Jump to content

AKER - Aker ASA


Pirelli

Recommended Posts

  • Replies 914
  • Created
  • Last Reply

UBS Warburg krysset 150k AKER nettopp, og ligger med skjult salg på 160 kroner nå i ettertid.

 

Ikke særlig moro om de skal pøse ut alle sammen... :o

 

Nå ligger de "Skjult" på 159,- Fortsatt kun nettoselger. Kan strategien være å selge 110-20 tusen aksjer oppe på denne prisen for deretter å kaste de resterende 30-40k ut til best for å utløse dipp ??

 

Sålangt har de solgt ca 40 tusen.

Link to comment
Share on other sites

Valutautviklingen den siste tiden er positiv for AKVER og AKY. Stort sett kommer inntektene i USD, omregnet i NOK gir det en positv effekt. AKVER tegnet også en del av gjelden i EURO ved børsnotering, og denne har også gått ganske mye i riktig retning - i sum meget positivt for AKVER.

 

For AKY er det viktig at Euro har blitt noe billigere mot dollar. De store kundene til AKY (cruiseredere) omsetter i dollar, mens utgiftene til AKY på disse kontraktene i stor grad er Euro. Dette bedrer marginene for AKY og gjør dem mer konkurransedyktige.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke helt overbevist.

 

AKVER har hentet seg noe inn igjen, og drar selvsagt AKER med seg.

Men, begge er jo eksponerte for oljeprisen, og den synes å være for nedadgående.

 

Fortsetter vi opp så er jo ingenting bedre, men jeg er ikke så veldig sterk i troen.

På lang sikt er nok AKER en bra investering, men det kan koste dyrt å få et for 'personlig' forhold til et selskap. Bedre å kaste kortene før en eventuell nedtur/stillstand, for så å plukke dem opp igjen senere.

 

Som de fleste her inne følger jeg markedet nøye, og ser ikke bort fra at jeg kan komme til å være uten AKER-aksjer til jul. Me lyt sjå ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil benekte at inntjeningen i AKVER har noe med oljeprisen å gjøre, for AKY vil jeg påstå at de profiterer på lavere oljepriser.

 

Når det gjelder AKVER så er jo størsteparten av virksomheten olje/gas service relatert, men er det virkelig noen som tror at investeringene stopper opp dersom oljeprisen faller ned på $40 tallet? Det trengs store investeringer i mange år fremover for å unngå supply problemer i fremtiden, det har vært investert allt for lite i mange år - og det etterslepet må tas inn fremover. OPEC og de andre produsentene vil begynne å forsvare oljeprisen i underkant av $50, nettopp for å sikre den investeringen som trengs fremover. Derfor spiller det liten rolle for AKVER om oljeprisen er $45 eller $75 - når det gjelder inntjeningen.

 

Kursutviklingen vil nok følge oljeprisen til en viss grad, men det har ingenting med resultater å gjøre - det er ren psykologi.

 

For AKY's største kunder innenfor cruisesegmentet slår oljeprisen inn på bunnlinjen, og en svekkelse i oljeprisen vil trigge nye investeringer.

 

I dagens situasjon vil svingningene gi gode tradingmuligheter, med ett langsiktig perspektiv er jeg sikker på at resultatene i 2006 blir fantastiske for AKVER og AKY.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig i det du sier PW.

 

AKVER (og AKER) kommer til å sope inn penger de neste årene.

Men, som du påpeker, er det mye psykologi inne i billedet. Enkelte ganger tror jeg faktisk ikke at det er rasjonelt tenkende aktører på børsen...

Men, uansett årsak, fastholder jeg mitt syn om at Røkke-sfæren vil bli negativt påvirket av fallende oljepris.

Dette TOTALT uavhengig av inntjening...

Link to comment
Share on other sites

I tillegg til Mr PW's poenger, er en stor del av kontraktene i konglomeratet tegnet på et tidspunkt da ekspertene var sikker på at Dollaren skulle ned til borimot 5,50 :blink: Når vi nå ser 6,70 og muligheter for enda høyere kurser, blir kontraktene som ligger i systemet meget gode m.h.h.t. marginer.

 

Framtiden ser meget lys ut. :)

Link to comment
Share on other sites

Aker (og forsåvidt også OSE) følger jo bevegelsene i OIX/OSX ganske tett i det korte bildet.

 

(For tiden er det nesten ingen vits med både OIX og OSX, disse følger hverandre ganske tett om dagen. Er det energi, behandler "vi" det likt, selv om de flest vel ser at det trengs investeringer i oljesektoren framover.)

Link to comment
Share on other sites

Har vi fått med oss at Aker (Aker Invest II KS) har kjøpt 1.1 mill aksjer i Odim?

 

ODIM:AKER INVEST II KJØPT 1,1M AKSJER, HAR 10,04%

Oslo (TDN Finans): Aker Invest II har kjøpt 1,1 millioner aksjer i Odim til

30 kroner pr aksje, og har 10,04 prosent av de utestående aksjene i

selskapet.

