Jump to content

TOM - Veien inn i Tyskland II


pluss201

Recommended Posts

Jeg forstår at mange er skuffet over utviklingen og jeg er selv en av de mange som har tapt mye, men nå har kursen falt alt for mye.

Prisen på Tomra aksjen nå er en gavepakke for alle de som har stått utenfor, og som har ledige midler. Det er svært urettferdig, men slik er livet!

Det resultatet Thorsen la fram på tirdag var jo egentlig, ganske bra når man ser det i lys av den enorme drakampen som har pågått i Tyskland i mange år nå.

Inntektene var jo omtent på samme nivå som tidligere og at resultatet var noe lavere bør jo være en selvfølge når en vet og hører at Tomra har investert 120 millioner bare i tiltak for å legge tilrette for fremtidig vekst og fortjeneste.

Hvilke andre bedrifter kan gjøre slikt og forsatt. operere med overskudd?

Tomra har fra mai 2004 og fram til november 2004 bygget kjempestore nye produksjonslokaler i Lier. Dette kommer i tillegg til de nye lokalene de kjøpte der noen år tidligere.

Hensikten med denne produksjonsutvidelsen er for å kunne dekke de store leveransene som nå kommer i Tyskland og andre markeder. Ingen andre leverandører av pantemaskiner er i stand til på den korte tiden som er igjen til å levere 80 % av markedet. Men å sette med en slik ubrukt kaopasitert koster selvfølgelig penger.

Nå er den nye utvidede panteloven i Tyskland endelig på plass og trer i kraft 9 mai 2005. Dessuten allerede i mai 2006 må alle øyløsningene være fjernet og det nye systemet må være i drift!

Det betyr at Tyskerne har liten tid for å få det nye systemet driftsklart.

Den gamle pantloven sa 6 måneders frist, men det mente EU var umulig å klare, på tross av at EU var de første til å få orden på pantesystemet og få bort øyløsningene. De presset tyskerne allikevel til å gi 1 års installasjons tid før øyløsningene ble fjernet, altså må arbeide starte hurtig og senest i mai 2005.

Vi må regne med at det nå pågår et gigantisk pokerspill om salg av pantemaskiner i Tyskland og hvor Tomra er den store aktøren.

Men nå sitter ikke tyskerne lenger å styrer treneringen, nå er loven endelig vedtatt og bordet fanger snart.

Det siste som må på plass er at de tre enhetlige clearingsystemene blir felles. Dette bemerket Thoresen i pressekonferansen. Tyskene har sakt at dette må løses i løpet av 1Q som vi er inne i nå.

Selvfølgelig er Tomra ledelsen drittlei av dette langdraget akkurat som vi aksjonærer. Tomra har satset store summer på investeringer som til de grader har tatt tid for å gi "payback".

Egentlig er det utrolig at Tomra har klart og finansiere dette så lenge, og så ser vi at mange griner på nesa over at resultatene ikke er "bedre" enn de er i Q4.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 513
  • Created
  • Last Reply
Stusser litt på DN's oppslag mht NÅR opsjons-biten settes mht gjennomsnittlig kurs for ledelsen i Tomra. Ifølge børsmeldingen er perioden 16-18 febr., mens DN skriver fredag-tirsdag, dvs 18-22 febr.

 

Kan ikke finne hvor DN skriver dette. Hvis du tenker på artikkelen Vegard limte inn under her var altså den fra april 2004.

Link to comment
Share on other sites

Hepp hepp.

 

Nye F-opsjoner kjøpt idag. Gjemmer noen tusenlapper til mandag før jeg kjøper flere, just in case.

 

Har kjøpt meg retten til å kjøpe rimelig mange tusen aksjer til kurs 29 og 32 i juni nå ja i løpet av de siste par dagene...

 

Vel vel, vi får se åssen dette bærer av sted etterhvert.

 

Lykke til, og god helg til alle.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan kan vi forvente å få tilbakemeldinger fra salgsmessen i Tyskland.

Både Repant og Tomra er vel på denne messen etter hva jeg forstår.

 

Selv om Tomra kanskje ikke kommer med info er det kanskje håp om uttalelser fra Repant.

Om Repant skulle få noen salg vil det nok bety at Tomra har mange ganger det de har.

