Jump to content

TOM - Veien inn i Tyskland II


pluss201

Recommended Posts

  • Replies 513
  • Created
  • Last Reply

Teknikern

Som du vet er jeg enig i din analyse av situasjonen, og velger selv å sitte med alle mine aksjer i TOM, som er et betydelig antall.

 

Jeg har lyst til å legge til at jeg anser trusselen om et marginpress i den nærmeste fremtid som en god garanti for at Tomra klarer å opprettholde og kanskje også øke sine markedsandeler i en kritisk periode når nye betydelige markeder skal åpnes. Dette er selvsagt av stor betydning og kan ikke vektlegges nok når man ser på utviklingen i et litt lengre perspektiv enn de første par ukene. I et presset marked vil konkurrentene til Tomra garantert tape penger, og dette vil effektivt forhindre at den enorme veksten vi står foran i dette markedet kan utnyttes av nye aktører til å bygge seg opp. Selvsagt kan en aktør som Nixdorf sprøyte inn store midler og kjøre med store tap, men jeg tviler på at de kommer til å satse særlig helhjertet på dette.

 

Det har vært hevdet at de kan produsere automater til halve prisen av Tomra. Dette er etter min mening noe stort tull, og viser bare at de kjører med tap i et fortvilet forsøk på å komme inn på markedet. Men også de har investorer som ikke ønsker å tape penger i lengden. Det samme gjelder Tomras hovedkonkurrent i USA/ Hawai, som har tapt penger i flere år i følge regnskapene jeg har sett på. Repant tror jeg raskt vil være historie i det tøffe markedet vi nå ser.

 

Jeg har lang fartstid fra industrien selv, og ut fra en industriell analyse, kombinert med nyhetsstrømmen omkring Tomra, så er jeg mer optimistisk enn på lenge når det gjelder Tomras fremtidsutsikter på litt lengre sikt. Jeg har for øvrig vært negativ til aksjen i flere år, men dette snudde i høst.

Link to comment
Share on other sites

For all del kom med alt du kan finne vi treng alt positivt som finns Teknikern. Ellers kan vi trøste oss med 5,33 % i utbytte. Er kursen for eksempel i 50 kr Til høsten har ein bra forteneste.Markeda er der det tar berre litt lenger tid enn venta.

Ellers Gratulerer til pantera har dama innside info :?:

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Det er en tung deg med sekssiffret tap !

 

-Men det hjelper ikke å grave seg ned. Jeg trenger nok kvelden til å riste dette av meg, selv om jeg allerede i går kveld begynnte å forberede meg på en blodrød dag.

 

Dog, putter alt i skuffen og venter. Nå er alle negative så det hadde hjulpet med en skikkelig overraskende god nyhet i løpet av noen dager. Og hvem vet, det jobbes jo bra i mange markeder så det er jo håp om det ikke er tro akkurat nå.

 

-Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser at flere har kommentert det faktum at ledelsen ved opsjonspremissene også denne gang har hatt vikarierende motiver for hva som skulle legges fram nå.

Jeg har filosofert litt rundt dette i kombinasjon med lederskiftet på et annet forum tidligere idag

Om typiske "fenomener" omkring lederskifter skrev jeg bl a følgende i begynnelsen av februar;

(SITAT) "Men det er intet sted hvor relativitetsprisippet utnyttes mer brutalt enn ved lederskifter; en ny leder måles alltid mot tidligere resultater, og vil derfor lete frem alt negativt, lik i lasten, skapskjeletter, osv, slik at startposisjonen blir gunstigst mulig (les lavest mulig).

M a o; vi må forvente litt "dritt" som nyheter når ny leder tiltrer, spesielt hvis han/hun kommer utenfra." (Sitat slutt).

At alle ekstraordinære kostnader samt mulig kreativ (med negativt fortegn)omgang med tall skulle med denne gang, er jeg sikker på at den tiltredende leder har satt som krav, og med innsidernes opsjoner slik vi nå vet, så var det neppe mye motstand mot dette kravet!!

Når det er sagt, så er ikke alt så ille som offisielle hold maler det, spesielt vil jeg framheve to hovedsaker:

1)Ingen legger de ekstraordinære kostnadene til det aktuelle resultat og nåler mot estimatene for i det minste å sammenligne epler mot epler. Og heller ikke at disse kostnadene gir ekstraordinære kostnadskutt i 2005 som langt overstiger "tapet".

