Jump to content

AKER - Aker ASA


Pirelli

Recommended Posts

Kjøper mer... Bjørge ASA er Røkkemat nå. (Norsk vekst har 18,41 % pr 5. sept.)

 

 

 

BJORGE - FLAGGEMELDING

 

http://www.newsweb.no/index.asp?melding_ID=113153

 

Aker Capital har i dag kjøpt 5.031.000 aksjer på kurs NOK

11,44 ,- i Bjørge ASA og har etter kjøpet 11.658.861

aksjer som utgjør 26,55 % av selskapet.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 914
  • Created
  • Last Reply

Bjørge på 5 minutter:

 

Market Cap: 527 millioner på aksjekurs 12

Omsetning 1 halvår 05: 355,6 millioner

EBITA første halvår 05: 18,6 millioner

Ordrereserve: 430 millioner som skal leveres H2 05

 

Om Bjørge

Bjørge tilbyr produkter og prosjekt- og vedlikeholdstjenester til olje- og gass-, landbasert- og maritim industri.

 

Bjørges virksomhet er delt inn i to forretningsområder:

 

Produkter og systemer:

Bjørge leverer hovedsakelig produkter og systemer innen vedlikehold og driftsstøtte. De viktigste produktene og systemene er ventiler og pumper, kontrollsystemer, sikkerhets- og miljøapplikasjoner.

 

Vedlikehold og modifikasjoner:

Bjørge er tjenesteleverandører innen ISO-næringene, dvs. isolering, arkitekt, stillas og overflatebehandling samt kraner og løfteinnretninger. Nisjeprodukter knyttet til dette markedssegmentet er viktige, og Bjørge har opparbeidet seg en ledende markedsposisjon innen leveranser av Sveisolat som muliggjør sveising i "varme" områder.

 

Bjørges hovedvirksomhet foregår i Norge, men enkelte produkter og systemer er i ferd med å øke sine markedsandeler i eksportmarkedet.

Link to comment
Share on other sites

Da ligger Aker Capital rett under tilbudsplikten, 40% utløser tilbudsplikt såvidt jeg husker. Jeg drar inn Bjørge i SOP'en med 82,24% av posten som er lik Aker's 60% av Aker Capital + den indirekte eierandelen som Aker eier gjennom Aker Yards. Shit, det ble komplisert... Altså, Aker Yards eier de resternede 40% av Aker Capital, og Aker eier 55,6% av Aker Yards.

 

Oppkjøp av BJORGE er en positiv trigger for AKVER.

 

Ticker  Antall aksjer   Aksjekurs    Verdi 
AKVER    27.520.930       352        9.687 367.360 
AKY      11.452.930       357        4.088.696.010 
AKS      32.474.910        39,9      1.295.748.909 
AKASA    15.097.200        75        1.132.290.000 
BJØRGE*  10.512.000        12,3        129.297.600 
Utbytte  72.374.728        14        1.013.246.192 

BJØRGE posten er satt inn med 82,24%

Sum 17.394.572.381

Antall Aker A 72.374.728 (slik det blir etter sammenslåingen av AKER/KVI)  	
Aksjekurs  183  
Market Cap 13.244.575.224  	

Børnoterte verdier bak hver Aker aksje:240,3
Rabatt: 31,33 %

Link to comment
Share on other sites

Aksjeposten til Norsk Vekst ble flagget etter børsens stengetid, dersom Aker Capital er kjøper av denne er eierskapet over 58% og tilbudsplikten ett faktum.

 

Børsmeldingen: Norsk Vekst ASA har i dag solgt 8.087.014 aksjer i Bjørge ASA til kurs NOK 12,50. Etter salget har Norsk Vekst ASA ingen aksjer i selskapet. Samlet salgsproveny blir NOK 101,1 millioner. Salget er meldepliktig som følge av at Øyvind Aasbø er styreformann i Bjørge ASA Kontaktperson: Øyvind Aasbø, 23 00 07 00

 

Aftenposten.no: Lynraskt Røkke raid

Link to comment
Share on other sites

Selvsagt gjør jeg det jacob... Beklager mixup'en :) Da blir jo SOP'en marginalt bedre.

 

Tipper det har vært en del aktivitet på kontoret hos Bjørge i kveld, antar Røkke tok en telefon til ledelsen sånn litt over 4, han sa antagelig noe slikt: "God ettermiddag, i har kjøpt selskapet deres"

Link to comment
Share on other sites

Klippet fra Aftenposten:

 

 

Første raid på fem år

Kjell Inge Røkkes nyskapning Aker Capital blar opp 200 millioner kroner for å sikre seg 39,9 prosent av offshoreselskapet Bjørge.

STEINAR DYRNES

 

 

Det har gått over fem år siden Kjell Inge Røkke svidde av 2,6 milliarder kroner på 26 prosent i Kværner. I går gjorde børsraideren Røkke comeback, om enn i noen mindre målestokk.

