Jump to content

AKER - Aker ASA


Pirelli

Recommended Posts

Røkke vil bygge gigant-rigger i Norge

dn.no

 

Kjell Inge Røkke og Aker vil bygge verdens største borerigger i Norge.

olje plattform

 

Aker-eier Kjell Inge Røkke og konsernsjef Leif-Arne Langøy planlegger å gjenoppta bygging av borerigger i Norge etter Akergruppens riggsuksess på 1970-tallet, skriver Dagens Næringsliv.

 

Verftene på Stord og i Verdal er de mest sannsynlige byggestedene.

 

Planen er at Aker Drilling skal bestille to borefartøyer av Aker Kværner, med opsjon på en tredje plattform. Prisen kan ligge rundt fire milliarder kroner per rigg.

 

Riggmangel

Det er bestilt mange nye oppjekkbare borefartøyer, men svært få halvt nedsenkbare rigger som er de mest avanserte og dyreste enhetene.

 

- Vi ser at det oppstår mangel på denne typen borefartøyer fra 2007/08, særlig gjelder dette enheter som kan bore i værharde strøk. Det unike med den norske modellen er at vi har etablert en leveringstid ingen kan konkurrere med, sier Langøy til DN.

 

Storemisjon

Planen er å inngå endelig kontrakt med Aker Kværner og gjennomføre det som trolig blir en milliardemisjon i Aker Drilling i løpet av et par måneder, og deretter børsnotere riggselskapet så snart som mulig.

 

Ifølge Langøy tar Aker sikte på å bli sittende med en eierandel på mellom 20 og 30 prosent.

 

Med en anslått egenkapitalandel på 50 prosent ligger det dermed an til en ny millliardemisjon i riggsektoren.

 

 

Publisert: 27.07.2005 - 06:44 Oppdatert: 27.07.2005 - 07:05

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 914
  • Created
  • Last Reply

Godt driv i Aker aksjene denne uken, rabatten i min oversikt har blitt noe mindre siden siste oppdatering - til tross for veldig god kursutvikling i AKVER. Jeg har foreløpig EDRILL inne i oversikten på salgskurs. Kommer til å ta inn gjeld og kontanter når kvartalsrapporten kommer.

 

AKVER   27.520.930     310     8.531.488.300
AKY     11.452.930     255,5   2.926.223.615
AKS     32.474.910      33,5   1.087.909.485
KVI      9.560.192     147,25  1.407 738.272
AKASA   15.097.200      64       966.220.800
EDRILL*  1.200.000      80        96.000.000

 Sum børsnoterte eiendeler   15.015.580.472

Børsnoterte verdier bak AKER A+B    174
Børsnoterte verdier bak AKER A+B**  188

Dagens kurs i Aker  133
Justert rabatt       41,24 %
* Aksjeposten er solgt
** Jusetert for Akers egne A aksjer.

Link to comment
Share on other sites

Ser ikke bort fra at Molde har vært medvirkende til løftet i AKER aksjen, som Aker aksjonær er man jo medeier i denne fantastiske fotballklubben... Etter en sterk seier mot Brann har Molde krabbet midt opp på tabellen.

 

Hva skal vi syns om det Hector?

 

:P

Link to comment
Share on other sites

Mr PW, jeg liker oversikten vedr. underliggende verdier i AKER som du har laget.

 

Bare som et lite tankeeksperiment, hva blir verdien om du legger inn Pareto's kursmål på konglomeratet ?

 

AKVER: 350,- (Dette tror jeg vi når meget snart)

AKS: 45.-(Her må vi nok få se et par kvartalsraporter først)

AKY: 275,-(B.I.Pettersens kursmål 4-8 uker. Pareto har ingen skikkelig vurdering som jeg kan finne)

Link to comment
Share on other sites

Bendriss (CA) snakker sågar om AKVER i 350 og AKY i 300 i dagens FA.

 

Han summerer da opp til 215 som net asset value for AKER. Med 25% rabatt betyr det at AKER vil handels for 160. Da mener han at KVI kan gå i 200.

 

 

Mitt regnestykke (hvor jeg har løst opp krysseierskapet, slik at Aker sine Kværner-aksjer ikke inngår i summen) viser at det ligger verdier for 205 bak hver AKER og 225 bak hver KVI. (Med AKVER i 350, AKY i 300 og AKS i 45. Før rabatt.)

Link to comment
Share on other sites

AKER - MELDEPLIKTIG HANDEL

 

Kjeld Rimberg, styremedlem i Aker ASA, har den 29. juli

kjøpt 3000 aksjer i Aker ASA til kurs 135,50. Ny beholdning

er 6300 aksjer.