2) For å være så kategoriske om sin markedposisjon som TOM nå er, MÅ de vite noe mer enn det småtteriet som har kommet av ordre i Q4! Jeg tror de har mer enn klare signaler fra store kunder, kanskje allerede intensjonsavtaler, men som ennå ikke behøver å rapporteres.

ejh

Link to comment
Share on other sites

re: ejh:

 

Du har nok et poeng eller to der ja...... :)

Lurer litt på hvem markedet tror skal produsere maskiner til Tyskland. Med en markedsposisjon på 80%, så er det underlig at de ikke tror Tomra får økt inntjening så det monner.......

Mye spill for galleriet og opsjoner osv. i går?

Dette lukter :worry:

Link to comment
Share on other sites

ejh

 

At alle ekstraordinære kostnader samt mulig kreativ (med negativt fortegn)omgang med tall skulle med denne gang, er jeg sikker på at den tiltredende leder har satt som krav, og med innsidernes opsjoner slik vi nå vet, så var det neppe mye motstand mot dette kravet!!

 

Da forutsetter du at ny ledelse allerede er på plass og har lagt føringer for denne kvartalspresentasjonen. Ja - mon det? Det vil jeg se før jeg tror det....

 

Det du skriver i punkt 2) vedrørende hvor kategoriske Tomra er om sin markedsposisjon svelger jeg heller ikke rått. Det blir bare spekulasjoner om ledelsens tankegang og motiver, noe som slett ikke alltid er vellykket. For eksempel: Vi har i lang tid sett spekulasjoner rundt Q4-tallene med argumenter som " tallene MÅ være bra, ellers hadde Tomra-ledelsen aldri funnet på å starte roadshow få dager senere! Noe skal de jo ha å vise for seg!!!" Jeg følger logikken i argumentasjonen, og den virket svært så troverdig inntil i går ettermiddag...

 

Den mest kursdrivende nyhet jeg forventer fra Tomra i nærmeste framtid er at ny adm.dir er ansatt. (Forutsatt at det ikke er et navn hentet blant kongerikets mest iherdige fallskjermjegere).

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser det skrives mye om "å kjøre aksjen ned før opsjoner tildeles ledelsen i selskapet..."

 

Hvorfor ikke utnytte dette og ta opsjonsposisjoner selv?

 

Selv sitter jeg helt rolig med mine aksjer, og vurderte ikke å selge dem idag. Hvorfor skal jeg realisere på disse lave kursene?

 

Jeg er long, og har stor tro på at kursen skal gå en god del oppover i 2005, og ser da ingen grunn til å foreta krumspring når den faller brått. Ser heller etter muligheter til å gjøre det beste ut av situasjonen, og foreta posisjoneringer som gir bedre resultat på sikt.

 

Er enig med Teknikern som gjentar at Tomra er et long-case. Det letteste som er, er at man mister fokuset underveis når man får slike uforutsette ting som dette. Tomra er et fremtidsrettet selskap, og trading-tiden med Tomra vil jeg hevde er rimelig borte. Finnes mye bedre case å trade enn Tomra.

 

Jeg har fundamental tro på selskapet, og skal sitte i lang lang tid ennå. Mulig jeg høres for optimistisk ut på en trist dag som dette for mange som har tapt store summer på korte posisjoner, men det er nå engang slik.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Deilig å finne likesinnede som også har tro på Tomra. Jeg personlig tror dette kan bli bra, og har det som ett vekstselskap i min portefølje. Jeg skal ikke påberope meg noen som helst ekspertstatus, tvert imot jeg er forholdsvis fersk i gamet. Derfor har jeg ett par spørsmål til dere andre TOM aksjonærer!

 

Hva tror dere vi ser slags kursutvikling de neste dagen/ukene?

 

Kommer tyskland kontrakter til å kjøre kursen nevneverdig i rett retning?

 

Hva vil ny sjef bety? Har Thorsen virkelig gjort det så dårlig det siste året?

 

MVH

 

Chris

Link to comment
Share on other sites

Re Perleif; når det gjelder ny toppleder, så har nk den prosessen gått en stund; TOM uttalte jo nylig at vedkommende vil være på plass i løpet av kort tid; det betyr at personen er valgt.

Når det gjelder hva TOM vet og ikke vet, tror jeg muligens du misforsto meg litt.

TOM guidet i forbindelse med kvartalspresentasjonen at de har beholdt og vil beholde sin markedsandel i rimelig tid.

Dette sier de etter en periode med minimal ordreinngang, og min konklusjon er da at det sannsynligvis har pågått forhandlinger, primært i Tyskland, som allerede gir dem sikre nok signaler til å si dette; les f eks intensjonsavtaler med større kunder.

Dett er rent gjettverk fra min side, men de må ha mer å bygge påstanden på enn det som fremgikk av Q4 isolert.

