Jump to content

NOI - Northern Oil


Stratofortress

Recommended Posts

  • Replies 573
  • Created
  • Last Reply

Fra Bjørn Brekke

 

Jeg tar i mot fullmakter på fax: 52 70 79 69

 

Ny e-postadresse: brekke@norseenergy.com

 

...

 

For å være på den sikre siden tror jeg du kan sende ham en ny faks.

...

Ang Q resultat for NOI kommer dette somregel helt i

slutten av perioden.

 

Fristen fra Oslo børs er vel innen 1 Juni. I ekte NOI stil kommer vel resultatet Onsdag 1 juni klokken 9:55.

Link to comment
Share on other sites

Allah [147]

05.05.05 20:37

 

Petrobras har kommet med produksjonstall for april

 

Parana = 7954 bpd

 

Mars tallene var

 

Parana = 2823 (tilsvarer 35% av Coral, 8065 bpd totalt)

Parana (shale) = 4852

Sum Parana = 7675

 

Har ikke funnet splitten mellom Parana og Parana (shale) ennå. Hvis en kan håpe på at Parana (shale) er uendret gir dette en økning på 279 bpd for Petrobras sin andel på Coral (35%). På 100% basis en økning på nesten 800 bpd.

 

Noen som kan hjelpe til å finne mer info. spesiellt splitten mellom Parana feltene?

Link to comment
Share on other sites

Siden den forrige topic'en har over 500 innlegg skaper jeg en ny, og det ved inngangen til en veldig viktig uke for selskapets fremtid.

 

10.05 er det ekstraordinær generalforsamling, hvor det vil bli forlangt en uavhengig granskning av fusjonen som ble banket gjennom på forrige generalforsamling. Inkalling til ekstraordinær generalforsamling

 

Aksjonene har tidligere sendt en klage til Oslo Forliksråd for å få underkjent vedtaket om fusjon mellom NOI og NG. Link til klage dokumentet

 

Link til den gamle topicen: NOI - Northern Oil

 

Det er alltid intressant med slike "David mot Goliat" kamper, men alle vet hvem som vinner til slutt... Håper dette blir ett untak!

Link to comment
Share on other sites

Ref. Bjørn Brekke på ST nå i helgen: "Jeg stiller med fullmakt fra ca 150 aksjonærer, ca. 22 millioner aksjer."

 

Altså stemmer Bjørn for ca. 15% av aksjene i NOI, og da blir det uavhengig granskning. Det trengs 10% på EGF for å vedta granskning.

Link to comment
Share on other sites

Fra HO:

 

Blir det NOI-granskning?

 

Aksjonsleder Bjørn E. Brekke regner med flertall for granskning på dagens ekstraordinære generalforsamling i Northern Oil.

 

 

Artikkel av: Øystein Byberg (10.5.05 12:18)

 

 

I ettermiddag er det duket for ekstraordinær generalforsamling i Northern Oil ASA. Basisen for denne er at 14 prosent av selskapets aksjonærer har bedt om dette. Disse representerer 19,8 millioner aksjer.

Aksjonærene har bedt om at spørsmålet om granskning i forhold til allmennaksjeloven § 5-7 settes på agendaen:

 

Spørsmålet om den ordinære generalforsamlingen 25. februar 2005 fattet gyldig vedtak om å fusjonere med Naturgass ASA. Det ønskes blant annet vurdert om det ved avstemningen ble stemt for aksjer det ikke var anledning til å stemme for.

Styrets/ledelsens håndtering av fusjonsprosessen i forkant av generalforsamlingens vedtak, med særlig vekt på grunnlaget for det foreslåtte/anbefalte bytteforholdet, samt avtalte vilkår for øvrig slik disse fremgår av fusjonsplanen.

Aksjonsleder Bjørn E. Brekke sier til HegnarOnline at han møter på dagens ekstrarordinære generalforsamling på vegne av 165 aksjonærer. Han har fullmakt fra over 24 millioner aksjer for å kreve gransking.

 

- Jeg regner med at 10 millioner er tilstrekkelig for kravet, sier Brekke

Link to comment
Share on other sites

Blir det NOI-granskning?

 

Aksjonsleder Bjørn E. Brekke regner med flertall for granskning på dagens ekstraordinære generalforsamling i Northern Oil.

 

I ettermiddag er det duket for ekstraordinær generalforsamling i Northern Oil ASA. Basisen for denne er at 14 prosent av selskapets aksjonærer har bedt om dette. Disse representerer 19,8 millioner aksjer.

Aksjonærene har bedt om at spørsmålet om granskning i forhold til allmennaksjeloven § 5-7 settes på agendaen:

 

Spørsmålet om den ordinære generalforsamlingen 25. februar 2005 fattet gyldig vedtak om å fusjonere med Naturgass ASA. Det ønskes blant annet vurdert om det ved avstemningen ble stemt for aksjer det ikke var anledning til å stemme for.

Styrets/ledelsens håndtering av fusjonsprosessen i forkant av generalforsamlingens vedtak, med særlig vekt på grunnlaget for det foreslåtte/anbefalte bytteforholdet, samt avtalte vilkår for øvrig slik disse fremgår av fusjonsplanen.

