?

Forøvrig mener jeg Eitzen burde ventet til NOI hadde fått lagt frem gode kvartalrapporter og kursen vært mye høyere enn nå, før han legger ut emisjon.

Dette burde jo mannen som er økonom vite utmerket godt!?

Hvorfor alt dette hastverket?

 

 

[Endret 02.01.05 15:20 av wake]

Link to comment
Share on other sites

I pressemelding om fusjon mellom Northern Oil ASA og

Naturgass (USA) AS per 30. desember 2004 vises det i

fusjonsplanen til en del vedlegg.

 

link

--------------------------------------------------------------------------------

 

Vedlagt er de viktigste vedleggene:

 

- åpningsbalanse

- mellombalanse for Northern Oil ASA

- mellombalanse for Naturgass (USA) AS

 

Årsoppgjør for Naturgass (USA) AS for 2001, 2002 og

2003 vil bli sendt ut i egen melding.

 

I pressemeldingen fremgikk det at `Det avtalte

bytteforholdet innebærer at NG`s aksjonærer vil motta én

aksje i NOI for hver 2,062114 aksjer de har i NG.`

Som det fremgår av fusjonsplanen innebærer imidlertid det

avtalte bytteforholdet at NG`s aksjonærer vil motta

2,062114 aksjer i Northern Oil for hver aksje de har i

Naturgass.

 

Contact person:

Acting CEO Per Fossan-Waage,

tel + 47 22 01 73 40.

 

Home page:

www.northernoil.no

Link to comment
Share on other sites

Fra ST:

 

KLI [28]

03.01.05 12:34

 

Jeg sendte en mail til TAO i går der jeg ba om at OSE vurderte å suspendere aksjen da jeg mente de forelå ulik informasjon i markedet jfr. almennaksjeloven paragraf 6-13. Er rimelig sikker på at andre har sent lignende mail til OSE og det var grunnen til matching halt i dag.

 

Videre ba jeg OSE om å vurdere fusjonsplanene og lånet som ble tatt opp 29/11 for å finansiere NG's oppkjøp av NOI aksjer mot almennaksjelovens paragraf 6-27 og 6-28. Dersom OSE ikke var rette instans for disse vurderingene ba jeg OSE sende spørsmålene videre til rette instans.

 

Dersom noen andre føler kallet til å forfølge saken videre har de min fulle støtte.

Recon [6137]

03.01.05 13:00

 

KLI [28]

 

Mener du at kravet er oppfylt med det som er sendt OSE og presisert i dag? (2001, 2002, 2003)

 

Recon

 

 

[Endret 03.01.05 13:01 av Recon]

KLI [29]

03.01.05 13:41

 

Recon,

er ingen ekspert på dette, med for meg ser de ut som man nå har oppfyt vilkårene i § 13-6.

 

"Fusjonsplanens innhold

 

(1) En fusjonsplan skal minst angi:

 

1. selskapenes foretaksnavn, forretningskommuner, adresser og organisasjonsnummer;

2. fra hvilket tidspunkt transaksjoner i et overdragende selskap regnskapsmessig skal anses å være foretatt for det overtakende selskapets regning;

3. det vederlaget som skal ytes til aksjeeierne i det eller de overdragende selskapene;

4. vilkår for utøvelse av rettigheter som aksjeeier i det overtakende selskapet, og for registrering i aksjeeierregisteret;

5. hvilke rettigheter aksjeeiere med særlige rettigheter og innehavere av tegningsrett som nevnt i §§ 11-1, 11-10 og 11-12 i det eller de overdragende selskapene skal ha i det overtakende selskapet;

6. enhver særlig rett eller fordel som skal tilfalle medlemmer av styret, daglig leder eller uavhengige sakkyndige ved fusjonen;

7. utkast til åpningsbalanse for det overtakende selskapet. Åpningsbalansen skal settes opp i samsvar med gjeldende regnskapsregler. Registrert eller statsautorisert revisor skal avgi en erklæring om at balansen er gjort opp i samsvar med disse reglene."

 

MEN jeg mener at man fortsatt har til gode å oppfylle § 13-8.