Aksjene er kjøpt gjennom selskapet Kjeld Rimberg & Co. AS.

Link to comment
Share on other sites

I går: Skagen-forvalter Kristian Falnes mener aksjemarkedets mistro til Kjell Inge Røkke er fordampet. Han mener det ikke lenger snakk om noen ”Røkke-rabatt” på børsen. (Og angrer på at han ikke har kjøpt mer KVI.)

 

I dag: Analysesjef i Norse Securities Karl Otto Eidem mener Kjell Inge Røkke kan se frem mot en god høst. Han sier Aker fremstår som et bunnsolid og at selskapet handles til en rabatt på 31 prosent hvis en ser på verdien i de underliggende selskapene. For sammenlignbare selskap er rabatten på Aker på 20 prosent, mener han.

Link to comment
Share on other sites

Aker går og går, løftet av en nærmest kontinuerlig oppgang i AKVER og AKY. Jeg solgte for tidlig, men gleder meg over gevinsten likevel :) Ser at Aker Invest solgte EDRILL noe tidlig, Aker's salgskurs var 82 og i dag trades aksjen på 92.

Link to comment
Share on other sites

Bare sånn at vi husker det (fritt etter FA):

(Pirelli har vel nevnt skatteproblematikken tidligere.)

 

 

TRG Holding AS (TRG AS (Røkke)) har en gjeld på 669 mill kr. De tidligere minoritetsaksjonærene skal ha 641 mill. Årsregnskapet til TRG Holding AS viser et underskudd på 2,3 mrd.

 

28. februar 2006 forfaller 75 mill av gjelden til minoritetsaksjonærene til betaling, og TRG Holding AS har ikke kontanter el. til denne utbetalingen.

 

Røkke har fire+ muligheter:

  • Utbytte fra Aker og/eller Kværner
  • Lånefinansiering
  • Emisjon (Røkke tilfører TRG Holding AS likviditet)
  • Nedsalg i Aker og/eller Kværner

Utbytte fra Aker og Kværner har vært signalisert lenge. Både kontantutbytte og utbytte i form av aksjer (ca 1 AKER bak hver KVI). Fom. 1. januar 2006 er det ikke lengre skattefritak for utbytter til private aksjonærer. Hva som skjer ifm. forfallet 28. februar er ikke godt å si, selv holder jeg vel en knapp på at det blir utbyttefinansiert. Uansett bør langsiktige vurdere sin skatteposisjon ifm. forestående utbytter fra Røkke-systemet.

Link to comment
Share on other sites

Klippet fra HO:

 

 

Kjøp Aker

 

Sjefanalytiker tror salgspresset i Aker er over. Aksjen anbefales.

 

 

Artikkel av: Øystein Byberg (9.8.05 11:57)

 

 

Relaterte artikler Se aksjeticker

- - Kjøp Tomra - - Kjøp DNO

- Søndagens aksjetips

- AKER

 

 

 

 

Ifølge sjefanalaytiker Oddbjørn Windstad i Christiania Securities er Aker-aksjen inne i en stigende trend fra i fjor høst, noe som indikerer at den er inne i en lengre periode med positiv kursutvikling.

I slutten av forrige uke falt aksjen tilbake innenfor trenden, noe som normalt representerer en god kjøpsmulighet.

 

I går gjorde aksjen høyere topp og bunn enn fredagens topp, noe som ifølge Windstad er et signal om at de foregående dagers salgspress er over og at aksjen vil utvikle seg positivt også på kort sikt.

 

Kursmålet på 160 kroner opprettholdes, mens stop loss heves til 115 kroner.

 

Aker er sist omsatt for 141 kroner, opp 0,7 prosent.

Link to comment
Share on other sites

Dagens oppgang i AKVER og AKY har en verdi for AKER tilsvarende 854 millioner, eller 10,7 pr. AKER aksje...

 

Under mottoet, "det er ikke lenger snakk om hvis rykket til 160 kommer, men når" har jeg i dag kjøpt AKER aksjen :)

Link to comment
Share on other sites

Dagens oppgang i AKVER og AKY har en verdi for AKER tilsvarende 854 millioner, eller 10,7 pr. AKER aksje...

 

Under mottoet, "det er ikke lenger snakk om hvis rykket til 160 kommer, men når" har jeg i dag kjøpt AKER aksjen :)

48612[/snapback]

 

Hei Mr PW :)

 

Kan ikke du sette inn de nye tallene i regnearket lengre ned på siden ?? Hadde vært supert for å se framgangen.

