Jump to content

PGS - Petroleum Geo-Services


Pirelli

Recommended Posts

Etter at 2.kv. rapport og presentasjon er gjennomgått mener jeg at framtiden blir stadig lysere for PGS.

 

Det var Landseismikk og FPSO-produksjon som sviktet i 2.kv.

Late-sale reddet situasjonen.

 

Landseismikk har en omsetningssvikt på ca 10 mill $.

Dette synes å være forårsaket av skifte mellom oppdrag.

Selskapet melder at omsetning for 2.halvår blir på nivå med 2004, som betyr vesentlig bedret omsetning målt mot 2.kv.

 

FPSO-produksjon har ca 12 mill $ i "merkostnader" på drift ( målt mot 1.kv. og tidligere kvartaler ). Det synes som mesteparten av dette er gått til Foinaven, der det har vært problemer med vann i olja. Det er nå instalert utstyr for å tilbake injesere dette vannet.

Selskapet melder at driftskostnadene blir lavere i 2. halvår.

Jeg antar at det betyr at vi kan anse det meste av disse 12 mill som engangskostnader.

Jeg hadde håpet at Varg-produksjonen skulle oppveiet forutsatte merkostnader på Foinaven og generellt redusert prod.nivå for FPSO-flåten.

Men Varg-produksjonen er blitt heftet av stor drillingaktivitet på feltet. Forhåpentligvis vil det gi bedret produksjon utover høsten.

Banff hadde også liten produksjon i 2.kv. Mer Kyle-produksjon skal koples til i 3.kv. som forhåpentligvis vil gi økte inntekter.

I sum tror jeg det er realistisk å forvente ca 10 mill bedret driftsresultat fra FPSO-produksjon i 3.kv.

 

2.kv er belastet med 7,8 mill $ i avsetninger til forventet bonus-utbetalinger.

 

Marine seismikk går godt til tross for at seafloor-teamet heller ikke i 2.kv. bidro med overskudd. I 2.kv. ble også investering i multiklient øket med 10 mill $ mer enn i 1.kv.

Det har vært værheft i Nordsjøen og forholdmessig mye verftstid ( grunnet oppgradering av skip/seismikkutstyr ) og relativt mye steaming.

Jeg tror store deler av de høye driftskostnadene kan rettferdiggjøres i oppgraderingene som er tatt.

Selskapet har tidligere signalisert at seafloor skal bidra positivt fra nå av. De gjennomførte også nylig en suksesshistorie i Brasil ( ref. melding på PGS sin hjemmeside fra 4. juli ). Det vil alltid gi stor effekt på bunnlinja for sektoren når "taps-prosjekter" snues til pluss.

Ratestigningen innen marine seismikk vil gi full uttelling i 3.kv. grunnet at "gamle" oppdrag er ferdig.

Jeg tror/håper at Marine kontraktseismikk vil få en betydelig omsetningsvekst i 3.kv. i størrelse 25-30 mill $.

 

Til tross for at Varg-produksjonen gikk nedover i mai-juni så mener jeg det er realistisk å se betydelige "overføringer" fra Talisman i 4.kv.

Av produksjonen hittil så tror jeg Talisman sitt salgsvolum passerte 120 mill $ i løpet av mai. Med tilsvarende produksjon og noen dollar i høyere oljepris utover høsten så tror jeg "taket" på 240 mill $ vil oppnåes i oktober.

Deretter skal PGS ha 50 % av produksjonsverdien.

 

Alt i alt så er det mye å glede seg til framover.

 

Siste uke har det vært et enormt omsetningsvolum i aksjen.

ca 3,5 mill aksjer er omsatt, ca 6 % av hele PGS.

Jeg tror det meste av dette er "konverteringsaksjer" fra tidligere debt-eiere, som ble sittende med 66 % av selskapet etter Refi.

Det er godt gjordt at markedet klarte å absorbere så mye aksjer på ei uke, uten at kursen fallt. ( samme kurs mandag morgen som fredag kveld )

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 333
  • Created
  • Last Reply

Ser av innlegg fra årsskiftet at jeg den gang hadde 120 $ som kursmål for PGS innen 2005.

Det tilsvarer 40 $ pr aksje med dagens aksjeantall.

Den gang visste vi ikke at oljeprisen skulle over 60 $, heller ikke at OXE skulle langt over 160 poeng.

 

Hvis oljeprisen holder seg så mener jeg kursmålet for PGS må høynes til 60 eller 75 $.

