Jump to content

AKER - Aker ASA


Pirelli

Recommended Posts

Jeg har brukt en del av dagen til å finregne på underliggende verdier. Jeg har hatt småfeil i oppsettet vedr. antall aksjer i bla AKD og AKASA. Dvs. de har flere aksjer enn jeg hadde regnet inn tidligere. Til fratrekk har jeg nok vært litt for ivrig med Bjørge slik at denne posten velger jeg å bake inn i "Andre Verdier" sammen med ODIM. Både Bjørge og ODIM har steget bra siden investeringen ble gjort noe jeg ikke har regnet på.

 

Med utgangspunkt i Langøys presentasjon i September kommer jeg fram til en underliggende verdi bak hver AKER på 296,68 . Sluttkurs fredag.

 

I tillegg til dette kommer fortjenesten fra salget av Aker Hus. Noen som husker beløpet der ?

 

En annen ting jeg lurer litt på er hvor ble det av det framførbare underskuddet som lå i Kværner på nesten 1,5 mrd ? Dette blir vel nå baket inn i AKER som kjekt skattefradrag nå i 2006 ? Dette vil jo kunne gi en skattegevinst på nesten en halv mrd.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 914
  • Created
  • Last Reply

Ikke den helt nyeste nyheten, men positivt uansett. Klippet fra HO:

 

Aker brøt motstand

 

Aker-aksjen har brutt teknisk motstand. Sjefanalytiker sier "kjøp".

 

 

Artikkel av: Øystein Byberg (10.1.06 12:22)

Aker-aksjen er inne i en stigende trend fra høsten 2004. Ifølge sjefanalytiker Oddbjørn Windstad i Christiania Securities har aksjen nettopp brutt den psykologiske motstanden på 200 kroner, og med det utløst kjøpssignal.

Meglerhuset opprettholder sin kjøpsanbefaling og kursmål 250 kroner, mens stop loss heves til 191 kroner.

Link to comment
Share on other sites

Klippet fra HO:

 

Anbefaler fem aksjer

 

Delphi Fondenes Stig Tønder har plukket ut fem spennende aksjer for deg som vil satse penger på Oslo Børs.

Delphi Fondenes forvalter Stig Tønder har ifølge siste utgave av ØRs Børsspeilet plukket ut følgende aksjeanbefalinger:

 

Aker

Eltek

DOF

Crew

Blom

Anbefalingene gjelder fra dags dato.

 

Aker karakteriseres som et underpriset holdningsselskap, hvor størsteparten av verdiene ligger i Aker Kværner og Aker Yards. Eltek viser sterk utviklingn innenfor en stigende trend, mens DOF gjør det samme. Tønder mener videre oppgang i DOF er sannsynlig.

 

Gruveselskapet Crew stiger som følge av den sterke gullprisen, mens Blom er i vekst som følge av en omfattende og vellykket omstrukturering, ifølge nettstedet.

Link to comment
Share on other sites

Dagens kortsiktige fra Investtech:

 

Aker har falt tilbake mot gulvet i en stigende trendkanal. Videre oppgang indikeres og dagens kursnivå kan være en god inngangskurs. Aksjen har brutt opp gjennom motstanden ved ca 198 kr og videre oppgang er dermed signalisert. RSI er overkjøpt, noe som indikerer at en kortsiktig reaksjon ned snart bør komme. Aksjen anses samlet sett teknisk positiv på kort sikt.

 

-------

 

Verdt å merke seg at kursen holdt støtten på 198 til tross for at dagens laveste var 197.-

Link to comment
Share on other sites

Anbefaler fire aksjer

 

Norse Securities forteller kundene om fire aksjer de kan tjene penger på. Her er listen.

 

 

Artikkel av: Stian Jacobsen (12.1.06 11:08)

 

Analytikerne i Norse Securities gjør endringer i sine analyseanbefalinger. Følgende selskaper får en kjøpsanbefaling:

 

 

 

Bergesen: Positive markedsutsikter, solid ledelse og attraktiv verdsettelse gjør at vi anbefaler kjøp med kursmål 125.

Aker: ryddet opp i selskapsstrukturen, har et meget sterk management og selv etter sterk stigning ser vi oppside. Med en rabatt ned mot 20% setter vi kursmål til 250.