Det opplyses i en børsmelding torsdag.

Aker Invest II hadde ingen aksjer i Odim før kjøpet.

 

 

Hvordan eies Aker Invest II KS, Sammenliknet med Aker Invest ? (Som egentlig heter Aker Invest I AS).

(Enhetsregisteret)

Link to comment
Share on other sites

Jada Hector, vi er vel alle inneforstått med at Røkke aksjene følger OSX/OIX ganske slavisk (slik alle oljerelaterte gjør). Men jeg tenkte at resultatene som oppnås også har en viss betydning, men nå er det jo flere evigheter til neste kvartalsrapport. Kanskje Inge klarer å snakke opp kursene 01.12.

 

Visste ikke om ODIM investeringen, legger denne inn i oversikten. Ser at det ble en avkastning på over 10% allerede første dagen.

 

På den negative siden er jeg ikke sterk i troen på at Statoil får være med på Shtokman som utbygger. Tror mer på Norsk Hydro, og i så tilfelle blir ikke subsea utstyret levert av Aker Kværner. Men, den tid den sorg...

Link to comment
Share on other sites

MSI rullerte nettopp en post på 2,2 millioner aksjer - 2 ganger... Syns forøvrig ordreboken har vært veldig tung i dag...........

 

Jeg ser bare kryssingen 1 gang, men bevares.....en stor post er det uansett.

 

Er posten stor nok til at det må flagges ?

Link to comment
Share on other sites

Det lå to inne på med en gang, men den ene er slettet i ettertid.

 

Posten tilsvarer vel rett i underkant av 5% av A aksjene, så det blir ikke noe flagging som følge av denne transaksjonen alene. Dersom det ikke er en aktør som har mye fra før dha....

 

Positiv utvikling i dag, selv om AKER ikke har løftet seg så mye som forventet ifm AKVER's stigning.

Link to comment
Share on other sites

Visste ikke om ODIM investeringen, legger denne inn i oversikten. Ser at det ble en avkastning på over 10% allerede første dagen.

 

40% av Bjørge, 10% av Odim. Det blir spennende å se hva som skjer til slutt. Tror vel ikke at dette kun er rene pengeplasseringer, selv om man ved første korsvei ikke foreslo å fusjonere Bjørge inn i Aker Kværner.

 

 

På den negative siden er jeg ikke sterk i troen på at Statoil får være med på Shtokman som utbygger. Tror mer på Norsk Hydro, og i så tilfelle blir ikke subsea utstyret levert av Aker Kværner. Men, den tid den sorg...

 

Jeg sitter vel også med en følelse av at Hydro ligger litt bedre an enn Statoil, pga. div. oveskridelser, og da ender vel undervannsgreiene kanskje hos FMC, ja. Men Statoil har kanskje bedre markedstilgang for gassen i USA, og jeg tror det vil bli vektlagt.

 

Men egentlig tror jeg at Hydro og Statoil kommer til å bli bedt om å samarbeide. Syns jeg har sett et hint eller to i den retning.

Link to comment
Share on other sites

Det ble jo en flott AKER-dag i går, godt hjulpet av AKVER i jevnt sig oppover.

 

Jeg lurer på om stigningen også kan være relatert til skatte-taktiske vurderinger???

Utbyttet på 14 kroner vil jo være skattefritt, og jeg kan ikke forstå annet enn at dette burde tas med i vurderingen av investorer?

Jeg er klar over at dersom man handler gjennom et AS så unngår man beskatningen inntil man tar midlene ut fra AS'et, men det impliserer jo at kapitalen er bundet til selskapet.

 

Er det noen av dere andre som har synspunkter omkring dette?

Link to comment
Share on other sites

fra HO:

 

Kjøpssignal i Aker-aksjen?

 

Meglerhus oppgraderer Aker-aksjen til "kjøp" basert på teknisk analyse.

 

 

Artikkel av: Øystein Byberg (25.11.05 13:13)

 

 

Relaterte artikler Se aksjeticker

- Anbefaler Sevan Marine - Søndagens aksjetips

- - Oversolgt PGS-aksje

- AKER

 

 

 

 

Ifølge Christiania Securities er Aker-aksjen inne i en stigende trend fra oktober i fjor. Den ser nå ut til å bryte motstanden på 175 kroner og med det utløse kjøpssignal.

Meglerhuset endrer sin anbefaling fra hold til kjøp.

 

Kursmålet settes til 250 kroner, mens stop loss settes til 163 kroner.

 

Aker er sist omsatt for 183 kroner, opp to prosent.

 

Her finner du flere tekniske analyser.

Link to comment
Share on other sites

Jeg 'tapte' en del under korreksjonen på ikke å operere med SL.

Klok av skade la jeg derfor inn en SL på 175 i går (på støttenivået).

