Jump to content

AKER - Aker ASA


Pirelli

Recommended Posts

Historien har vel vist at det spiller liten rolle hvem som styrer her i landet. Og SV og SP blir forhåpentligvis ganske junior.

 

Vært litt stille i AKVER den siste tiden, ja. Viser litt satsingsvilje i dag med oppkjøpet i Finland. Og Bjørge-kjøpet er vel egentlig en AKVER-sak; kan ikke tenke meg at de stopper på 40%. Men det har vært stille kontraktsmessig.

 

Aker sentralt er vel i stor grad opptatt med fusjonen om dagen.

 

Forøvrig ser det ut som vi sklir litt ned om dagen, ja.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 914
  • Created
  • Last Reply

Aker blir stadig 'billigere', og i går vant jaggumeg Molde en fotballkamp også :)

 

Ticker   Antall aksjer    Aksjekurs    Verdi 
AKVER    27.520.930       347,5       9.563.523.175 
AKY      11.452.930       357         4.088.696.010 
AKS      32.474.910       41,5        1.347.708.765 
AKASA    15.097.200       78          1.177.581.600 
BJØRGE   17.520.000       12            210.240.000 
Utbytte  72.374.728       14          1.113.246.192 

Sum                                  17.400.995.742

Antall Aker A   72.374.728  	
Aksjekurs       176  
Market Cap      12.737.952.128  	

Børnoterte verdier bak hver Aker aksje 240,4
Rabatt 36,61 %

Link to comment
Share on other sites

Nyhet fra OB

 

AKER - INNKALLING TIL EKSTRAORDINÆR GENERALFORSAMLING

 

08:47

AKER - INNKALLING TIL EKSTRAORDINÆR GENERALFORSAMLING

 

Vedlagt oversendes innkalling med vedlegg til ekstraordinær

generalforsamling i Aker ASA 29. september 2005.

Dokumentene sendes selskapets aksjonærer i dag.

 

http://www.newsweb.no/cdco/atmnt/050915Inn...Fl.pdf?id=39198

Link to comment
Share on other sites

Redgjørelse fra KPMG vedrørende fusjonen

 

Bekrefter tidligere antagelser, Aker kommer til å bestå av 72.374.728 aksjer etter fusjonen og B aksjene slettes.

 

Aker A aksjene kommer til å gi 14 kroner i utbytte, antagelig i oktober en gang.

 

Antar at blårussen i de forskjellige meglerhus vil regne seg frem til samme konklusjon som jeg har kommet til - at det er verdier (børsnoterte/utbytte) på mer enn 240 kroner bak hver Aker aksje etter fusjonen. Og at det er en vestentlig oppside i nye prosjekter og andre ikke noterte aktiviteter.

 

Løp å sjøøøp ;)

Link to comment
Share on other sites

Har realisert noen andre posisjoner i dag, setter frigjorte midler over i Aker. Tror vi skal opp på kort sikt, men forbeholder meg retten til å ta feil  :P

51237[/snapback]

Hvorfor ikke i KVI?

Den omsettes tross alt med litt rabatt i forhold til AKER, og blir jo omgjort til AKER-aksjer om relativt kort tid.

Link to comment
Share on other sites

Du har altså stampa farmen og satt penga i Aker.

 

Men ikke KVI fordi revisoren din ikke er så proff.

Jeg har nummeret til noen på Ernst&Young om du trenger en ny en, dekksgutt. :D

51262[/snapback]

 

He,he,... du er ikke i nærheten, men jeg har gode erfaringer med Ernst&Young forresten.... Likevel - dette kan de ikke.

 

Proffe revisorer har kontroll over kundens problematikk, samarbeider med kundens regnskapsfører, forelegger resultat med likningskontoret før innlevering fra kunde,... og lager derigjennom nye åpninger for fremtidige politiske tetninger av skattehul. - Stay long and cool,... kjøp fortsatt KVI.

 

Forøvrig, trives på dekk :) ,... mitt eget.

 

Fra spøk til alvor,... jeg har vært heldig med Røkke og Kværner fra bunnen av. - ....Det har også min revisor. <_>

Link to comment
Share on other sites

Røkke avviser krav på 350 mill.

Britiske pensjonister krever 350 millioner kroner fra Kjell Inge Røkke. Røkke avviser kravet.

 

 

Kjell Inge Røkke og Aker Material Handling kreves for 350 millioner kroner av britiske pensjonister i konkursrammende Dexion International, skriver DN.

 

Aker Material har avvist kravet og viser til at eksponeringen i denne saken er begrenset oppad til 1 million pund.

 

Informasjonsdirektør Geir Arne Drangeide sier til avise at pensjonskassen enten kan den ene millionen eller gamble på at den kan få mer i et usikret krav i konkursboet.

 

Hegnar.no

Link to comment
Share on other sites

Litt kjedelige disse stadige pensjonsgreiene i England...

 

 

Selskapene, Dexion International Limited, Dexion Europe Limited og Dexion Limited, ble slått konkurs i 2003.

 

Artikkel fra Nettavisen. (2003-12-19)

 

Det vil vel i så fall være før denne pensjonsloven trådte ikraft, slik at kravet vel må rettes mot boet. (Og når det gjelder Dexion syns jeg faktisk ikke Røkke har noe å ha dårlig samvittighet over. Det selskapet hat Aker gjort mye for å få på beina.)

