Jump to content

AKER - Aker ASA


Pirelli

Recommended Posts

Dersom TRG's andell (67,8 % )blir noenlunde riktig. Virker som fornuftig andel på meg. Regner med at Aftenposten ikke har tatt tallet ut av luften (snarere fått dem servert fra noen). Skulle det være mulig for oppegående folk som dere PW og BARTENDER til å regne litt på bytteforhold og kommende utbytte.

:rolleyes:

Spennende blir det i allefall.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 914
  • Created
  • Last Reply

I strålende solskinn møttes Kjell Inge Røkke og Tysklands statsminister Gerhard Schröder på verftet Aker Ostsee i den Wismar ved Østersjøen mandag.

 

Møtet fant sted mens Schröder er inne i den mest intense fasen av valgkampen foran det tyske valget 18. september, og begivenheten var gjenstand for stor medieinteresse. 60 journalister og fotografer fra norske og tyske medier dekket besøket.

(HO)

 

 

Han må ha de litt moro også, han Røkke.

Link to comment
Share on other sites

Markedet ser ikke ut til å legge vekt på økningen i AKS om dagen. Aksjen har økt 214 mill i verdi siden siste oppdatering fra Mr PW.

 

Greit nok at AKVER og AKY har korrigert marginalt ned, men oppgangen i KVI oppveier for det meste av dette.

 

Røkke-Rabatten er derfor stort sett den samme. Og oppsiden dermed like stor som før.

 

Dagens Q2 framleggelse fra KVI var slett ingen bombe. Intet nytt under solen så og si.

 

 

Jeg fastholder dermed mine kursmål både for AKER og KVI.

Link to comment
Share on other sites

Oljeprisen tar i skrivende stund ett godt jafs inn på $67 tallet, og med det tror jeg korreksjonen i Røkkeselskapene (dersom man i det hele tatt kan kalle det korreksjon) er over. Jeg ser det diskuteres i KVI tråden hvorvidt man får 1,1 eller 1,2 AKER aksje pr. KVI når fusjonen skal gjennomføres. Hvorfor ikke bytte nå, så er dere sikre på 1,1 i hvert fall :)

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke bytte nå, så er dere sikre på 1,1 i hvert fall :)

 

Jeg bytter ikke nå,... må avvente (ren nysgjerrighet) hva sluttresultatet blir denne gang. :blink:. - ikke at det betyr noe egentlig, fortjenesten er jo eventyrlig hittil. Og AKER tror jeg knappt er repriset på dette nivået. Kommer til å sitte long igjen her,... meget long.

Link to comment
Share on other sites

Finansiell kalender endret, 3kv. flyttet fra 1. nov til 3. nov.

 

Aker ASAs finansielle kalender for 2005 er som følger:

 

4. kvartal 2004 / Foreløpig årsresultat: 25. februar 2005

Ordinær generalforsamling: 31. mars

1. kvartal 2005: 28. april

2. kvartal 2005: 18. august

3. kvartal 2005: 3. november

 

 

 

Og om planene ikke har blitt endret, skal det ha vært grunnstensnedleggelse på Akers nye hovedkvarter på Fornebu - Aker Hus. (Burde det ikke hete Akers Hus, eller nesten enda bedre Akershus?).

Link to comment
Share on other sites

I går ble det kjent at styrene i Aker og Kværner er blitt enige om fusjon. Aker vil dele ut et utbytte på 14 kroner per aksje, noe som gir en totalutbetaling på rundt én milliard kroner. Kjell Inge Røkke, som sitter på drøye 67 prosent av aksjene i det nyfusjonerte selskapet, vil dermed få veld 670 millioner kroner, slår DN fast i dag.

Link to comment
Share on other sites

Klipp fra HO aksjeforum (Kien):

 

AKER - Rett prising av AKER/KVI nå.

 

En Kværner- aksje vil gi 1,0935 Aker A-aksjer.

Men Aker eier 14,96% av Kværner. Disse KVI-aksjene skal omgjøres til AKER-aksjer og fordeles til dagens AKER-aksjonærer. De som solgte KVI og kjøpte AKER da kursen på KVI lå ca. 20 kr. over AKER-kursen har vunnet den "duellen" og kan henvende seg til min kjære nabo Sara og motta en premie. Men Sara er dum og snill så de andre kan også møte opp og få den samme premien. Størrelsen på premien blir vurdert ut fra aksjonærens generelle helsetilstand og kapasitet.

Gratulerer alle sammen.

Link to comment
Share on other sites

Sea Launch ble etablert i 1995 og er det eneste i verden

som tilbyr plassering av kommersielle satellitter i

verdensromment basert på oppskytning fra en mobil plattform

til havs. Etterspørselen etter selskapets tjenester er noe

økende i et globalt marked som preges av hard konkurranse.

I 2004 ble det skutt opp tre satelitter. Det samme antallet

er skutt opp så langt i 2005. Kværner ASA har avgitt

garantier for USD 181 millioner (omkring 1,2 mrd kroner)

for lån som Sea Launch har fra eksterne långivere og

forskuddsbetalinger fra kunder på inngåtte kontrakter.

