Jump to content

NOI - Northern Oil


Stratofortress

Recommended Posts

bjornbrekke [211]

22.02.05 21:02

 

Bruk faxnr. 52 70 00 81 NB: Til Onsdag 15.30

bjornbrekke [212]

22.02.05 21:35

 

Vedr. Emisjonen:

 

Har fått styreprotokoll fra Brønnøysund:

Formålet med emisjonen til kr. 6.- var å finansiere kjøpet av NOI aksjer fra WS.

 

Emisjonsaksjene til kr. 6.- gir ( dersom emisjonen går gjennom) 2 aksjer i NOI, verdsatt til kr. 2.92.

NB: Naturgass betaler 3.53, selger til sine egne for 2.92, ( dette virker forvirrende: de betaler kr. 3 men oppnår antall aksjer ut fra pris 2,92) denne rabatten på kr. 0.60 pr. NOI aksje er det vi i det fusjonerte selskapet som skal betale.

 

F.eks. kjøpte Camillo Energy ca. 3.5mill emisjonsaksjer dvs. 7 mill NOI aksjer.

Camillo Energy fikk disse aksjene fra NG for 4.26 millioner kroner mindre enn det NG gav for aksjene.

 

Samme fordel til de andre aksjonærene.

 

Dette er altså hovedgrunnen til at NG, NOI, Fearnley og Alba revisjon AS går god for at emisjonskurs på kr. 6.00 er korrekt.

 

Vurder selv!

 

Takk for alle fullmakter i dag.

 

Dette minner om pokerspill: Vi viser ikke kortene.

 

Dersom ODIN skal beholde sin seriøsitet i aksjemarkedet tror jeg de stemmer nei til fusjonen.

 

God kveld.

[Endret 22.02.05 23:34 av bjornbrekke]

 

 

bjornbrekke [214]

22.02.05 23:28

 

Jeg representerer det antall aksjer dere har skrevet på fullmakten.

Noen har kjøpt mer og sender tilleggsfullmakt, noen få har solgt seg ned/ut; disse blir representert med det antall de har på fredag.

 

Igjen vil jeg presisere:

 

Jeg er møtt med en uttalt vennlighet når jeg har kontaktet NOI aksjonærer.

Denne opplevelsen burde styret i NOI ha tatt del i.

 

Jeg får inntrykk av at styret forstår virkeligheten i NOI ut fra kontakten med noen få aksjonærer.

Det er jo makta som rår:

 

Uansett utfall: Dette blir en større markering enn det som er vanlig ved OSE-selskaper.

 

I følge PFW : "selskapet har registrert" en viss motstand".

 

Dersom dere vil ha faxet Brønnøysund-papirene i morgen må dere sende meg en mail på:

 

Psykia@online.no

 

NB: Oppgi deres fax.nr.

 

Jeg tar en tidlig kveld i dag. God natt.

 

PS: Jeg føler meg til en viss grad som " Møteplager" nå, jeg ber dere derfor om å videresende det jeg legger ut , etter egen vurdering om det er relevant.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 573
  • Created
  • Last Reply

Forklarer siste nedsalg fra NO.

 

NOI - DISCLOSURE OF SHARE ACQUISITION

23.02.2005 09:52

 

World Shipholding has through market transactions executed

22 February sold 2,168,761 shares in Northern Oil at a

price of NOK 3.10 per share.

 

Through these transactions World Shipholding has crossed 5%

ownership. World Shipholding`s total position is after this

5 million shares, equal to 3.51% ownership.

 

 

Limassol, Cyprus, 23 February 2005

Link to comment
Share on other sites

Flyttet fra pitten,

 

Hvorfor selger Fredriksen aksjene han nettop har kjøpt?

Kjøpe på 3,53 og selge for 3,10 er en dårlig deal..

Trodde de kjøpte for å "sikre" at fusjonen med naturgass gikk i orden, men slik det ser ut idag

var kjøpet til WS på 3,53 kun for å la småaksjonærene ta del i samme tilbud som de selv fikk.

 

Norse har nettosolgt over 3 mill aksjer. de siste dagene(sansynligvis for WS alene),

WS er under 5% og slipper da å flagge ved yttligere nedsalg.

Uten WS har Eitzen mistet en viktig støttespiller.

 

Akkumulert netto handel siden 17/02/05

 

Orion 3.450k

Netfonds 1.210k

Nordnet 617K

Nordea 395k

Christ Sec 372k

Terra 295k

Fearnley F 120k

Fokus Bank 83k

Deutche b Lon 40k

Alfred Berg 20k

CSFB 1k

 

Skandia -20k

SpB1 Nord -30k

Fscher Part -62k

Handelsbanken -158k

Pareto -208k

Carnegie -340k

DNB -504k

Kaupthing -562k

ABG Sunndal C -652k

First -829k

Norse -3240k

Link to comment
Share on other sites

Jeg takker i hvert fall for at han lot meg delta til pris 3,53. Faktisk ville jeg solgt alt jeg hadde til denne prisen om han ville hatt flere.

Solgte så ut resten i tiden etterpå på grunn av usikkerhet rundt fusjonen. Hadde jeg trodd "opprøret" ville få så stor oppslutning som det tydeligvis har ville jeg nok sittet med min rest.

Nå følger jeg spent med på resultatet for evt. ny inngang. NOI er kjempespennende, men ikke sammen med NG.

Link to comment
Share on other sites

Utrag av kveldens stocktalk.

 

Protokoll for styrebehandling i Naturgass (USA) AS (Organisasjonsnummer 974 534 541)

 

bjornbrekke [218]

23.02.05 16:00

 

Vi har faxrommet betjent til Torsdag kl. 9.00

 

Fax 52 70 00 81

 

 

bjornbrekke [219]

23.02.05 18:04

 

Takk Teddy.

