Jump to content

TOM - Veien inn i Tyskland II


pluss201

Recommended Posts

Heisann.

 

ja, her er det ikke bare analytikerne som har bommet det har også undertegede gjort og resultatet av det er at oppgangen til over kr 50 og ikke minst 100 blir skjøvet ut i tid.

 

Marginpress og ekstraordinære kostnadder er fremført som årsak og det er troverdig.

 

19 mill i ekstraordinære nå skal gi + 40 mill til neste år så de 19 kan vi se på som positiv engangseffekt. Marginskvisen er mere alvorlig og det vil kreves kraftig økt omsetning for å utligne dette og jo føre kontraktene kommer jo bedre er det for nå begynner nok mange å bli utalmodige.

 

Jeg holder mine aksjer innkjøpt på 24 men er forberet på en test av 28 nivået mulig jeg øker litt der vi får se. Har ikke mistet fremtidstroen men er litt nedtrykt pga tallene, det tror jeg også andre mere profilerte TOM skribenter en undertegnede også er. For de som sitter med call kan dette bli et mareritt men faktisk gi muligheter til nye call når den igjen vender opp??

 

Turn

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 513
  • Created
  • Last Reply

I fare for å bli betraktet som etterpåklok vil jeg vise til en tekniske observasjon - og en merkverdig historie fra det maritime miljø:

 

20. jan:

Kursen på TOM dukker under det stigende 10 dg glidende gjennomsnitt.

Kursen har deretter befunnet seg under dette snittet, og 3-4 forsøk på å bryte over har alle feilet. Bob - bob !

 

26. jan:

10 dg snitt begynner å falle (au,au - nå er det fare på ferde) - og ti'ern har senere kun falt !

 

9. feb:

10 dg snitt faller under det fortsatt stigende 30 dg snitt !

Dette var det TREDJE tekniske faresignalet - og nå er det bare ETT som gjenstår før den siste teknikeren er ute !

 

14 feb:

I går bikket 30 dg glidende snitt så vidt ned og den siste teknikeren panter sine bokser og tar "gevinsten" - før han "på mistanke" raskt hopper over bord !

 

Til sin store glede ser han at han har havnet i en livbåt med KUN likesinnede TA-kolleger -

og ikke minst en meget opprømt Erik Thorsen - som velvillig skriver autografer og deretter deler ut reklamepenner til alle som vil ha....!! Alle smiler og ler og de er sjeleglade for at de er i trygghet i den lille, men akk så solide, livbåten sin !

 

Etter at Thorsen hadde skrevet sin siste autograf kastet alle et blikk opp mot skuta - og der observerte de mange

kjente ansikter fra Aksjeforumet. De fleste danset og lo inne i salongen, mens de tre musikerne fra Bulgaria fortsatt spilte sine hits fra 70 og 80-tallet ! Det var likevel et par karer som sto ved rekka og spydde, men pga mørket var det vanskelig å gjenkjenne dem. Om de var drita, sjøsjuke eller kun hadde en dårlig magefølelse vites ikke !

 

Det neste som skjedde var at det hørtes 5 små plask like ved skipssiden. Først skjønte ikke de i livbåten ikke hva dette var for noe, men da de så fem feite skipsrotter komme svømmende forbi i en farlig fart - gikk det raskt opp et lys for dem.

Thorsen lo hjertlig og nikket anerkjennende da han så dem ! De dyrene har virkelig teft, mumlet han lavt, men likevel høyt nok til at undertegnede fikk det med seg ! Deretter tok han seg en solid slurk av den flaska han hadde fått med seg fra TAX-FREE butikken - før han sendte den videre til de andre !

 

Om bord i skipet fortsatte bulgarerne med "Love hurts" ....og de "forelskede passasjerene" ante fortsatt fred og ingen fare........ !

 

I skrivende stund kjenner heller ikke jeg fortsettelsen på historien.

De i livbåten rodde mot smulere farvann, mens skuta fortsatte ufortrødent videre. Det var imidlertid en kjentmann blant teknikerne - og han syntes at det var merkelig at fyrlykta på "Daumannsskjær" ikke lyste i kveld....

