Jump to content

PGS - Petroleum Geo-Services


Pirelli

Recommended Posts

Meget hyggelig dag på børsen for PGS.

 

TGS-Wave sin opptur gir en stadig gunstigere kjøpsanledning for PGS.

 

TGS-Wave vil etter fusjonen framstå som en light-versjon av PGS.

Selskapet vil bestå av omtrent tilsvarende aksjeantall som PGS.

Pr dato prises fusjons-kandidaten samlet til nær 20 milliarder kroner.

Antall aksjer i TGS = 105 700 000

Antall aksjer i Wave = 128 400 000 som tilsv. x 0,505 = 64 842 000 TGS-aksjer

Samlet blir aksjeantallet 170 542 000 aksjer i det fusjonerte selskapet

 

PGS prises til i underkant av 25 milliarder.

 

Basert på 1.kv. så tjente TGS-Wave ( 34 + 10,6 ) ca 45 mill $

PGS tjente nær det dobbelte, og leverte tilsvarende inntjening i 2.kv.

 

PGS har m.a.o en inntjening pr aksje som er nær det dobbelte av fusjonskameratene til sammen.

Det burde tilsi at PGS ble priset til dobbel kurs av TGS som blir ca kr 225-230

 

 

Jeg synes prising av TGS-Wave er fornuftig basert på den vinn-vinn situasjon som det nye selskapet oppnår med å slå sammen en av markedets beste multiklient-aktører med et sterkt voksende seismikk-rederi.

Derfor har jeg god tro på selskapet og kursutviklingen videre.

 

Men med tida så vil markedet måtte sammenligne prisingen mellom TGS-Wave og PGS.

Det vil gi PGS et kraftig kursløft.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 333
  • Created
  • Last Reply

1.halvår foreligger.

Da kan norges 2 største seismikkaktører sammenlignes.

 

…………………………1.halvår-07…………….…...................Netto Margin…..Vekst fra 1.halvår-06

…………Omsetning…… .Netto Resultat........EPS…...Res./Omsetn…...…Omsetn. …Resultat

TGS…….184,160 mill$......59,296 mill$.......0,56 $........32,2 %...............6,8 %.......( 5,5 % )

PGS…….708,355 mill$.....181,776 mill$......1,03 $........25,6 %................14 %..........9,4 %

 

Jeg har brukt dagens aksjeantall i beregning av Netto fortjeneste pr aksje ( EPS ). Begge selskapene har handlet egne aksjer i Juli, slik at EPS er bedret med 1 cent, samenlignet med 31.juni.

 

PGS er "best" på alt UNNTATT Resultatmargin i % av omsetning hvor TGS er klart best.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Seismikksatsing fra Shell

 

 

Norske Shell gjennomfører for øyeblikket sin største enkeltstående seismiske undersøkelse noensinne i norske farvann. Den strekker seg over et 1364 km2 stort område i nordlig del av Norskehavet.

 

Innsamlingen av 3D-seismikk går over de fire Shell-opererte blokkene 6603/5, 6, 7 og 8 på 1400 meters havdyp, forteller Per Søiland, Geophysical Operation Supervisor i Shell Europe.

 

Innsamlingen foretas fra det seismiske fartøyet Ramform Challenger i et område langt ute i Norskehavet. Denne del av norsk sokkel kjennetegnes av røffe værforhold. Avstanden til land er rundt 400 kilometer, og det innebærer en del utfordringer på logistikk siden.

 

- Surveyen begynte i midten av juli, den pågår fortsatt og vi regner med å være ferdig i begynnelsen av september, sier Søiland. Når dataene er samlet inn, gjenstår prosessering og evaluering det innsamlede materialet. Bare dataprosesseringen er ventet å ta i overkant av ni måneder fordi det er et omfattende datamateriale som skal behandles.

 

Seismikkfartøyet sleper 10 kabler. Hver kabel er 6000 meter lang, og det er 100 meters mellomrom mellom dem. Blokkene som innsamlingen foretas i er tildelt i den 19. konsesjonsrunden på norsk sokkel.