Link to comment
Share on other sites

Skal komme med en oppdatert oversikt i løpet av uken, men det er børsnoterte verdier i AKER for langt over 200 kroner. Jeg har imidlertid ingen tro på at hele rabatten skal bort, men at den kanskje kan komme ned mot 15%.

 

Så lurer Aker Drilling eventyret i bakgrunn... :D

Link to comment
Share on other sites

AKVER    27.520.930    350     9.632.325.500
AKY      11.452.930    327     3.745.108.110
AKS      32.474.910     34     1.104.146.940
KVI       9 560.192    164     1.567.871.488
AKASA    15.097.200     66,75  1.007.738.100

                         Sum  17.057.190.138

Børsnoterte verdier bak AKER A+B    197
Børsnoterte verdier bak AKER A+B**  213

Dagens kurs i Aker 146,25
Justert rabatt      45,9 %

 

Rabatten har økt siden siste oppdatering, da var rabatten 41%. Nå er imidlertid oversikten langt fra komplett. Den hensyntar ikke andre investeringer som Aker Invest, Dexion osv. Og heller ikke kontant/gjeld. Det er også veldig spennende med planene om å etablere Aker Drilling, jeg vil tro dette blir ett børsnotert selskap om ikke så allt for lenge.

Link to comment
Share on other sites

Konglomerat rabatt???

 

Aker Drilling er et perfekt eksempel paa hvordan Aker kan dra nytte av sin industrielle kompetanse og sterke finansielle stilling for selskapet og for sine virksomheter, i dette tilfellet Aker Kvaerner. Med andre ord, Aker Kvaerner, Aker Yards osv. er tjent med Aker som eier, og Aker, med tette baand til AKVER osv., drar fordeler utover det aa vaere en vanlig aksjonaer. Hvorfor i all verden skal det da vaere en konglomerat rabatt?

 

Jeg har problemer med aa skjoenne hvorfor markedet skal prise Aker med en 40% + rabatt i forhold til sine underliggende verdier naar det aapenbart finnes synergier mellom Aker og sine virksomheter. I tillegg er selskapets struktur veldig transperent.

 

Rabatten er jo der, saa det er vell bare noe man maa leve med, men kan den krympe overtid? i saa fall hvorfor skal den det?

 

Rart at rabatten forandrer seg saa mye....hadde trodd markedet var mer effisient....

Link to comment
Share on other sites

Det hadde ikke vært meg imot om konglomerat rabatten ble borte Jacob :)

 

I dag er det bra driv i AKER aksjen, på høyt volum sammenlignet med normalt. Det lover veldig bra med tanke på presentasjonen kommende torsdag. Aksjeposten AKER eier i AKVER er nå verdt rett i underkant av 10 mrd...

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med kjempebra timet inngang :)

 

Regner med at du sikret deg en pen gevinst, men kanskje du solgte litt tidlig?

 

KVI lagger, som vanlig, litt etter AKER.

Du kan jo sette litt der istedet for, før CA kjøper opp hele selskapet... :D :P :D

Link to comment
Share on other sites

Takker, skulle nok holdt noen dager til. Presentasjonen kommende torsdag blir spennende. Vi vet jo allerede at konsolidert (fra AKY/AKVER) resultat og ordrereserve er meget bra, fremtidsutsiktene også.

 

Det som er jokeren på presentasjonen er etter min mening to ting;

- Mulig utbetaling av Kværner aksjer i utbytte.

- Presentasjon av fremdrift/plan for Aker Drilling.

Link to comment
Share on other sites

Ja, de største kattene er jo ute av sekken, resultatmessig.

 

Legger vi til grunn en EBITDA på 40 mill for AKS (samme som 1kv), 10 mill for Aker MH (litt opp i forhold til 1kv), og -15 mill for konsern/mor, får vi (sammen med AKVERs 441 mill og AKYs 240 mill) 716 mill tilsammen.

 

Med avskrivinger på -195 mill, ender vi med en EBIT på 521 mill, og med finansposter på - 190, ender vi med et resultat på 331 mill før skatt.

 

Tja...

 

 

Konglomeratrabatten blir vi vel aldri kvitt, men i et såpass gjennomsiktig konsern som Aker bør den være mindre enn vanlig. IMO. Så må vi bare få det inn i huene på analytikernissene.

 

 

(Gale tall endret, halvårstall var blandet med tall for 1kv.)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...