Aksjonsleder Bjørn E. Brekke sier til HegnarOnline at han møter på dagens ekstrarordinære generalforsamling på vegne av 165 aksjonærer. Han har fullmakt fra over 24 millioner aksjer for å kreve gransking.

 

- Jeg regner med at 10 millioner er tilstrekkelig for kravet, sier Brekke

Link to comment
Share on other sites

bjornbrekke [398]

11.05.05 08:12

 

Fra EGF:

3 saker:

1: Orientering om virksomheten i Brasil.

Lind opplyste at ting går slik det er meldt om tidligere, derfor intet nytt å formidle.

 

2: Avstemming vedr. krav om gransking:

Lind understreket at dette var en minoritetsaksjon ((granskingskravet) men samtidig enn rettighet aksjonærene har etter aksjeloven.

Han understreket at det ble vurdert som ugunstig for selskapet "å ha en gransking hengende over seg".

Han ønsket ikke å legge opp til en diskusjon hvorvidt et granskingskrav virket berettiget.

Jeg ble fra salen anmodet om en liten orientering.

Hovedpunkt: I prinsippet ikke mot fusjon men sterkt imot bytteforholdet. Savnet tilfredsstillende sammenlignende uavhengig verdivurdering av de to selskaper kombinert med forventning / krav om at denne verdivurdering og selskapenes gjeldsbyrde og inntjeningspotensialet skulle avgjøre bytteforholdet. I tillegg krav om gjennomgang av fusjonsprosess/avstemming etc.

Avstemming:

94 867 815 aksjer representert på EGF dvs. 66.61 % av aksjonærene.

 

24 634 187 Dvs. 25.7% av fremmøtte stemte for gransking.

 

5 962 367 ( 8% ?) stemte mot.

 

64 271 261 Dvs. 67.5% av fremmøtte avsto fra avstemming.

 

Konklusjon: EGF har vedtatt aksjonærenes krav om granskingsvedtak.

9.487 mill. aksjer var nødvendig: 24 634 mill. krevde gransking dvs. nesten 3 ganger så mange som nødvendig for vedtak.

Dette betyr: Hvem som helst av aksjonærene kan nå gå til retten med vedtaket for å få initiert en gransking. Dette må gjøres innen en mnd.

 

3: Valg av styre: sittende styre fortsetter, to nye styremedlemmer. En kvinne som ble anbefalt ( var ikke tilstede) og Petter Mannsverk Andresen. Andresen er mannen som hadde innlegg på forrige EGF ang. bytteforholdet.

Han ga et positivt inntrykk.

 

................................................................................

 

4: Diskusjoner etter møtets slutt:

Risberg ( adm.dir. i Naturgass og det fusjonerte selskaps fremtidige direktør), nytt styremedlem Andresen, en som representerte Sverre Farsted og Ness fra Naturgass var aktive.

Vi ble anmodet om å se på fusjonsvedtaket som endelig for å få i gang "den nye given" som våre nye allierte representerer.

Det ble understreket at undertegnede hadde et meget stort ansvar for å få aksjonærene med på å legge striden bak oss.

Vi kommenterte at bytteforholdet ikke er akseptert og vi forventer at styret forholder seg til denne konflikt for å forsøke å komme oss i møte / komme med et fornyet tilbud.

 

De ønsket å orientere oss om alt vi lurte på, både Risberg og Andresen tilbød seg å komme til Haugesund for samtaler/ orientering. Jeg kommer til å ta et slikt initiativ innen en uke.

Alle som ønsker det blir velkommen, vi gir tilbakemelding om tid og sted.

Risberg understreket at han så et stort potensialet i det fusjonerte selskap, han mente å ha oppnådd mer i Brasil på et par mnd. enn NOI hadde klart på 4 år.

Han la ikke skjul på at inntjeningen de nærmeste 4-5 årene i hovedsak ville komme fra Brasil men det viktigste var årene etter dette. Her var Naturgass en viktig bidragsyter.

 

Jeg sitter igjen med inntrykket av at gransking oppfattes som MEGET negativt, de ønsker å gjøre alt som står i deres makt for å overbevise meg/oss om at dette må unngås.

Jeg oppfatter INGEN tanker om at bytteforholdet kan reforhandles eller endres.

 

Vi har en mnd. på oss før endelig konklusjon om gransking.

Jeg forventer at styret, dersom de arbeider for aksjonærenes felles interesser, gjør det de kan for å hindre gransking.

 

Aksjonsgruppens primære ansvar er å sikre opprinnelige NOI aksjonærer sin del av verdiskapingen i Brasil.

 

Jeg håper at vår nye hjemmeside

www.norseenergy.com snart kan være klar for nyttige diskusjoner etc.

 

[Endret 11.05.05 08:16 av bjornbrekke]

Link to comment
Share on other sites

bjornbrekke [405]

12.05.05 10:52

 

 

Vedr. planlegging av møter i Haugesund og Oslo:

 

Selskapene ønsker å informere bedre før vi går til retten.