 

Det jeg har ønsker å fokusere på er

 

1: Emisjonsaksjene i NG til kr. 6 .- i denne emisjonen ,medfører at verdien av alle aksjene i NG har denne verdi: Derfor blir kr. 6.- brukt i bytteforholdet.

 

2: Overkursen som NG as. betalte til Fredriksen ( o.60.- eller 0.53 pr. aksje ) forblir som gjeld i NG as.

Aksjonærene som overtok emisjonsaksjene betalte altså en lavere pris til NG enn NG selv betalte for aksjene.

 

( Dette gir kanskje en indikasjon på hvorfor NG aldri har hatt overskudd? )

 

 

3. Denne overkursen synes å forbli endel av gjelden i NG as som i neste omgang "nye NOI" vil bli ansvarlige for dersom fusjonen blir vedtatt.

 

..................................................................

 

Jeg har videre fått opplyst at det IKKE har vært omsatt aksjer i NG i 2004 utenom fusjonene.

 

[Endret 23.02.05 18:04 av bjornbrekke]

 

 

Allah [67]

23.02.05 19:20

 

Sitter med en viss føelse av at hele fremgangsmåten til NG faktisk er lovstridig.

Både aviser og Oslo Børs burde få informasjonen.

 

Senior Member [1285]

23.02.05 19:28

 

Det er ulovlig å sette en emisjonskurs over markedsverdien dersom det gjøres for å påvirke en fordelingsnøkkel i en emisjon med et annet selskap. Nå er det jo vanskelig å anslå markedsverdi i et slikt selskap som NG, det beste er kanskje å håpe at de bakker ut på fusjonsforslaget for å unngå en granskning, kan jo bli ubehagelig selv om de ikke blir anmeldt.

Er litt rart at ikke Hegnar & co skriver om dette, storyen er da ikke tynnere enn majoriteten av det andre de kommer opp med?

[Endret 23.02.05 19:28 av Senior Member]

 

KLI [35]

23.02.05 19:30

 

Allah [67]

Det er helt sikkert mange flere forhold som man kan stille spørsmålstegn med men her er ihvertfall 2:

 

1. Det følger av almennaksjelovens § 6-28 at ”Misbruk av posisjon i selskapet mv (1) Styret og andre som etter §§ 6-30 til 6-32 representerer selskapet, må ikke foreta noe som er egnet til å gi visse aksjeeiere eller andre en urimelig fordel på andre aksjeeieres eller selskapets bekostning. ” I henhold til den første børsmeldingen om fusjonen var fusjonsplanen fremforhandlet basert på de to selskapenes reviderte balanser pr. 30. september 2004. Dette ble senere forandret til at fusjone beregnes utifra en verdi pr aksje i NG på kr 6 basert på siste emisjon, mens det for NOI ble beregnet på en meget merkelig måte til 2,93. Uansett, den 29. november 2004 låner NG 76,6 mill NOK av selskapets egne aksjonerer for samme dag å kjøpe 46.510.440 aksjer i NOI til kurs NOK 3.53 per aksje. Dvs. at gjelden NG ervervet den 29/11 for samme dag å kjøpe aksjer i NOI ikke blir tatt hensyn til når bytteforholdet skal beregnes selv om denne gjelden måtte betjenes av det fusjonerte selskapet og derved dagens NOI aksjonærer. NOI aksjonærer må derfor finansiere kjøp av andre aksjonærers aksjer.

 

 

 

2. Det følger av almennaksjelovens § 6-27 at "Et styremedlem må ikke delta i behandlingen eller avgjørelsen av spørsmål som har slik særlig betydning for egen del eller for noen nærstående at medlemmet må anses for å ha fremtredende personlig eller økonomisk særinteresse i saken". Axel Eitzen sitter på begge sider av bordet og forhandler både på vegne av NG hvor han er storaksjonær og styreformann og på vegne av NOI hvor han sitter styret. Axel Eitzen har undertegnet fusjonsplanen som styremedlem både i NOI og NG. Axel Eitzen er og en av lånegiverne til lånet gitt til NG 29/11 gjennom Camillo Energi AS.

 

Har faxet fullmakten min til BB og jeg stemmmer for at han krever gransking selv om han lykkes i å stoppe fusjonen

 

 

bjornbrekke [221]

23.02.05 21:42

 

Strategien om å ikke gi opplysninger om antall fullmakter blir fulgt til EGF.

 

Jeg tror fremmøtet blir større enn vanlig, jeg har fått mange meldinger fra folk som møter og beskjed om hva de stemmer.

Håper jeg får hilst på flest mulig av dere.

 

Jeg har vanskelig for å forestille meg at ODIN kommer til å stemme for fusjonen: Det er tross alt snakk om seriøse fond.

De har vært totalt tause i forhold til meg, det respekterer jeg selvsagt.

 

Fredriksen/WS ønsker å understreke " Ingen vet hvor haren hopper". Avstemmingen er åpen.

 

Det kan komme overraskelser på møtet :både for og mot fusjonen. Derfor veldig bra om mange møter.

Link to comment
Share on other sites

Tipper Orion ser muligheten for Nei til fusjonen som mest sannsynlig , med påfølgende oppside . Myrsteh & co har meget god teft , de har også kjøpt svært mye .. :-D

 

Orion argumenterer for en P/E på 5 ved dagens NOI kurs. I det fusjonerte selskapet vil NOI aksjonærene sitte igjen med ca 37% i det nye selskapet(Etter ranet vil dermed EPS reduseres med ca 1/3). Naturgass USA(restene etter gamle gode Norse Petrolium) trengte 10 emisjoner i 2004 for å ikke gå konkurs. Selskapet har forøvrig aldri gått med overskudd.