 

 

 

 

Publisert: 21.08.2007

Av Åse Thirud - offshore.no

Link to comment
Share on other sites

På dypt vann i Mexicogulfen

 

Oljeselskaper la inn til sammen 358 bud på 282 lisenser under årets lisenstildeling som nylig ble gjennomført i vestre del av Mexicogulfen. Lisensrunden hadde fokus på dypt vann, noe som var til fordel for Statoil.

 

Statoil ble tildelt 36 lisenser, og ble operatør på samtlige, på områder med vanndyp ned mot mot 2.500 meter.

 

I fjor ble 381 lisenser solgt. Da ble lisensene solgt for til sammen USD 340,9 millioner, det høyeste på åtte år.

 

Årest salg har fokusert på dypere vann, minst 800 meters dybde, som krever langsiktig utvikling. Men noen av lisensene er også på grunt vann, under 200 m dybde. I alt 40 selskaper la inn bud på lisensene utenfor Texaskysten.

 

 

Publisert: 23.08.2007

Av Åse Thirud - offshore.no

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hovedsaken i PGS sin presentasjon på PA-seminaret var EM-saken.

 

Det er en gedigen trigger at PGS allerede er klar for å demonstrere EM-teknologien.

 

Tidligere var det ventet at denne kabelbaserte EM-teknologien ikke ville være klar for kommersiell drift før mot slutten av 2008.

 

Når de nå velger å foreta en demonstrasjons-studie over 6 uker i Nordsjøen, så må det bety at de føler seg rimelig sikre på suksess.

 

I så fall vil dette utløse et historisk kursrally i PGS.

Fordi dette betyr at de ligger et kvantesprang foran sine konkurrenter.

 

Timingen tyder på at markedet vil få fyldig info i 3.kv.-presentasjonen.

 

PGS er pr.dato underpriset med mange 10-talls kroner i aksjekurs.

Inntjeningen og omsetningsveksten som kommer av den nye superbåten som leveres til våren, forsvarer en kurs opp mot 200,-

 

Her bør en possisjonere seg raskest mulig.

Nedsiden er nesten ikke-eksisterende.

Link to comment
Share on other sites

Uggabugga

 

Du bruker å ha god relevant info om selskapenes markedssituasjon etc.

 

Hva forventer du deg av PGS i kampen om å possisjonere seg innen EM-markedet ????

Har du tro på kabelbasert EM-teknologi eller tror du EMGS blir vinneren ???

 

Har du meninger og TGS-Wave fusjonen ?????

 

Min vurdering er at det fusjonerte selskapet vil få problemer med å forsvare den børsverdien som selskapet ligger an til å få. ( ca 170 mill aksjer x ca kr 100,- = ca 17 milliarder ).

For å forsvare slik børsverdi bør de sannsynliggjøre en omsetning som gir ei bunnlinje i størrelse ca 1,7 milliarder NOK etter skatt, innen 1-2-3 år.

 

Samtidig så tror jeg fusjonen er en suksess både for TGS og Wave.

Alene ville TGS tapt framover grunnet avhengiheten til seismikkrederiene.

Wave får et vesentlig bedre fundament å jobbe videre fra, med TGS-apparatet i ryggen.

Dermed blir fusjonen garantert en suksess for selskapene.

Men sannsynligvis ikke for aksjonærene i overskuelig framtid.

Både TGS og Wave var overdrevent priset før fusjonsplanene ble framlagt.

 

TGS-Wave vil etter fusjonen framstå som en light-versjon av PGS.

Det fusjonerte selskapet vil få omtrent samme aksjeantall som PGS.

Derfor blir det enkelt og naturlig å sammenligne selskapene.

 

PGS omsetter for nesten det 4-dobble av dagens omsetning i de 2 selskapene.

Hvis en legger tilgrunn guidet omsetning for heler 2007, så tror jeg PGS vil omsette for ca 2,5 ganger mer.

i 2008 antar jeg at PGS vil omsette for det dobbelte av TGS-Wave.

 

i 1.halvår så tjener PGS dobbelt opp pr aksje sammenlignet med TGS.