Jeg har sagt meg villig til å prioritere dette slik at vi er sikre på at all informasjon er kommet ut før retten overtar.

I forespørsel vedr. møtene har jeg besvart følgende:

 

Til..

Jeg vil prioritere et slikt møte.

Jeg vil igjen anmode deg om å konferere med styrene i NG/NOI vedr. bytteforholdet.

Jeg er klar over at du anser dette som et tilbakelagt stadium, vi har støtte fra ca. 25 millioner aksjer som ikke er ferdige med det spørsmålet.

Jeg nevner dette fordi jeg har hatt svært mange telefoner/mailer etc. fra aksjonærer som aldri aksepterer å se på dette som endelig konklusjon.

Hovedankepunktene er dels verdivurderingen og særlig inntjeningspotensialet de nærmeste årene fra henholdsvis USA og Brasil.

Når det gjelder det fremtidige potensialet i et evt. fusjonert selskap vurderes dette som et felles potensiale som ikke prefererer NG i forhold til NOI, dvs. det er det fusjonerte selskaps potensiale.

Ser frem til å møte deg/dere.

Link to comment
Share on other sites

bjornbrekke [406]

12.05.05 13:01

 

 

Viktig melding:

 

Jeg har i dag fått kopi fra Foretaksregisteret vedr. innsigelsen mot registrering av fusjonen.

Advokatfirmaet til NOI Wiersholm Mellbye & Beck ( Samme firma som styreformann Lind er partner) skriver følgende:

 

Northern Oil ASA er et børsnotert selskap med en betydelig aksjonærkrets som vil kunne lide store tap ved en slik utsettelse.( Av registrering/fusjon : egen kommentar).

Selskapet har videre et sterkt behov for tilførsel av kapital på kort sikt, noe som vil bli vesentlig vanskeliggjort dersom fusjonen ikke kan gjennomføres innenfor den planlagte tidsramme. Dette vil både selskapet og aksjonærfellesskapet kunne tape store verdier på."

 

Jeg konstaterer følgende: Dette er helt motsatt opplysningene selskapet har gitt i Q3 og Q4 der det ble fremholdt at kapitalbehovet i 2005 ble vurdert som lavt.

På EGF 10.5.05 hadde styreformann ingen nye opplysninger vedr. selskapets drift som nødvendiggjorde redegjørelse på EGF.

 

Granskingtiltak blir gjennomført med 99.99% sannsynlighet etter dette ( økning fra 99.9%)

Link to comment
Share on other sites

Northern Oil med storkjøp

Northern Oil/Naturgass har gjort et kvantesprang ved kjøp av andelere i tre lisenser utenfor Brasil. Nå er det klart for en emisjon i selskapet for å finansiere kjøpet som ventes å mer enn doble selskapets reserver.

 

Det snart fusjonert olejselskapet Northern Oil /Naturgass (USA) har nå inngått en endelig avtale om kjøp av andeler i tre lisenser utenfor Brasil. Kjøpene betyr en kraftig ekspansjon for konsernet og det er klart at selskapet må ut i markedet for å skaffe finansiering til ekspansjonen.

 

Kjøpet vil gi Northern Oil finansielle forpliktelser på omkring 85 millioner dollar udner produksjonsavtalene tilknyttet lisensene.

 

Dobler reservene

 

Proteføljen består av en 10 prosents eierandel i naturgassfeltet Manati og 18,33 prosent i ytterligere to lisenser.

 

Kjøpet av andelen i Manati-feltet er alene ventet å føre til en dobling av selskapets produksjon og reserver npr produksjonen etter planen starter opp i midten av neste år.

Link to comment
Share on other sites

Northern Oil med storkjøp(Ny)

 

Northern Oil/Naturgass har gjort et kvantesprang ved kjøp av andelere i tre lisenser utenfor Brasil. Nå er det klart for en emisjon i selskapet for å finansiere kjøpet som ventes å mer enn doble selskapets reserver.

 

Nytt: Kommentarer fra selskapet

 

Det snart fusjonert oljeselskapet Northern Oil /Naturgass (USA) har nå inngått en endelig avtale om kjøp av andeler i tre lisenser utenfor Brasil. Kjøpene betyr en kraftig ekspansjon for konsernet og det er klart at selskapet må ut i markedet for å skaffe finansiering til ekspansjonen.

 

- Vi synes det er en glittende avtale dette. Det er en avtale vi har jobbet med en stund og som uten de nye eierne ikke ville ha blitt noe av. Det viser at de nye eierne er villige til å satse, sier konsernsjef Per Fossan-Waage i Northern Oil til iMarkedet.no, med klar adresse til minoritetsaksjonærene som nå forsøker å stoppe fusjonen mellom Northern Oil og Naturgass (USA)

 

Kjøpet vil gi Northern Oil/Naturgass finansielle forpliktelser på omkring 85 millioner dollar under produksjonsavtalene tilknyttet lisensene.

 

Selskapet ser nå på ulike finansieringsløsninger for kjøpet, men det er klart at de vil måtte gå til markedet med en emisjon for å få på plass bankfinansiering og eventuell obligasjonsfinansiering.

