Jump to content

AKER - Aker ASA


Pirelli

Recommended Posts

Anbefaler Røkke-aksje

 

DnB NOR Markets mener det er gode grunner til at du bør laste opp med Aker-aksjer.

 

 

Artikkel av: Thomas Erling Oksum (3.1.06 09:57)

 

DnB NOR Markets anbefaler kjøp av Aker i dagens rapport. Kursmålet er satt til 215 kroner.

 

- Kursutviklingen i Aker Kværner har vært sterk den siste tiden med en oppgang på nesten 10 prosent siden like oppunder jul. Oljeserviceaksjer generelt nyter godt av solide ordrebøker, ny oppgang i oljeprisen og en rekke positive anbefalinger for hele sektoren for året som nettopp har startet. Aker Kværner inngår samtidig som en av de viktigste aktivapostene i balansen til Aker ASA, som holder 50 prosent av aksjene i selskapet, heter det i rapporten.

 

Aker stiger 1,01 prosent til 201 kroner etter en snau times handel.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 914
  • Created
  • Last Reply

"Røkke-Rabatten" har økt nokså mye siden nyttår.

 

Underliggende verdier har økt ca 12 kroner siden sluttkurs 30.12 , mens AKER har økt bare 4 kroner :)

 

Da har jeg ikke regnet inn verdiøkningen i ODIM posten som de har. For å være ærlig fikk jeg ikke med meg de første flaggmeldingene om dette selskapet. Noen som har oversikt over hvilke kurser de har fått de første aksjene for ?

 

Ser også at ESO og CA i dag selger både AKVER og AKY og kjøper AKER. De pleier å ha god nese for tradingen mellom disse aksjene. B)

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg ikke regnet inn verdiøkningen i ODIM posten som de har. For å være ærlig fikk jeg ikke med meg de første flaggmeldingene om dette selskapet. Noen som har oversikt over hvilke kurser de har fått de første aksjene for ?

 

Meldingene sier:

  1. 1,1 mill til 30,00 (I emisjonen ifm. børsnoteringen) (17/11-05)
  2. 583.950 til 41,50 (04/01-06)

I den siste meldingen står det at beholdningen nå er 1.991.550, så det er 307.600 aksjer som ikke er meldt. Det er omtrent like mange aksjer som ESO (også de som kjøpte for Røkke i dag) omsatte den 28/11-05, og som vel gikk til kurs 39.

 

Tilsammen en investering på skrave NOK 69.230.325,00, om tallene mine stemmer. Som med dagens sluttkurs på 45,00 er verd NOK 89.619.750,00.

Link to comment
Share on other sites

Se på døtrene, ikke på gamla, selv om du er medeier. Ellers blir du lurt.

Greit poeng det Kelly.

Ikke det at jeg bestrider at rabatten øker heller, og det er selfølgelig kun positivt at døtrene stiger (uavhengig av hvem kjøperne er).

 

Men, i og med at jeg kun har satset på gamla :) , er det følgelig utviklingen der som er mest interessant for mitt vedkommende.

Videre tar jeg heller oppgangen i dag enn i morgen hvis jeg får valget :P

Link to comment
Share on other sites

ODIM posten er peanøtter i denne sammenhengen.

 

Verdiene av børsnoterte flørter med 20000 millioner merket nå, market cap for AKER er ca 14600 millioner. Altså er verdsettningen av AKER ca 5400 millioner lavere en verdien av de børsnoterte aksjene AKER eier.

 

Basert på dette påstår jeg glatt at AKER skal opp, eller døtrenen ned. :lol: B) <_ :d>

Link to comment
Share on other sites

Jeg har de siste dagene vurdert om jeg skal gå inn i AKER, men lurer på om dette Røkke-selskapet har størst oppside på 6-12 mnd sikt? Dvs. er det andre Røkke-selskaper som har større oppside?

Jeg tror egentlig at AKER er det av dem med størst potensiale.

Det eneste alternativet mener jeg kan være Aker Drilling(?)

Link to comment
Share on other sites

Litt jappetendenser i Aker om dagen?

 

En skal jo drive disse selskapene også. Og helst godt. (Evt. selge dem.)

Sant nok, men lukter det ikke litt utbyttefest av denne?

 

""05/01-2006 09:00:05: AKER - MELDEPLIKTIG HANDEL

Kjell Inge Røkke har overført 824 642 A-aksjer i

Aker ASA fra seg personlig til sitt

holdingsselskap TRG Holding AS. TRG Holding AS

eier etter dette 49 069 690 aksjer tilsvarende

67,8% av A-aksjene i Aker ASA. Kjell Inge Røkkes

direkte og indirekte eierskap forblir uendret.