 

Inntjeningen bør forventes å stige for hvert kvartal framover.

1 - 1,25 $ pr aksje i kvartalsresultat er innen rekkevidde innen 1.halvår i 2006.

Når markedet er enig i dette så vil aksjen prises til 60 $ +++ ( forutsatt at oljeprisen holder seg over 60 $ slik at de gunstige framtidsutsiktene for seismikk fortsetter )

 

PGS tjente 0,4 $ pr aksje i 2.kv.05

( 2.kv. resultatet var preget at store investeringer i fornyelse innen seismikkutstyr, og engangskostnader på Foinaven )

Link to comment
Share on other sites

TGS imponerer markedet med et resultat pr aksje på 0,54 $

TGS er et relativt lite seismikkselskap.

Omsetningen til PGS er 5-6 ganger større.

TGS eier ikke egne skip og har multiklient-seismikk som hovedsatsingsområde.

 

 

Tilsvarende ble markedet skuffet av PGS sitt resultat som var 0,4 $ pr aksje.

 

Dagens gode tall fra TGS og deres positive guiding for resten av året, tilsier at PGS har et vannvittig kurspotensiale den dagen markedets forventninger innfries.

Link to comment
Share on other sites

Etter forrige ukes opptur og fredagens svake kursutvikling i US, så var dagens korreksjon forventet.

 

Jeg benyttet anledningen til å kjøpe litt mer i PGS ( etter at EXRE ble realisert ).

 

Dagens positive fokus på seismikk kombinert med stigende oljepris, bør gi grunnlag for en større opptur i PGS.

 

Terra "har sett det".

PGS er fortsatt priset svært billig.

 

En positiv melding fra Brasil om at Petrobras bestiller oppdragene ( verd ca 70 mill $ ) er mer enn nok til å sette fart i kursutviklingen.

Link to comment
Share on other sites

Nalivkin (skrivefeil i artikkelen) er 2D båt. Antar at PGS skal samla inn data først og fremst for å planlegga 3D survey. Nalivkin har jobba for PGS på dansk sektor fra slutten av juni.

 

I "gamle dager" var Nalivkin operert av Geoteam - som PGS delvis starta opp ut fra.

Link to comment
Share on other sites

Uggabugga

Takker for tilleggsinfoen.

 

Har PGS andre innleide skip i sin seismikkproduksjon ?

 

Antar at tilleggs-aktiviteten fra denne båten vil bidra til økt omsetning i 2.halvår.

Selv om det ikke blir allverdens.

PGS har jo 6 Ramform-skip og 4 "ordinære" seismikkbåter i sin egen flåte.

Slik at en 2D båt maks representerer 7-8 % kapasitetsforhøyelse.

Link to comment
Share on other sites

Dagens handel utviklet seg forunderlig.

 

Kampen om EXRE som CCG synes å vinne, burde trukket PGS oppover.

Kappløpet mellom Fugro og CCG om EXRE forteller litt om verdiutviklingen for seismikkskip ( EXRE eier 4 gamle seismikkskip ). Det bør i seg selv være gunstig for kursutviklingen til seismikkselskap som eier egne skip.

TGS og Fugro leier skip av EXRE. De får nå et handicap etter at EXRE overtas av CCG.

Det er ingen ulempe for PGS med mindre konkurranse fra TGS og Fugro, derfor burde handelen også av den grunn gi oppgang for PGS.

 

Skyhøy oljepris burde også gitt bedre kursuttelling.

Lisensrunden i Nigeria likeså.

 

Handelen ga inntrykk av å være en tålmodighetsprøve mellom kjøpere og selgere.

Kjøperene prøvde å virke uintressert samtidig som selgerene mente at prisingen skulle opp.

Link to comment
Share on other sites

Det foreligger oppdatert aksjonærliste på PGS sin hjemmeside.

Som tidligere påpekt så er Britenes apetitt på PGS påtagelig.

At aksjer skifter eiere er normalt, men at kjøperlysten er så sterkt samlet på en nasjon tyder på at en eller noen industrielle investorer possisjonerer seg.

At det tilsvarende er solgt svært mye fra US henger nok mest sammen med gamle debt-eiere som har solgt seg ned.