 

Orion tar en enorm risk i sin anbefaling her.

.

Mitt tips:

 

Dersom småaksjonærene klarer å stoppe fusjonen vil muligens kursen krype opp mot 4kr. Ved en fusjon---> ned mot 2kr.

Link to comment
Share on other sites

Fra Hegnar Online:

 

Ser 60 dollar fatet

Oljeanalytiker Øivind Munthe-Kaas tror det er slutt på alt som heter billig olje.

 

Artikkel av: Thomas Erling Oksum (24.2.05 07:06)

 

Oljeanalytiker Munthe-Kaas blir ifølge Finansavisen ikke overrasket dersom oljeprisen når 60 dollar fatet til høsten. OPEC har full kontroll over markedet, hvilket kan bety slutten på billig olje.

 

Oljemarkedets frykt for tilgangen til oljehungrige land som Kina, India og USA er med på å presse prisene oppover. Tirsdag passerte prisen for amerikansk lettolje igjen 50 dollar fatet.

 

- Med de kapasitetsbegrensningene vi ser, og den sterke etterspørselen, kan de se ut som om billig energi er ut, fortsetter Munthe-Kaas ifølge avisen.

Link to comment
Share on other sites

NOI - RESULTS FOR THE FOURTH QUARTER OF 2004

http://www.newsweb.no/index.asp?melding_ID=103673

 

The results for the fourth quarter of 2004 (comparative

numbers for Q4 2003 in brackets) show a net operating loss

of USD 0.8 million (loss of USD 0.6 million), and a net

loss after minorities of USD 2.0 million (loss USD 1.2

million).

 

Se vedlegg på www.newsweb.no.

 

During the fourth quarter, total production from the Coral

field (where NOI`s subsidiary Coplex Petroleo do Brasil

Ltda. (`Coplex`) has a 27.5 % share) has been approximately

634,000 barrels, averaging a daily production of

approximately 6,900 barrels. The average price for the oil

sold in the quarter has been approximately USD 36 per

barrel, lower than the standard price for Brent Blend

during the period. This is a consequence of the previously

agreed cap on the price at USD 33 per barrel agreed with

Petrobras remaining in effect to November 15, 2004.

 

A relatively low production due to the 3D well not being in

full production contributed to the net operating loss,

together with high administrative expenses. Administrative

expenses and interest costs for Q 4 includes some

previously capitalized administrative and interest costs

from Q 1, Q 2 and Q 3, now being expensed since the

development of EDM and CM has been delayed (as previously

reported). The administrative expenses for 2004 include USD

1.6 million in non-recurring costs related to the Brazilian

operations.

 

Further details regarding the activities in Brazil

 

Petrobras - the operator of the Coral field - finalized the

scheduled work-overs of two of the production wells in

December 2004 and January 2005. The production from well 3D

which, in the past, has been lower than originally

expected, has, since the work-over was completed, been

stabilized. It thus seems that the problems associated with

the initial cleaning up of the well may have been solved.

 

The total production at the Coral Field in January and

February (up until the date hereof) have been 8,200 bpd

and 9,200 bpd, respectively.

 

An increase in the production level is now primarily

dependent on finding a solution to the temperature

limitations applying to the production unit. The Operator

is now focusing on this problem. It is, however, not likely

that this will be solved before the end of the year.

 

The independent consulting firm Gaffney, Cline and

Associates, Inc. which regularly provides NOI with

estimates of the oil reserves present in the Coral field,

reported updated reserves in its annual update report as of

31 December. The new reserves were outlined in the press

release dated 21. February 2005 and is implemented with

effect for the accounting for the fourth quarter.

 

The partners involved in the Estrela do Mar field

(the `EDM` field) (where Coplex has a 27,5 % share) have

lately considered various engineering and financial studies

related to its development. Coplex is pushing for an early

development of the EDM field in order to benefit from the

current favourable oil prices. A decision to move ahead

with a development plan has, however, not yet been taken.

Thus, NOI believes that it is unlikely that the EDM field

will be in production before 2006 at the earliest.

 

For the Cavalo Marinho field (the `CM` field) the Operator

is expected to submit a revised development plan to the

joint venture partners in March , 2005.

 

Coplex` dispute with Petrobras over the Cavalo Marinho

remains unsettled. Verbal hearings in the scheduled

arbitration commenced in late December 2004, and will

continue in the spring of 2005. The parties have recently

been in touch for the purpose of exploring possibilities

for an `out of court` settlement of the dispute.

Discussions on this are in a very early stage and it is not

possible to judge the likelihood of a commercial settlement

of the dispute at present.

 

NOI remains of the opinion that Coplex will be able to

present convincing arguments for its position in the

dispute. The arbitration proceedings are, as previously

announced by NOI, costly and thus represent a considerable

burden on Coplex at present.

 

Corporate Matters

 

The Company has renegotiated the repayment terms applicable

to its loan from World Shipholding Ltd. This loan was

initially due at the end of 2004. World Shipholding Ltd has

now agreed to postpone the final repayment date to the end

of June, 2005. The outstanding principal of this loan, as

of 31 December 2004, was approx. USD 4.4 million.

 

The proposed merger with Naturgass will be considered by

extraordinary shareholder`s meetings in the two Companies

on 25 February, 2005.

 

A merger prospectus has been distributed to the

shareholders in that regard.

 

The board of NOI remains convinced that the proposed merger

will benefit NOI and its shareholders. The combined company

will have a broader resource base to develop, a stronger

management team and, due to its size, command more interest

from potential investors.

 

Outlook

 

NOI believes that the current production from the Coral

field, subject to the oil price remaining at current

levels, will provide Coplex and NOI with a positive cash-

flow in the foreseeable future.