"Vedlegg til fusjonsplanen

 

Som vedlegg til fusjonsplanen skal følge:

 

1. vedtektene for de selskapene som deltar i fusjonen;

2. de deltakende selskapenes årsregnskap, årsberetning og revisjonsberetning for de siste tre regnskapsår;

3. mellombalanser for de deltakende selskaper, dersom planen undertegnes mer enn seks måneder etter balansedagen for det senest fastsatte årsregnskapet. Mellombalansene skal være utarbeidet og revidert etter reglene for årsregnskap, og balansedagene må ikke ligge lenger tilbake i tid enn tre måneder før dagen for undertegningen av planen. Kongen kan ved forskrift fastsette unntak fra og gi nærmere regler om kravet til mellombalanser, og kan fastsette andre krav til revisjon av mellombalanser enn det som følger av annet punktum."

 

Ellers er det interessant å sammenligne total gjeld i åpningsbalansen i det fusjonerte selskapet (169 mill NOK) med gjelden i NOI (65mill NOK) og NG (32 mill NOK) pr 30/8. Åpningsbalansen i de fusjonerte selskapet har plutselig 72 mill NOK mere i gjeld enn NOI og NG tilsammen. Man kan jo spørre seg hva denne gjelden er brukt til og om det er rimelig at dagen NOI aksjonærer skal være med på å betale denne uten at det blir tatt hensyn til i bytteforholdet jfr almenaksjelovens § 6-28. "Misbruk av posisjon i selskapet mv

 

(1) Styret og andre som etter §§ 6-30 til 6-32 representerer selskapet, må ikke foreta noe som er egnet til å gi visse aksjeeiere eller andre en urimelig fordel på andre aksjeeieres eller selskapets bekostning. "

 

 

[Endret 03.01.05 13:44 av KLI]

Link to comment
Share on other sites

På stocktalk har 21 aksjonærer gitt sin støtte i å stoppe Naturgass sitt røveri.

med 33% av aksjene kan vi:

 

Reforhandle eierbrøk

Utsette fusjonen (evt stoppe den)

 

Vi er oppe i ca 10mill aksjer.

Noen timer på nettet gav oss altså 1/4 av de aksjene(stemmene) vi trenger. (ca 45mill)

I morgen blir skagen og odin fondene kontaket.

Eitzen må tro vi er noen komplette idioter.

Advokater blir satt på saken, millionsøksmålet er ikke langt unna.

Link to comment
Share on other sites

Fra ST:

 

olejoerg [41]

03.01.05 20:20

 

Nå må vi først se hva som skjer før vi hyler og skriker som vanlig i NOI.

For dette "ranet" av småaksjonærer som det snakkes om tror jeg ikke kommer til utførelse. NG og eventuelt JF sitter ikke pr dags dato i en posisjon til å trø noe som helst ned over ørene på de som pr dags dato er aksjonærer i NOI. Hvis de derimot skulle søke å gjøre dette kan dette enkelt gjøres ved å kjøpe ut noen på topp 20, utløse tilbudsplikten og overta på den måten. Så lenge fondene og de store sitter rolig kan vi også ta det svært så med ro, for da ligger ikke makten hos NG. Dette vet også NG og er svært klar over at de må "sukre" fusjonen sånn at det blir spiselig for disse aktørene. Dette kan gjøres enten ved å kjøpe ut store aktører eller lande på et "bytteforhold" som er spiselig.

NG`s melding av i dag må derfor ses på som et utgangspunkt for forhandlinger. For den skissen som ble lagt frem i dag uten tilstrekkelig dokumentasjon har små muligheter for å få aksept blant øvrige aksjonærer.

Det som imidlertid er betenkelig er at NOI`s styre stiller seg bak noe sånt, og da spesielt siden bytteforholdet har blitt snudd på hodet siden de kom med pressemelding. Dette sammen med den totale mangel på tall og dokumentasjon fra NG sin side burde fått styret til å reagere med å la være å publisere rotet. Med bakgrunn i dette er det svært forståelig at mange stiller spørsmål rundt styremedlemmenes interesser rundt en eventuell fusjon.

Disse interessene ville i såtilfelle fått seg et skudd for baugen i og med alle klagene som er sendt til OSE på fremgangsmåten. Nå vet alle at fremtidige disposisjoner vil bli fulgt med argusøyne, og det tåles ikke så mye mer rot før hele prosessen sporer av før den har begynt.

 

Når alt ligger på bordet er tiden inne til å ta stilling til hva som bør gjøres. Men det er viktig at aksjonærene alt nå begynner å danne allianser og da helst sammen med noen av de større fondene. Man vet jo aldri.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har i dag motatt en del PM'er fra aksjonærer i NOI som ønsker å stemme mot den foreslåtte fusjonsplanen. Grunnen er i første rekke mangel på informasjon og stor tvil om verdivurderingene ivaretar interessene til NOI's aksjonærer. PM'ene mottok jeg etter å ha oppfordret NOI aksjonærer som ønsket å stemme mot å sende informasjon til meg om antallet aksjer.