 

Ja, ja, fyrvesenet sparer vel noen kroner ved å slukke lyset etter mørkets frambrudd, kommenterte han, og så bekymret etter skipet som faretruende nærmet seg de frådende bølgene i det urene farvannet........

Link to comment
Share on other sites

Det skal du ha Hammers, du er en jævla god skribent.

Må le litt inni meg :lol: .

 

Som jeg sier til Tekniker`n vil jeg si til deg, STÅ PÅ. :thumbright: Vi trenger sånne som dere.(Litt info og humor)

 

Men det er ikke tvil om at det blir litt ørken :walk: for oss Tomra aksjonærer en "liten"stund til. :cry:

Link to comment
Share on other sites

Morsomt innlegg Hammers. Men jeg må si at dine enorme kunnskaper om Tomra har vært en godt bevart hemmelighet til nå etter Q4 rapporten, og jeg er ikke sikker på om du har alle teknikerne med deg i livbåten heller.

Ellers så må du passe på så du ikke kommer i veien for den store skuta de første dagene. Det er veldig vanskelig å se små livbåter i mørket, spesielt når ikke fyrlyktene er tent.

 

Lykke til med påhengsen :-D

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha surfet litt på nettet etter Q4 i dag har jeg notert ned litt

forskjellige facts (?) som jeg har funnet på min vei...

 

Negative ting for Tomra:

- Konkurrenter i USA og Tyskland spesielt har senket prisene i 2004.

- Marginene har sunket siden forrige kvartal.

- Skuffende resultat i Q4.

 

Positive ting for Tomra:

 

- Panteloven er (ifølge rykter?) på vei til å bli utvidet i New York.

- Tomra har i Q4 gjenvunnet sin markedsandel i Tyskland på 80%.

- Sterk avslutning av året i Tyskland, salget økte med 6 % i 2004.

- Tomra planlegger å flytte deler av produksjonen til lav-kost-land.

- Annonsering av ny konsernsjef vil trolig bli positivt mottatt.

- Ny tysk pantelov er endelig vedtatt --> Enormt potensiale i Tyskland!

- Tomra forbereder lansering og storutrulling av RVM teknologi i 2005.

- TRC piloten i Storbritannia er en suksess og vil trolig utvides.

- Fortjeneste fra Material Handling er fremdeles stigende.

- Driften i Brasil er stabilisert og viser bedret fortjeneste.

- Omstruktureringer estimeres til å gi besparelser på 40-50 MILL i 2005.

- Tomra har eiendeler verdt hele 3,26 MRD og ca. 1 MRD i likvide midler.

- Pant er introdusert i Estonia med virkning fra 1/1-2005.

- Pant er introdusert på Hawaii med virkning fra 1/1-2005.

- Utrulling i Japan går som planlagt og er godt mottatt av japanerne.

- Tomra vil diskutere samarbeidsavtale med Sumitomo-gruppen i Q1, 2005.

- Salget i USA har steget 5 % i 2004 og markedsandelen er på ca. 85 %.

- Salget i California alene har steget hele 14 % i 2004 målt i kroner.

- Tomra har styrket sin markedsposisjon ved oppkjøp av Orwak og Titech.

 

Fokus i 2005:

Produktinnovasjon og kostnadsredusering :)

Tyskland, Storbritannia, Japan og USA :-D

Integrering av Titech og Orwak :P

 

:o :oops: :blackeye:

 

...så helt sort er det ikke ;-)

 

Men det blir spennende å se hva som skjer i morgen! Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

DISAPPOINTED! Dette var rett og slett ræva. Det er ille nok at Tomra misser de utskjelte analytikernes estimater. Verre er det at omsetningen ble 7% lavere enn i 4Q03. Var det noen som sa vekstselskap? Guidingen for første halvår bidrar heller ikke til noe kjøpspress, og Thorsen er som vanlig like karismatisk som en sekk poteter. Ryktene om Tomras død er selvfølgelig betydelig overdrevne, men her må man tydeligvis smøre seg med adskillig mer tålmodighet enn optimistene blant oss hadde håpet.