:bounce:

Link to comment
Share on other sites

Tror Tomra kommer til å reise seg, men det kan ta tid. En ordre fra Tyskland er vel det eneste som markedet vil sette pris på. Ellers er det mye underliggende i aksjen som kan materialisere seg med inntekter hvis prosjektene går bra(Japan, England etc.)

Har nå bestemt meg for å sitte long i TOM, men nesestyveren på onsdag kunne jeg godt vært foruten.

Link to comment
Share on other sites

Hei Doc'

 

Vel vel, flere som er blitt long. Velkommen ombord. Trenger ikke være så dumt å innta long-strategi på TOM, da selskapet er svært fremtidsrettet. Ikke bare pante-biten selv om den utgjør naturlig nok størst fokus for tiden, men man har jo Orwak og TiTech ombord også. Disse er kjøpt med cash og ikke lånefinasiert, og som også er svært fremtidsrettet.

 

Min sterke tro på Tomra bygger nettopp på dette at de er såpass fremtidsrettet som de er, og at de er såpass bunnsolide rent økonomisk sett i tillegg.

 

De er godt rustet for fremtiden, både teknologisk, markedsandelmessig, konkurransemessig, logistikkmessig og synergimessig gjennom deposit og non-deposit. De er representert gjennom hele kjeden fra inntak til selve sorteringen og håndteringen. Tomra fremstår derfor som emballasje-håndterer nr 1 i verden, og fokuset på dette er jeg 100% sikker på vil bli mer og mer prekært i tiden fremover. Jeg tror derfor at Tomra kommer til å bli et meget stort selskap med tiden, og derav min long-strategi.

 

Jeg snakket idag med en forvalter som tidligere var svært oppegående på Tomra, og spurte ham til råds vedr opsjonene jeg vekter meg opp i for tiden. Han anbefalte F-32 heller enn F-29 pga større out-of-money biten og høyere gearing. Må si meg enig med ham i akkurat det, men jeg har tatt en del i F-29 også på bakgrunn av en potensiell turnover av hele posten min + litt til om det skulle vise seg å bli relevant i juni.

 

Så velkommen ombord. Min strategi er svært long, men bruker de situasjoner som oppstår for å prøve å øke volumet av eksponeringen imens (vel å merke slik jeg ser det) Tomra fremdeles er lavt priset i det lange bildet.

Link to comment
Share on other sites

Forbanna skitprat Birger1!

 

Hva hadde skjedd hvis det hadde slått til :?: ....jo da hadde ALLE hyllet han som en gud :!: :!: Mens nå når det ikke gikk som alle trodde/håpet så skal de ha en SYNDEBUKK! (dette begynner og gjøre meg skikkelig irritert).

 

Har selv et "pappirtap" det meste er nok borte for altid, da meste av det var i derraktiver. men jeg skylder ikke på noen andre enn meg selv.

 

Man kan selvfølgelig gjøre seg opp noen tanker i ettertid om hvorfor man IKKE tenker lenger, enn det man har gjort. Med tanke på å gardere seg mot slikt, noe som er fult mulig i Tomra og som sikkert de kloke gjorde. (men jeg er nok ikke av de :) )

 

 

Er du med på leken får du sannelig TÅLE steken.

 

Jeg personlig er glad for all den tid og krefter Tekniker'n har brukt på å skaffe oss info, og det derfor og kun derfor jeg har gått inn i Tom. Det vekstpotensialet som Tom har er vel ganske så unikt.

 

 

Jeg er sur og har tapt mye på TOM. Haussingen til Teknikern gjør meg kvalm.

 

 

 

Så da er det vel tid for å se fremover igjen og nevne at Tom skal på messe 19-23 februar.

 

TOMRA presents its new RVM portfolio at the EuroShop Retail Trade Fair in Dusseldorf, Germany February 19-23

 

På messer kan jo en hel del skje :P

 

Tomra.no

 

Euroshop, Düsseldorf, Germany

19. - 23.2. 2005

 

Elmia Food Mart, Jönköping, Sweden

08. - 10.3. 2005

 

Handel und Wandel, Bonn, Germany

16. - 17.3. 2005

 

Minimarket, Helsinki, Finland

17. - 18.3. 2005

 

SBL Sales exposition, Naantali, Finland

13. - 15.5. 2005

 

Bransjetreff for bensinforhandlere,

Oslo, Norway

 

23. - 25.9. 2005

 

Eu'Vend, Collogne, Germany

15. - 17.9. 2005

 

Equipshop, Kortrijk, Belgium

09. - 11.10. 2005

 

Anuga, Cologne, Germany

08. - 12.10. 2005

Link to comment
Share on other sites

Jeg har gjort meg opp noen tanker i løpet av de siste dager som jeg gjerne vil lufte og kansje få noen tilbakemeldinger på..

