Jump to content

TOM - Veien inn i Tyskland II


pluss201

Recommended Posts

  • Replies 513
  • Created
  • Last Reply

Teknikern, Vegard. Jeg har ringt en gang til begge uten svar. Kommer til å ringe igjen helt til jeg får svar.

 

Jeg kommer til å stille spørsmål om følgende saker:

 

 

1. Ekstra ordinære kostnader

 

- Restruktureringskostnader på 12 MNOK og forsvar i EU-saken på rundt 6 MNOK. Hvorfor er disse ikke presentert som ordinære kostnader? Samt utviklings kostnader av TRC og lignende produkter ikke blir avskrevet over en hviss tidsperiode istendenfor å komme som kostnader fordelt på 2 kvartaler.

 

2. Produksjon i lavkostland.

- Noe som skulle bli startet lenge siden. Hvor? Når? og ikke minst hvordan?

Det er tydelig at produksjonskostnadene til Tomra ikke kan konkurere mot Wincor Nixdorf.

 

3. Uno. Nye maskinen

-Hvilken del av markedet blir dette fokusert på?

Jeg ville selv sagt Bensinstasjoner, kiosker, bakeri o.l. Men dette nevnte de tydelighvis ikke. Eventuell konkurranse fra andre produsenter ville vært interessant.

 

4. Road Show fremover.

- Å sende en tomra ledelse som ikke kan formulere en setning på Engelsk (sikter til Johannesen, men Thorsen kunne ha tatt en lynkurs han også) med noen av de mest skuffende tallene noen gang er noe av det dummeste som kan gjøres. Håper inderlig at de fokuserer mer på fremtidsutsikter og andre positive mål istedenfor begravelses stemmningen de skapte idag. De skal selge, ikke skremme.

 

Er det noen andre som ville legge til noe?

Link to comment
Share on other sites

Det skal bare sies at jeg stilte et par av disse under presentasjon. Jeg var den eneste som stilte spørsmål over nett. og Fredrik Witte overså denne listen med spørsmål, kanskje fordi den var for lang. Synes dette er dårlig IR policy og jeg ønsker svar.

Link to comment
Share on other sites

OM GUIDINGEN

 

Foruten at de ikke ville love noe om Tyskland synes jeg guidingen og utredningen rundt utviklingen var positiv.

 

De viktige tingene er:

 

Resultatet ble omtrent 10% lavere enn analytikerne forventet når man trekker fra ekstraordinære utgifter.

Link to comment
Share on other sites

Ikke no svar fra noen av dem. Tenk om jeg var deres største kunde i Tyskland. For deg til å tenke...

Sendte en mail til Witte og Ir coordinator ihvertfall:

 

Fredrik Witte,

 

Jeg representer både XXX XXX, meg selv og andre aksjonærer i

Tomra som krever en oppklaring i diverse ting nevnt i presentasjoner.

 

1. Ekstra ordinære kostnader

 

- Restruktureringskostnader på 12 MNOK og forsvar i EU-saken på rundt

6 MNOK. Hvorfor er disse ikke presentert som ekstra ordinære kostnader? Samt

utviklings kostnader av TRC og lignende produkter ikke blir avskrevet

over en viss tidsperiode istedenfor å komme som kostnader fordelt på

2-4 kvartaler. Hvilke av disse kostnadene som man ser på kostnads

diagrammet deres over land og trc er engangskostnader? Resultatet ble

omtrent 10% lavere enn analytikerne forventet når man trekker fra

ekstraordinære utgifter, men slik det var presentert var det nesten

50% avvik.

 

2. Produksjon i lavkostland.

- Noe som skulle bli startet lenge siden. Hvor? Når? Og ikke minst hvordan?

Det er tydelig at produksjonskostnadene til Tora ikke kan konkurrere

mot Wincor Nixdorf og andre produsenter. Snakket også med COOP og

andre kjeder i Sverige, og de påsto at Repant og Wincor kunne levere

maskiner til nesten halv pris. Enhver kan se at dette ikke fungerer i

lengden.

 

3. Uno. Nye maskinen

- Hvilken del av markedet blir dette fokusert på?

Jeg ville selv sagt Bensinstasjoner, kiosker, bakeri o.l. Men dette

nevnte dere tydeligvis ikke. Eventuell konkurranse fra andre

produsenter ville også vært interessant.