 

FOTO: HÅKON VOLD

 

bjørge

Offshoreselskapet Bjørge er organisert i de to forretningsområdene Produkter & Systemer, som inkluderer å være totalleverandør av blant annet pumper og ventiler, og Modifikasjoner & Vedlikeholdsstøtte (MMO).

Børsnoteringen av Stavanger-selskapet var i desember i fjor.

I fjor ble driftsinntektene på 782 millioner kroner, og av dette satt Bjørge igjen med et driftsresultat på 48 millioner kroner.

 

 

Nede på Aker Brygge er Kjell Inge Røkkes folk hemmelighetsfulle om gårsdagens lyn-operasjon i aksjemarkedet.

 

- Vi ser på dette som en interessant investering, sier informasjonsdirektør Geir Arne Drangeid i Aker.

 

Tausheten råder.

 

Ut over det var hans munn lukket ved alle spørsmål rundt hvorfor dette er en interessant investering. Men det som er på det rene, er at Bjørge-kjøpet er første gang Røkke går tungt inn i et børsnotert selskap siden han sommeren 2000 la 2,6 milliarder kroner på bordet for å sikre seg drøye 26 prosent i Kværner

 

- Hva sier det om Aker, at selskapet nå igjen er i stand til kjøpe store aksjeposter i børsnoterte selskaper?

 

- Det er vel åpenbart for de aller fleste at situasjonen i Aker i dag er en annen enn for både ett, to og tre år siden, svarer Drangeid.

 

For bare to år siden vaklet Aker på konkursens rand. I går var Røkkes aksjer i eierselskapene Aker og Kværner, som skal fusjoneres, verdsatt til 8,3 milliarder. Et resultat av friskmeldingen var at Aker-sjef Leif-Arne Langøy på årets generalforsamling lanserte Aker Capital som et femte ben i tillegg til industriselskapene Aker Kværner, Aker Yards, Aker Seafoods og Aker Material Handling. I mellomtiden har Aker American Shipping kommet til som et sjette ben. Dessuten er riggselskapet Aker Drilling under oppseiling.

 

Hentet McKinsey-topp.

 

Men det har vært stille rundt Aker Capital. For kort tid siden ble derimot McKinsey-partneren Nils Are Karstad Lysø, med fartstid fra 1992 i konsulentselskapet, ansatt i Aker som direktør for Aker Capital. Stryningen, som er siviløkonom fra BI, har ikke startet i jobben ennå.

 

Derfor var han ikke involvert da Aker Capital for rundt 200 millioner kroner sikret seg 39,9 prosent i Bjørge.

Link to comment
Share on other sites

MSI kjørte aggresive kjøp i AKER på slutten og løftet aksjen 2-3 kroner. MSI løftet også AKVER fra 345 til 350 i sluttauksjonen, og det var oppløftende på en ellers tung dag... AKASA har jo blitt en solid rakett, moro :)

 

State of the konglomerat (jeg har rettet opp feilen i Bjørge):

 

Ticker   Antall aksjer  Aksjekurs     Verdi 
AKVER    27.520.930      350          9.632.325.500 
AKY      11.452.930      351          4.019.978.430 
AKS      32.474.910       40,6        1.318.481.346 
AKASA    15.097.200       81          1.222.873.200 
BJØRGE   17.520.000       12            210.240.000 
Utbytte  72.374.728       14          1.013.246.192 

Sum                                  17.417.144.668

Antall Aker A  72.374.728  	
Aksjekurs      179  
Market Cap     12.955.076.312  	

Børnoterte verdier bak hver Aker aksje: 240,7
Rabatt: 34,44 %

 

Rabatten har ikke vært så stor på en måned.

Link to comment
Share on other sites

Som jeg kunne tenke meg ble det mer enn lange neser i Bjørge leieren etter Aker Capital sitt raid på onsdag. Hovedaksjonærene solgte først 7,2 millioner aksjer på kurs 10.

 

imarkedet.no: Innsiderne som solgte Bjørge-aksjer denne uken trodde de gjorde et spredningsalg. Istedet tok Røkke mesteparten av aksjene. Nå reagerer selgerne på meglerhuset Pareto og vil gå videre med saken. Les mer her:

 

og

 

Børsen sjekker Bjørge-handler

Link to comment
Share on other sites

Enda mer om de tidligere Bjørge aksjonærene:Aftenposten.no: Millioner glapp i Røkke-raid

 

Svak kjøperside i AKER i dag også, tenker mange vil ha valget unnagjort før man kjøper aksjer i ett selskap som er avhengig av at norske industriarbeidsplasser ikke blir ytterligere svekket konkurransemessig. OK, det var en håpløs setning....

 

Uansett hva Røkke stemmer, stem borgerlig! En rødgrønn regjering med Djupedal som næringsminister eller finansminister vil være ett voldsomt skremmeskudd de neste ukene...! :blink:

Link to comment
Share on other sites

Gått glipp av gevinst?!?