 

Oppdatert pr 26. august

.........................................................................Endring fra 7.jan05

USA................. 98..... 18 261 366........ 30.4% .....( 9,7 % )

United Kingd....101.......20 522 951..........34.2%....+ 10,6 %

Norway ........2 685.......12 797 411..........21.3% .....( 2,5 % )

Other Countr....164.........7 426 186..........14.1% ....+ 1,5 %

Total............ 3 048...... 60 000 000..........100%

Link to comment
Share on other sites

blink,

 

Bare for å forklara forskjellen på TGS Nopec og Fugro sitt engasjement med EXRE:

 

Fugro leiger båtar av EXRE og har maritimt mannskap fra Rieber. Nå må dei få tak i båtar ein annan stad, eller redusera aktiviteten.

TGS Nopec leiger båt med alt mannskap fra EXRE. Dette er på same måte som når oljeselskapa leiger eit seismikkselskap til å gjera ein jobb. Men TGS leiger båten for ein tidsperiode, ikkje på ein per-jobb basis.

 

Konklusjonen er at Fugro har eit problem. Men eg antar at dei har forberedt seg på dette. For TGS Nopec vil det ha lite eller ingenting å seia.

 

EXRE hadde vore best match for Fugro. Det er ein brukbar match for CGG, og hadde vore ein dårlig match for PGS. Grunnen til at det hadde vore ein dårlig match for PGS, er at dei ikkje kunne ha drive EXRE båtane effektivt på same måte som eigne båtar - til det hadde kostnadene blitt for store. Men eit alternativ hadde vore å tatt over ein eller to av båtane til det som i dag er PGS, og kjørt resten i eit eige driftsselskap. Men det blir det jo lite synergi av...

Link to comment
Share on other sites

Uggabugga

Takker for utfyllende info.

 

Hvis jeg oppfatter dette riktig så får Fugro et klart handicap ved at CGG tar kontroll over EXRE-flåten. Fugro har kontraktsseismikk som skal utføres basert på innleide skip. De har egne ansatte som skal sysselsettes på innleide skip.

 

Men jeg ser ikke at det er særlig stor forskjell mellom Fugro og TGS.

TGS kjøper "full pakke" av EXRE og innhenter multiklientseismikk som de videreselger til oljeselskap etc.

 

TGS må nå kjøpe samme tjeneste av CGG, Western Geco, PGS eller andre.

Etter hvert som de 3 nevte største marine seismikkselskapene tar kontroll over den totale seismikkflåten så vil TGS etterhvert bli avhengig av de store.

Det må sies å være et handicap.

 

Som sagt før så er det innlysende fordeler med å leie skip i et dårlig marked, der rederiene underbyr hverandre for å sysselsette skipene.

I et godt marked så er det ressurs-kapasiteten som bestemmer. De selskapene som har kontroll / tilgang til skip kan bestemme hvilken pris de vil ha.

De som ikke har tilgang på skip får ikke delta.

Link to comment
Share on other sites

blink,

 

Bare for å samanlikna litt:

 

-Fugro relativ til EXRE: EXRE eig båtane, Rieber har maritim drift, Fugro har seismisk drift inklusive all seismisk support, står for markedsføring osv. Ulempen for Fugro er at dei har forholdsvis korte kontraktar. Båtane har blitt rigga litt her og der: Eit par av båtane har gått for Western Geco, og har blitt levert tilbake. Fugro har rigga ein båt eller to osv.

-TGS Nopec relativt til EXRE: EXRE har (gjennom MGC-organisasjonen som vart fusjonert inn) seismisk drift og mannskap. (Rieber har maritimt mannskap). EXRE står for markedsføring. Men den aktuelle båten / båtane har vore/er på langtidskontrakt for TGS Nopec. TGS Nopec markedsfører data vidare til sine kundar. TGS Nopec har ingen eigen drift, men leiger inn båtar til markedspris på ein per-jobb basis eller for ein begrensa tidsperiode.

PGS: Nå eig PGS alle båtane. PGS har all seismisk drift samt markedsføring. Maritim drift er sett ut til ulike rederi. Fram til ca. 1997 eigde PGS få eller ingen av båtane, men hadde dei inne på langsiktige avtalar der også gjenkjøpskostnad var definert.

 

Konklusjon: Som i annan shippingbasert aktivitet er det tilnærma uendelig mange kombinasjonar av eigarskap og drift. Det viktige når ratene går opp er ikkje å eiga båten, men å minimum ha rett til å kjøpa den til ein avtalt pris.

 

Mannskap:

PGS: Har hovedsakelig eigne mannskap. Leiger inn ekstra folk (for å dekka opp ved sjukdom og permisjon) fra ulike personellfirma.

EXRE (MGC): Har ein kjerne av egne folk, leiger inn resten.

Fugro: Dei fleste er innleigde. mange fra Russland.

