Jump to content

NOI - Northern Oil


Stratofortress

Recommended Posts

Northern Oil(NOI) KURS 2.81

 

NOI281.gif

 

Northern Oil har brutt den fallende trenden og reagert kraftig opp. Det er foreløpig vanskelig å si noe om den framtidige trendretningen p.g.a usikkerhet rundt fusjonen med NG og bytteforholdet. Aksjen har brutt opp gjennom motstanden ved ca 2.78 kr og videre oppgang er dermed signalisert. Positiv volumbalanse styrker aksjen på kort sikt. Aksjen anses samlet sett teknisk positiv på kort sikt.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 573
  • Created
  • Last Reply

litt fra dagens stocktalk:

 

bjornbrekke [437]

26.05.05 10:52

 

Jeg føler meg ikke alene i denne kampen. Det har tikket inn støtteerklæringer fra aksjonærer som eier minst 25 millioner aksjer vedr. krav om gransking, på tross av at vi kun trengte ca. 9 millioner for å få nødvendig vedtak.

 

Faxen står fortsatt på: Jeg har pr. 26.5.kl.10.45 IKKE mottatt en fax med anmodning om å avslutte prosessen.

 

Vi kan ikke regne med at alle som skriver på diverse fora er enige i våre vurderinger og vår aksjon.

 

Dersom bytteforholdet var akseptabelt hadde jeg forventet en mye høyere aksjekurs i dag.

 

Før vedtaket var kursen ca. 3.-

 

Etter dette er

Q1 tilbakelagt: Sannsynlig det beste i NOI historien.

CM uklarheten borte.

Oljeprisen fortsatt høy

Nye olje og gasslisenser er sikret.

"Gevinsten" med et større selskap og mer aktive ledere , nytt styre etc. er innbakt i kursen.

Vi har fått flere anbefalinger og hevet kursmål.

 

På tross av dette er kursen lavere enn det "ALLE" mente var en for lav NOI kurs i bytteforholdet: 2.92.

 

Jeg oppfatter dette som markedets klare vurdering vedr. bytteforholdet: Fusjonen med NG har forhindret kursoppgang fordi bytteforholdet er uakseptabelt.

 

 

Allah [183]

26.05.05 11:00

 

Enkle formalia:

 

Bytteforholdet er formellt satt i EGF 25.02.05. En vil selvfølgelig trenge nye formelle prosesser for å endre dette (granskning, ny EGF osv). Tiden vil på ingen måte jobbe for noen av partene.

 

Når aksjene deles ut står den som måtte eie disse fritt til å kjøpe/selge etter eget ønske. Hvis en tidligere NG aksjonær mottar sine NOI aksjer og selger alt til uken vil han selvfølgelig ikke stå økonomisk ansvarlig for endringer i ettertid.

 

Granskning eller ikke:

 

Synes mange her på forumet har et urealistisk bilde av hva granskningen kan gi. Uttaelser som 1% til NG og 99% til NOI faller på sine egen urimlighet. Ønsket om separat drift av selskapene ut 2005 tror jeg heller ikke går.

 

Endret bytteforhold er etter mitt syn kanskje det eneste vi kan håpe på. Hvem som skal ta regningen for dette blir noe uklart iom at aksjene deles ut før granskning iverksettes.

 

Forsøkte tidligere å sette opp et enkelt regnestykke som viste hva en oppskriving av CM ville bety (Allah[173]). Om bytteforholdet er 1:2,06 eller 1:1,57 betyr selvfølgelig noe, men hvilken risiko er vi villige til å ta for å få dette til?

 

Synes det ville være spennende om de som er for en granskning kort kunne si noe om forventninger til dette og hvorfor det burde være sånn (regnestykker).

 

For min egen del begynner jeg å bli mer og mer usikker. At gamle NOI aksjonærer har tapt penger på NG dealen er jeg ikke usikker på, men vi bør unngå å tape ytterligere fordi vi eventuellt er frustrerte over første nedelag.

 

Dagens børsverdi kunne lett ha vært 3,5 - 4 kr i et bedre klima. Skal vi da fokusere på at kursen kunne vært over 5 uten NG eller bør vi fokusere på at kursen idag er under 3?

 

Worst case scenario etter mitt syn:

 

- Emisjon til finansiering av nye felt

- Emisjonen rettes og fulltegnes av Eitzen & Co på f.eks. kr 2,91 (igjen) mens markedet ligger 2,70.

- Gamle NOI aksjonærer blir på denne måten kanskje vannet ut så mye som 50%.

