Jump to content

HJERNEGYM


Corvus

Recommended Posts

Jo mer jeg grubler på den der jo mer irritert blir jeg.Det må da være noe info som mangler der (sikkert ikke) :roll:

Like irriterende som å følge Fast kursen siste tida :o :?

 

:D :D Anne kjørte lengst,hun kjørte 90 km. :idea:

Grunnen til at jeg tror det kan jeg ta senere

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 335
  • Created
  • Last Reply

Mølleren kom med riktig svar hivs vi antar at vei lengden er 80 Km. Det blir at Anne kjørte 90 Km mens Lars kjørte 70 Km:wink:

Pirelli kom med riktig svar og korrekt regnstykke, og dermed utropes til dagens vinner.

Gratulerer Pirelli.

Premien: En offentlig erklæring på at du gjør en sabla god job i forumet. Takk Pirelli

 

Løsningen kan ser slik ut:

Anne kjørte 20 kilometer lengre enn Lars.

For eksempel, hvis det var 300 kilometer frem og tilbake, Lars må ha kjørt 140 kilometer og Anne 160 kilometer. Du kan bruke en hvilken som helst distanse, og differansen vil alltid bli 20 kilometer.

R/Carlos

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

IQ test

Hvor smart er du? Svar på disse spørsmålene om du tør, så får du se!

Du kan gjerne deler resultatet med oss i forumet hvis du tør.....

Tell et poeng for hvert riktige svar og se i tabellen hvordan du scorer.

 

10 Geni

9-10 Over gjennomsnittet

6-8 Normal

3-5 Hmm

1-2 Krev pengene tilbake fra skole undervisningen

0 Hjernedød

 

Veldig kort betenkningstid, svar så rask som mulig.......

KLAR ..FERDIG ..GÅ

 

1. Har de 17. mai i England? Ja Nei

2. Hvor mange fødsels dager har en gjennomsnitts mann?

3. Noen måneder har 31 dager; hvor mange har 28?

4. Kan en person fra California gifte seg med sin enke's søster?

5. Del 30 med 1/2 og legg til 10. Hva blir svaret?

6. Hvis det er 3 epler på et bord og du tar vekk 2, hvor mange har du da?

7. En doktor gir deg 3 tabletter og ber deg ta en hver halv time. Hvor mange minutter vil tablettene vare?

8. En gårdbruker har 17 sauer som står på et jorde, og alle bortsett fra 9 faller om og dør. Hvor mange sauer står igjen?

9. Hvor mange av hvert dyr tok Moses ombord i arken?

10. En ansatt i en slakter butikk er 1,80 høy. Hva veier han?

 

R/Carlos (Normal IQ, hehehe)

Link to comment
Share on other sites

Herved bekrefter jeg at hoff@ har et normal IQ. :judge:

8 riktige svar (en ikke besvart, og en feil(2)).

 

Det er ikke vondt ment, men det var virkelig moro å skrive denne posten :D :lol: :D

 

R/Carlos (også med normal IQ)

Link to comment
Share on other sites

1. Ja

2. 1

3. 12 (Alle)

4. Nei (eller Ja hvis reinkarnasjon eller giftermål i himmel/helvete går an.)

5. 70

6. 2

7. 90

8. 9

9. Ingen (med mindre Moses også hadde en Ark, men det er ikke dokumentert så da er det ingen som vet...)

10. Kjøtt

 

Jeg tror alt er riktig, hvis ikke får du komme med fastien Carlos!

Link to comment
Share on other sites

Her er fasiten Bushwhacker. Nr. 7 skal være 60 minutter ellers resten ser bra ut.

 

Løsning på IQ test

 

1. Ja, selvfølgelig har de det. De bare feirer den ikke som i Norge.

2. Man blir bare født en gang.

3. Alle har 28 dager, det er bare det at de andre har flere dager.

4. Nei! Han er død.

5. 70

6. 2

7. 60 minutter

8. 9

9. 0. Moses hadde ikke noen Ark. Det var det Noah som hadde.

10. Kjøtt.

R/Carlos.

Link to comment
Share on other sites

Siden vi ikke har et "humør" post, så poster jeg denne her....(Admin og moderator tilgi meg :wink: )

Jeg hadde en god latter og vil at andre skal ha det også.....

 

Lite gjennomtenkte meldinger)

 

:arrow: Et skilt sett på en automatisk håndtørker på et toalett: Må ikke aktiveres med våte hender.

:arrow: Ved en dyrehage i Budapest: Vennligst ikke mat dyrene. Hvis du har passende mat, gi det til vakten.

:arrow: Legekontor, Roma: Spesialist i kvinner og andre sykdommer.

:arrow: Resturant, Nairobi: Kunder som opplever våre oppvartningspiker som frekk burde se sjefen.

:arrow: På en Athi elve-motorvei: Merk: Når dette skiltet er under vannet er veien ufremkommelig.

:arrow: På en plakat i Kencom: Er du en voksen som ikke kan lese? I så fall kan vi hjelpe deg.

:arrow: På en gravgård: Forbudt å plukke blomster bortsett fra sin egen grav.

:arrow: Et Tokyohotells regler og reguleringer: Gjester oppfordres til ikke å røyke eller gjøre annen motbydelig adferd i sengen.

:arrow: Hotell i Japan: Du oppfordres til å utnytte stuepiken.

:arrow: Et vaskeri i Roma: Damer, legg igjen dine klær her og bruk ettermiddagen på å kose deg.

:arrow: Billettkontor for fly, København: Vi tar din baggasje og sender den i alle retninger.