 

Som den fremsynte heldiggrisen jeg er solgte jeg derfor alle mine AKER like etter åpning til 175, det gikk endog 200 til 174,5. Jippi :angry:

 

Jeg ble litt for kjip ut over dagen, men fikk nå tilslaget på 2/3 av kvoten min på rundt 180,5.

 

Litt av en 'trade' :unsure:

 

Ja, ja man lærer så lenge man har lever :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg 'tapte' en del under korreksjonen på ikke å operere med SL.

Klok av skade la jeg derfor inn en SL på 175 i går (på støttenivået).

 

Som den fremsynte heldiggrisen jeg er solgte jeg derfor alle mine AKER like etter åpning til 175, det gikk endog 200 til 174,5. Jippi :angry:

 

Jeg ble litt for kjip ut over dagen, men fikk nå tilslaget på 2/3 av kvoten min på rundt 180,5.

 

Litt av en 'trade' :unsure:

 

Ja, ja man lærer så lenge man har lever :D

Jeg har aldri brukt SL og kommer aldri til å gjøre det heller. Forstår rett og slett ikke poenget. Slik jeg ser det er SL noe meglerhusene ønsker at vi skal bruke for å sikre seg billige aksjer. Og de lykkes. Utrolig!

Link to comment
Share on other sites

SL er viktig når markedet er usikkert, og det kan man vel si at det har vært en stund. Det så jo unektelig mørkt ut på morningen i dag, så manøveren din var vel helt etter læreboka vidar. Mulig læreboka er skrevet av kurtasjekåte meglere.

 

240 kroner bak hver AKER aksje i mitt regneark basert på sluttkurser i dag (utbytte+børsnoterte), har ikke regnet inn ODIM verdien.

 

Og på torsdag skal Inge presentere AKVER... :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

KVI - GJENNOMFØRING AV FUSJON MED KVÆRNER OG UTBYTTE FRA AKER

 

Den 29. september 2005 ble fusjonen mellom

Kværner ASA og Aker Maritime Finance AS, et

datterselskap av Aker ASA, godkjent av

aksjonærene. Etter utløpet av kreditorfristen

den 30. november 2005 er fusjonen gjennomført

med virkning fra 1. desember 2005. Ytterligere

informasjon om fusjonen følger av prospekt

datert 10. september 2005, utarbeidet i

forbindelse med fusjonen.

 

Nedenfor følger de viktigste hendelser relatert

til gjennomføringen av fusjonen og det

forestående utbyttet fra Aker ASA.

 

1. des. 2005 Gjennomføring av fusjon mellom

Aker Maritime Finance AS og Kværner ASA

 

1. des. 2005 Siste dag med handel i Kværner-

aksjer på Oslo Børs. Ingen overføringer av

Kværner-aksjer etter avslutning av handelen på

Oslo Børs den 1. desember 2005 vil bli

registrert i Verdipapirsentralen eller på Oslo

Børs. Mottakere av fusjonsvederlaget i

forbindelse med fusjonen vil være Kværners

aksjonærer ved avslutning av handelen på Oslo

Børs den 1. desember 2005, slik dette fremkommer

av Kværners aksjeregister etter ordinært oppgjør

av handler foretatt den 1. desember 2005 (T+3).

 

2. des. 2005 Kværner strykes fra notering på

Oslo Børs med virkning fra og med 2. desember

2005

 

6. des. 2005 Aksjonærer i Kværner mottar

1,0935 Aker A-aksjer (ticker AKER) som

fusjonsvederlag for hver aksje eid i Kværner,

men slik at brøkdeler av aksjer vil bli gjort

opp ved kontant betaling.

 

7. des. 2005 Siste dag med handel i Aker A-

aksjer inkludert rett til utbytte.

 

8. des. 2005 Aker A-aksjer handles uten rett

til utbytte (ex-dato)

 

13. des. 2005 Forventet dato for når Kværner-

aksjonærer mottar kontant oppgjør for eventuelle

brøkdeler av aksjer, som nærmere beskrevet i

prospektet.

 

20. des. 2005 Forventet dato for utbetaling av

utbytte på Aker-aksjene. Utbyttet utgjør NOK 14

per Aker-aksje.

Link to comment
Share on other sites

AKER - NY AKSJEKAPITAL REGISTRERT

 

Aksjekapitalforhøyelsen i Aker ASA i forbindelse

med utstedelsen av nye aksjer av aksjeklasse `A`

som vederlag i fusjonen mellom Kværner ASA og

Aker Maritime Finance AS er registrert i

Foretaksregisteret. Ny aksjekapital i Aker ASA

er NOK 3.213.712.348 fordelt på 72.374.728

aksjer av aksjeklasse `A` og 42.400.713 aksjer

av aksjeklasse `B`, hver aksje pålydende NOK 28.

 

Oppdatert firmaattest som bekrefter den nye

aksjekapitalen har i dag blitt sendt til Oslo

Børs.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...