Link to comment
Share on other sites

Garantiene er kraftig nedskrevet, det samme gjelder lånet Sea Launch har til Kværner ($29 millioner såvidt jeg husker). Dersom Sea Launch kommer i posisjon til å betjene gjeld, noe de ikke har gjort på mange år, så er dette en vesentlig oppside for Kværner.

Link to comment
Share on other sites

Kvelden er reddet!!! Ett hærlig 70 siders dokument, kallt fusjonsplan, blir lektyre. Kommer nok til å sovne kjappt, her er mye judridisk mumbo jumbo...

 

En kjapp titt på dokumentet avslører imidlertid at Aker vil utstede 28.243.374 nye A aksjer for å kjøpe ut KVI aksjonærene. Jeg er også spent på om dokumentet avslører hva Aker vil gjøre med egne aksjer og hvordan aksjeposten i KVI som Aker allerede har i sitt eie vil håndteres.

 

Når fusjonen er gjennomført vil det i realiteten kun eksistere Aker A aksjer (siden alle B aksjene er i ett 100% eid selskap). Totalt 72.374.728 aksjer, på aksjekurs 172 gir det en market cap på 12,44 mrd.

 

Oppsiden i AKER øker!

Link to comment
Share on other sites

Har bare skumlest dokumentet, men forstod det slik at de aksjene som som allerede eies ikke er med i fusjonen. - Gikk litt kjapt, mulig jeg har misforstått. - Forøvrig utstedes de nye aksjene med grunnbeløpet pluss kursdifferansen. Det er bra.

 

Ellers ser det ut til at oppsiden kommer for dagen nå. AKER kan bli en spennende aksje fremover og jeg antar vi fortsatt bare er i kommet godt i gang med et solid kursløft. Den er jo bare priset til 1/7 av ordrereservene. - B)

Link to comment
Share on other sites

Jeg får det ikke helt til å stemme at egne A aksjer og beholdningen av KVI aksjer ikke er med i fusjonen. Her er fakta...:

 

* Det skal "emitteres" 28.243.374 nye Aker A aksjer.

* Kværner består pr. dato av 44.706.696 aksjer.

* Aker eier 6.600.254 egne A aksjer.

* Aker eier 9.560.192 KVI aksjer.

 

Trekker man fra egne A aksjer og KVI aksjer i AKER fra totalt antall aksjer i KVI får man ett tall som er veldig nær det antallet nye aksjer som er planlagt emittert.

 

Basert på dette konkluderer jeg med at hele krysseierskapet, samt egne A aksjer fordufter i prosessen. Og det igjen betyr at Aker blir neste 4 milliarder billigere ved utregning av market cap. Legg på 14 kroner i utbytte og pen stigning i AKVER/AKY så har vi aksjekurs over 200 kroner for Aker. Dersom riggboblen holder til Aker Drilling kommer på børs bør man nok kanskje sikte høyere... :)

Link to comment
Share on other sites

Når jeg oppdaterer regnearket med det nye antallet aksjer og tar vekk KVI verdien får jeg en verdi bak hver Aker aksje (børsnoterte+utbytte) på 232 kroner. Tilsvarende en rabatt på 34%.

 

Det er for mye, rabatten bør i hvert fall ned til 20%. Muligens enda mindre pga. potensialet i nye prosjekter og at holdingselskapet er transparent.

 

Synspunkter?

Link to comment
Share on other sites

Fra dokumentet:

 

"Det ytes ikke fusjonsvedrelag for Kværner-aksjer som eies av Overtakende selskap, hvilket utgjør 21,7% av aksjen i Kværner. Fusjonsvederlag ytes således til eierene av 78,3% av aksjene i Kværner."

 

Trodde dette var AKER og RGI's eierandel i KVI,... eller?

Link to comment
Share on other sites

Stemmer, dette summerer seg omtrent til de aksjene Aker og RGI eier i KVI.

 

Her er aksjonærlisten:

1) 23.045.163       52.22%       TRG HOLDING AS  
2)  6.600.254       14.96%       AKER ASA  
3)  2.959.938        6.71%       RGI (EUROPE)B.V  
4)  1.506.784        3.41%       GOLDMAN SACHS INTERN
5)    393.906        0.89%       RØKKE KJELL INGE C/O AKER RGI

Link to comment
Share on other sites

For å gjøre dety helt klart..

 

Det vi får for en KVI er 1,0935 mer enn en AKER... og dette betales ut i AKER aksjer.

Videre er det 25.08. kurser vi tar utgangspunkt i.. hva er poenget med det??

Når KVI- aksjonærene er gjort om til AKER- aksjonærer, så får vi alle AKER aksjonærer 14NOK i utbytte før jul en gang, right? <_>

 

Noen av dere som ble jnoe klokere av dokumentet som ble lagt ut idag?

Link to comment
Share on other sites

Jeg syns tilbudsdokumentet var meget oppklarende, som Aker aksjonær er jeg også veldig fornøyd med innholdet. Jeg fryktet at Røkke skulle gjøre det dyrere for Aker å overta KVI ved å ikke bruke A aksjene som Aker eier i eget selskap.

 

For meg ser dette veldig bra ut, og dersom AKER stiger til 200 før bytteprosessen gjennomføres vil jo det være kanonbra - også for dere som sitter i KVI...!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...