 

- Vi vil komme tilbake til dette senere, sier Fossan-Waage om finansiering og timing av denne.

 

Dobler reservene

 

Porteføljen består av en 10 prosents eierandel i naturgassfeltet Manati og 18,33 prosent i ytterligere to lisenser. Lisensene befinner seg i Camamu og Almada-bassengene utenfor Brasil.

 

Kjøpet av andelen i Manati-feltet er alene ventet å føre til en dobling av selskapets produksjon og reserver når produksjonen etter planen starter opp i midten av neste år.

 

- 10 prosentsandelen er lønnsom i seg selv, og i tillegg får selskapet en betydelig potensiell oppside som følge av letebrønnene, sier konsernsjefen til iMarkedet.no.

 

Reservene i Manati-feltet på 100 prosent basis er vurdert til henholdsvis 6,6 milliarder kubikkmeter og 21,9 milliarder kubikkmeter på P1 og P2-reservenivå. Manati-andel omfatter også en tilsvarende andel i rørledning som er under bygging til Salvador.

 

- Dette er også et strategisk kjøp som gir oss en andel i en av de få gassledningen som er bygget i offshore Brasil. Den teknisk kompleksitet er en helt annen enn den vi har på Coral, det er mye enklere struktur, grunt vann og nær land, sier Fosssan-Waage.

 

Manati-lisens inkluderer også et funn gjort sør for feltet som nå er under utbygging. Her er reservene beregnet til omkring 10 millioner fat olje og 2 milliarder kubikkmeter naturgass.

 

- Reserveberegningen er basert på det som er gjort av konsortiet, og er tilknyttet usikkerhet siden vi ikke har sett all informasjon. Størrelsen på en produksjonslisens for dette funnet vil avhenge av unitiseringen med nabolisensen, sier konsernsjef Øyvnd Risberg i Naturgass (USA) som er primusmotor for avtalen.

 

Han mener gassfunnet senere kan knyttes opp til rørledningen som nå legges fra Manati på et senere tidspunkt.

 

Leteprospekter

 

Northern Oil vil i forbindelse med kjøpet bli forpliktet til å være med å finansiere 5 letebrønner. Det skal bores i alle de tre lisensene. Kostnadene i forbindelse med boringen er inkludert i de finansielle forpliktelsene.

 

Ifølge Risberg skal det bores på tre nye prospekter på Bicam 40-lisense hvor Manati-feltet befinner seg. Letelisen Bicam 40 løper ut ved nyttår og skal innholde en rekke interessante prospekter.

 

De to andre letelisensene ligger i samme område og er tidligere ikke forsøkt boret. Det skal bores en letebrønn i hver av dem. Det er det brasilianske statsoljeselskapet Petrobras som er operatør for alle de tre lisensene.

 

Sikret mot fusjonshavari

 

Avtalen om kjøpet er gjort med en rekke forbehold blant annet finansiering.

 

I tillegg har Northern Oil /Natugass sikret seg at selskapene også hver for seg eller gjennom datterselskaper kan gjennomføre kjøpet. Forbeholdet skyldes de pågående prosessen fra minoritetsaksjonærene i Northern Oil i forhold til å få underkjent fusjonen mellom Northern Oil og Naturgass(USA) som ble vedtatt tidligere i år.

Link to comment
Share on other sites

NOI - SHAREHOLDER PRESENTATIONS

13.05.2005 15:06

 

NORTHERN OIL ASA - SHAREHOLDER PRESENTATIONS

 

Two presentations for shareholders of Northern Oil ASA and

NaturGass (USA) AS are scheduled in May:

 

1) Thursday, May 19th, at Rica Maritim Hotel, Haugesund,

from 12 (noon) to 2 pm.

 

2) Tuesday, May 24, at Shipping¬klubben, Haakon VII`s gate

1, 0161 Oslo, from 10 a.m. to 12 (noon).

 

The presentations are open for the shareholders of both

companies, potential investors and other interested

parties. Invitations to these meeting have been sent today.

 

Contact persons:

Per Fossan-Waage

(Acting CEO Northern Oil)

+47 67 11 98 77

 

Øivind Risberg

(CEO NaturGass)

+ 47 95200642

 

Homepage: www.northernoil.no

Link to comment
Share on other sites

Ut fra det jeg har skjont ut fra dagens borsmeldinger er det bekreftet det vi har visst hele tiden, nemlig at Eidszen & Co har en ting for oyet, nemlig aa melke NOI for penger. NOI styres naa av en ledelse som bruker mafiametoder for aa tilgodese seg selv og sine egne interesser paa bekostning av NOI-aksjonaerene. Jeg vil ikke nole med aa kalle en spade for en spade. Dette er mafia.

M A F I A!!!

Det er skummelt aa vaere aksjonaer i et slikt selskap. :angry:

Link to comment
Share on other sites

:angry:

Jeg har lest gjennom presentasjonsmateriellet fra Haugesund/Oslo. Makan til manipulerende fremstilling!! NOI svartmales mens NG rosemales!! F.eks. fremstilles fortsatt NOI som høyrisiko mens pengene jo allerede fosser inn. Håpet er at Brekke-aksjonen rydder opp i dette snusket!