 

 

Den rettede emisjonen stemples OK fordi den er satt over børskurs. Etter emisjonen begynner aksjen å gå, småaksjonærene hyler over utvanningen og Eitzen leder 2-0.

 

Dette er ikke lett, men det er jo noe som heter: if you can't beat them join them

 

 

olejoerg [107]

26.05.05 12:08

 

Allah

 

Du har rett i at NG-aksjonærene kan selge sine aksjer straks de får disse tildelt. Du har også rett i at disse aksjonærene ikke kan stilles økonomisk ansvarlig i ettertid hvis bytteforholdet skulle bli endret ved en senere anledning.

 

Men hvis bytteforholdet skulle bli endret etter tildelelsen av aksjer er det noen som vil måtte stå ansvarlig for de økonomiske konsekvensene, nemlig oppkjøper (NG).

 

NG vil da måtte kjøpe tilbake de overskytende aksjene og "eliminere" disse sånn at vi får et lavere antall aksjer i selskapet totalt sett. I tilfelle dette skulle skje vil det bli en meget pikant sak for ledelsen i det tilsynelatende fusjonerte selskapet. For de kan ikke bruke penger fra det fusjonerte selskapet til å dekke differansen. Løsningen vil derfor måtte bli å skrive ut flere aksjer til de som satt som aksjonærer i NOI da fusjonen ble vedtatt. På den måten vil "de gamle NOI-aksjonærene" få en større andel av selskapet.

Men da blir selvsagt spørsmålet, hva med dem som har kjøpt aksjer i NOI i perioden mellom fusjonsvedtak og gjennomføring av fusjonen?

 

Etter min mening spiller ledelsen et høyt spill ved å presse gjennom fusjonen uavhengig av konsekvenser. De kan fort komme i en lei klemme det kan bli vanskelig å komme ut av.

 

I ytterste konsekvens kan resultatet bli søksmål mot styret og NG fordi de har opptrådt uaktsomt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er stygt redd for at den fallende trenden ikke er brutt. Dette er det typiske mønsteret vi har sett i NOi i veldig lang tid. Pendling mellom ca 2,40 og 2,90 med noen brudd opp til rundt 3,20. Jeg ville bli forundret om den ikke faller nedover igjen i tiden fremover. Selv med et godt Q1 resultat er jeg redd fusjonen og usikkerheten rundt den vil føre til at den ligger i intervallet 2,40-3.00 inntil dette er avklart.

Link to comment
Share on other sites

- Ble du lurt for 250 mill?

 

- Ble du lurt for minst 250 millioner kroner, spør opprørsleder Bjørn E. Brekke i forbindelse med Northern Oil-fusjonen.

 

Artikkel av: Øystein Byberg (27.5.05 15:47)

 

Opprørsgeneralen i forbindelse med Northern Oil (NOI)/Naturgas (NG)-fusjonen, Bjørn E. Brekke, gir seg ikke. 10. mai avholdt selskapet ekstraordinær generalforsamling hvor forslaget om granskning av fusjonen fikk flertall.

 

Nå stiller Brekke spørsmålstegn ved verdivurderingen av NOI.

 

Ved verdivurdering ble det lagt til grunn en nedjustert verdi på det største oljefeltet CM. Ifølge Brekke var bakgrunnen for denne verdinedjusteringen en teoretisk mulighet for at NOI ville tape sine rettigheter til lisensen på grunn av konflikten med Petrobras.

 

Ved beregning av NOI-verdien ble verdien av CM ifølge Brekke lagt rundt 40 millioner dollar, tilsvarende rundt 250 millioner kroner lavere enn Coral.

 

”Selskapet har meddelt i børsmelding at denne fare ikke eksisterer, NOI fikk bort all tvil om fulle rettigheter ved innbetaling av 8,1 millioner dollar. Ved avstemming på ekstraordinær generalforsamling (EGF) i februar var denne avklaring kjent av Eitzen (styremedlem Axel C. Eitzen, red. anm.). Han opplyste om denne forestående innbetaling på EGF. ("Vi må betale inn cirka åtte millioner dollar april"). Han gjorde videre et poeng av at pengene ikke fantes på NOI-konto. Vi som var til stede visste ikke at CM var "nedpriset" på grunn av eventuell usikkerhet”, skriver Brekke i et innlegg på HegnarOnlines børsforum.

 

Brekke konkluderer med at Eitzen ved avstemming av fusjon og bytteforhold visste at verdien av NOI var satt ned rundt 250 millioner kroner da bytteforholdet ble avtalt.