 

4. Road Show og tiden fremover.

 

- Å sende en Tomra ledelse med såpass små engelsk ferdigheter ut på

Road Show, sikter naturligvis ikke til dem, men jeg skulle ønske jeg

kunne si det samme om f. eks Morthen Johannessen, er skummelt. Erik

Thorsen avgang virker også tvilsomt ut på han motiver fremover. I dag

virket han som han hadde liten interesse for å forhindre kursras

"dagen derpå".

Da Tomra skal være et internasjonalt vekstselskap syns jeg det blir

prosjektert et feil image gjennom disse presentasjonene. Det er også

dårlig IR policy å ikke sende ut en profit warning når Tomra vet at de

skal bomme såpass mye mot estimatene og Thorsen går ut i pressen og

forteller om spennende tider fremover og om å "høste godene". Nå bærer

det dermed ut på Road Show med noen av de mest skuffende tallene jeg

har sett fra Tomra og håper inderlig på at fokus blir rettet mer mot

fremtidsutsikter, planer, mål og andre positive triggere istedenfor

begravelses stemningen dere skapte i dag ved resultat fremleggelse.

Dere skal selge, ikke skremme.

 

Snakket med flere Tomra investorer i dag, og kommer til å fortsette

med dette. Tilbakemeldinger har selvfølgelig vist at det er stor

skuffelse med tanke på tallene, men at den største skuffelsen ligger i

presentasjonen og den likegyldige, uoptimistiske holdningen Management

sendte ut i dag.

 

Det Tomra trenger er friskt blod og nye mål for å kunne takle

fremtiden med tanke på konkurranse og "developing markets". Produksjon

i lavkostland burde vært et tema fem år siden, men først nå blir det

offisielt nevnt. Dette holder ikke. Tomra trenger å tenke nytt. Dere

må starte å selge både et nytt image og selskapet egentlige verdi

fremover. Håper på bedre og mer optimistiske guidinger og

presentasjoner fremover. Samt bedre informasjon fra IR med tanke på

oppdateringer angående markeder i utlandet og pilot prosjekter.

 

Jeg vil også kontakte styret for å se hva de ønsker å gjøre av

endringer fremover.

 

Takk på forhånd,

 

Med vennelig Hilsen

 

XXX XXX

Link to comment
Share on other sites

Nå kan alle le...

 

1. New York var en god avslutning på en ellers litt kjedelig kveld.

 

2. Etter å ha lest igjennom presentasjonen til Tomra må jeg være enig i at jeg må lete etter lyspunkter. Omsetningen og resultatet skuffet stort, og ligger langt unna hva jeg hadde sett for meg.

 

3. Når det gjelder lyspunkter må jeg nevne blant annet følgende:

- Japan: volumet som har gått igjennom maskinene har overgått alle forventninger. Dette tegner godt for et utvidet samarbeid.

- Tyskland økte omsetningen fra 63MNOK i Q3 til 79MNOK. I fjor var det ekstra ordnært bra pga. av danske Netto avtalen og Tyske Netto. MEN jeg er enig, vi ønsker å se både 200, 300 og 500 tallet på Tyskland og ikke to sifferet tall.

 

Hva som skjer i morgen tør jeg ikke antyde. Utbytte er ca. 5% av dagens kurs. Så et fall på mellom 5-10% må vi nok anta. New York nyheten tror jeg blir overskygget av resultatet.

 

Var det noen som så hvor de 66 RVM'ene som er solgt på Hawaii havnet i resultatene?

Link to comment
Share on other sites

I all verden.. Her var det mye aktivitet og dels kraftig ordbruk... Har det skjedd et større terrorangrep i verden et sted, er drikkevannet i Norge blitt forgifta eller er det USD som er ferd med å kollapse fullstendig :?: :?:

 

Har ikke fått sett så nøye på tallene enda, men leser et sted her at det var dårlig musikk i pausen mellom de to talerne. Her bør vi forvente mer av et seriøst selskap, som atpå til er globalt representert synes jeg.

 

Registrerer også at TOM ikke finner bedre anvendelse for cashen enn at utbyttet nå er ala en panteflaske eller så. Bare bryderi, som gjør at vi må justere opsjons- og warrant-prisene for slike med løpetid over generalforsamlingen. Dessverre har jeg ikke så mange titusener eller millioner av aksjer at det er av ekstraordinær interesse for øvrig.

 

I mangel av et godt underholdningsprogram på TV i kveld så var gjennomgangen av dagens innlegg her på AF til dels et nokså godt alternativ :)

 

Håper de fleste har posisjoner som de er såpass komfortable med at det ikke går alt for mye utover den kommende nattesøvnen eller deltakelsen videre herpå AF, slik noen indikerer. En fin og fargerik gjeng her :) .