Men TGS leverer ca 5 % bedre margin ( i % av omsetning ) på bunnlinja sammenlignet med PGS.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Blink,

 

Det er travle dagar, så det er ikkje så ofte eg har tid til å sjekka innom her.

 

-EM: EMGS sine patenter dekker ikkje kabelbaserte teknologier. Dermed er det fritt fram her. Det kan forresten sjå ut som om det er fritt fram på nodebaserte teknologier også. EMGS har mange patenter, men ser ut til å ha gitt opp å forsvara dei. Eg trur at me i løpet av tre år har minst fem selskap med opersjoner, og ingen med ein dominerande posisjon. Eg har kanskje mest tru på kabelbasert teknologi, men PGS er ikkje åleine her. PGS betalte dyrt for å koma inn på EM, og eg tviler litt på at dei får betalt for det.

 

-TGS.Wave fusjonen: TGS har kome i knipe fordi dei ikkje får tak i tonnasje til å utføra prosjekta sine. TGS har ein forretningsmodell som er robust i dårlige tider, gullkanta i oppgangstider, relativt dårlig når det er boom og i nedgangstider er den heilt avhengig av kor framsynt ledelsen er. Eg er enig i at TGS-Wave vil enda opp som ein PGS light. Kortsiktig er det ein bra match. Langsiktig er det avhengig av at dei greier å halda fokus både på å driva båtar og selga data uten at det eine går ut over det andre. Eg trur ikkje dei greier å halda denne fokusen over lang tid. Eg er enig i di vurdering ang. børsverdi.

 

PGS er bedre på drift enn dei andre selskapa. Sjølv om dei har litt mykje overhead utenfor sjølve drifta, trur eg dei vil greia å ha ein høgare profittmargin enn TGS-Wavefield.

 

Ellers begynner så smått markedet å bremsa opp litt. Det er tre teikn på det:

-Kontraheringsbølga avtar. Det merkes mellom anna med at det er lågare ordreinngang på bakdekksutrustninger hjå Odim.

-2D markedet er i ferd med å stoppa opp: Seabird har hatt båtar i uten oppdrag og på dårlig funda spekulative jobber.

-CGG har begynt å underby dei andre aktørane.

 

Markedet bremser litt på grunn av mykje ny kapasitet, ikkje på grunn av redusert etterspørsel. Etterspørselen etter "high end", altså multi streamer/multi azimuth (PGS spesialitet), 4C og EM vil halda seg robust i lang tid framover.

Link to comment
Share on other sites

Uggabugga

 

Godt å se at vi er ganske så enig om det meste.

 

Jeg har også registrert at markedet flater ut, i den forstand at økt kapasitet absorberer den økte etterspørselen.

 

Men jeg registrerte at PGS ( Tror det var på PA-seminaret ) uttaler at kundene søker tilbake til PGS etter å ha prøvd de nyetablerte selskapene.

Det tyder at kundene ikke ser på pris alene.

Leveringstid og kvalitet betyr sikkert mye.

 

PGS gjennomføer nå sin demonstrasjons-studie for EM-innsamling i Nordsjøen.

Suksess med denne kan utløse en etterlengtet kurs-stigning.

 

For øvrig har jeg godt håp om at 3.kv. kan bli et ekstra godt kvartal for PGS.

Landseismikk hadde mye crew-forflytting i 2.kv.

Det har vært lisensrunde i GoM

 

Kursutviklingen i høst kan derfor bli like god som i fjor høst, for PGS sin del

 

CGG-Veritas har fått en eventylig kursreise siste mnd.

 

Jeg ser ingen grunn til at ikke det samme kan skje med PGS-aksjen.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Om 16 dager framlegges 3.kv. tallene

 

Her er mitt estimat

 

Petroleum Geo-Service

1000 $

...........................................3.kv. Estimat...........2.kv.07 ........1.kv.07

 

Marine Multiklient Pre-funding ……..60 000 …….. 94 803 …….. 51 089

Marine Multiklient Late sale.....……..60 000 …….. 37 768 …….. 41 087

Marine Kontrakt ……....................190 000 ……..141 015 …….160 850

Onshore Multiklient Pre fund ..……..25 000 ……... 13 486 …….. 22 710

Onshore Multiklient late sale.... ……..5 000 …….... 3 416 …….... 5 181

Onshore Kontrakt................…...…..55 000 ...... 49 625 ……... 53 617

Annet Seismikk …….......................17 000 …….. 16 406 ……... 17 150

Corporate / Global Service.................…….. …..................….... 1 266

Korr. for intern prod. .................…….. ...............-654 ..............-460