 

Hvis det har seg sånn som jeg tror,at Tomra når virkelig er i ferd med et skikkelig gjennombrudd på flere markeder.

 

-hvor smart ville det være av Thorsen å stå og slå seg på brystkassa og rope ut hva som er i ferd med å skje FØR det er i boks.-Når vi vet at EU følger TOM med argusøyne nå mens de vurderer størrelsen på boten som tomra snart vil motta pga "sin stormakt i pante industrien"...!

 

-Samtidig vil det ALLTID lokke til seg andre aktører,hvis de vet at det er mye penger og tjene i en bestemt bransje..Holder derimot Tomra dette "hemmelig" mens de arbeider seg inn i mange markeder.Vil det utsette en evt oppbyggning av en konkurrent..

 

Ta for eksempel deg selv: Du ser en tv på ekstremt tilbud på opphørsalg,KUN i et meget begrenset antall.

-Sier du fra til alle du kjenner og skryter uhemmet først,eller handler du først og forteller det siden..

 

-Dette er jo også en drømmesituasjon for en ny CEO og ta over skuta..Gruset aksjekurs og null forventninger!!Hadde Thorsen valgt å gå av ved å "tenne lunta på raketten" ved f.eks div haussing om fremtiden-Ville selfølgelig dette lagt mye forventningspress på skuldrene til den nye CEO fra dag EN..

 

Tror vi har fått ristet av mange kortsiktige de siste dager + at ledelsen sannsynligvis har fått en meget gunstige oppsjoner,uten å ha gjort noe som helst ulovlig.

Tenk deg om,hva ville du gjort selv..?

 

Håper teknikern ikke lar seg knekke av frustrerte sauer (f.eks Birger1) og fortsetter sitt meget gode arbeid!!!

 

MVH Onkel skrue

Link to comment
Share on other sites

Er vel en av flere som bommet litt og vektet

meg kraftig opp til presentasjonen

Har et betydelig (tap 200k)en så lenge men

har fulgt TOM siste året og ser vel potensialet

fremme i horisonten må vel vente etter ferien til vi er på samme nivå igjen muligens lenger.

Bor mye bra i TOMRA som vil komme frem etter at ny

veiviser er på plass.Rett mann ved roret vil løfte kursen umidelbart. Til TEKNIKEREN STÅ PÅ FREMOVER

fulgte deg på det andre forumet men har også kuttet det ut flere der som skulle vert pantet.

:idea: :idea: :idea: :idea: :idea:

Link to comment
Share on other sites

Fornuftige tanker onkel skrue!

På tide å tenke positivt.Tom hadde jo overskudd i en perjode der ein ventar på kontrakter.

Så til Tyskland prøver å tenke kvifor butikkjedene ikkje har skrive kontrakter,då trur eg det har med kva slags automatar dei skal velge.

Utifrå dette vil eg tru der er mange innkjøpsskjefar på dette i helga.

 

 

 

 

News 2005/February 2005 / TOMRA presents two brand new machines at EuroShop 2005

TOMRA presents two brand new machines at EuroShop 2005

 

 

TOMRA is presenting two new reverse vending machines and several new technologies and backrooms at EuroShop 2005, which is running from February 19 to 23. TOMRA is also showing, based on the results of interviews with more than 10,000 consumers in seven countries across Europe, how the reverse vending machine can be used as a marketing tool to help boost a store’s sales and overall image.

 

Some of the highlights at the TOMRA stand include:

 

The TOMRA 820 – A new superior machine class

 

A lot of research and innovation has gone into the TOMRA 820, resulting in a machine that sets a new standard in user interface and superior recognition capabilities.

 

With its new technology features, InTouchTM and TrueVisionTM, the machine is designed to appeal especially to the high-end reverse vending market—stores with high return volumes which are highly focused on delivering great customer satisfaction and efficiency.