Link to comment
Share on other sites

Enig med siste skribent. Makan til skjev fremstilling.

Glad jeg kom meg ut med en liten gevinst etter oppgangen rundt fusjonsbiten. Aksjene mine hadde da hengt til tørk ganske lenge kun pga at jeg så det begynte å bedre seg betydelig. Hadde ikke eitzen kommet inn akkurat da hadde kursen med stor sikkerhet vært betydelig høyere enn i dag.

Nå er det alt for mye usikkerhet i denne til jeg tør gå inn. Alt det positive rundt produksjon og oljepris forsvinner når man skal regne inn et pill råttent selskap som fusjonspartner. Huff! Nok en interessant aksje som ble ødelagt akkurat idet ting begynte å se positive ut.

Link to comment
Share on other sites

Fra mitt innlegg på stocktalk,

 

Re, BjørnBrekke[431]

 

Det vedtatte

 

NG = 44 %

NOI= 56 %

 

Er som jeg har nenvt tidligere Det vedtatte bytteforholdet består av:

 

37,71 % på de nåværende aksjonærene i NOI

44 % på de nåværende aksjonærene i NG

18,31 % i form av egne aksjer

 

Et selskap kan kun sitte på maks 10% av sine egne aksjer. (husker jeg ut fra hukommelsen)

Sansynligvis vil 8,31% bli lempet ut til markedet rett etter fusjonen. Tipper de resterende 10% vil gå også..

Dersom pengene går til å dekke kortsiktig gjeld NaturGass USA opparbeidet seg ved å kjøpe fra Fredriksen,

betyr dette at de gamle NOI aksjonærene ikke vil få noen fordel av disse aksjene. Grunnlaget på 6kr pr naturgass

aksje ble jo regnet ut med gjelden de hadde før de kjøpte fra JF.

 

Jeg argumenterer for at eksisterende NOI aksjonærer kun vil sitte igjen med 37,71% og ikke 56%. Gevinsten av salget av de 18,31% vil kun dekke kortsiktig Naturgass gjeld.

 

På presentasjonene idag hadde det vært fint om noen kunne spurt hva som vil skjer med disse 18,31%

Link to comment
Share on other sites

NOI - MERGER REGISTERED

http://www.newsweb.no/index.asp?melding_ID=108434

Northern Oil ASA has Monday afternoon been informed that

the merger of Northern Oil ASA and NaturGass (USA) AS has

been formally registered at the Norwegian Registry of

Business Enterprises (Foretaksregisteret i Brønnøysund).

 

With this merger an amount of 111,899,021 new shares is

registered in Northern Oil ASA, increasing the total amount

of shares to 254,315,957 shares of NOK 0.88 par value, with

a total share capital of NOK 223,798,042.16 The 111,899,021

new shares will shortly be distributed to the previous

shareholders of NaturGass (USA) AS. The previous

shareholders in NaturGass (USA) AS will receive 2.062114

shares in Northern Oil for each share they own in NaturGass.

 

Contact person:

Per Fossan-Waage

Acting CEO Northern Oil

+47 67 11 98 77

 

Oslo Børs has received certificate of registration

Link to comment
Share on other sites

NetromO [8821]

24.05.05 22:06

 

Terra er ute med en relativt omfattende analyse i dag. Blir ikke forundret hvis TER blir tilrettelegger for emisjonen som skal settes.

 

Litt fra analysen ;

 

Solid oppside med dagens virksomhet – ytterligere muligheter i sikte

• Dagens Northern Oil er et resultat av fusjonen mellom Northern Oil og NaturGass

(USA) i februar 2005. Selskapet er i dag et E&P selskap med virksomhet i Brasil og

USA. I tillegg eier og opererer Northern Oil to rørledninger for gasstransport i og rundt

området hvor selskapet produserer gass i USA.

• De mindre oljeselskapene på Oslo Børs har hatt en eventyrlig kursutvikling de siste 6-

12 månedene, mens Northern Oil ser ut til å være ”glemt”. Vi mener dagens virksomhet

alene gir en solid oppside i forhold til dagens aksjekurs, samtidig har selskapet flere

spennende muligheter både i Brasil og USA som ikke er priset inn i dagens kurs.

• Vi har beregnet en nåverdi pr aksje på NOK 4,-, tilsvarende en oppside på 65 % fra

gårsdagens sluttkurs. Allerede for inneværende år tror vi Northern Oil vil tjene USD

13,1 mill etter skatt, noe som gir en P/E på 7,3. Høyere produksjon og lavere

driftskostnader vil i forhold til våre estimater gi en P/E 6,0 i 2006, noe som anses som

meget lavt. Vi starter analysedekningen av Northern Oil med en kjøpsanbefaling

og kursmål NOK 4,-.

 

. Selskapsbeskrivelse

1.1. Historie

Som selvstendig selskap ble Northern Oil (NOI) stiftet i 2001 etter fisjonen fra Northern

Offshore. Northern Oil innehar i dag tre lisensandeler, alle på 26,5 % i tre oljefelt offshore

Brasil (se organisasjonskart på neste side). Coral-feltet startet produksjon i februar 2003 og

produserte i gjennomsnitt 2.023 fat/dag i 2004 (NOIs andel).