Oljeverdi. fra Pertra-avtale

Totalomsetning …….......................412 000 …….. 355 865 …….. 352 490

 

Driftskostnad …….........................-150 000 …….. -137 995 …….. -148 461

Adm, Markedsf. ……...................... -17 500 …….. ..-16 340 …….... -17 428

Forskn. Utvikling.................….....…..-3 000 ……....... -2 281 ……..... -2 081

EBITDA...................…….................241 500 …….. ..199 249 …….. 184 520

Avskriving & Amortisering.........……..-70 000 …….. ..-68 204 …….. -65 036

 

Driftsresultat …….............................171 500 ……... 131 045 …….. 119 484

 

Inntekt annet...............................................…….. -74 ..................-198

Kapitalkostnad ……............................ -5 000 …….. -4 605 …....….. -5 162

Valutakostnad/inntekt …….. …….. …..….. 2 485 …….. 3 956

 

Resultat før skatt..........……...............166 500 …….. 128 851 …….. 118 080

 

 

Skatt............ .................................-50 000 .............-45 322......... -19 732

Minoryty interest ……..................................................... -101 ……..

Resultat etter skatt.......................... 116 500 ..............83 428........... 98 348

 

 

 

Antall aksjer...................................175 875 520 .......178 270 860 .....178 938 250

 

 

Fortjeneste pr aksje i $.........................0,66......................0,47................0,55

Link to comment
Share on other sites

Tabus

 

http://www.pgs.com/

 

Det er mange triggere for PGS framover.

 

- Selskapet ligger i front innen teknologiutvikling.

- Selskapet har bransjens mest avanserte seismikkflåte som også har størst kapasitet.

- Selskapet får en ny 3.gen. Ramformbåt i 2008 og ytterligere en ny av samme sort i 2009.

- Selskapet gjennomfører i disse dager en demonstrasjons-studie innen tauet EM-innsamling i Nordsjøen.

- Selskapet er verdens 3. største seismikkselskap.

- Selskapet har verdens største marine Seismikkbibliotek

 

PGS satser stort på teknologiutvikling for å kunne videreføre sin markedspossisjon innen kostbar høyteknologisk seismikk. De innser at det ikke er levelig å konkurrere i lavpris-seismikk.

Jeg tror det er riktig strategi.

 

Forhåpentligvis vil PGS legge fram en ny suksess-historie i 3.kv.-presentasjonen, relatert til EM-innsamlingen i Nordsjøen.

Det pågår et kappløp i bransjen for å være først med komersiell teknologi for Elektro-Magnetisk innsamling.

EMGS sin metode for EM-innsamling gir sikkert gode resultater. Men det er en ekstremt kostbar innsamlingsmetode, som jeg tror vil bli utkonkurrert hvis PGS eller andre får tilfredstillende resultat med tauet innsamling.

Det snakkes om at EM-markedet ganske snart vil overstige 1 milliard $ i årlig omsetning.

 

Analytikerene sitt negative fokus på at PGS vil levere et svakt 4.kv. grunnet 10-års-klassing av 2 Ramformbåter,, er bare tullprat.

Planlagt oppgradering/vedlikhold av flåten kan umulig være noe negativt. ( tapt omsetning grunnet uforusatte hendelser er derimot alltid negativt )

En må se på er resultatmarginen. Jevn bedring betyr suksess.

 

Det mest negative for PGS pr. dato er den svake dollaren.

PGS bruker de verktøyene som finnes for å unngå valuta-tap, så det er ikke problemet.

Men PGS har omsetningen i $ og leverer regnskap i $.

Det betyr at tallene "svekkes" når de omregnes til NOK. ( dette gjelder hele oljesektoren )

På samme måte som dollar-kursen er et negativt moment i dag, så kan det bli en trigger "i morgen".