 

Ha en latterlig dag :wink: (eller var det latterfult dag!!!) R/Carlos

Link to comment
Share on other sites

Vil bare minne på at imorgen er det 1ste April. :wink:

Det var fristende å komme med en god melding her på forumet men jeg velger å la være denne gang.

Pass opp for gode historeier imorgen.

R/Carlos.

Link to comment
Share on other sites

I sterk konkuranse med herr Øyen i NRK1 kommer følgende oppgave:

 

En rekke med barnehagebarn, som totalt måler 50 meter(rekken altså), er ute og går rett frem med konstant fart.Olemann er først i rekken.Moren til Olemann oppdager at han har glemt matpakken sin og småløper med konstant fart langs hele rekken fra den siste til den første som er Olemann. Hun leverer matpakken,snur og løper med samme fart tilbake til den som er bakerst i rekken. På denne tiden har rekken med barn forflyttet seg 50 meter. Hvor langt har den omsorgsfulle moder løpt?

 

PS. Jeg vet fasit, men ikke utregningen.

 

Fasitsvaret blir presentert 1.påskedag etter kl 1800

Link to comment
Share on other sites

Hei Corvus,

Første inntrykk ga følelse av at oppgaven liksom "piece of cake", men det var jammen vanskelig å lage regnstykke av det.

 

Jeg har klart å lage en regnstykke men er usikker om det er riktig fordi jeg har fått "komma" i svaret.

 

Jeg tror at svaret er : 120,7 meter (50 + 35,35 +35,35) . Er det riktig???

 

Jeg kan sende utregning hvis svaret er riktig (slipper å dumme meg helt ut :wink: )

R/Carlos

Link to comment
Share on other sites

Jeg måtte børste støvet av gamle matte kunnskapene, og det var jammen ikke lett, det er tross alt flere år siden denne delen av hjernen var brukt :wink:

Slik har jeg kommet frem til svaret:

Olemann er først i rekken.Moren til Olemann oppdager at han har glemt matpakken sin og småløper med konstant fart langs hele rekken fra den siste til den første som er Olemann

:arrow: Antar at barnerekken(50 m) har rykket frem X meter, Da har moren gått forbi alle barn helt til første barn. dvs 50 meter + X meter.

Hun leverer matpakken,snur og løper med samme fart tilbake til den som er bakerst i rekken.

:arrow: Antar at barnerekken har rykket frem Y meter, men siden moren skal tilbake til siste barn (motsatt retning av barn) Da har moren gått forbi barnerekken minus avstanden som barn har rykket frem. Dvs 50 meter minus Y meter

På denne tiden har rekken med barn forflyttet seg 50 meter

:arrow: 3dje informasjon er : X+Y = 50 meter

 

Siste info. er at moren har løpt langs hele barnerekken + X meter + X meter (tilbake veien) --> moren løpt = 50 +2X eller om du vil moren løpt = (50 +X) + (50 -Y)

 

Løsning:

Siden vi har konstant fart så er forholdet mellom barns fremrykking og mors fremrykking er lik -->

X / Y = (x+50) / (50 - Y). Vi løser denne likning ved å erstatte Y verdien med (50-X) som vi finner utfra X+Y=50 --> Y= 50-X.

--> X / (50-X)= (x+50) / (50 - (50-X))

som gir etter enkel beregning: X = 35,35 meter

 

Moren løpt: 50 + 2(35,35) = 120,7 meter

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Det er en stund siden vi hadde siste hjernegym :wink::wink: Jeg prøver med denne:

 

En mann kjøper en kveil med tau av en dame for 300 kroner og betaler med en tusenlapp. Damen går inn i matvarebutikken ved siden av for å veksle. Hun kommer tilbake og gir mannen 700 kroner.

 

Etter at mannen har forlatt butikken, kommer ekspeditøren fra nabobutikken og sier at det var en falsk tusenlapp hun vekslet inn fra henne. Damen beklager og gir den andre ekspeditøren en ekte seddel.

Hvor mye tapte damen?

Link to comment
Share on other sites

Hyggelig at denne tråden er vekket til liv igjen :D

 

Tydelig poulær da oppgaven ble lansert 18:54 og to svar kom innen 19:01 :!:

 

Jeg må bare slenge meg på og si meg enig med Filosofen.

I realiteten

:arrow: gav damen bort taukveilen (verdi 300)

:arrow: fikk kr 0 (som hun trodde var kr 1000)

:arrow: fikk kr 1000 av butikken

:arrow: gav mannen kr 700

:arrow: gav tilbake kr 1000 til butikken

 

Hun gikk altså 700 og litt tau i minus :idea: :o

Link to comment
Share on other sites

Tekniker'n, Dette virker litt "håpløst" vanskelig i første øyeblikk, men den er ikke så ille som den ser ut ........

 

Flue på styret

 

2 gutter på hver sin sykkel, 20 kilometer fra hverandre, begynner å sykle mot hverandre. I det øyeblikket de starter, letter en flue fra sykkel styret til den ene gutten og flyr rett mot den andre. Straks flua når den andre gutten, snur den og flyr tilbake til den første gutten som stadig kommer nærmere, og slik holder flua på, flyr frem og tilbake mellom guttene inntil de møtes. Hvis hver sykkel holder en jevn hastighet på 10 km/t og flua flyr med konstant 15 km/t.

 

Hvor langt flyr fluen før guttene møtes? Ikke tenk for tungvint, for svaret er ganske logisk.

 

R/Carlos

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...