 

”Min påstand er at han visste at usikkerheten vedrørende CM var borte FØR avstemmingen. På tross av dette unnlot han å opplyse om at bytteforholdet som det ble stemt over, reflekterte en NOI-rabatt på 250 millioner kroner”, skriver Brekke blant annet.

 

”Er det rart at NG er fornøyd med bytteforholdet”, spør Brekke retorisk.

 

Styremedlem Axel C. Eitzen har ikke returnert HegnarOnlines henvendelser. Det har heller ikke styreleder Erling Lind.

Link to comment
Share on other sites

Fra HO:

NOI : www.norseenergy.com

Vi begynner med vår hjemmeside

www.norseenergy.com

Planen er å samle informasjon om NOI, den pågående tvist,potensialet fremover etc.

Håper å få igang konstruktive diskusjoner.

 

Satser på at dere bidrar med innspill og forslår tema/ analyser el.l. slik at hjemmesiden kan være til nytte.

 

Norse Energy (dekning av NOI)

Link to comment
Share on other sites

Northern Oil henter penger

 

Northern Oil gjennomfører emisjon. Det blir ny toppsjef og styreformann i selskapet. (Oppdatert)

 

Artikkel av: Øystein Byberg (6.6.05 10:59)

 

Northern Oil har gjort en emisjon på 25,4 millioner aksjer til kurs 2,50 kroner, noe som tilfører selskapet 63,5 millioner kroner.

 

Aksjene er tegnet av fem insitusjonelle investorer, deriblant Camillo Energy.

 

Selskapet vil gjør en fortrinngsrettsemisjon på inntil 10 prosent av aksjene.

 

Styreformann Erling Lind går av etter generalforsamlingen 22. juni. Axel Eitzen foreslås som ny styreformann. Øivind Risberg blir ny konsernsjef.

 

Et selskap kontrollert av Axel C. Eitzen (Camillo Energy) har ervervet åtte milloioner aksjer i Northern Oil ASA. Axel C. Eitzen med nærstående eier etter dette totalt 59.173.359 aksjer som til sammen representerer 21,15 prosent av aksjekapitalen og antallet stemmer i selskapet.

 

Eitzen med nærstående har fra tidligere konvertible obligasjoner som på gitte vilkår gir rett til konvertering til 8.007.864 aksjer, og vedkommende eier med dette finansielle instrumenter som til sammen representerer 22,94 prosent av aksjekapitalen og antallet stemmer i selskapet på ikke utvannet basis.

Link to comment
Share on other sites

Ifølge en melding var det fem institusjonelle investorer som tegnet seg i emisjonen. Av dette til tok Camillo Energy AS, som eies av Axel C. Eitzen, tegnet for 8 millioner aksjer.

 

- Et selskap kontrollert av Axel C. Eitzen (Camillo Energy) har ervervet 8.000.000 aksjer i Northern Oil ASA. Axel C. Eitzen med nærstående eier etter dette totalt 59.173.359 aksjer som til sammen representerer 21,15 prosent av aksjekapitalen og antallet stemmer i selskapet, heter det i en melding.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener å huske at det var Orion som for noen måneder siden karakteriserte NOI som børsens rimeligste aksje. Uroen ifm. fusjon har lagt en på NOI den siste tiden, men dagens oppgang (på over 9%) kan tyde på at det er mange som har fått tilbake troen på selskapet. Dersom uroen er lagt seg kan vi vente en kraftig rektyl oppover - spesielt dersom det kommer en børsmelding. Eller er det det som kommer?

Link to comment
Share on other sites

I alle fall er en del av den nødvendige kapital blitt tatt opp som lån slik at vi ikke har fått noen utvanning på de millionene. Men det er jo utdelt 25,4 millioner flere aksjer for emisjonen, med Eitzen for 1/3. Og så blir vi vanlige tilbudt samme inntil 10% av vår beholdning.

 

Noen som har regnet på denne utvanningen?

Link to comment
Share on other sites

Støyen ifm. fusjon med NaturGass ser ut til å avta etter hvert som NOI-kursen stiger og generalforsamlingen nærmer seg (den 22. d.m.) Med en oppgang på overe 4 % (hittil) idag ser det ut til å gå bare en vei; nemlig oppover. Det styrker min tro på at NOI er en doblingskandidat innen 6-12 mnd.

