Jump to content

AKER - Aker ASA


Pirelli

Recommended Posts

De er ikke på aksjonærutskriften datert 5/1, og 'minstemann' der har 210.475 aksjer.

Allikevel har de bare i dag solgt 447.735.

 

Videre mener jeg definitivt at de ikke har handlet noe særlig i det siste.

 

De eneste aksjonærene pr 5/1 med så mange aksjer er:

 

TRG

Bank of New York

Goldman Sachs

MSI

Nordea

ESO

 

Er det kanskje Røkke selv som trenger cash?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 914
  • Created
  • Last Reply

En liten oppdatering av underliggende verdier for AKER:

 

Siden nyttår har døtrene(AKVER, AKY, AKS, AKASA og AKD) økt verdien pr AKER aksje med ganske nøyaktig 20 kroner. AKER har lagt på seg 9,50 :huh: Vi har med andre ord mye å hente inn bare siden nyttår.

 

I tillegg er det dette med holdingrabatten som fortsatt er merkelig høy. Mitt regneark som bla ikke har innregnet fortjenesten til Aker Hus og verdiøkningen for Bjørge og Odim, viser underliggende verdi på 303,7 pr aksje. Jeg tror reell verdi ligger mellom 315 og 320 kroner. Denne rabatten tror jeg skal reduseres betraktelig fram mot resultatframleggelse i midten av februar.

 

Enormt volum på stigende kurser siste to børsdager, tror jeg vitner om at nedsalget går mot slutten og innhenting/redusering av rabatten er i gang.

 

Viktige datoer vil være:

 

13 februar (Q4 og foreløpig res. 2005 AKVER)

14 februar(Q4 og foreløpig res. 2005 AKY)

16 februar( Q4 og foreløpig res. 2005 AKER)

Link to comment
Share on other sites

 

Litt gammel den nyheten der. - Første etappe allerede unnagjort, se bildene lenger nede på denne tråden.

 

Men,.. for ett par uker siden syntes jeg hjemmesidene til SeaLaunch var blitt litt mere knyttet opp til Boeing's.... stemmer det?

Link to comment
Share on other sites

Gammel? Den er fra fredag (20.) (Jeg klippa bare inn litt av meldinga.)

 

Masse pressemeldinger kommer fra Boeing, men dem sitter jo på nesten halve sjappa, så det er kanskje ikke så rart.

 

Hadde vært fint om dem kjøpte Akers andel også, men det er kanskje ikke så sannsynlig. Det var litt snakk om det for etpar år siden. (USA her visst noen regler om at selskaper som skal skyte opp ting for Den Amerikanske Stat må være mer enn 50%-eid av amerikanske selskaper.) Men med alt annet som skjer i bransjen, er det kanskje ikke så sannsynlig at Boeing kjøper seg opp.

Link to comment
Share on other sites

Gammel? Den er fra fredag (20.) (Jeg klippa bare inn litt av meldinga.)

 

Masse pressemeldinger kommer fra Boeing, men den sitter jo på halve sjappa, så det er kanskje ikke så rart.

 

OK,.. jeg trykket ikke på linken, leste bare teksten som til forveksling ligner noe jeg så der før jul. Beklager.

 

Uansett, SeaLaunch er spennende og jeg synes det er flott at et norskt selskap er med på dette. Hittil har det jo ikke gitt noe uttelling akkurat til AKER, men det synes som om det løsner litt nå.

 

Vet du noe om det foreligger muligheter for kontrakter i Kazakhstan? Fine bilder og tegninger derfra på hjemmesiden forøvrig.

Link to comment
Share on other sites

Land Launch, mener du? Jeg tror det har potensiale for å bli bedre butikk enn Sea Launch-delen. (Man slipper jo tross alt styret med riggen og båten.) Foreløpig satser man vel på noe mindre nyttelaster fra Kazakhstan, men det kan jo endre seg litt etterhvert.

 

 

Uansett tror jeg det kan være greit å "ha et bein innafor" med Zenit på Baikonur nå som det ser ut til at Russlad vil bruke Zenit-raketter til sin nye romkapsel (Kliper+Parom). (

MOSCOW (Interfax) – The Zenit rocket made at the Yuzhnoye design bureau in Ukraine is regarded as the main vehicle that will take the new reusable Russian spaceship Kliper to space, a source in the Russian space industry told Interfax.

(www.space.com)

)
Link to comment
Share on other sites

Land Launch, mener du? Jeg tror det har potensiale for å bli bedre butikk enn Sea Launch-delen. (Man slipper jo tross alt styret med riggen og båten.) Foreløpig satser man vel på noe mindre nyttelaster fra Kazakhstan, men det kan jo endre seg litt etterhvert.

Uansett tror jeg det kan være greit å "ha et bein innafor" med Zenit på Baikonur nå som det ser ut til at Russlad vil bruke Zenit-raketter til sin nye romkapsel (Kliper+Parom). ()

 

Ser at russerene har bilde av Zenit fra en oppskytning med SeaLaunch på deres hjemmeside,.. bare Boeing nevnes under bildet. ""Zenit-3SL launches Telstar 18 on June 28, 2004. Credit: Boeing""

 

zenit3sl_telstar18_2.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det har vært suksess å tørre å kjøpe AKER på dårlige dager, og så tørre å selge på gode. Jeg følger fremdeles denne oppskriften (det motsatte av Ivers?) :) Ser for meg at vi kan få en gevinstsikring på OSX de nærmeste dagene, samt nye short forsøk og gevinstsikring blant oljetraderne.

 

Skal poste regnearket mitt etter børsens stengetid i dag.

Link to comment
Share on other sites

Ja, er det noen som har regnet litt på gevinster fra div salg kontra kjøp av div aksjer, og kontantbeholding/rentebærende eiendeler?

 

Jeg har mista litt oversikten over disse.

 

 

+ En liten gevinst på Eastern Drilling

+ Større gevinst på Akers Hus

- Kjøp av BJORGE

- Kjøp av ODIM

- utbytte

+/- annet

-----------------------------------------------

= ???

==========================

 

Ved forrige rapport var det vel rentebærende eiendeler for 4,1 mrd.

Link to comment
Share on other sites

Negativ effekt på cash og rentebærende eiendeler blir vel litt i overkant av 200 mill, om talla mine stemmer.

 

Eastern Drilling..........24 670 800,00

Akers Hus................400 000 000,00

Aker Drilling.............640 000 000,00

ODIM.......................-69 230 000,00

BJORGE..................-197 083 250,00

Utbytte................-1 013 246 192,00

 

TOTALT..................-214 888 642,00

 

 

Postene i Bjørge og Odim reflekteres selvfølgelig positivt (pluss urealisert gevinst) under børsnoterte eiendeler.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...