Link to comment
Share on other sites

Bare en kort oppsummering/viktige datoer fra 'Merger prospectus':

 

~1, des: Siste handelsdag for KVI

~8 des.: Utdeling av AKER-aksjer til KVI-aksjonærene

~23 des.:Betaling av utbytte

 

En kjekk julepresang :)

Link to comment
Share on other sites

Kan godt skjønne at de vil kalle det "Aker House" på engelsk, men på norsk ville det jo blitt bedre og riktigere med "Akers hus". Og ikke minst et slags "ordspill". Egentlig syns jeg nesten det hadde vært best med "Akershus". Er jo ingen som har trade mark på det navnet. (Og de som evt. er så dumme å møte opp på festningen for resultatpresentasjon, kan jo skylde seg sjøl...)

Link to comment
Share on other sites

Vel, etter erfaringene med Trafalgar House burde de ha en viss reservasjon mot å bruke benevnelsen Aker House :rolleyes:

 

Vel, nok blødmer, det blir nok et stilig bygg.

 

Herlig driv i konglomeratet i dag forresten :)

Link to comment
Share on other sites

Hvor mye kan man vektlegge de andre verdiene i Aker?

 

Aker Material Handling Group og Aker Drilling vil nok etter hvert matrialisere seg.

 

I tillegg nevnes dette på Aker's hjemmesider:

 

• Atlas-Stord, en ledende produsent av tørker og presser til næringsmiddelindustrien, samt til avfallshåndtering.

 

• Kværner Insurance, et internt forsikringsselskap som utsteder forsikringer til selskaper i Aker og Kværner, og som bistår selskapet med forsikringsfaglig kompetanse.

 

• Aker Kværner Asset Management som tilbyr selskaper i Aker og Kværner råd og assistanse i forbindelse med kapitalforvaltning.

 

• Molde Fotballklubb som foreløpig spiller i den norske eliteserien fotball herrer.

 

• Aker Capital og Aker Invest.

 

Aker ASA prises med en rabatt på over 30% når man summerer de børsnoterte verdiene + utbytte. Selskapet vil være tilnærmet gjeldfritt etter fusjonen med Kværner.

Link to comment
Share on other sites

Aker blir stadig 'billigere', og i går vant jaggumeg Molde en fotballkamp også :)

51146[/snapback]

 

I går banket de jammen meg selveste storebror også. :) Både "storebror" på Sunnmøre og storebror fra Trøndelag på under ei uke.

 

Tipper Røkke ikke knuste brusautomaten i går. Nok at Dorsin i følge rapportene tok med seg en vegg skulle man tro. :rolleyes:

 

Det var en lengre sak i DN side 4 på lørdag om Akers eierskap i MFK. Antar eiendelene i klubben er avskrevet så mye som det er mulig. Men hvem eier stadion som det kostet en kvart milliard å bygge? Direkte-eid av Røkke eller ligger anlegget under et eller annet Aker-selskap. Eller ligger det under MFK?

 

Uansett er det ikke her pengene ligger for Aker. Og det kan nok aksjonærene prise seg veldig lykkelig for! ;)

Link to comment
Share on other sites

Pen oppsumering MrPW.. takker.

 

Vi er nok mange som venter spent på fortsettelsen i dette konglomeratet, ikke minst kursutviklingen.

 

At det vil være en rabatt i forhold til de børsnoterte verdiene må vi nok leve med, men den bør vel snart komme ned på et mere naturlig forhold,.. 1/3 er for meget. Samtidig bør vel markedet nå snart begynne å prise inn den formidable ordreboken også.

 

Tipper vi ser et behagelig kursløft utover vinteren... :)

 

 

Hvor mye kan man vektlegge de andre verdiene i Aker?

 

Aker Material Handling Group og Aker Drilling vil nok etter hvert matrialisere seg.

 

I tillegg nevnes dette på Aker's hjemmesider:

 

• Atlas-Stord, en ledende produsent av tørker og presser til næringsmiddelindustrien, samt til avfallshåndtering.

 

• Kværner Insurance, et internt forsikringsselskap som utsteder forsikringer til selskaper i Aker og Kværner, og som bistår selskapet med forsikringsfaglig kompetanse.

 

• Aker Kværner Asset Management som tilbyr selskaper i Aker og Kværner råd og assistanse i forbindelse med kapitalforvaltning.

 

• Molde Fotballklubb som foreløpig spiller i den norske eliteserien fotball herrer.

 

• Aker Capital og Aker Invest.

 

Aker ASA prises med en rabatt på over 30% når man summerer de børsnoterte verdiene + utbytte. Selskapet vil være tilnærmet gjeldfritt etter fusjonen med Kværner.

Link to comment
Share on other sites

Laphroaig, jeg har sett flere steder at 20% rabatt bør det være i konglomerater. Og der er omtrent der vi er nå dersom man regner gjeldende market cap. Som kjent reduseres antall Aker aksjer etter fusjonen med Kværner fra 86.532.067 aksjer (A+B ) til 72.374.728 aksjer. Etter dette har Aker bare en aksjeklasse. Altså blir det over 14 millioner færre Aker aksjer etter fusjonen.

 

Jeg mener dette elementet + utbytte ikke er fullt priset inn i Aker pr. dato.

 

Når desember nærmer seg vil det også bli fokus på utbyttet, samt at:

 

• Aker Drilling er på børs

• Kværner er slettet fra børs, og det nye antallet aksjer blir bedre kjent i markedet.

• Aker Kværner har passert 400

• Aker Yards har passert 400

 

Men 1000 kroners spørsmålet er fremdeles: Hvilke kurs har AKER da?

 

Ordet er ditt Bartender :P

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...