 

Det å samle en stor gruppe småaksjonærer er veldig vanskelig, utvilsomt ville det vært best om Skagen eller Odin samlet fullmaktene slik at stemmene fikk reel makt. Men småaksjonærene møtes på børsforum, spesiellt på ST er det mange NOI aksjonærer. Her har jeg telt opp ca. 250k aksjer så langt, på ST kan det dreie seg om ca. 10 mill. aksjer.

 

Videre nå så vil jeg be dere som har sendt PM til meg om å poste på nytt i denne tråden og oppgi antallet aksjer. Så skal jeg informere på ST om denne tråden.

 

Samme oppfordring vil jeg gi til deltagere fra HO, slik at vi kan samle alle 'ikke ST aksjer' her på AF.

Link to comment
Share on other sites

Innlegg av: OLJEJUDAS (04.01.05 02:02), lest 49 ganger

Endret 04.01.05 02:11

(...)

Det er observert en rekke brudd på aksjeloven og det er gitt svært mangelfull og uriktig informasjon. Ingen andre enn NG tjener på denne fusjonen. NG er lekk som en sil og fri for penger. Naturgass hadde ikke større omsetning enn 46 millioner i 2003. Ned fra 53 millioner året før. Og dette er omsetning IKKE resultat. Fra omsetning skal det betales lønn til ansatte, avdrag på lån etc. Totalt sett har dette ført til at selskapet har tapt store penger hvert år. NG har negative regnskapsmessige resultater og negativ cash flow. Til sammenligning har Noi omsatt for ca 115 millioner hittil i år og vil ende på omtrent 170 millioner totalt. Mao har Noi over 3 ganger så stor omsetning som NG. Dette er vel og merke 2004 tall vs 2003 (NG) siden de ikke har offentliggjort tall fra siste år. I tillegg vet vi at NG har en mye svakere balanse enn Noi og er i akutt krise. Hvorfor skal da NG få en mye høyere verdsettelse basert på P/S, P/EBITDA, P/CF eller hvilket som helst annen ratio som legges til grunn. Noi er et vekstselskap som har svært lovende oljelisenser, NG har en rørledning som går i minus og noen gassfelter som og går i minus. At ledelsen priser eiendelene til historisk kost og legger dette til grunn i verdsettelsen synes jeg er latterlig. Verdien på selskapet er dets frie kontantstrøm neddiskontert til nåverdi. Dvs markedsmessige vurderinger. Jeg vurderer også rørledningen og andre eiendeler som oppblåste, og gjeld og forpliktelser, vel, de prøver ledelsen å tone ned. Fusjonsspøken til NG kan umulig lykkes og nå er mitt største ønske å kjeppjage NG ut av Noi og jeg ser gjerne at ledelsen i Noi gjennomfører et kurs i virksomhetsstyring eller aller helst trekker seg.

Link to comment
Share on other sites

Flyttet fra Traders pit:

 

NOI ser mindre sprek ut idag, mens vi vi venter på en innstilling fra Odin og skagen fondene. Poldco/ST har vært i kontakt med Ragnhild Wiborg idag.

 

poldco [15206]

04.01.05 13:46'

 

Noen som har snakket med Odin eller/og Skagen, jeg har snakket med selveste R.W. og hun var glad for henvendelsen, og ville komme tilbake.

 

Jeg sa vi representerte ca. 10 mill., dere var i ca. 7 og jeg har i tillegg ca. 3 med kjente og kjære

Link to comment
Share on other sites

Recon [6150]

04.01.05 17:17

(...)

 

Dette skal stoppes. Jeg har vært i kontakt med Skagenfondene og kommer med en tilbakemelding i løpet av en dag eller to. Regner med de er positive.

 

Recon

 

poldco [15206]

 

Hold kontakt med dama, ikke feil med to hester. Naturlig at ODIN og Skagenfondene utveksler info om dette.

 

Recon

Link to comment
Share on other sites

Det vi mangler er et sammendrag av hvorfor vi mener fusjonen bør reforhandles/utsettes/ evt stoppes. Presse igjennom en uavhengig 3 part som kan verdivurdere selskapene.