 

Dersom PGS hadde kjøpt opp EXRE, er det kun eit par av båtane dei kunne ha drive på ein bra måte med eigne ansatte folk. Dei eldre 2D båtane må drivast med ein lågare kostbase for å vera konkurransedyktige. Dette kunne ha blitt gjort gjennom ei eiga avdeling som trekker på kompetansen i dei andre delene av selskapet når det trengs. Men eg trur at det hadde ført til nokså mykje rot og ekstra byråkrati å gjera det på denne måten. Det er lettare å driva effektivt med ein relativt homogen flåte (som PGS har).

Link to comment
Share on other sites

PGS: 127% FORHÅNDSFINANSIERING PÅ "NUGGETS" I NORDSJØEN

 

Oslo (TDN Finans): PGS har 127 prosents forhåndsfinansiering for

multiklient 3D seismikkundersøkelsene på området "Nuggets", som er 2.000

kvadratkilometer, i Nordsjøen.

 

Det fremgikk av selskapets presentasjonsmateriale på Pareto Securities

olje- og offshoreseminar onsdag.

 

På "Egersund" (2.950 km2) er forhåndsfinansieringen 80 prosent, mens

tilsvarende tall for de mindre feltene "Frøya High" (650 km2) og "Block

7/4" (350 km3) er henholdsvis 160 og 100 prosent.

 

TDN Finans

DE

22 00 11 55

finans@tdn.no

 

 

 

Publisert: 31.08.2005 - 18:07 Oppdatert: 31.08.2005 - 18:34

Link to comment
Share on other sites

Til tross for at kursen pendler opp og ned så er PGS fortsatt i stigende trend.

 

Jeg tror at vi vil se at kursen holder seg innen denne stigende trenden enda en god stund.

CGG sitt kjøp av EXRE dokumenterer at det ligger store verdier i PGS. Enten en måler i kapasitet eller omsetning, så kommer en til at PGS er minst 10 ganger mer verd enn EXRE.

Etter at det i sommer ble trykket opp flere EXRE-aksjer, så tror jeg selskapet besto av nær 7 mill aksjer. Det betyr at CGG verdsatte EXRE til ca 2,3 milliarder.

Hvis PGS er 10 ganger mer verd så forsvarer det en PGS-kurs på ca kr 385 - 400.

 

For å forsvare en kurs på kr 400,- så bør selskapet ha realistiske framtidige muligheter for å levere kr 10,- pr aksje på bunnlinja i kvartalsresultat.

Det igjen betyr at selskapet bør levere ca 1 $ på bunnlinje i 3.kv. sammen med guiding som tilsier at markedet fortsatt bedres.

 

Med forventning om følgende så mener jeg PGS er i stand til å levere 1 $ pr aksje i 3.kv.

- Forutsetter 5 - 10 mill $ i reduserte kostnader innen FPSO ( målt mot 2.kv. )

- Forutsetter ca 5 mill $ i høyere omsetning innen Landseismikk ( målt mot 2.kv. )

- Forutsetter at det ikke settes av til bonuser i 3.kv. ( det som trengs til resterende bonuser vil dekkes inn av ekstrainntektene fra Talisman i 4.kv. )

- Forutsetter at det innleide russiske skipet kompenserer for verftsopphold for andre skip som er til oppgradering, slik at omsetningsvolumet innen marine seismikk ikke reduseres grunnet veftsopphold.

 

Om di 4 ovennevnte forutsetningen hadde blitt innfridd i 2.kv. så ville bunnlinja den gang vært tett oppunder 1 $ pr aksje.

 

Det skal ikke mere til.

 

Slik jeg tolket guidingen til PGS, så er det ventet lavere kostnadsnivå og bedre omsetning for FPSO i 2. halvår.

Det er også guidet økt omsetning for Landseismikk

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

3.kv. er i ferd med å avsluttes.

Dermed er det på tide å "estimere" kvartalsresultatet.

 

Jeg tror vi kan imøtese et meget godt kvartal.

I mitt estimat har jeg forutsatt at Landseismikk oppnår en omsetning på nivå med det normale. Forrige kvartal var preget av "nedetid" grunnet avbrekk mellom avslutning og oppstart på kontrakter.

Jeg har totalt sett forutsatt en omsetningsøkning på ca 7 % innen seismikk ( Land og Hav inkl. multiklient ).

Innen FPSO har jeg forutsatt samme omsetning som 1.kv. Forrige kvartal var preget av nedetid og store driftskostnader ( engangs ) på Foinaven. Det er ventet nedetid i 3.kv. også grunnet planlagt vedlikehold.