 

 

 

 

 

 

The TOMRA UNO– A perfect fit for smaller locations

With the new revolutionary small and simple reverse vending machine called UNO, TOMRA will be servicing a new market segment: smaller stores such as gas stations, convenience stores and kiosks, which presently accept less than 1500 containers manually per week.

 

TOMRA’s innovative approach in making this machine has made it possible to sell it at a remarkably low price. Moreover, it is extremely durable and requires only a minimum of service. And with its small footprint, it can fit almost anywhere.

 

ProPacTM - Great flexibility

A range of backroom solutions for medium to large-sized stores, with smart and flexible modules to increase the up-time of the system and to optimize the backroom storage capacity so that the emptying can be done when time allows.

 

MasterPacTM - For high volume non-refillable packaging

A highly sophisticated and reliable sorting and compaction system for high volume container returns, MasterPac offers the greatest potential to minimize labor in the backroom. With MasterPac, stores can focus on what’s most important to them: working the sales floor!

 

RVMdirectTM - A new web-based service to help increase store efficiency

A new web portal that in an easy way gives the stores and chains better overview and control over all their RVM installations. All newer machines that are online can get this service. All that is needed is a standard web browser. The service has been developed together with our customers in Europe.

 

If you plan to visit EuroShop, the TOMRA stand (#B09) is located in Hall 7A.

 

Så då håper eg dette vil føre til salg av en 15-20 Tusen automater (eg reknar som sikkert at dei ikkje vil pant for hand) Hadde eigentleg vore veldig kjekt med ei flagging av kontrakt på mandag morgen

 

:-D Ta det med eit smil kontraktene kommer snart :-D

 

 

Gråstein som ventar i Tom.

Link to comment
Share on other sites

Gråstein

 

Bra innlegg mht hva som skjer på messen.

 

Men jeg synes nå vi kan la dette med ordrene og når de kommer (mandag? Om en uke? Om en måned?...). Alle ville blitt kjempeglad hvis de kom så fort som mulig, men vi skaper utålmodighet hvis dette blir tonen hele veien.

 

Foreta posisjoneringen ut ifra om man har stor tro på selskapet eller ikke, og om de kommer til å lykkes eller ikke. Jeg for min del har klokketro, men tar det med knusende ro om NÅR kontraktene kommer, da jeg er sikker på at de kommer etterhvert.

 

Hyggelig å se at positivismen er på vei tilbake. Og Birger1... Du har kun deg selv å takke, ingen annen. Jeg har også et spenstig papirtap, men tar det hele med ro. Jeg visste hva jeg gjorde, var klar over risikoen, men holder kun meg selv som ansvarlig for mine disposisjoner. Så kom igjen, ta lærdom av dette istedet for å slenge negativitet rundt deg. Det gagner ingen, og aller minst deg selv.

 

God helg folkens.

Link to comment
Share on other sites

Kan det tenkes at ledelsen i TOM hadde egeninteresse av å overdrive litt for å få ned kursen ifm. Q4-presentsjon? Det blir nemlig opplyst på HO at ledelsen hadde opsjoner som er gitt med utgangspunkt i kursen idag. Isåfall er det vel en sak for Økokrim?

 

Etter presentsjon å bedømme, er det vanskelig å finne noe som skulle tilsi en så stor kursnedgang som vi har sett etter at Q4 ble lagt frem. Les og bedømm selv:

http://hugin.info/162/R/980868/145439.pdf

 

Jeg har ihvertfall benyttet gårdagen til å kjøpe!

Link to comment
Share on other sites

Først vil jeg rope et høyt HURRA for Birger som faktisk tør å stille seg kritisk til foumets skriverier som til tider ligner på det tidligere Irak.

Personangrep er vel kanskje ikke den mest fornuftige måten men uansett her er det en som faktisk tør å tenke sine egne tanker noe de andre her tydelig har store problemer med.

 

Hva med å tenke litt selv, være litt kritisk og ikke ta alt for god fisk slik de som var tilskuere( les sauer ) på T5PT møtene gjorde.

 

 

Vi trenger forskjellige meninger her !

Det er jo nettopp derfor vi deltar i dette

diskusjonsforumet.

 

Det er jo Birger som er Løven og dere andre, dere er SAUENE.