 

Det var vel ingen som tvang han til å selge? Og ingen kunne være 100% sikre på at Aker ville kjøpe til høyere kurser senere på dagen.

 

Han kunne jo bare ventet og solgt på en høyere kurs litt seinere. Det er samme problematikk alle står overfor, det: selge nå og gå glipp av gevinst eller minimere tap, eller vente.

Link to comment
Share on other sites

Vel, vi kjenner vel alle følelsen som oppstår i magen når man nettopp har solgt en aksje, og den umiddelbart tar av... Jeg prøver å henge meg lite opp i slike hendelser, men jeg kan skjønne frustrasjonen når man selger aksjer for 70 millioner kroner. Og så viser det seg at kjøper allerede har avtale med en ny kjøper for de samme aksjene med ett påslag på over 10%. Om Pareto hadde en kommunikasjon med Aker Capital i forkant av kontakten med Bjørge får vi nok aldri vite - men det lukter litt bondefangeri av denne saken.

 

Men slik er vel kapitalmarkedet, det nytter ikke å være naiv...

 

OSX indeksen er opp 2,17% i USA i ettermiddag, det lover godt for kommende uke. Ser også at SV er på kraftig tilbaketur på meningsmålingene, kanskje det værste er bak oss.

 

Link til intradagchart - OSX

Link to comment
Share on other sites

Aker har holdt presentasjoner ifm. Aker Drilling i London den siste uken, og skal til uken holde presentasjoner i Norge. Enskilda og Pareto har hjulpet til med å skaffe investorer til selskapet, men flere skal ha ment det ble for dyrt.

 

 

Om jeg oppfatter Finansavisen rett, trenger Aker USD 2-300 mill i egenkapitalfinansiering for å starte byggingen av den første riggen, som vil ha en pris på USD 650 mill (NOK 4,1 mrd.)

 

Offshore Rig services skal ha markedsført en kinesiskbygget semi til USD 285 mill, og da virker jo unektelig Akers rigg litt dyr, men Akers rigg er tross alt 6. generasjon og tilpasset operasjoner i arktiske strøk.

 

Ocean Rigs 5. generasjonsrigger prises til USD 850 mill, med kontrakter.

 

Eastern Drillings prises til USD 600 mill.

 

 

(Kilde: Finansavisen 2005-09-10)

Link to comment
Share on other sites

PA har nettosolgt ivrig i AKER aksjen den siste uken, muligens som følge av at Aker Drilling prosjektet er tungsolgt. På den annen side er ESO nettokjøper, og de sitter vel på tilnærmet samme informasjon som PA.

 

Uansett om de indikerte prisintervallene må ned i forhold til utgangspunktet vil Aker Drilling skape nye, synlige verdier for Aker. Den siste tiden har nok riggfeberen lagt seg noe, det er vel tydlig for de fleste at markedet er i ferd med å overetablere nye rigger.

Link to comment
Share on other sites

Tipper de får inn pengene, jeg.

 

Det ser ut til at det er en overkontahering i jack-up-markedet.. Men jeg tror det bør være mulig å selge to superavanserte 6. generasjons-semier for operasjoner i arktiske (og andre sårbare) strøk. Virker som en god ide å finne en nisje i rigg-markedet, men en veit jo aldri.

 

(Og det er vel en del gammalt skrap rundt omkring som snart er modent for dynga.)

Link to comment
Share on other sites

Overkontraheringen er rimelig tydelig i JackUp segmentet, men det kan vel hende en del jackup'er blir tidligpensjonert i gulfområdene etter denne 'Hurricane' sesongen....

 

Før lunsj var PA nettoselger, etter lunsj er PA nettokjøper. Jeg tror PA har fått positiv interesse fra Transocean for Aker Drilling prosjektet - og at det har lekket ut fra de vantette skottene mellom cooperate og megleravdelingen hos Pareto (såvidt jeg har skjønt sitter disse avdelingene sammen i ett åpent landskap hos Pareto).

 

Go Aker Drikking.... Hick :)

Link to comment
Share on other sites

Vel Hector, hva skal vi tro om utviklingen for vårt kjære konglomerat i tiden fremover når vi nå setter inn en regjering som er så nær kommunismen man kommer i ett moderne demokrati?

 

Håper det sklir over, som alle andre dårlige nyheter har gjort. Det er vel lite som tyder på at inntjeningen i norske oljeservice selskaper som Aker Kværner skal forringes noe større av dette umiddelbart. Men jeg tviler på at det er lettere å selge Aker Drilling prosjektet til utlendinger når man må legge politisk usikkerhet/risiko på toppen.

 

AKVER må snart annonsere noen fete kontrakter, uten gode nyheter er jeg redd vi (AKER) sklir nedover sammen med resten av OSE denne uken.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...