 

På kostnadsida har jeg forutsatt reduserte drifts / adm.kostnader grunnet de betydelige engangskostnadene som var belastet fra FPSO og avsetningene til bonus, som var belastet i halvårsresultatet.

 

Jeg opererer med høyere avskriving / amortisering enn i 2.kv. Det er for å ta høyde for at det ikke blir så godt "late sale" som i forrige kvartal.

 

 

Petroleum Geo-Service

 

tallene er i $ ( 1000 )

.........................................Estimat

........................................ 03.kv.05 ....................02.kv.05

 

Marine Multiklient.................70 000 ....................85 100

Marine Kontrakt..................115 000 ................... 94 200

Onshore Multiklient................ 8 000 .................... 5 000

Onshore Kontrakt..................30 000 ................... 23 400

Annet Seismikk.....................10 000 .................... 9 500

Produksjon ( FPSO )..............70 000 ................... 69 900

Pertra

Corporate / Global Service.........7 000 ....................5 699

Korr. for intern prod. ( Varg )

Totalomsetning...................... 310 000 .................292 799

 

Driftskostnad.........................-160 000 ................-172 501

Adm, Marked. Forskn. Utvikl.....-17 500 .................-20 504

 

Avskriving & Amortisering..........-60 000 ................ -51 785

Ekstrordinær nedskriving

Salgsgevinst Pertra

Annet.....................................................................1 733

 

Driftsresultat............................72 500................... 49 742

 

Inntekt annet............................................................. -15

Kapitalkostnad....................... -22 000 ................. -23 024

Valutakostnad........................................................ 1 247

 

Resultat før skatt..................... 50 500 .................. 27 950

 

Skatt

Inntekt / Kostnad fra annet...................................... -4 204

Resultat etter skatt...................50 500 ...................23 746

 

Hvis estimatet skulle slå til så betyr dette 84,16 cent pr aksje i resultat.

Slikt resultat bør rettferdiggjøre en aksjekurs på godt over 40 $, hvis godt resultat suppleres med positiv guiding så bør en kunne sikte mot 50 $ pr aksje.

Link to comment
Share on other sites

Kaupthing hever PGS

 

Meglerhuset Kaputhing mener det ligger et stort potensial i kontraktsfornyelser for Petroleum Geo-services produksjonsskip. Det er en av grunnene til at meglerhuset nå drar opp kursmålet.

 

 

 

I en analyseoppdatering i dag trekker Kaupthing opp sitt kursmål på oljeserviceselskapet Petroleum Geo-services fra 210 til 270 kroner.

 

Meglerhuset mener PGS vil gå fra å være en geysir av cash til en vulkan. Det er spesielt selskapets portefølje av oljeproduksjonsenheter Kaupthing ser sterkt økende kontantstrøm fra.

 

Meglerhuset forventer at Petrojarl 1 vil komme på en ny kontrakt fra 2008, og ser en rate på 10 dollar fatet og en dagrate på 400.000 dollar pr. dag som gir en EBITDA-kontantstrøm på 116 millioner dollar. For 2005 ligger estimatet på kun 23 millioner dollar.

 

De øvrige tre produksjonskipene vil komme av dagens kontrakter i perioden 2009 til 2014, og Kaupthing ser et signifikant oppside potensial for aksjen fra nye kontraktene.

 

Kaupthing har også hevet sine estimater for kontraktsprisene på seismikkinnsamling. De forventer også at PGS’ salg av multiklient seismikk vil øke, 10 prosent på årsbasis for sensalg av data.

 

Oppsummering

Anbefaling: Kjøp

Kursmål: 270 NOK

Meglerhus: Kaupthing

Dato: 29. september 2005

Link to comment
Share on other sites

PGS Announces Redemption of the remaining USD 75 Million

of its 8 % Senior Notes, Due 2006

 

October 06, 2005: OSLO, NORWAY - Petroleum Geo-Services ASA ("PGS" or the "Company") (OSE and NYSE: PGS) announced today that it has sent a notice of redemption relating to the remaining USD 75 million of its 8 % Senior Notes, due 2006 ("Notes").

 

The Notes will be redeemed on November 5, 2005 at a redemption price equal to 101.00% of

the principal amount of such Notes, plus accrued and unpaid interest to the redemption date.

 

This debt redemption is in line with PGS previously announced intention of using a portion of

its cash position to reduce debt.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...