Fast: Annonserer avtale med Parametric Tech. for Fast Instream. Vi har kursmål 34.

Fred. Olsen Energy får $392 mln 3-årig Bredfordkontrakt. Vi har kursmål 300.

 

 

Velkommen etter sier nå jeg. :)

Link to comment
Share on other sites

Bartender, har du noen ferske tall fra regnearket ditt som viser oppsiden i AKER etter dagens sluttkurser? AKER har gått litt tregt i det siste!

 

Vel, jeg velger å gå 1 mnd. tilbake i tid altså etter at AKER gikk X utbytte.

 

Kursene pr. 12.12.05 : AKVER: 405, AKY: 301 , AKS: 38, AKASA: 74,5, AKD: 33(Så vidt jeg husker siden den sto på unotert lista og jeg ikke har den for hånden) AKER: 198,-

 

Verdien for døtrene pr. AKER har økt med ca 29,-, mens AKER har økt 5,50 :huh:

 

Verdi pr. AKER er godt over 300,- iflg. Langøys egne tall.

 

Om noen har en fornuftig forklaring så flagg den gjerne her på AF.

Link to comment
Share on other sites

sitter selv med verdier per aksje på 275(bruker også langøy sine tall), og dette vet jeg flere meglere også gjør. Kan du sende med arket ditt på jan_erik_e_nilsen@hotmail.com ?

Har merket meg at du er seriøs,så håper ikke du er en av de som mener aker blir rikere av å kjøpe aksjer i ett annet selskap(med mindre de stiger). Er enkelte som da får en enklere jobb med å lage regneark, og glemmer at pengene må komme fra ett sted også :blink:

Link to comment
Share on other sites

sitter selv med verdier per aksje på 275(bruker også langøy sine tall), og dette vet jeg flere meglere også gjør. Kan du sende med arket ditt på jan_erik_e_nilsen@hotmail.com ?

Har merket meg at du er seriøs,så håper ikke du er en av de som mener aker blir rikere av å kjøpe aksjer i ett annet selskap(med mindre de stiger). Er enkelte som da får en enklere jobb med å lage regneark, og glemmer at pengene må komme fra ett sted også :blink:

 

Om du legger inn de børsnoterte verdiene som AKER hadde pr. 28.09.05 får du en verdi pr. AKER på 231,- Langøys regnskap viser at aksjen totalt hadde en verdi på 271,-

 

----------------------------------------------------------------------------

Dvs. AKER hadde andre verdier for ca 40 kroner pr. aksje.

 

Trekk fra 14 kroner utbytte.

 

Trekk fra kostnaden ved. AKD emisjonen 130 mill, ca 1,80 pr. AKER aksje.

 

"Andre verdier" beløper seg da til ca 24,2 pr Aksje. Denne har jeg inne i regnearket. (Her ligger Bjørge og Odim postene)

 

Jeg regner med det er her forskjellen ligger.

----------------------------------------------------------------------------

 

Ps. Jeg har ikke regnet inn fortjenesten på salget av Aker Hus. Denne kommer i tillegg til de ca 300 kronene jeg får i verdi pr. AKER.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har et lite innspill..

 

Kanskje AKER skal handles med så høy rabatt fordi det er et holdingselskap og andre holdingselskaper også gjør det??

 

Orion sier:

"Olav Thon fremstår som det beste kjøpet med en på hele 37%. En substansrabatt på 15-30% er mer passende."

 

 

Sjekk ut Ticker: OLT.

 

http://www.olt.no/Publisering.asp?Id=20

 

Er AKER underpriset eller ikke? Noen andre holdingsekskaper som ligner med på AKER som man kan sammenligne med?

 

 

Ivers

Link to comment
Share on other sites

Anbefaler fire sterke aksjer

 

Analytikerne i Norse Securities anbefaler kjøp av fire aksjer kommer godt ut i tekniske analyser.