Link to comment
Share on other sites

På en slik skuffende dag (som jo var i går)kan man lett innenfor menigheten lage store konspirasjonsteorier. Det er ingen grunn til å tro at ikke tallene er som de er nå, selv om ledelsen får masse gunstige (håper vi!) opsjoner. Og når de tre dagene er over, vil i hvert fall eksisterende ledelse være interessert i å spre glade budskap. Så får vi følge med de neste to dagene, og kjøpe litt, hvis vi kan, i samme øyeblikk som Pantera finner ut at nå har kniven falt nok.

Link to comment
Share on other sites

Dette ble verre enn hva jeg hadde forventet :blackeye: .

 

Regnet ikke med ett så godt resultat som mange hadde forventet pga. nye regnskapsregler.

Man må regne med at det er flere som opererer i USA som må føre regnskapene annerledes fremover.

Dette har jo også pressen skrevet om den siste tiden.

 

Kanskje det skrives kontrakter i løpet av uken på messen i Tyskland?

 

Demningen brast. :cry: :cry: :cry:

Link to comment
Share on other sites

Det var et heftig døgn som Tomra investor/trader. Klarer enda ikke helt å balansere om jeg skal være entusiastisk over de nye aksjene jeg fikk "billig" i dag eller bekymre meg over "papirtapet" jeg fikk på min "core holding" i TOMRA. Det får bli en flaske midtuke-vin for å gjenvinne balansen.

 

Aksjemarkedet har alltid rett i "nuet", men fremstår som regel som mindre rasjonellt i det noe lengre perspektivet. Det vil vise seg på noe sikt om ikke dette er tilfellet også med dagens "reaksjon".

 

Det som er helt klart, med en fundamental analytisk tilnærming, er at TOM-aksjen falt for mye i dag utifra en vurdering av TOMRA sitt verdiskapningspotensiele. I en fundamental verdivurdering vil dagens "core business" i TOM (EBIT 2005e: ca NOK 330 mill) tilsi en fair verdi på ca NOK 25/aksje. Dette er uten verdien av Tysklandsoperasjon eller nye markedsmuligheter i USA, Japan og UK. Tysklandsgjennombruddet alene, er beregnet til å ha en verdi på iallefall NOK 10-20 NOK/aksjen. Med Tyskland, som vi nå hvet kommer, er den fundamentale verdien på NOK 35-45/ aksje. Og da har vi ikke satt noe verdi på potensialene i Japan, UK eller USA. Forsiktig anslag på innfasing av dette tilsier verdier ut over Tysklandspotensielet alene.

 

Aksjen skulle ned (riskopremie opp)og 2005 inntjeningsforventninger nedjusteres etter nye opplysninger fra selskapet i går. Men verdimessig skulle fallet ikke være på mer enn 1 krone, resten er det irrasjonelle. På dagens sluttkurs er TOMRA dritbillig og reflekterer nærmest null i verdi av TOMRA sine nye markedsmuligheter. Det er selvfølgelig en grunn til at dagens aksjekurs fraviker såpass mye fra underliggende verdi, men det er helt klart at mange av disse "negatives" (beskrives utfyllende på dette fora og andre steder) vil bli gjort til skamme. Det enorme risikopremien vil ikke kunne bestå.

 

Min hypotese, med flere års erfaring med industri analyse, er at det er en grunn til at Europa opplever marginpress:... det er et marked som snart skal eksplodere og nye aktører vil inn. For TOMRA sin del vil marginutfordringene (som seriøst adresseres av Tomra) bli mer enn generøst kompensert gjennom en betydelig volumøkning, som netto vil gi industriell verdistigning.

 

:)

 

For ordens skyld: Tallmateriale og estimater er hentet fra FIRST Securities TOMRA update fra i dag. :blackeye:

Link to comment
Share on other sites

Kursen til Tomra er nå 4 kroner under nedre Bollinger bånd.

Normalt skal da kursen opp i morgen.

 

Jeg har studert tidspunkt for salg av aksjer i forhold til at kursen går under 100dg snitt. Jeg fant at man bør vente 6-8 dager etter at kursen går under 100dg snitt uten at kursen er under nedre Bollinger hvis man skal selge.

Selvfølgelig gjelder ikke dette alle aksjer, men i snitt lønte det seg å vente.

 

Demningen brast. :cry: :cry: :cry:

Link to comment
Share on other sites

Nå snakker vi igjen. Flott!