 

På kort sikt gir jeg faen i å fokusere på de fundamentale framtidsutsiktene. Det blir rett og slett feil fokus. Det er lenge siden TOM begynte å vise teknisk svakhet (glidende snitt), og i morgen vil illusjonen om teknisk støtte på 32.50 fordufte. Hvor langt ned vi skal vet bare fåglarna. Det som uansett er sikkert er at her blir det dugelig med volatilitet og dermed finfine tradingmuligheter enten man har en short eller long strategi.

 

:thumbsdown: :banghead:

Link to comment
Share on other sites

Hammers,

 

that's been a marvellous gloss!

Would be wunderful to read more often texts from you!

 

 

Just to repeat still one more time more what all have said:

Q4 was Scheiße.

But: Japan is coming, England is coming, New York and other parts of USA are coming, production in low-cost-lands is coming - and even Germany is coming.

 

Let us forget Q4. Let us forget Q1, Q2, Q3 of 2005, too. Let's talk again at the end of 2005/at the beginning of 2006.

Then we will have, I'm quite sure, "tresifret" TOM.

 

I'm sitting here near Düsseldorf with my 11000 TOMs. I'm very angry, that me myself hadn't been more patient. I'm very angry, that me myself had suggested me, TOM would start like a rocket with Q4. I'm very angry, that me myself had set my very hot whishes and dreams for fullfilled reality.

 

But I know: TOM will come, is coming already. So I'm angry - but not nervous. I'm not afraid of my 11000 TOMs.

 

Miracles, I could had known that, take time.

Link to comment
Share on other sites

Tomra is NO (day)tradingpaper.

 

I always knew that - but in my heart, I have to admit that, I had hoped (like many others and more than a little bit) it would become similar to a tradingpaper. Dreams can be TOO sweet....

 

When I've bought my TOMs, I always said to myself: This is not for short time, this is for long...

But someone inside myself said: Naja, let's see - there's coming Q4 - and then -

 

Now I'm really back to reality.

TOM is a great investment - for LONG TIME TRADING.

From fundamental reasons.

Litter is one of the most growing markets round the world. And EACH company which is in this market will see three- and fourdoubling the next few years.

 

Tomra is not "each" company. Tomra is one of the most profiled in this explosively growing market.

And that's why I'm not afraid of my 11000 TOMs.

That's not enough to become a really rich man. But it will be enough to earn a lot of money.

So I'm sitting, calm and waiting...

 

Our time will come.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke vanskelig å tjene gode penger på å trade TOM. Det forutsetter imidlertid at man frigjør seg fra forelskelsens rus og innser at ingen trær vokser inn i himmelen. De dagene aksjen viser fin oppgang på formiddagen må man selge. Historien viser at det alltid, og da mener jeg ALLTID, er mulig å kjøpe tilbake på en lavere kurs. For eksempel i sluttauksjonen. Problemet til de fleste herværende er at de tror at akkurat denne dagen skal motstanden på 35.50 brytes og himmelriket komme. Et liv fullt av skuffelser med andre ord...

Link to comment
Share on other sites

chercheur, hvorfor solgte ikke du ut deler av din portefølje med TOM-aksjer på børsen i Tyskland? Tyskere flest skjønner vel ikke før i morgen hvilket kursfall dette resultatet må medføre.

 

Hammers, morsomt innlegg! Men en tekniker handler ikke bare på signaler fra glidende snitt. Teknikere ville også lagt merke til at den fallende trenden ble brutt igår, og kjøpt i auksjonen dersom det ikke var presentasjon etter børsslutt.

 

En 100% tekniker hadde vel gjort lurest i å ikke sitte i en aksje som legger frem resultat - han kunne ikke ha visst om res. ble 15% dårligere eller 15% bedre enn analytikerne trodde på. Skulle ønske jeg hadde tenkt på samme måten igår. Lastet meg ned til omtrent 60% av vanlig beholdning, men likevel får jeg svi idag.