 

Stå på folkens! :blackeye:

 

Risky Trader

Link to comment
Share on other sites

Sakset fra Teknisk ukeblad Link

 

Som en oppfølging til hva taler nr. 2 under presentasjonen var inne på med henblikk på oppkjøpet av Titech og Orwak:

 

Anleggsavfallet må under kontroll

 

» Leif Haaland

15. February 2005 07:59

 

En million tonn avfall. Det er resultatet fra bygge- og anleggsnæringen i dag. Lite blir resirkluert eller tatt ordentlig hånd om.

 

Avfallsmengdene vil trolig øke framover. Nye måter å behandle avfallet må til.

 

Cand. scient. Rolf Andrè Bohne har sett på dette i en doktoravhandling ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet NTNU.

 

Han har vist at dynamiske modeller og effektivitetsanalyser kan brukes for å optimere avfallsbehandlingen resirkuleringssystemene i fremtiden.

 

Dette er et avfall som er krever kostbare behandlingsanlegg. De må derfor bygges for lang levetid og dimensjoneres riktig for de ulike avfallsfraksjonene.

 

Arbeidet er utført ved Institutt for vann- og miljøteknikk.

 

Dokumenterte avfallsmengder i 2002 var 8.8 millioner tonn totalt. 76% av dette var næringsavfall, 17 % kom fra husholdningene og 7% var farlig avfall.

Link to comment
Share on other sites

Klippet fra Dagens næringsliv:

 

Tomra og Sumitomo vil holde samtaler om et mer formelt partnerskap i første halvår 2005.

 

Det opplyses i kvartalsrapporten tirsdag ettermiddag.

 

Pilotprogrammet i Japan vil gå gjennom første kvartal.

 

Samtidig opplyse det at Tomra venter å holde samtaler om en full utrulling av resirkuleringssentre i Storbritannia mot slutten av 2005. Tomra har fra november 2004 gjennomført pilottesting med Tesco, og en utvidet test med ytterligere fem kjøpesentre er planlagt å gå gjennom 2005, senest.

 

Det gjenstår betydelige investeringer før den industrielle fasen av resirkuleringssentrene, og de nødvendige investeringene i 2005 er anslått til 40-50 millioner kroner.

Link to comment
Share on other sites

Til trass for at Tomra la fram eit mykje dårlegare resultat enn venta og dette på ein lite spanande og engasjerande måte, har eg tru på selskapet i framtida. Dersom ny og utvida pantelov vert vedteken i Ney York, hjelper dette på vekstpotensialet i USA på lengre sikt. Vidare vart det på presentasjonen i ettermiddag kommunisert vidare vekst i California dette året.

 

Kursen fell truleg mykje i morgon, men det langsiktige potensialet vart ikkje endra med presentasjonen i dag. Svikt i bruttomarginen på produksjonen av panteautomatar, er derimot ei utfordring for selskapet. Det må arbeidast med å få auka denne marginen. På presentasjonen vart det nemnd at produksjonen av den nye panteautomaten UNO mest truleg vert i Aust-Europa. Det vil truleg hjelpa på i arbeidet med å heva bruttomarginen.

 

Kor tid salet av panteautomatar tek til for alvor i Japan, vert spanande å sjå. Det same vert det å sjå kor tid salet for alvor losnar i Tyskland. Dette er slik eg ser det dei einaste marknadane som kan generera stor vekst av vesentleg format for Tomra dette året og neste år. Eg ser då vekk ifrå TiTech, Orwak Group og eventuelle nye oppkjøp.

 

Registrer òg at styret fremjar framlegg om å betala ut ekstraordinært utbytte på NOK 1,50 per aksje. Med selskapet sine ambisjonar om å gjera fleire oppkjøp i framtida, tyder dette på at styret ser store nok inntekter framover til dette, saman med kontantane selskapet sit på i dag.

Link to comment
Share on other sites

3dje torsdag i juni går F-opsjonene ut. Mht USA's tempo i prosessen med innføring av panten, samt Sumitomo-samarbeid og prosjektene i Japan, OG England-prosjektets utvikling, fremstår disse opsjonene som gode case mht timing (vel og merke slik jeg ser det). Grunnen til at jeg nevner opsjoner på denne aksjetråden (mulig jeg ikke burde gjøre det..?), er at man kan foreta gode posisjoner når slike ting som dette oppstår.

 

Joda, troen er absolutt tilstede for min del ennå. Strategien er fremdeles LONG. Jeg ser på en potensiell korreksjon imorgen og noen dager fremover som en ypperlig posisjonerings-mulighet.