 

Det har liten hensikt å gråte over spilt melk, selv om jeg forstår frustrasjonen MEGET godt. Jeg sitter fullastet selv, og sett på at verdien har sunket med mer enn en neve tusenlapper idag. Man kan finne mange slags spekulative vridninger om hensikt med puslete presentasjon m.m., og spekulere i skjulte motiver og konspirasjonsteorier. Men det kommer neppe noe ut av å dvele ved slikt.

 

Løft heller blikket fremover og se etter muligheter til å utnytte situasjonen som er oppstått. Et papirtap er kun et papirtap så lenge man ikke får panikk og selger (såfremt man ikke blir presset til å realisere en høyt gearet posisjon...). Jeg er sterk i troen på at Tomra skal adskillig høyt i forhold til dagens nivåer, men at det naturlig nok vil ta tid. Det er utålmodigheten og frustrasjonen som skaper slike overreaksjoner vi har sett idag.

 

Tomra er et long-case, og trade-tiden for denne aksjen er ikke slik den engang var. Ordrene og markedene kommer etterhvert, men vi må innse at vi fremdeles bare er midtveis i andre måned av 2005. Mye gjenstår, og mange svar vil vi få utover våren og sommeren.

 

Lykke til alle sammen.

Link to comment
Share on other sites

Teknikeren bør finne seg et nytt case.

Kan ikke du involvere deg i FAST f.eks? Eller ASC?

Kjekkere med disse. Aldri for seint å snu....

En bør snart stikke fingeren i jorda og innse at TOM er et lost case i år.

 

Forstår du er frustrert, men kan du ikke heller sende ham en direktemail utenom forumet. Så fokuserer vi på aksjeanalysene her;... negative og positive analyser.

Link to comment
Share on other sites

Hei aarekul

 

Jeg synes det blir helt feil av deg å angripe Teknikern. Man skal ikke ta budbringeren.

 

Det at Teknikern har sterk tro på Tomra, og begrunner sitt syn med analyser og anslag er hans måte å vise hvorfor han tror på aksjen. Det er opp til alle andre å vurdere hva man selv skal gjøre. Teknikern har hele tiden hevdet sin tro på Tomra, og har gitt SVÆRT mange her på Aksjeforumet og Stocktalk gode muligheter til å foreta kjappe bevegelser pga hans utrettelige søken etter nyheter.

 

Det at du nå angriper Teknikern fordi du evt har tatt hans ord som fakta, er noe du selv må stå for, og ikke han. Det går på din vurderingsevne. Teknikern er ikke allviter, og sitter neppe med fakta, så du må ta hans betraktninger for hva de er: nemlig betraktninger.

 

Så ikke bebreid ham for dine tap. Det må du stå for selv!

Link to comment
Share on other sites

Jeg får jo tåle litt kritikk . Men for meg er det ikke noe poeng å ha rett i det korte bildet. Jeg er som de fleste vet, en investor som er inne i Tomra for det lange løp. Nå, i en periode før nye markeder åpner, butter det litt i mot, og de som har et kortere perspektiv enn meg er skuffet. Det er jeg for så vidt også, men jeg ser som sagt noe lengre frem.

 

Tyskland åpnes i år, og det gjør Japan med stor sannsynlighet også om ikke så lenge. Rundt årsskiftet kommer England.

 

Det blåser litt nå, men det kan jeg leve med. Jeg VET at dette vil ordne seg, dog er oppturen utsatt noe. Men jeg har tid til å vente.

 

Re: Svi-gus

Jeg har ikke hørt noe nytt fra Nederland. De har jo pant på flerbruks-emballasje i dag, og pant på engangsemballasje kan komme om ikke for lenge. Men har ikke sett noe nytt.

Link to comment
Share on other sites

Re: aarekuul....

 

Rene pit`en her i dag..... (men det har jo vært en drittdag, så lista er vel litt lavere i dag).

Vedr. drittslenging til Teknikern, så er det opp til deg selv og tilegne deg info og vurdere det du kommer over.

Ikke skyld på andre når det går i kjelleren som i dag.

Men du solgte vel ikke i dag, så da har du heller ikke tapt en krone?

Mange i TOM er langsiktige, (noen kanskje ufrivillig...), men er man ute etter superkjappe fortjenester er nok ikke TOM tingen.

Vi snakker her om et Industriselskap, dog med et enormt potensiale, etter min mening. (ser jo gjerne at det prises som et vekstselskap etterhvert... :)

Vi fikk utsatt de planene litt i går, for å si det sånn, men det kommer og det er vel sikrere enn noen gang?

At TOM er et lost case er jeg overhodet ikke enig i!

Dette kan snu opp fortere enn du aner.

Det ligger så mye stort på vent nå, at dette kan ikke TOM miste!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...