Link to comment
Share on other sites

Ser av forumet at det er en del sinte investorer som ikke fatter og begriper at resultatet kunne bli så dårlig.

 

Videre, er det en del realstiske innlegg som forteller hva de antok og fikk rett i.

 

Til slutt har vi de som leter etter det lille av optimisme i resultatfremleggelsen (her er jeg).

 

Tror jeg setter en strek her for denne resultatfremleggelsen for min del og begynner å se fremover mot neste kvartalspresentasjon.

 

Potensialet ligger fast for Tomra, men det er ikke omsatt i resultater ennå, og det kommer til å ta lengere tid enn vi har antatt.

 

Hvis vi ser tilbake på året som har gått har vi fått:

- Endringer i Californisk pantelov

- Kommet i mål med Tyskland

- Non-deposit test forsøk i England og Japan

- Innføring av pantelov på Hawaii og Estland

 

Det som kommer fremover er

- Endringer av flere eksisterende pantelover i USA

- Økning i salget i Tyskland

- Resultater fra test-forsøk i Japan og avtale med Sumitomo

 

 

Det som er sentralt for Tomra er at internasjonale pantelover blir endret og nye blir innført. Det tar tid, men det skjer...

Link to comment
Share on other sites

Det skrives ingen ting om Tomra i dag men faktum er det at Tomra nå omsettes for kr 33.75 og Kr 33,76

 

09:20:33 100 000 stk for Kr 33.60 fra CA til CA

 

09:29:21 33.90 20 000 stk ND/FS

09:30:31 33.81 4 400 stk MSI/MSI

09:30:31 33.81 1 000 stk MSI/MSI

 

 

 

Det er kanskje noen og enhver som klør seg litt i hodet etter det uventede resultatet for 4Q og det ekstraordinære utbytte på Kr 1.50 .

 

Hvilke signaler gir dette ?

Link to comment
Share on other sites

....... og fordi ting skjer over så mye lenger tid enn (vi) forutsatte/håpet, vil konkurransesituasjonen og marginpresset være et helt annet når framtiden endelig kommer over oss!

 

Både eksisterende og nye konkurrenter vil ha rikelige anledning til å etablere seg med gode produkter, mens de politiske prosessene foregår rundt på verdenskartet.

Seige prosesser som uten tvil til slutt munner ut i miljøvennlige konklusjoner!... og som i sin tur blant annet er Tomravennlige konlusjoner sef!

...Men som for aksjonærer i Tomra kanskje går så tregt at gevinsten ikke blir mulig å ta ut, fordi tilbyderne av automater hele tiden ble flere og bedre mens prosessene duvet frem og tilbake i de politiske irrgangene.

 

Er nok det bildet jeg tror mest på akkurat nå

 

Det som er sentralt for Tomra er at internasjonale pantelover blir endret og nye blir innført. Det tar tid, men det skjer...

 

Vurderer sterkt å kvitte ut min lille bunke, og heller finne på noe morsomt for pengene!

Link to comment
Share on other sites

Noen som har noe smart å si om følgende børsmelding fra 16/02-2005 09:07:11:

 

I tråd med fullmakt gitt på ordinær generalforsamling 22

april 2004, har styret i Tomra Systems ASA tildelt følgende

innsidere opsjoner. Tallene viser dagens tildeling, totalt

antall opsjoner etter tildeling samt aksjebeholdning.

 

Morthen Johannessen (120000, 204000, 121068), Gregory Knoll

(100000, 175000, 0), André Løvestam (100000, 170000 +

100000 eksternt kjøpte, 25000), Espen Gundersen (100000,

160000, 0), Harald Henriksen (75000, 131000, 0) Terje

Hanserud (75000, 125000, 44868), Svánaug Bergland (50000,

82500, 0), Fredrik Witte (50000, 90000, 100), Trond

Johannessen (50000, 100000, 2000)

 

Dagens tildeling vil ha strike lik snittet av sluttkursen

ved Oslo Børs i perioden f.o.m. 16 februar t.o.m. 18

februar 2005.

