Jump to content

AKER - Aker ASA


Pirelli

Recommended Posts

En liten regneøvelse på dagens kurser, jeg har lagt inn merverdi for Aker Drilling på 800 mill, men har ikke noen notering å sette det opp mot foreløpig (trodde den skulle være tilgjengelig i unoterte markedet).

 

Sum (Børsnoterte/Utbytte/Adrill): 17.943.687.852

 

Aksjekurs: 160

Market Cap: 11.579.956.480

 

Børnoterte verdier bak hver Aker aksje: 247,9

Rabatt: 54,95 %

 

Kan ikke se noen god grunn til at rabatten har blitt så mye større, bortsett fra frykten for ytterligere fall i AKVER/AKY da. Vi får håpe det har bunnet ut...

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 914
  • Created
  • Last Reply

Nå vet jeg ikke helt hvordan du og resten av gjengen regner på denne rabatten, men for meg virker det som om dere bruker ordet rabatt feil.

 

Med kursene og verdien du oppga vil rabatten være på 248 - 160 = 87 kroner, hvilket er 87/248=35 % av underliggende verdier. Vil tro det er mer riktig å si at aksjen har en rabatt på 35%, men det er vel rett som du sier at aksjen er verdt 54% mer enn den er i dag.

 

Det blir litt som å gå og kjøpe en genser på salg. Normal pris er 1000 kroner og du får den til 500 når rabatten er 50 %. Med deres måte å se ting på ville genseren ha en rabatt på 100 % siden den er verdt dobbelt så masse som du betaler, mens rabatten egentlig bare er på 50 %.

 

Hva sier dere folkens? Tenker jeg helt galt her? Det kan jo hende at den måten dere regner rabatt på er vanlig i aksje-markedet, men virker litt rart.

Link to comment
Share on other sites

Nå vet jeg ikke helt hvordan du og resten av gjengen regner på denne rabatten, men for meg virker det som om dere bruker ordet rabatt feil.

 

Med kursene og verdien du oppga vil rabatten være på 248 - 160 = 87 kroner, hvilket er 87/248=35 % av underliggende verdier. Vil tro det er mer riktig å si at aksjen har en rabatt på 35%, men det er vel rett som du sier at aksjen er verdt 54% mer enn den er i dag.

 

Det blir litt som å gå og kjøpe en genser på salg. Normal pris er 1000 kroner og du får den til 500 når rabatten er 50 %. Med deres måte å se ting på ville genseren ha en rabatt på 100 % siden den er verdt dobbelt så masse som du betaler, mens rabatten egentlig bare er på 50 %.

 

Hva sier dere folkens? Tenker jeg helt galt her? Det kan jo hende at den måten dere regner rabatt på er vanlig i aksje-markedet, men virker litt rart.

 

Man må jo regne ut fra dagens verdi.

Link to comment
Share on other sites

Tror vi skal få testet både det ene og det andre dersom ikke den negative trenden på OSE snur før resultatfremleggelsene. Dersøm børsen synker kraftig vil selv knall-sterke resultater "drukne" i pessimismen. Jeg håper virkelig ting har snudd før 26.10 slik at vi kan få en oppgang i aksjene som er naturlig i forhold til resultatene.

Link to comment
Share on other sites

Mange som selger seg ut nå, ett sikkert tegn på at bunnen snart er inne...

 

Slik jeg ser det har det ikke skjedd stort på nyhetssiden som forklarer ett slikt fall, men selvsagt er det riktig som Bittermann sier, blir OSE like rød som regjerjeringen fremover er det liten hjelp i å komme med gode resultater.

Link to comment
Share on other sites

Blodrødt.... AKVER er en av de største taperne, med fall på 7,76%. Aker fallt enda mer, 8,18% ned. Jeg har ikke regnearket tilgjengelig, men rabatten har selvsagt økt. Og det er kanskje ikke så rart dersom man ser kortsiktig på det:

 

- Aker prøver å selge en spekulativt riggprosjekt denne uken, det sier seg selv at det blir tøfft når klimaet er som dagens...