NaturGass har drevet onshore gassproduksjon i den nordøstlige delen av USA siden 1997.

Selskapet sitter i dag på en rekke landområder og har lokalisert hele 400 borelokaliteter. I

tillegg eier og drifter selskapet en stor og en mindre rørledning i samme område som

produksjonen finner sted. Inntjeningsmessing har utviklingen de siste årene gått sakte, da

selskapet frem til i fjor hadde fokus på restrukturering av rørledningsdivisjonen. Selskapet boret

imidlertid 23 brønner i løpet av 2004, noe vi i løpet av 2. kvartal 2005 vil begynne å se

resultatene av på produksjonssiden.

I november 2004 kjøpte NaturGass 35 % av aksjene i Northern Oil fra selskapets største

aksjonær, John Fredriksen til NOK 3,56 pr aksje, og i desember 2003 ble det foreslått en fusjon

mellom selskapene. Fusjonen ble godkjent på generalforsamlingen i Northern Oil i februar

2005.

Den ekstraordinære generalforsamlingen i Northern Oil 11. mai 2005 vedtok at det vil kunne

iverksettes en granskning av den vedtatte fusjonen fra februar 2005. Aksjonærgruppen som

ønsker granskning må dermed levere inn en søknad til norske myndigheter innen 11.juni om

oppnevnelse av en granskningsgruppe. Vi mener dette på kort sikt kan være ødeleggende for

videre fremdrift i selskapet, og vår vurdering er at selskapene sammen står sterkere enn hver for

seg. Etter fusjonen 25. februar har det allerede blitt iverksatt tiltak hva gjelder fremdrift for

selskapets drift i Brasil, noe vi tror ville tatt lengre tid med den tidligere ledelsen i Northern Oil.

Vi mener også fusjonen gjør det enklere for selskapet å hente inn ny kapital, samt at den skaper

synergieffekter på den administrative og kunnskapsmessige siden.

 

Ledelse

Øivind Risberg, Administrerende direktør

Risberg har 15 års erfaring fra olje- og gassindustrien i USA, hvor han har vært administrerende

direktør i NaturGass (USA) siden 1993. Han har tidligere vært partner i Alfred Berg Norge AS,

og er utdannet bedriftsøkonom fra Norwegian School of Management. Øivind Risberg eier,

indirekte og direkte, 16.975.110 (6,7 %) aksjer i det fusjonerte selskapet.

Per Fossan-Waage, Finansdirektør

Fossan-Waage har jobbet i Northern Oil siden 2001, hvor han fra november 2004 og frem til

fusjonen har vært konstituert som administrerende direktør. Han har tidligere erfaring fra

shippingselskapet Frontline som økonomisjef. Fossan-Waage har MBA-utdannelse fra

Norwegian School of Economics and Business Administration.

Stephen G. Novakowski, Vice President E&P USA

Novakowski har over 20 års erfaring fra gassproduksjon i USA, primært i områdene hvor

Northern Oil i dag opererer. Han har jobbet i NaturGass (USA) siden 1997.

José Almeida dos Santos, Vice President E&P Brasil

Dos Santos har jobbet i Northern Oil siden 1999, med ansvar for E&P divisjonen i Brasil. Han

har over 30 års erfaring fra petroleumsvirksomheten i Brasil, Jemen og Libya, blant annet fra

Petrobras. Dos Santos er utdannet geolog fra University of Rio de Janeiro State, Brasil.

Northern Oil

E&P Brasil E&P USA Pipeline USA

CORAL

Produksjon: 2.300 boe/d

Reserver: 6,3 mill boe

JAMESTOWN

Produksjon: 350 boe/d

Reserver: 3,5 mill boe

NORSE

PIPELINE

Innt 04: USD 2,4 mill

Utnyttelse: 19 %

NES PIPELINE

Innt 04: USD 0,7 mill

Utnyttelse: 66 %

MÅNEN

Produksjon: 175 boe/d

Reserver: 1,7 mill boe

ESTRLA-DOMAR

Produksjon: 0 boe/d

Reserver: 2,3 mill boe

CAVALO

MARINHO

Produksjon: 0 boe/d

Reserver: 5,9 mill boe

Selskapsanalyse 24. mai 2005

Terra Securities ASA. Munkedamsveien 35. Postboks 2349 Solli, 0201 Oslo. Tlf. 22 87 81 00. Faks 22 87 81 90.

E-mail: post@terra.no. Internett: www.terra.no

5

2. E&P Brasil

Selskapets virksomhet i Brasil består i dag av tre oljefelt, alle med en eierandel på 26,5 %, og

alle med Petrobras som medeier (35 % eierandel) og operatør. Andre partnere på lisensene i

Brasil er Queiroz Galvao Perfuraqoes med 30 % eierandel og Starfish Oil Gas med en eierandel

på 7,5 %.