 

Har en del tusen aksjer i TOM som skal stå urørt fremdeles.

 

Så jeg henger ikke med hodet pga dette, men ser det som en mulighet til å foreta en bedre posisjonering på lengre sikt.

 

Godt arbeid mht USA-oppdatering Teknikern. Du er som alltid en meget god ressurs.

Link to comment
Share on other sites

Tyskland - Japan

 

I og med at dere er så deppa her får jeg vel dra en artikkel ut av ermet som jeg har ruget på noen dager.

 

Tyskerne skal til Japan for å presentere Dualen System og pant.

 

Tomra har benyttet store ressurser i 2004 for å bygge opp nye markeder som vil komme i 2005/2006.

De har også tatt omstruktureringskostnader i 2004 som skal redusere kostnadene for 2005 og fremover med 40 mill i året.

 

Er virkelig deres forventninger til Tyskland og nye markeder nå så dårlige at "alle" skal ut.

Ny sjef kommer i løpet av mars.

 

http://www.sat1.de/nachrichten/wirtschaft/.../2/2/0/0/0/0/2/

 

Wirtschaft | 12.02.2005 , 09:15

 

Deutsche Wirtschaft setzt auf Japan

 

Bei der Präsentation in Japan will sich die deutsche Wirtschaft auf die Bereiche Gesundheit, Lifestyle, Chemie, Umwelt und Energie konzentrieren. Mehr als 50 Unternehmen seien an dem Auftritt beteiligt, hieß es. "Beim Thema Gesundheit, Wellness, Medizintechnik und Pharma hat Deutschland den Japanern einiges zu bieten, und das Interesse Japans als alternder Gesellschaft ist auch hier sehr groß", sagte Spinner. In der Umwelttechnologie gehörten deutsche Unternehmen etwa mit dem Recycling des Dualen Systems und dem Pfand auf Getränkedosen zur Weltspitze

 

Så spørs det hvilken vei demningen brister? :bom: :bom: :bom:

Link to comment
Share on other sites

Tallknuserne bommet nok litt med Q4, men 2004 sett under ett var de ikke langt unna:

 

 

(TDN Finans-artikkel første gang sendt onsdag 9. februar)

 

ESTIMATER FOR TOMRA FOR 4. KV. 2004, TALL I MILLIONER KRONER, EPS I KRONER:

 

 

Gj.snitt Lav/Høy Median St.avvik 3.kv04 4.kv03

Driftsinntekter 679 648/727 677 4% 665 712

Driftsresultat 68 61/75 67 7% 64 91

Resultat før skatt 73 65/82 71 7% 69 97

 

HELÅRSESTIMATER TOMRA:

2004 2005 2006 2003

Driftsinntekter 2.528 3.604 4.415 2.463

Driftsresultat 199 448 640 242

Resultat før skatt 225 473 672 285

Nettoresultat 162 305 442 146

EPS 0,91 1,71 2,48 0,81

 

Fra Tomras oppstilling:

Driftsinntekter 2512,2 (avvik 16 mill)

Driftsres 172,9 (avvik 27 mill)

Res før skatt 197,1 (avvik 28 mill)

Nettores 161,4 (avvik 0,6 mill)

 

Det er nettoresultatet som er penger i kassen.

 

Er det noen som har forregnet seg her ?

Kommentarer ?

 

 

Ellers har jeg ikke selv sett pres. men forstår det var begredlige greier.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kommer til å stille spørsmål om følgende saker:

 

1. Ekstra ordinære kostnader

 

- Restruktureringskostnader på 12 MNOK og forsvar i EU-saken på rundt 6 MNOK. Hvorfor er disse ikke presentert som ordinære kostnader? Samt utviklings kostnader av TRC og lignende produkter ikke blir avskrevet over en hviss tidsperiode istendenfor å komme som kostnader fordelt på 2 kvartaler.

 

Sitat fra TDN Finans:

Tomras driftsresultat i fjerde kvartal var 42 millioner kroner, over en

halvering fra fjorårsperioden. Selv inkludert 18 millioner kroner i

restruktureringskostnader og kostnader til juridisk bistand var resultatet

lavere enn det laveste estimatet i konsensussammenstillingen til TDN

Finans.

 

-Vurderte dere å varsle resultatet på forhånd eller å melde disse

ekstrakostnadene? :-(

 

-Nei, i forhold til forventningene i markedene mener vi dette lå godt

innenfor, estimatene varierte jo en del, sier Thorsen til TDN Finans. :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...