 

-----------------------------------------------------------

 

In accordance with proxy given at the Annual General

Meeting 22 April 2004, the Board of Tomra Systems ASA has

granted options to the following primary insiders.

The figures shows number of options granted today, total

options granted and shareholding.

 

Morthen Johannessen (120000, 204000, 121068), Gregory Knoll

(100000, 175000, 0), André Løvestam (100000, 170000 +

100000 bought externally, 25000), Espen Gundersen (100000,

160000, 0), Harald Henriksen (75000, 131000, 0) Terje

Hanserud (75000, 125000, 44868), Svánaug Bergland (50000,

82500, 0), Fredrik Witte (50000, 90000, 100), Trond

Johannessen (50000, 100000, 2000)

 

Options granted today will be given a strike equal to the

average closing price at Oslo Stock Exchange in the period

16 February through 18 February 2005.

Link to comment
Share on other sites

Vel, ikke annet enn at det ville være en god grunn for de tildelte å snakke ned resultatene. Med en lav innløsningskurs kan de høyeste faktisk ha tjent 2-300.000 på gårsdagens svake tall og guiding.

 

Nå bør vi ikke spekulere for mye her, men vi har mange eksempler på at ledere snakker ned kursen før opsjonstildelinger de vet kommer. Er snittkursen nede på 30 de neste par dagene har Morthen Johannessen, Gregory Knoll, André Løvestam og Espen Gundersen hver tjent omtrent 360.000 kroner på å levere dårlig res.

Link to comment
Share on other sites

FIRST om Tomra:

 

Performance below expectations

NOK 18 M restructure and legal costs

Announced contract NY mainly 1q05

Core EBIT OK

Price pressure in Germany, no new orders

Contract for 5 Recycling Pilots in UK

Sumitomo model expected in 1q05

Cost saving targets at NOK 50 M by 2005

CHANGES

Dividend : NOK 0,30 + NOK 1,50 extra

EPS: adjusted downwards for 2005

Recommendation: Buy - Target: 45 (50)

Opening Bell Share price guesstimate: 33

Link to comment
Share on other sites

Som så mange andre, solgte jeg noe i TOM i går. Men sitter fremdeles med mer enn jeg liker akkurat nå.

Men som Brann tilhengerne gjør, så følger vi og støtter aksjen vår i tynt og tykt. Vi liker ikke de som bare er medgangsaksjonærer. Litt motgang gjør ingen ting. Vi har bare så vidt startet på 2005 og i år tar vi ihvertfall seieren hjem - Det er sikkert! :-D

Link to comment
Share on other sites

Är det någon av Er som kan hjälpa mig med info om när man bestämde den 15 feb som presentationsdatum för Q4? Otroligt att man tillåter sig att presentera resultat på detta sätt, när personaloptionsprogrammet skall fastställas med aktiekurserna 16-18 feb som grund.

Detta gör att jag ser bristen på entusiasm vid presentationen i går i ett helt annat ljus!!!

 

civic

Link to comment
Share on other sites

Har oppdatert en graf som tidligere er lagt ut på siten. Har beholdt prognosene som var lagt inn. Det som slår meg er at både Europa og "øvrige inntekter" ligger over prognosene, mens Nord Amerika ligger langt under. En opplagt årsak til det er selvsagt dollarkursen som har vært ekstremt lav, men som nå har tatt seg noe opp igjen.

 

tomraresultat160205.jpg

Link to comment
Share on other sites

Utrolig bare det at man har mennesker i toppledelsen hos et boersnotert selskap av Tomras kaliber som verken kan skikkelig engelsk eller presentasjonsteknikk. Detaljer selvfoelgelig, men sistemann tror jeg tok av og paa brillene omtrent 40 ganger...og gjentok de samme setningene i saa mange sammenhenger at det ble bare pinlig :cry:

 

Enig angaaende fastsettelse av prising paa opsjoner til ledelse. Dette virker ikke som annet enn svaert kritikkverdig :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...