 

Dagens produksjon kommer fra én brønn på Coral-feltet som hadde sin oppstart i februar 2003.

På grunn av tekniske problemer ble brønnen stengt ned i mars 2003, hvorpå brønn nummer to

og tre ble satt i produksjon i mai og august 2003. Den første brønnen ble re-komplettert i løpet

av 2004, og mot slutten av året produserte feltet fra tre brønner. Coral-feltet produserer i dag

omkring 8.500 fat/dag. Northern Oil hadde inntil november 2004 en terminkontrakt for salg av

olje på USD 33,-, og 1. kvartal 2005 blir i så måte det første hele kvartalet hvor selskapet har

full produksjon med alt salg i spotmarkedet. Oljeproduksjonen på Coral-feltet skjer fra en halvt

nedsenkbar produksjonsenhet med en kapasitet på 24.000 fat/dag. Partnerne på feltet har inngått

en syv års avtale for produksjon og lagringsenheten med en fast kostnad på USD 53.000/dag.

Totale driftskostnader på feltet ligger omkring USD 80.000/dag, noe som med dagens

produksjonsvolum gir en kostnad pr fat på USD 9,40. Da store deler av kostnadene er faste og

kapasiteten er større enn dagens produksjon vil en økning i produksjonen redusere

enhetskostnadene betydelig.

Dagens reserver på Estrala-do-Mar feltet ble oppdaget tidlig på 1990-tallet. Partene på feltet

gjør i dag seismiske undersøkelser, og det planlegges boring av 2-3 letebrønner mot slutten av

inneværende år. Gitt suksess håper selskapet å starte produksjon fra feltet mot slutten av 2006.

Kostnaden pr letebrønn er USD 6,6 mill for NOIs andel, noe som fordrer at selskapet får tilført

kapital før en kan fullføre det eventuelle leteprogrammet. I vår verdivurdering har vi kun tillagt

dagens påviste reserver en verdi pr fat (USD 5,-), og et suksessfullt leteprogram vil dermed

være en oppside utover våre estimater.

Cavalo Marinho-feltet ble oppdaget i 1991 og produksjon på dette feltet ligger noe lengre frem

enn for Estrala-do-Mar. Dagens påviste reserver og seismiske undersøkelser gjør imidlertid at

selskapet har tro på at dette feltet har større potensial enn Coral-feltet som i dag produserer

8.500 fat/dag på 100 % -basis.

Selskapsanalyse 24. mai 2005

Terra Securities ASA. Munkedamsveien 35. Postboks 2349 Solli, 0201 Oslo. Tlf. 22 87 81 00. Faks 22 87 81 90.

E-mail: post@terra.no. Internett: www.terra.no

6

Selskapets lisenser i Brasil er alle karakterisert av dype reservoarer (4.800-5-200 meter) med

høyt trykk og høy temperatur. Dette skaper nødvendigvis en solid utfordring hva gjelder boring

av brønner, men høyt trykk gir samtidig muligheter for høye produksjonsrater. Selskapets

lisenser i Brasil må dermed karakteriseres som et område med høy risiko og stort potensial.

For virksomheten i Brasil betaler selskapet en royalty til myndighetene på 12,5 % av

oljeproduksjonen. I tillegg kommer ordinær inntektsskatt på 25 % av overskuddet. Våre

produksjons- og inntektstall er justert for royaltybetaling.

Selskapets boreplaner i Brasil og utbygging av feltene som i dag ikke er i produksjon krever en

tyngre investering. Selskapets eget estimat for disse investeringene er USD 50 mill over de

neste fire årene, noe som i følge våre beregninger må komme gjennom en kapitalutvidelse på

omkring USD 15 mill i løpet av perioden.

Tabellen under oppsummerer selskapets reserver (P+P) i Brasil. Reserveestimatene er

utarbeidet av konsulentselskapet Gaffney Cline i 2002 og 2005. Utover disse reservene

estimerer selskapet de såkalte sannsynlige (”possible”) reserver på dagens lisenser i Brasil til

omkring 5,1 mill fat. Vi har ikke tatt hensyn til disse i vår verdivurdering.

 

Oppkjøp offshore Brasil

Northern Oil meldte den 13. mai om oppkjøp av tre olje- og gasslisenser offshore Brasil. På

Manati-feltet ble det gjort et betydelig gassfunn i 2000, og NOI kjøper seg her inn med en 10 %

eierandel. Feltet er i dag under utvikling og ventes å settes i produksjon allerede i løpet av neste

år. Selskapet venter at dette vil bidra med omkring 7.300 Mcf pr år, tilsvarende 3.500 boe/dag,

noe som vil doble konsernets produksjon. For de to øvrige lisensene er selskapets eierandel

18,33 % og Petrobras er operatør på alle tre lisenser.

Total kjøpesum er USD 85 mill. Dette inkluderer boring av 5 stk letebrønner i 2005, utbygging

av infrastruktur for feltet som skal i produksjon i 2006 og en 10 % eierandel i en 125 km

rørledning som for tiden er under utbygging. På Manati-lisensen er reservene (P+P) beregnet av

3. parts konsulentselskap Gaffney Cline til 21,9 mrd kubikkmeter gass. Omregnet til oljefat for

NOI andel utgjør dette omkring 13,5 mill fat. Til sammenligning har selskapet i dag en

reservebeholdning på 19,7 mill fat.