Link to comment
Share on other sites

Vedlagte link til dagens artikkel på Imarkedet forklarer nok en del: klikk her-->

http://www.imarkedet.no/php/art.php?id=216808

 

Så fant jeg dette innlegget på Stocktalk

(som jeg gjengir i son helhet idet ikke alle har registrert seg der):

 

jus 13.06.05 14:15

Etter den kraftige kursnedgangen vi har sett idag, lurte jeg en stund om jeg skulle hoppe av. Men etter å ha kontaktet noen av mine proffe børsvenner og gjort oppmerksom på denne presentasjonen

http://hugin.info/133057/R/995055/150808.pdf

 

... og lest innkallingen til GF, har jeg ombestemt meg.

 

Er det noen her som ikke tror på en kraftig kursoppgang i NOI etter at fusjonsprossen og generalforsamlingen er over?

 

Svar fra: Siggen 13.06.05 14:22

Jeg har klokketro på at den vil stige.med litt positiv "pshyke" inn i denne aksjen vil den bli en "money-maker".Nå går alle prosesser sin gang i denne aksjen ,så det er bare å sitte trykt og rolig i denne aksjen.Der er ingen grunn til panikk

************************ sitat slutt ****************'

 

Ellers har vel de fleste fått med seg at det har vært mye støy foran dene kommende generalforsamlingen den 22.d.m. - også om lovligheten av den gjennomførte fusjonen med Naturgass. Og slik støy legger alltid en demper på kursutviklingen. Når det gjennomføres et så stort nedsalg av egne aksjer for å finansiere planlagte prosjekter, vil vel det ha vær unormalt om ikke kursene ville synke nokså mye. Men hugs at med nedsalget idag og den nylig gjennomførte emisjonen har NOI fyllt opp kassen med ca 140 mill. Det gir hveretfall en viss nedsidebeskyttelse. Forøvrig henvises til NOIs hjemmeside:

http://www.northernoil.no

 

Jeg håper at dette var delvis svar på ditt spørsmål.

Link to comment
Share on other sites

På Stocktalk er folk mildt sakt forbanna. NG har gjort nøyaktig hva jeg sa i januar.

Fusjonerte NOI selger "skattekisten"(egne NOI aksjer) for å dekke kortsiktig gjeld naturgass har opparbeidet seg etter å ha kjøpt dyrt fra Fredriksen.

 

De "gamle" NOI aksjonærene vil sitte med ca 36% i det nye selskapet og ikke 54% slik fusjonen ble fremstilt i prospektet. Heldigvis har Bjørn Brekke satt igang en gransking samt søksmål. se www.norseenergy.com

 

 

olejoerg [123]

14.06.05 07:13

 

Noen andre som har tenkt i disse baner?

 

NOI og de gamle investorene ble gjennom fusjonen nødt til å være med og dekke 50% av lånet NG tok opp for å kjøpe NOI -aksjer. Tragisk egentlig at man måtte være med på å betale for å bli fusjonert med et selskap man ikke ønsket å ha noe med å gøre.

 

Hvis det nå viser seg at disse 26.000.000 aksjene er solgt til insidere i "gamle NG" for 3 kroner, ja da har vi blitt ranet en gang til.

De gamle NOI-aksjonærene ble først tvunget til å dekke halvparten av NG`s aksjekjøp til 3,53 kroner. Disse aksjene selges nå med et tap på 0,53 kroner. Hvis disse aksjene er solgt til insidere i NG-sfæren, ja da er dette meget grovt.

 

Uansett her må hele ormebolet granskes.

Link to comment
Share on other sites

Meldingen nedenfor fra Oslo børs har kanskje sammenheng med den kraftige kursoppgangen idag.

 

Her er meldingen fra Oslo børs:

 

14.06.05 14:40 Marked=OB NOI REQUEST FOR INQUEST (`GRANSKING`)

 

NOI has recently been advised by the Oslo City Court that

Norse Energy AS (the owner of 2000 shares in NOI) on 31 May

2005, submitted a request that an inquest (`granskning`) is

to be opened in relation to certain matters arising out of

the decision by NOI`s extraordinary general meeting on 25

February 2005 to approve a merger with NaturGass (USA) AS.

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

The request is a consequence of the decision by NOI`s

extraordinary meeting on 10 May 2005 where a resolution to

allow for such inquest was supported by the required

minimum of votes.

 

The board of NOI intends to respond to the request on

behalf of the Company by arguing that the focus of the

inquest falls outside the scope of what can be made subject

thereto as per the relevant provisions of the Company Act.

It is the opinion of the board of NOI that the inquest, if

opened, will have little or no influence on NOI in general

and no influence on the already completed merger with

NaturGass (USA) AS.