 

The current price level for oil is furthermore a strong

argument for a speedy development of the EDM field and NOI

intends to argue this point strongly on behalf of Coplex in

relation to the other licence partners.

 

 

Oslo, February 23, 2005.

 

The Board of Directors of Northern Oil ASA

Link to comment
Share on other sites

Prøver å regne på en del ting i dagens NOI raport, men det er sikkert jeg som ikke skjønner noen ting.

Iflg rapporten er det tatt 634000 fat med olje i perioden med en snitt pris på 36$ fatet. Dette skulle da gi en total inntekt på 22.824.000

Av dette tilfaller 27,5% NOI. Altså 6.276.600

Iflg rapporten er omsetningen på 4.740.000

Riktig nok "net of royalties" Vil dette si at NOI betaler royalties på 1.536.000 us$? eller nesten 25%?

 

Jeg stusser også over gjennomsnittsprisen som er oppnådd på 36$ Første halvdel av kvartalet er greit med en pris på 33$ med en jevn produksjon over hele kvartalet vil dette si at de har en gjennomsnittspris på kun 39$ etter frislippet den 15/11. Jeg kan ikke huske at oljeprisen var så lav fra 15/11 men mulig jeg tar feil. Når en da også vet at Desember hadde en høyere produsjon i snitt enn over hele perioden totalt (7600 fat i desember mot 6900 pr dag for hele perioden) skurrer det enda mer i mine ører.

 

Sitter som et spørsmålstegn og håper at noen kan forklare meg hvor jeg tenker feil etter en hard arbeidsdag.

Link to comment
Share on other sites

Allah [71]

24.02.05 16:44

 

Mener helt klart at dagens NOI aksjonærer bør være negative til fusjonen, men tror også det er viktig å ikke svartmale alt som er. Gjengen i NG vil utgjøre en bedre ledelse for selskapet mhp. å få frem de underliggende verdiene i selskapet.

 

Det vi skal unngå er å bli "ranet" i fusjonsprosessen pga. et elendig bytteforhold. Her bør vi ha gode odds fordi:

 

1 Et nei til fusjon vil presse NG til å endre bytteforholdet.

 

2 Et eventuellt ja til fusjon vil provosere frem en granskning (føler meg sikker på at vi har 10% motstand).

Ved en eventuell granskning er styreprotokollene til NG et sterkt kort.

 

NOI er etter mitt syn svært lavt priset i forhold til andre oljeselskaper. Tror derfor at et salg på kr 3 er et dårlig salg uansett utfall av EGF.

 

Olje, Naturgass og alt av fossilt spiker om dagen. Vi må bare få orden på dette bytteforholdet slik at fokus havner på de positive tingene.

Link to comment
Share on other sites

Prøver å regne på en del ting i dagens NOI raport, men det er sikkert jeg som ikke skjønner noen ting.

Iflg rapporten er det tatt 634000 fat med olje i perioden med en snitt pris på 36$ fatet. Dette skulle da gi en total inntekt på 22.824.000

Av dette tilfaller 27,5% NOI. Altså 6.276.600

Iflg rapporten er omsetningen på 4.740.000

Riktig nok "net of royalties" Vil dette si at NOI betaler royalties på 1.536.000 us$? eller nesten 25%?

 

Jeg stusser også over gjennomsnittsprisen som er oppnådd på 36$ Første halvdel av kvartalet er greit med en pris på 33$ med en jevn produksjon over hele kvartalet vil dette si at de har en gjennomsnittspris på kun 39$ etter frislippet den 15/11. Jeg kan ikke huske at oljeprisen var så lav fra 15/11 men mulig jeg tar feil. Når en da også vet at Desember hadde en høyere produsjon i snitt enn over hele perioden totalt (7600 fat i desember mot 6900 pr dag for hele perioden) skurrer det enda mer i mine ører.

 

Sitter som et spørsmålstegn og håper at noen kan forklare meg hvor jeg tenker feil etter en hard arbeidsdag.

 

 

Kan det være at det produseres til mellomlager som så selges? Jeg vil tro man ikke selger fortløpende og derfor har man et stort heng fra desemberproduksjonen som selges først i januar. Det kan i så fall forklare en lavere snittpris. Da er en mindre del av volumet solgt til markedspris 33$+

Link to comment
Share on other sites

bjornbrekke [223]

24.02.05 18:27

 

Jeg har vært på kontoret på Lysaker og levert alle fullmaktene.

PFW var ute i møte ( han visste ikke når jeg skulle komme)

 

Jeg mener vi har gjort en hederlig innsats, jeg tror PFW finner ut at formuleringen " en viss motstand mot fusjonen" ikke er helt dekkende for realitetene.

 

Jeg registrerer at styret i NOI har funnet grunn til å sende 2 børsmeldinger i innspurten før EGF.

Ingenting styret gjør i disse dagene er tilfeldig, det forundrer meg imidlertid i MEGET STOR GRAD at de tror NOI aksjonærene er uten egen vurderingsevne.

 

Skulle strategien være fullkommen ville de samtidig kommer frem med årsregnskapet til NG, under forutsetning av at dette var overraskende bra.

 

Kanskje de kommer med noe i morgen , med sterke innslag av regnskapsteknisk akrobatikk.

 

Utenfor kontorene til C. Eitzen / NG / NOI er der en statue av en person som ballanserer på en line eller knivegg.

 

Siste ukes aktivitet vitner ikke om spesielt god ballansekunst.

 

For ordens skyld kan jeg nevne at jeg selvsagt for flere dager siden var i kontakt med Oslo Børs og gjorde dem oppmerksom på mulige krumspring.

 

Jeg regner med at aksjen har vært under høyeste observasjon , alle handler: hvem som kjøper / selger fra og til hvem blir selvsagt registrert.