- Vi vet at Aker's Q3 resultat blir belastet med flere hundre millioner i skattekrav fra USA.

 

Disse to elementene skaper nok en viss skepsis for den kortsiktige utviklingen, men bare fallet i dag er større enn om man legger Aker Drilling eventyret på is + skattekravet. Men i dag skulle jo allt selges, og da kommer slike utslag.

 

For AKVER tror jeg imidlertid nedsiden er begrenset frem mot Q3, det samme gjelder AKY. Jeg tror derfor det værste er over - men noen raskt comeback blir det neppe.

 

Hva tror dere andre?

Blei ikke det skattekravet tatt i andre kvartal? (Klippet fra 2.kv.rapporten (side 2, nederst))

 

Skattesak i USA

 

Etter bokettersyn i et av Akers heleide datterselskap i USA underkjente amerikanske skattemyndigheter transaksjoner i 2000 som ga selskapet skattemessige fradrag. Det aktuelle datterselskapet i USA inngår i konsernets morselskapsstruktur.

 

Aker har ikke akseptert skattemyndighetenes konklusjoner, men har likevel valgt å bokføre en skattekostnad på 300 millioner kroner i andre kvartal 2005. Uavhengig av om Aker aksepterer skattemyndighetenes konklusjoner eller ikke, vil selskapet måtte innbetale det utestående beløp, antakelig i løpet av tredje kvartal 2005. Aker har ingen andre saker av tilsvarende karakter.

 

 

Har du gjort deg klar for dybdykking Hector? Kledelig avatar....

 

Skal inrømme at min interesse for å følge 'tett' med på børskursenen dalte i takt med mine aksjers verdi forrige uke, i seg selv ett kraftig faresignal.... Har vært i nettopp den situasjonen ved ett par anledninger før, men føler meg merkverdig komfortabel med AKER i foret akkurat nå tiltross, eller det vil si, jeg har tro på at det ordner seg...

 

Har vel en følelse av at resten av menigheten sitter stille også, eller gjør som Kelly - laster opp.

 

Det blir en spennende uke, uken før avgjørende tallslipp...

 

Isj, ja den avataren passer best til sånne forhold som vi har nå (niesens bamse og etpar svømmebriller jeg fant på hytta). Tidsplanen er skjøvet noen måneder. Burde selvfølgelig ha justert posisjonen den første dagen. Litt for mye fokus på selskapet i forhold til børsmarkedet. Velvel.

Link to comment
Share on other sites

Vel, da nådde OSE 280 med et brak. "Våre" selskaper har heldigvis bygget seg litt opp igjen i løpet av dagen, og jeg tror nok ikke vi ender mer enn 3-4% ned i dag. Vår kjære bartender har spart noen kroner, men er det nå på tide å kjøpe seg inn igjen? Morgendagen vil nok gi en god indikasjon på hva som vil skje videre, men på meg virker det som om markedet trakk et lettelsens sukk når den traff 280. Folk er ganske innstillte på at det skal snu nå, meg inkludert.

 

Spørsmålet nå er hva som skjer videre. Det snakkes litt om videre fall til 250, men er dette virkelig realistisk? Er det noen som har noen synspunkter ang dette?

 

Dersom børsen nå stabiliserer seg eller stiger litt vil vi nok få noen glade dager rundt Q3. D.v.s. hvis resultatene blir så bra som forventet.

Link to comment
Share on other sites

Hector, det ser ut til at det er gjort avsetninger i Q2 og at innbetalingen skal skje i Q3 ifm skattesaken fra USA. I så tilfelle er det lite å frykte i de kommende presentasjonene...

 

Hvorvidt vi har vært på bunn eller ikke i kursutviklingen nå, skal jeg ikke mene så mye om, men når det gjelder de gode resultatene i AKVER og AKY så har de bare såvidt begynt. 2006 kommer til å bli ett heftig år resultatmessig for AKY/AKVER.

 

Neste uke begynner Røkke selskapene rapporterings sesongen.