 

 

Artikkel av: Stian Jacobsen (13.1.06 10:31)

Analytikerne i Norse Securities har i dag gått ut med fire kjøpsanbefalinger basert på teknisk analyse. Følgende kandidater skal ifølge meglerhuset ha tekniske sterke chart:

 

 

Tomra

Aker

Fast Search & Transfer

Scorpion Offshore

 

I går kunne vi lese at søkeselskapet Fast Search & Transfer har inngått en OEM-avtale for Fast Instream med Parametric Technology Corporation. Avtalen er basert på programvareinntekter, vedlikeholdsinntekter og tjenester.

Link to comment
Share on other sites

Anbefaler to aksjer

 

Analytikerne i Norse Securities venter kursoppgang og anbefaler kjøp av to aksjer.

 

 

Artikkel av: Stian Jacobsen (13.1.06 15:04)

 

Norse Securities har i dag gått ut med to kjøpsanbefalinger. Denne gang er det Aker og Tomra som får hederlig omtale.

 

 

 

Aker: Gjentar anbefaling, ikke minst etter gårsdagens solid oppgang for det største datterselskapet, AKVER. Med en rabatt ned mot 20 prosent setter vi kursmål til 250.

 

Tomra: Vil få ’spike’ i inntjeningen og margin i 2006 og 2007 når ”alle” butikker i Tyskland skal kjøpe automater. Vi tror på et totalt markedspotensial i Tyskland på 50.000 automater (større enn de offisielle estimatene). God ordreinngang, større markedsestimat og multippeloppside gjør at vi gir kjøpsanbefaling med kursmål 65.

 

Aker-aksjen omsettes nå for 201,50 kroner mens Tomra-aksjen omsettes for 52,25 kroner

Link to comment
Share on other sites

Aker: Gjentar anbefaling, ikke minst etter gårsdagens solid oppgang for det største datterselskapet, AKVER. Med en rabatt ned mot 20 prosent setter vi kursmål til 250.

 

Med dette viser Norse Securities at de er enige i estimatene til noen av oss for verdi bak AKER aksjen. :) :P

 

312,5 - 20% = 250,-

 

Eller.......?

 

Norse Securities har nettokjøpt ca 190 tusen aksjer siste mnd. Enskilda Securities er største nettohandler med ca 600 K etterfulgt av Carnegie med ca 300 K.

Link to comment
Share on other sites

...og allikevel er kursutviklingen dårlig :(

 

Jeg er definitivt skuffet over den siste tids utvikling i AKER.

Et løft 'må' vel komme snart :unsure:

Jeg håper i alle fall det, for tålmodigheten min begynner å bli slitt...

Link to comment
Share on other sites

Sea Launch is now preparing for the launch of the EchoStar X satellite in February. On this mission, Sea Launch will lift the 4333 kg (9,532 lb) communications satellite to a high perigee geosynchronous transfer orbit.

 

Echo-X-sc-HP.jpgThe EchoStar X spacecraft arrives at Sea Launch Home Port from Sunnyvale, California, where it was assembled at Lockheed Martin's spacecraft facility.

 

Echo-X-scPPF.jpgA large crane transfers the shipping container from a flat-bed truck to Sea Launch's Payload Processing Facility, where the spacecraft will be unloaded, tested, fueled and encapsulated in a payload fairing.

Link to comment
Share on other sites

bartis: hvorfor kan du ikke bare sende meg det mye omtalte arket ditt?

 

Det sendte jeg deg på torsdag. Som du ser er det likt Mr PW's ark lengre ned på tråden, men med tillegg av "Andre verdier" ref. Langøys presentasjon 28.09.05.

 

Ellers må jeg be deg om å sende slike forespørsler på PM slik at vi ikke kødder ned tråden her på Aksjeprat med dialog oss imellom.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde egentlig håpet av utvaskingen i går ville få en positiv effekt når det snudde opp igjen, AKER har vært hemmet lenge av tung høyreside i ordreboken. Selv om det har hjulpet litt utover ettermiddagen er det fremdeles en del aktører som føler sterkt behov for å legge store poster til salg 6-7 nivåer over siste omsatte på salgsiden...

 

Uansett, jeg tror korreksjonen i går var positiv, en del av de som har tynget odreboken rundt 206 solgte nok ut og da er vi kvitt dem :) Noen velger selvsagt å kjøpe tilbake i dag, slik er det bare.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...