 

For further information

Acting CFO: Petter Mannsverk Andresen

Tel: + 47 95 14 69 99

*****************************

 

Ledelsen har jo tidligere sagt at en evt. gransking vil virke svært negativt på driften/selskapet, men markedet ser faktisk ut være av en annen oppfatning?

Hva kan det bety?

Link to comment
Share on other sites

Enig i ditt sprøsmål,... Megler1. Hva kan denne kursutviklingen bety?

 

Jeg, og sikkert mange med meg, er litt forundret. Forleden omsatt 47 millioner aksjer rundt kr. 3....?? Og der var kjøpere nok, og i dag vel 10 millioner akjser omsatt mellom 2,90 og 3,05. At et meglerhus er desidert på topp som kjøper ( CA med 2/3 av positiv nettohandel) betyr jo selvsagt sitt. Derimot var det heller gjevnt blant selgerene.

 

Negative og positive holdninger/beslustninger/aksjesalg fyker villt mellom aksjonærer, grupperinger og eiersammensettingen i selskapet.

 

Ikke at det tidligere kom aktuell informasjon fra ledelsen, heller ikke nå.

 

Frustrerende, sikkert mange av oss (meg med) som begynner å føle det.

 

Kan kursutviklingen skyldes at NOI sammen med NG danner en interessant gruppering, som innen sitt felt er på terskelen til å bli en større aktør/selskap som får ett bredere nedslagsfelt med større potensiale innenfor denne sektoren?

 

Skulle likt å se en nærmere analyse av selskapet som en enhet nå.

Link to comment
Share on other sites

Ellevill navnestrid på børsen

 

Skipsreder Axel C. Eitzen har skapt et nytt olje- og gasselskap på Oslo Børs. Men nå har en psykiater «rappet» selskapsnavnet.

 

----------

 

Are Slettan, imarkedet.no grunder, nå journalist for nettavisen økonomi, har anlagt skjegg, og endelig begynt å skrive om noe annet enn pyramidespill og hvor mye pølse man kan kjøpe for timelønnen i de forskjellige nabolandene våre.

 

Hvor stor sjans er det for at minioritetsaksjonærene i NOI når frem med sitt krav?

Link to comment
Share on other sites

NOI-tilbud

Det er sendt ut et tilbud til aksjonærene i Northern Oil.

Artikkel av: Øystein Byberg (16.6.05 10:59)

 

Relaterte artikler Se aksjeticker

- Oslo Børs i null - - Glemt aksje

- NOI om granskning - Lemper ut aksjer II

- NOI

 

Northern Oil har i går sendt ut tilbud til aksjonærer per 3. juni 2005 om å kjøpe aksjer i selskapet. Det blir tilbudt totalt 19,3 millioner aksjer fra selskapets egen beholdning av aksjer i selskapet.

Selskapet ønsker med dette brevet å gi aksjonærer som ikke fikk tilbud om å tegne i den rettede kapitalutvidelsen (på 10 prosent) som ble gjennomført den 3. juni tilbud om å opprettholde sin eierandel, på samme vilkår som for den rettede kapitalutvidelsen.

 

Tilbudet innebærer at aksjonærene kan kjøpe aksjer tilsvarende 10 prosent av egen beholdning rundet opp til nærmeste hele børspost for 2,50 kroner per aksje. Tilbudet må aksepteres innen 22. juni 2005.

 

**********************************************************''

 

 

Dette er vel ikke noe nytt? Etter hva jeg har fått opplyst, ble dette bekjentgjord ifm innkallingen til gerenalforsamlingen (som jeg ikke har lest ifm. et lengre utenlandsopphold).

 

Derfor lurer jeg på hvorfor NOI har en så kraftig kursstigning - også idag?

Link to comment
Share on other sites

Aksje anbefales sterkt

 

Analytiker anbefaler Northern Oil på det varmeste.

 

 

Artikkel av: Øystein Byberg (20.6.05 13:39)

 

 

Relaterte artikler Se aksjeticker

- NOI-tilbud - - Glemt aksje

- NOI om granskning - Lemper ut NOI-aksjer

- NOI

 

 

 

 

Ifølge CAR har Northern Oil-aksjen brutt forrige topp og ligger i kjøp på glidende 10/30 dagers gjennomsnitter. Oppgangen har kommet på høyt volum, og det er lite motstand før fire kroner.

- Vi anbefaler sterkt kjøp av aksjen på dagens nivå med kortsiktig target til fire kroner, konkluderer CAR.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...