Link to comment
Share on other sites

Børsnoterte verdier bak hver AKER aksje (ADRILL inne med 800 mill/Utbytte): 241,4

Børskurs: 146

 

Rabatten har økt, altså har konglomeratene fallt betraktelig mer enn driftsselskapene. Det er nå ca. 65% opp til verdien av børsnoterte eiendeler.

Link to comment
Share on other sites

Judas, hvem......??? :D

 

Jeg sitter og venter. Er litt usikker på om dette er bunn :huh:

 

Om dette virkelig er et krakk på OSE, så er dette vi ser i dag typisk. Litt opp og alle hiver seg etter kursen og driver den enda høyere.

 

Vel, vel.....jeg har jo ekstremt myke baller i disse dager, så jeg tar kanskje feil.

Link to comment
Share on other sites

Tenkte meg nok at du følte deg truffet Bartender, du har jo vært en av de største optimistene, og har nå fått den store skjelven - i hvert fall kortsiktig...

 

Dersom man ser de andre dagene som har gitt oppgang på morningen gjennom denne krakk perioden har den blitt solgt ned i løpet av ettermiddagen, så i dag er det usedvanelig viktig at OSE generellt klarer å holde på oppgangen.

 

Bjørnen sover akkurat nå, men det skal neppe mye til å vekke den...

Link to comment
Share on other sites

Det hadde vært litt intressant å vite hva noen av menighetens judas'er gjør i dag, som en slags puls på tingenes tilstand. Vekter dere opp igjen, eller sitter dere på gjerdet...?

Jeg har kjøpt meg inn i KVI igjen, (men ikke fullt så tungt), 10 kroner under salgskurs :)

Link to comment
Share on other sites

Fant en liten sak på HO som beskriver min skepsis nokså godt:

 

We are now in the lightening phase som man sier over there.

Kort opp og så lengere ned,kort opp og lengere ned osv. Dette vil pågå en tid. Kort oppgang da noen dumme tror bunnen er nådd og vil inn igjen. Men massene som har fått panikk skal ut og er i overtall. De tvinger kursen videre nedover. Vent til å kjøpe til lynet har truffet bakken og tordenskrallene har stillnet

 

Generelt synes jeg selgersiden er litt for fet. Jeg mener kursen skal opp ganske mye fra dette nivået før aksjen er friskmeldt.

 

Men jeg er generelt lite god på baissing, og ønsker heller ikke framstå som en baisser. Derfor holder jeg heller klaffen når jeg er bjørn.

 

MVH

Judas :P :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Ett lite innsidekjøp i AKER, var ikke det litt vel nær kvartalsrapportering? Mener de fleste har 2 'røde' uker i forkant.

 

Hallvard Muri, konsernsjef i Aker Material Handling, har i dag, 20. oktober 2005, kjøpt 2.500 aksjer i Aker ASA. Aksjene er kjøpt til snittkurs NOK 144,50. Ny beholdning er 13.500 aksjer.

 

Når det gjelder dagens utvikling så er det lett å peke på at dette er en tradisjonell 'dead cat bounce', når det er sagt er det lite fundamentalt som har endret seg de siste 4 ukene.

Link to comment
Share on other sites

Jaja....kjære menighet :)

 

Jeg vet ikke om det er godt nytt, men jeg har kjøpt tilbake noen av AKER aksjene.

 

Nå tryner vel hele dritten kan jeg tenke meg :(

 

Det nærmer seg Q3 med stormfart, og jeg lurer på om markedet har glemt utbyttet. Hvilken P/E får vi på dagens kurser ??

Link to comment
Share on other sites

Jaja....kjære menighet :)

 

Jeg vet ikke om det er godt nytt, men jeg har kjøpt tilbake noen av AKER aksjene.

 

Nå tryner vel hele dritten kan jeg tenke meg :(

 

Det nærmer seg Q3 med stormfart, og jeg lurer på om markedet har glemt utbyttet. Hvilken P/E får vi på dagens kurser ??

 

Hm.....ser ut som min typiske ufax med inngang :angry:

 

Oljen stuper så det holder og både ÙSA og Europa trender ned.

 

Pokker !!!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...