 

Transaksjonen ble gjennomført som tingsinnskudd,

besluttet 23.12.2005, registrert i Brønnøysund

31.12.2005 og aksjeoverføringen er nå registrert

i VPS. Ved overføring ble aksjene verdsatt til

NOK 172,61 basert på gjennomsnittlig børskurs ex

utbytte i en 30-dagersperiode forut for

beslutningen.

 

Kjell Inge Røkke eier i dag direkte og indirekte

99,65% av TRG Holding AS.""

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror nok Røkkes aksjeflytting før nyttår er skattemotivert Laphroaig, men det fins liten tvil om at AKER kommer i utbytteposisjon i 2006 også - mitt tips er ett kjempeutbytte fra AKVER etter 2006 tallene. :)

 

Selv håper jeg på gevinstsikring utover dagen, så jeg kan laste opp tradingporteføljen min igjen...

Link to comment
Share on other sites

Både Aker Kværner og Aker Yards har sagt at de kunne utbetalt utbytte allerede i fjor. Etter det jeg vet går det veldig bra for tiden, så hvis det ikke dukker opp skjær i sjøen bør Aker kunne håpe på betydelige midler i kassen i år. ESO jobber med å holde nede kursen i flere røkkeselskaper, bare for å bytte til AKER-aksjer. Når den seansen er over stiger de fleste døtrene en god del. Og hvilken konsekvens det har for AKER-aksjen forstår vi?

At de (ESO) får holde på slik i dagevis viser hvor liten innsikt de fleste har. Skål!

Link to comment
Share on other sites

Både Aker Kværner og Aker Yards har sagt at de kunne utbetalt utbytte allerede i fjor. Etter det jeg vet går det veldig bra for tiden, så hvis det ikke dukker opp skjær i sjøen bør Aker kunne håpe på betydelige midler i kassen i år. ESO jobber med å holde nede kursen i flere røkkeselskaper, bare for å bytte til AKER-aksjer. Når den seansen er over stiger de fleste døtrene en god del. Og hvilken konsekvens det har for AKER-aksjen forstår vi?

At de (ESO) får holde på slik i dagevis viser hvor liten innsikt de fleste har. Skål!

 

Nåda..... <_ vi har jo v med i flere ikke sant>

 

Hever forresten glasset her og,.... det er nå det virkelig starter. :D

Link to comment
Share on other sites

Både Aker Kværner og Aker Yards har sagt at de kunne utbetalt utbytte allerede i fjor. Etter det jeg vet går det veldig bra for tiden, så hvis det ikke dukker opp skjær i sjøen bør Aker kunne håpe på betydelige midler i kassen i år. ESO jobber med å holde nede kursen i flere røkkeselskaper, bare for å bytte til AKER-aksjer. Når den seansen er over stiger de fleste døtrene en god del. Og hvilken konsekvens det har for AKER-aksjen forstår vi?

At de (ESO) får holde på slik i dagevis viser hvor liten innsikt de fleste har. Skål!

 

Jeg har vel en slags oppfatning av at Aker Kværner vil gjennomføre en refinansiering før det kommer utbytte. Kapasiteten er der, men jeg tror de vil prioritere å bygge opp egenkapitalen og at de ønsker fleksibilitet til oppkjøp, samt at det er noen lånebetingelser et sted.

 

På kapitalmarkedsdagen sa de følgende:

 

 

Potential for refinancing at latest mid 2007

 

Refinancing will be dependent upon

  • Cash position
  • Optimal Banace sheet structure
  • Target equity to total assets of 20-25%
  • Gearing level
  • Flexibility/acquisitions in selected markets

 

Dividend will be evaluated

 

Dividend will be evaluated based on:

  • If Aker Kværner reach its financial targets
  • Potential alternative use of funds
  • Need for strengthening balance sheet
  • Covenants

(No dividend will be evaluated before exceeding NOK 1,75 mrd EBITDA for 2006.)

 

 

(3.Kv. 2005 lå egenkapitalandelen på 17,1%. NOK 500 mill balanseføres i 4.Kv. ifm. en skattesak.)

 

 

Men uansett tror jeg Aker vil ha noen småkroner å dele ut også i år. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Ble ikke lånet AKE16 som egentlig gikk til 2007 innbetalt for å få til utbyttet nå før jul 2005...?

 

Det som gjenstår for neste år (2007) er 277 millioner til Aker Seafoods.

 

Så da er det vel bare at de greier å overstige NOK 1,75 mrd EBITDA for 2006..?

Link to comment
Share on other sites

Det kom kanskje ikke helt klart fram at jeg i innlegget under snakker om Aker Kværner og et eventuelt utbytte derfra, og uttalelse fra deres kapitalmarkedsdag, ikke Aker.

 

 

Forøvrig var det ikke så mange som ville løse inn AKE16. Aker satte fram tilbud om innfrielse av lånet, men det er fortsatt 357 mill utestående. (Se AKE16 resultat tilbud om innfrielse.)

