Jump to content

AKER - Aker ASA


Pirelli

Recommended Posts

Dagens sluttkurser og annualisert Q205 resultat gir følgende P/E oppstilling:

 

AKVER, P/E: 29

AKY, P/E: 10

 

De andre er mindre intressante i denne sammenhengen, og med disse parameterne er det viktig å tenke på at resultatfesten er foran oss, ikke bak...

 

Lykke til i morgen, dere får klore dere fast, eller spille kort med resten av psykopatene :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 914
  • Created
  • Last Reply

Ser ut som dette holder seg greit i dag Bartender, men det kan jo være at det bare er ennå en exit mulighet... Foreløpig ser det ikke ut som om selgersiden er så ivrige som tidligere dager når VG og Dagbladet har varslet børsnedgang. Kanskje utvaskingen er gjennomført og nesen kan vendes fremover.

Link to comment
Share on other sites

Ja jeg håper det snur opp raskt, men jeg må innrømme at jeg er litt bekymret for underliggende selskaper. Kjøpersiden ligger fortsatt laaangt nede og venter. Om noen puslinger velger å droppe aksjer ned til kjøperene kan dette påvirke vår aksje negativt. Kortsiktig iallefall.

 

Spennende er det uansett B)

Link to comment
Share on other sites

gbr0013.jpg

 

Slik har jeg oppført meg i aksjemarkedet den siste tiden, usannsynlig klønete, men lett å forklare... Fallene kommer i bølger - ofte fra morgenen. Da er det liten sjans for å komme seg ut før fallet den dagen er en realitet, og når man har tro på det fundamentale venter man gjerne da en snarlig bedring... Så får man flere slike dager midt i trynet, og finner ut at dette må man bare stå av (altså har man allerede sittet med så lenge at 10% ned til, betyr ingenting).

 

Dette var bare en liten oppsummering for å fortelle mine menighetsfeller at jeg ikke tar lett på blemmen jeg har gjort som spekulant, men er fremdeles sterk i troen på at Røkke selskapene vil gjøre det bra i årene fremover. Og nå blir jeg vel langsiktig en god stund.... :huh:

 

Resultatene til uken blir veldig viktige!

Link to comment
Share on other sites

Jeg hardetpå samme måten, menhar solgt nå alt i KVI på snitt 162,5, altså nesten det samme som om jeg hadde sittet.

 

Jegtror jeg kjøper megin igjen iløpet av uken, og håper markedet sender KAVERopp etter degodetallene de garantert kommer med.

 

Oljen er op og DJIA ned, antar OSE litt opp mandag.

 

Tvi tvi

Link to comment
Share on other sites

Fin tegning, Mr PW. Jeg tror de fleste av oss kjenner oss igjen.

 

Selv har jeg spart ca 15 kroner nedgang pr. aksje ved å være ute noen dager, men etter aksjens sterke motstand mot å falle gjennom 140 kroner på fredag, føler jeg meg nokså sikker på at dette er bunnen. Da aksjen på tirsdag og onsdag var nede på 130 tallet var kjøpeiveren enorm. Angrer sterkt på at jeg ikke lastet meg til ripa rundt 135,- på tirsdag :angry:

 

Har satt verdiene for underliggende aksjer inn i regnearket mitt, og får en verdi på 244,8 pr AKER. Dermed er Røkke-Rabatten på hele 69,4% fra dagens nivå. Siden underliggende aksjer også er "panikkpriset" tror jeg AKER/KVI aldri har vært så opplagte doblingskandidater som nå.

 

Jeg er ca 60 % investert og regner med at jeg er fulllastet når mandagen er unnagjort. Såpass langsiktig må man ha råd til å være om man skal tjene penger på børs.

Link to comment
Share on other sites

Statoil er skeptiske til rigg-boomen. Norske selskaper har bestilt rigger for ca 50 mrd, og Statoil er bekymret for at riggene ikke holder mål med tanke på sikkerhet og effetivitet, rett og slett fordi investorerene bak kontraheringen ikke vet hva som kreves. Aker Drilling og Eastern Drilling trekkes fram i artikkelen fordi de samarbeider med boreentreprenører i byggefasen. Statoil anser at driftserfaring er viktig i byggeprosessen for å få godt designede rigger, og spår at dårlig designede rigger vil havne bakerst i køen når det en gang blir god kapasitet i rigg-markedet.

 

Aker Drilling (OTC:AKDR) ble omsatt for første gang fredag (2005-10-21), til 30 kr. (Emisjonskursen var NOK 36,85.) I følge Finansavisen (Finansavisen, 2005-10-25, s. 2: "Bakrus hos Røkke") lå kjøperne lenge på 23 kr, før 1000 aksjer til slutt gikk for 30 kr. Mange investorer skal ha tegnet mye i påvente av stor overtegning, og blitt overrasket over tildelingen (75% i følge en megler Finansavise har snaket med). Det skal heller ikke ha vært "de vanlige rigg-investorene" som tegnet seg i emisjonen.

 

Aker Drilling (dato, open, high, low, close, volume):

2005-10-21 30 30 30 30 1000

 

Om mange har fått mer enn de forventet, og det ikke er typiske rigg-investorer som tegnet seg, så kan det kanskje ligg an til et visst press nedover i kursen. (DnB NOR Markets forventer ikke særlig stor likviditet i aksjen med det første.)

Link to comment
Share on other sites

Det endrer oppsiden i regnearket mitt marginalt negativt. Jeg hadde ikke fått med meg at AKDR var omsatt i det hele tatt.

 

Verdien under hver AKER blir 242,17, som igjen gir en oppside fra dagens nivå på 67,57 %.