I morgen sitter styret med informasjon om antall fullmakter: Blir litt spennende hvordan de forholder seg til disse opplysningene.

Dersom de blir fristet til å forsøke seg regner jeg med at handelen stoppes.

 

Jeg regner med at Finansavisen har et oppslag i morgen om aksjonæraksjonen, jeg har opplyst at jeg stiller med ca. 290 fullmakter.

 

Jeg er optimistisk vedr. morgendagen: Håper alle som ikke har sendt inn fullmakt til ut. møter selv og stemmer fusjonen ned.

 

Mitt syn er at fusjon og diskusjon om evt. bytteforhold skal utsettes til 2006 .

Da har NG og NOI fått synliggjort sin inntjeningsevne.

 

Jeg blir ikke tilgjengelig på nettet før EGF : Jeg møter opp minst en time før.

Som nevnt før ; Ser frem til å hilse på mange støttespillere.

 

" I have done my very best"

 

Good night!

Link to comment
Share on other sites

- Illojalt

 

En opprørt aksjonsleder Bjørn E. Brekke mener Northern Oil opptrer uakseptabelt og illojalt.

 

 

Artikkel av: Øystein Byberg (25.2.05 11:55)

 

 

Relaterte artikler Se aksjeticker

- NOI-underskudd - Freddy selger NOI-aksjer

- - Kast kortene! - - Meget positivt

- NOI

 

 

 

 

På dagens generalforsamling i Northern Oil blir det avgjort om det blir fusjon med Naturgass. Småaksjonærene, med Bjørn E. Brekke i spissen, vil ha et bedre bytteforhold.

Brekke har den siste uken samlet inn fullmakter fra fusjonsmotstanderne. Aksjonslederen sier til HegnarOnline at fullmaktene ble personlig overlevert til Northern Oils toppsjef Per Fossan-Waage i går.

 

Ifølge Brekke kan det se ut til at selskapet har begynt å mobilisere aksjonærene etter å ha mottatt fullmaktene. Flere større aksjonærer skal være kontaktet av selskapet eller tilrettelegger Carnegie både i går kveld og i formiddag.

 

Brekke mener denne kontakten er illojal og uakseptabel.

 

 

http://www.hegnar.no/hegnar/newsdet.asp?id...=175227&cat=100

Link to comment
Share on other sites

Odin Forvaltning selger seg helt ut av Northern Oil. Dermed er nok løpet kjørt for fusjonsmotstanderne.

 

Artikkel av: Øystein Byberg (25.2.05 13:52)

 

Fond forvaltet av ODIN Forvaltning AS selger alle sine 10.705.065 aksjer i Northern Oil ASA. Aksjeposten representerer 7,52 prosent av aksjekapitalen.

Camillo Trading AS har i dag kjøpt 10.705.065 aksjer i Northern Oil ASA (NOI), tilsvarende 7,52 prosent av aksjene i NOI. Aksjene er kjøpt til kurs 3,02 kroner per aksje. Etter kjøpet eier Camillo Trading AS 10.705.065 aksjer i NOI. Camillo Trading AS er 100 prosent kontrollert av Axel C. Eitzen, styremedlem i NOI og styreformann i NaturGass (USA) AS.

 

Odin Forvaltning satt på nøkkelen til Northern Oils fusjonsforslag med Naturgass. Nå er løpet kjørt for fusjonsmotstanderne.

Link to comment
Share on other sites

Det er ein del ting eg ikkje forstår når det gjeld EGF i NOI. For det fyrste vert EGF lagt til eit tidspunkt børsen er open, sjøl om EGF omhandlar noko så viktig for selskapet og kursdrivande som ein fusjon er/kan vera. For det andre vert det ikkje sagt noko på førehand om kor tid ein må sitja på aksjar i selskapet for å få røysta på EGF, berre at selskapet må ha inn fullmaktene frå aksjonærane torsdag ettermiddag, altså dagen før. Det virkar derimot i ettertid som selskapet sine styremedlemer har hatt tilgang til denne informasjonen før EGF som dei (les: Eitzen) så kan nytta til sitt fulle for å sikra seg naudsynte fleirtal ved røystinga på EGF. Eg er ikkje nokon jurist og kjenner heller ikkje til lover og reglar som gjeld her, men synest dei heile virkar litt påfallande.

 

Uansett utfall av røystinga på EGF, vonar eg det vert sett krav om gransking av alt som har med måten fusjonen har vore førebudd og handtert av selskapsleiing og styre i NOI. Det virkar ved fyrste augekast ikkje som desse har handla til beste for alle aksjonærane i NOI.

 

Eg er usikker på om eg skal selja meg ut av NOI før børsslutt og melding om røysteresultat, eller om eg skal sitja på aksjane. Akkurat no er eg førebudd på at fusjonen vert røysta for, i så fall reknar eg med det har vorte fremja framlegg om granskinga eg nemnde over.

Link to comment
Share on other sites

Spørsmål....

 

Solgte Odin med tap eller gevinst???

 

Merkelig nok får jeg ikke opp årsrapportene deres nå. Gikk fint for noen dager siden?

 

Mener å huske at at jeg så porteføljen i NOI og den var ikke positiv???

 

Mulig jeg tar feil.

 

Noen som kan bekrefte noe her?