Link to comment
Share on other sites

Beklager Hector,.. jeg ser jo i ettertid at jeg var for raskt med innlegget mitt. Det kommer klart frem at du refererer til AKVER's utbyttemulighet til AKER i ditt innlegg.

 

Jeg overså det på grunn av at jeg de siste dagen har vært litt opphengt i årsak/virkning av KIR's innvitt av Langøy og Revhaug som medaksjonærer i TRG, som selvsagt blir hovedmotager av utbytte fra AKER. - Det foreligger restriksjoner på utbytte fra AKVER til AKER på lånegjeld hos AKVER. Denne er litt komplisert og jeg har ikke oversikt på den, men jeg antar neste kvartal/årsraport vil klargjøre dette? Mener da på lånene AKER01 og 02 som terminerer i 2010 og 2012. - Lån som er inngått på 1/3 av dagens oljepris og knappest brøkdelen av selskapets verdi ved opptak. - Glimrende arbeide av Røkke den gang, og tilhører en helt annen selskapstråd enn denne, ikke sant?

 

Uansett, la meg få dele noen tanker omkring den nære fremtid og Røkkes innvitt til sine fremste ledere/strateger av konglomeratet som medeiere i TRG. - Det er ikke mange forunt å kunne få aksjer der, nei. Historien har vist seg at KIR kjører et løp/strategi hvor gevinsten til slutt havner som utbytte. Og han har hele tiden benyttet seg av dette gjennom beinhardt kjør i selskapene for total kontroll og derigjennom beriket seg på utbyttemuligheten/kontantbeholdningen og brukt denne som betaling for oppkjøpene. Derfor har det alltid vært mest lønnsomt å sitte så nært ham som mulig i aksjemarkedet. Vi er nå på/ved slutten av "gamle AKER og KVÆRNER" sin sammenslåing og oppdelingen av dette industrikonglomeratet til selvstendige frittstående selskap som synligjør sine verdier som selvstendige foretak. Sogar nye foretak annonseres som passer inn under paraplyorganisasjonen. - Hovedeier og enerådene besluttningstager for dissee er KIR gjennom TRG.

 

TRG kan kun tjene penger gjennom utbytte fra AKER. Og på børs kommer vi ikke nærmere "lomma" til Røkke enn AKER.

 

Langøy og Revhaug fikk begrenset inngang i TRG, og de betalte godt for det. - Samtidig med begrenset adgang til utbytte derav etter størrelse av utbyttefordelingen fra AKER til TRG.

 

Hvorfor kjøpte/fikk de ikke AKER-aksjer/opsjoner heller? :huh:

 

Vet ikke om jeg ser spøkelser ved høylys dag eller edru tilstand, men prøver bare å se hva neste sjakktrekk blir. Har selv hoppet litt frem og tilbake med gamle og nye selskap ut fra både gamle AKER og KVI for å berike meg selv på de børsnoterete verdiene. Alltid har det kommet et ekstra "stunt" som har gitt litt hodebry i så måte, og nå tror jeg vi står foran en ny vri.

 

Skulle gjerne likt å lese noen kommentarer eller formeninger om utviklingen vidre her på denne tråden fra alle som har vært med hittil og de som satser vidre.

Link to comment
Share on other sites

Paranoid? Tja.... :P Hehe.

 

 

Jeg oppfatter vel Røkkes invitasjon av Langøy og Revhaug inn i TRG-varmen mest som en belønning. Det er tross alt dem som har drevet butikken de siste to-tre åra. Det er jo ikke så uvanlig at eiere lar flinke ledere få ta del i selskapene de har ledet og bygget opp.

 

Om gutta,økonomisk sett, like godt kunne ha kjøpt Aker-opsjoner? De kunne dem sikkert, men her er det vel snakk både om belønning fra Røkke (dem styrer vel endel med resten av investeringene hans også), og et ønske om å knytte dem nærmere til seg. (Og nå slipper Aker alt mas om leder-opsjoner ol.)

 

Tipper vi ganske raskt kommer opp i utbytter fra Aker som gjør guttas inntreden i TRG ganske "gratis".

Link to comment
Share on other sites

Revhaug og Langøys invitt inn i det øverste selskap i pyrmiden erstatter nok ordningen Røkke har hatt i Aker tidligere med dette indre selskapet - som nå blir håpløst pga. den nye skattereformen. Det indre selskapet har vært eid av topplederne i de forskjellige hovedselskapene, og gitt topplederne utbytte.

Link to comment
Share on other sites

Tipper vi ganske raskt kommer opp i utbytter fra Aker som gjør guttas inntreden i TRG ganske "gratis".

OK, hadde vel stort sett samme betraktninger selv, men ville gjerne høre flere meninger.

 

Og regner det på presten drypper det alltids noe på klokkeren også.,... om han er paranoid eller ikke.. :D

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...