Avtalen innebærer mye mer enn kjøpet av rene reserver noe som gjør det vanskelig å vurdere

verdi pr fat kjøpte reserver. Våre beregninger fratrukket kostnader for letebrønner, rørledning

og infrastruktur indikerer at kjøpet for lisensene ligger i området USD 40 mill, noe som tilsier

en pris per fat på USD 3,-. Til sammenligning kjøpte Statoil nylig reserver i Mexico-golfen for

USD 5,- pr fat.

Kjøpet betinger nødvendigvis finansiering, noe selskapet sier vil kunne bli en kombinasjon

mellom egenkapital, bankgjeld og obligasjonsgjeld. Vi har ikke lagt til grunn noen merverdi på

dette kjøpet i vår analyse, men vurderer kjøpet som meget spennende og synes prisen virker

fornuftig.

 

3. E&P USA

Northern Oils E&P-virksomhet i USA består i dag av en rekke landområder i delstatene New

York og Pennsylvania hvor selskapet driver leting og produksjon av naturgass. Kartet under

viser selskapets områder for gassproduksjon:

OMRÅDE FOR GASSPRODUKSJON I USA

Kilde: Northern Oil

Områdene i USA består av totalt 100.000 mål med leaset landjord for leting og produksjon av

gass. Leasingområdene fungerer på den måten at selskapet leaser ett viss areal på

femårskontrakter frem til den første brønnen blir boret. Etter boringen har startet går betalingen

til landeier over fra leasing til royaltybetalinger knyttet opp mot gassalg.

Gjennomsnittskostnaden for å lease et areal varierer i dag mellom USD 1,- til USD 10,- pr mål,

mens royaltybetalingen til landeier er 12,5 %.

Som for virksomheten i Brasil er våre produksjons- og inntektsestimater etter royalty. Den

føderale skatten i USA er 34 %, hvor det gis 100 % fradrag for immaterielle investering, mens

det for materielle investeringer gis 100 % fradrag for de første USD 100.000. Dette innebærer

at boring av en gassbrønn i all hovedsak gir 100 % fradrag. I tillegg kommer statlig

inntektsskatt ”state tax” som beregnes av overskuddet, hvor det ikke finnes fradrag for

investeringer. I New York er den statlige skattesatsen 7,5 %, mens den i Pennsylvania er 10 %.

Selskapet har et ikke-bokført fremførbart underskudd på omkring USD 30 mill som med våre

forutsetninger og selskapets målsettinger om et omfattende boreprogram de neste fire årene vil

føre til at virksomheten i USA ikke kommer i skatteposisjon de neste 10 årene.

På dagens leasede område har selskapet i dag identifisert 400 lokaliteter for boring av nye

brønner. Til sammenligning produserer selskapet i dag gass fra omkring 250 brønner, men kun

68 av disse brønnene (se graf neste side) er boret de siste fem årene og de eldre brønnene bidrar

i dag til en meget liten andel av produksjonen. De første tre årene av en brønns levetid

produserer en gjennomsnittsbrønn omkring 20 MMcf/år, noe som med selskapets 400

lokaliteter gir en potensial for økt produksjon på 8.000 MMcf/år, tilsvarende 8 ganger dagens

gassproduksjon. Omregnet i oljefat tilsvarer dette en produksjon på 3.900 fat/dag.

Link to comment
Share on other sites

bjornbrekke [436]

25.05.05 00:05

 

Forliksklagen er sendt til riktig tid, ikke berammet.

Gransking vil bli krevd dersom ikke selskapene tar initiativ for endring av bytteforhold.

 

1: Intet nytt den siste mnd, ut over det som sto i prospektet

før fusjonsvedtak.

 

2 Kursen før fusjonsvedtaket var over kr. 3.-

 

3. P/E vurdert av Orion FØR FUSJONEN var 5-4, i følge Terra ETTER fusjonen 7-6.

 

4. Ny satsing i Brasil er selskapets fortjeneste, inkludert ny stor eier NG. Det selskapet får til etter 26.11.04 taler ikke for at bytteforholdet er akseptabelt.

 

5. Det som er kursdrivende nå er IKKE at NG-divisjonen vil bidra med positiv cash-flow i 2008.

 

6. Gamle NOI hadde eiere av 25-35 millioner aksjer som sa nei til fusjon med det angitte bytteforhold.

Jeg har pr. dags dato IKKE mottatt en mail, eller en fax eller en telefon som har gitt uttrykk for at vi skal godta bytteforholdet.

 

7.NG aksjonærene har bidratt til over 100 millioner nye aksjer. Disse ønsker selvsagt at alt forbigås i stillhet, det er imidlertid ikke deres interesser vi har kjempet for.

 

8. Dagens kursstigning var positiv men kan ikke få fokus bort fra det faktum at denne kursen til og med er lavere enn den kursen NG mener er OK ved vurdering av bytteforholdet.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...