 

Ikke all verdens endring, men for ordens skyld :)

Link to comment
Share on other sites

21/10-2005 09:27:42: AKDR - Nytt selskap – Aker Drilling ASA- registrert på OTC - listen

Det er med virkning fra 21. oktober 2005 lagt inn et nytt selskap på OTC-listen – Aker Drilling ASA (AKDR). (ISIN: NO 001 0287006). Emisjonsverdien er satt til NOK 3.427.050.000 basert på siste emisjonskurs i oktober 2005 på NOK 36,85. Antall aksjer utstedt av selskapet er 93 millioner. Selskapet har inngått avtale om bruk av meldingssystemet og vil kunne benytte dette fra og med 21. oktober 2005.

 

Aker Drilling will own and operate drilling rigs and conduct activities related thereto. Aker initiated the project in 2005 based on the vision to construct the two most advanced harsh environment rigs ever built.

 

Through OTC listing the company will be able to provide a marketplace for the trading of its shares. An OTC listing will also broaden the shareholder structure as well as provide for improved access to the capital markets. The company plans to seek a listing on the Oslo Stock Exchange in December 2005.

Link to comment
Share on other sites

Gått like over en halv million AKDR til 30 idag (ca NOK 15 mill). Fatter ikke at folk selger seg ut så brått med såpass stort tap (ca 20%). En måtte jo forstå at dette var et litt langsiktig case, gråmarkedsaksje og greier. Men det er kanskje et spørsmål om å ha vært litt for ivrig i emisjonen, med penger en ikke hadde.

Link to comment
Share on other sites

Det er nok mange som i dag trekker en lettelsens sukk og selger sine posisjoner med bare 'elendig' resultat, opp fra 'katastrofalt' for noen dager siden. AKVER kommer med resultat på onsdag, men allerede i morgen er det spennende å se hva som skjer med bjellesauen NHY.

Link to comment
Share on other sites

Den observante leser vil se at jeg har snudd rabattutregningen slik at den nå gjenspeiler ovenfra og ned rabatt og ikke nedenfra og opp.... :)

 

OSX/OIX og aksjemarkedet generellt er i medvind i USA utover kvelden, oljeprisen er littegrann styrket fra OSE's stengetid men stort sett uendret. Alt ligger til rette for ytterligere fremgang for Røkkeindeksen i morgen, men jeg er likevel litt bekymret for tallslipp fra NHY's eksponering mot aluminiumsmarkedet som har hatt en svak utvikling i kvartalet. Olje og gass tallene fra Hydro blir kanonbra.

 

Sitter vi godt nå?

Link to comment
Share on other sites

Kjøpt meg inn idag,fordlet på kvi og aker. men jeg har tapt på å være ute av aksjene... og dermed ikke råd til like mange som jeg hadde sist...

 

Men om detbare venderoppover igjen fremover så er det viktigst.. 200 etter utbytteyil jul hadde vært perfekt, men skal vel holde hardt..

Link to comment
Share on other sites

MrPW....

 

Hyggelig å se at du er tilbake med tabelloversikten omkring AKER's verdier. - Jeg er ganske sikker på at vi er flere som liker den.

 

Fortsatt en forbausende høy rabatt, synes nå jeg.. da. - Hvordan er det med andre holdingselskap ute og hjemme forøvrig? Noen som har oversikt hvordan de prises i forhold til datterselskapene?

Link to comment
Share on other sites

Sitter så godt at det er nesten litt skummelt :)

 

Håper på en like god dag i morgen som den vi hadde i dag. Det ville ha ført meg nesten tilbake til starten av oktober m.hh.t. porteføljeverdien. Hadde vært en seier bare det :)

Link to comment
Share on other sites

Folkens, jeg har ført dere bak lyset, men det var slett ikke med overlegg. Min SOP, som ble postet i går ettermiddag, hadde påplusset 1 mrd. på totalverdien. Dette representerer summen som CEO mener er verdien av ikke børsnoterte aktiviteter i AKER.

 

Her er ny SOP, hvilke verdier som forøvrig ligger i AKER av kontanter og aktiviteter må man selv vurdere verdien av, denne skal bare inneholde sikre...:

 

aker_sop-251005.jpg

 

Forøvrig en fin dag, som svingte litt. Morgendagen blir helt avgjørende for kursutviklingen, kjedelig er det ikke...

Link to comment
Share on other sites

Folkens, jeg har ført dere bak lyset, men det var slett ikke med overlegg. Min SOP, som ble postet i går ettermiddag, hadde påplusset 1 mrd. på totalverdien. Dette representerer summen som CEO mener er verdien av ikke børsnoterte aktiviteter i AKER.

 

Jeg har hatt inne Leif-Arne Langøy sine egne verdiberegninger helt siden han gikk ut med dem i presentasjonen i September. Forskjellen den gang var +22,40(Andre Verdier som utbytte, o.l.). I ettertid har Aker Drilling kommet inn i regnskapet og forskjellen nå er 34,60 i positiv retning. Da har jeg samme antall Aker Drilling aksjer som deg og jeg har redusert "Andre Verdier" med 130 mill som var beløpet AKER betalte for den ekstra aksjeposten de tok i drilling emisjonen.

 

Samlet verdi blir med dette: Kr 18.498.102.738,8

Verdi bak hver AKER aksje: Kr 255,59

Oppsiden fra dagens verdi: 57,27%

 

I tillegg er jeg litt usikker på antallet Aker Drilling aksjer. Jeg har ikke funnet svar rundt om annet enn at AKER skulle sitte med godt over 30 % av aksjene. Det som jeg har i regnearket mitt er derfor satt til 30% og ikke mere. Er det noen av dere som har funnet eksakt antall ?

 

Jeg tar gladelig imot pepper om dette er feil. :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...