 

Ha en fortsatt hyggelig kveld alle sammen. :drunken:

Link to comment
Share on other sites

Til Nazer:

 

Tenke selv, ja. Men det er vel ikke så dumt å tenke selv minst like mye FØR en begivenhet som ETTER.

 

Forskjellen på disse to er vel kanskje vanligvis:

 

Før: Proaktiv handling (fri for sau og ull)

Etter: Reaktiv handling (bom-ull)

 

RiskyTrader

Link to comment
Share on other sites

Tomorrow will open in Düsseldorf the EuroShop fair, where Tomra is present.

I'm not living exactly in Düsseldorf, but in the surroundings.

Although I had wanted to go there. But tomorrow my son will marry - and the party will go until any time on sunday. I think my hangover will be too big to go still to any fair. Sorry. And from Monday, I'll have to work.

I'll try to get infos from Düsseldorf papers from monday as much as possible. But I know: its not the same as directly speaking to the Tomra-people.

 

There are 7-8 companies of the same branch in Düsseldorf:

 

Anker Andersen A/S

Torring

http://www.anker-andersen.dk

 

Bevesys Oy

Kouvola

http://www.bevesys.fi

 

(HSM Pressen GmbH + Co. KG

Salem

http://www.hsm-online.de)

 

Repant A.S.

Drammen

http://www.repant.com

 

Sielaff GmbH & Co KG

Herrieden

http://www.sielaff.de

 

Tomra Systems ASA

Asker

http://www.tomra.com :blackeye:

 

trautwein sb-technik gmbh

Ostfildern

http://www.trautwein-sb.de

 

Wincor Nixdorf International GmbH

Paderborn

http://www.wincor-nixdorf.com

Link to comment
Share on other sites

Det virker på meg som mange nå tror at Tomra caset er dødt. Men det er det ikke. I det korte bildet er selvsagt utviklingen trist. Men hovedgrunnene for at Tomra vil få en sterk utvikling i 2005 er ikke endret: Japan, Tyskland og etterhvert England.

 

Tallene tirsdag var svært svake, og gir ikke grunnlag for optimisme i aksjen i de korte bildet (neste to-tre uker). Men på noen ukers sikt, vil vi nok se fastere takter. Det langsiktige potensialet er inntakt.

 

Som en annen her inne har sagt noen ganger:

"Dette er en maraton og ingen spurt".

Link to comment
Share on other sites

Muligens et dumt spørsmål, men jeg prøver allikevel:

 

Etter hvert som panteautomatene eldes vil selvsagt flere og flere feil måtte påregnes. For forretningene vil det da bli et valg mellom å investere i nye automater eller reparere gamle.

 

Er det noen som vet om Tomra har inntekter gjennom vedlikeholdsavtaler og reparasjoner? Jeg tenker da ikke bare på inntekter fra reserverdeler men også timeføringer.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har messet en del om F-opsjons plasseringene mine i det siste, men må samtidig si at jeg vurderer (ut i fra lærdom) at jeg tar noen forholdsregler. Dette innebærer at nå når jeg er kraftig eksponert mot call-siden, vil vurdere å tone ned risikoen noe ved å innta f.eks samlet sett 70% call og 30% put. Put-prisene synes jeg er litt dyr akkurat nå, men vil vurdere om noen uker (3-8) når bevegelsene rundt Tomra begynner å gå riktig vei igjen å foreta noen put-posisjoner sett i forhold til call-posisjonene jeg har inntatt.

 

Dette har ingenting med om jeg har tro på selskapets utvikling å gjøre, men mer som en forsiktighetsregel når eksponeringen min nå er i ferd med å bli svært høy. En god overvekt på call's viser hva jeg tror. Dette for å vise at man kan sikre seg litt også, så man slipper så store konsekvenser hvis ting ikke går ihht forventet (en oppfordring til andre også så vi slipper krasse kommentarer i etterkant av negative overraskelser). Posisjoner trenger ikke være enten eller, men heller ja takk begge deler men med overvekt på det underliggende synet.

 

Vi har jo fått sett at overraskelser kan komme.

 

Aksjeposten står ved lag og vil gjøre det resten av 2005 (mulig turnover i juni), men opsjoner er et glimrende verktøy for sikring (hedging).

 

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...