Skagen og odin fondene forvalter bare andres penger, og noen millioner aksjer i NOI er ikke akkurat deres hoved investering. Jeg tipper det er mange småaksjonærer her som faktisk har bedre oversikt over hva som er i ferd med å skje her.

Link to comment
Share on other sites

Recon [6155]

04.01.05 19:27

 

Vi får servert et bytteforhold uten informasjon om hva det byttes mot. Det er grunn nok.

 

Det kan jo være at det fremkommer opplysninger i løpet av prosessen som tilsier at en fusjon er fornuftig.

 

Vi må ikke være for å være i mot.

 

Recon

Link to comment
Share on other sites

Det er etter min mening litt tidlig å ta stilling til for/mot fusjon ennå. Vi har rett og slett fått for lite informasjon. Dette er ikke noe nytt i NOI. Jeg avventer innkalling til EGF og ser frem til utfyllende informasjon i et eget prospekt hvor saken blir belyst fra flere sider. Jeg ser på bytteforholdet som et første utkast i en serie av flere. NG er nok klar over at de må krydre tilbudet for å få flertall.

 

Slik det ser ut i dag stiller jeg mine 64k til disposisjon mot fusjon, men stiller trolig selv på EGF.

 

Mvh

 

Geir Rune

Link to comment
Share on other sites

Jeg skrev følgende mail til management@northernoil.no igår. Jeg har ikke fått svar enda:

 

Hei!

Som aksjonær i noi gjennom 4 år begynner jeg å få en frykt for at ledelsen i noi ikke arbeider for å øke småaksjonærenes verdier, men kun storaksjonærenes. Jeg oppfatter Naturgass' inntog som svært negativt for aksjeverdiene fordi jeg ikke ser hvordan et underskuddsforetagende uten potensiale til annet enn underskudd kan være noe annet enn en klamp om foten til NOI. Camillo Eidsen har, i kraft av styreformann i Naturgass, en helt annen agenda enn noi-aksjonærenes beste. Tvert imot ønsker han å få noi til lavest mulig pris. Han vet at de fleste aksjonærene i noi er små og uprofesjonelle som han kan rane uten at han får motstand, fordi vi små mangler kompetanse. Det er også trist at ingen i noi-ledelsen, bortsett fra Eidssen, har aksjer. Det er merkelig, tatt i betraktning at NOI er et selskap med enormt potensiale, som nå endelig begynner å tjene gode penger. Da er det surt å se på at storkapitalismens dårlige sider gjør seg gjeldende overfor vi småaksjonærene i NOI. Jeg sitter på 180 000 aksjer.

 

Eidssen ønsker å trumfe gjennom fusjonen med et utrolig hastverk. Han vil trumfe gjennom et så dårlig bytteforhold som mulig. Det gjør han best før NOI legger frem sine gode tall våren 2005. Med rundt 10 000 fat pr dag med 40 dollar pr fat er noi verdt mye, mye mer.

 

Det fortvilende er at vi småaksjonærer sitter på hver vår tue og har ingen talsmann med kompetanse. Norway Seafooods-dommen ble en realitet fordi det var kompetente småaksjonærer som klarte å stå sammen. Normalt skulle ledelsen i selskapet arbeide for å øke aksjonærverdiene i noi. Jeg håper jeg tar feil, men jeg har dessverre ikke inntrykk av at dere gjør det.

 

Brems tempoet i fusjonsforhandlingene. I den grad fusjon er bra for noi-aksjonærene (noe jeg sterkt betviler), bør dere la regnskapstallene for 1. eller 2. kvartal 2005 bli lagt frem før fusjon kommer på tale. da får vi en helt annen aksjekurs og et helt annet bytteforhold.

 

Håper på svar.

 

Her på aksjeforumet.no ser jeg at det er folk med god kompetanse som skriver. Kanskje det er håp likevel?

 

Klarer vi å få Skagen og/eller Odin til å representere oss i kampen mot fusjonsplanene, stiller jeg 192 000 stemmer.

 

Tyrefekter

Link to comment
Share on other sites

Hypotese fra Sima

 

Sima [2253]

04.01.05 20:59

 

Det finnes minst 70 mill aksjer som kommer til å stemme for fusjonsforslaget. Det betyr at en trenger mere enn ca 35 mill aksjer for å hindre 2/3 flertall.

 

Odin følger JF i tykt og tynt.

 

NG 46,4 mill aksjer

Odin 11,5 mill "

JF 7 mill "

B NY 4,3 mill aksjer

 

Sum 69,2 mill aksjer

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...