Link to comment
Share on other sites

Kommer rett fra GF i NOI (etter å ha tatt et par øl med blant annet Brekke som var et hyggelig bekjenskap)og er selvsagt skuffet.Orker ikke å skrive så mye nå men kan vel si såpass at min kones Odin andeler blir innløst på mandag! Har ikke tiltro til at de behandler sine småaksjonærer(les sine kunder)på en fair måte. Når det gjelder mine NOI aksjer så tror jeg at jeg vil fortsette å sitte på disse. Regner med at Eitzen gjerne vil ha litt avkastning på de 30 mill han spytta inn i dag og således kommer det vel flere "glad" meldinger fremover. Brekke var forøvrig litt bitter på at han hadde overlevert fullmaktene til Waage(som forøvrig har flyttet kontor fra Frontline sine lokaler til Eitzen sine på Lysaker)Og ja jeg kan berolige folk med at det ble opplyst på GF at det vil bli krevet en granskning. Etter GF ble det også antydet at noen vil kontakte oslo børs og økokrim. Videre vil det bli vurdert om de aksjene som ble kjøpt av odin i dag ble handlet på innside informasjon og således burde vært forkastet. Noen nevnte forøvrig at de trodde at Odin sine aksjer er kjøptfor rundt 7 kroner.(Har sittet lenge på disse)

hilsen Gursken som tar kvelden med en Braastad XO

Link to comment
Share on other sites

Kveld..Gursken,.. og takk for godt arbeide og innsatts.

 

Stemmer at Odin har solgt med tap, i alle fall i følge årsrapporten deres.

 

Dette lukter styggt både for Oslo Børs, Odin fondene og ikke minst insiderene.

 

Måtte så mange som jeg ønsker ta ut allt de eier og har i Odinfondene. - snarest.

Link to comment
Share on other sites

Limer denne inn fra HO,....::::

 

 

Fra B.Brekke skrevet på Stocktalk:

Vi klarte va. 32 millioner ja-stemmer, mine med fullmakt og ca. 6 millioner nei-stemmer på EGF.

 

Jeg ba PFW å forholde mine fullmakter konfidensielt noe han ikke gjorde. Både PFW og Carnegi har vært aktiv ETTER at jeg leverte fullmaktene for å kapre Ja stemmer.

Ettersom fusjonen ikke var sikret kjøpte Eitzen 10 millioner aksjer av Odin i dag.

Eitzen bekreftet at det var nødvendig for å sikre fusjonen.

 

Jeg har offentlig gått ut og sagt at jeg slutter å handle NOI aksjer på bakgrunn av den informasjonen jeg sitter med.

 

Eitzen får altså samme informasjon av vår mann PFW: Han kjøper aksjer for ca. 30 millioner kroner i dag etter kl. 12 og stemmer gjennom fusjonen.

Ettersom han kan vise hva han kjøpte og fra hvem ( Odin)

 

Jeg fikk inn en fullmakt på 150 000 aksjer på fax i dag morges med kopi av sluttseddel etc.

DNB-NOR klarte i løpet av 1.5 timer ikke å finne ut hvem som solgte disse aksjene, stemmende ble derfor forkastet.

Dette gjorde ikke utslaget men viser hvordan systemet virker.

Eitzen fikk stemme for sine nye 10 millioner aksjer ( Fra Odin), småaksjonærene som evt. hadde kjøpt i går " for å sikre nei-stemmer" hadde blitt forkastet.

 

Jeg får kontakte OSE mandag for å vurdere lovligheten av dette. Jeg mener Eitzen har sittet på kunnskap som ville være avgjørende for selskapets videre skjebne, og handlet på bakgrunn av denne kunnskap.

Denne kunnskap har jeg bevisst holdt tilbake fra markedet for å unngå at disse opplysningene skulle bli misbrukt.

 

Jeg føler vi tapte kampen pga. motstanderne brukte uhederlige midler.

Det er vel slik langrennsfolket opplever sølvmedalje når de vet at vinneren er dopet.

 

Styret i NOI var kun representert av Eitzen, hverken Torgersen eller Lind var til stede.

Eitzen sitter i styret NG og NOI, han er største aksjonær i begge selskaper.

Han sitter med all informasjon om begge selskapene og har brukt informasjonen til det den er verdt.

På EGF dagen kjøper han 10 millioner aksjer 2 timer før EGF.

Thats it!

 

Ikke kall dette hederlig.

 

:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Link to comment
Share on other sites

Jeg eier ikke og har ikke eid aksjer i NOI på en stund, men har likevel fulgt litt med på prosessen her.

 

Har tatt en kjapp kikk på allmennaksjeloven og tror de som vil gjøre noe med dette, må ta en kikk der også.

 

***

 

§ 5-21. Misbruk av generalforsamlingens myndighet

 

Generalforsamlingen kan ikke treffe noen beslutning som er egnet til å gi visse aksjeeiere eller andre en urimelig fordel på andre aksjeeieres eller selskapets bekostning.

 

http://lovdata.no/all/tl-19970613-045-028.html#5-21

 

 

En fluffy og vid bestemmelse som jeg er langt fra sikker på hva omfatter. Noe å ta tak i?

 

***

 

§ 5-25. Forslag om gransking

 

(1) En aksjeeier kan fremsette forslag om gransking av selskapets stiftelse, forvaltning eller nærmere angitte forhold ved forvaltningen eller regnskapene. Forslaget kan fremsettes på en ordinær generalforsamling eller på en generalforsamling der det fremgår av innkallingen at sak om slik gransking skal behandles.

 

(2) Får forslaget tilslutning av aksjeeiere som har minst en tidel av den aksjekapital som er representert på generalforsamlingen, kan enhver aksjeeier innen en måned etter generalforsamlingen kreve at tingretten ved kjennelse beslutter gransking.

 

http://lovdata.no/all/tl-19970613-045-030.html

 

***

 

§ 13-20. Søksmål om ugyldighet

 

Søksmål med påstand om at et selskaps beslutning om fusjon skal kjennes ugyldig, må reises før fusjonen er registrert i Foretaksregisteret etter § 13-17. Søksmål som reises etter utløpet av fristen, skal avvises.