Dollaren prises nå på historisk bunnivå.

Rent statistisk så er det vesentlig høyere ODDS for at dollaren skal stige, enn fortsatt synke.

Derfor er det slettes ikke umulig at dollaren allerede har bunnet. ( situasjonen har vært så dårlig i amerikansk økonomi over tid, at sub-prime-problematikken i høst kanskje har fått markedet til å krisemaksimere i sin prising av dollar.

For øvrig er jo problemet i valutabildet at NOK prises ekstremt høyt grunnet vår olje og råvare-leveranse i den opphetede verdensøkonomien.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ser veldig bra ut!

 

Fra offshore.no :

 

Sterkt levert av PGS!

 

PGS smeller til med rekordresultat for tredje kvartal. Selskapet melder om rekord, når de presenterer et driftsresultat på 167,4 millioner dollar.

 

Resultatet for tredje kvartal er opp 77,2 millioner dollar fra samme tid i fjor, melder selskapet i enbørsmelding.

 

PGS melder også om at administrerende direktør, Svein Rennemo er på vei ut av selskapet. Han trekker seg i andre kvartal 2008.

 

PGS kjøpte nylig en konkurrent i Mexicogulfen. Oppkjøpet kunne gjennomføres drøye to måneder før planen, noe som gjorde at PGS kunne presentere funn i oktoberpresentasjonen i Mexicogulfen.

 

Publisert: 24.10.2007

Av Arvid Steen - offshore.no

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke lett å forstå seg på aksje-prisinga i PGS, når selskapet leverer rekordresultat for n'te gang på rad og innfrir/overstiger forventningene i markedet, men alikevel faller i kurs.

 

Min konklusjon etter dagens tall er at dette er en trygg plass å sitte.

Rennemo har over tid dokumentert at han er ekstremt nøktern og konservativ i sin guiding.

Når han sier at selskapet vil gjøre det enda bedre i 2008 enn i 2007, så kan en være trygg på at han ikke overdriver.

Det sies i presentasjonen at markedet har bedret seg 20-25 % fra 2006 til 2007.

PGS sier at det blir tilsvarende bedring far 2007 til 2008.

 

Når jeg sammenligner regnskapstallene med mine estimater, så er det ekstra gledelig at PGS sin drift innen sin hovedbeskjeftigelse Marine seismikk, har vært vesentlig bedre enn jeg klarte å forutse.

En kunne kanskje trodd at slike rekordresultater som dette var "subsidiert" av uvanlig godt Late Sales. Men det er faktisk ikke tilfelle. Late sales er lavere enn forventet.

En kunne også trodd at det var ekstra god sesong innen landseismikk. Men det er det heller ikke. Landseismikk sviktet faktisk i kvartalet.

Slik sett viser tallene at Marine Pre-funding ( forhåndsfinansiert multiklientsseimikk ) og Marine kontraktsseimikk har vært ekstremt godt i kvartalet.

 

Driftsresultatet ble ganske nøyaktig samme tall som jeg hadde estimert.

 

Kapitalkostnadene er noe høyere enn jeg hadde forventet.

Jeg har ikke sjekket ut årsaken.

 

Bunnlinja preges av at framførbare skattefradrag er regnskapsført.

 

Det store spørsmålet blir nå :

Hva skal PGS bruke alle pengene til ?

 

Meldes det snart om nytt utbytte ?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 4 weeks later...
  • 10 months later...

PGS leverer varene , og vel så det:

 

Oslo (TDN Finans): PGS fikk et driftsresultat på 188 millioner dollar i tredje kvartal 2008, mot et driftsresultat på 167 millioner dollar i samme periode året før.

Det opplyser selskapet i kvartalsrapporten fredag.

 

Det var på forhånd ventet et driftsresultat på 173 millioner dollar, ifølge estimater innhentet av SME Direkt for TDN Finans fra 17 analytikere.

Resultat før skatt ble 158 millioner dollar (147), mot ventet 148 millioner dollar.

 

Omsetningen var 534 millioner dollar (439), mot på forhånd ventet en omsetning på 499 millioner dollar.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 6 months later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...