 

http://lovdata.no/all/tl-19970613-045-060.html

 

Kan man gå ut fra at det ligger noen slue folk i bakgrunnen her, så gjelder det å handle fort som juling ser det ut til?

 

***

 

Tunga beint i munne framover her kan sikkert være tilrådelig, siden det vel kan risikeres at søksmål, trusler om søksmål og paragrafer kan hagle framover her.

 

Må bare si lykke til til den som orker og tør å prøve å ta opp kampen!

Link to comment
Share on other sites

Eg har følgjande spørsmål: Er ein aksjehandel i NOI gyldig før han vert registrert i handelssystemet til Oslo børs? Eg kan ikkje med min beste velvilje tru det. Og, i så fall, kan i så fall ikkje aksjane til Odin som Eitzen fekk i dag telja røystast for av Eitzen på EGF. Andre synspunkt?

 

Iflg kontofører (DNB) som var til stede i dag så kan de det så fremt en kan vise til hvem en har kjøpt disse fra. Altså hvis en vet hvem som er selger og kjøper så er dette greit iflg DNB. En unngår derfor dobbeltstemmer

Link to comment
Share on other sites

Eitzen kuppet oljefusjon

Av dn.no

 

I tolvte time sikret Axel C. Eitzen seieren over minoritetsaksjonærene i Northern Oil. Dermed går det mot fusjon mellom Northern Oil og Naturgass.

 

12 minutter før Northern Oil-aksjonærene skulle stemme for eller imot en fusjon med Axel C. Eitzens Naturgass, ble det klart at Eitzen hadde sikret seieren ved å legge 30 millioner kroner på bordet for Odin-fondenes Northern Oil-aksjer. Eitzen tok kontakt med Odin da han ble informert om hvor mange fullmakter fusjonsmotstander Bjørn E. Brekke hadde sikret seg, skriver Dagens Næringsliv.

 

Angrer

Torsdag formiddag leverte Brekke en bunke med fullmakter på Northern Oils lokaler, som de deler med Naturgass på Lysaker utenfor Oslo. Brekke hadde på knappe to uker klart å få fullmakt fra 19 prosent av Northern Oil-aksjonærene til å stemme nei til en fusjon med Axel Eitzens selskap, Naturgass.

 

– Jeg skulle aldri ha levert fra meg fullmaktene torsdag. Etter loven kunne jeg ha ventet med å levere fullmaktene ti minutter før generalforsamlingen startet. Da hadde ikke Eitzen fått vite hvor mange fullmakter jeg hadde samlet inn, og da ville han ikke ha kjøpt aksjene til Odin, sier Brekke.

 

Met nødskrik

Da Eitzen la 30 millioner kroner på bordet for Odin-fondenes aksjer sikret han med et nødskrik det nødvendige to tredjedels flertall for fusjonen: 68,4 prosent stemte for, 31,6 stemte mot.

 

Fusjonsmotstanderne mente bytteforholdet mellom Northern Oil og Naturgass var for dårlig – i Northern Oils disfavør. Hele fusjonen mellom Northern Oil og Naturgass sto i fare for å bli nedstemt.

Link to comment
Share on other sites

Saken er på forsiden av Dagens næringsliv idag.

På Stocktalk er det blitt debatert heftig det siste døgnet. Regner med mye advokatmat fremover, ikke tro at NEI til fusjon motstanderne gir seg så lett..

 

NG og Eitzen sitter med drøyt 40,2% i tillegg sitter Farstad og andre innen samme GRUPPE med ca 2% , dette skal sees på som EN gruppe og følgelig utløse tilbudsplikt" Hvis disse kan anses som en gruppe med ca. 42,4%, så har de stemt med 2,4%= ca. 3,4 millioner "ulovlige stemmer".

Verd å se nærmere på?

Link to comment
Share on other sites

Glittertind [729]

26.02.05 00:40

 

MEGET INTERESSANT dette med hvem som her er å anse som gruppe/nærstående. Blir det riktig å trekke World Shipholding, altså Fredriksen inn her også??

 

 

La oss gå litt tilbake og se hva som skjedde:

 

29. nov. 2004 kjøper NaturGass alle World Shipholding sine 46.510.440 aksjer i NOI og blir dermed eier av 32,66% av aksjene i NOI.

Men jeg gjetter på at Eitzen innså at denne børsposten kunne vise seg å bli for liten til å få igjennom en fusjonsavstemming, og jeg tror at han derfor stilte følgende krav til - eller ble ening med - Fredriksen om at sistnevnte skulle tilby dette tilbakekjøpsopplegget fra NOI's øvrige aksjonærer. At dette kan være mer enn bare gjetning fra min side underbygges av følgende:

 

1. I børsmeldingen av 29. nov. 2004 kl. 10.23 der World Shipholding tilbyr å kjøpe tilbake opp til 9.302.088 aksjer fra NOI's øvrige aksjonærer unntatt NaturGass, så er det på slutten av børsmeldingen oppgitt en kontaktperson for ytterligere informasjon: Axel Eitzen.

 

2. Dersom World Shiph. hadde fått maksimal oppslutning om sitt tilbakekjøpstilbud ville dette gi WS en eierandel i NOI på 6,53%. Sammen med NG sine 32,66% ville de da holde seg like under 40% eierandel og slik sett unngå tilbudsplikt. Jeg tolker dette dithen at de kan ha TENKT at noen ville anse de som en gruppe.

 

3. Jeg hadde en tlf.samtale med Ane Varden i Eitzen-gruppen fre. 17. des. ca. kl. 14.00. Jeg ringte bl.a. for å få mer opplysninger om NaturGass, og i løpet av samtalen sier hun bl.a. følgende: "Det ble diskutert forskjellige modeller om hvorvidt NaturGass/Eitzen-gruppen eller World Shipholding/Fredriksen skulle gi dette tilbudet til de andre aksjonærene i NOI om å kjøpe en viss andel av deres aksjer til kr. 3,53 pr. aksje, og det endte altså opp med World Shipholding." Dette sitatet er nesten ordrett i den forstand at jeg skrev det ned rett etter tlf.samtalen.

 

 

Jeg tror derfor at det også er stor sannsynlighetsovervekt for at det allerede når Eitzen ble enig med Fredriksen om kjøp av World Shipholding sin store aksjepost i NOI og betingelsene rundt dette, også ble avtalt dem imellom at World Shipholding skulle stemme det samme som NaturGass når fusjonsforslaget skulle opp til avstemming. Da kan det kanskje virke underlig at WS solgte 2.168.761 aksjer tirs. 22. febr. (har dere forresten sjekket at disse aksjene ikke kom med i avstemningen, jfr. at de fortsatt kunne være VPS-registrert på WS på EGF-dagen), men husk samtidig at Sverre Andreas Farstad hadde kjøpt omtrent samme antall aksjer (2 mill.) og kanskje andre NG-eiere også hadde kjøpt noen NOI-aksjer for den del?, så dette salget til WS kan kanskje også tolkes som at de stadig hadde tanker om å kunne bli ansett som gruppe og ville unngå tilbudsplikt ved å holde seg under 40% samlet eierandel.

 

Men da rimer det jo ikke lenger at Eitzen/Camillo Trading plutselig tar sjansen på å kjøpe Odin sin store aksjepost. Nei, det gjør det ikke - så lenge vi snakker om denne "å bli ansett som gruppe"-hypotesen. Men det rimer veldig godt hvis vi tenker at Eitzen på dette tidspunktet innså at avstemningen på EGF kunne komme til å gå i hans disfavør, og at han da i desperasjon (?) lot slike gruppe-hensyn fare og bare sikret seg de aksjene som han klarte å få tak i uten f.eks. å rekke å erklære at det eksisterte en gruppe og gi børsmelding om at de ville sette fram et pliktig tilbud. Ved senere evt. å selge seg ned igjen kunne de vel så kanskje trekke seg fra tilbudsplikten igjen, men som Negrav har påpekt, så kan altså kanskje MANGELEN på børsmelding om at pliktig tilbud ville bli fremsatt HA KOSTET DE SEIEREN i fusjonsavstemmingen???

 

Var det NEI-siden som VANT likevel?????!

[Endret 26.02.05 00:45 av Glittertind]

[Endret 26.02.05 00:47 av Glittertind]

 

Glittertind [727]

25.02.05 21:00

 

Tidlig i denne uken ringte jeg til Per Fossan-Waage og spurte hva slags aksjonærliste som ville bli gjeldende i forhold til å ha gyldige aksjer å stemme for på gen.fors.dagen. Han svarte at det ville bli tatt ut / kjørt en liste fra VPS på fredag (25. febr.), og at det ville bli denne listen som kom til å gjelde. Jeg responderte med å si at det jo kunne bli kjøpt/solgt aksjer også de siste dagene som da var igjen fram til EGF-dagen, og nevnte frampå om at det kanskje kunne være bedre å bruke den VPS-aksjonærlisten som ytterligere noen dager fram i tid viste den reelle eierstatus i NOI på selve genf.dagen (jfr. slik man f.eks. helt greit gjør når man skal se hvilke aksjonærer som er berettiget til utbytte ved at aksjonærstatus registreres dagen før ex. utbyttedato i vedkommende selskap), men jeg fikk nok en gang som svar fra Waage at opptellingen av stemmer og deres gyldighet kom til å bygge på den VPS-listen som ble kjørt ut fredag morgen/formiddag på selve EGF-dagen.

 

Og så skjer altså dette: 12 MIN. FØR GEN.F. I DAG SKAL STARTE LEGGES DET UT EN BØRSMELDING OM AT AXEL EITZEN GJENNOM CAMILLO TRADING AS SKAL HA KJØPT 10.705.065 NOI-AKSJER, OG DISSE AKSJENE FIKK HAN ALTSÅ LOV TIL Å STEMME FOR PÅ EGF I DAG! Den angivlige handelen av disse 10,7 mill. aksjene HAR IKKE ENGANG BLITT REGISTRERT I OSLO BØRS SITT HANDELSSYSTEM I DAG: Det totale antall NOI-aksjer som i dag ble omsatt i følge Oslo børs sitt handelsregister er nemlig bare 6.868.050 aksjer, og denne store posten på 10,7 mill aksjer ble ikke registrert omsatt i går eller noen dag tidligere denne uken heller hvis noen skulle lure på det. (Jeg har oppskrevet hvordan mange meglerhus har kjøpt og solgt NOI-aksjer denne uken).

 

SNAKK OM FORSKJELLSBEHANDLING! Jeg som forespør om dette flere dager i forkant får ett svar, mens Eitzen får lov til å gjøre akkurat dette jeg fikk nei tll i "siste time". Jeg synes dette er svært grovt og mener at dagens avstemningsresultat må UNDERKJENNES/FORKASTES. Vi kan ikke ha det slik at det gjelder én type regler for små investorer/aksjonærer og et annet sett med regler for de store.

 

Forøvrig satt jeg med nok kapital til å kunne ha kjøpt mange mill. NOI-aksjer og slik sett blitt "tungen på vektskåla i dag" - - - - - - - - - - - - - Det gjør jo ikke akkurat saken noe bedre. Ei heller at jeg leser her på tråden at andre "småinvestorer" opplevde det samme eller lignende som meg!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...